نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2012‏/11‏/30

 

آرشیو ماه نوامبر ۲۰١۲

 

 

این تیم اقتصادی حریف یک مهدکودک هم نمی شود، چه رسد به تحریم ها!

 تصمیمات من درآوردی و بی ثبات تیم اقتصادی دولت که در ابتدا مورد انتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار می گرفت، اکنون به سوژه لبخند تلخ افکار عمومی به وضعیت تصمیم گیری اقتصادی کشور، آن هم در شرایط دشوار تحریم تبدیل شده است.


جايگاه فلسطينی‌ها در سازمان ملل به "دولت ناظر غيرعضو" ارتقا يافت

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۳۸ رأی موافق، ۴۰ رأی ممتنع و ۹رأی مخالف طرح رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين برای ارتقای جايگاه فلسطينيان از يک "نهاد ناظر" به "دولت ناظر غير عضو" در اين سازمان را تصويب کرد.


غزه از انتخابات آزاد ترکیه سود برد و بحرین قربانی کودتای انتخاباتی ایران شد

راه آزادی قدس از انتخابات آزاد می‌گذرد، نه از سیطره نظامیان بر سیاست

 من سخت شیفته مراجع بنیان گذار و مؤسس مشروطیت ایران هستم که شور و هیجانی رمانتیک در قبال آزادی خواهان ترک که آنان را «احرار عثمانی» می خواندند، داشتند و به مراتب بیش از بسیاری از روحانیون و دانشگاهیان امروز منطقه نسبت به سرشت و اهمیت فراملی دموکراسی آگاه بودند... 


نسرين ستوده به وضعيت خطرناکی رسيده است

 رضا خندان پرونده‌سازی برای دخترش را از "عجيب‌ترين پديده‌های قضائی در تمام دنيا" دانست و گفت: در هيچ کجای دنيا برای يک بچه به خاطر مادرش پرونده سياسی درست نمی‌کنند.


ادامه تعطيلی کارخانه‌ها و بيکاری کارگران در ايران

 مأموران امنيتی کارگران معترض در پيرانشهر را که در مقابل اداره بيمه اين شهر تجمع کرده بودند مورد ضرب و شتم قرار دادند.


منافع ملی ایران و فلسطین در مصاحبه با داود هرمیداس باوند

افتخار حماس با موشک جمهوری اسلامی

 هرمیداس باوند تأکید می کند که ایران "بهای سنگینی" برای حمایت از فلسطینی ها پرداخته و هنوز هم می پردازد که این هزینه در "جهت مصالح و منافع حیاتی مردم ایران نیست. ...  حماس و جهاد اسلامی اگرچه از ایران استفاده ابزاری می کنند اما اگر خط مشی آنها اقتضا کند حتی در برابر ایران هم می ایستند "


حکم حکومتی و نظرات مردم

 عزت - بازنشسته: اینقدر ساده نباشید که خیال کنید بین سران اختلافی هست. این آخوند‌ها بر عکس ما مردم اگر گوشت هم را بخورند، استخوان هم را دور نمی‌اندازند. دعوای بین سران هیچ وقت شراکت‌شان را در حکومت به‌هم نمی‌زند. 


توزیع درآمد یا توزیع فقر؟

 امروزه كمتر كشور و دولتى را مى توان در جهان يافت كه دولتمردان حاكمش در پى رفع فقر و محروميت شهروندان و دستيابى به رفاه همگانى نباشند اما در اين ميان فقط تعداد اندكى از كشورها قادر به رفع فقر يا به حداقل رساندن تعداد فقيران خود بوده اند.


پرده‌هایی از ناگفته‌های جنگ در غزه

 برای ایران که یک پرده گردان مهم در منطقه خاورمیانه است و بخش مهمی از معادلات بر سر آینده ایران می‌گردد، مرور دقیق این تحولات نظامی و امنیتی از اهمیت بسیاری برخوردار است، تا روزی فرا نرسد که آینده کشور فدای محاسبات خام استراتژیست‌های کارنیازموده سپاه شود و ایران را فدای این شوق کودکانه کنند که یکی دو موشک ایرانی مثلا به تل آویو اصابت کرده است. 


