نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2014‏/05‏/30

 

آرشیو ماه می ۲۰١۴

 

بحران بیکاری جوانان و آینده نظام اسلامی در ایران

 آنچه نگرانی مقامات ایران را از بحران بیکاری جوانان به ویژه در لایه های پیشرفته اش باعث می شود، تصویری است که این بخش از جامعه (که از نظر سیاسی و اجتماعی تاثیرگذارترین نیروی جامعه است) پیشاروی رهبران ایران در مورد آینده شان ترسیم می کند. 


عضو کمیسیون انرژی مجلس در مصاحبه با روز:

مجبور به تولید بودیم وگرنه بی‌بنزین می‌ماندیم

 سرطان، تنگی نفس، بیماری‌های قلبی و مرگ، حاصل بی‌توجهی مستمر مسئولین به حل بحران آلودگی هوا در ایران است. کارشناسان بسیاری توزیع سوخت غیر استاندارد در کشور را یکی از اصلی‌ترین علل آلودگی هوا و به تبع آن مرگ برخی از شهروندان می‌دانند؛ سوختی که بنا به دستور محمود احمدی‌‌نژاد در پتروشیمی ایران تهیه می‌شد و حالا تولید آن متوقف شده است، اما بحث و جدل بر سر آلوده بودن یا نبودن آن همچنان ادامه دارد. سازمان محیط زیست، بنزین تولیدی پتروشیمی ایران را سرطان‌زا دانسته و وزیر نفت آن را "بد و نامناسب" خوانده است اما دیگرمسئولان، زیر بار سمی بودن بنزیل ساخت داخل نمی‌روند و می‌گویند باید آزمایش‌های بیشتری انجام شود؛ مثل برخی از نمایندگان مجلس. 


دن کیشوت* زمان، علی خامنه ای

 آقای خامنه ای که خود را رهبر مسلمین جهان میداند، بقای مملکت وسرنوشت ملت ایران برایش اهمیتی ندارد، او دن کیشوت وار داٸما در حال "مبارزه در راه رهایی جامعه بشری از چنگال آمریکا" است. وهر زمان که مذاکرات مربوط به مناقشه هسته ای به راه حلی نزدیک میگردد، او بندگان در گاهش را بمیدان میفرستد تا در آن اخلال نمایند. خامنه ای که ادامه مناقشه هسته ای را ضامنی برای بقای حکومت خود میداند، از آن باکی نیست اگر مردم ایران از تامین معاش خود به تنگ آیند واگر مملکت ایران بنابودی کشانده شود.


دنیای غریبی است نازنین

 سالهاست از ما، مردمانی ساخته اند بدهکار؛ نه به دیگری، که به خودمان. تعداد اندکی طلبکارند و جمعیت بی شماری بدهکار. بدون آنکه بین این جماعت کثیر بدهکاران و اندک مردم طلب کار معامله ای صورت و یا قراردادی نوشته شده باشد. این یک قرار نانوشته است و طلبکاران تا جان در بدن دارند با نگاهشان، با کلمات شان و با رفتارشان در هر بزنگاهی، در هر لحظه ای که این مردم همیشه بدهکار می خواهند نفسی تازه کنند، بلافصله صف می کشند و مردم را به یاد بدهکاری های پرداخت نشده خود می اندازند.


'یارانه نقدی، خانوارهای کم درآمد را فقیرتر کرد'

 سه سال و نیم بعد از اجرای برنامه حذف یارانه ها، بررسی مرکز پژوهشهای مجلس ایران نشان می دهد که برخلاف اهداف پیش بینی شده در برنامه حذف یارانه ها، توزیع یارانه نقدی نه تنها به عدالت و بهبود توزیع درآمد در ایران منجر نشده بلکه وضعیت رفاهی خانوارهای کم درامد و روستایی را "بدتر" کرده است. 


