نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏چهار شنبه‏، 2014‏/04‏/02

 

آرشیو ماه مارس ۲۰١۴

 

 

روزنامه آیندگان سه شنبه هفتم فروردین ماه ۱۳۵۸

بختیار از مخفیگاهش پیام فرستاد

 

 خواهران و برادران عزیز

   با وجود عزلت و دوری از شما، برایم آسان نبود که به قومیت و افتخارات گذشته فرهنگی ایران پشت پا بزنم و این عید پرشکوه نوروزی را به یکایک شما خواهران و برادرانم تبریک نگویم. این نوروز می توانست خجسته ترین روز در ۲۵سال گذشته ایران باشد. این نوروز می توانست در یک محیط آزاد و امن و خالی از دغدغه فرارسد و همه ما مسلمانان، مسیحیان، زرتشتیان یا کلیمیان را پایکوبان، پس از سال های اختناق، متحد و برادر و با وجود افکار متفاوت به آینده امیدوار کند.


از تفکیک قوای سه گانه تا حضور نیروهای چند گانه

 با وجود حضور سنگین نیروهای پشت پرده جمهوری اسلامی در جامعه ایران و در مقابل، سرکوب نهادهای مستقل مدنی و کنترل شدیدی که بر مطبوعات و رسانه های مستقل اعمال می شود، شعار "التزام به" یا "اجرای بی تنازل" قانون اساسی در حقیقت مهر تایید گذاشتن، یا نادیده گرفتن و یا دست کم گرفتن این حضور سنگینِ نیروهای پشت پرده است.


بیانیه جبهه ملی ايران

درباره ربودن مرزبانان ایرانی

به نام خداوند جان و خرد

 جبهه ملی ایران ضمن عرض تسلیت به خانواده ی ارجمند شهید جمشید دانایی فر و نیز ملت ایران این عمل ننگین تروریستی را محکوم کرده  گوشزد می کند که با رویکردی مدبرانه و در عین حال قاطعانه باید پاکستان موظف به پاسخگویی گردد و زمینه ی آزادی چهار مرزبان دیگر را فراهم آورد.


به یاد

استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی شاعری مورخ

مرا در کار دل زاهد ملامت چند فرمایی

برو کامروز ما با دل سری داریم و سودایی

به کفرم می زنی تهمت، ولی گویا نمی دانی

که کار از کفر و دین بگذشت با مهروی ترسایی

مده بیمم ز رسوایی که دانستم من از اول

که کار عشق آخر می کشاند سر به رسوایی

چو پروانه اگر سوزم به بزم دوست باکی نی

من از این پاکبازی ها ندارم هیچ پروایی

عجب نبود که غوغایی به پا گردد اگر افتد

جمال یار زیبایی، به دست طبع شیدایی

 دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی نویسنده، مورخ، پژوهشگر، شاعر و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، در سن ۸۹ سالگی در تهران درگذشت. اولین کتاب باستانی پاریزی با نام "پیغمبر دزدان" در سال ۱۳۲۴ در کرمان چاپ شد.


 

نهضت مقاومت ملی ايران

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار

National Movement of the Iranian Resistance

NAMIR

Founded by Chapour Bachtiar

 

تسلیت

با کمال تأسف از دریافت خبر درگذشت خانم آذر هاتفی همسر زنده یاد امیر منصور مهاجر سلطانی در تهران، این فقدان بزرگ را به خانواده و خصوصا به فرزندان آن شادروان و بویژه دوست گرامی خانم آزیتا بکائی(مهاجر سلطانی) صمیمانه تسلیت می گوییم.

لازم به یادآوری است که آذر و امیر منصور از رهروان وفادار و پایدار نهضت ملی ایران به رهبری مصدق بودند.

زنده یاد امیر منصور بعد از استقرار جمهوری اسلامی، به علت همفکری و همکاری با دکتر شاپور بختیار، سالها در زندان آیت الله خمینی در وضعیت بسیار ناگواری بسر برد و اندک زمانی پس از آزادی درگذشت.

 

یادشان گرامی باد

دهم فروردینماه ۱۳۹۳

 

ایران هرگز نخواهد مرد

نهضت مقاومت ملی ایران  


مأموریت احمد شهید در مورد ایران تمدید شد

 بیست ‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اکثریت آرا مأموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.