شک نکنید، فردا نوبتِ شماست

تقدیم به ستار بهشتی و دیگر جان باختگان راه آزادی و برابری[

 "اگرچه میدانم داستان حاکمان این سرزمین داستان فرعون است و ادعای خدایی و سرکشی و غرق در رودِ جهالت و خود بزرگ بینی، تا آخرین لحظه برای حفظ قدرت شیطانی، امّا آیا این حاکمیت آنقدر عقل و شعور دارد که در این واپسین روزهای حیاتش یک دم به عاقبت راهی که در پیش گرفته بیاندیشد؟"


محدودیت صدور گذرنامه برای زنان:

تا عربستان سعودی راهی نمانده!

 قانونگذاران ما صد سال بعد از مدرس با همان استدلال که او آورده بود، زنان را در شرایط کنونی، تا چهل سالگی در شمار مجانین و صغار به حساب می آورند و به خود اجازه می دهند چنین وهنی بر زنان روا داشته و با این مصوبه که غیر از تحقیر زنان نامی بر آن نمی توان گذاشت باز هم محدودیتی بر محدودیت های زنان بیفزایند. 


تظاهرات در مصر علیه «فرعون جدید»!

 محمد مرسی روز جمعه ۳ آذر در واکنش به اعتراض‌های صورت گرفته به فرمان ریاست جمهوری که پنجشنبه صادر کرد، در جمع هوادارانش، خود را رهبر انقلاب و حامی آن توصیف کرد.


سوال از رئیس دولت:

«قضيه ای» ديگر برای «کِش» ندادن

 اگر نظام ولايی و رهبرش بی آبرو شوند، چگونه می توان انتخابات شکوهنمد! ديگری را در کمتر از ۷ ماه سامان داد که بی ترديد نامزدهای مورد نظر رهبر در فهرست مفسدان در دست احمدی نژاد قرار دارند؟ فرمان آتش بس لازم است تا به ضرب و زور هزار توجيه و حکم حکومتی مردم رنجور از فشار اقتصادی از بلندگوی مجلس نشنوند که در درگاه ولايت چه فسادها که نيست. از اين رو رهبر در موردی پيش از اين فرموده بود «از امروز تا "روز انتخابات" هرکسی احساسات مردم (بخوانيد فهم مردم) را در جهت ايجاد اختلاف (بخوانيد روشنگری) به کار بگيرد قطعا خيانت به کشور (بخوانيد نظام) کرده است.


فلسطین:

اشکال کار در کجاست؟

 قدرت مردم فلسطین در به حق بودن خواسته ها و مظلومیت ایشان است و پشتیبانی مردم جهان با استفاده از وسائل تروریستی برآورده نمی شود بلکه بر عکس، ایشان مردمی تروریست که به کارهای جنایتکارانه و کشتار مردم بیگناه آلوده اند، شناخته خواهند شد. و بدون تردید دنیای امروز و مردم جهانی که تنها آرزوی صلح و آشتی جهانی را در سینه می پرورانند، به یاری صلح دوستان منطقه خواهند آمد.


رئیس جمهور مصر در حال گسترش اختیارات خویش است

یک اسلامگرای دیگر در مسیر حکومت مطلقه

 محمد مرسی رئیس جمهور مصر در حال گسترش اختیارات خویش است. او روز پنجشنبه دادستانی کل مصر را برکنار کرد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد قوانین، دستورات و تصمیم‌های او قطعی و لازم‌الاجراست.


هدفمندسازی یارانه‌ها؛ چه بود و چه شد؟

 معادل دلاری یارانه نقدی که برای هر نفر در فروردین سال ۱۳۹۰ برابر تقریبا ۴۰ دلار بود، در شهریور ۱۳۹۱ به کمتر از ۱۴ دلار کاهش یافته که با این احتساب حتی جوابگوی حداقل نیاز‌های طبقه فرودست هم نخواهد بود و این همان نکته کلیدی است که مسئولان نظام تحت عنوان "شورش‌ها" از آن نام می‌برند و در حال حاضر به دل نگرانی اصلی آنها تبدیل شده است.


