نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏شنبه‏، 2013‏/11‏/30

 

آرشیو ماه نوامبر  ۲۰١۳

 

 

زمین‌لرزه برازجان در استان بوشهر دستکم «هشت کشته» برجای گذاشت

 زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ درجه ریشتر  ساعت ۱۷ و ۲۱ دقیقه  پنجشنبه  شهر برازجان مرکز شهرستان دشستان در استان بوشهر را لرزاند.


افزودن ۱۷شرکت ایرانی به فهرست تحریم‌های اروپا

شورای اتحادیه اروپا طی اعلامیه‌ای که در سایت رسمی خود منتشر کرده اعلام کرده ۱۷ شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.


اقتصاد ایران

آمار بانک مرکزی از رشد اقتصادی ایران: منفی ۵٫۸ درصد

 بانک مرکزی ایران در جدیدترین گزارش شاخص‌های عمده اقتصادی سال ۹۱، رشد اقتصادی ایران با احتساب نفت را منفی ۵٫۸ درصد اعلام کرد.

«رباخواران؛ برندگان بزرگ اقتصاد ایران»

 در هفته جاری عمده تحلیل‌ها و یادداشت های اقتصادی منتشر شده در روزنامه‌ها و وب سایت‌های فارسی زبان، به آثار و پیامدهای توافق هسته‌ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک در حوزه اقتصاد ایران اختصاص داشت و به نحوه مواجهه مسوولان و برنامه‌ریزان اقتصادی با تغییرات آتی توجه داشت.


راه‌اندازی کارزار “لغو گام به گام اعدام” در ایران

 “در فردایی محتوم، ضرورت‌های تربیتی، ما مردم ایران را به پذیرش این اصل بدیهی وادار خواهد کرد که از اعدام مجرمان و متهمان، از هر سنخ و گروه، دست برداریم و به جای آن به اعمال شیوه‌های سازنده تربیتی بپردازیم”


عفو بین‌الملل خواستار اجرای وعده‌های حقوق‌بشری روحانی شد

 سازمان عفو بین‌الملل به مناسبت صدمین روز ریاست جمهوری حسن روحانی از وی خواست که وعده‌های انتخاباتی خود در خصوص رعایت حقوق بشر را متحقق کند. شمار اعدام‌ ها از زمان زمامداری روحانی دست‌ کم  ۳۶۷ مورد بوده است.


توافق هسته‌ای در ژنو:

نرمشی که قهرمانانه نشد

 به چه دلیل خامنه‌ای این توافقات را «ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی» توصیف کرده است در حالی که پذیرفته است تعهداتی را فراتر از سال ‌های پایانی دولت خاتمی برعهده بگیرد آن هم فقط در برابر دسترسی به برخی دارایی های توقیف شده ایران و برداشته شدن اندکی از تحریم ها از صنعت نفت و خودروسازی و پتروشیمی؟


مذاکرات ژنو و نتایج آن

حسین اسدی

 "ایران دیگر تاسیسات هسته ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژهای جدید نخواهد ساخت. این توافقنامه نمی گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند فقط طرح اندازه غنی سازی ایران و برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مورد اشاره قرار گرفته که باید با نظارت و بر اساس این توافق ممکن است ادامه یابد یا متوقف شود و هیچ جای آن به حق غنی سازی در پروتکل ان پی تی اشاره نشده است." (جان کری وزیر امور خارجه آمریکا – بی بی سی)


ناکجاآباد اقتصاد، «راهی که به آن سوی خوارزم است»

گفت‌وگو با فریبرز رئیس دانا

 مگر قبل از این تحریم‌ها، پر و پیمانه نبود؟ مگر قبل از این تحریم‌ها، بیش از صد میلیارد دلار، نفت فروش نمی‌رفت؟ کو؟ کجاست؟ هرکسی چیزی درباره میزان ذخایر ارزی می‌گوید. یکی می‌ گوید ذخایر ۴۰ میلیارد است، یکی دیگر می ‌گوید، ۳۵ میلیارد است، دیگری می‌گوید ۵۰ میلیارد دلار است. همه، همه چیز را می‌دانند به جز مردم ایران و کار‌شناسان.


