نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏دوشنبه‏، 2015‏/02‏/09

 

آرشیو ماه دسامبر ۲۰١۴

 

  آمریکا نام ۹ فرد و شرکت​ را به فهرست تحریم​های ایران افزود

 آمریکا نام ۶ فرد و ۳ شرکت جدید را به تحریم​ها علیه ایران اضافه کرد. مقامات آمریکایی گفتند از وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران حمایت نمی‌کنند اما خواهان اجرای دقیق تحریم​های وضع‌شده هستند.

 

پیشنهادهای جامعه بین‌الملل به ایران درباره حقوق بشر

 در فاصله نهم تا ۱۳ آبان ماه امسال، نخستین مرحله ی دومین دوره بررسی ادواری جهانی پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد برگزار شد.

۱۰۸ کشور از اعضای سازمان ملل در این روند اعلام موضع کردند و نهایتا ۱۰۴ کشور از مناطق مختلف دنیا، ۲۹۱ پیشنهاد به جمهوری اسلامی ارائه دادند. قریب به اتفاق این پیشنهاد‌ها با خواست‌های جامعه مدنی ایران و مدافعان حقوق بشر کشور منطبق هستند. جمهوری اسلامی ایران اکنون حدود دو ماه دیگر فرصت دارد تا به این پیشنهادها پاسخ مثبت یا منفی دهد.

 

پیشنهادهای جامعه بین‌الملل به ایران درباره حقوق بشر

 در فاصله نهم تا ۱۳ آبان ماه امسال، نخستین مرحله ی دومین دوره بررسی ادواری جهانی پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد برگزار شد.

۱۰۸ کشور از اعضای سازمان ملل در این روند اعلام موضع کردند و نهایتا ۱۰۴ کشور از مناطق مختلف دنیا، ۲۹۱ پیشنهاد به جمهوری اسلامی ارائه دادند. قریب به اتفاق این پیشنهاد‌ها با خواست‌های جامعه مدنی ایران و مدافعان حقوق بشر کشور منطبق هستند. جمهوری اسلامی ایران اکنون حدود دو ماه دیگر فرصت دارد تا به این پیشنهادها پاسخ مثبت یا منفی دهد.

 

دو ماه در سردخانه:

کمپینی سازمان یافته برای نامشهود کردن بهائیان ایران

 شامل بینا در روز ۲۸ اکتبر از دنیا رفت اما علی رغم درخواست های خانواده اش و دیگران، که به مقامات متعددی از استاندار تا امام جمعه ی شهر بدون هیچ نتیجه ای ارائه گشته، جسد او همچنان دفن نشده است. واقعیتی که درد و اندوه خانواده را تشدید میکند این است که قبرستان بهائیان شهر اخیراً توسط مقامات به شیوه ای بیرحمانه بسته شده، درب ورودی محوطه ی قبرستان جوش داده شده و جلوی آن دیواری کشیده شده است.

 

یادی از احمد بیات مختاری

شاعر و هنرمند سرشناس شیراز قربانی قتلهای زنجیره ای

عباس بختیاری

  احمد بیات مختاری (سرهنگ نیروی هوابرد و مربی چتربازی، شاعر و هنرمند) روز۱۱ مهر ماه سال هزار و سیصد و هفتاد و پنج در شیراز به طرز فجیعی به قتل می رسد. احمد بیات مختاری پیش از آن در ساختمان وزارت اطلاعات شیراز توسط مصطفی کاظمی از سازماندهندگان اصلی قتلهای زنجیره ای و همکار سعید امامی که نقش مهمی در عملیات سرکوب و ترور روشنفکران استان فارس داشت، مورد بازجویی قرار می گیرد و تهدید به قتل می شود.

