نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2014‏/05‏/01

 

آرشیو ماه آپریل ۲۰١۴

 

 

جبهۀ ملی ایران

جبهه ملی ایران مجدانه برای اجرای وصیت ریچاردفرای خواستار اقدام فوری است و آن را گواه سپاسمندی از خدمتگزاران بی ریای ایران می شمارد.

 


نظام حقوقی، شفاف‌تر از «دموکراسی»

ناصر کاخساز

 سیستم حقوقی مجموعه‌ی حقوقِ معتبر در یك جامعه یا دولت را تشكیل می دهد. با این همه اتلاق سیستم حقوقی – به معنای دقیق آن- به مجموعه ی قوانین معتبر در هر دولتی، درست نیست. در جامعه‌ای كه فاقد دولت حقوقی است، نمی‌توان از سیستم حقوقی سخن گفت. برای این كه سیستم حقوقی از اجزائی تشكیل می‌شود كه باید از ارتباطی منظم با یكدیگر برخوردار باشند.


بعد از خودروهای گران قیمت در کشور

هواپیمای شخصی؛ سرگرمی تازه ۳۰۰ میلیاردر

 پس از پرشدن بازارهای داخلی از خودروهای لوکس و گرانقیمت که بهای آنها بین ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان در نوسان است، حالا نوبت به رقابت ثروتمندان نوکیسه ایرانی بر سر خرید هواپیمای شخصی رسیده که قیمت آنها بین۷۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد برآورد شده است.


آن قول‌ها کجا شد و آن وعده‌ها چه شد؟

محمد ملکی

 من به عنوان يک ايرانی که در سال ۵۸ (۱۲ فروردين) به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادم احساس می‌کنم به اندازهٔ‌‌ همان يک رأی به آنچه در اين ۳۵ سال بر شما گذشته مسئولم و حاضرم در يک دادگاه مردمی که هیأت منصفهٔ آن کسانی هستند که به دليل سن و سال يا هر دليل ديگر به جمهوری اسلامی رأی نداده‌اند به محاکمه کشيده شوم.

 ما رأی نداديم تا آقايان خمينی و خامنه‌ای و عوامل آن‌ها مقدمه حمله عراق به ايران و آغاز جنگ هشت ساله را که مملکت را به باد فنا داد و صد‌ها هزار شهيد و معلول و فراری و بيش از هزار ميليارد دلار خسارت مادی بر اين کشور وارد کرد را با کارهای نادرست خود آماده سازند و در پايان جام زهر بنوشند و با آن شعارهای توخالی همه چيز را به نابودی کشند. قبلاً در مطلبی درباره «جنگ هشت ساله» سخنان تحريک آميز آقای خامنه‌ای در نماز جمعه عليه صدام، چهار ماه پيش از حملهٔ عراق به ايران، که بهانه‌ای برای حمله به کشورمان گرديد را ذکر کرده‌ام (۳).


اجتماعی

جلوگیری از راه‌پیمایی کارگران در اول ماه مه در ایران

 درخواست خانه کارگر برای برگزاری راه‌پیمایی مستقل در روز جهانی کارگر در ایران هنوز بی‌پاسخ مانده است. مقامات دولتی صدور مجوز را منوط به "مصلحت حکومت" دانسته و مایل به برپایی مراسم دولتی در "سالن سرپوشیده" هستند.


اقتصاد

تلاطم در آمار مصرف بنزين ايران

 هم ‌اکنون آمارهای رسمی حاکی است که خريد روزانه بنزين در ايران به ۵۳ ميليون ليتر در روز کاهش يافته است، اما اين وضعيت کوتاه‌مدت خواهد بود و بعد از مصرف بنزينی که مردم خريده و ذخيره کرده‌اند، دوباره مصرف بنزين کشور به مدار ۶۷ ميليون ليتر در روز باز خواهد گشت.


سازش و مصالحه قلب دمکراسی است

 نظرآقای حسن روحانی مبنی بر اینکه "نه زن برتر است و نه مرد بالاتر"، که بلافاصله پس از صحبت بسیار صریح و روشن رهبر جمهوری اسلامی در مورد برابری جنسی زن و مرد، تحت بعنوان "حرفهای کاملا غلط غرب" عنوان شد، در حقیقت اصلاحیه تکمیل کننده ایی بر مواضع آقای خامنه ای در مورد زنان است. 