بحران اقتصادی و شکاف سیاسی در قدرت ایران

 تلاطم ناشی از تحریم ها و  ناکارامدی در اقتصاد ایران به شکاف سیاسی در درون قدرت ایران دامن زده که به موازات مذاکرات جاری اتمی برای رفع تحریم های بین المللی طی ماههای آینده  رو به شدت خواهد گذاشت.


حجاب اجباری با زندگی زنان چه می‌کند؟

 «عدالت برای ایران» ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ (هشت مارس ۲۰۱۴) در سی و پنجمین سالگرد آغاز روند اجباری شدن حجاب در ایران، با انتشار گزارش تحقیقی «۳۵ سال حجاب اجباری، نقض گسترده حقوق زنان در ایران» تاثیرات و تبعات اجباری شدن حجاب اسلامی بر زندگی زنان در ایران را بررسی کرد. 


آزادی های یواشکی

 "حالا شده حکایت صفحه آزادی های یواشکی…کاش دلمان را به یواشکی ها خوش نکنیم…آزادی را باید فریاد زد.با یواشکی کردن آزادی، حرمت آزادی و مبارزه را از بین نبریم و لوث نکنیم…فراموش نکنیم آزادی در خلوت اصلا آزادی نیست، آزادی در جمع و جامعه است که معنا پیدا می کند.من فکر نمی کنم دیکتاتورها با آزادی های پسوند دار مشکل داشته باشند، آنها با “آزادی”مخالفند 


در مصاحبه با روز مطرح شد

قتل های زنجیره ای به روایت مدیر سابق وزارت اطلاعات

 غلامرضا مکعیان معروف به رضا ملک، از مدیران سا بق وزارت اطلاعات است که پس از ۱۳ سال از زندان آزاد شده است. درباره علل بازداشت او صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود؛ از انتشار فیلم‌های بازجویی همسر سعید امامی تا افشای اسناد محرمانه و جزوه‌هایی درباره قتل‌های زنجیره‌ای و.. سراغ او رفته‌ام تا از خود او بپرسم به چه دلیل بازداشت شد و در زندان چه بر او گذشت. 


۱۳۲ سال از تولد نماد دموکراسی و استقلال طلبی ایرانیان گذشت:

محمد مصدق به روایت شاپور بختیار

 ۲۹اردیبهشت مصادف است با زادروز رهبر ملی‌ و نماد دموکراسی و استقلال طلبی ایرانیان. شخصیتی که سالهای سال پس از درگذشتش، همچنان سرچشمه‌ای برای انگیزه و انرژی در جهت تحقق‌ حاکمیت ملی‌ و دموکراتیک برای ایرانیان آزاده است. چنان که در جریان اعتراضات جنبش سبز در سال۸۸ نیز شاهد بودیم که مردم برای انگیزه دادن به یکدیگر تصویر دکتر مصدق را سردست می‌گرفتند. شاپور بختیار که از نزدیک شاهد جان گرفتن دوباره جنبش استقلال و دموکراسی خواهی‌ ایرانیان پس از جنگ جهانی‌ دوم بود، اینگونه نقش دکتر مصدق را در آن تحولات شرح میدهد: “به قدرت رسیدن مصدق در سال ۱۹۵۱ به زندگی من نیروی محرکهٌ تازه‌ای بخشید.پیشتر گفتم که تا چه حد در دوران تحصیل با برداشتهای سیاسی او موافق بودم. در این زمان او را از نزدیک دیدم. با آنکه خانواده‌ام با او پیوندهای قدیم داشت، من مصدق را تا آن موقع ندیده بودم. در سال ۱۹۲۱ ، یعنی در زمان کودتای رضا خان و سید ضیاء، مصدق استاندار فارس بود. استعفای خود را تقدیم کرد و گفت:  


خودکفايی در کشاورزی، توهمی ويرانگر

 سياست های کشاورزی و محيط زيستی جمهوری اسلامی تا کنون مثَل سنگی بوده است که ديوانه‌ای به چاه می‌اندازد که صد عاقل هم نمی‌توانند آن را دربياورند. ديگر هرگز شرايط محيط زيستی کشور را، به‌ويژه در زمينه‌ی آب و خاک، نمی‌توان به سال‌های پيش از جمهوری اسلامی برگرداند و، برای جلوگيری از تخريب بيشتر زيست‌بوم کشور، نياز به همتی ملی و فداکاری و سرمايه‌گذاری اساسی است.