 

پیرامون یکی از پرگویی های کاشف "سکولاریسم نو"(۳)

بخش سوم  بهره ی الف و ب

از شاه اسماعیل،

یکپارچگی ایران

و منشاءِ سوگواری های تشیع

علی شاکری زند

 هر ایرانی متمدن و آزاده ای می داند که انتقاد سازنده از افکار و سازمان ها ی دیگران نه تنها آزاد بلکه سودمند و لازم است و نظر ما نیز جز این نیست. اما انتقاد سازنده یک چیز است و هوچیگری و دخالت مستقیم در امور داخلی دیگران، همراه با بی حرمتی، قلب حقایق، و افترا امر دیگری است که هرکس دیگری به جای ما نمی تواند در برابر آن همواره خاموش بماند.

 

دگرگونی یلدا در فرهنگ معاصر ایران

یلدا، آیینی برای تحمل شب بلند ظلمت

 همین دیدگاه مردمی از یلدا، به ارزش‌های فرهنگی نهفته در مراسم شب یلدا نوعی همدلی عمومی داده ‌است و آن را به نمادی برای تلاش برای به سر کردن شادمانه شب بلند ظلمت به مثابه نمادی از روزها و سال‌های سخت بی‌عدالتی تبدیل کرده ‌است. 

  

افزایش پشتیبانی از لغو مجازات اعدام در جهان

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای بار دیگر خواستار «تعلیق مجازات اعدام» در سراسر جهان شد. این  قطعنامه با  ۱۱۷  رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۳۴ رأی ممتنع تصویب شد. شمار موافقان نسبت به دوره پیش افزایش یافته است. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر می‌گوید، پشتیبانی گسترده از تعلیق مجازات اعدام بایستی به تقویت «جنبش جهانی الغای مجازات اعدام» منجر شود.

 

انتظار عاشقانه دختربچه‌ای که بزرگ شده است

 زن یعنی انتظار...! این نه شعار است و نه ادا و اصول‌‌ روشنفکرانه و نه حرفی فانتزی که شاعران از روی شکم‌ سیری می‌زنند. باید زن بود تا فهمید چگونه از همان کودکی چشم‌انتظاری می‌شود عادت‌ روزانه‌ات. می‌شود مرام زندگی‌ات. باید زن بود تا فهمید که چطور یک دختربچه برای عروسک‌هایش هم مادری می‌کند، به آنها غذا می‌دهد، تر و خشک‌شان می کند، می‌خواباند آنها را و بعد منتظر می‌ماند تا از خواب بیدار شوند. باید زن بود تا فهمید همان‌دختر بچه چطور وقتی عروسک‌اش خوابیده برایش دلتنگ می‌شود و بی‌تاب‌اش می‌شود تا جایی‌‌که تصمیم می‌گیرد برود و آرام بیدارش کند.

 

گذشت دو ماه از «اسیدپاشی‌های اصفهان» بدون دستگیری عوامل آن

 پس از گذشت بیش از دو ماه از اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان هنوز عامل یا عوامل این اقدام دستگیر نشده‌اند، اما همچنان مهدیه گلرو، عضو کانون شهروندی زنان و از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی به این حادثه، در بازداشت به سر می‌برد.

 

پیرامون یکی از پرگویی های کاشف "سکولاریسم نو"(۲)

از سوابق تشیع و سوگواری های آن در ایران

علی شاکری زند

 بدین منظور ما تنها کوشیدیم تا نشان دهیم که نویسنده ی آن مقاله، علاوه بر فقدان صلاحیت اخلاقی، دارای صلاحیت تاریخی در بیان حقایق تاریخی ایران، که خواه به عمد  و خواه از روی بی اطلاعی آنها را تحریف می کند، نیز نیست، و در این کار بیان حقیقت تاریخی برای ما، چنانکه بایست، مستقل از علائق عاطفی به جنبه های مختلف این تاریخ بوده و خواهد بود. خواننده ی بیغرض، چه مخالف تشیع باشد چه دارای علائق شیعی، خود به آسانی درمی یابد که موضوع ما برحق نشان دادن این مذهب یا رد آن، که هر دو از قلمرو فعالیت سیاسی مبتنی بر دفاع از حقوق بشر بیرون است، نمی باشد.