اقتصاد

لشکر بیکاران، پنهان در آمارهای اقتصادی ایران

 بی اعتمادی به آمارهای رسمی در ایران، سابقه طولانی دارد، اما در این بین ارقام و اعداد اقتصاد کلان، به ویژه آمارهای کارآفرینی یا نرخ بیکاری، در سال های اخیر با تردیدهای جدی روبرو بوده اند.


افزایش شمار زنان سرپرست خانوار

چهره زنانه فقر زشت تر می شود

 وضعیت زنان سرپرست خانوار در ایران سال‌هاست که موجبات نگرانی فعالان مدنی و حقوق زنان را فراهم کرده است، گزارش‌های رسمی و غیر رسمی نیز همواره با تاکید بر این مشکل از فقیرتر شدن خانواده این زنان خبر داده‌اند. شهین‌دخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان به تازگی در همین خصوص گفته "با زنانه شدن سالمندی و از سوی دیگر با زنانه شدن سرپرستی خانوار مواجهیم که پیوندی ناگسستنی با زنانه شدن فقر دارد که در گفتمان توسعه از آنان به‌عنوان فقیرترین فقرا یاد می‌شود". 


بکار بردن واژه های *لمپنی در سخنان سیاسی و دیپلماتیک از رهبر جمهوری اسلامی گرفته تا پائین ترین رده های کارگزاران آن

از كوزه همان برون تراود كه در اوست

گر دایرهٔ کوزه ز گوهر سازند

 

احمد خاتمی: روحانی محکم توی دهن اوباما بزند

 امام جمعه موقت تهران به روحانی توصیه کرد "وقتی اوباما دری وری می‌گوید محکم توی دهنش بزند." او از مذاکره ‌کنندگان هسته‌ای نیز خواست وقتی آمریکایی‌ها "مثل بچه آدم" حرف نمی‌زنند با آن‌ها مقابله به مثل کنند.


روند سکولار شدن جامعه ایران

 چالش دین و حکومت در ایران، که جوانه‌های اولیه‌ی خود را در نهضت مشروطه نمایان کرده و در دوره‌ی حکومت رضاشاه و محمدرضا شاه ریشه دوانده است. با آمدن آیت‌الله خمینی به ایران و نشستن در جایگاه یگانه‌ی قدرت و آلوده شدن مذهب شیعه به فساد، ریا و تزویر و... عملکرد تأسف‌بار سی‌واندی ساله حکومت ولایت مطلقه‌ی فقیه، به ‌تدریج خواست جدائی دین از امور حکومتی، از پائین ریشه‌های خودرا محکم کرده است.


جبهه ملی ایران

تنفر شدید خودرا ازین عملیات وحشیانه زندان بانان اوین ابراز می دارد

 این رفتارهای غیرقانونی و نابهنجار که یادآور خشونتهای زندان بانان قرون وسطی است و در زندانهای کشور ما اتفاق می افتد نه تنها فرسنگها از رعایت حقوق بشر دور است بلکه در دنیای متمدن امروز نسبت به حیوانات هم خشونت از نوع جرائم است و پی آمدهای قانونی دارد.


محیط زیست

مرگ ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه تهران

 رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری از مرگ حدود ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه، در پی رهاسازی فاضلاب خام یک شهرک مسکونی، خبر داد. 


گزارش «دیوان محاسبات» از غارت درآمدهای مالی کشور

دلالی ۱۸ هزار میلیاردی «بانک مرکزی» در بازار ارز

 «دیوان محاسبات» گزارشی از تفریغ بودجه سال ۹۰ منتشر کرده که بند بند آن، آه از نهاد آدمی بلند می‌کند. گزارش تفریغ بودجه ۹۰ نشان از آن دارد که بانک مرکزی در نوسان بازار ارز تاثیرگذار بوده و رقم دلالی بانک مرکزی در بازار ارز و تخلف آن حدود ۱۸هزار میلیارد ریال برآورد شده [است]. این گزارش همچنین تخلفات بودجه در اختصاص بیش از هفت هزار میلیارد از منابع بودجه به افراد خاص و رشد  ۲۰۰  درصدی کمک به برخی نهاد‌های خاص را برملا ساخته است.


محیط زیست

رها شدن سالانه ۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق در خلیج فارس

قاچاقچیان سوخت یکی از دلایل عمده آلودگی آب‌های خلیج فارس هستند.

 به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ایران، سالانه بیش از ۵ میلیون لیتر سوخت توسط قاچاقچیان در خلیج فارس رها می‌شود.