تهدید احمدی نژاد؛

وحشت خامنه ای و پیام به اصلاح طلبان خوش خیال

 رهبر جمهوری اسلامی روز دهم آبان ماه جاری ضمن بی اهمیت دانستن اختلافات میان سران قوا اظهار داشت: "از امروز تا روز انتخابات  هر کسی احساسات مردم را درجهت  ایجاد اختلاف به کار گیرد قطعاً به کشور خیانت کرده". پس از این اظهارات، برادران لاریجانی دو نامه برای  رهبر نوشتند و تمکین کامل خود را اعلام نمودند.


روایت محمد نوری‌زاد از یک روز بازپرسی در دادسرا

 در ایران، هر سلسله ای برای بقای خود دستگاهی پدید آورده و به رسم خود “عدالت” را معنا فرموده و بساط کسب خود آراسته. و باز به این اندیشیدم که: اگر همگان، عدالت را از کلاه شعبده ی خود برآورده اند، ما اما در این سی و سه سال آن را به کف کفش خود ساییده ایم. 


خالد مشعل از همه تشکر کرد جز خامنه ای

افتخار لاریجانی به حمایت نظامی از حماس

 با گذشت یک هفته از درگیری های خونبار در نوار غزه، رهبر جمهوری اسلامی در نخستین واکنش خود، موضع گیری کشورهای عربی و اسلامی در مواجهه با بحران غزه را مورد نکوهش قرار داد و خواستار ادامه "دفاع مقتدرانه" فلسطینی ها شد. 


نگاهی به ماهیت اجتماعی دمکراسی و درس‌های آن برای ایرانیان

آینده‌ ایران در گرو رابطه‌ی قدرت و ضد قدرت

 درساختار سیاسی دمکراسی سه قوه را از هم تفکیک می‌کنند: قوه‌ مقننه، قوه‌ مجریه و قوه‌ قضاییه. هدف از این جداسازی این است که قدرت در انحصار یک فرد، یک سری محدود از افراد یا یک نهاد نباشد، بلکه میان نهادهای متعددی پخش شود که نسبت به هم نوعی نظارت را نیز اعمال می‌کنند.


تل آویو انگلشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفت

درگیری در غزه یا پیش درآمد اقدام علیه ایران؟

 قصه ایران همچنان برای اسرائیل در اولویت است. در این بین توجه به اظهارات نتانیاهو نیز اهمیت دارد، نخست وزیر اسرائیل ادعا می کند که به زودی پایگاه ایران در غزه را از بین می برد. بنابراین درگیری های جاری را می توان نمونه کوچکتر عملیات علیه ایران توصیف کرد. اسرائیل می کوشد تا بازوی لبنانی ایران را از بین ببرد. به این ترتیب ریسک حملات موشکی از سوی حماس در زمانی که ایران به خط قرمز هسته ای مورد نظر نتانیاهو نزدیک می شود، کاهش می یابد.


پنهان کاری دولت هم کارساز نیست

تورم رکورد زد

 بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی، شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه ۱۳۹۱ به عدد ۳۶۴. ۸ رسید. این آمار گویای آن است که نرخ تورم نقطه به نقطه (میزان رشد قیمت‌ها در فاصله یک‌ساله مهر ۹۰ تا ۹۱) به رکورد ۳۲ درصد رسیده است که بالا‌ترین نرخ تورم در ۱۶ سال گذشته، یعنی از فروردین ۱۳۷۵ تاکنون، محسوب می‌شود.


۸ پرسشی که در بحران غزه مغفول ماند

ابهام در مربع نظامی خارطوم،تهران،تل آویو و غزه

 سوال اینجاست که اگر حماس و تل آویو هم با یکدیگر وارد مذاکره شوند آیا سایر گروه های فعال در غزه هم به این آتش بس تن خواهند داد؟ آیا حماس نماینده تمام آنها در پذیرش این آتش بس خواهد بود؟ 