موج بیکاری نیروی تحصیل کرده در راه است

 مسئولان دولتی آمار مختلفی از نرخ بیکاری در سال‌های پیش‌رو ارائه می‌کنند. با این‌حال همه تاکید دارند که موجی از بیکاری در راه است و در این میان تعداد نیروهای تحصیل‌کرده چشمگیر خواهد بود. 


با ناکام ماندن مذاکرات وین، مخالفان دولت به وجد آمدند

زیان سالانه برنامه‌ هسته‌ای: ۱۶۰ میلیارد دلار

 هم ‌زمان با اخبار شبکه های جهانی خبری دایر بر این که مذاکره چهارم هسته ای ایران و کشورهای پنح به اضافه یک به مانعی برخورده و بی نتیجه به پایان رسیده است و در حالی که کاخ سفید هشدار داده که زمان بی نهایت نیست ٬و در حالی که وزیر ارشد کابینه احمدی نژاد فاش کرده  که برنامه هسته‌ای سالانه۱۶۰ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می‌کند، سایه ای از ابهام بر مذاکرات سایه انداخته و منابع خبری جهان از قول منابع مطلع اعلام کرده اند که اختلاف ها بر سر تسلیحات نظامی ایران است.


تولدی اثرگذار و مبارک برای ایران و ایرانیان

 جبهه ملی ایران سالروزتولد مصدق را به ملت بزرگ و حق شناس ایران تبریک میگوید و از همگان میخواهد که علیرغم تشبثات حاکمیت جمهوری اسلامی و مضایقی که در راه ادای احترام مردم نسبت به مصدق فراهم مینماید، این سالروز مبارک را با استفاده از هر وسیله ارتباطی ممکن به یکدیگر یادآور گردیده و تبریک بگویند و به این وسیله قدرشناسی خود را نسبت به آن شخصیت والای ملی ابرازنمایند. 


معاون سياسي وزارت كشور دوران محمد خاتمی :

خودسرها خود را به روز کرده اند

خودسرها داراي يك حاشيه امن هستند و ارتباط‌شان با برخي دستگاه‌ها به گونه‌يي است كه به هيچ عنوان احساس خطر نمیکنند

 آمده‌اند تا جبران كنند. شكل و شمايل فعاليت‌شان را به روز كرده‌اند ديگر كفن نمي‌پوشند اما كاري كرده‌اند كه در ماه‌هاي اخير كمتر روزي بدون درج خبر از فعاليت‌هاي‌شان بگذرد. اگر در دولت خاتمي به فكر هر 9 روز يك بحران بودند حالا در دولت روحاني به فعاليت‌هاي‌شان سرعت عمل بخشيده‌اند. كار را از لغو سخنراني‌هايي كه عنوان اعتراض دانشجويي را يدك مي‌كشد، شروع كرده‌اند. يك روز برهم زدن سخنراني نوه امام، روز بعد برهم زدن يك كنسرت موسيقي و روز گذشته تجمع در حاشيه بازديد رييس مجمع و لغو سخنراني يكي از معاونان وزير علوم. بدون مجوز تجمع مي‌كنند و براي برهم زدن همايش‌هاي مجوزدار برنامه‌ها ترتيب مي‌دهند. خبري از برخورد با آنها نيست.


