نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2022‏/22‏/11

 

 

 

 

دکتر ابراهيم بی پروا

استاد پیشین جامعه شناسی و علوم سیاسی در دانشگاه‌های امریکا،
از سردبیران و مدیر برنامه ریزی بخش فارسی صدای امریکا

برای دسترسی به تمام مقالات و نوشته‌های نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

  • پراکنده گوییهای پایان هفته # ۷۱
     

تقدیم به هر انسانی در هر جای جهان که برای آزادی، دادگری اجتماعی،جدایی دو نهاد دین و دولت، مردمسالاری، رعایت حقوق بشر، رفع تبعیض، فقر، گرسنگی، بیسوادی و نابرابری ها مبارزه می کند.


۱- آموزش باید بر نقد کردن، تحلیل کردن، اندیشیدن ، به چالش گرفتن، و ساخت افکار و اذهان تمرکز کند و نه بر حفظ حقایق.

۲- هیچ سازمانی، شرکتی ، کارخانه ای، و نهادی بدون یک مدیر توانا، دانا، لایق، کاردان و مدبر به هدف نمی رسد و چه بسا تعطیل می شود. امنیت، رفاه، منافع و مصالح هیچ جامعه ای هم بدون رهبران با درایت، با سیاست، با کیاست، دلسوز، شایسته و خردمند تامین نمی شود و چه بسا چنان جامعه ای با فساد، هرج و مرج، لجام گسیختگی، بحران و نابودی روبرو می شود.

۳- اگر حق و توان عزل رهبران را نداشته باشید انتخابات یک نمایش مضحکی بیش نیست.

۴- این ما هستیم که اجازه می دهیم دیگران به قدری قدرت یابند که دیگر قابل کنترل نباشند و ما را به بردگی بکشند. پس به هیچکس قدرت نامحدود، درازمدت، و بدون نظارت ندهیم.

۵- مشکل اساسی « من بودن» است  که تا به«ما بودن » منجر نشود مشکل باقی خواهد ماند. بعبارت دیگر تا از من به ما نرسیم در جا می زنیم و احتمالا پسرفت خواهیم داشت.

۶- تا از حیطه ارزو پا به میدان عمل نگذاریم انتظار پیروزی نداشته باشیم.

۷- بر اصلاح اشتباهات خود تمرکز کنیم و وقت خود را با ایراد گرفتن از دیگران  و برجسته کردن اشتباهات آنها به هدر ندهیم.

۸- واژه ها قدرتمندند، شعارها قدرتمندند، سکوت قدرتمند است،  نشانه ها و نمادها و اسطوره‌ها همه قدرتمندند اگر بدانیم هر یک را چگونه، کجا و کی بکار گیریم. در کاربرد هریک دقیق و سنجیده و بهنگام عمل کنید.

۹- بیشتر زمان ها و بیشتر افراد جامعه از قدرت واقعی و بالقوه شان آگاهی ندارند. هیچ راهی جز آموزش و آگاهی بخشی به این افراد برای تشخیص توانایی های واقعی شان نیست و این امر خطیر بر عهده کسانی است که از قدرت واقعی خود و دیگران به عنوان اعضای جامعه آگاهند، و می دانند با گسترش این آگاهی چه تغییرات شگرفی می توان در جامعه ایجاد کرد.

۱۰- از رودخانه ها بیاموزیم که صخره ها را جا بجا می کنند، می شکافند، و به راه خود برای رسیدن به مقصد ادامه می دهند. رودخانه بدون سه ویژگی نمی تواند به مقصد برسد: استمرار، استقامت و گاها خروشان؛ ما نیز با استمرار و استقامت و گاها خشمگین می توانیم به مقصد برسیم.

۱۱- قدرت با شعور کاربرد سنجیده، مناسب، و بهنگام آن ارزشمند می شود وگرنه یا بی ارزش و یا فوق العاده خطرناک و ویرانگر است.

