نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏يکشنبه‏، 2014‏/02‏/09

 

آرشیو ماه ژانویه ۲۰١۴

 

حقوق شهروندی

پرویز دستمالچی

 نمی توان ناقض حقوق بشر بود و حقوق اساسی (قانون اساسی) را در تضاد و تعارض با آن تنظیم نمود، و سپس حقوق شهروندی "عادلانه" و منصفانه ارائه کرد. این سه: حقوق بشر، حقوق اساسی و حقوق شهروندی یک زنجیره و لازم و ملزوم یکدیگرند. چنین اصولی تجربه خردمندانه بشریت در سازماندهی عادلانه و منصفانه جامعه است ...


رهبر، اختیاردار ملت است

 "اصلاً ولایت همین اختیار تو را می‌خواهد و دادن اختیار سخت است. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد از خانۀ شما استفاده کند، در اختیار او قرار می‌دهید تا مثلاً روضه یا مراسم دیگری در آن برگزار کند ولی سند آن را به نام فرد تقاضاکننده‌ نمی‌زنید. این فرق اطاعت و ولایت است. کسی که ولایت را می‌پذیرد، خودش را وقف کرده است و اختیار خود را به طور کامل به «ولی» داده است." 


غرب فکر نکند با یک دولت طرف است

 رئیس سابق اداره سیاسی سپاه با تاکید بر اینکه سیاست کلی نظام توسط آیت الله خامنه ای مشخص می شود اعلام کرده بود: "اگر تصور غربی‌ها این باشد که با روی کارآمدن دولت جدید در ایران، رفتار سیاسی نظام اسلامی در موضوع هسته‌ای تغییر می‌کند، این اشتباه بزرگی از سوی آن‌ها است."


بیانیه جبهه ملی ایران

 جبهه ملی ایران انتظار دارد در این بزنگاه تاریخی خطیر و در عین حال نگران کننده مسئولان کشور در اخذ تصمیمات، مصالح و منافع حیاتی مملکت را فراتر از منافع جناحی مد نظر قرار داده و سیاست تعدیل داخلی یعنی آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی بعنوان گام نخستین در این راستا برداشته شود. باشد که درایت و کیاست رهنما و رهنمون ما در این برهه خطیر از تاریخ کشورمان قرارگیرد.


اقتصاد ایران

رویترز:

عايدات امپراتوری خامنه ای از تسهیل تحريم ها

 رویترز در مقاله ای می نویسد يکی از افرادی که از لغو تحريم های اخير سود بسیاری می برد، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است.


بحران در اخلاق حرفه‌ایِ پزشکان ایران

 با دردی شدید در پهلوها، به درمانگاه می‌رود. دکتر عمومی معاینه‌اش می‌کند. می‌گوید باید تحمل کنی. درد ساعت‌ها ادامه دارد و غروب، وقتی به یکی از بیمارستان‌های خصوصی و مجهز تهران می‌روند، بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد که کسی بالای سرش بیاید و او هم کسی نیست جز پرستار بخش اورژانس که می‌گوید دکتر سرش شلوغ است. ۴۵ دقیقه بعد، دکتر سرسری نگاهی بهش می‌اندازد و حرف‌های تازه‌ای می‌زند. شاید کلیه باشد، شاید نباشد. شاید تخمدان یا کبد باشد. شاید هم آپاندیس. با این حال، خبری از معاینه نیست.


بازرسان آژانس انرژی‌ اتمی در ایران دو برابر می‌شوند

 ۳۵ کشور عضو شورای حکام "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" روز جمعه (۲۴ ژانویه) پشتیبانی خود را از بازرسی‌های گسترده‌ی مراکز هسته‌ای ایران اعلام کردند. اکنون آژانس می‌تواند تعداد بازرسان خود را دو برابر کند. 