اقوام ایرانی و ساختار دولتی آینده

 سرزمین کنونی ایران، محصول چنین تاریخی کهن است. ارثیه‌ای است که از سده‌ها پیش به ما منتقل شده است. نیاکان ما، از همه اقوام و طوایف برای حراست آن قربانی‌های فراوان داده و مصیبت‌های بزرگی را متحمل شده‌اند. با آن که کشور ایران طی سده‌ها جولانگاه و موطن سامی‌ها، ترک‌ها، مغول و تاتارها و ترکمن‌ها بوده است. ولی این مهاجمان، پس از فرونشستن کشت و کشتارها و پایان ویرانگری‌ها و غارت‌ها، باگذشت زمان و زندگی در این سرزمین، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری متقابل در فرهنگ و سنت‌ها و آداب و رسوم یکدیگر، عاقبت رنگ و بوی ایرانی گرفته و ایرانی شده‌اند. فرهنگ مشترک امروزی ایرانیان حاصل این درهم آمیزی است.


ایرانیان در سراشیبی اختلال‌های روانی

 آخرین بررسی شیوع‌شناسی بیماری‌های روانی در ایران بعد از ده سال طی سال‌های ۸۹ و ۹۰ در سراسر کشور و در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ انجام شده که نتایج نهایی آن به تازگی جمع‌بندی شده است. این تحقیق فقط بار کلی بیماری‌های روانی را در بین مردان و زنان برآورد کرده و بار تک‌تک بیماری‌های روان مانند روان‌پریشی، افسردگی، اضطراب، وسواس، دوقطبی، اسکیزوفرنی و ... را به تفکیک نشان نمی‌دهد.


انسان‌کشی در استراتژی حفظ نظام

 در طول سی و سه سال گذشته نظام جمهوری اسلامی با اتکاء بر سیستم حذف گسترده خود پدیده انسان‌کشی را در جامعه ایرانی نهادینه کرده و فضای کار و زندگی و تفریح را به فضای وحشت و ترس و نگرانی مبدل ساخته است. حذف شهروند ایرانی برای نظام، واجد کمترین تردید و دردسری نیست اما استقرار ترس و وحشت نیاز به تداوم و نگهداری دارد.


وضعیت کنونی غزه ماحصل نقش متناقض حماس است

 حماس از سویی میخواهد در انتخابات شرکت کند، رای مردم فلسطین را به دست بیاورد و مشروعیت سیاسی داشته باشد و از سوی دیگر مایل است نقش مبارزاتی خود را نیز مانند یک گروه شبه نظامی حفظ کند... . وضعیتی که یک دولت مثل یک شبکه شبه نظامی عمل میکند و از سوی دیگر میخواهد مسایل دولتی و تعامل با بازیگران بین المللی را نیز داشته باشد، وضعیت حال حاضر، وضعیتی است که ماحصل این روش دولت حماس است، روشی که هر دو شیوه با هم در پیش گرفته شود.


انگیزه‌های حمله اسرائیل به غزه

 سفر امیر قطر موجب ارتقای جایگاه حماس و به نوعی شکسته شدن محاصره پنج ساله غزه شد. پس از سفر امیر قطر به غزه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر دولت اخوان‌ا‌لمسلمینی ترکیه نیز که از دو سال پیش چند بار قصد سفری به غزه را اعلام داشته، تصمیم خود را جدی‌تر مطرح کرد. دولتمردان تل‌آویو نمی‌خواهند که غزه و حماس دارای مشروعیت و پشتیبانی بین‌المللی باشند و از این طریق اسرائیل را تحت فشار قرار دهند. اسرائیل با این حمله می‌خواست این پیام را بدهد که کشورهای عربی، ایران و ترکیه نمی‌توانند با حمایت از غزه خللی در موضع سرسختانه اسرائیل در قبال نوارغزه ایجاد کنند.


پرونده ای که با قتل ستار بهشتی، دوباره به جریان افتاد

بازگشت به کهریزک؛ جنایتی که مسکوت نخواهد ماند

 کهریزک با عظمت بیشتر نشان داده است که معمولا دستگاههای امنیتی حاکم در این مواقع تنها پرونده ای می گشایند، کمیسیونی تشکیل می دهند، گزارش متناقضی منتشر می کنند و سپس موضوع را به بایگانی می سپرند. چنانکه بانی و خاطی اصلی این پروند، سعید مرتضوی این روزها با تکریم دولت احمدی نژاد نیز مواجه شده و به شدت مورد حمایت حاکمیت بر دستگاه عظیم تامین اجتماعی حکم می کند، و اراده ای نیز در برخورد و یا حتی جلوگیری از تکریم وی دیده نمی شود.


