نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏چهار شنبه‏، 2013‏/10‏/02

 

آرشیو ماه سپتامبر  ۲۰١۳

 

 

آشنایی با قرارداد ۱۹۰۷

ایران بدون اطلاع ایرانیان بین انگلستان و روسیه تقسیم شد

 قرارداد ۱۹۰۷ در  ۹ شهریور ۱۲۸۶، در سن‌پطرزبورگ پایتخت روسیه بین دولت‌های روس و انگلیس در مورد تقسیم ایران به امضا رسید. به موجب این قرارداد ایران به سه منطقه تقسیم شد. قسمت شمال تحت نفوذ روسیه، قسمت جنوب تحت نفوذ بریتانیا و یک منطقه هم بیطرف.


دو نماینده مجلس[اسلامی] ایران در پرونده «۳ هزار میلیاردی» محکوم شدند.

 «در پرونده فساد سه هزار میلیاردی سه نماینده مجلس متهم بودند که به اتهام آنها در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شد و بر اساس حکم دادگاه دو نفر از متهمان محکوم شده و برای آنها حکم مجازات صادر شد.»


گزارش نوول ابزرواتور از تحولات نیویورک

دیدار تاریخی شیطان بزرگ و محور شرارت

 جان کری و همتای ایرانی اش، محمد جواد ظریف، دست یکدیگر را فشردند و در مقر سازمان ملل در نیویورک به تبادل نظر پرداختند. آنان مذاکرات بعدی را به تاریخ ۱۵ اکتبر در ژنو موکول کردند.


فساد اقتصادی در سایه باشگاهداری

گزارشی درباره باشگاه رانت‌خواران

 «دانه درشتها»، «مافیا»، «صاحبان ثروتهای بادآورده»، «بدهکاران بزرگ نظام بانکی» و «رانتخواران» سالهای گذشته در ادبیات سیاسی و اقتصادی ایران جایگاه و کارکردی ویژه داشته و دولتمردان نیز در دورههای مختلف وعده برخورد با آنها را داده اند.


بختیار، بازرگان و روحانیت

ملاحظاتی پیرامون

مقاله ی

«بازرگان، روحانیت و بختیار»1

بخش دوم

نگاه دوم مهندس بازرگان به روحانیت

 الف ـ از زبان بازرگان

علی شاکری زند

 بختیار خود درباره ی پشتوانه اش در برابر خطری که آگاهانه به جان خریده بود چنین می نویسد:« دو نیرو پشتوانه ی من بود. یقین از اینکه حقیقت را گفته ام و نیز عزم جزم من به مبارزه با خمینی. این دو امر با هم مرتبط بودند چه اگر حتی یک موضوع باشد که من در آن  دچار اشتباه نشده باشم تشخیص این بود که خمینی برای ایران خطری مهلک است. و تصور می کنم که در این باره سیر وقایع تمامأ حق را به من داده است.4»

بخش دوم

نگاه دوم مهندس بازرگان به روحانیت

ب ـ مشروعیت دولت ها

 کسانی که با وجدان خویش در نبردند. این گروه که به هر دلیل دراعماق وجود خویش به واقعیت اشتباه خود و حقانیت مردی که ملت را ازخطای پشتیبانی از خمینی وعواقب هولناک آن برحذر داشته بود کمابیش پی برده اند دانسته ـ ندانسته دچار عذاب وجدان اند و آنچه می گویند و می نویسند بیش از آنکه برای اقناع دیگران باشد برای آرامش وجدان خویش است.


نقدی بر نقد آقای شاکری زند

حسن يوسفی اشکوری

 چرا مهندس مهدی بازرگان با روحانيت و به طور خاص آيت الله خمينی به عنوان رهبر بلامنازع انقلاب در سال ۵۷ همکاری کرد؟ و ديگر اين که چرا بازرگان با دکتر شاپور بختيار، که طبق ادعا با او قرابت بيشتری داشت، همکاری نکرد و به رهبر روحانی انقلاب، که با او قرابت کمتری داشت، پيوست و نخست وزيری او را پذيرفت؟


نخبگان محلی، جهانی‌سازی و رویای فدرالیسم

محمدرضا خوبروی‌پاک


به مناسبت روز جهانی صلح

۲۵ سال پس از پذیرش قطعنامه آتش‌بس

 امروز روز جهانی صلح است و فردا در صفحات تاریخ معاصر ایران، جنگی آغاز می‌شود: سی و یکم شهریور روز آغاز جنگی است که هنوز تمام نشده است. جنگی که حتی برچسب «مقدس» هم نتوانست از سوزش زخم‌ها و فشار رنج‌های آن بکاهد.