سطح آب دریاچه ارومیه ۴۰ درصد کاهش یافت

 دریاچه ارومیه که تا چند سال پیش، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور جهان بوده، هم‌اکنون بخش زیادی از مساحت و آب‌های خود را از دست داده است. 


وطن، زبان فارسی و شعر مشروطه

ماشاءالله آجودانی

 سال‌ها پيش از آن که رضاشاه به حکومت برسد، در عصر رونق صنعت چاپ و انتشار در ايران، خود به خود و به طور طبيعی، زبان فارسی تنها زبان اصلی و مهمی بود که کار نشر در شکل عمومی آن، با آن آغاز شده بود. و اين امر آن اندازه طبيعی و بديهی بود که جای چون و چرا نداشت، چرا که زبان ديگری را در ايران توان آن نبود که به عنوان زبان "نوشتار" برگزيده شود و اين جريان طبيعی بدون بخشنامه و امر و نهی، خود به خود سير خود را طی می‌کرد.


حقوق بشر

ایران و عراق؛ رکورددار اعدام در خاورمیانه

 دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، از اعدام با عنوان "قتل قانونی" یاد کرده و اظهار داشته که روند این قتل‌ها در کشورهایی مانند ایران و عراق، "شرمگینانه" است. "سلیل شتی" ادامه داده: «این دو کشور که همچنان بر اعدام پافشاری می‌کنند، مخالف حرکت تاریخ قرار گرفته‌اند و در حقیقت هرچه بیشتر منزوی می‌شوند».


احسان هوشمند، نقد و بررسی کتابی از ناصر فکوهی:

همسازی و تعارض در هویت و قومیت

 مسائل قومی یکی از مهم‌ترین مسائل مبتلا به ایران امروز ماست. درباره ماهیت مسائل قومی نه تنها توافق عامی وجود ندارد، بلکه کمتر توافقی می‌توان مشاهده کرد. این مسئله از سویی به ماهیت علوم انسانی بازمی‌گردد و پویایی آن از لحاظ طرح و بحث مضامینی جدید و نقد باورهای کهن و از سوی دیگر به ناچیز بودن تلاش‌های جامعه علمی ایران، و تعداد اندک محدود انتشار آثار روشمند در این حوزه مربوط می‌شود.


آب- انرژی، شعار روزجهانی آب درسال ۲۰۱۴

غالبا افراد محروم از دسترسی به آب و سرویس های بهداشتی اند که به برق هم دسترسی ندارند.

 بیش از ۲۰ سال است که کشورهای جهان ۲۲ مارس را به عنوان روز جهانی آب گرامی می دارند  تا توجه جهانیان را به منابع آبی جهان جلب کنند.  شعار روز جهانی آب سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ آب و انرژی است.


اقتصاد ایران

اقتصاد ایران تحمل شوک جدید را ندارد

 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هشدار داد که اقتصاد ایران به هیچ وجه تحمل یک شوک جدید و افزایش چند برابری بهای کالاها را ندارد. جهانگیری گفت که اقتصاد کشور از تحریم‌ها و برخی مدیریت‌های ضعیف آسیب دیده است.


تهران- جبهه ملی ایران

روز فرخنده ملی شدن نفت و جشن نوروز باستانی گرامی باد

 روز بیست و نهم اسفند روز جشن تاریخی بزرگی است که تقارنش با جشن ملی نوروز موجب دو شادباش برای مردم ایران است و جبهه ملی با سرافرازی و شادمندی بسیار این دو جشن را صمیمانه به هم میهنان عزیز تبریک میگوید و سلامت و بهروزی همگان را از درگاه خداوند بی همتا آرزو میکند.


پیام نوروزی دکتر شاپور بختیار

به مناسبت نوروز سال ۱۳۶۲

نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد         عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد

این تطاول که کشید از غم هجران بلبل          تا سراپرده گل نعره زنان خواهد شد

 

 نوروز یکی از بزرگترین و استوارترین سنت هائی است که از نیاکان ما برایمان به یادگار مانده است. در این دوران بربریت رژیم ملایان بیش از هر وقت ما احتیاج به بزرگداشت سنن و نهادهائیکه از هویت ایرانی ما نگهداری می کنند، داریم. 