روایت شاهدان عینی از

ضرب و جرح و فحاشی و هتک حرمت زندانیان بند ۳۵۰

  ۷۴  زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در شهادت نامه ای خطاب به دادستان تهران که به امضای اکثر قریب به اتفاق زندانیان حاضر در بند ۳۵۰ رسیده، به شرح آنچه روز پنج شنبه در این بند گذشت و رفتار بی سابقه ی ماموران امنیتی پرداختند.


محیط زیست

شکارچی متخلف قربانی شکار خود شد

 یک شکارچی هنگام سربریدن قوچ وحشی در ارتفاعات «دره آهو» در شهرستان ایرانشهر با حرکت ناگهانی این قوچ، از ارتفاع به دره سقوط کرد و کشته شد.


محیط زیست

فروش خاک ایران

«ادامه صدور خاک جزیره هرمز» به کشورهای خلیج فارس

* * *

تنها «هفت درصد» از مساحت دریاچه ارومیه باقی مانده است


دقت در بخش­هایی از عهدنامه ۱۹۲۱ و قرارداد ۱۹۴۰

بین ایران و شوروی در دریای مازندران (کاسپین)

جهت تدوین رژیم حقوقی دریای مازندران

بر هر ایرانی لازم است

"تا مبادا نسل آینده از ما به زشتی یاد کند"

حسین شاه اویسی


درخواست گروهی از شاعران، مترجمان و نویسندگان:

حکم اعدام ریحانه جباری را لغو کنید!

 خطاب به اعضای خانواده‌ی مرتضی سربندی می‌گوییم: شما یکی از نزدیکان خود را از دست داده‌اید و خشم و اندوه‌تان طبیعی و قابل درک است اما با اعدام شدن ریحانه نه کشته‌ی شما حیات می‌یابد و نه روانتان آرامش. حال که _ متاسفانه_ قوانین موجود اختیار مرگ و زندگی ریحانه را به دست شما داده است، زندگی را انتخاب کنید و بدین‌گونه نشان دهید که حیات انسان چنان ارزش‌مند است که بزرگ‌ترین خطاها نیز نباید موجب سلب آن شود.


سرنگونی به خوانش حقوق بشر

ناصر کاخساز

 استقرار نهاد ولایت در ایران اهانتی بود به انسان متمدن ایرانی و به تاریخ مدنیت. برخی روشنفکران سیاست‌زده، با مطلق کردن سیاست مرحله‌ای، حساسیت‌های انسانی خود را به این نهادِ ضدمتمدنانه بتدریج از دست می‌دهند.


همسرعبدالفتاح سلطانی:احکام ناعادلانه را لغوکنید

ارتباط قوه قضاییه با آبروی "نظام"

 احمد شهید حتی در آخرین گزارش خود، به ساختار قضایی جمهوری اسلامی نیز انتقاد و از عدم استقلال این قوه انتقاد کرد. او مستقل نبودن قوه قضاییه و قضات، تهدید استقلال وکلا و همچنین استیلای نیروهای امنیتی بر دادگاه‌های انقلاب را در گزارش دوره ای خود به عنوان نمونه ای از موارد نقض حقوق بشر آورده بود. در دیگر گزارش های مشابه، از جمله بیانیه اخیر پارلمان اتحادیه اروپا نیز، بیشترین اعتراضها مربوط به رویه های قضایی در ایران است.


مردم "زندانی" شدند تا قیمت‌ها "آزاد" باشد

 کتاب «دکترین شوک؛ ظهور سرمایه‌داری فاجعه» نشان می‌دهد که چطور اجرای برنامه‌های اقتصادی نولیبرالی، از جمله نسخه‌های تجویزی «صندوق بین‌المللی پول» و «بانک جهانی»، نیازمند این بوده است که جامعه از طریق شوک، وادار به اطاعت و پذیرش برنامه‌هایی این‌ چنین شود که در شرایط عادی برای توده‌های مردم بسیار نامطلوب است.


نامه یک اصفهانی به مردم ایران و جهان

 این روز‌ها، تصاویر و اخباری از اصفهان منتشر شده که برای اغلب ما اصفهانی‌ها، باعث شرمساری است. از جمله حمله عده‌ای به مقبره دو ایران‌شناس خارجی که سال هاست در اصفهان دفن هستند و نیز خط و نشان برخی از نمایندگان اصفهان علیه رئیس جمهور که نوشته‌اند اگر فرای در ایران دفن شود، با عکس العمل شدید و کنترل نشده مردم مواجه خواهید شد!


