نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏چهار شنبه‏، 2014‏/02‏/19

 

آرشیو ماه فوریه ۲۰١۴

 

حمله به بختيارى حمله به مشروطه است

 دشمنى جمهورى اسلامى با نام و تاريخ بختيارى چندين دليل دارد. اولاً آخوندها با هرآنچه نماد ملى است دشمنند چون از اين مى هراسند كه مردم حول نام سران آزاديخواه كشورشان، كه تاريخ دراز و درخشانى از مبارزه دارند، جمع شوند و قيام كنند. دشمنى اين رژيم با مشروطه، با دست آوردهاى آن و سرانش را ديده ايم. حساسیت رژیم به دکتر مصدق هم که جای خود را دارد.


محمد ملکی:

خمینی فریبمان داد

 «مگر در کشوری که نهال خشونت با خون آبیاری شد و رشد کرد جز «مرگ» ثمر دیگری می توان از آن انتظار داشت؟ ۳۵ سال شعار «مرگ بر...» سردادیم و کمتر از «زنده باد» بهره گرفتیم.»


اعدام در ملاء عام در مصاحبه با دکتر محمد ملکی

جامعه را با خون و خشونت اداره می‌کنند

 در فاصله سه روز ۴ مجرم در کرج و شیراز در ملاء عام اعدام شدند؛ همزمان یک کودک ۱۲ ساله در قزوین بعد از تماشای اعدام، خود را حلق آویزکرد. میزان اعدام‌ها از زمان بر سر کار آمدن دولت جدید، رشد چشمگیری داشته است.


اقتصاد ایران

رشد اشتغال صنعتی در ایران منفی ۳۶ درصد است

 «برخی از هیات‌هایی که به ایران آمده بودند قرار بود قطعاتی را به فروش برسانند ولی ترسیدند و اعلام کردند که ممکن است بعد از شش ماه شرایط ایران به لحاظ تحریم‌ها مجدداً تغییر کند.»


ايران پس از ٣۵ سال حاکميت جمهوری اسلامی، کجا ايستاده است

سعید بشیرتاش

 نزديک به ٣۵ سال از حاکميت جمهوری اسلامی بر ايران می‌گذرد و به اندازه کافی زمان سپری شده است تا بتوانيم درباره نظام برآمده از انقلاب اسلامی داوری‌ بکنيم. در اين ٣۵ سال، جمهوری اسلامی بيش از ۷ برابر کل دوران پهلوی و قاجار از صادرات نفت درآمد داشته است.


اقتصاد اسلامی، واقعیت یا تخیل؟

اقتصاد اسلامی از نگاه آیت الله خمینی، به مناسبت سبد کالا

 اگر اقتصاد اسلامی واقعیت خارجی دارد، چراهیچکدام از کشورها و حکومتهای اسلامی اقتصاد خود را بر اساس آن بنا نکرده اند؟ و چرا مجموع کشورهای اسلامی، با وجود اینکه علم اقتصاد آنها الهی، مقدس، جهانشمول و دارای سابقه ۱۳۹۲ ساله است، همگی ازجمله کشورهای عقب مانده، یا عقب مانده ترین هستند؟ ...


اقتصاد ایران

«اقتصاد به شدت ضعیف ایران و لزوم اصلاحات عمیق»

 صندوق بین‌المللی پول گزارش داده است که اقتصاد ایران بر اثر تحریم‌های بین‌المللی و ضعف مدیریت دچار "شوک‌های شدید" شده و "ضربات قابل توجهی به رشد" آن وارد آمده است.


اعدام دو نفر در ملاء عام در شیراز

 صبح پنج‌ شنبه، ۲۴ بهمن، دو نفر به جرم تجاوز و آدم ‌ربایی در یکی از میدان‌های شیراز در برابر چشم مردم اعدام شدند.


وابستگی ایران به خارج از هر زمان دیگری بیشتر است

منصور فرهنگ:

 منصور فرهنگ سفیر پیشین ایران در سازمان ملل معتقد است علیرغم شعار اولیه انقلاب ایران مبنی بر استقلال کشور، در حال حاضر ایران از زمان مشروطه تاکنون بیشترین وابستگی را به کشورهای خارجی دارد.