انتخابات آزاد پس از تغيير يا برای تغيير

 در مورد ايران اين بحث شکل خاص خودش را پيدا می کند. ما با رژيمی خاص روبرو هستيم. اين رژيم در دنيا يگانه است. دانشمندی نوبلی، يک سخنرانی درباره ی ويروس داشت. وی می گفت ما ابتدا گمان می کرديم که ويروس، ميکروبی کوچک است. ديديم اينگونه نيست. بعدها فکر کرديم نوعی باکتری است و ديديم اشتباه کرده ايم. در نهايت به اين نتيجه رسيديم که ويروس، ويروس است! 


نمایش انتخابات آزاد با حفظ ساختارهای مخرب کنونی، راه حل بحران نیست

راه حل مجاهدین انقلاب برای حل بحران:

تصمیم تاریخی رهبری برای استقرار مردمسالاری به جای حکومت فردی

 راه حل خروج از بحران عمومی حاکم بر کشور و نظام، آن چنان که برخی دیرهنگام تصور و تجویز کرده و می‌کنند نمایشی از انتخابات آزاد با حفظ ساختارهای مخرب کنونی قدرت نیست.


در ساختارهای دیکتاتوری فریدون ها هم ضحاک میشوند

مشکلات جمهوری اسلامی ساختاریست و با تعویض افراد برطرف نمیشود!

 نمیتوان طرفدار ادامه نظام دیکتاتوری جمهوری اسلامی “بدون یک کلمه بیشتر یا کمتر” بود و دموکرات هم بود. نمیتوان با ولی فقیه “مساله ای نداشت” و خود را نیز دموکرات دانست. نمیتوان طرفدار استالین بود ولی خود را دموکرات دوآتشه محسوب نمود. 


وضعیت اقتصاد و اشتغال در کشور بحرانی است

هدفمندی یارانه ها به هیچ یک از اهداف خود نرسید

دولت عملا شکست این طرح را پذیرفت

 پرداخت یارانه‌های نقدی تنها باعث به وجود آمدن باتلاقی بزرگ در اقتصاد کشور بوده است، ماجرای نوسانات نرخ ارز و التهابات بازار سکه و طلا، کاهش ۳۰ درصدی اشتغال صنعتی، شرایط بحرانی رفاه خانوارها و از جمله زیر خط فقر رفتن سالانه  ۷۵۰ هزار نفر بخشی از آثار این طرح است.


کمیته امداد امام، «بازوی اصلی» نفوذ ایران در افغانستان

 روزنامه «وال‌استریت جورنال» می‌افزاید که بازوی اصلی نفوذ ایران در غرب افغانستان کمیته امداد امام خمینی است که در حقیقت یک شبکه پنهانی از فعالیت‌های گوناگون است که علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای دیگر فعالیت می‌کند. دولت آمریکا دو سال پیش شاخه این تشکیلات در لبنان را به خاطر کمک به گروه حزب‌الله در فهرست سیاه قرار داد.


آمریکایی ها "رهبری" ندارند ...

  آن‌ها رهبری ندارند که شکست یک نامزد را شکست خودش بخواند تا به این ترتیب طرفدارانش با استفاده از ابزارهای غیرقانونی و غیراخلاقی برای پیروزی یک طرف و ناکامی نامزد دیگر امکانات کشوری و لشکری را مورد سوء استفاده قرار دهند  ...در آمریکا کسی از نیروهای نظامی ستاد انتخابات رقیب را ستاد دشمن نمی‌خواند و فکّ و از کارانداختن ابزار‌هایش از جمله قطع شبکه ارتباطی ناظرینش راعنایت امام زمان نمی‌نامد. 


