نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2012‏/11‏/01

 

آرشیو ماه اکتبر ۲۰١۲

 

قمارخانه های لوکس در تهران بیداد می کند

● رشد نقدینگی و وام های کلان و معاملات انحصاری، برای چهارمین بار در تاریخ سی و سه سال معاصر، موجب پیدایش "طبقه جدید" شده که بیشترین دلواپسی شخصی این نوکیسه ها را رقابت بر سر رنگ پورشه و مازراتی و قمارهای کلان، اما نه در بانکوک و قبرس، بلکه در تهران، بیخ گوش منازل آقایان سیاستمدار تشکیل میدهد.


نتیجه آلودگی هوا در ایران؛

سالانه هزاران قربانی و میلیاردها دلار زیان

● «کلکسیونی از انواع آلاینده‌ها و تلنباری از انبوه قوانین اجرا نشده داریم و برآورد می‌شود که خسارات آلودگی هوا به کشورمان هر سال بالغ بر ۸ میلیارد دلار باشد.... ‌در حوزه آلودگی هوا روح کارشناسی در قوانین وجود ندارد و نگاهمان در این حوزه سطحی و ساده انگارانه است


بخش پنجم: پدیده «دولت- ملت»

مبحث ملی و بررسی اجمالی آن در ایران

● توجّه به جا و مقام دولت در تکوین و شکل گیری ملت، در رابطه با موضوع بحث ما، حائز اهمیت است. زیرا وجود دولت های واحد از زمان مادها، اما بویژه هخامنشیان که در آن دولت سرتاسری بر پایه اقوام ماد و پارس و پارت، بر شرق وغرب و شمال وجنوب فلات ایران سایه افکنده بود، و در عهد ساسانیان شکل نهائی گرفت؛ بی تردید در نطفه بندی و شکل گیری ملت ایران از ورای تاریخ و ژرفای آن؛ نقش قاطعی تعیین کننده ای داشته است. این پدیده، فقط در مقیاس کشوری و در رابطه با ملتِ واحدِ ایران معنا و مفهوم دارد، نه درمورد تک تکِ اقوام و مولفه های تشکیل دهنده آن.


پاره ای از مختصات نظام موعود

در وعده های بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی قبل از تشکیل و استقرار نظام موجود

● در هر انقلابی وعده های رهبران به مردم و تشویق و ترغیب آنان به شورش علیه نظام حاکم، یکی از مهمترین عوامل ایجاد انگیزش، شکل گیری و پیروزی آن انقلاب محسوب می شود.


یادداشتی از دکتر داوود هرمیداس باوند

دو انتخابات و یک مذاکره

● در زمانی که ایران و آمریکا هر دو درگیرو دار انتخابات هستند و رقابت های درونی هر دو کشور رو به تزاید است معلوم نیست که خبر توافق مذاکره ایران و آمریکا پس از انتخابات آمریکا از سوی چه کسانی و با چه هدفی منتشر شده است.


مولوی عبدالحمید:

عصر استبداد و دیکتاتوری به پایان رسیده است

● کثرت اعدامها در کشور، ما را نگران کرده است؛ زیرا این اعدامها تبعات جبران ناپذیری برای کشور ما دارد. رها شدن خانوادها، افزایش یتیمان و زنان بی سرپرست، و در نتیجه افزایش فساد و رواج کینه و دشمنی که مشکلات امنیتی را به دنبال خود دارد، از جمله تبعات اعدامها است.


نسرین ستوده و جعفر پناهی برندگان جایزه ساخاروف

● جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ به نسرین ستوده، وکیل زندانیان سیاسی، و جعفر پناهی، کارگردان سینما، تعلق گرفت. این جایزه ۵۰هزار یورویی همه ساله در شهر استراسبورگ به پنج کاندیدا اعطا می‌شود.


