نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2013‏/06‏/27

 

آرشیو ماه ژوئن  ۲۰١۳

 

بنیاد برومند

به مناسبت روز جهانی منع شکنجه و پشتیبانی از قربانیان آن

 روز ٢٦ ژوئن (۵ تیر) روز جهانی منع شکنجه و مجازات های بی رحمانه و پشتیبانی از قربانیان آن است. بر اساس تعریف قربانی شکنجه در قوانین بین المللی، که خانواده ها و نزدیکان افراد شکنجه شده را نیز قربانی شناخته است، می توان گفت که در طول سه دهۀ اخیر شکنجه و مجازات های بی رحمانه در ایران صد ها هزار و حتی بیش از این قربانی برجای گذاشته است. 


مستندی درباره تجاوز به دختران باکره پیش از اعدام

لحظه های آخر

 ۵ تیر ۱۳۹۲: همزمان با ۲۶ ژوئن، روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه، عدالت برای ایران فیلم مستند “لحظه های آخر” را که تجاوز به دختران باکره پیش از اعدام را مستند می کند، منتشر کرد. در این مستند که اولین بار در سمپوزیوم بین المللی “وقتی زنان خفته برخیزند، کوهها به لرزه در خواهند آمد” به نمایش در آورد، زندانیان سیاسی زن و خانواده های جانباختگان شهادتهای خود را درباره این شکل از شکنجه جنسی که در دهه ۶۰ در زندانهای ایران انجام شده بیان کرده اند. در فیلم لحظه های آخر، عدالت برای ایران نشان داده است چگونه تجاوز به دختران باکره که در قالب ازدواج موقت پیش از اعدام انجام می شده، سازماندهی شده و با اطلاع مقامات بالاتر بوده است. 


به بهانه ۲۶ ژوئن، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

آتش‌بازی با مواد مخدر

 در حالی که اخبار منتشر شده در رسانه‌ها از افزایش میزان اعتیاد به الکل و مواد مخدر در ایران حکایت می‌کنند، مسئولان دولتی در ایران گمان می‌کنند با برگزاری برنامه‌های نمایشی، چون به آتش‌کشیدن صدها تن مواد مخدر کشف شده در تهران و چند شهر دیگر، زمینه‌سازی‌های لازم را برای حل بحران اعتیاد انجام داده‌اند.


 

جزئياتی از مرگ افشين اسانلو در زندان

 فرشته اسانلو، خواهر افشين اسانلو گفت: "پرستاران بيمارستان به ما گفتند که او را حدود ساعت ۸ پنج‌شنبه شب به بيمارستان آورده‌اند اما او مدت‌ها پيش از رسيدن به بيمارستان فوت کرده بوده. آن‌ها گفتند که حتی برادرم در حد فاصل رسيدن به بيمارستان هم فوت نکرده بلکه فوتش قبل از اين‌ها بوده است."


اقتصاد ایران

دیوان محاسبات از «تخلف ۹٫۲ میلیارد دلاری» دولت احمدی‌نژاد خبر داد

 «هرکس پارتی و قدرت بیشتری داشته یک ردیف به این جدول اضافه کرده». «مبلغ اختصاص یافته به این جدول یک ریال، دو ریال نیست. پولی است که جرینگی و بدون نظارت به برخی افراد واگذار می‌شود و هیچ گزارشی هم از آنها نمی‌توان گرفت، چون از ما بهتران هستند».

***

 افشای «ليست ۱۳ مدير دولتی» مرتبط و متهم در اختلاس سه هزار ميليارد تومانی

***

 ۴۶ میلیارد دلار هزینه در پارس جنوبی؛ فاز جدیدی به تولید نرسیده


بیاد حسین رضایی

حسین رضایی یکی از اعضای قدیمی سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا  و از دبیران کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایران، اول تیرماه ۱۳۹۲درگذشت.

مراسم خاکسپاری حسین رضایی با شرکت ۳۰تن از زندانیان سیاسی رژیم گذشته در کرج برگذار شد.