فرمانده سپاه ملایر :

سپاه در سوریه ۴۲ تیپ و ۱۳۸ گردان مجهز دارد

جنگ امروز در سوریه درواقع جنگ ایران با آمریکاست

استفاده ایران از پناهجویان افغان در جنگ سوریه


بالاتر از سیاهی، جمهوری اسلامی

 هنوز مدت کمی از انقلاب 57 نگذشته بود که خمینی با چرخش حیرت آوری به شعار ها و قول و قرار های خود در نوفل لوشاتو پشت کرد. از همان زمان اقلیتی از ژورنالیستها و روشنفکران با دیدن حمله به مطبوعات ("بشکنید این قلمها را")، حمله به تجمعات آرام و شنیدن شعار "یا روسری یا تو سری" در یورش اوباش حزب اللهی نسبت به "صدای پای فاشیزم " هشدار دادند. در این زمان اما کمتر کسی باور داشت که بجای استبداد شاهی هیولائی دهشتناک از رحم جامعه بیرون آمده است. 

۲۴۰ میلیارد تومان هزینه سالیانه واردات چوب بستنی از چین

 ایران سالیانه ۳۰ میلیارد عدد چوب بستنی از چین وارد می‌کند. این رقم معادل ۹۵ درصد چوب بستنی مورد نیاز کارخانجات تولید بستنی در ایران است. تنها سه کارخانه در کرج، زنجان و اصفهان قادر به تولید چوب بستنی هستند.


مذاکرات اتمی؛ "انگیزه‌های زیاد"، "کار سخت"

 بر مبنای زمان بندی‌ای که ایران و گروه ۵+۱ در ژنو بر سر آن توافق کردند، طرف‌ها قرار است سه دور دیگر بر سر میز مذاکرات سیاسی بنشینند، تا شاید بتوانند در روز ۲۹ تیرماه، به توافقی نهایی و جامع دست یابند


سرزمین مادری ویرانه شد

 به راستی کدام سرزمین را سراغ دارید که به لحاظ ذخایر زیرزمینی، معادن و منابع مادی و انسانی، در ردیف اول از کشورهای جهان باشد اما دولت و حکومت آن هر ماه و سال، بیش از ۲۰و ٣۰ درصد بر هزینه های اساسی مردم بیفزاید و کشور و مردم را در گرانی و تورم زایدالوصف فرو ببرد؟! 

 


عواملی که به تحقق نظام ولایت فقیه کمک نمودند

حسین اسدی

 در سال ۱۳۵۷ زمانی که دیکتاتوری حاکم بدلیل عملکرد های مستبدانه اش در ظرف ٢٥ سال، پس از کودتای ٢٨ مرداد، مملکت را دچار بحرانی همه جانبه ساخته، و با سرکوب بی رحمانه نیروهای ملی و سکولار، عملا کشور را فاقد هرگونه آلترناتیو سیاسی نموده بود،


رادیکالیسم و دموکراسی

 چرا بعضی از شخصیتهای سیاسی که در سالهای شصت و هفتاد میلادی در جنبش های رادیکال در اروپا فعال بودند در چند دهه گذشته توانستند و هنوز می توانند در بخش رسمی سیاست کشورهای اروپایی و یا در صحنه بین المللی نقش مهمی بازی بکنند؟


خشونت خانگی: حکایت عالمان بی عمل

 هیچ توجیهی برای اعمال خشونت علیه کسانی که دوست شان داریم وجود ندارد. با این وجود خشونت علیه زنان، توسط نزدیکان و به خصوص شریک زندگی در همه ی جوامع بشری تداوم دارد.


گزارش هافینگتون پست از رویداهای زندان اوین

زندان وحشت؛ صدای توحش و ارعاب

 زندان اوین از شهرت خوبی برخوردار نیست. این زندان همواره زندانی بوده که سران ایرانی مخالفان سیاسی خود را در آن حبس و شکنجه کرده اند.


اقتصاد

حسن روحانی در جستجوی رشد اقتصادی

 هنوز معلوم نيست دولت روحانی برای پايان دادن به اقتصاد شديدا دولتی کشور، کم کردن وابستگی به نفت، کاهش و يا از ميان بردن نفوذ خردکننده بنيادها و نهادهای شبهدولتی در اقتصاد، بهبود فضای کسب و کار، مبارزه واقعی با فساد و غيره، چه برنامههايی دارد.