توصیف و ارزیابی وضعیت اجتماعی ایران در سال ۹۱؛

آسیب‌ها و توانایی‌ها

● به نظر می‌رسد برای به دست دادن تصویری کلان از وضعیت اجتماعیِکنونیِ جامعه ایران باید حداقل به چهار مساله/پرسش پاسخ داد. اول این ‌که آخرین وضع آسیب‌های اجتماعی (که بخش قابل توجهی از مردم در زندگی روزمره خود از آن رنج می‌برند) چیست؟


بازی آخرِ محمود

● محمود احمدی‌نژاد نه آن رئیس دولتی است که از شهرداری تهران و با برنامه ریزی پیچیده سپاهیان به هیات دولت رسید و فرماندهان نظامی را در مقام‌های دولتی به کار گرفت و نه آنچه که‌‌‌ همان حکومتی‌ها می‌خواهند نشان دهند که به اردوگاه رقیب رفته و «فتنه‌گری» پیشه کرده، او‌‌‌ همان احمدی‌نژاد سابق است با‌‌‌ همان ادبیات و‌‌‌ همان دیدگاه‌ها، پوپولیستی تمام‌عیار و عوام‌فریب که برای رسیدن به خواسته‌اش از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.  


عباس امیرانتظام:

بازی خطرناک آغاز شده 

● وضعیت فعلی اجتماعی که نشأت گرفته از شرایط ناگوار اقتصادی و موقعیت سیاسی کشور می‌باشد روزبه‌روز فاجعه‌آمیز نیز می‌گردد. آنچه از مشاهده نحوه گذران زندگی‌بخش عظیمی از آحاد ملت به دست می‌آید نشانگر آینده‌ای تیره و تار است؛ حتی اگر در کوتاه یا میان مدت باشد. آنچه بر ملت ایران تحمیل گردیده شوخی نیست، بلکه بسیار اسف‌بار و هشداردهنده است زیرا نه تنها بر میزان تلخی و ناگواری آن به طور روزانه اضافه می‌شود و طاقت این ملت بردبار را به چالش می‌کشد، بلکه اثرات سوء آن تا سال‌های طولانی بر ذهنیت فردی و زندگی اجتماعی افراد جامعه سایه‌ای سنگین و ناگوار خواهد افکند.


شیرین عبادی

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه مهر ۱۳۹۱

● شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه مهر۱۳۹۱ پرداخت. به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم عبادی در ابتدای گزارش ماه مهر۱۳۹۱ به ازدواج دختران کم سال با توجه “۱۱ اکتبر"، اولین “روز بین المللی دختر بچه” در جهان اشاره کرده است.


بحران ارزی ایران و پیامدهای احتمالی

● اکثراً دیده میشود هنگامیکه در رسانه های داخلی و خارجی صحبت از مشکلات جامعه ایران و در حال حاضر صحبت از بحران ارزی و سقوط ریال میشود، بلافاصله صحبت از احمدی نژاد بمیان می آید. کارنامه احمدی نژاد نشان میدهد که وی فردی جاه طلب اما دون مایه، دروغ گو و دچار توهم بوده است. اما ریشه اصلی فلاکت ایرانیان را میباید نه در شخص احمدی نژاد...،


۴ میلیون نفر دیگر در آستانه بیکاری؟

● صنعت خودرو در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته( است) ... کاهش ۶۰ تا۸۰ درصدی تولید و موج گسترده بیکاری پس از آن، بحران خطرناکی است که کشور در آستانه ورود به آن قرار دارد و اگر محقق شود، به معنای بیکاری صد‌ها هزار نفر و بحران معیشتی چند میلیون نفر وابستگان آنهاست. ... 


 

بررسی چند موضوع در مقوله ملت

مبحث ملی و بررسی اجمالی آن درایران - فصل چهارم

● در گذشته، کار ما آسان بود. زيرا يک مرجع بيشتر نداشتيم. تعريف استالين را می گرفتيم و چشم بسته و جزم گرايانه به کار می بستيم. اما اينک کار خود را بايد با انتقاد از آن آغاز کنيم و ذهن خود را از قيد وتنگناهای آن آزاد سازيم. زيرا خميرمايه بسياری از کج‌انديشی‌ها و خطاهای بينشی ما درمبحث ملّی، ازهمان جاست. 