 احترام آزادی: طبق گزارش رسیده از ایران مراسم خاکسپاری حسین رضایی عضو سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا، دبیر کنفدراسیون جهانی دانشجویان ایران و نماینده ی کنفدراسیون و عفو بین الملل برای بازدید از وضع زندانیان سیاسی در دوران محمد رضاشاه، در ساعت یازدهِ روز یکشنبه دوم تیر ماه در بهشت سکینه ی کرج برگذار شد.


اقتصاد ایران

ادامه تأثیر تحریم‌ها بر حوزه تجارت دریایی ایران

 گسترش تحریم‌های بین‌المللی فعالیت حوزه تجارت دریایی جمهوری اسلامی ایران را به شدت محدود کرده است. به نوشته منابع داخلی، در روزهای اخیر تردد کشتی‌های آخرین خطوط بین‌المللی به مهم‌ترین بندر تجاری ایران نیز متوقف شد.


ايران / اجتماعی

ایرانیانی که در مالزی «در قفس نگهداری می‌شوند»

 یکی از ایرانیانی که پیشتر، مقالاتی را در روزنامه‌های مالزی در نکوهش عملکرد متهمان ایرانی قاچاق مواد مخدر منتشر می‌کرده، اکنون می‌گوید ۸۰٪از محکومان ایرانی در مالزی قربانی هستند و نه قاچاقچی. او به نیابت از سوی گروه بزرگی  از این زندانیان و به‌ویژه ۶۰ محکومِ به اعدام ایرانی، درخواست کمک‌های فوری برای آنها دارد.


هشدار به تکرار مرگ زودرس زندانیان سیاسی

 ۹ تن از زندانیان سیاسی رجایی شهر طی بیانیه‌ای خطاب به روسای سه قوه ایران، نسبت به تکرار مرگ زندانیان سیاسی هشدار دادند.


 

مرگ مشکوک فعال کارگری افشین اسانلو در زندان رجایی ‌‍شهر

 مدیرکل زندان‌های تهران می‌گوید افشین اسانلو، فعال کارگری زندانی بر اثر حمله قلبی در بیمارستان شهید رجایی کرج درگذشته است. اما خانواده این فعال کارگری تصریح می‌کنند که وی پیش از انتقال به بیمارستان فوت کرده است.


خودسرها ناخودسرند و تا دستور نرسد، نمی‌تازند

غیبت معنی‌دار «خودسرها» در دو شب جشن ملی

 دوبار حضور خودجوش و طولانی‌مدت مردم در خیابان‌های شهرهای گوناگون، بویژه تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور، از زوایای گوناگونی قابل بررسی است. مثلاً از منظر کمبود شادی در جامعه ایران؛ و یا از منظر فقدان خشونت در شادی‌های خودجوش مردم ایران. برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، در ایران وقتی که مردم به خیابان‌ها می‌ریزند تا پیروزی‌ای ملی را جشن بگیرند، کارشان به خشونت و درگیری نمی کشد.


بانک مرکزی ایران؛

دلال یا حافظ ارزش پول ملی؟

 بانک مرکزی در سال اخیر نرخ ارز مرجع را با نرخ‌های متفاوت بالاتر به فروش رسانده و به این ترتیب از ارزش ریال کاسته است. روزنامه "تهران‌امروز" در همین رابطه می‌نویسد گزارش اخير ديوان محاسبات، تاييد نقش "دلالی" بانک است.


طرح های نظامیان برای آینده ایران

برنامه سپاه؛ از تربیت خبرنگار تا رئیس جمهور

 در حالی که تا پیش از این فرماندهان سپاه پاسداران و بسیج هدف از اجرای طرح صالحین را تنها "ارتقا سطح کیفی معنویت و بصیرت بسیجیان" عنوان می کردند، یکی از فرماندهان ارشد سپاه محمدرسول الله تهران به صراحت اعلام کرد که این نهاد نظامی تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی در طرح صالحین به دنبال تربیت "خبرنگار، نماینده مجلس و رییس جمهور" برای آینده نظام است.