نظریه انقلاب:

لوگوسنتریسم و اتوپیا

ناصر فکوهی

 پرسش اساسی که در اینجا تلاش می کنیم بدان پاسخ دهیم این است:  چرا انقلاب ها، بازنمود اراده ای اتوپیایی (ازeu به معنای «خوب» و topos به معنای « جای») هستند ولی عملا و تقریبا همیشه دستکم در امواج نخست خود به موقعیت های دیستوپیایی (از dys به معنای «بد» و topos به معنای «جای») می رسند. در این رابطه، نسبت میان «امید یا انتظار انقلابی» با «تحقق شعارهای انقلابی » چیست؟ آیا انقلاب حرکتی است قابل چشم پوشی؟ آیا اصولا قدرت و خشونت انقلاب است که هدف ها و آرمان های انقلابی را به نتیجه می رساند و یا آن را باید صرفا نوعی «آسیب» در مسیر این تحقق به شمار آورد؟


پیام خانواده‌های فروهر، مختاری و پوینده

در پانزدهمین سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ١٣٧٧

 ما بازماندگان قربانیان، تلاش دگراندیشان، روزنامه‌نگاران، رسانه‌های بین المللی، نهادهای مدافع حقوق بشر و به‌ویژه وکلایمان را که در افشاگری ابعاد و دادخواهی این جنایت‌ها از هیچ کوششی دریغ نکردند پاس می‌داریم و از همۀ هم میهنانی که در این دوران سخت ما را تنها نگذاشتند و هر ساله با بزرگداشت جان‌باختگان و یادآوری افکار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها، نام و یادشان را در حافظهٔ تاریخی ایران زنده نگاه داشتند قدردانی می‌کنیم.


«روایتی تکان دهنده از آنچه ناجا در کهریزک مرتکب شد»

یکی از قربانیان کهریزک:

آقای احمدی مقدم! کهریزک دستور مرتضوی بود اما…

 آقای احمدی مقدم، درست است سعید مرتضوی ما را به «بازداشتگاه کهریزک» اعزام کرد، ولی برخورد نیروی انتظامی در «بازداشتگاه کهریزک» با ما وحشیانه بود، آقای احمدی مقدم جوری حرف می‌زنید که انگار نیروی انتطامی در حوادث تلخ «بازداشتگاه کهریزک» نقشی نداشت، و مقصر اصلی سعید مرتضوی است. گزارش زیر را بخوانید و ببنید نیروی انتظامی چه رفتار وحشیانه‌ای با بازداشتی‌های کهریزک داشت...


سنای آمریکا:

در صورت شکست مذاکرات ژنو تحریم‌هایی شدیدتر در راه است

 سناتورهای آمریکایی اعلام کرده‌اند در صورتی که مذاکرات اتمی در ژنو به نتیجه نرسد به سمت تحریم‌های شدیدتری علیه ایران حرکت خواهند کرد. مذاکرات ژنو که به سومین روز خود کشیده شده تا کنون بی‌نتیجه بوده است.


برخورد تهاجمی خامنه‌ای و پیچیده شدن مذاکرات ژنو

 نشست ژنو ۶ بر خلاف برنامه‌ریزی اولیه دو روزه، به روز سوم کشیده شد و تاکنون دستاورد و نتیجه‌ای نداشته است. طبق ادعای عباس عراقچی، عضو ارشد هیات مذاکره ایرانی، پیشرفتی در روند گفتگو حاصل نشده و اختلاف‌ها بر سرکلیات توافقنامه کماکان باقی هستند. بدین ترتیب سرنوشت مذاکرات به روز سوم کشیده شد.


جنتی:

نظام به سران فتنه خیلی منت گذاشته که زنده هستند

 احمد جنتی، امام جمعه تهران، روز جمعه با اشاره به این که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی هم‌چنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند گفت که آنها «حاضر به اظهار ندامت نيستند» و «اگر رأفت اسلامی نبود، آنان بايد اعدام می‌شدند».


فرانسه:

سخنان امروز خامنه‌ای مذاکرات ژنو را دشوارتر می‌کند

 سخنرانی امروز (۲۹ آبان/ ۲۰ نوامبر) آیت‌الله خامنه‌ای همزمان با شروع دور جدید مذاکرات ژنو با واکنش منفی فرانسه روبه‌رو شده است. آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی حملات تندی را متوجه آمریکا و اسرائیل کرد. او اسرائیل را "سگ هار نجسی" خواند که "رو به فناست".