بازتاب تاریخ از نگاه فرح دیبا

گفتگوی نوشین شاهرخی با ویدا حاجبی

● بی‌گمان اگر، از انقلاب مشروطیت تا انقلاب ۵۷، ملت ایران فرصت برخورداری از حداقل حق آزادی بیان و آزادی‌های سیاسی را می‌‌داشت، به احتمال قوی به آسانی در دام حمایت از رهبری خمینی و استقرار استبداد مذهبی گرفتار نمی‌آمد. 


سرنوشت ريال ايران از سال ۵۷ تا اين روزها؛

«سقوط ۳۲ هزار درصدی»

● کاهش ارزش ريال در بازار آزاد ارز،‌ الزاما به معنای سقوط اقتصاد ايران نيست، ‌اما آنچه در هفته‌ها و ماه‌های اخير بر سر ريال ايران آمده، ‌چيزی فراتر از کاهش نسبی برابری ريال در برابر ديگر ارزها در بازار آزاد ارز است. 


اقتصاد ايران در سراشيب انحطاط

● شاخص های مربوط به اقتصاد کلان ايران که به تدريج در رسانه های معتبر جهان و يا در انتشارات سازمان های بين المللی منعکس ميشوند، گسترش و تعميق بحرانی را نشان ميدهند که کل دستگاه های توليدی و بازرگانی و مالی و پولی ايران را در بر گرفته است. 


علم کردن طناب دار در روز جهانی "نه به اعدام"

از بیت رهبری گفتند حکم اجرا می‌شود

● در روز جهانی "نه به اعدام" دست کم چهار نفر در تبریز اعدام شدند. در همین روز حدود ۲۰۰ نفر مقابل بیت رهبری در اعتراض به احتمال اجرای احکام ده نفر دیگر به جرایم مرتبط با مواد مخدر تجمع کردند. هرچند بعد از این تجمع به خانواده‌ها گفته شده که اجرای حکم این ده نفر به تاخیر می‌افتد 


سلفی ها:

علف های هرز بهار عرب


بخش سوم

مبحث ملی و بررسی اجمالی آن در ایران

 متأسفانه، طرفداران متعصب ايرانی «اصل لنينی» حق ملل در تعيين سرنوشت، به اين تفاوت کيفی ميان روسيه چون «زندان خلقها» و کشور باستانی ايران، که در آن اقوام مختلف طی سده‌ها و هزاره‌ها همزيستی داشته‌اند، توجه نمی‌کنند. هرگز در تاريخ ايران، مناسبات اقوام ايرانی با يکديگر، مناسبات قوم سلطه گرو زيرسلطه نبوده است. هرگز قوم فارس به عنوان مثال، با لشکرکشی، دولتهای برسرکاراقوام غيرفارس را برنينداخته و به زيرسلطه خود درنياورده است. چگونه می‌توان بدون توجّه به واقعيت فرهنگی - تاريخی ايران، نمونه‌های کشورهای ديگررا برای ايران نسخه پيچی کرد؟


چرا طبقه متوسط موتور محرک دموکراسی است؟

روند گسترش طبقه متوسط و متعاقب آن پیدایش مطالبات دموکراسی خواهانه در این طبقه تنها به جوامعی ماننده کره جنوبی که در آن دست سرمایه داری برای فعالیت آزاد در عرصه اقتصادی باز گذاشته بود، محدود نشد بلکه حتا در جوامعی که در آن دولت‌های کاملا مقتدر مدیریت سرمایه را برعهده داشتند، نظیر چین، رشد طبقه متوسط به افزایش مطالبات دموکراسی خواهانه در این طبقه انجامید. بنابراین، می‌شود به این نتیجه رسید که اصولا جوامعی که در مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی قرار گرفته‌اند ناگزیر شاهد گسترش طبقه متوسط بوده‌اند. همچنین، نتیجه بعدی اینکه، چنانچه طبقه متوسط در جامعه‌ای پاگرفته باشد، بطور اجتناب ناپذیر مطالبات سیاسی در جهت توسعه آزادی سیاسی و مشارکت در امر تصمیم گیری سیاسی مطرح شده و دینامیسم مطالبات دموکراتیک در طبقه متوسط آنچنان پویا بوده است که تا حصول به دموکراسی تداوم یافته است.