دورنمای اقتصادی ایران پس از انتخابات

اقتصادی اسلامی قادر به مقابله با بحران مالی و اقتصادی کشور نیست بلکه خود آفریننده بحرانهای مالی و اقتصادی موجود است.

 اقتصاد اسلامی که با نامهای اقتصاد توحیدی، مقاومتی، صلواتی، عدالتی، اعانه ای، رابین هودی، و  شعاری از آن یاد شده، در رابطه با انقلاب و ساختار جمهوری اسلامی، بویژه  افکار واپس گرایانه خمینی، بنیانگذار این جمهوری شکل گرفته، که بجای توسعه اقتصادی و یا به گفته وی ارزانتر شدن قیمت خربزه، هدف جمهوری اسلامی را توسعه و گسترش اسلام، یعنی احیای و گسترش هنجارهای اسلامی و بازگشت به فرهنگ تازیان بادیه نشین صدر اسلام عنوان کرده است.


یادداشتهای انتخابات

-چهار بعلاوه چهار - رامین کامران-۱۱پرده افتاد

 بالاخره بازی انتخابات نمیدانم چندم هم در همان پردهُ اول به آخر رسید. صندوق ها از رأی خالی شد ولی نه از آرزو. پیش بینی ها رفت ولی توهم ها ماند.


کبری رحمانپور: بارها اعدام شده‌ام

 وقتی وارد خانه شدم، اولین صحنه‌ای که دیدم سه کبوتری بود که مادرم برایشان دانه ریخته بود و به‌خاطر آزادی من آنها را آزاد کرده بود. من از درهای بسته بدم می‌آید چون سال‌ها پشت درهای بسته بودم برای همین از مادرم خواستم هیچ وقت درهای خانه را نبندد و هرکس هم خواست به خانه‌مان بیاید چه آشنا و چه غریبه او را راه بدهد.


بازتاب بین‌المللی انتخاب رئیس جمهوری جدید ایران

 بسیاری از نشریه‌های بین‌المللی فعالیت رئیس جمهوری جدید را موفقیتی برای قشرهای اصلاح‌طلب و میانه‌روهای عرصه‌ سیاسی ارزیابی کرده‌اند. اما از دید گروهی از آن‌ها، با توجه به اختیارات رهبری جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری آزادی عمل لازم را برای تغییرات بنیادین در سیاست‌های کلان داخلی و خارجی برای نمونه در قبال برنامه‌ی هسته‌ای، مناسبات با آمریکا و در مورد سایر دشواری‌های اقتصادی و سیاسی ندارد.


گفتگو با ناصر فکوهی:

تصمیم هیجانی؛ خودکشی سیـــاسی و ایـدئولوژیک

 سبک زندگی سیاسی از نظر من چندان معنایی ندارد. ما سبک زندگی داریم و نه سبک زندگی سیاسی. در این مورد بهتر است از موقعیت‌های سیاسی، رژیم‌ها یا نظام‌های سیاسی، رفتارهای سیاسی و ... صحبت کنیم و نه از سبک زندگی سیاسی. به عبارت دیگر ما می‌توانیم از رفتار دموکراتیک، نظام دموکراتیک یا موقعیت دموکراتیک صحبت کنیم،


نهضت مقاومت ملی ایران

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار

National Movement of the Iranian Resistance

NAMIR

founded by Chapour Bachtiar

 

بیانیه ی شورا

پیرامون اوضاع کشور

 و

معنی انتخابات در جمهوری اسلامی

 

"قوای مملکت ناشی از ملت است"

اصل بیست و ششم متمم قانون اساسی مشروطه

 

 دراوضاع نابسامان و زجرآوری که حاصل استیلای سی وچند ساله ی ملایان بر ملت ایران است و در حالیکه نمایشنامه ی انتخابات ریاست جمهوری نظام به مرحله ی اجرا نزدیک شده است، روضه خوان های بی آزرم دستگاه فقاهت، مردم را در صورت امتناع از شرکت در انتخابات، به سقوط در جهنم تهدید می کنند!