مسئول تشنج اقتصادی ایران رهبر است یا احمدی‌نژاد؟

 اگر به لحاظ مدیریتی بخواهیم تعیین کنیم، اینجاست که باید پرسید رئیس دولت فعلی که آدم شناخته شده‌ای نبود، نه در درون بوروکراسی و دیوا‌ن‌سالاری رژیم و نه حتی در میان حامیان رژیم هم چندان شناخته شده نبود.اراده‌ای بود که باعث شد ایشان به مدیریت برسد و بعدا هم مدیریتش ادامه پیدا کند و حمایت شود. 


با سرکوب تشکل های کارگری مستقل،

“مجلس کارگری” هم فرمایشی است

 جامعه کارگری سال هاست که چیزی در بساط زندگی محقرانه اش ندارد تا مرهون تلاش و زحمات کسی باشد. جامعه کارگری سالهاست که حقوق اش روز به روز پایمال تر می شود. این فقر مرهون نبود تشکل های کارگری مستقل از دولت، احزاب و جریان های سیاسی است که در خلاء آن، مشکلات جامعه کارگری تنها به سکویی برای کسب قدرت سیاسی تبدیل می شود.


یادآرزشمع مرده....یادآر....

 درصفحات تاریخ ایران چه بسیارند از این ستارگان که می درخشند وبرای ملت وخود افتخارمی آفرینند وبه حق یکی ازآن ستارگان پرفروغ آسمان ایران شهید دکترسیدحسین فاطمی است.آزاد مرد میهن دوستی که در یک جنگ نابرابرپنجه در پنجه استعمار واستبداد انداخت. زخمها خورد وتا آخرین قطره خون خود مقاومت کرد.


از نایابی دارو تا ورشکستگی بیمارستان‌ها؛

حاکمان سلامت مردم را به بازی گرفته‌اند

 به بیماران بگوییم برو بمیر؛ چون دولت عامدانه جان مردم را به بازی گرفته است! این جان کلام منتقدان به دولتی است که از ۲.۵ میلیارد دلار نیاز ارزی برای واردات دارو، تاکنون فقط ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع را تامین کرده که همین هم تا از مسیر بانکهای عامل بگذرد و به دست افراد برسد بیش از دو ماه طول می‌کشد.


بررسی تحریم «شدید و بی‌سابقه» ایران در کنگره آمریکا

 

● طبق بسته پیشنهادی جدید، تمامی دارایی‌های جمهوری اسلامی در خارج از ایران و همچنین صادرات کالاهای خارجی به ایران هدف قرار می‌گیرد. بر این اساس دارایی‌های ایران در خارج از کشور مسدود می‌شوند و کشورهای مختلف صادرکننده ماشین‌آلات و همچنین بانک‌هایی که در این راستا نقل و انتقالات مالی‌ به نفع ایران انجام می‌دهند، در صورت ادامه همکاری خود با ایران، در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرند.


مردم درباره اختلافات سران نظام چه می‌گویند؟

● ماجرا مثل فیلم‌های وسترن شده است. عده‌ای با هم متحد می‌شوند و برای به دست آوردن گنج یا طلا یا زدن بانک، ماجراهای زیادی را پشت سر می‌گذارند. نقشه می‌کشند، کارهای دشواری انجام می‌دهند ولی وقتی به چیزی که می‌خواهند، می‌رسند دچار تب طلا می‌شوند. 


مبحث ملی و بررسی اجمالی آن در ایران

بخش ششم و پایانی

ملت چیست؟ 

● ملت کنونی ایران، از اختلاط و امتزاج قومی تباری، فرهنگی و زبانی و مذهبی همه اینها به وجود آمده، شکل گرفته و در طول تاریخ قوام یافته و استوار مانده است.


پیدا و پنهان پروژه‌های میلیاردی بازوی اقتصادی سپاه

چند درصد از بودجه عمرانی کل کشور، سهم قرارگاه خاتم‌الانبیا است

● “قرارگاه خاتم الانبیا پروژه های کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان را برعهده نمی گیرد.” این خوش اشتهایی البته با رنگ و لعاب “لحاظ کردن جایگاه بخش خصوصی” اعلام شده تا باز مشخص شود که این قرارگاه برای خود شأنی بالاتر از بخش خصوصی قائل است و لابد به همین خاطر هم هست که وارد رقابت نمی شود و قراردادهای مورد نظر خود را بدون مناقصه و تشریفات قانونی برمی دارد.