بحران ارزی ایران و پیامدهای احتمالی

اگر در دوران جنبش سبز عمدتاً طبقه متوسط به میدان پیکار با رژیم آمده بود، اکنون زمینه های بحرکت در آمدن طبقات بالا از جمله تجار و بازاریان از یکطرف (تظاهرات دیروز تهران و چند شهر دیگر)، و از طرف دیگر، لشگر کارگران، دانشجویان، گرسنگان و بینوایان نیز فراهم خواهد شد. در عین حال کم شدت توان مالی رژیم نیز امر سیراب کردن مزدوران و کاسه لیسان داخلی و خارجی اش را با مشکل روبرو خواهد کرد.


بحران اقتصادی و سرنوشت حکومت فقیهان


کارگران ایران نخستین قربانیان کاهش ارزش ریال

«در حالی که به باور بسیاری از فعالان اقتصادی خط فقر در بهترین حالت، با درآمد ۸۰۰ هزار تومانی مشخص می‌شود؛ یک کارگر با دستمزد ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومانی چگونه می‌تواند هزینه‌های جاری زندگی خود و خانواده‌اش را تامین کند؟»…. کارگران به‌ویژه آنها که پیمانی یا فاقد قرارداد هستند و هم‌چنین زنان و کودکان کار از نخستین قربانیان کاهش ارزش پول کشور خواهند بود.بنا بر شواهد ، فشار اقتصادی موجود بر دوش این قشر، ناهنجاری‌های اجتماعی گسترده‌ای را در میان آنها دامن زده و بسیاری از این گروه هم اینک به راه‌های غیرمعمول کسب درآمد روی آورده‌اند که فروش کلیه، تن‌فروشی، قاچاق مواد مخدر یا سرقت از نمونه‌های آن هستند.


کجای دنیا اگر شب بخوابی صبح بیداری می شوی و می بینی آنچه در جیبت داشتی نصف شده است؟... مردم دنبال این هستند که سنگ کنار رودخانه را هم بخرند اما ریال در دست نداشته باشند.

نسخه های مختلف برای درمان اقتصاد نابسامان کشور

بازار ارز که از مدتها قبل روزهای نابسامان و آشفتگی را پشت سر می گذارد باعث افزایش نرخ تورم و تحمیل گرانی های بی سابقه بر زندگی و معیشت مردم شده است. با این همه مسوولان همه به دنبال سلب مسوولیت از خود و پاس دادن این مشکلات به زمین یکدیگر هستند، بدون اینکه هیچ اقدام عاجلی برای آن اندیشیده شود.... اینطور نیست که بمب اقتصادی منفجر شده باشد و ما غافلگیر شویم آنها زمان بندی داشتند و ما هم خبر داشتیم، اگر مدیریت می شد وضعیت چنین نبود.


در حمایت از معلمین ایرانی دربند

«ما خواستار این هستیم که این عزیزان و دیگر فرهنگیان دربند،که حتی برخی آنها، بیش از نیمی از دوره ی محکومیت خویش را سپری کرده اند،آزاد شوند. بی ‌گمان،آزادی این آموزگاران،می تواند بهترین هدیه ی آغاز مهر آموزش باشد

بیانیه ی کانون صنفی معلمان ایران به مناسبت آغاز مهر ماه ۱۳۹۱ و پنجم اکتبر روز جهانی معلم


لوموند:

گسترش بازداشت ها در ایران نشانه جنگ پشت پرده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است

برنارد هورکاد متخصص در امور ایران: "رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 در میان عده کمی از گروه های سیاسی نزدیک به قدرت وجود دارد که این عده نیز با تایید رهبر ایران قادر به فعالیت خواهند بود. این رفتار برای حذف گزینه های احتمالی تا زمان برگزاری انتخابات، ادامه خواهد یافت."