۳۸۰ کليه = يک مرسدس

جواد طالعی

 در فرودگاه فرانکفورت انتظار خروج مسافران پرواز هواپيمائی ملی ايران را می‌کشم. اين، از سال‌ها پيش به عادت من تبديل شده است. هرگاه به دليلی گذارم به فرانکفورت می‌افتد، اگر مجالی باشد به فرودگاه اين شهر می‌روم، مسافران ايرانی را برانداز می‌کنم و اگر در ميان آن‌ها کسی باشد که حدس بزنم می‌شود با او وارد گفت‌وگو شد پيش می‌روم. 


موافقت اسلامگرایان برای واگذاری قدرت در تونس

 در برابر موج فزاینده اعتراضات، دولت اسلامگرای تونس موافقت اصولی خود را برای کناره‌گیری اعلام کرده است. برگزاری انتخاباتی شفاف یگانه راه حل بحران سیاسی تونس تلقی می‌شود.


سخنی دیگر دربارۀ فدرالیسم

دکتر محمدرضا خوبروی‌پاک

 «هرچه تلاش برای برگشت به دوران قهرمانی جامعه‌ی ایلی افزایش یابد؛ تفتیش عقاید، پلیس مخفی و گانگستریسمی که صورتکی رومانتیک بر چهره دارد افزوده می‌شود».


ملاحظاتی پیرامون

مقاله ی

«بازرگان، روحانیت و بختیار»۱

بخش اول

روحانیت درنهضت ملی

علی شاکری زند

 «گواه راستین اینکه حکومت به معنای فن کشورداری نیز همان حکمت وعلم تصدیقی به مسائل سیاسی و اقتصادی مملکت است این است که کشورداری و سیاستِ مُدُن از شاخه های حکمت و عقل عملی محسوب است و به معنای فرماندهی و سلطنت بر زیردستان و حاکمیت بر زیردستان نمی باشد تا چه رسد به ولایت و قیمومت.»


«همه‌چیز سیاسی است»

آیا سیاست پدر و مادر دارد؟

 امروز همه از سیاست صحبت می‌كنند، از محل كار، تاكسی و صف نانوایی گرفته تا ‌میهمانی‌ها و محافل جمعی. اما غالبا در میانه بحث‌های داغ سیاسی و اینكه «همه‌چیز سیاسی است»، این ادعا نیز به كرات به گوش می‌رسد كه «سیاست پدر و مادر ندارد». حال سوال اینجاست كه آیا واقعا سیاست پدر و مادر ندارد؟ و اصلا پدر و مادر سیاست چه كسانی هستند؟


عدالت در جامعه ایران و لزوم وداع با قوانین شرع

 خامی و ناپختگی جمهوری اسلامی که با زور قوانین تاریخی به مردم ایران تحمیل می‌شوند مشروعیت اجتماعی و حتی دینی خود را از دست داده است. زیرا ما با سیستمی مواجه هستیم که از ایمان مردمش به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق آنها استفاده می‌کند


اقتصاد ایران

«خروج ۶۰۰ میلیارد دلار از کشور در ۸ سال گذشته»

 در ۸ سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه ایرانیان از کشور خارج شده که این رقم معادل ۱۰ بودجه نفتی است.


استقبال جهانی از آزادی شماری از زندانیان سیاسی ایران

 آزادی نسرین ستوده و برخی دیگر از زندانیان، باید همراه با تغییری اساسی در سیاست ایران نسبت به حقوق بشر و چگونگی رفتار مقام‌های حکومتی با فعالان مدنی و منتقدان شود. آزادی تنها شماری از زندانیان فقط می‌تواند یک حقه سیاسی برای ایجاد فضای مناسب در زمان حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد باشد.


از «اقتصاد مقاومتی» تا «نرمش قهرمانانه»

 آیت اله خامنه ای رهبر حکومت اسلامی ایران که پیش از این «اقتصاد مقاومتی» را در برابر تحریم ها مطرح کرده بود، امروز در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران خواستار «نرمش قهرمانانه» شد! ...


آقای “م. ر”، مدیر سمبولیک

 او را می‌توان یک سمبل دانست، نمادی از برخی مدیران جمهوری اسلامی که در دولت، مجلس و قوه قضائیه سمت داشته و هیچ گاه بی سمت نمانده‌اند، مدیرانی که همواره به پرونده‌های مختلف فساد اقتصادی مشهور بوده‌اند اما هیچگاه دادگاهی نشده‌اند. 