بهاری پر از ارغوان

فریدون مشیری

 

تو را دارم ای گل، جهان با من است

تا با منی، جان جان با من است

چو می‌تابد از دور پيشانی‌ات

كران تا كران آسمان با من است

چو خندان به سوی من آیی به مهر

بهاری پر از ارغوان با من است!


هشدار درباره کم آبی در ایران

 گزارش شده که آب ذخیره شده در پشت سدها در ایران به شدت کاهش یافته است و مخزن ۶۰ سد در مناطق مختلف ایران کمتر از ۳۰ درصد آب دارد.


نقش سیاست خارجی موازی در مذاکرات با غرب

واقع‌بینی اقتضا می‌کند که مذاکره را ادامه دهیم

 علی‌اکبر ولایتی که رسما به عنوان مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در امور بین‌الملل شناخته می‌شود، از دید برخی صاحب نظران در واقع مسئول سیاست خارجی موازی در جمهوری اسلامی شناخته می شود.


«حلقۀ مفقودۀ» انقلاب ۵۷

 در فروردین ۱۳۵۷ رِژیم شاه هنوز از چنان ثباتی برخوردار بود که هیچکس سقوط آن را در‌‌ همان سال پیش ‌بینی نمی‌کرد. حوادث این سال و قدرت ‌یابی غیرمنتظرۀ نیروهای مذهبی چنان چرخشی بود که تمامی تئوری‌ها و نظریه‌ های گروههای مخالف شاه را درهم نوردید.


محیط زیست

انرژی اتمی؛ پرهزینه‌ترین سرمایه‌گذاری اشتباه تاریخ بشر

 سوانح اتمی چرنوبیل و فوکوشیما بزرگترین سوانح اتمی در تاریخ استفاده از انرژی صلح ‌آمیز هسته ‌ای به شمار می‌روند. ولی زیان ‌های ناشی از سرمایه‌گذاری روی انرژی اتمی ابعاد و جنبه‌ های دیگری هم دارد که کمتر به حساب می‌ آیند.


"تو هستی، كه گفته كه نیستی"

 من دیروز از اعماق جهل، از اعماق تعصب، ازاعماق فریب، از اعماق نفرت های ناجوانمردانه خود را بیرون کشاندم و سربه زیر، به دیدار تو شتافتم. من سالها با تو اینگونه بودم. و قدر تو را نمی شناختم. و به خون دل خوردن های تو خاک می افشاندم. چرا؟


بن بست حکومت ولایت فقیه،

مهمل بافی ها و اعترافات ناخواسته ی خامنه ای!

 اجلاس آخوندهای دستچین شده در «سلسله آخوندیان» موسوم به «مجلس خبرگان» به پایان رسید و جمیع آخوندهای مفت خور برای دریافت رهنمود خدمت سردسته ی آخوندها، آخوند خامنه ای، گرد آمدند.


مادران پارک لاله ایران

۸ مارس (۱۷ اسفند)، روز جهانی زن گرامی باد!

 از همان روزهای اول انقلاب سرکوب و تحقیر زنان شروع شد. در هشت مارس سال ۱۳۵۷، هزاران نفر از زنان که در انقلاب مشارکت فعال داشتند، برای گرامیداشت این روز به خیابانها آمدند. آنان که با سرکوب چماقدارها روبرو شدند فریاد سردادند: "ما انقلاب نکردیم تا به عقب برگردیم". 


بیانیه بیش از ۳۵۰ تن از مدافعان حقوق زنان

به مناسبت روز جهانی زن؛

زنان هر روز فرودست‌تر می‌شوند

●  بیش از صد سال از مبارزات جهانی زنان برای رسیدن به برابری می‌گذرد. این مبارزه نه منحصر به کشور و منطقه‌ی خاصی بوده و نه به نژاد و طبقه‌ی خاصی محدود شده است. هشت مارس هر سال تلنگری است برای نگاهی دوباره به مبارزه‌ی زنان با مناسباتِ دنیایی که جنسیت در آن عامل تبعیض است، نگاهی دوباره به راهی که پشت سر گذاشتیم، دلگرمی برای پیمودن راهی است که پیش رو داریم، مبارزه‌ای طولانی و نفس‌گیر که تنها با همبستگی در عین حفظ هویت مستقل ممکن خواهد شد.


