نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏دوشنبه‏، 2014‏/10‏/20

 

آرشیو ماه سپتامبر ۲۰١۴

 

 

محیط زیست

وجهی پنهان از بحران آب در ایران

 یک کارشناس ایرانی می‌گوید سالانه میلیون‌ها کیلوگرم نمک به دلیل کاربرد فن‌آوری منسوخ و قرن نوزدهمی‌ در صنایع و تاسیسات ساختمانی ایران وارد چرخه آبی می‌شود و در نابودی منابع آب شیرین کشور نقش بازی می‌کند.

 

اعدام محسن امیراصلانی و سکوت نواندیشی دینی

مهرانگیز کار

 ایران از انقلاب اسلامی ببعد پر شده است از نواندیش های دینی. اعدام محسن امیر اصلانی سحرگاه دوم مهرماه به حکم قاضی صلواتی، به جرم این که در یک جلسه دادگاه گفته است "صحت زنده ماندن حضرت یونس دردل نهنگ" محل تردید است، پرسشی را پیش روی این جماعت می گذارد که لاجرم و علی رغم خطرها و ترس ها باید به آن بپردازند. یک جریان فکری که با ادعای "اصلاح دین" و "عصری شدن دین" سالهاست متناسب با نرخ خطر، نظرات خود را انتشار می دهد، نمی تواند از این پرسش مقدر طفره رفته و سکوت اختیار کند. 

 

جمهوری اسلامی و اسرائیل، نفرت و تجارت

نویسنده فرامرز دادرس،

کارشناس اطلاعاتی

 سایت رسمی اتاق بازرگانی فرانسه و اسرائیل می نویسد؛ سنگ مرمر ایران، عرق لبنان و مواد ساخت لوازم آرایش زنانه سوریه در بازار های اسرائیل دیده می شوند. بازرگانان سودجوی اسرائیلی سنگ مرمر ایران را ابتدا به ترکیه برده و سپس با چسباندن برچسب های جعلی سنگ ها را به نام ترکیه جا زده و به اسرائیل و آمریکا صادر می کنند. هرسال مقادیر بسیاری سنگ مرمر ایران به این ترتیب به خارج از کشور صادر می شود. شصت درصد سنگ مرمر استخراج شده در ایران از این راه به بازرگانان اسرائیلی فروخته می شوند. این سنگ ها از پانصد معدن ایران استخراج می شوند. جالب است بدانیم که مالکیت ۹۰  درصد این معادن در دست سرداران سپاه و وابستگان رژیم جمهوری اسلامی می باشند.

 

اکونومیست

تراژدی کشورهای عربی

 هزار سال پیش شهرهای بزرگی چون بغداد، دمشق و قاهره از فرصت به وجود آمده بهره بردند تا از جهان غرب سبقت بگیرند. اسلام و نوآوری همزاد یکدیگر بودند. خلافت ­های گوناگونِ عرب به واسطه ی فضیلت هایی چون آموزش، تحمل عقاید دیگر و بازرگانی، ابرقدرت ­هایی پویا بودند. با این حال امروزه اعراب در وضعیت بغرنجی به سر می برند. حتی در موقعیتی که آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا در حال پیشرفت می­ باشند، خاور میانه با استبداد و جنگ دست و پنجه نرم می کند.

 

محسن امیراصلانی چرا و به چه اتهامی اعدام شد

 محسن امیراصلانی بامداد روز چهارشنبه در زندان رجایی شهر اعدام شد. او اردیبهشت ۸۵  به اتفاق همسر و چند تن از شاگردانش بازداشت شده بود، هرچند همسر و شاگردانش آزاد شدند اما او طی ۹ سال گذشته به اتهامات متعددی از بدعت در دین، ادعای ارتباط با امام زمان، توهین به حضرت یونس تا تجاوز به عنف و.. .  متهم شده بود؛ اتهاماتی که به گفته پدرش در مجموع اتهام مفسدفی الارض را برای او به دنبال داشت و در نهایت هم با همین اتهام به دار آویخته شد. همسرش هم می گوید که در نهایت با اتهام تجاوز به عنف و بدعت در دین همسرش را اعدام کردند.

 

محیط زیست

بدترین وضعیت آبی در تاریخ هزاران ساله ایران

 در تاریخ هزاران ساله ایران و حتی در دوره‌ های خشکسالی، این سرزمین هیچگاه تا بدین اندازه دچار کم آبی نبوده است. اوضاع واقعاً وحشتناک است؛ نه تعارفی در کار است و نه مبالغه ‌ای. آب برخی سدها کاملاً ته کشیده، بقیه هم آب اندکی در بساط دارند. از بارندگی قریب الوقوع هم نشانه ‌ای در دست نیست.

