نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۶۹
     

آخرین شماره پراکنده گوییهای سال ۲۰۲۲ میلادی را به همه دختران و پسران و کودکان و نوجوانان و جوانان و دانش اموزان و دانشجویان و هنرمندان و کارگران و سربازان و افسران و ورزشکاران و بازیگران و آموزگاران و همه زنان و مردانیکه که در این رستاخیز بزرگ ملی به شیوه ای و به هر اندازه ای که علیه اهریمنان حاکم مبارزه کردند و جان شیرین باختند، و یا کماکان مبارزه می کنند تقدیم می دارم. به شرف همه شما درود می فرستم و اطمینان داشته باشید که شما با مبارزات مستمرتان، با استقامت تان، با به استقبال رفتن خطر، عامل پیروزی ملی هستید و آغازگر فصل نوینی در تاریخ پر فراز و فرود ایران زمین.

۱- تا تاریخ نیاموزیم و از حوادث تاریخی عبرت نگیریم اگر خیلی خوش شانس باشیم که به عقب برنگردیم در بهترین حالت درجا خواهیم زد.

۲- حال که ملت بپاخاسته ایران به پیروزی خود علیه رژیم بیدادگران بچه کش یقین دارد یکی از اقدامات اولیه و در عین حال بسیار مهم و اساسی در دوران پسا- رژیم اسلامی آموزش تاریخ از همان زمانی که بچه حرف زدن را آغاز می‌کند باید شروع شود و ادامه یابد تا نسلهای آینده با آگاهی تاریخی در بحران های سیاسی-اجتماعی دچار سرگیجه نشوند و با درک درست شرایط در سمت درست تاریخ قرار گیرند.

۳- هیچ کاری را شروع نکنید مگر اینکه قصد به پایان رساندن انرا داشته باشید، و به اراده خود نیز در انجام کامل آن باور داشته باشید، و هیچ کاری را نیمه تمام رها نکنید چون بهترین راه اتلاف وقت است. ملت ایران مبارزه ای را آغاز کرده که خستگی ناپذیر، برگشت نا پذیر، تسلیم نا پذیر، شکست ناپذیر و تا پیروز کامل توقف ناپذیر است.

۴- اگر حرف مثبتی برای گفتن نداری بیاموز خاموشی گزیدن را تا انانیکه حرفی مفید و مثبت برای بیان دارند بگویند که شاید بتوان راهی به روشنایی در آن یافت.

۵- برای رسیدن به مقصد دو موضوع را فراموش نکنید: تمرکز بر یک کار و تکمیل آن قبل از شروع کار دیگر؛ و گزینش رویکردی مناسب و عملی بویژه وقتی درگیر مبارزه ای برای تغییرات بنیادی هستی همه فکر و نیرو و امکانات خود را بر آن متمرکز کن و انتخاب راههای عملی و کارساز برای پیروزی را مد نظر قرار ده.

۶- وقتی به فردا فکر می کنی و برای کارهایی که میخواهی بکنی برنامه می ریزی می دانی که هنوز در فردا نیامده اشتباهی نکردی پس طوری عمل کن که در پایان فردا نیز در ارزیابی کارهایت مطمین باشی اشتباهی نکردی ولی اگر مرتکب اشتباه شدی تا اشتباه را ریشه یابی نکردی به جستجو ادامه بده. در پایان هر روز مبارز هر اشتباه احتمالی را ریشه یابی کن و برایش چاره اندیشی.

۷- در شرایط کنونی ایران هر ایرانی ای به طریقی می تواند مبارزه کند مگر اینکه نخواهد. اگر به هر دلیلی ترجیح میدهی تماشاگر باشی و نه بازیگر، دستکم بازیگران این میدان مبارزه را تشویق کن و نه دلسرد!

