نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2013‏/10‏/25

 

آرشیو ماه اکتبر  ۲۰١۳

 

 

نقدینگی ۵ برابر، بدهی بانک‌ها ۱۳ برابر

 بانک مرکزی ایران در پاسخ به سخنان رئیس کل سابق این بانک که مدعی شده بود دولت احمدی نژاد خزانه را با ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی به دولت جدید تحویل داده است، آماری از وضعیت اقتصادی ایران منتشر کرد.


محیط زیست

چه کسی ماهیان خور موسی را کشت؟

 مسئولان سازمان محیط زیست ایران به دنبال یافتن مقصر اصلی کشته شدن ده‌ها هزار قطعه ماهی در خور موسی، یکی از خورهای مشهور خلیج فارس، هستند. 


افسانه یا تاریخ:

روایت محمّد امینی از سوداگری با تاریخ

محک نقد سکه‌ای قلب

 بن‌بست حکومت اسلامی و بیزاری ایرانیان از آن، کسانی را وسوسه کرده تا برخی وقایع تاریخی را بازنویسند و رخدادهای گذشته را دیگرگونه بنمایانند. اگر پیشتر، روایاتی واژگونه، نُقل محافلی خاص و مایه دلخوشی صاحبان قدرت بود، سی و چند ساله اخیر را به گفته اریک هابسباوم(۱) «باید عصر زرین دروغ زنی ها و یاوه گوئی ها و افسانه پردازی های تاریخی فراوانی شناخت که با گذر از احساسات و آرزوها» رویداده های تاریخی را «به قالب و رنگ»ی پسند خویش یا دلخواه سفارش دهنده‌ای درآورده‌اند. نوشته حاضر از دریچه نقد موشکاف محققی سختکوش (٢)، نیم نگاهی تنها به چند داعیه بی‌بنیاد یکی از دیر رسیدگان به کارگاه تاریخ سازی می‌اندازد.


محیط زیست

بادهای نمک دریاچه ارومیه به آذربایجان شرقی رسید

 در حالی که طی چند روز گذشته خبرگزاری‌های ایران با انتشار گزارش‌هایی از وقوع تندباد همراه با نمک در شهرهای اطراف دریاچه ارومیه از جمله بناب و تبریز خبر داده بودند، خبرگزاری مهر دوشنبه ۲۹ مهرماه هشدار داد که با ادامه روند فعلی دریاچه ارومیه به زودی کاملا خشک خواهد شد.


 روایت علم‌الهدی از نظر خامنه‌ای درباره رأی جلیلی

 امام جمعه مشهد می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی، به سعید جلیلی گفته چهار میلیون رای او در انتخابات ریاست جمهوری "نشانگر وجود یک جوهره در این جامعه است". علم‌الهدی رای‌دهندگان به جلیلی را "جوهره انقلاب" خواند.


خواسته دکتر مصدق در وصیت نامه اش

و

نامگذاری نخستین تالار دانشگاهی به نام دکتر مصدق*

حمید اکبری

 دکتر مصدق دانشگاهیان و دانشجویان را بسیار دوست می داشت و همواره بر آنها ارج می گذاشت. او همانقدر که به استقلال ایران اهمیت جدی می داد، به استقلال دانشگاه - به عنوان جایگاهی برای ((تربیت رجال)) - نیز باورمند بود.


وزیر خزانه‌داری آمریکا:

صحبت از کاهش تحریم‌های ایران هنوز زود است

 «جک لو»، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، روز یک‌شنبه ۲۸ مهر با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی گفت که هنوز برای صحبت در مورد کاستن از فشارها و تحریم‌ها علیه ایران زود است.


کاهش شدید تولید ناخالص داخلی ایران

 صندوق بین المللی پول در آمار جدید خود از کاهش شدید تولید ناخالص داخلی ایران خبر داد.


زندانیان سیاسی فراموش شده

 یک ماه پس از آزادی ۶۱ زندانی سیاسی و روزنامه‌نگاران شناخته شده‌ای چون نسرین ستوده، محسن امین‌زاده، فیض‌الله عرب سرخی، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی و عیسی سحرخیز، به‌نظر می‌رسد روند آزادی زندانیان سیاسی ایران، از شتابی مناسب و امیدوارکننده برخوردار نیست.