 

حمله نیروی انتظامی "با باتوم و گازاشک‌آور" به دراویش گنابادی

 در دومین روز از تجمع دراویش گنابادی در برابر دادستانی تهران، مأموران انتظامی آنان را محاصره و ضرب و شتم کردند. بر اساس گزارش‌ها، مأموران با توهین به دراویش، آنان را به رهگذاران به عنوان "داعشی و منافق" معرفی می‌کرده‌اند.

 

محیط زیست

«جمهوری اسلامی؛ آتش به جان آب»

 «جمهوری اسلامی» آتش به جان آب ایران زده است. خشک شدن دریاچه‌ های ارومیه و بختگان و گاوخونی و هامون و حالا لتیان و لار، و رودهای زاینده ‌رود و کارون، تنها معدودی از جلوه‌ های مشهور بحران و شواهد ملموس فاجعه‌اند.

 

گفت‌وگوی دویچه وله با ایرج پزشکزاد

"دایی جان ناپلئون" در پایگاه ناتو

 از طرف دیگر، اصلاً دنیا منتظر ملیون بود. در آن زمان، ما روزنامه‌های خارجی‌ای که سانسور می‌شدند و نمی‌گذاشتند مردم ببینند را می‌خواندیم. تمام مصاحبه‌هایی که می‌شد با ملیون و با افرادی مانند آقای سنجابی و دیگران بود و همه‌ی مفسرین بزرگ خارجی نظرشان بر این بود که در این ماجرا ملیون سر بلند می‌کنند و حکومت را در دست می‌گیرند.

 

محیط زیست

صدای پای آب نه، صدای فاجعه می‌آيد!

حسین قاضیان

 آثار فاجعه آميز بحران آب در کشور نزديک ‌تر از آن است که انکار می‌شد و نزديک ‌تراز آن است که کم اهميت شمرده می‌شد. نزديک ‌تر از آن است که پيش بينی می‌شد و حتی نزديک‌ تر از آنکه بتوان چندان کاری کرد. 

«یک خرس قهوه‌ای با ماده شیمیایی از پا درآمده است»

 

 لاشه يک خرس قهوه ای ماده و ۸ ساله  روز ۲۶ شهريورماه در ارتفاعات نزديکی آهار - شمال شرقی تهران - پيدا شد. بررسی‌های اوليه نشان می‌دهد اين حيوان در اثر مسموميت با ماده شيميايی «وارفارين» کشته شده است. 

 

آیت الله خمینی نمونۀ بارز بی ادبی!

علی سجادی

 رهبر انقلاب اسلامی از انتقاد از حکومت خویش چنان برآشفت که به دوست و همدرس و پسر استاد خویش گفت:  ... 

 

زنده باد داعش خودمان

مهرانگیز کار

 ایکاش سخنان داعش های متمدن شده ی خودمان را گاهی مرور می کردیم و نمی گذاشتیم حافظه ی تاریخی فرسوده بشود.  ۳۵  سال با داعش های خودی همزیستی داشته ایم . اندکی به راهشان آورده ایم و تازه از ترس فرو افتادن در دام داعش های بیگانه، به هر زبان می گوئیم "زنده باد داعش خودمان". هرچه باشد مصاحبه های مطبوعاتی ترتیب می دهند. یک گام پیش رفته اند و از ترجیع بند "ضد انقلاب" به "فتنه" رسیده اند. کم پیشرفتی نیست. سخنگو دارند تا سر بریدن و شلاق و قطع عضو و فساد را توجیه کند. کم پیشرفتی نیست. زن ها را سریع به غنیمت نمی گیرند. ذره ذره کار را پیش می برند. زنان مجلس شان دارند ترتیب کار را می دهند تا قانونگذاری کنند به گونه ای که زنان در خانه ها به غنیمت گرفته بشوند. کم پیشرفتی نیست.

 

حوادث منطقه و ماجراجویی های نظام ولایت فقیه

حسین اسدی

 شرایط حاکم بر منطقه خاورمیانه کشور ما را در مرکز یکی از بحرانی ترین حوادث کنونی جهان قرارداده است. جنگی که میان "شیعیان" به سرکردگی ایران و"سنی مذهبان" به سرکردگی عربستان سعودی و شیخ نشینان خلیج فارس براه افتاده است، در کشور همسایه غربی ما عراق منجر به فاجعه ای شده که با وجود دولت بی ثباتی که با شرکت سه گروه شیعیان، سنی مذهبان، و کردها تشکیل گردیده، خطر تجزیه خاک این کشور را دربر دارد.