تصويب پيش نويس قطعنامه حقوق بشر

در سازمان ملل با ۸۳ رای مثبت کشورهای عضو

 قطعنامۀ سازمان ملل در ارتقاء و پاسداری از حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران با ۸۳ رای موافق و ۳۶ رای مخالف و ۶۲ رای ممتنع تصويب شد. با رای گيری کميتۀ سوم مجمع عمومی سازمان ملل اين دهمين سال متوالی است که اين کميته در خصوص ارتقاء حقوق بشر در ايران قطعنامه تصويب می کند. 


دیده‌بانی سرویس مخفی بریتانیا از هتل‌های محل اقامت دیپلمات‌های جهان

 به گزارش هفته‌نامه اشپیگل، سرویس مخفی بریتانیا سیستم رزرو هتل‌های تمام کشورها را زیر نظر داشته است. هدف از این اقدام کسب اطلاعات از اقدامات و مکالمات دیپلمات‌های بین‌المللی بوده است.


شیخ علی تهرانی – ترور- دختران موسوی

نوری همدانی: بآتش کشاندن سینما رکس کار ما بوده

داستان ترورِمعاون پارلمانی وزیرصنعت معدن وتجارت

دختران میرحسین عزیز و بانو رهنورد و داستان کتک خوردنشان

محمد نوری زاد

 چون بما خبررسیده بود که خوزستان ساکت است و با انقلاب همراه نیست وکارکنان صنعت نفت نیز به اعتصابیون نپیوسته اند. ما باید هم مردم را وهم کارکنان شرکت نفت را تحریک می کردیم.


اختلاف فرانسه و آمریکا و تاثیر آن بر سرنوشت پرونده‌ اتمی ایران

 در حالی که به زودی دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ در مورد پرونده‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی آغاز می‌شود، واقعیت تازه‌ای می‌تواند کل ماجرا را تحت الشعاع خود قرار دهد و آن نیز بروز اختلاف نظرمیان کشورهای غربی عضو این گروه است.


اقتصاد ایران

شرکت ملی گاز ایران «ورشکسته شده است»

 «یک عده آدم که فهم عمیقی از این حوزه نداشتند، به‌خاطر اجرای اهدافی، دستگاه‌های بزرگ بخش انرژی کشور را به آستانه نابودی کامل رساندند، کار این افراد مثل کسی است که سوار بر یک آمبولانس برای رساندن مریض به مقصد در راه صدها نفر را زیر گرفته و کشته و هزاران دست و پا را شکسته است؛ این دوستان به‌اسم دادن یارانه به مردم دستگاه‌های بزرگ انرژی همچون توانیر، شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و شرکت گاز را با تخلف از قانون، نابود کردند.»


در جستجوی ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد مازاد دوران احمدی‌نژاد

 مطابق جدولی که سایت خبرآنلاین شنبه (۲۵ آبان ۹۲/ ۱۶ نوامبر) منتشر کرده بودجه عمومی کشور در این فاصله زمانی نزدیک به ۸۲۵ میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب مازاد درآمد دولت به  ۱۵۴ میلیارد دلار می‌رسد. 


اتحادیه اروپا به مسدودکردن اموال شرکت‌های ایرانی ادامه خواهد داد

 خبرگزاری رویترز به نقل از برخی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا گزارش داده است که این اتحادیه قصد دارد به مسدود کردن اموال هفت مؤسسه ایرانی ادامه دهد. دادگاه عمومی اتحادیه اروپا پیش‌تر حکم به لغو این تحریم داده بود.


پزشک پرونده ستار بهشتی بازداشت شد

 به گزارش سایت کلمه، ستار بهشتی به هنگام ورود به زندان اوین به بهداری اعزام و بوسیله دکتر حیدرپور مورد معاینه قرار می‌گیرد و گزارش آثار ضرب و شتم و شکنجه هائی که روی بدن وی بوده بوسیله این پزشک در پرونده وی درج می‌گردد. 