صلح به مثابه انصاف

مسئولین نظام در ایران نیک می دانند اختلافات میان دولت جمهوری اسلامی و دولتهای بزرگ غربی محدود به برنامه هسته ای ایران نمی شود. ...  از این رو دولت جمهوری اسلامی نه تنها باید از فعالیت غنی سازی دست بکشد و با بازگذاشتن درب کلیه نهاد های مربوط به پروژه غنی سازی بروی بازرسان آژانس به امریکا اطمینان خاطر بدهد، بلکه برای رفع دومین اتهام ازخود، یعنی حمایت ازتروریسم ، ازحمایت گروههای فلسطینی وحزب الله لبنان و مخالفان سیاست های امریکا در منطقه دست بکشد. افزون براین، نقض مداوم حقوق بشردرداخل و عدم احترام به خواسته های قانونی و حقوق شهروندی مشروع مردم ایران و بحران های ناشی از سوء مدیریت و ناکارامدی دولت و فساد گسترده؛ اتهام دیگری است که قدرتهای غربی، درکنار موارد قبلی بهانه قرارداده اند.


مردم در مورد بحران ارزی و اعتصاب بازار چه می‌گویند؟

     

باقالی فروش دوره گرد : "قبلاً هر کس دست می‌کرد توی جیبش و پول خرد جیب‌اش یک ظرف باقالی بود اما آلان مردم حتی بیست و پنج تومانی ته جیبشان را هم محکم نگه می‌دارند. یک قران هم برای مردم یک قران است. شب‌ها دست می‌کنم توی جیبم و پول‌های کاسبی‌ام را می‌شمارم. نگاه می‌کنم این اسکناس‌ها را و دلم کباب می‌شود. هزار تومنی، هزار تومنی است، چه جوری می‌شود هزار تومنی، پونصد تومن بیارزد؟ من نمی‌فهمم قیمت پول را چطوری کم می‌کنند؟ وزنی که نیست یا فاسد که نمی‌شود. مثل گونی باقالی که خرابی و شکسته ندارد. این یعنی چی؟ یعنی اینکه یکی می‌گوید که هزار تومنی، پانصد تومان باشد؟ وقتی پول دست مردم است دولت چطوری کم‌اش می‌کند؟ پول که گوش و زبان ندارد که بانک بخشنامه بزند که ارزش‌اش کم شده و پول ها بگویند چشم. ببین این یک تکه کاغذ چه‌ها که با زندگی مردم نمی‌کند. به خدا اسم کاری که ما می‌کنیم زندگی نیست. به کنیز و غلام هم ارباب‌ها غذای مجانی می‌دادند. ما شدیم برده دولت. فقط فرقمان این است که ما باید غذای‌مان را هم خودمان بخریم."


پول نان ما . . . . . . . . .!!!

این پول نان ماست، که در ویرانه های دمشق در کنار آرزوهای گزاف یک قمارباز، دفن می شود


بازار تهران تعطيل شد، تجمع بازاريان

از جمله شعارهايی که در تجمع ظهر روز چهارشنبه سر داده شده، «الله اکبر»، «نصر من الله و فتح قريب/ مرگ بر اين دولت مردم فريب»، «محمود خائن آواره گردی…»، «محمود حياکن، سياستو رها کن»، «سوريه رو رها کن، فکری به حال ما کن»، «نترسيد نترسيد ما همه با هم هستيم»، «احمدی به هوش باش، ما مردميم نه اوباش»