 

گزارش اختصاصی ایلنا از آبیاری محصولات کشاورزی در جنوب تهران

برنج‌های آلوده‌ای که به نام برنج شمال فروخته شده است

 بحث آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران را باید فاجعه‌ای برای شهروندان دانست چراکه محصولاتی که در این مزارع تولید شده است حاوی فلزات سنگین، برخی مواد شیمیایی ناشی از شوینده‌ها و پساب‌های صنعتی است. برنج‌های کاشت جنوب تهران به شالی کوبی‌های شمال ارسال می‌شوند و سپس مجداد به "تهران" ارسال می‌شود.

 

گزارش نمونه ای از معنویت وعده داده شدۀ رهبر انقلاب «شکوهمند» اسلامی در قبرستان بهشت زهرا بعد از پراکندن امت با کمربند، زنجیر و چماق جهت فرود هلیکوپتر حامل او در همان روز ورودش به کشورمان ایران.

بازار بچه فروشی

 برادرش نمی خواهد او را تحویل موسسه خیریه دهد. «دو میلیون بده بچه را ببر هرجا كه خواستی.» این گزارش نیست، روایت نبض كند كودكانی است كه هرروز آنها را سر چهارراه ها یا مترو می بینیم. نه می توانند بخوانند نه می توانند بنویسند، تنها چیزی كه از همان ابتدا آموزش دیده اند كار كردن است. آنها از صبح كار می كنند تا شب پدر و مادرهای جعلی یا پدر و مادرهای خودشان با خیال راحت مواد بكشند.

 

به مناسبت قتل ناجوانمردانه‌ ی احمد شاه ‌مسعود

توران شهریاری (بهرامی)

 

غروب ستاره‌ای تابان (احمد شاه مسعود)

سرانجام آن دلیر عاشق و راد

سر و جان را به راه میهنش داد

 

فشارهای امنیتی، مهم ترین عامل فرار مغزها از ایران

 ایران در این اقتصاد جهانی و دانش بنیاد، به منابع و ثروت های عظیم خود نیازی مبرم دارد. واین منابع همانا شهروندان با استعدادی هستند که برای آموزش شان هزینه بسیار خرج شده اما در نهایت کشورهای دیگر از دانش و استعداد آنان استفاده می کنند. هیچ یک از ما- تا چه رسد به مردم ایران- نمی توانیم خسارت های ناشی از ازدست دادن امید کوکبی های جهان را جبران کنیم.

 

جبهه ملی ایران  ــ  تهران

زندانی کردن مجدد آقای دکتر علی رشیدی، اقدامی ناموجه است

 از دوسال پیش که دزدی کلان سه هزارمیلیاردی به وسیله تنی چند از قدرتمندان حکومت جمهوری اسلامی از سوی رسانه ها فاش گردید، آقای دکترعلی رشیدی اقتصاددان مبرز مقاله ای در انتقاد از این دزدی حیرت انگیز و تاسف بار نوشت و... 

 

 ۶۰  درصد آب بخش کشاورزی ایران هدر می رود

 سرانه مصرف روزانه آب در ايران ۳۰۰ و در جهان ۱۵۰ ليتر است يعنی دو برابر ميانگين جهان. ميزان آب تجديدشونده کشور يعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شد، کاهش پيدا کرده است. در تهران ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته و در کل کشور، هشت درصد نسبت به ميانگين درازمدت، کسری بارندگی داشته ايم.

 سرانه مصرف روزانه آب در کشور دو برابر ميانگين جهان است.

 

تاجزاده:

آقای خامنه‌ای! به فکر حقوق ملت باشید، نه دلواپسی‌های کاسبان تحریم

 به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی با اشاره به وضعیت سخت و طاقت فرسای اقتصادی مردم و وضعیت گرانی و تورم و بیکاری و فساد، خاطرنشان کرد: زمانی بنا داشتیم انقلابمان را صادر کنیم و اینک سال هاست که شاهد فرار سرمایه ها و مغزها هستیم. اخیرا کار از فروش کلیه گذشته و به صادرات اعضای بدن هم وطنان من و شما به کشورهای همسایه عرب رسیده است. در این شرایط نباید غیرمسئولانه سخن بگوییم یا نگران آن باشیم که مبادا جنگ طلبان و کاسبان تحریم درباره توافق جامع هسته ای همان تحلیل های منفی را عرضه دارند که در مورد چگونگی خاتمه یافتن جنگ تحمیلی می گویند.