اقتصاد ایران

چرا رویکرد اقتصاد مقاومتی به جایی نخواهد رسید؟

 سبک رهبری علی خامنه‌ای چه بوده است؟ او چگونه مدیرانش را انتخاب می‌کند؟ او چگونه با مدیران کشور عمل می‌کند؟ اگر این مدیران آزاد بودند در باب سبک رهبری خامنه‌ای چه می‌گفتند؟ او چه رویکرد‌ها و رهیافت ‌هایی در مدیریت دارد؟


درنگی در لاغری احزاب و فربهی ی شبکه های مجازی

 چرا هر روز احزاب لاغرتر میشوند و شبکه های اجتماعی مجازی فربه تر. شبکه های مجازی، همان معبدیست که این پهلوانان مبارز، خویش را در آن آسوده احساس می نمایند و با فراغ بال چند کلام بدون مسئولیت توئیت میکنند و چند کلام بی مسئولیت توئیتی می خوانند. نویسنده راضی، خواننده راضی ...


بتاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۶۱

پیام دکتر شاپور بختیار بمناسبت ۱۴ اسفند سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق

 "آزادی و استقلال چیزی نیست که آنرا بدون فداکاری و جانبازی بدست آید. مللی که باین مقام نایل شده اند، آنقدر از خود گذشتگی نشان داده اند تا به مقصود رسیده اند."


احمد جنتی:

مقدمه ظهور فراهم شده و باید انتظارش را داشته باشیم

 از جمله علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران چندی پیش بر اهمیت "آمادگی داخلی، منطقهای و بین المللی" برای ظهور امام زمان تاکید کرد و در یک سخنرانی جداگانه وعده داد که ظهور "نزدیک است".


محیط زیست

خطر نزدیک: ایران به سمت خشکسالی کامل پیش می‌رود

 حجم آب موجود در سدهای تهران نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال گذشته ۳۶ درصد کاهش یافته است. 


به تاریخ ۹/۱۲/۱۳۳۲

جشن نهم اسفند در منزل طیب حاج‌رضایی برگزار شد

 به مناسبت سالروز نهم اسفند مجلس جشن مجللی در خانه طیب حاج‌رضایی واقع در خیابان خراسان برگزار شد. در این مراسم لسانی رئیس برزن شش، نورزاد رئیس دربار شاهنشاهی، دکتر شمس‌الدین جزایری، شعبان جعفری، جمال امامی، شاهکار شوشتری، سرهنگ رحیمی و دکتر هومن سخنرانی و صادق سرمد و سیدجواد ذبیحی شعرخوانی کردند.  


مذاکره‌کننده ارشد ايران:

به مذاکره با ۱+۵ خوش‌بين نيستم

 عباس عراقچی با بيان اينکه موضوعات پيچيده و دشواری در دستور کار مذاکرات ايران و ۵+۱  قرار دارد که به نتيجه رسيدن در آن‌ها سخت است، گفت: با توجه به بدبينی نهادينه شده‌ای که در ما نسبت به غربی‌ها وجود دارد نمی‌توانم بگويم خوش‌بينيم. وی افزود:‌ اين بدبينی از يک سو و سختی موضوعات و پيچيدگی آن‌ها از سوی ديگر باعث شده که به سختی بتوان در رابطه با به نتيجه رسيدن گفت‌وگوها خوشبين بود.


احمد خاتمی:

مردم ایران به حاکمانشان عشق می‌ورزند

ارتباط از نوع چهارم

 به گزارش خبرگزاری ایسنا احمد خاتمی با تفکیک سه نوع رابطه "زور و دیکتاتوری"، "حزب‌سالاری و خاندان‌سالاری" و "رابطه دموکراسی و حاکمیت اکثریت بر اقلیت" ادعا کرد که در ایران نوع چهارم و منحصر به فردی از ارتباط میان حکومت و مردم برقرار است.


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.