شکست یا پیروزی طرح اسلامی‌سازی آموزش؟

 حکومت اسلامی از فردای روزی که به قدرت رسید، با شتاب بسیار، اسلامی کردن نظام آموزشی را در دستور کار خود قرار داد. پس از تصویب قانون مربوط به اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش در اواسط دهه شصت خورشیدی، اسلامی کردن مدارس انسجام بیشتری گرفت. تا جایی که جدا از درس‌های دینی و قرآن حجم زیادی از کتاب‌های درسی به مسائل اسلامی اختصاص یافت و حتی درس‌هایی چون ریاضیات و زیست‌شناسی و تکالیف مربوط به آنها نیز از نگاه ایدئولوژیک به دور نماند


برنامه دولت بختيار

خداوندا مرا ياری ده كه در اين لحظات حساس كشورم و در اين مكان مقدس كه فضای آن طنين انداز صدای رادمردانی از جان گذشته بوده جز خير و صلاح مردم جز راستی و صداقت كلمه ای نگويم.

 دولت اينجانب نتيجه مسلم انقلابی كه از دو سال پيش برای رفع تجاوزات مستمر و فجايع غير قابل توصيف كه در كشور متداول گرديده است، ميباشد - دولت اينجانب به اصول اهداف جبهه ملی ايران همواره چشم دوخته و در راه تحقق آنها كوشش خواهد نمود.


بختیار:

جمهوری اسلامی خمینی پشت آدم را به لرزه درمی‌آورد

 شاپور بختیار، نخست وزیر در مصاحبه‌ای با روزنامه «لومتن» چاپ پاریس، در‌باره جمهوری اسلامی، آیت‌الله خمینی و جنگ داخلی سخن گفت. وی گفت که هیچ ‌کس نمی‌داند جمهوری اسلامی آیت‌الله خمینی چیست و اگر کسی برای فهمیدن این موضوع به متون گذشته مراجعه کند پشتش به لرزه در‌می‌آید.


متن کامل سخنان خمینی در بهشت زهرا


دكتر بختيار: 

اگر خمينی كشته شده بود آنوقت شما می دیدید كه مردم ايران تا چند سال برای يك جنايتكار اشك ميريختند و سينه ميزدند


فراموشکارها


نقش فردوست و قره باغی


تفکر سیستمی در مقایسه با تفکر دِیمی

همایون مهمنش

 برای آنکه نظامی مشروعیت داشته باشد و بتواند پا برجا بماند، نیازمند وجود ارزش های پایه ای مشترکی در میان مردم است. ارزش هائی که همه یا اکثریت بر سر آن با یکدیگر تفاهم دارند. ارزش هائی که به حکومت مشروعیت می بخشند. برای نمونه در دموکراسی اکثریت مردم بر سر حق حاکمیت ملت، حکومت قانون، رعایت حقوق و آزادی ها و تساوی کلیه آحاد ملت در مقابل قانون اتفاق نظر دارند. 


من حاصل سالها تلاش جمهوری اسلامی هستم

شکست ایدئولوژی

 در دوران مدرسه بخصوص زمانی که در دوره ی ابتدایی تحصیل می کردم، هرگاه که دهه فجر فرا می رسید مجبور بودم که شعارهای انقلابی را به عنوان مشق بنویسم تا روحیه انقلابی و دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی را به من و بچه های دیگر دیکته کنند، در مدرسه سعی می شد در مغزمان فرو کنند که فلان آدم بد است و فلانی خوب. 


افزایش تمجیدها از رهبر جمهوری‌اسلامی

خود خدا خامنه‌ای را برای رهبری انتخاب کرد

 تهیه کتاب از زندگی رهبر جمهوری‌اسلامی٬ تدریس واحدهایی نظیر "امام خامنه‌ای پژوهی"٬ تلاش برای مرتبط دانستن وی با امامان شیعه و خداوند و مدیون بودن مردم ایران به او٬ از جمله سخنانی است که در هفته‌های اخیر توسط اصول‌گرایان بیان شده است.


نظام جمهوری اسلامی؛ ۳۵ سال پارادوکس و چالش

 ۳۵ سال پس از تغییر نظام سیاسی در ایران، تناقض و چالش بخش مردمی و برآمدگان از انتخابات با بخش انتصابی و هسته مرکزی قدرت ادامه دارد. روحانی در جدید‌ترین اظهارنظرش از وضع بسیار دشوار دولت خود در بسیاری عرصه‌ها گفته است. بحران‌هایی که فهرست آن‌ها دیری است برای اکثریت جامعه شناخته شده، و مسئولیت اکثر آن‌ها متوجه دولت احمدی‌نژاد می‌شود. کسی در ساختار سیاسی قدرت از نقش رهبر جمهوری اسلامی نمی‌گوید. نفر اول نظام و همراهان نظامی ـ امنیتی ‌اش که دستی گشاده در بسیاری امور دارند، کمترین پرسش را پاسخ می‌گویند.