اقتصاد ایران

وضع اسفناک اقتصاد ایران

 اقتصاد کشور در رکود تورمی قرار دارد. قرار است تورم با کنترل رشد پایه پول مهار شود. خروج از رکود به‌خصوص در چارچوب روش‌ها و نهادهای موجود در اقتصادایران پیچیده بوده و ساده نیست. برای کمک به خروج از رکود باید سازوکارها و نهادهای جدید وضع کرد.


شلیک به گوزن زرد ایرانی پیامی به «سیاست‌های محیط زیست»

 به گزارش "خبر‌آنلاین" یک گوزن زرد ایرانی شنبه شب  (۲۸ دی/۱۸ژانویه) در پارک پردیسان هدف گلوله قرار گرفت و جسدش روز بعد پیدا شد.


گفت‌وگو با ناصر فكوهی

وضعیت علوم اجتماعی و انسانی در ایران اسفبار است

 نهادهای خصوصی و مدنی در طول سال‌های اخیر تا حد زیادی بار نهادهای دولتی را كه به تدریج از كار می‌افتادند بر دوش كشیدند و از هیچ حمایتی هم برخوردار نبودند. دولت‌های نهم و دهم تخریب گسترده را نه فقط در عرصه دولت و بلكه در عرصه جامعه مدنی به طور گسترده‌یی به تحقق درآوردند. 


دکتر شاپور بختیار

و

حوادث سال ١٣۵٧

حسین اسدی

 برنامه ای که خمینی و مقلدانش از آن پس بر انقلاب تحمیل کرده بودند، این کار را برای بیعت کنندگان با او ساده می کرد چه این برنامه به دلیل مجهول بودن محتوایش، این خاصیت را داشت که هر یک از گروه های شرکت کننده در انقلاب می توانست آن را به نحو دلخواه خود تفسیرنموده، درخیال باطل خود خواست هایش را در تحقق آن ببیند و از آن حمایت کند.


عدالت و بی عدالتی در بخشش

پرویز دستمالچی

 پیگرد قضایی آمران وعاملان تجاوز به حقوق یک ملت و کشتار و جنایت یک سوی رعایت عدالت است. سوی دیگر آن اعاده حیثیت و جبران خسارت از"مظلومان" است. این چگونه پنداری از انصاف و عدل است که ظالم و مظلوم را در یک "کاسه" می ریزد و مدعی می شود که همه را باید بخشید! ...


پرونده‌ی هسته‌ای ایران

آغاز اجرای توافق ایران و غرب با تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد

 رییس سازمان انرژی اتمی ایران در نخستین ساعات روز دوشنبه از آغاز تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در دو مرکز هسته‌ای ایران در نظنز و فردو خبر داد. ایران با این اقدام، اجرای عملی توافق‌نامه ژنو را از صبح دوشنبه آغاز کرد.


عفو معلمان زندانی بی پاسخ مانده است

 بیش از ۴۵ روز از ارسال پرونده شماری از معلمان اخراجی، تبعیدی و زندانی به معاونت حقوقی آموزش و پرورش تحت عنوان درخواست عفو از قوه قضائیه می گذرد و هنوز آموزش و پرورش در این زمینه پاسخی دریافت نکرده است.


 درحالیکه روزانه چندین نفر بجرم قاچاق و اعتیاد به مواد مخدر در ایران اعدام میگردند. در نظام جمهوری اسلامی کمپ های ترک اعتیاد را به شکنجه گاه تبدیل کرده اند – نامیر-

شکنجه‌گاهی به نام کمپ ترک اعتیاد؛ گزارش میدانی


دیپلماسی سپاه در خدمت منویات رهبری

 به فهرست تلاش‌های دیپلماتیک سپاه می‌توان سویه‌های دیگر هم افزود ولی پرسش مهم این است که آیا چنین کوشش‌هایی در ایجاد فضاسازی و یا تاثیرگذاری بر مدیریت کلان دیپلماتیک ایران موفق بوده است؟ شاید بتوان با استناد به خبرهایی درباره تشکیل گروهی برای توسعه دایره نظارت بر عملکرد هیات مذاکره کننده ایرانی و عقب نشینی گام به گام دولت ایران از ادعای اختیار تام درباره رابطه با آمریکا تا تاکید مکرر بر محدود بودن مذاکرات به جنبه‌های فنی پرونده هسته‌ای، بتوان گفت آن‌ها موفق شده‌اند کار خودرا پیش ببرند...  