خشونت پلیس علیه طبقات فرودست

 از یک سو پلیس ایران به منظور اثبات اقتدار خویش کارناوال­های ارعاب و خشونت در محله های فقیرنشین به راه می‌اندازد و از سوی دیگر دستگاه قضائی ایران با به راه انداختن دادگاه­هایی شبیه به دادگاه­های صحرایی نظامیان، احکامی سنگین برای مجرمان بخش­های آسیب‌دیده­ طبقات محروم جامعه صادر می­کند


اقتصاد ایران

رونق «امپراتوری اقتصادی خامنه‌ای» علیرغم تحریم‌ها

 علیرغم تحریم‌هایی که ایران را تحت فشار قرار داده٬ «ستاد اجرایی فرمان امام» که به گفته این خبرگزاری زیر نظر آیت ‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی اداره می ‌شود٬ رونق گرفته است.


واقعیت های موجود و دولت "تدبیر و امید"

حسین اسدی

 آقای روحانی و دوستانشان  بجای قدم گذاشتن در مسیری که به حکومت مطلقه و فردی آقای خامنه ای خاتمه داده، و در دراز مدت بتواند شرکت واقعی مردم در سرنوشت خودرا ممکن سازد. ترجیح دادند اساس را بر جلب رضایت و خرسندی رهبر، نیروهای سپاهی و امنیتی، و حفظ ساختارهای ضد دموکراتیک جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن که بارها اصلا ح ناپذیری و ناکارآمدی خودرا باثبات رسانده بودند گذارند. و بنای کار خود را دوباره بر باطلاقی نهند که از حکومت گذشته بارث برده اند.


رویترز:

آیت‌الله خامنه‌ای یک امپراتوری ۹۵ میلیارد دلاری را کنترل می‌کند

 خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۰ آبان گزارشی تحقیقی را منتشر کرده‌است که به نوشته آن آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نظارت بر سازمانی را به نام «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» برعهده دارد که میزان دارایی‌های این سازمان «بالغ بر  ۹۵ میلیارد دلار» تخمین زده می‌شود.


قانون‌گذاران آمریکا در پی افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند

 قانون‌گذاران آمریکا روز یک‌شنبه (۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان) اعلام کردند قصد دارند تحریم‌ها علیه ایران را شدیدتر کنند تا از سهل‌گیری دولت باراک اوباما در مذاکره با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور پیش‌گیری کنند. به گفته دیپلمات‌ها توافق با ایران به رغم شکست مذاکرات در ژنو همچنان امکان‌پذیر است.


حوادث و تصادف‌های رانندگی به مثابه یک مسئله اجتماعی

در ایران امروز

 زمانی که اولین حادثه رانندگی در خیابان امیریه به وقوع پیوست و منجر به مرگ یکی از برجسته‌ترین موسیقیدانان ایران به نام غلامحسین درویش‌خان شد کسی نمی‌پنداشت که حوادث رانندگی یکی از سه عامل مهم مرگ اهالی این سرزمین شود.


جـبـهه ملــی ایــران

وطن خواهی که سه مرتبه درخون خود غلتید

 «آری آقای آزموده مرگ حق است و من از مرگ ابائی ندارم آنهم چنین مرگ پرافتخاری. من می میرم که نسل جوان ایران از مرگ من عبرتی گرفته و با خون خود از وطنش دفاع کرده و نگذارد جاسوسان اجنبی بر این کشورحکومت نمایند»


اعتراض شدید به ممنوعیت هایی که بر حیات همه ی احزاب و سندیکاها سنگینی می کند

و

ادامه ی اعدام ها و سرکوب ها در دوران روحانی

 این نظام که از نخستین روز پیدایش خود کوشیده تا با برقراری وحشت به دست اجامر و گروه های بی هویت جامعه که دادگاه های انقلابی، جوخه های اعدام و سپاه پاسداران آن را تشکیل می دهند، بر مردم حکومت براند تاکنون حتی یک روز هم به ملت و جامعه ی واقعی، یعنی مردمان آزاده و برخوردار از انسانیت و فرهنگ ملی خود، متکی نبوده و هیچگاه نیز نخواهد شد. 


شرکت‌نفت:

چینی‌ها کار را نیمه تمام رها کردند

 با وجود تاخیر چینی‌ها در توسعه میادین مشترک نفتی، در شرایط فعلی ایران یکی از بزرگترین قراردادهای ساخت دکل‌های حفاری را با این کشور آسیایی امضا کرده ضمن آنکه واردات گسترده قطعات و تجهیزات غیر استاندارد و کیفیت پائین چینی به صنعت نفت کشور ادامه دارد.


