نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2012‏/08‏/10

16

 

 

تبعیض در آموزش به اوج رسید

در کنکور امسال دانشجویان دختر از ۷۶ رشته ی دانشگاهی حذف شده اند و ممنوعیت تحصیل در ۲۸ استان برای اتباع غیرایرانی درنظر گرفته شده است ...

حاشیه‌های کنکور امسال ادامه دارد. با وجود گذشت چند روز از انتشار دفترچه کنکور سراسری ۹۱ و حذف دختران از ۷۶ رشته دانشگاهی، مسوولان وزارت علوم و مجلس حاضر به ارائه توضیح قانع‌کننده‌‌یی در این زمینه نیستند. روز گذشته محمدمهدی زاهدی به عنوان رییس کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با «اعتماد» تنها از احضار معاون آموزشی وزارت علوم به مجلس در هفته آینده برای توضیح تک‌جنسیتی شدن بسیاری از رشته‌های دانشگاهی خبر داد. این در حالی است که وزارت علوم پیش از این از خود رفع تکلیف و اعلام کرد در این زمینه دخالتی نداشته است. به گفته ابوالفضل حسنی، مدیرکل گسترش آموزش عالی وزارت علوم، امکان برگزاری کلاس‌های خاص به صورت مجزا برای دختران و پسران و همچنین میزان ظرفیت پذیرش دختر و پسر بر عهده خود دانشگاه‌های پذیرنده است. با این وجود، مهلت انتخاب رشته داوطلبان تا چند روز آینده به اتمام می‌رسد و بسیاری از داوطلبان دختر فرصت انتخاب رشته در بسیاری از رشته‌های پرطرفدار را در کنکور امسال نداشتند. همچنین در آستانه آغاز مهلت انتخاب‌رشته آزمون سراسری سال ۹۱، جدول رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیر ایرانی منتشر شد. بر این اساس، اتباع غیرایرانی اجازه تحصیل در ۲٨ استان و بیش از ۲٨ رشته گرایش دانشگاهی را ندارند. به گزارش ایسنا مطابق مصوبات وزارتین علوم و بهداشت، همه پذیرفته‌شدگان غیرایرانی آزمون سراسری در دوره‌های روزانه، ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی حداکثر به میزان ٨۰ درصد شهریه‌های دوره‌های نوبت دوم نیز هستند. 

توجیه مسوولان دانشگاه‌ها برای حذف دختران 

در حالی که بیش از ۶۰۰ کدرشته دانشگاهی در ۶۰ دانشگاه کشور در کنکور ۹۱ تک‌جنسیتی شد، روسای دانشگاه‌ها توجیهات خود را در این زمینه دارند. دانشگاه محقق اردبیلی یکی از دانشگاه‌هایی بود که بیشترین آمار را در این باره به خود اختصاص داده بود. این دانشگاه در ۲۴ رشته پذیرش دانشجویان دختر را صفر کرده است. اما مسعود گنجی، رییس این دانشگاه، در گفت‌وگو با مهر گفته است پذیرش دانشجویان دختر در این رشته‌ها حذف نشده و تنها دوظرفیتی شده است. محمدحسین رامشت، رییس دانشگاه اصفهان هم عدم پذیرش دانشجویان دختر در برخی رشته‌ها را شرکت نکردن خانم‌ها در آن رشته‌ها یا شرکت محدود آنها می‌داند. به اعتقاد او چون ۹٨ درصد خانم‌های فارغ‌التحصیل رشته معدن بیکار هستند پس دلیلی به صرف هزینه آموزش برای آنها نیست. این در حالی است که بیکاری نه فقط برای دختران در رشته معدن بلکه برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان مرد هم در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی وجود دارد. در همین راستا حسن زمانیان، رییس دانشگاه لرستان هم معتقد است برخی رشته‌ها ماهیت مردانه دارند و باید داوطلب مرد پذیرش کرد. دانشگاه صنعت نفت هم اعلام کرده دیگر دانشجوی دختر پذیرش نمی‌کند. غلامرضا راشد، رییس دانشگاه، دلیل توقف پذیرش دانشجوی دختر در کنکور امسال را عدم نیاز صنعت نفت می‌داند. 

در سال جاری در بیش از ۶۰ دانشگاه کشور در برخی رشته‌ها داوطلبان به صورت تک‌جنسیتی پذیرش خواهند شد که نسبت به سال گذشته از رشد قابل‌توجهی برخوردار است. آمار تفکیک جنسیتی در کدرشته‌های دانشگاهی نشان می‌دهد که از شش کدرشته دانشگاهی بیش از یک رشته به صورت تفکیک‌شده برای دانشجویان پسر یا دختر خواهد بود. به طور میانگین بیش از ۱۷ درصد کدرشته‌های دانشگاهی در گروه‌های آموزشی مختلف تفکیک جنسیتی شده‌اند. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی حدود ۲۰ درصد، علوم انسانی بیش از ٣۰ درصد، علوم تجربی ۱۰ درصد، هنر ٣۴ درصد و زبان‌های خارجی ۲۵ درصد کدرشته‌های دانشگاهی به صورت تفکیک‌شده برای دانشجویان پسر و دختر خواهد بود. 

دانشگاه‌های اراک، اصفهان، بوعلی‌سینای همدان، بین‌المللی امام‌خمینی قزوین، لرستان، محقق اردبیلی، گلستان و علامه‌طباطبایی از دانشگاه‌هایی هستند که در شمار زیادی از رشته‌های تحصیلی به صورت تک‌جنسیتی پذیرش می‌کنند. 

در کنار دانشگاه‌های تک‌جنسیتی مثل الزهرا، دانشگاه چمران اهواز نیز در همه ۴۷ رشته دانشگاهی خود تفکیک جنسیتی بر‌قرار کرده که با اعتراض گسترده داوطلبان مواجه شد. البته سازمان سنجش و وزارت علوم در اطلاعیه‌هایی اعلام کرده‌اند در نحوه پذیرش داوطلبان تغییراتی ایجاد خواهند کرد.

در کنار تفکیک جنسیتی انجام شده در بسیاری از رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی، ظرفیت ناچیزی برای دختران در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در کنکور سراسری امسال ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. 

رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای داوطلبان غیرایرانی 

در آستانه آغاز مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۱، جدول رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیرایرانی منتشر شد. بر این اساس پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران شود و همچنین رشته‌های تحصیلی فیزیک اتمی، فیزیک (گرایش هسته‌یی)، مهندسی هسته‌یی، مهندسی تسلیحات، مهندسی فناوری اطلاعات (گرایش امنیت اطلاعات، امنیت شبکه و مخابرات امن)، مهندسی هوافضا (تمام گرایش‌ها)، مهندسی شیمی (گرایش صنایع پالایش و پتروشیمی، شیمیایی، معدنی، گاز و عملیات پتروشیمی)، مهندسی نگهداری هواپیما (هوانوردی، خلبانی، مراقبت پرواز، نمایش و نگهداری هواپیما)، الکترونیک هواپیمایی، مهندسی فرماندهی و کنترل هوایی، تکنیک حوزه‌های نظامی، علوم و فنون هوانوردی، خلبانی هلی‌کوپتر، مهندسی تعمیر و نگهداری هلی‌کوپتر، اطلاعات نظامی، اویونیک هواپیما، علوم نظامی، ناوبری و فرماندهی کشتی و مدیریت و کمیسر دریایی ممنوع است. آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه ‌و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد هم از استان‌هایی هستند که تحصیل اتباع غیرایرانی در تمام آن استان‌ها یا برخی از مناطق آن ممنوع است.

اعتماد

_________________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.