سونامی تورم و شورش تهی‌دستان ايران

 عکس‌ها و گزارشها از هجوم مردم به مراکز توزيع سبد کالا و درگيری‌های فيزيکی‌ در ميان اين اقشار تهی دست در انتظار دريافت اين سبد کالايی ناچيز و نامرغوب به وضوح بيانگر وضعيت دردناک اين توده‌های محروم می‌باشد. گرانی تصاعدی که حاصل اجرای طرح ضد مردمی هدفمندی (حذف) يارانه‌ها و تحريم‌های اقتصادی می‌باشد، مردم را از تأمين حداقل نياز‌های روزانه ناتوان و با دشواری‌های مصيبت بار و فقر شديد رودررو ساخته است.


هشدار اقتصاددانان درباره «پیامدهای جدی رشد فقر و بیکاری»

 «برخی تصور می‌کنند با توافق ژنو همه مشکلات برطرف می‌شود، اما این طور نیست. هنوز نمی‌دانید چه بر سر مملکت آمده است. تحریم‌ها ادامه دارد زیرا ایران وارد تونلی شده است که نمی‌تواند از نیمه راه برگردد و سال‌ها طول می‌کشد تا تحریم‌ها کاملا لغو شود.»


همه چیز زیر نظر رهبر است

 پس از انتخابات جنجال برانگیز سال ۱۳۸۸ و بحرانی که ایران را فرا گرفته بود ماجرای "شاه سلطان حسین" مدتی فراموش شد و به جای آن از شباهت "محمود افغان" و محمود احمدی نژاد سخن گفته می شد.حتی یکبار صادق خرازی، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی طی سخنانی که خبرگزاری ایلنا منتشر کرد، صریحا گفت که محمود احمدی نژاد "بعد از محمود افغان، دومین محمود در تاریخ بوده که ایران را دچار بحران‌های گسترده کرده است."


«قتل‌عام نیمی از آهوان دشت‌قنات کرمان»

 شکارچیان غیرقانونی نیمی از آهوان دشت قنات شهرستان بردسیر، نوروز امسال در استان کرمان شکار کردند.  ۱۰ تا ۱۲ رأس آهو در دشت قنات بردسیر زندگی می‌کردند که شکارچیان پنج آهو را شکار کردند.


اقتصاد ایران

کاهش ۸۰ درصدی صادرات خودرو در ایران

 آخرین آمار گمرک ایران سقوط چشمگیر صادرات خودروی ساخت ایران را تایید می‌کند. عراق همچنان مهم‌ترین خریدار خودروی ایرانی است. تحریم‌ها و کمبود نقدینگی اثری مستقیم بر صنعت خودروسازی ایران گذاشته است. 


دشواری‌ها و شکنندگی توافقنامه جامع هسته‌ای

 سومین دوره مذاکرات مربوط به گام نهایی توافق هسته‌ای در وین پایان یافت. ابراز خوشبینی جواد ظریف بر سر شروع تدوین پیش‌نویس جامع، توقعات را بالا برده بود اما در نهایت این خوشبینی محقق نشد و دور چهارم مذاکرات ۲۳  و ۲۴ اردیبهشت مجددا در وین برگزار می‌شود.


پنج گزارشگر سازمان ملل خواستار درمان فوری دو زندانی در ایران شدند

 پنج تن از گزارشگران سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۱ فروردین، صادر کردند، نسبت به وضعیت سلامتی حسین کاظمینی‌ بروجردی و محمدرضا پورشجری ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های ایران خواسته‌اند که امکان درمان این دو زندانی سیاسی را در خارج از زندان فراهم کنند.


اقتصاد ایران

چشم‌انداز اقتصاد ایران در گزارش تازه صندوق بین‌المللی پول

 صندوق بین‌المللی پول در گزارش تازه تحت عنوان «چشم‌انداز اقتصادی جهان» آماری را نیز مربوط به پیش‌بینی وضعیت اقتصادی ایران طی دو سال آینده منتشر کرده که بر طبق آن وضعیت بیکاری در ایران وخیم‌تر خواهد شد اما تولید ناخالص داخلی و تورم در ایران وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد.


مذهب و سیاست

آزادی اندیشه و آزادی گفتار در یک حکومت آزاد

باروخ اسپینوزا/ترجمه سیروس آرین پور برای بنیاد برومند

 

 نشان خواهیم داد که، در یک حکومت آزاد، هرکسی آزاد است، آن چه می‌خواهد بیندیشد، و آن چه می‌اندیشد، بر زبان آورد.