مواد غذایی،‌ به قیمت جان آدم‌ها

 در شرایطی که دسترسی به غذای مناسب را می‌توان یکی از حقوق شهروندی به شمار آورد، امکان این دسترسی به شکل‌ها و صورت‌های مختلف در ایران محدود شده است. شرایط نا به ‌سامان اقتصادی، بالا رفتن قیمت محصولات و فرآورده‌های خوراکی، از رونق افتادن کشاورزی و … از جمله موانع پیش روی شهروندان در تأمین مواد غذایی سالم هستند.


عفو بین‌الملل:

مردی را که یک بار اعدام شد دوباره اعدام نکنید!

 سازمان عفو بین‌الملل از ایران خواسته است که از اعدام دوباره مردی که هفته گذشته در بجنورد اعدام شد اما زنده ماند، خودداری کند. مقام‌های‌قضایی ایران می‌گوید بنابر قوانین او دوباره اعدام خواهد شد.


تحلیل گاردین از مذاکرات هسته ای

برنامه زمان بندی ایران برای گذار از بن بست

 هیات مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات هسته ای ژنو پیشنهادی ارائه داده که ادعا می کند به بن بست طولانی مناقشه بر سر برنامه هسته ای این کشور پایان می دهد.


اقتصاد ایران

چهل سال پس از نخستین «شوک نفتی»:

رویدادی که ایران را دگرگون کرد


پایان گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در روز نخست؛

دیدار نمایندگان ایران و آمریکا

 روز نخست مذاکرات ایران و گروه ۱+۵  که در شهر ژنو سوییس برگزار شده بود، پایان یافت. این مذاکرات در حالی صورت گرفته که دو طرف فضای حاکم بر گفت‌وگوها را «مثبت» توصیف کرده‌اند.


گزارش حقوق بشری ال موندو

۵۰ اعدام طی دو هفته؛ رکورد بی سابقه

 طی سال جاری حداقل ۴۰۲ نفر در ایران اعدام شده اند. از این میان، ۵۳ مورد در ملاء عام انجام شده. و از زمان انتخاب حسن روحانی، حداقل ۲۱۳ حکم اعدام به اجرا در آمده است.


اقتصاد ایران

کسری یک هزار میلیارد تومانی دولت در پرداخت یارانه‌ها

 دولت ایران می‌گوید ماهانه حدود یک هزار میلیارد تومان در پرداخت یارانه‌های نقدی کسری دارد. برای تامین آن دولت در حال بررسی حذف قشرهای پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران و گران کردن قیمت آب و برق و گاز است.


“اجبار سازمان استاندارد ایران برای معرفی برنج‌های آلوده به‌عنوان برنج سالم”

 “دو سال گذشته نسبت به آلودگی برنج‌های وارداتی از هند سروصدا به پا شد اما نتیجه این شد که مدیرکل استاندارد تهران را بازنشسته کردند، چون اطلاعات درست از فلزات سنگین در برنج‌ها داده بود.”


دلایل تغییر تاکتیک خارجی خامنه‌ای

 "برخی امروز به سخن امام راحل استناد می‌کنند و می‌گویند امام موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بود ولی سؤال ما از این افراد این است که حذف شعار مرگ بر آمریکا جزء کدام اصول است ثابت یا متغیر. حذف شعار مرگ بر آمریکا جزء اصول متغیر است و تغییر تاکتیک و روش نسبت به آن تنها از سوی ولی فقیه زمانه صورت می‌گیرد".


برنج های وارداتی آلوده‌اند؟

 مهم‌ترین فلزاتی را که میزان بالای آنها در موادغذایی خطرناک است، آرسنیك، كادمیوم و سرب ذکر می‌کند و می‌افزاید: «مصرف محصولات آلوده به میزان بالای این مواد، می‌تواند عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدتی ایجاد کند. از جمله عوارض کوتاه‌مدت می‌توان به علایم گوارشی مانند تغییر رنگ دندان‌ها و دل‌درد، عوارض عصبی و آسیب‌های کلیوی و خونی اشاره کرد. در طولانی‌مدت نیز مصرف مواد غذایی که میزان غیرمجاز این مواد را دارند، خطر برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.»


صندوق بين المللی پول اعلام کرد:

ايران، رتبه نخست نرخ تورم جهان

 صندوق بين المللی پول تاکيد کرده است که «ايران در پايان سالجاری ميلادی رتبه نخست بيشترين نرخ تورم در دنيا را کسب می کند و نرخ تورم در ايران به ۴۲.۳ درصد خواهد رسيد.»