محیط زیست

یک شکارچی، آهوی مادر را در برابر بچه آهو قطعه قطعه کرد

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهربابک در استان کرمان، از بازداشت یک شکارچی خبر داد. وی آهوی مادر را مقابل چشمان بچه آهو کشته و قطعه قطعه کرده است.


مرگ ۲۹۵۷ تن بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در سال ۹۲

 در سال ۱۳۹۲ دوهزار و ۹۵۷ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند. از این تعداد دو هزار و ۷۲۷  نفر مرد و ۲۳۰  نفر زن بودند.


محیط زیست

زجر حیوانات در باغ وحش بابلسر تا کی ادامه خواهد یافت؟

 مساحتی بسیار کوچک برای حیوانات، بلوکهایی سیمانی و زبالههایی که در تمام محیط پراکندهاند و همسایگانی که با گچ و سیمان در گوشه و کنار مشغول کارند، این تصویری از باغ وحش بابلسر است که این روزها برای چندمین سال در شبکههای اجتماعی منتشر شدهاست.


این بچه که بچه ی بهائی ست

هادی خرسندی

 در کوچه پسکوچه های شیراز و آباده و یزد و .... معلوم نیست چه اسراری از جمهوری اسلامی، کف زمین ریخته است، که رژیم حاکم، بهائیان رهگذر از این مسیرها را «جاسوس» می شناسد! آن هم جاسوس اسرائیل! اسرائیلی که ماهواره و مخابرات و عوامل خود در دولت اسلامی و روحانیت شیعه را رها میکند و از بهائیان دست و پا بسته و دور از ماجرا و زیر ذره بین، اطلاعات خیلی محرمانه ی جمهوری اسلامی را کسب میکند! (خدمتی که احمدی نژاد به اسرائیل کرد، موشه دایان نکرد.)


یک حکومت در دو چهره: دروغ و سرکوب

به بهانه ی سرکوب کارگران در روز کارگر

 روز اول ماه مه در همان زمانی که حسن روحانی در سالن دوازده هزار نفری مجموعه ی ورزشی آزادی در وصف کارگران سخنرانی می کرد و با صدایی پرطنین مدعی می شد «تشکل یابی کارگران آزاد و بدون مشکل باشد»، ماموران حکومت چند کیلومتر آن طرف تر مشغول بازداشت تعدادی از فعالین کارگری بودند که برای تشکل آزاد کارگران فعالیت می کنند. 


سکه پرتاب کن!

 محمد نوری زاد: من پیشنهاد می کنم هم خودم هم شما و هم همه ی مردم ایران به احترامِ این آشیخ مصطفی پور محمدی از جا بر بخیزیم و برای این دروغگوییِ مختصر و آشکارش کف بزنیم. و گفتم: من به این شیخِ قاتل حق می دهم که سخن از یکی دو زخمِ مختصر براند. برای همچو اویی که ظرف یک ماه، بیست سی هزار نفر را به سینه ی دیوار سپرد و به سینه هایشان رگبار بست، واقعاً این حادثه، یک ضرب و شتم مختصر بوده است و شدیداً قابل اغماض.


ايران / سياسی

تخریب گورستان تاریخی بهاییان در شیراز «به دست سپاه»

 جامعه جهانی بهایی از اقدام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در تخریب یک گورستان تاریخی بهاییان در شیراز خبر داده و خواستار توقف این اقدام شده است.


کارگران:

شکاف میان اقلیت ثروتمند و اکثریت فقیر را کم کنید

 هنوز تکلیف دزدیهای هزاران میلیاردی از صندوق سازمان تأمین اجتماعی روشن نشده، کسی محاکمه نشده، از این طرف دارند برای چپاول بیشتر تلاش میکنند و میخواهند این صندوق را در صندوق بیمه خدمات همگانی ادغام کنند. 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.