 

چین سلطان سم در ایران!

 استفاده بدون مجوز از هورمون یا گاز اتیلن اتفون قاچاق شده از چین برای رنگ بخشی کاذب به گوجه فرنگی های نارس، سبب شد تا اطلاعات هشدار دهنده دیگری در باره واردات بی‌رویه سموم کشاورزی به صورت قاچاق و غیرقاچاق از این کشور آشکار شود که کاربرد بدون مجوز و غیرسالم آن در عرصه کشاورزی و باغداری می تواند این سموم را تا سفره‌ها و جان مردم بکشاند.

 

آمریکا ۱/۶ میلیارد دلار صرف تجهیز و تعلیم کردهای عراقی می‌کند

 در بودجه دفاعی ۵۸۵ میلیارد دلاری آمریکا، ۳/۴ میلیارد دلار برای اعزام نیرو به عراق و سوریه و ۱/۶ میلیارد دلار برای آموزش و تجهیز پیشمرگه‌های کرد اختصاص یافته است.

 

استانداری اصفهان: عاملان شناسایی نشده اند

اسیدپاشان همچنان آزاد هستند

 براساس اعلام وزارت کشور بیش از ۱۹۱ هزار نفر به عنوان مظنون اسیدپاشی بر زنان اصفهانی مورد بررسی قرار گرفته اند اما هنوز مظنونان اصلی اسیدپاشی ها شناسایی نشده اند.

 

مصاحبه با رامین کامران

دربارۀ نخست وزیری دکتر شاپور بختیار

 مسئله این بود که انقلاب به کجا ختم بشود و نتیجه اش چه باشد. دعوا بر سر این بود و گزینهُ بختیار این بود که باید در ایران دمکراسی بیاید، از نوع لائیک که تکلیف مذهب را هم که از انقلاب مشروطیت تا آنروز معطل مانده بود، روشن کند. به هر صورت، پیشروی خمینی این مشکل را درست گذاشته بود وسط میدان سیاست و نمیشد مسکوتش گذاشت یا به بعد حواله اش کرد. دو راه پیش پای مردم انقلابی ایران بود: یکی حکومت اسلامی خمینی و دیگری دمکراسی لائیک بختیار، هر دو هم از دل انقلاب در آمده بود. انتخاب درست این دومی بود و هنوز هم هست. آن زمان ممکن نشد، ولی بالاخره همین تحقق خواهد یافت، چون هم راه درست است و هم مردم طالبش هستند.

 

سال ۲۰۱۴؛ سال چوبه‌های دار

محسن کاکارش

  سازمان ملل متحد روز ۱۰ دسامبر (۱۹ آذرماه) را به‌عنوان روز جهانی حقوق بشر نامگذاری کرده است. در این روز اعلامیه جهانی حقوق بشر که بر حقوق مدنی، سیاسی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی انسان‌ها تاکید دارد، تصویب شد.

 

گفتگو با ناصر فکوهی درباره شانزدهم آذر

دنباله روی نخبگان از جامعه، پوپولیسم عقیم است

روح الله سپندارند

  ١٦ آذر به دو صورت در فرایندهای بعدی تاثیر گذار بود. نخست از این رو که نشان داد نظام جدید سیاسی که پس از کودتا روی کار آمده است، کاملا در گسست با دوران کوتاه دموکراسی قرار دارد. به عبارت دیگر شاید اگر کودتا را بتوانیم کشتن دموکراسی بسیار نوپای ایرانی بدانیم،  ١٦ آذر تیر خلاصی بود که به آن شلیک می شد.