قراردادهای یکسویه دولت

 بارها شاهد بوده ایم دولت با سوء استفاده از موقعیت خود، مردمی را که در شرایط اضطرار قرار دارند مجبور به امضای قراردادهایی نموده که هیچ یک از آنها در شرایط عادی حاضر به امضا ی چنین قراردادهایی نخواهند شد. بعبارت دیگر دولت از نیاز‌های فوری افراد در شرایط خاص سوء استفاده می کند و اراده آزاد افراد در انعقاد قرارداد را سلب می نماید و حال آنکه اراده آزاد یکی از ملزومات ضروری صحت قرارداد است.


مذاکرات هسته‌ای ایران وارد مراحل “حساس” و “پیچیده” شده است

 در پی افزایش خوش‌بینی در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، وزیران امور خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان روز جمعه   ۱۷ آبان‌ماه (هشتم نوامبر) به ژنو رفتند تا با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار و گفت‌وگو کنند.


تصویر وضعیت زنان در آمارهای فصلی

 انتشار آمارهایی از میزان طلاق و خشونت خانگی در ایران، تعداد و ترکیب سنی زنان کارتن خواب و میزان اشتغال زنان، از جمله خبرهایی است که در طول هفته گذشته در حوزه زنان در ایران منتشر شده است که دیدبان زنان این هفته به آنها می‌پردازد.


جزئیات تازه از قرارداد ترکمانچای ارزی

 در حالی که دو سال قبل سایت بازتاب قرارداد موسوم به ترکمانچای ارزی را که به دستور احمدی‌نژاد با دولت چین بسته شده بود، افشا کرد و به همین خاطر فیلتر شد، اکنون محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت بازگرداندن ذخائر ارزی موضوع این قرارداد از چین به ایران را مشکل دولت برای تامین بودجه عنوان می‌کند.


خامنه‌ای برای شکست مذاکرات شرط‌بندی می‌کند

 طرف‌های ایران در مذاکرات به خوبی از این نکته آگاهی دارند که بدون موافقت خامنه‌ای مذاکرات به مصالحه و توافق نمی‌انجامند. از این جهت سیگنال‌های منفی‌ای که از سوی وی صادر می‌شود و علائم دوگانه‌ای که از سوی مقامات جمهوری اسلامی ارسال می‌گردد بر احساس جدی نبودن جمهوری اسلامی از سوی کشورهای پنج گانه به شدت تاکید می‌گذارد. 


کشف حقایق تازه در پرونده مرگ ستار بهشتی

 یک منبع آگاه به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است خانواده ستار بهشتی از وجود یک نظریه پزشکی قانونی مطلع شده‌اند که بر پایه آن این وبلاگ‌نویس که سال گذشته در بازداشتگاه درگذشت، به‌طور قطع بر اثر خونریزی ریه، کبد، کلیه و مخچه فوت کرده است.


 

کانون نویسندگان ایران خواهان نفی کامل و بدون قید و شرط سانسور شد

 امضاکنندگان متن یاد شده، ایران را از معدود کشورهایی دانستند که در ابتدای قرن بیست‌ویکم هنوز هم نویسندگانش مجبورند برای نشر آثار خود، از دولت “مجوز چاپ” بگیرند.


میلیاردها دلار زیان به خاطر برق هسته‌ای بوشهر

 مسئولان جمهوری اسلامی ضرورت وجودی نیروگاه اتمی بوشهر را افزایش ظرفیت تولید برق در ایران عنوان می‌کنند. چنانچه هدف اصلی واقعا تولید برق باشد باید دید تولید هزار مگاوات برق از راه‌های دیگر چه هزینه‌ای دارد و چقدر زمان می‌برد.


۱۲ نفر طی دو روز گذشته در شهرهای مختلف ايران اعدام شده‌اند

 گزارش‌های رسيده از ايران حاکی است که در روزهای يکشنبه و دوشنبه هفته جاری ۱۲ تن در شهرهای سقز، کرمان، بم و کرمانشاه اعدام شده‌اند. به اين ترتيب، شمار اعدام‌ها در ايران طی ده روز اخير به ۴۰ تن رسیده است.