آیا کشوری که ملتش زمانی به موهبت برخورداری از حاکمیت ملی در دوران نهضت ملی مصدق سربلندترین کشور آسیا و آفریقا به حساب می آمد و اکنون، در اسارت جمهوری اسلامی، ذلیل ترین آنها شده است همان جهنم نیست؟ و زندگی روزمره در چنین محیطی غیر از جهنمی چه توصیف دیگری می تواند دشته باشد؟


خامنه ای با ماشین بدون ترمز و فرمان کشور را به سوی پرتگاه میبرد

همایون مهمنش

 ....در سال ۵۷ هنگامی که شاه مجبور به پذیرش دولت ملی بختیار و ترک کشور شده و مردم در آستانه برداشتن گامی جدید در جهت تحقق حقوق و آزادی های خویش بودند، روحانیون تشنه قدرت با سوء استفاده از اعتقادات مذهبی مردم، دیکتاتوری جدید و مخوفتری را در ایران پایه گذاشتند.


انتخابات و دیوارنگاره «شمر و اوباما» در تهران

 کیهان، چاپ تهران با انتشار خبری، به تغییر دیوارنگاره معروف به «شمر و اوباما» در میدان ولیعصر اعتراض کرده است. در آستانه انتخابات می‌خواهند این دیوارنگاره بزرگ چند ده متری را که مدت‌ها توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد، بردارند و به جایش دیوارنگاره دیگری بگذارند.


نوشیدنی‌های الکلی و ساقی‌های ایرانی

 سال‌های اول انقلاب است. خرید و فروش مشروبات الکلی مجازات‌های سنگینی دارد و شب‌ها در  خیابان‌ها، پست‌های ایست بازرسی برقرار است. ماشین‌ را نگه می‌دارند و دهانت را می‌بویند مبادا بوی الکل بدهد.


قاتل تهران، منجی ایران؟

 تردیدی نیست که در چهار سال گذشته سراسر شمیران به یک کارگاه ساخت و ساز تبدیل شده است. انبوه‌سازی در معابر تنگ، روی خط گسل و به قیمت نابودی زیست‌بوم شمال شهر فقط به خاطر پول کلانی که از این راه نصیب شهرداری می‌شود و البته بودجه‌ای که می‌تواند هزینه‌های رئیس جمهور شدن را تأمین کند.


«عمیق‌ترین محدودیت نفتی جهان» در کمین صنعت نفت ایران

 خبرگزاری رویترز، در گزارشی، با استناد به منابع مطلع و نیز اطلاعاتی که از حمل و نقل دریایی به دست آورده است، می‌گوید صادرات روزانهٔ نفت ایران، به پایین‌ترین حد در چند دهه گذشته رسیده است. به گفته این خبرگزاری در ماه گذشته، ایران توانسته کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر کند، در حالی که پیش از آغاز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، صادرات نفت ایران، روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود.‌


رئيس خانه صنعت و معدن ايران:

بيش از ۴۰ درصد از فعاليت های توليدی در کشور تعطيل شده‌اند.

 در سال گذشته با وجود هجمه‌های گوناگون و فشار تحريم‌ها ۶۰ درصد از صنعت توانست فعال باشد هر چند مافيا طی اين مدت سود کلانی به جيب زد و کالايی را که با نرخ ۸۰۰ تومانی در انبار‌ها نگه داشتند با نرخ  ۴ هزارتومانی به مردم فروختند.


اسباب شرمندگیِ پزشکان!

مسعود نقره‌کار

 در حکومت اسلامی شگفت نيست "پرمدرک ترين و تحصيل کرده ترين سياستمدار"اش از اخلاق خُلق دروغگوئی و فريبکاری بهره برده باشد، ورذيلت و دگرانديشی ستيزی منشأ کردار زشت اش باشد، اخلاق مداری که به عنوان يک تروريست و جانی با اتهام مشارکت در چند قتل و ترور سياسی تحت پيگرد قانونی ست. 