 

هنر زندگی در ایران امروز

حمید آقایی

 شبکه های اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور حکم روزنه هایی بر حصار بلند کنترل سیاسی و یا دریچه های کوچکی بر روی گنبد تحمیلی اخلاقیات اسلامی را دارند. دریچه هایی که از طریق آن می توان هنر زندگی و اخلاقیات واقعی مردم ایران را به تماشا نشست. روزی نیست که ما در شبکه های اجتماعی شاهد رقص و آواز زنان و دختران، بی حجابی های یواشکی، تجمع های خودجوش مردمی و سخنان تند و بی مهابای فعالین اجتماعی-سیاسی نباشیم.

 

پیرامون یکی از پرگویی های کاشف "سکولاریسم نو"

ع. ش. زند

 آنچه در زیر می خوانید چکیده ای است از مقاله ای که، برای فرار از پرگویی نویسنده ی آن، به دعاوی اصلی آن استناد کرده ایم و یادداشت هایی هم بر آنها افزوده ایم. مقاله به قلم کسی است که در ۲۳  آذرماه ۱۳۵۷ درباره ی خمینی، این رهبر  و «امام» شیعه،چنین می نویسد:

 

جایگاه روحانیان پس از جمهوری اسلامی

رامین كامران

 بعضی صرفاً به دنبال ذلیل كردن روحانیت هستند، لائیسیته را وسیلۀ این كار تصور میكنند و استقلال گروه اخیر را مانع كار می¬بینند. در ظلم بیحدی که به دست اسلامگرایان بر مردم رفته شکی نیست و نباید از یادش برد، ولی باید در عین خواستاری مجازات مسئولان، از انتقامجویی، آن هم به این شکل کلی، احتراز جست. 

 

صادق زیباکلام:  

درباره جلسه دفاع رساله آقای ابراهیمی و نام دکتر شاپور بختیار

 نام دکتر شاپور بختیار در موضوع رساله آقای ابراهیمی بود. نام‌هایی که معمولاً در رساله‌های دانشجویان علوم سیاسی ظاهر می‌شوند اعم از گذشتگان یا آنان که در قید حیات هستند جملگی و بدون استثناء چهره‌ها و شخصیت‌هایی هستند که مورد تأیید و تصدیق نظام می‌باشند و رساله‌ها هم بیشتر مدیحه‌سرایی هستند تا کار علمی. علی‌الاغلب هم روحانی و مذهبی هستند. تا آنجا که به یادم می‌آید برای نخستین بار ظرف دو دهه گذشته که بنده در دانشگاه تهران بوده‌ام یک چهره «غیرخودی» موضوع یک رساله‌ شده بود. 

 

اطلاعیه آقای ادیب برومند، رئیس شورای مرکزی و هیأت رهبری جبهه ملی ایران

 بسیار ساده لوحی می خواهد که کسی تصور کند اینجانب پس از عمری خون دل خوردن برای وطن و هفتاد سال متوالی در راه سربلندی و پیشرفت ایران قلم زدن و قدم برداشتن بدون رعایت مصلحتی و دفع ضرر، سخنی به زبان آورده باشم. من که خود از تهیه کنندگان اساسنامه جبهه ملی بوده ام چگونه ممکن است بدون مصلحتِ دفع غائله ای خلاف آن مطلبی عنوان کنم و پا بر روی حیثیت خود گذارم. بدیهی است در هنگام اقتضای مصلحت سیاسی از شئون خود مایه گذاشتن بر هر سیاست مدار وطن خواهی فرض است.

 

حق با کدامیک بود؟

با پندار باف آنروز درباره ی تشیع انقلابی امام خمینی

یا با آن رهبر ملی

 کینه ی نوری علا به جبهه ملی ایران تا آنجاست که در گذشته نوشته است: «جبهه ملی سال‌ها است که از داغ اين کودتا بخود می‌پيچيد تا اينکه “الاهه رحمت” را با ارفرانس به ايران آورد تا دولت موقت آن‌ها بقدرت برسد».