مصالحه اتمی؛ ۲۰۰ میلیارد دلار زیان، ۴ میلیارد دلار درآمد قسطی

 محصول ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم ایران طی ۲۵ سال گذشته تاکنون حدود ۷۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غلظت تا ۵ در صد و ۱۹۵ کیلوگرم اورانیوم با غلظت تا ۲۰ در صد بوده که ارزش آن در بازار از حد اکثر ۷میلیون دلار متجاوز نخواهد بود (مبنای خرید سوخت اتمی از روسیه.)


ویژه خواران بودجه ایران

 نگاهی به جدول شماره ۱۷ لایحه پیشنهادی دولت و فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی کمک بگیر نشان میدهد که برخی از نهادها علاوه بر این که در لایحه بودجه دارای اعتبار اختصاصی هستند، در این فهرست نیز قرار گرفتهاند. سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه، شورای سیاست گذاری ائمه۱۸۹ میلیارد تومان اعتبار برای این نهادها در نظر گرفته که ۳۷ میلیارد تومان آن به سازمان تبلیغات اسلامی و موسسه های وابسته به آن اختصاص یافته و۹ میلیارد تومان از این اعتبار هم به حوزه علیمه تخصیص یافته است. برای حمایت از فیلمهای فاخر نیز در این ردیف پنج میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.


قوه قضائیه عامل فساد و بی عدالتی وناامنی درجامعه

 گرچه درقانون اساسی جمهوری اسلامی ظاهراً برتفکیک قوا تأکید شده است ولی ازآنجائی که این نظام قرون وسطائی وقانون اساسی آن براصل ولایت مطلقه فقیه بنیان نهاده شده اند ، واقعیت این است که هر سه قوه و بویژه قوه قضائیه، تابع و در دست رهبر و ولی فقیه است که گویا مشروعیت حکومت مطلقه خود را ازخدا و پیغمبر و امام غایب گرفته است، بنابراین وقتی با یک چنین حکومتی سروکار داشته باشیم ، دیگرسخن ازاصل تفکیک قوا و استقلال قوه قضائیه درمورد این حکومت سخنی بیهوده است.


نگاه و نقدی بر"منشور حقوق شهروندی"
(معاونت حقوقی ریاست جمهوری)


از انقلاب قبلی تا انقلاب بعدی


مروری بر سه حادثه کارگری هفته جاری؛ جان بی‌ارزش کارگران در نبرد کارفرما و پیمانکار


نصف نمایندگان کنگره در پی تشدید تحریم ایران با نقض ژنو
کاخ سفید:اگر دنبال جنگ با ایرانید، علنی بگویید


وخامت تورم، بیکاری و رکود در ایران


جمهوری اسلامی از کار افتاده است


بیانیه ی نهضت مقاومت ملی ایران

به مناسبت شانزدهم دی ماه

آغاز دولت ملی دکتر شاپور بختیار


اسلامی کردن مدارس یا انحطاط  سیستم آموزشی؟


ایران؛ نگاه به فراتر از مسئله هسته ای؟


القاعده و سودای حکومت اسلامی در خاورمیانه


گزارش میدانی درباره خشونت هیئتی

هفت‌تیرکشی مداح


سی و شش سال پیش

و

مسئله ی استقرار دولت در چارچوب قانون اساسی


همه به رهبر پشت کرده‌اند


 وقتی تراژدی‌ روزمره می‌شود


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.