۸- ایتلاف و هماهنگی نیروهای مصمم به تغییرات بنیادی در ساختار سیاسی، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و محیط زیستی ایران کلید پیروزی است. تا این امر مهم هماهنگی نیروهای دمکراتیک خواهان دگرگونی تحقق نیابد انتظار پیروزی امری عبث و بیهوده است هرچقدر ایده داشته باشیم، هر چقدر طرح داشته باشیم، و چقدر تلاش کنیم رژیم اسلامی رفتنی نخواهد بود و چه بسا عدم هماهنگی نیروهای مخالف رژیم پایه های بقای انرا تحکیم بخشد.

۹- همیشه شاید بتوانیم کار تازه ای را شروع کنیم و یا کاری را بشیوه متفاوتی پیگیری کنیم اما لزوما نتوانیم به هدف مورد نظر نایل اییم. مثلا اگر در ۶۰ سالگی برای اولین بار ازدواج بکنی و انتظار داشتن فرزندی داشته باشی شاید هرگز به این هدف نرسی و یا اگر در ۵۰ سالگی وارد دانشکده پزشکی شوی و بخواهی جراح ماهر قلب شوی شاید هرگز به آن هدف نرسی. پس اولین بار ازدواج در ۶۰ سالگی و وارد دانشکده پزشکی شدن در ۵۰ سالگی غیرممکن نیست ولی آیا بچه دار می شوی و یا جراح ماهر قلب می شوی جای تردید است. در رفتارهای سیاسی-اجتماعی نیز این اصل حاکم است. شما می توانید مبارزه برای تغییرات بنیادی در ساختارهای سیاسی-اجتماعی را ۵ سال دیگر شروع کنی ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که در آن زمان شرایط مناسب برای پیروزی وجود داشته باشد. اگر هدفتان تغییرات بنیادی در ارکان یک حکومتی مثل رژیم اسلامی است مناسب ترین زمان امروز است و هر نوع بهانه، وقت کشی، تن پروری، به تعویق انداختن، سهل انگاری، و غفلت کردن بهر دلیل غیر قابل قبول است و تضمینی خواهد بود برای تثبیت رژیم برای سالهای طولانی.

۱۰- در تمام شرایط و حالات، بطور مکرر به ارزیابی خود، ارزیابی توانایی‌ها و امکانات خود، و نارساییها و محدودیتهای خود برای هدف و یا اهدافی که دنبال می کنیم، بپردازیم تا راه رسیدن به اهداف مان را در روند تلاش و مبارزه دانسته، سنجیده و آگاهانه برگزینیم و به بیراهه نرویم. ما وقت زیادی در پیکار علیه رژیم حاکم بر ایران نداریم خردمندانه، عالمانه، آگاهانه، صمیمانه، و قاطعانه عمل کنیم.

۱۱- امروز ما ایرانیان در استانه پیروزی قطعی هستیم که نباید غره شویم چون سرنگونی رژیم حاکم فقط گام نخست پیروزی است ولی گام بعدی که اگر سخت تر از سرنگونی نباشد کمتر نیست یعنی بنای ایران کثرت گرا، دمکراتیک، لاییک، شایسته سالار، مدافع حقوق بشر، آزاد، توسعه گرا، مستقل، پذیرای همکاری و دوستی ملل جهان براساس احترام متقابل و حفظ حاکمیت ملی، قانونگرا و عدالت گستر، و این ممکن نیست مگر با همکاری صمیمانه، جدی، مستمر، و برتری تفکر حاکمیت منافع ملی و جمعی بر تفکر حاکمیت منافع شخصی، فرقه ای، گروهی و حزبی.

۱۲- در مبارزه ای که ملت ایران علیه رژیم حاکم در پیش گرفته بدون برخورد با موانع نخواهد بود ولی در تاریک ترین و سخت ترین لحظات هم نباید کمر خم کرد، ناامیدشد،تسلیم شد، و از مبارزه کناره گیری کرد بلکه باید تلاش مضاعف کرد و از هر تجربه ای که ما را نشکند و از پای در نیاورد به بهترین شیوه ممکن باید در مبارزه برای پیروزی و رسیدن به هدف تعیین شده استفاده کرد.