۱۲- در تقویت و گسترش مهارتها و راههای ارتباطی بکوشید که یکی از مهمترین عوامل پیروزی است.

۱۳- برای انجام هر کاری انگیزه و یا انگیزه هایی وجود دارد. بنظرم مناسب است که انگیزه ایجاد تغییرات مثبت در سرلوحه همه انگیزه های دیگر باشد.

۱۴- بهترین راه حل مشکلات جهانی و اختلافات در هر سطحی گفت و گوست. اگر گفت و گو به نتیجه منجر نشد سپس باید به روش‌ها و ابزارهای دیگر متوسل شد.

۱۵- هدف بدون برنامه دست یافتنی نیست اما اگر برنامه ای ریختید تا به هدفی برسید ولی به نتیجه نرسید مطمین باشید که برنامه نسنجیده بود و نیاز به برنامه ای متفاوت است بدون اینکه تغییری در هدف تان بدهید. ایرانیان بپا خاسته علیه رژیم مذهبی- فاشیستی باید به این نکته توجه دقیق داشته باشند و بدانند که هدف شان در مبارزه با حکومت تهران برای سرنگونی  و پیروزی تغییرناپذیر باقی بماند.

۱۶- بخش عمده ای از رفتارهای مان نتیجه تصمیمات مان است. نگذارید احساسات و هیجانات در تصمیم گیری هایمان نقش پررنگ داشته باشند که نتیجه آن رفتار فاجعه بار خواهد شد. 

۱۷- منابع و فرصتها به خودی خود مهم نیستندبلکه از فرصتها و منابع بهره‌برداری درست و سنجیده و هدفمندانه کردن است که باعث اهمیت آنها می شود و  تضمینی است پیروزی شما استفاده کننده. پس فرصت سوزی نکنید، و منابع موجود را هدر ندهید بلکه منابع و فرصتهای تازه نیز بیافرینید و خلاقیت بکار برید تا پیروزی نهایی را شاهد باشید.

۱۸- شما مردم شجاع ایران راهی بی باز گشت را برگزیده اید که تا سرنگونی رژیم اسلامی و پیروزی شما ملت ادامه خواهد داشت. شاید کسانی در این راه به تردید بیفتند، خسته و ناامید شوند، میزان هزینه بالا رود،… اما در نظر داشته باشید انقلابات زمانبر است و تا به پیروزی برسند چند سال ممکن است طول بکشند بنابراین در این مقطع که هنوز  از آغاز خیزش اعتراضی- انقلابی شما کمتر از ۴ ماه می گذرد هر گونه شک و ناامیدی اشتباه است، و به خیزش آسیب می رساند. قاطعانه، شجاعانه، آگاهانه، خردمندانه و هدفمند به مبارزه ادامه دهید.

۱۹- رهبری چه یک نفره و چه بصورت شورایی از چند رهبر یک رکن اساسی هر نهاد و جامعه و جنبش و خیزشی برای پیروزی است.

رهبری را می توان بطور ساده به ظرفیت تبدیل چشم انداز به واقعیت  که در بهتر ساختن دیگران با حضورش و اطمینان از تداوم این تاثیر در نبودش تعریف کرد.

۲۰- یک رهبر بزرگ کسی است که زمینه رشد رهبران آینده را فراهم کند، فرصتی ایجاد کند که افراد تحت رهبری اش موفق به انجام کارهای مهم شوند و لحظه ای بدون رضایت آنها به رهبری ادامه ندهدو زمانی که احساس کرد دیگر مفید نیست از رهبری کناره گیری کند.

برای شما و همه عزیزان تان پایان هفته ای نیکوتر، زیباتر، پرانرژی تر و امیدبخش تر از هر زمان دیگری خواهانم.

پیروزی نزدیک است! 
ایران هرگز نخواهد مرد!

دکتر ابراهیم بی پروا

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند.