نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2014‏/08‏/12

 

آرشیو ماه ژوئیه ۲۰١۴

 

نقش ویرانگر ملی – مذهبی ها در گذشته 

و نقش سازنده آنان در آینده ایران

مهدی مظفری

 ملی–مذهبی‌ها به جای بازگشت به مصدق، مصدق را ملی–مذهبی کرده‌اند و عکس او را به‌عنوان نماد یک شخصیت ملی – مذهبی در صفحات تبلیغاتی خود نصب کرده‌اند. این کار نه تنها تحریف تاریخ و دستبرد شخصیتی است.


دولت اسرائیل، یا یک یاغی جهانی

که در پی اجرای" راه حل نهایی" برای مردم فلسطین است

علی شاکری زند

 غزه همچنان همان زندان سرگشاده ی گذشته است، با این تفاوت که در زندان زندانبانان مسئول جان و زندگی زندانیان اند اما در غزه زندانبان با ادعای ترک زندان حق بمباران ادواری آن را نیز بر حقوق دیگری که برای خود قائل بود افزوده است.


جبهه ملی ایران

حملات ددمنشانه اسرائیل به مردم مظلوم فلسطین محکوم است

 در دهه دوم قرن بیست ویکم که جامعه بشری به مرزهای حیرت انگیز وباورنکردنی از علوم و فنون دسترسی پیدا کرده است و انتظار میرود که آدمیان با این همه پیشرفت و اعتلای علمی، در زمینه های معنوی و انسان دوستی هم کمی ارتقاء یافته باشند، ولی با تاسف بسیار فجایعی جانگداز و غیر انسانی در پهنه گیتی روی میدهد که بلاتردید باعث شرمساری و ننگ انسان های این عصر در نزد آیندگان خواهد گردید. و متاسفانه بخش بزرگی از این فجایع دور از انسانیت در منطقه ما یعنی در خاورمیانه روی میدهد.


سخنرانیِ تاریخیِ دکتر شاپور بختیار 

به هنگام معارفه در مجلس سنا – دیماه ۱۳۵۷


کاست‌ نظامی،ارتش ملی‌، ارتش شاهنشاهی

مهدی مظفری

 کاست به آن گروه اجتماعی اطلاق می‌شود که خودمدار است. واجد ویژگی‌های خاص به خود است. ویژگی‌هایی که گروه را از دیگر گروه‌ها متمایز می‌سازد. آیین‌ها و مقررات خاص به خود را دارد. در نهایت، قائم به نفس است. و نظامیان در مصر و آخوندهای شیعه در ایران دارای چنین ویژگی‌هایی هستند.


جبهه ملی ایران

سی ام تیر روز جانفشانی ملت ایران برای استقرار حاکمیت ملی

 

 در گذشت زمان پاره ای از روزها و شب ها به مناسبت اتفاقی که می افتد و آن رویداد اثری در اثبات یک نتیجه مهم و سرنوشت ساز در بطن تاریخ و ذهن مردم آن زمان بجا می گذارد، اهمیتی خاص می یابد و با گذشت سال ها پشت در پشت نام و اثر آن رویداد در یادها باقی می ماند.


نعمت آزرم

در پیوند با ششم تیرماه ۱۳۹۳ خورشیدی

زاد روز دکتر شاپور بختیار

شاپور بختیار توفان نوردی که همت سرشارش در نجات کشتی ِسکّان شکسته، ناکام ماند

به تقویم باخت و در تاریخ بُرد.


وقتی هاشمی قبل از همه از قتل بختیار باخبر بود

 مقایسه خاطرات هاشمی رفسنجانی با رخداد‌های تاریخی می‌تواند بسیار آموزنده باشد؛ از جمله وقتی۶ اوت ۱۹۹۱ از مرگ بختیار مطلع شد...پیش از آن‌که پلیس و پزشکی قانونی و نزدیکان بختیار مطلع بشوند.