 

همه نوع مدرک برای فروش: از ديپلم تا دکترا

مجید محمدی

 پس از مصادره‌ی قدرت و ثروت کشور توسط اسلامگرايان و نزديکان آنها، نوبت به منزلت‌ها رسيد. مقامات جمهوری اسلامی نمی توانستند با قدرت و ثروتی که در اختيار آنها بود نظاره گر کسب عناوين و مدارک مختلف مثل دکتر و مهندس و بازيگر و نويسنده و کارگردان و سردبير و خبرنگار و کارشناس، سرتيپ و سرلشگر و مربی و قهرمان المپيک و مانند آنها توسط افرادی باشند که نه به علت وفاداری به نظام بلکه به علت شايستگی واجد آنها شده باشند. از همين جهت در طی مراحلی زمينه برای مصادره‌ی اين عناوين فراهم شد:

 

ایران باید حکم اعدام سهیل عربی را لغو کند

خطر قریب الوقوع اعدام بر اثر اتهام «سب النبی»

 (نیویورک، ۲ دسامبر ۲۰۱۴)- سازمان دیده ‌بان حقوق بشر امروز گفت که دستگاه قضائی ایران باید حکم اعدام مرد ۳۰ ساله‌ای را که به دلیل پست‌‌هایی در فیس‌بوک که به حساب کاربری وی مرتبط است، با اعدام قریب الوقوع مواجه‌ است، ملغی سازد. در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ ، دیوان عالی کشور حکم یک دادگاه کیفری را که سهیل عربی را به اعدام محکوم کرده بود تایید کرد. این دادگاه پرونده عربی را به واحد اجرای احکام فرستاد که راه را برای اعدام وی هموار می‌سازد.

 

دلنوشته های ریحانه جباری

قسمت اول تا دهم

 من ریحانه جباری بیست و شش سال دارم. با طناب داری جلوی چشمم که از آن باک ندارم. اگر اینها را مینویسم برای بازگو کردن واقعه ای است که بر من رفت. بی کم و کاست. می خواهم هرچه در دادگاه گفتم و نفهمیدند، هر چه زیر ضربات بیرحمانه لگد ۴ بازجوی زورگو که خود را خدا می دانستند فریاد زدم و شنیده نشد، بگویم. شاید گوشی در این جهان باشد که فریادم را بشنود و بفهمد چه بر من رفت. میخواهم آدمها بدانند و بعد هر قضاوتی خواستند بکنند.

 

ایران در رتبه ۱۳۶ «شاخص فساد» جهانی قرار گرفت

 تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل، ۱۲ آذر ماه، نشان می‌دهد که ایران با چند پله صعود در مقایسه با سال گذشته میلادی، در سال ۲۰۱۴ در میان ۱۷۵ کشور و منطقه، در رتبه ۱۳۶ «شاخص جهانی احساس فساد» قرار گرفته است.

 

جنايات سازمان ‌يافته جهرم عليه دختران دانشجو، به کجا پناه بايد برد؟

علی کشتگر

 جنايات اخير جهرم عليه دختران دانشجو به‌طور قطع همان پيامی را برای زنان از نظر حاکميت "بدحجاب" در بر دارد که اسيدپاشی‌های اصفهان داشت. ولايت مطلقه فقيه و انصار او در پوشاندن چهره زن ايرانی با حجاب اسلامی و "حجاب برتر" مطلقا شکست خورده‌اند. اين اقدامات هولناک هم اعتراف به اين شکست تاريخی است و هم آخرين تلاش‌های نوميدانه دستگاه ولايت برای پيشبرد پروژه حجاب اسلامی از طريق ارعاب است.

 

"ضارب زنان جهرم:

یک روحانی گفته بود ریختن خون بدحجاب مباح است"

 فردی که با چاقو به زنان جهرم حمله می‌‌کرده دستگیر شده و گفته می‌شود او یک بسیجی۲۲ ساله میباشد که پدرش نیز یک سرهنگ پاسدار بسیج است. ضارب گفته از یک واعظ روحانی شنیده که "خون زنان بد‌حجاب مباح است" و او دست به این عمل زده است.

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.