اقتصاد ایران

حساب ذخیره ارزی ایران جارو شده است

 «در حساب ذخیره ارزی از ۱۷۶ میلیارد دلار ۱۶۱ میلیارد دلار را بخش دولتی استفاده کرده است.»


پایان پرونده قتل‌های سریالی کرمان

بسیجی‌های پیرو مصباح، پای چوبه دار

  ۱۱ سال پیش، به روایت مردم منطقه، ۱۸ نفر و بنا به گزارش قضایی ۵ نفر را با الهام از تعالیم آیت‌الله مصباح یزدی و امکانات و مجوزهای فرماندهی بسیج کرمان، به قتل رساندند. با وجود اعتراف صریح به قتل، جز یکی، بقیه‌ بسیجی‌های دستگیر شده بیشتر این سال‌ها را آزاد بودند تا اینکه سرانجام دیوان عالی کشور پس از چند بار نقض پرونده، سرانجام حکم اعدام چهار تن را صادر کرد.  


راز فساد گسترده در ایران

فقدان مطبوعات آزاد

 مطابق آمار سازمان شفافیت جهانی،‌ در زمینه آزادی مطبوعات ایران رتبه درخشان پنجم از آخر! را کسب کرده و در میان ۱۷۹ کشور رتبه   ۱۷۵ را در دست دارد و نمایه آزادی بیان و پاسخگویی در ایران نیز از صد نمره تنها ۷ ارزیابی شده است... 


اقتصاد ایران

سقوط ۱۶رتبه‌ای ایران در رده‌بندی رقابت‌‌پذیری اقتصادی

 در تازه‌ترین رده‌بندی مجمع جهانی اقتصاد که بر اساس "شاخص رقابت‌پذیری اقتصادهای جهان" تنظیم شده، جایگاه ایران از ۶۶ به ۸۲ نزول یافته است. سوئیس، سنگاپور، فنلاند، آلمان و آمریکا در جایگاه اول تا پنجم قرار گرفته‌اند.


ايران / اجتماعی

بخش بزرگی از پرونده تحقیق از سازمان تامین اجتماعی «گم شد»

 «۲۰ هزار صفحه پرونده که مربوط به اين تحقيق و تفحص می‌شد، به دليل اين که مجلس فضای کافی برای نگهداری آنها نداشت، در سازمان تامين اجتماعی نگهداری می‌شد که کليد آن در دست ماست، اما در حال حاضر نه جای آن پرونده‌ها وجود دارد و نه پرونده‌ها. محل نگهداری پرونده‌ها نيز به کتابخانه تبديل شده است.»


«اسناد و نقشه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی به یغما رفته»

 ۴۷ هزار جلد کتاب و نقشه‌های تاریخی و اسناد مربوط به کاوش‌های باستانشناسی به همراه هزاران قطعه عکس تاریخی متعلق به مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی ایران به یغما رفته‌اند.


تابستان ۶۷

قطار مرگ ما را جا گذاشته بود...

 ۲۵ سال از آن روزهای مرگبار گذشت. مرداد و شهریور سال ۶۷ بود که موج جنایت و کشتار در زندان‌ها شروع شد. شاید این آخرین باری بود که بسیاری از دوستان و رفقایم را می‌دیدم. با بعضی از آنها حتی وقت روبوسی و خداحافظی هم نداشتیم.


چرا جمهوری اسلامی جلوی فساد را نمی‌گیرد؟

گفت‌وگو با مردم درباره فساد دستگاه

 «مشکل شما روزنامه نگاران این است که به مسائل مذهبی مسلط نیستید. مواردی که شما به آنها به چشم فساد اقتصادی نگاه می‌کنید از نظر مذهبی‌‌ها حلال و شرعی است. چون فتوا برایش دارند غذاب وجدان هم نمی‌گیرند. مقامات از ابتدا اینطوری بار آمده‌‌اند. همان روزهای اول انقلاب هر آخوندی رفت و کاخی را برای خودش مصادره کرد. شرکت‌های تولیدی با ارزش را مصادره کردند، زمین‌های کشاورزی و باغات را. این آدم‌ها از روز اول درگیر فساد شده‌اند و نمی‌توانند نظارت کنند. پای خودشان گیر است و عرصه بر خودشان تنگ می‌شود.»