عدم واریز ١٢ میلیارد دلار درآمدهای نفتی

سال ٨٩ به حساب ذخیره کشور


باراک اوباما پیروز شد

● [پرزیدنت باراک او باما در در نطق خود پس از پیروزی در انتخابات، از جمله بیان داشتند که: "این دموکراسی است که بما اجازه میدهد حرف خود را آزادانه و بدون خوف بزنیم، و با یکدیگر برای رسیدن به بهترین راه حل برای رفع مشکلات مملکتمان حتی بجدال بپردازیم. درحالی که هنوز هستند در این جهان مردمی که بهمین خاطر مجبور به تحمل تضیقات فراوانند." (نقل به مفهوم ).


عباس اميرانتظام

برنده جايزه سالانه مرکز بين‌المللی حقوق بشر در کانادا

● مهندس اميرانتظام در پيامی به مراسم اعطای جايزه نوشته است "همواره در تلاش بوده ام که بتوانم برای هم ميهنانم و جامعه بشری مفيد باشم و با وجود سخت‌ترين فشارها که در طول اين ۳ دهه گذشته متحمل شده‌ام لحظه‌ای از اين تفکر فاصله نگرفتم و در هر زمان و امکان مناسب سعی‌ کرده‌ام مشکلات و مخاطرتی که کشور عزيزمان ايران را تهديد می‌کند با هم ميهنانم درميان بگذارم و راه حل‌های مناسب را به آنها پيشنهاد دهم."


انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا و نگرانی ایرانیان

● حقیقت این است که ترس ولایت فقیه از مذاکره با آمریکا در ماهیت رژیم و رقابت‌های جناحی و فردی "خودی‌ها" ریشه دارد. دشمنی با فرهنگ غرب به طور کلی و کشور آمریکا به طور مشخص بخشی از هویت جمهوری اسلامی شده و ۳۳ سال است که ازطریق تبلیغات رسمی به ارگان‌های امنیتی و نظامی و پایگاه اجتماعی رژیم تزریق شده و ادامه آن به نام بقا و اقتدار نظام توجیه گردیده است.


قصه تلخ مادری که ۱۴ سال است از فرزند زندانی اش بی خبر است

آقای احمدی نژاد! به جای رفتن به زندان،‌ به داد این مادر برسید


قربانیان خاموش تحریم


دیگر اجازه بازرسی های توهین آمیز و شرم آور را نخواهیم داد

نامه ۳۳ زندانی سیاسی زن به رئیس زندان اوین


دولت احمدی نژاد در معرض ورشکستگی کامل

کسری بودجه: ۷۴ هزار میلیارد تومان 


انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا و نگرانی ایرانیان 

● حقیقت این است که ترس ولایت فقیه از مذاکره با آمریکا در ماهیت رژیم و رقابت‌های جناحی و فردی "خودی‌ها" ریشه دارد. دشمنی با فرهنگ غرب به طور کلی و کشور آمریکا به طور مشخص بخشی از هویت جمهوری اسلامی شده و ۳۳ سال است که ازطریق تبلیغات رسمی به ارگان‌های امنیتی و نظامی و پایگاه اجتماعی رژیم تزریق شده و ادامه آن به نام بقا و اقتدار نظام توجیه گردیده است.


قصه تلخ مادری که ۱۴ سال است از فرزند زندانی اش بی خبر است

آقای احمدی نژاد! به جای رفتن به زندان،‌ به داد این مادر برسید

● ۱۴ سال پیش، در روز ۲۳ تیر ۱۳۷۸ و در پی وقایع ۱۸ تیر همان سال، جوانی به نام سعید زینالی در حضور خانواده اش و در منزل بازداشت می شود و پس از آن هیچ خبر موثقی از او جز تماس تلفنی دو سه دقیقه ای سه ماه پس از بازداشتش، به دست نمی آید.