دکتر صدیقی:

اگر این آقایانی كه شما از آن ها نام می‌برید یعنی روحانیون به حكومت برسند چه خواهند كرد؟ من می‌گویم:

"آنچه اعراب و مغول‌ها جدا جدا كردند، اینان یكجا خواهند كرد"

 

خمینی: «زن اگر وارد دستگاهى شد، اوضاع را به هم مى‌زند.»

 روح‌الله خمینی، هم پیش از شورش ۱۵ خرداد و هم پس از این واقعه، در چندین سخنرانی و همچنین در نامه‌هایش، به تندی از وضعیت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور انتقاد کرد. گزیده‌ای از سخنان او را که از جلد اول «صحیفه نور» برگرفته ایم، به مناسبت پنجاهمین سالگرد ۱۵ خرداد در اینجا گرد آورده‌ایم:


کنگره آمريکا در حال بررسی «طرح قطع کامل صادرات نفت ايران» است

 قانونگذاران آمريکايی قصد دارند تا در تابستان امسال اقدامات خود برای تشديد تحريم‌ صادرات نفت ايران را ادامه دهند و هم اکنون در حال کار بر روی جزئيات هستند. کارشناسان می‌گويند که هدف اين قانونگذاران قطع کامل صادرات نفت ايران است.


کانادا: اعدام هزاران فعال سیاسی در ایران فراموش نمی‌شود

 کانادا فراموش نکرده که ریشه های وضعیت مفتضح امروز به زمان آغار تشکیل این رژیم تو خالی (جمهوری اسلامی ایران) بر می‌گردد.


پرونده‌ی هسته‌ای ایران

تاکید دوباره گروه ۱+۵ بر لزوم همکاری ایران با آژانس

 در نشست غیرعلنی شورای حکام، کشورهای ۵+۱ تاکید کردند که ۱۰ دور نشست با ایران بی‌نتیجه بوده است. آن‌ها بار دیگر خواستار همکاری "ملموس" ایران شدند و تاکید کردند که این کشور باید به تعهدات خود عمل کند.


۹ کشور تا شش ماه دیگر می‌توانند همچنان از ایران نفت بخرند

 ایالات متحده آمریکا مجوز خرید نفت از ایران برای نه کشور را تا شش ماه دیگر تمدید می‌کند. به گفته یک مقام دولتی آمریکا این کشورها نشان داده‌اند که واردات نفت خود از ایران را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داده‌اند.


تشییع جنازه آیت‌الله طاهری با شعار "مرگ بر دیکتاتور"

در فیلم‌هایی که از این مراسم در یوتیوب منتشر شده جمعیت انبوهی شعار "مرگ بر دیکتاتور" می‌دهند.

 گفته می‌شود امام جمعه پیشین اصفهان وصیت کرده بود او را کنار مزار آیت‌الله منتظری در قم دفن کنند اما رهبر جمهوری اسلامی، با این کار مخالفت کرده است. پیکر طاهری در گورستان اصفهان کنار پسرش که در جنگ ایران و عراق جان خود را از دست داده دفن شد.


شخصیت خمینی؛ اقتدارطلبی و خودشیفتگی

 دنیای این افراد اغلب به دو گروه بزرگ تقسیم می‌شود: «خودی‌ها» و «غیر‌خودی‌ها». از نظر ایشان تمامی غیر‌خودی‌ها خطرناک و بالقوه یا بالفعل دشمن‌اند. این خصوصیت به شخصیت این افراد رنگ و رویی از کاراکتر پارانویایی می‌دهد. از سوی دیگر «خودی‌ها» نیز تنها از آن جایی خودی هستند که بگذارند و بپذیرند که از آنها استفاده ابزاری شود. بدین ترتیب معیار خودی بودن می‌شود فرمانبرداری محض. شخصیت دسیسه‌چین، انعطاف‌پذیر و حسابگر است و برای دست‌یابی به خواسته‌هایش خود را با شرایط گوناگون تطبیق داده حتی اگر لازم باشد، روی تمامی اعتقاداتش پا می‌گذارد.