مجازات اعدام چرا باید لغو شود؟

جنایت به نام عدالت و مسئولیت شهروندان

بنیاد برومند

 "مجازات اعدام قتل عمدی است که دولت با برنامه‌ریزی از پیش (سبق تصمیم) و با خونسردی مرتکب می‌شود. محروم کردن عامدانۀ حق حیات، افراطی‌ترین شکل اعمال قدرت دولت بر فرد است. حق دولت‌ها به چنین اعمال قدرتی، مسئلۀ کانونی بحث دربارۀ مجازات اعدام است."


ظریف و سیاست خارجی «آقا اجازه»

 محمدجواد ظریف، کمتر از دو ماه از تصدی وزارت خارجه به مجلس فراخوانده شد تا درباره سفر حسن روحانی و هیأت همراه به نیویورک پاسخگو باشد.


دو سازمان حقوق بشری:

ثبت رکورد تازه‌ از تعداد اعدام‌ها در ایران

 کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و مرکز اسناد حقوق بشر ایران می‌گویند که مقامات ایرانی رکورد تازه‌ای در تعداد اعدام‌ها ثبت کرده‌اند و از زمان تحلیف حسن روحانی تاکنون دست‌ کم ۱۲۵ حکم اعدام اجرا شده‌ است.


داریوش: نه

کام همگان باد روا، کام شما نه‌

 

نوروزانه ... دکتر اسماعيل خوئی

این شیخ که آیت انیران باشد

وز فتنه ی او ایران ویران باشد

 

دیرا که نبودست و ایران بودست

زودا که نباشد وی و ایران باشد

متن کامل با پخش صدای دکتر اسماعیل خوئی 


پس از تحمل ۳۴ سال زندان به علت مذاکره با امریکا

عباس امیرانتظام: هدف دولت موقت هم همین بود

 عباس امیرانتظام، سخنگوی دولت موقت، معاون مهدی بازرگان و سپس سفیر ایران در سوئد بود. او به گفته خودش، توسط کمال خرازی و برای مشاوره به تهران فراخوانده اما روز ۲۸ آذر ۱۳۵۸ در ساختمان وزارت امور خارجه بازداشت شد.


درخواست کمک محیط‌بان محکوم به اعدام

نگذارید زندگی‌ام تباه شود

 حدود ۱۳۰ محیط‌بان و جنگل بان در طول سه دهه اخیر در حین انجام وظیفه جانشان را از دست داده‌اند که عمدتا بر اثر شلیک مستقیم و عمدی شکارچیان غیرمجاز بوده است. تعداد زیادی هم مجروح و قطع عضو شده و یا به دلیل مجروح کردن شکارچیان متخلف در درگیری، به پرداخت دیه محکوم شده و به زندان افتاده‌اند. 


اقتصاد ایران

«نگاه ايران به احيای اقتصادی»

 خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «نگاه ايران به احيای اقتصادی بدنبال تماس تاريخی اوباما» می‌نويسد:‌ «ايرانيان اميدوارند تحريم‌های بين‌المللی که نفس اقتصاد را گرفته، در پی  گفت و گوی تلفنی تاريخی حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ایران با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در صورت بهبود روابط تهران و واشنگتن لغو شوند.»


فلسفه‌ی تاریخ

 ایرانیان در دوران معاصر بسیار کوشیدند تجاوز عرب و پیامدهای آن را از حافظۀ تاریخی خود بزدایند. اما بنظر می‌رسد، مادامیکه نتوانند به درستی بر نقش ایرانشهر در تحول تاریخ آگاه شوند، به هویت ملی سرافرازی که پیش‌شرط ورود به گردونۀ تمدن نوین است دست نخواهند یافت.


بختیار، بازرگان و روحانیت

ملاحظاتی پیرامون

مقاله ی

«بازرگان، روحانیت و بختیار»۱

بخش سوم ــ تیر خلاص

بهره ی الف

شروع تدارکات حمله ی عراق به ایران

علی شاکری زند

 جنگی چنان پردامنه و چنان بلندپروازانه که با هدف جداکردن خاک استان زرخیز خوزستان از کشور پهناور و پرجمعیت ایران صورت گیرد «نه کاری است خُرد» که یک روزه بتوان آن را تدارک دید. تحقیقات درباره ی مقدمات تعرض ارتش صدام حسین به ایران نشان می دهد که تدارکات آن از بیش از یک سال پیش از آغاز حمله ی نهایی شروع شده بوده است.