"... هدف حکومت این نیست که آدمیان را از موجوداتی خردورز به دَدان و بازیچه‌های خودکار تبدیل کند، بل که هدف آن توانمند ساختن ایشان است به پروراندن و شکوفا ساختن ذهن و جسمشان در امنیت کامل، و اینکه بتوانند آزادانه عقل‌شان را به کار بندند، بی آنکه با خشم و نفرت و رشک و نیرنگ و بیدادگری به ستیز با یکدیگر برآیند. در واقع، هدف حقیقی حکومت آزادی است."


اقتصاد ایران

گفت‌وگو با کامران دادخواه

«نفت باارزش ایران در برابر کالای بنجل روسی»

 خبرگزاری‌های داخلی و بین‌المللی از «پیشرفت» در گفت‌وگوهای میان ایران و روسیه بر سر قراردادی خبر داده‌اند که در صورت نهایی شدن، چیزی حدود ۲۰ میلیارد دلار از نفت ایران با فلزات و مواد غذایی روسی معاوضه می‌شود. 


ايران / اجتماعی

لاریجانی و انکار منع تحصیل بهایی‌ها؛

«کتمان این مسئله مضحک است»

 جامعه بهایی تمام مدت تحت فشار بوده که عقیده خود را انکار کند و دانشجویان تنها در این صورت می‌توانند وارد دانشگاه شوند. حتی در مواقعی که بهاییان را از کار اخراج کرده‌اند، به آن‌ها فرمی داده‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند که عقیده‌شان را انکار کنند تا بتوانند سر کار خود برگردند.


بیش از ۵۰ درصد تالاب ها و دریاچه ها کشور خشک شدند

 به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در۱۳ بهمن سال ۱۳۴۸ چند کشور به دعوت ایران برای حفاظت از تالاب ها، کنوانسیونی را به نام کنوانسیون رامسر امضا کردند اما هیچ زمانی فکر هم نمی کردند روزی از بیشتر تالاب های ایران تنها یک نام و جای کم آب یا خشک شده ای باقی بماند.


یک سال و دو عید

 اما آن چه این عید و عیدی را مسرت بخش تر می کند، فارغ از اندوه از دست دادن گروهبان شهید جمشید دانایی فر که چهار سرباز دیگر را بدون فرمانده به خاک میهن باز می گرداند، همبستگی ملی برای آزاد کردن این عزیزان بوده است، همبستگی ای که در آن از تفرقه و جدایی خبری نبود و باز ایران و ایرانیان را فارغ از مذهب و نژاد و رنگ و زبان برای دستیابی به یک خواست واحد یک پارچه ساخت.


مملکت دُنگی

رامین کامران

 اریش فون مانشتاین، سردار نامدار آلمانی، در خاطراتی که بعد از جنگ جهانی دوم چاپ کرد (بردهای باخته)، از نکته ای مربوط به شروع جنگ یاد میکند که ذکرش بیجا نیست. او میگوید با تصمیم هیتلر به تسخیر لهستان، این مسئله مطرح میشد که اگر بخواهیم دولت حائلی (Etat tampson)  را که بین خودمان و شوروی قرار دارد، از میان برداریم، دیر یا زود کارمان با این کشور به جنگ خواهد کشید. 


«مداح هفت‌تیرکش» در «بیت رهبری»

 محمود کریمی، مداح مشهور ایران که تیراندازی‌اش به سمت یک خودرو در ماه‌های گذشته جنجالی شده بود، در مراسم ویژه «فاطمیه» که در دفتر رهبر جمهوری اسلامی برگزار شده، مداحی و روضه خوانی کرده است. 


نامه یک افسر ارشد اخراجی سپاه به نوری زاد

 آیت الله مصباح یزدی در همان سالن برای ما در همین خصوص صحبت کرده بود و با آیه و حدیث سند آورده بود که در نظام اسلامی، مردم هیچ حقی ندارند. حق هرچه که هست تنها برای خدا و ولی اوست. مردم گله ای هستند که نابالغ اند و خیروصلاح خود را نمی دانند و باید توسط چوپانان الهی به منزل مقصود برده شوند. 


خودفریبی در جمهوری اسلامی پایانی ندارد

 کار مقامات، ایدئولوگ ها و نیروهای امنیتی این نظام از فریب و سرکوب آگاهانه و منفعت طلبانه مردم ایران گذشته است و این رژیم بیش از آنکه یک حکومت بی ریشه را، که صرفا سوار بر سرکوب و پروپاگاندا و تبلیغ است، به نمایش بگذارد، بر خودفریبی نیروهای خود استوار می باشد.  


اقتصاد ایران

در ادامه افزایش قیمت سوخت، قیمت گاز مایع «دو برابر شد»


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.