 

"حبس‌البول"

مسعود نقره‌کار

 علی خامنه این نايب امام زمان برای درمان بيماری‌هايش طب امپرياليستی - صهيونيستی را بر طب قرآنی - اسلامی ترجيح می‌دهد. خامنه‌ای در مورد بيماری پروستات‌اش به تجويز امام صادقی و امام رضائی، يعنی نوشيدن ادرار شتر و خوردن آب گرم حمام با انگور خرس و جوشيده‌ی پياز و عسل تن نداد. او نپذيرفت با خبث‌الحديد مدبر به وزن ادويه، روغن گاو چهار مثقال، عسل مصفی دو وزن و نيم، ادويه به طريق معهود، معجون بسازد و بعد از شش ماه استعمال کند!

 

حقوق بشر

پنج مورد قطع دست طی سال گذشته در اصفهان

 اجرای احکامی از قبیل قطع دست و شلاق در ایران همواره مورد اعتراض مجامع بین‌المللی بوده است. احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل بارها احکام قطع اعضای بدن و شلاق را "ظالمانه و غیرانسانی" توصیف کرده و از مقام‌های ایران خواسته‌اند اجرای این گونه مجازات‌ها را متوقف کنند.

 

اقوام و اقلیت‌ها و جایگاه حقوقی آنان

دکتر محمدرضا خوبروی پاک

 قدرتهای اروپائی [از سال ۱۹۱۸] مداخله خود را در مناطقی مانند بالکان، در سرزمینهای عربی امپراتوری عثمانی، در میان ارمنیان و کردهای ساکن آسیای صغیر و ایران افزایش دادند و به «اقلیت سازی» پرداختند. حمایت از اقلیت‌ها یکی از عوامل کلاسیک تشکیل دهنده دیپلماسی و امپریالیسم اروپائی و آمریکائی در قرن بیستم بوده و هست. به همین جهت برخی قرن بیستم را قرن اقلیت‌ها نامیده اند.

 

فاجعه‌ی سینما رکس و تئوری توطئه

سعيد بشيرتاش

 اکثر مردم ایران این شایعه‌ی دروغ را پذیرفتند که عامل این جنایت شاه بوده است؛ و در پی آن، نفرت وصف‌ناپذیری در دل مردم نسبت به شاه ایجاد شد. اما اگر مردم ایران این شایعه‌ی دروغ را باور نمی‌کردند و درمی‌یافتند که هواداران آیت‌الله خمینی در این جنایت دست داشته‌اند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ مسلماً روند حوادث مسیری دیگر می ‌یافت و مردم ایران نسبت به نیروهای مذهبی هوادار خمینی بدبین یا دست‌کم محتاط می‌شدند؛ حتی احتمالاً بخشی از مردم خواستار این می‌شدند که دولت در برابر انقلابیونی که در چند هفته‌ی منتهی به حادثه‌ی سینما رکس با آتش زدن ده‌ها سینما موجب کشته شدن عده‌ای بی‌گناه شده بودند واکنشی درخور نشان دهد.

 

گزارشی از یک تابستان استثنایی:

جنگ های خونین و سردرگمی های سیاسی

حمید آقایی

 زمانی که نسیم آزادی در بهار عربی وزیدن گرفت برای هیچکس قابل تصور نبود که این بهار بسیار زودگذر باشد و نسیم ملایم و باطراوت آن بزودی به طوفانهای داغ در یک تابستان گرم و جانکاه تبدیل گردد. در فصل تابستانی که ماه آخر آنرا می گذرانیم، آتش جنگ و خشونت در خاورمیانه شعله می کشد و هنوز پیکر جان باختگان بر زمین و ویرانه ها تعمیر نشده اند که آتش جنگ از گوشه ای دیگر از این سرزمین، سرزمین بظاهر نفرین شده، زبانه می کشد.

 

(به مناسبت سالگرد ترور"میکونوس")

چه کسانی مسئولان اصلی ترورها بودند؟

پرویز دستمالچی

 هادوی برای انجام مأموریت، در تابستان ۱۹۹۱ به آلمان آمد.. او حدود دو یا سه ماه در آلمان ماند... و پس از انجام مأموریت به ایران باز می گردد و گزارش خود را در اختیار فلاحیان می گذارد... پس از این گزارش بود که در همان سال ۱۹۹۱ "شورای امور ویژه" تصمیم گرفت عملیاتی را که علیه حزب دمکرات در نظر داشت، در آلمان به اجراء در آورد - از اعترافات شاهد ...C

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.