تعارض آشکار در آخرین مواضع ضد آمریکایی خامنه‌ای

 چرا خامنه‌ای با وجود بدبینی به آمریکا و اصرار به اقتدار جمهوری اسلامی، جواز نرمش یا به تعبیر خودش نرمش قهرمانانه را در سیاست خارجی صادر کرده است؟


اقتصاد ایران

توافق مالی با چینی‌ها نوعی کاپیتولاسیون است

 حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به توافق‌های هیئت ایرانی با طرف چینی می‌گوید: «به نظر من این امر نوعی کاپیتولاسیون است و فرقی نمی‌کند این کاپیتولاسیون با کشورهای غربی منعقد شود یا با کشورهای شرقی.»


اقتصاد ایران

چین با پول ایران در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کند

 مقامات ایران می‌گویند که چین توافق کرده است که بدهی چند میلیاردی یورویی خود را به صورت شرکت در سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های اقتصادی پرداخت کند. تحریم‌ها موجب شده که چین نتواند پول نفت ایران را پرداخت کند.


ايران / اجتماعی

کارزار «گمراه‌سازی» در سیاست جمعیتی ولی‌فقیه

 رهبر جمهوری اسلامی در پیامی به همایش «تغییرات جمعیتی» برای چندمین بار از ضرورت جمعیت ۱۵۰ میلیونی برای کشور سخن گفته است. این تاکیدات مکرر که نشانهٔ فقدان زمینهٔ اجتماعی مناسب برای پیشبرد سیاست‌های جمعیتی وی و عدم رغبت مدیران دولتی برای پیشبرد نظرات وی است سوء فهم‌ها، خلط‌ها، گمراه سازی‌ها و قلب واقعیاتی در بر دارد که روشن شدن آن‌ها به تبیین سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای نیز کمک می‌کند. 


گزارش هایی که سانسور می شود

مرگ ۳۰۰۰ نفر به دلیل آلودگی هوا در تهران

 با ورود به فصل سرما، که هر ساله با آلودگی بیشتر هوا و پدیده وارونگی همراه است، آمارهای تکاندهنده ای از مرگ و میر تهرانی ها از سوی یک مقام وزارت بهداشت منتشر شده است؛ آماری که حاکی از مرگ سالانه نزدیک به۳۰۰۰ نفر از شهروندان به دلیل آلودگی هواست.


جمهوری اسلامی بر سر دوراهی شعار "مرگ بر آمریکا"

 در آستانه سالروز اشغال سفارت ایالات متحده در تهران، بحث بر سر حذف یا تکرار شعار "مرگ بر آمریکا" در ایران بالا گرفته است. در همین حال بیلبوردهای "صداقت آمریکایی" پس از تهران در مشهد هم جمع‌آوری شدند.


فرهنگ و هنر ایران

سنگ‌نگاره‌های باستانی اردکان از مراسم عروسی سر درآورد

 بنابر گزارش‌ها، سنگ‌نگاره‌های «پنج تا ۱۰ هزار ساله» اردکان یزد که مدتی پیش در یک منطقه باستانی کشف شده و قرار بود در موزه فرهنگ اردکان نگهداری شوند، اکنون به عنوان صندلی در مجالس ازدواج استفاده می‌شوند.


آثارهنری ایام زندان محمد نوری زاد (محوِ پلنگ)

 یک روز که رنگ داشتم و بومی برای نقاشی نداشتم، خریدارانه به ملافه های خود نگریستم. آنقدرطولانی که بقول نیچه ملافه ها نیز به من خیره شدند و با من به سخن درآمدند. دست بکار شدم. تخته ی نئوپانی تختخواب را بیرون کشیدم و به طور عمودی به دیوار سلول خود تکیه اش دادم. یکی از ملافه ها را روی او آویختم. اما چیزی برای بستن ملافه و مهار او به تخته نداشتم.


دوام واردات گازی ایران «تا سال ۱۳۹۴»

 «در صورت واردات ۴۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان هم (معادل ۱۴٫۵ میلیارد متر مکعب در سال)، برای زمستان سال جاری ۳۰ میلیارد متر مکعب کمبود گاز داریم.»


دروغ به مثابه سازوکار اجتماعی

 در اندیشه ایران باستان، یکی از بزرگترین دیوها یا شیاطین، «دروغ» بود، و مردمان و حتی پادشاهان بیشترین هراس را از این پدیده اهریمنی داشتند و بر آن بودند که همچون خشکسالی و جنگ می تواند سرزمین آنها و همه آنسان ها را به باد فنا دهد.

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.