آقای احمدی نژاد، خودت برو

 یادت نرود که یک رهبر، یک مجلس، یک قوه قضائیه، یک شورای نگهبان، یک سپاه، یک بسیج پشت سرت ایستاد. تو آمدی تا دولت اسلامی ایجاد کنی. رهبری برای تو قسم خورد. همه آنها که مخالفت بودند گوشه زندانند. از بهترین دوستان رهبر تا مخالفان همیشگی حکومت، روزنامه نگار و فیلمساز. و نتیجه دولت اسلامی همین شد که هست. فاسد ترین دولت تاریخ ایران، بیشترین تورم، بیشترین سقوط ارزش پول، بیشترین استبداد، تنگ ترین فضای فرهنگی، انزوای کامل ایران حتی میان دولت های اسلامی. ... محمود جان! به نظرم تو کار خودت را کردی. متاسفانه آن گروه تندرویی که دشمنان بزرگ حکومت بودند و خیلی هاشان به تو رای دادند، حدس شان درست از آب درآمد. آنها می گفتند بگذار به این دیوانه رای بدهیم، او جمهوری اسلامی را نابود می کند. به نظرم آنها درست فکر می کردند. البته من فکر می کنم ایران هم همراه جمهوری اسلامی از میان می رود.


دوشنبه ی سیاه برای پول ملی ایران

 تنها در یک روز پانزده درصد از ارزش ریال کاسته شد. دلار به ۳۴۵۰ تومان رسید. پوند بریتانیا با قیمت حدود ۵۵۰۰ فروخته شد و قیمت یورو نیز به ۴۵۰۰ تومان رسید ... قیمت انواع ارزهای خارجی و همچنین سکه طلا در بازارهای ایران ظرف یک ماه گذشته به شدت بالا رفته است و انتظار می رود که با تشدیدهای تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه اکتبر، اقتصاد ایران بار دیگر دچار تزلزل شود. تحریم های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که اواخر سال گذشته میلادی اعمال شد و همچنین تحریم صنعت نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا از ابتدای ماه ژوئیه، فشارهای زیادی بر درآمدهای نفتی ایران وارد کرده و میزان صادرات ایران را به یک میلیون بشکه نفت در روز کاهش داده است.


چاه بدر و توهم خیبر، مدیریت جهانی و دلار ۳۵۰۰ تومانی؛ به کجا می‌رویم؟

قوای مقننه و قضاییه و روحانیون درباری و رسانه های ابزار دست که برای دستمالی حاضرند قیصریه را به آتش بکشند و برای هر هیاهویی حاضرند امضا جمع کنند و بحران ایجاد کنند و این و آن را به تیغ و تیر بسپارند، حالا که پول ملی در حال تبدیل شدن به کاغذ پاره است و نتیجه ی سیاست های غلط حاکم بر کشور، پرتگاهی است که چند قدمی بیشتر به آن نمانده؛ نه امضایی می کنند و نه اعتراضی، و نه استیضاحی و نه محاکمه ای. مدعی العموم که از مجلس دعای کمیل احساس خطر برای امنیت ملی می کرد، حالا معلوم نیست به چه سرگرم است که زبانش نمی چرخد تا این حجم از صدمات وارد شده به امنیت ملی به دست مسئولان رده اول کشور را ببیندظاهرا حرفی برای گفتن باقی نمانده است. 


(بخش دوم)

مبحث ملی و بررسی اجمالی آن در ایران


نان من کجاست؟

کاهش ارزش پول ملی از جمله به صورت تورم داخلی بیشتر در می‌آید و از این رهگذر طبیعتاً همه کسانی که درآمدشان به اندازه تورم افزایش نمی‌یابد با کاهش سطح زندگی و سختی بیشتر معیشت روبه‌رو می‌شوند. به عنوان مثال در سال گذشته میزان حداقل مزد در ایران، نه یا ده درصد بیشتر شده است و این درحالی است که میزان تورم در اقتصاد که حداقل بخش قابل توجهی از آن ناشی از بی‌ارزش شدن پول ملی است به مراتب از این میزان بیشتر است. نتیجه اینکه وضعیت اقتصادی کارگران و دیگر مزدبگیران وخیم‌تر شده است. ... باید منتظر بروز جنبش‌های اعتراضی پراکنده و خودجوش بود که این بار نه با شعار «رای من کجاست؟» که با شعار «نان من کجاست؟» به خیابان‌ها خواهند آمد.


ارزش پول افغانستان در مقابل پول ایران در یک سال دو برابر شده است

 

 

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند. حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.