علی شاکری زند

نگاهی به رفتار سیاسی سران جبهه ملی در ماههای پیش از انقلاب

ــــــــــ

اختلاف از کجا آغاز شد و کدامیک تکروی کردند؟

دکتر صدیقی، دکتر بختیار، دکتر سنجابی؟

*

سخنرانی به مناسبت صدمین سال تولد دکتر شاپور بختیار در جلسه ی بزرگداشت از طرف نهضت مقاومت ملی ایران

 

بخش یکم

خط مشی رسمی جبهه ملی ایران در آخرین ماه های نظام مشروطه؛

اتهام تکروی

 در طول همه ی سالهایی که از انقلاب اسلامی گذشته کسانی که متوجه خطای خود در پشتیبانی از مرحله ی اسلامی شدن آن شده بودند، یا  متوجه این خطا شده بودند که از شاپور بختیار و تشکیل دولت ملی او پشتیبانی نکرده بودند، برای تشفی خاطر خود، اول در برابر وجدان معذب، و بعد در برابر تاریخ و مردم، به انواع  و اقسام معاذیر متوسل شده اند. در این گفتار به چند نوع از این برخوردها رجوع خواهم داد و سپس کوشش خواهد شد تا نشان داده شود چرا این برخوردها، حتی آنجا که از روی سوء نیت نیست، باز هم نادرست و در نتیجه غیرعادلانه است.

بخش دوم

چگونگی پذیرش تشکیل دولت ملی از سوی دکتر شاپور بختیار

 من باید بگویم که اگر رمانتیک بودن داشتن سریِ نترس برای دفاع از هستی یک ملت در برابر هولناک ترین خطرها و کوردل ترین دشمنان آن، و با آنهمه آگاهی و شمّ سیاسی، آنست که شاپور بختیار داشت، باید آرزو کرد که شمار مردان و زنان رمانتیکِ از این سنخ در میان ملت ما هرچه بیشتر شود.

بخش یکم و دوم


بیاد جانباختگان قیام نوژه

۱۸ تیر، سالگرد قیام نوژه- اسامی نظامیان و غیر نظامیان جانباخته

نام  ۲۴۰  تن ازجانباختگان قیام ۱۸ تیرماه ۱۳۵۹


نقش ايدئولوژی در تخريب هويت انسانی

اکبر معارفی

 علت عقب‌افتادگی جوامع اسلامی نه در رواج خرافات، نه پايبندی به اعتقادات دينی و دين اسلام، نه استبداد و نه نبود حکومت مردمسالار است... استحاله دين به يک ايدئولوژی و سپس پذيرش تدريجی اجتماعی آن عامل اصلی توقف توليد استعدادهای خلاق در ايران و جوامع اسلامی است.


جـــبهـه ملـــی ایـــران

عراق به کدام سو میرود؟

 کشور همسایه ما عراق در ورطه هولناکی افتاده است . عراق که پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ از شر یک حکومت جبار و خودکامه نجات یافت ومی باید با بهره گیری از فرصت بدست آمده به سوی یک نظام مردم سالار با مشارکت همه اقوام و مذاهب پیش میرفت، متاسفانه در این مسیر درست و عقلانی قرار نگرفت.


شادباش حزب سوسیال دمکرات آلمان SPD (کلن)

بمناسبت یکصدمین سالگرد تولد دکتر شاپور بختیار

 شاپور بختیار همواره زندگی خود را صرف مبارزه با دیکتاتوری و ستمگری کرد، چه در جنگ داخلی اسپانیا علیه فرانکو و چه بعدها و در جنگ جهانی دوم در صفوف نهضت مقاومت ملی فرانسه علیه آلمان نازی. او اراده ی خود برای تحقق دموکراسی را هرگز از دست نداد و کوشش داشت به استقرار نظامی دموکراتیک در کشور زادگاه خود تحقق بخشد. 


گزارش رادیو فردا

برگزاری همایش یکصدمین سالروز تولد شاپور بختیار

شهرام ميريان

 به ‌مناسبت یکصدمین سالروز تولد شاپور بختیار، شامگاه شنبه مراسمی در شهر کلن آلمان برگزارشد و در آن سه سخنران به گوشه‌هایی از زندگی سیاسی شاپور بختیار پرداختند. برای شنیدن اینجا کلید کنید.


گزارش رادیو آلمان (دویچه وله)

صدمین زادروز بختیار؛ "مرغ توفان غرقه در دریا"

 نهضت مقاومت ملی ایران صدمین سالروز تولد شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر رژیم پهلوی را ۲۸ ماه ژوئن در شهر کلن آلمان جشن گرفت. مردی که او را "مرغ توفان" می‌نامیدند و نخستین صدای اعتراض به جمهوری اسلامی بود.


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.