بخش سوم ــ تیر خلاص

بهره ی ب

نقش آیت الله خمینی در بروز جنگ با عراق

 آیت الله خمینی هیچ توجهی به محتوا و اهمیت قرارداد و پیامدهای مبهم گذاشتن موضع ایران ندارد، بلکه در ذهن او این نکته حاکم است که شاه و صدام حسین – دو مردی که مورد نفرت او هستند – این قرارداد را امضا کرده اند و لذا تایید آن برای آیت الله خمینی، اکراه آور است.


رکورد تاریخی احمدی‌نژاد در چاپ پول

 ۵۰ هزار‌ میلیارد تومان در ۸ سال

 دولت‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی ۳۲ هزارمیلیاردتومان پول چاپ کردند درحالی که دولت احمدی نژاد به تنهایی آن هم در کمتر از هشت‌سال ۵۰هزارمیلیاردتومان پول چاپ کرد.


درخواست کمک ۵۰ میلیارد تومانی معاون احمدی‌نژاد از روحانی

 حمید بقایی در مقام معاون پشتیبانی دانشگاه محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی که روز چهارشنبه، ۱۰ مهرماه، منتشر شد از او کمکی معادل «حداقل» ۵۰ میلیارد تومان طلب کرد. 


محیط زیست و آن سازمان بی‌خاصیت

 این خاطره را ازآن رو نوشتم تا دانسته شود که چرا امروز دریاچه ارومیه در حال خشک شدن کامل است، یا زاینده رو تبدیل به میرنده رود شده است ؟ و چرا دریاچه‌هایی نظیر پریشان در حال خشکیدن است و مردم شهرهایی نظیر یزد با خطر جدی قحطی آب روبه هستند. 


بر پایه گزارش اداره کنترل مواد مخدر ملل متحد:

ایران پنجمین کشور مصرف‌کننده «شیشه» در جهان!


اسناد مفقوده در زیرزمین سازمان تامین اجتماعی


کفن پوشان بدون شغل مانده به خیابان ها برمی گردند

آغاز دوره تازه ای از خودسری خیابانی

 بازگشت رهبران این گروه ها به صحنه سیاسی، به نظر کارشناسان سیاسی، خبر از بازگشت کفن پوشان به خیابان ها می دهد. همان ها که در دوران احمدی نژاد به شغل های پردرآمد و پر نفوذ گماشته شدند و اینک در تحولات دولت تازه، برکنار شده و یا موقعیت خود را در خطر می بینند.


شروع نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه

 تصمیم نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه که در هفته گذشته در شورای امنیت اتخاذ شده بود، در روز اول اکتبر (۹ مهر) وارد مرحله اجرایی خود شد. متخصصین و اسلحه شناسان سازمان ملل، از طریق لبنان وارد سوریه شدند.


اقتصاد ایران

بیش از ۱۶۰۰ بازرگان ایرانی مجبور به ترک گرجستان شده‌اند

 محمود داوری یکی از اعضای اتاق بازرگانی بین‌المللی گرجستان می‌گوید که اخیرا ۱۶۴۵ تاجر ایرانی به خاطر آنچه که وی «مواجه شدن با چالش‌هایی از طرف دولت گرجستان» نامیده، مجبور شده‌اند از این کشور خارج شوند.


بودجه‌های حوزه‌های علمیه دو نیم برابر افزایش یافت

 بودجه حوزه‌های علمیه در کشور به نسبت سال گذشته دو و نیم برابر افزایش داشته و در سال جاری بودجه حوزه‌های علمیه کشور به ۱۰۴۰ میلیارد تومان رسیده است.


ايران / مرور روزنامه‌ها

تانک‌ها در شيراز به جنگ آنتن‌های ماهواره رفتند

 روزنامه اعتماد ضمن چاپ عکسی از «مراسم نابودسازی آنتن‌های ماهواره‌ای با استفاده از تانک» خبر داده است که در شيراز «تانک‌ها به جنگ آنتن‌های ماهواره رفتند.»


نیروگاه اتمی بوشهر از آغاز تا امروز

 در سال ۱۳۵۵، ۲ سال بعد از تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران، این سازمان با بخش تکنولوژی و تحقیقات سازمان انرژی اتمی آلمان غربی موافقتنامه‌ای برای همکاری‌های بلند مدت امضا کرد و در پی آن شرکت "کرافت ورک یونیون" یکی از شرکت ‌های وابسته به زیمنس آلمان ساخت ۲ واحد نیروگاه اتمی هر یک به توان اسمی ۱۲۹۳  مگاوات و توان خالص ۱۱۹۶ مگاوات را در بوشهر برعهده گرفت.


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.