 شانزدهم بهمن ۵۷

بختیار:

جمهوری اسلامی برای من به تمام معنی مجهول است

 جمهوری اسلامی برای من به تمام معنی مجهول است و رژیمی که من مایل هستم در این مملکت استوار بماند نه رژیم دیکتاتوری شاه است و نه چیزی شبیه آن و نه شبیه به جمهوری است که ما در بعضی از ممالک مثل لیبی یا پاکستان می‌بینیم.

پانزدهم بهمن ١٣٥٧

روزشمار دولت بختيار


تلاش برای لغو مجازات اعدام

بیانیه دوم فراخوان دهنگان کارزار لگام (لغو گام به گام اعدام)

در راه نجات جامعه مان از بدیها و کژیها از راه صلح و احترام به آزادی و جان آدمی بکوشیم

 گرفتن جان آدمیزادگان (هرچند که خطاکار باشند)، به هیچ رو درمان دردهایی که متاسفانه به صورت آسیبهای ویرانگر متوجه جوامع بشری، به ویژه جامعه ی ما، شده است نیست، بلکه عامل تشدیدکننده ی آن است.


لاک ‌پشت‌های کمیاب ایرانی خوراک «کارگران چینی»

 بیژن فرهنگ دره‌شوری با بیان اینکه این لاک‌پشت که تنها گونهٔ لاک‌پشت‌ سه‌انگشتی در ایران است، هیچ دشمنی در طبیعت نداشته است، افزود: «شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر در ایران زیاد شده‌اند، اما من هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم، لاک‌پشت‌های فراتی ما را هم بخورند. تا به حال سدهای متعدد نواحی تالابی و رودخانه‌ای ما را تهدید می‌کرند حالا گویا علاوه بر سدها، چینی‌ها هم از عوامل تهدیدکننده محیط زیست ما می‌شوند.»

* * *

خشک شدن دریاچه ارومیه نتیجه عملکرد نادرست است


قانون اساسی ما عملا لائیک بود!

لائیسیته در قانون اساسی مشروطیت

ایرج پزشکزاد

 اما حکایت تحمیل اصل دوم از طرف روحانیون به متمم قانون اساسی مشروطیت بیش از آن شناخته شده است که نیازی به تکرار داشته باشد. فقط به عنوان یادآوری باید گفت که در انقلاب مشروطیت، روحانیونی که، غالبا بدون داشتن تصویر روشنی از حکومت مشروطه، به علل و انگیزه ای مختلف با ترقیخواهان همصدا و همراه شده بودند، بعد از تصویب قانون اساسی، با واقعیت غیر منتظره ای روبرو شدند. از غنایمی که امیدوار بودند پس از پیروزی نصیبشان شود چیزی ندیدند.


ايران / سياسی

نامه تازه نوری‌زاد به خامنه‌ای:

بی‌کفايتی شما در رهبری محرز است

 محمد نوری‌زاد، نويسنده و فعال سياسی منتقد حکومت ايران، در تازه‌ترین نامه انتقادی خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید که «اگر در کارنامه شما جز فضاحت هسته‌ای هيچ نباشد، عدم کفايت شما در رهبری قطعی و محرز است».


محیط زیست

مرگ را می‌بینم در این شهر / در آشوویتس بزرگی به نام تهران

گردهمایی جامعه مدنی در اعتراض به آلودگی هوا

 روز پنجشنبه دهم بهمن ماه ۱۳۹۲ در تهران نشستی اعتراضی با عنوان «گردهمایی شهروندان در اعتراض به آلودگی هوا» برگزار شد. 


اقتصاد ایران

فرمانده پلیس ایران: به توصیه احمدی‌نژاد نفت فروختیم

 اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، می‌گوید پلیس ایران «به توصیه محمود احمدی‌نژاد»، رئیس‌ جمهوری پیشین، اجازه داشته است برای «تامین کسری بودجه» خود نفت بفروشد.

* * *

تورم، دلالی و فساد؛ گزارش میدانی

 یک راننده تاکسی می‌گوید: «پراید هفت میلیونی شد ۱۲ میلیون، شد ۲۲ میلیون. این پراید چی دارد مگه؟ تورم کجای این است؟ آخه عقل هم چیز خوبیه. دارند سر مردم را شیره می‌مالند. تورم آمده پایین، ماشین خارجی شش میلیون ارزان شده، از آن طرف ماشین‌های خودمان را می‌خواهند دومیلیون گران کنند. با گوش‌های خودم از رادیو شنیدم. صبح تا شب روشن است. همه اخبار‌ها را گوش می‌کنم. حرف می‌زنیم، می‌گویند شما سواد ندارید. سواد نداریم، عقل که داریم. مگه می‌شه تورم برای جنس خارجی نباشه؟ تورم فقط برای جنس ایرانی‌هاست؟ می‌شه اصلاً یه همچین چیزی که اینا به ما می‌گن؟»

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.