آمریکا «ستاد اجرایی فرمان امام خمینی» و ۳۷ شرکت‌ وابسته آن را تحریم کرد

 دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمريکا می‌گوید که «به همان نسبت که شرایط اقتصادی در ایران روبه وخامت می‌رود، رهبران ارشد ایران نیز از شبکه پنهان شرکت‌های ثبت‌نشده سود می‌برند.»

«ریال» ایران تحریم شد

 از این پس داد و ستد به «ریال» برای شهروندان و شرکت‌های آمریکایی غیرممکن است و موسسات مالی که خرید و فروش ریال را ممکن می‌کنند نیز تحریم می‌شوند. آن دسته از موسسات مالی یا شرکت‌هایی که دارایی زیادی به ریال دارند نیز در تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند.


پرونده‌ی هسته‌ای ایران

آمانو: مذاکرات با ایران در دور باطل افتاده است

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس گفت که بعد از نشست‌های بی‌نتیجه با ایران، باید گفت که مذاکرات در دور باطل افتاده است. به اعتقاد او حجم "دستکاری در پارچین" امکان کشف حقیقت را از بین برده است.


آخرین اخبار از بحران مسمومیت الکلی در رفسنجان؛

۴۰ کشته و دهها نابینا

 از شامگاه چهارشنبه در رفسنجان اوضاع به شدت بحرانی و متشنج است و بیش از ۳۰۰ شهروند ایرانی دچار مسمومیت با الکل شده‌اند. منابع محلی گزارش می‌دهند که ۴۰ تن جان خود را از دست داده و تعدادی دیگر هم یا در کما به سر می‌برند یا این که بینایی و کلیه خود را از دست داده‌اند. 


تازه‌ترین تحريم‌های آمريکا صنايع پتروشيمی ايران را هدف قرار داد

 وزارت خزانه داری آمريکا، دهم خرداد ماه اعلام کرد که هشت شرکت و موسسه وابسته به صنايع پتروشيمی ايران را در فهرست تحريم‌ها قرار داده است.


ژاپن در ماه آوریل واردات نفت از ایران را تا ۹۶ درصد کاهش داد

 ژاپن، سومین خریدار عمده نفت ایران، در ماه گذشته میلادی خرید نفت خام از جمهوری اسلامی را تا ۹۶ درصد کاهش داد. حجم واردات ژاپن نسبت به ماه گذشته میلادی نیز کاهشی ۹۷ درصدی را نشان می‌دهد.


«توتال» به‌دلیل پرداخت رشوه به مقام‌های ایرانی جریمه شد

 ایالات متحده آمریکا، شرکت نفتی فرانسوی «توتال» را به دلیل پرداختن رشوه به مقام‌های ایرانی در ازای حق توسعه میدان‌های نفتی و گازی در این کشور، بیش از ۳۹۸ میلیون دلار جریمه کرد.


پرونده‌ی هسته‌ای ایران

پیام مشترک اتحادیه اروپا در مورد ماهیت تحریم‌ها علیه ایران

 اتحادیه اروپا در پیامی مشترک تاکید کرده که هدف تحریم‌ها نه مردم ایران، بلکه برنامه هسته‌ای این کشور است و علت هرگونه کمبود دارو یا سایر اقلام اساسی در ایران را باید در سیاست‌‌های ناکارآمد اقتصادی دولت ایران جستجو کرد.


دادستان آرژانتینی[جمهوری اسلامی] ایران را به ایجاد شبکه خرابکاری در آمریکای لاتین متهم کرد

 آلبرتو نیسمان، یک دادستان آرژانتینی که مسئول پی‌گیری پرونده بمب‌گذاری در مرکز همیاری یهودیان (آمیا) در بوئنوس آیرس است، هشتم خرداد، ایران را به ایجاد پایگاه‌های مخفی اطلاعاتی در آمریکای لاتین، برای «طراحی و انجام عملیات تروریستی» متهم کرد.


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.