قربانیان خاموش تحریم

● «پس از سه سال سرمایه گذاری و تلاش، آماده تولید و بهره برداری بودیم اما متوجه شدیم که عموزاده یک مقام ارشد در وزارت بهداشت، که خود پیش از تحریم ها، وارد کننده عمده ۵ دارو از اروپا بود مجوز ما را صادر نکرد.»


دیگر اجازه بازرسی های توهین آمیز و شرم آور را نخواهیم داد

نامه ۳۳ زندانی سیاسی زن به رئیس زندان اوین

● چیزی که قابل گذشت نیست رفتار وحشیانه بعضی از ماموران در بازرسی بدنی است که دور از شان و مصداق بارز تعرض و هتک حرمت به شمار می‌آید و قلم از بیان صریح آن شرم دارد. ... 


دولت احمدی نژاد در معرض ورشکستگی کامل

کسری بودجه: ۷۴ هزار میلیارد تومان

● با وجود آنکه تا پیش از این پیش بینی ها درباره کسری بودجه سال جاری در حدود۱۰ تا ۲۰ هزارمیلیارد تومان برآورد می‌شد، روز گذشته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که این کسری بودجه بیش از ۷۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.


مرگ تدریجی تولید و صنعت ملی

صنایع کشور نفس های آخر را می کشند

● چند وقتی می شود که “رکود” مانند بختک روی صنایع کشور افتاده؛ مدتهاست نفس صنعت را به شمار انداخته و تولید کنندگان داخلی را زمین گیر کرده است. صنایع کشور هرروز بیشتر از قبل به سمت ضعف و بحران پیش می روند؛ وضعیتی که مستقیما روی زندگی و معیشت میلیون ها نفر از کارگران، تولیدگران و دیگرانی که از کنار سفره تولید نان می خورند، تاثیر می گذارد.


خاتمی و رفسنجانی نگران نظامند –

ایران، اخلاق و غیرت چه؟

● خاتمی که ابراز مخالفت با براندازی را همچون نمازهای یومیه، واجب می شمارد لابد به این اخلاق شکنی هم اعتراض خواهد کرد و در مورد کسانی که تداوم استقرار نظام فعلی، دست آنان را برای هرگونه لجن پراکنی باز گذاشته، سخنی خواهد گفت. اما باز به یادم آمد که بی اخلاقی رسانه ها و دستگاههای حکومتی علیه آزادیخواهان دربند از جمله نسرین ستوده، قبلاً هم اتفاق افتاده اما واکنش خاتمی را به دنبال نداشته است. 


خواب آشفته اقتصاد مالیاتی در ایران

● واقعیت این است که اقتصاد ایران علاوه بر اینکه یک اقتصاد معتاد به درآمدهای نفتی است، فاقد شفافیت‌های لازم برای اجرای سیاست‌های اخذ مالیات است. بنا به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، ۴۱ درصد حجم اقتصاد ایران مالیات نمی‌پردازد. 


روزی که من ايرانی - آمريکايی شدم


حسرت ملی

● میلیون‌ها ایرانی از زن و مرد، دارا و نادار، سیاست‌ورز و گوشه‌گیر، استاد دانشگاه و کارگر و کشاورز و کارخانه‌دار این روزها سردرگم و پریشان به سرنوشت تلخ ارزش دارایی‌ها و درآمدهای خود نگاه می‌کنند که در برابر رشد دیوانه‌وار کالاها و خدمات همچون برف در آفتاب ذوب می‌شوند. ... بدترین روزگار به شهروندانی می‌رسد که جز نیروی کار خود کالای دیگری برای فروش و مبادله ندارند. تهیدستان شهری با چشم‌های از حیرت گرد و بزرگ شده شاهد افزایش سرسام‌آور کالاها و خدمات هستند و کاری از دستشان بر نمی‌آید جز اینکه حسرت و افسوس خود را آهسته بر زبان آورند.


اعتصاب غذای ۹ زندانی سیاسی زن در اوین

● در واکنش به یورش خشن نیروهای گارد حفاظت زندان به بند زنان سیاسی و رفتار توهین‌آمیز با آنان، این زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند. اعتصابیون خواستار عذرخواهی رسمی رئیس زندان اوین و مسئولان اداره حفاظت این زندان شده‌اند.


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.