____________________________________________

 

پایان پرونده اختلاس بزرگ و جای خالی شرکای دولتی

 اقتصاد دولتی ایران فسادخیز است و در غیاب نهادهای ناظر، درصد ارتکاب جرایم مالی و فساد دولتی افزایش مییابد.  


مذاکرات آمریکا و روسیه در ژنو بر سر سلاح‌های شیمیایی سوریه

 امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ سپتامبر/ ۲۱ شهریور) جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه، در ژنو با یکدیگر دیدار میکنند تا دربارهجزئیات قرارگرفتن تسلیحات شیمیایی سوریه زیر نظارت بین‌المللی و نابودی آنها مذاکره کنند. 


داستان زندگی ستاره‌دارها

 دانشجویان اخراج شده از دانشگاه و دانشجویان ستاره‌دار و محروم از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر همگی دچار ضربات روحی شده‌اند و زندگی آنها از مسیر طبیعی خود خارج شده است.


ایرانیان و تأسیس سازمان ملل

سیدحسن امین

 جنگ جهانی دوم که در شهریور ۱۳۱۸ (سپتامبر ۱۹۳۹) با حمله‌ی هیتلر به لهستان (متحد فرانسه و انگلیس) آغاز شد، صدمه‌ها و خسارت‌های مادی و معنوی فراوانی به بشریت وارد کرد که اوج آن تخریب وحشت‌انگیز هیروشیما با بمب اتم بود. در مراحل پایانی جنگ، توجه زمام‌داران سیاسی و متفکران و اندیش‌مندان جهان، بیش از هر زمانی، به لزوم ایجاد یک سازمان نیرومند بین‌المللی به‌منظور تأمین صلح و امنیت بین‌المللی معطوف گردید. 


اجتماعی

آمار مبتلایان به وبا در ایران به ۹۹ نفر رسید

 به گفته یک مقام وزارت بهداشت و درمان ایران تاکنون ۹۹ بیمار مبتلا به بیماری وبا در کشور شناسایی شده‌اند. بیشترین موارد ابتلا در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان بوده است. بیشتر مبتلایان مهاجران افغان بوده‌اند.


اقتصاد ایران

تحریم‌های تازه آمریکا علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با نفت ایران

 وزارت خزانه‌داری آمریکا نام شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها را به خاطر نقض تحریم‌های ایران وارد لیست سیاه کرد.


نامها و پیامها

استاد محمدعلی اسلامی ندوشن

 اگر برخلاف کلّ ضوابط آفرینش، که انسان را «عالم اسماء» خوانده است، شهروندان یک کشور به درجه ‌ی یک و دو و سه تقسیم شدند، و تنها یک مسیر گشاده ماند و باقی بسته، چه انتظار می‌توان داشت که مرزهای فکری و فرهنگی از تجاوز مصون بمانند؟ 


جابه‌جايی بيش از ۲۰۰‌ ميليارد دلار منابع ارزی کشور در زمان تحريم‌ها

 روزنامه بهار ـ معاون ارزی بانک مرکزی با بيان اين‌که در بانک مرکزی جريان حيات را مثل آب روان برای مقابله با تحريم‌ها پيدا کرديم، گفت: در دوره تحريم‌ها بيش از ۲۰۰‌ميليارد دلار از منابع ارزی کشور جابه‌جا شد.


بازی اعدام‌ با جایزه مرگ


گفتگوی اختصاصی انسان‌شناسی و فرهنگ با شیلا بن‌حبیب

آرنت نظریه‌پرداز مقاومت مردمی است

 آرنت توتالیتاریسم را به یک «نوار آهنین» تشبیه می‌کند که چنان محکم دور مردم بسته می‌شود که فضاهای میان آنان را از میان می‌برد. توتالیتاریسم تمامی حوزه‌هایی چون زندگی خانوادگی، مذهب و انجمن‌های فرهنگی و سیاسی را تابع خود قرار می‌دهد. 


سازمان ملل حمله به اردوگاه اشرف را محکوم کرد


پرونده باز هزاران کشته سال۶۷


اقتصاد ایران

سقوط ۱۶ رتبه‌ای ایران در رده‌بندی رقابت‌‌پذیری اقتصادی جهان


جهان

بان: حمله به سوریه ممکن است مناقشه را تشدید کند


گشت‌های ارشاد با توپ پر برگشته‌اند


اقتصاد ایران

مرکز آمار ایران:

تورم مردادماه به ۳۵.۱ درصد افزایش یافته است


آرم جمهوری اسلامی و هویت ملی ما


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.