۱۳- ذهن بسته یک بن بست است، خود را از این بن بست برهانید. کسانیکه هنوز به اصلاح پذیری رژیم حاکم ایران باور دارند، کسانی که هنوز به هر دلیلی از رژیم حمایت و یا با آن همکاری می کنید روی سخن با شماست. این یک خواهش و التماس نیست بلکه یک هشدار است! چون ذهن های بسته شما مانع است که شما در سمت درست تاریخ موضع بگیرید. رژیم بارها مستقیم و یا غیر مستقیم از اصلاح ناپذیری خود گفته ولی شما نشنیدید و یا نخواستید بشنوید. رژیم در پرتگاه سقوط است و سقوط نهایی اش قریب الوقوع است، بخود ایید و حمایت از این جسد متحرک را خاتمه دهید و خودتان را از بن بست تاریخی برهانید.

۱۴- برای بسیاری از ما شکست تلخ و ناگوار است، اما تلخ‌تر، ناگوارتر،بدتر، و سخت تر از آن اینستکه هرگز برای پیروزی تلاش و مبارزه نکرده باشیم، برای پیروزی طرح نداشته باشیم، برنامه ریزی نکرده باشیم، رویکرد درست برنگزیده باشیم، و با کارشناسان مشورت نکرده باشیم.

۱۵- در تصمیم گیری ها هر چه از هیجانات بکاهید و هر بیشتر بر عقلانیت تکیه کنید شانس پیروزی را تصاعدی بالا می برید.

۱۶- نوشتن تاریخ ما بر عهده ما است. به آن بخش‌هایی از تاریخ که افتخار می کنیم گویای شجاعانه عمل کردن ماست. امروز اگر در مبارزه ای که در پیش گرفته ایم شجاعانه عمل کنیم فصلی افتخارامیز بر تاریخ مان اضافه می کنیم.

۱۷- گذشته هرچه شد دیگر قابل تغییر نیست و کنترلی بر آن نداریم اما اینده را می توانیم در کنترل بگیریم با ساختن آن بر اساس خواسته ها و اهداف خود. آینده از آن ماست اگر نتوانیم انرا با اهداف مان تطبیق دهیم بازنده هستیم.

۱۸- پیروزی در زندگی در تنهایی بودن و تنهایی عمل کردن نیست. پیروزی واقعی زمانی اتفاق می افتد که طوری رفتار کنیم که دیگران به مابه پیوندند و در مسیر حرکت ما با ما همراه شوند و با هم راه را بپیماییم، و نه اینکه از ما فاصله گیرند، بهراسند، و بگریزند.

۱۹- یک فرد دانا و خوشبین و یک رهبر مدبر و آگاه مشکلات و بحران‌ها را به فرصتها و امکانات برای پیروزی و نیل به هدف تبدیل می کند در حالیکه شخص نادان، بدبین،کم آگاه، بی تدبیر و غیرمبتکر فرصتها را می سوزاند . فرصت سوزی در مبارزه ملت ایران علیه رژیم حاکم یک جنایت عریان است که بطور قطع باید از آن اجتناب ورزید وگرنه به رژیم برای بقایش تضمین می دهیم.

۲۰- جهان هستی در حال تغییر دایم است و بر هر لحظه زندگی ما تاثیر می گذارد. برای پیروزی باید با تکیه بر اصول تغییرناپذیر عدالت، برابری در برابر قانون، و برابری فرصتها، آزادی، و احترام به انسانها و رعایت حقوق آنان خود را با این تغییرات دایم هماهنگ کنیم و تطبیق دهیم و هر تغییری که در چارچوب این اصول قرار نگیرد قاطعانه مبارزه کنیم.

برای شما و عزیزان تان پایان هفته ای امید بخش، انرژی زا، و انگیزه بخش خواهانم.

سال نو میلادی را در حالیکه ملت ایران سوگوار و ایران غرق در خون است به باورمندان به مسیح شادباش می گویم بدان امید که ۲۰۲۳ سال رهایی و آزادی ملت های ایران، اوکراین، میانمار، یمن، افغانستان، کره شمالی، سوریه، بلاروس، روسیه و دیگر ملل در بند باشد.

ایران هرگز نخواهد مرد!
دکتر ابراهیم بی پروا

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.