نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏شنبه‏، 2015‏/02‏/28

 

آرشیو ماه ژانویه ۲۰١۵

 

 

آموزگار آزادی ما

رامین کامران

 بختیار ناچار شد تا در برابر اکثریت بایستد، اکثریتی که خیابانها را اشغال کرده بود، رسانه ها را قبضه کرده بود و در بین فعالان سیاسی و روشنفکران، وحدتی کم سابقه و کم نظیر آفریده بود. بسیار گفته شده و به تصور من بحق هم گفته شده که اکثریت مردم ایران در دعوای انقلاب خاموش بودند و به هر صورت شمار آنهایی که در مبارزۀ انقلابی شرکت فعال نکردند، بیش از آنهایی بود که چنین کردند. اینجا اگر صحبت از اکثریت میکنم، اکثریت فعالان را در نظر دارم که بختیار با آنها طرف بود.

 

فاشیسم زاپاسی که در راه است

حسن بهگر

 جایگزین یک حکومت فاشیستی، فاشیسم رنگ دیگر نیست، حال چه دینی و چه غیردینی بلکه یک حکومت دموکرات لیبرال لائیک است تا مردم با هر عقیده و دین و مذهبی با یکدیگر همزیستی کنند. این که از چنگال استبداد دینی در آییم و گرفتار یک حکومت فاشیستی نژادپرست گردیم، پیشرفتی نکرده ایم، فقط انسانیت مشترک بین خود و دیگران را نفی کرده ایم.

 

دلایل شکست مدرنیته در ایران و جوامع مسلمان

مهدی مظفری

 آنچه فاشیسم یا تمامیت خواهی اسلامی را متمایز می کند، این است که همانند سه جلوۀ تمامیت خواهی اروپا در سدۀ بیستم، تمامیت خواهی اسلامی از سه مشخصۀ "ایدولوژی واحد"، "کیش شخصیت" و "ابزار ترور" برخوردار است، اما، فاقد "نظام تک حزبی" و یا "اقتصاد مرکزی" به معنای رایج آن در غرب است. البته، فقدان نظام تک حزبی به هیچ وجه به این معنا نیست که فاشیسم یا تمامیت خواهی اسلامی نخواسته و یا نکوشیده که نظام "تک حزبی" را بر جامعه تحمیل کند. بالعکس، شعار "حزب، فقط حزب الله" که مبتکر اصلی اش خود خمینی بود و یا تأسیس حزب "جمهوری اسلامی" در آغاز روی کار آمدن روحانیان در ایران از مصادیق تلاش های مستمر برای ایجاد نظام تک حزبی بوده اند.

 

گزارش میدانی

ترور هر روزه مردم ایران

زندگی در زیر سایه شریعت‌مداران

 زندگی در حکومت دینی رویارویی روزمره با ترور دینی است: از بگیر و ببند و شکنجه و کشتارش گرفته تا دخالت در زندگی خصوصی و سرکوب پسند و سلیقه فردی. کاری به کارشان هم که نداشته باشی، اعصابت را مدام خرد می‌کنند.

...ما از زمان حکومت اسلامی «شارلی» شده‌ایم، یعنی ترور می‌شویم. حرفی هم که نزنیم ترور می‌شویم، و این فرقمان با «شارلی» است. 

 

پرونده‌ی هسته‌ای ایران

جمهوری اسلامی در دام خودساخته‌ مناقشه هسته‌ای

 مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی چنان به درازا کشیده که نتیجه مذاکرات هر چه باشد زیان ایران به سادگی جبران‌پذیر نیست. پیامد این مناقشه می‌تواند سست شدن بنیادهای حکومت اسلامی باشد.

 

جاهل‌ها بخوانند!

جاهل‌ها  بشتابند!

ناصر فکوهی

 لمپنیسم، واژه‌یی شاید بیش از اندازه «شیك» برای گروهی از آدم‌هایی باشد كه این روزها در جنگل فضای مجازی و بر برخی «سایت‌های روشنفكرانه» در رقابت با یكدیگر، ادبیاتی جاهلانه را برای «تجزیه و تحلیل» و اظهارنظر برگزیده‌اند. در ماه‌های پیش از انقلاب ١٣٥٧، وقتی در خیابان‌های اطراف دانشگاه راه می‌رفتی، برخی از این جاهل‌ها را می‌دیدی، كه... 

 

قاچاق، بازار سیاه و کاسبی پر منفعت جنگ

 هنگامی که پژوهش‌گران درباره جنگ تحقیق می‌کنند معمولا جنبه‌های ژئوپولتیکی، اختلافات ایدئولوژیک و درگیری‌های قومی و مذهبی را مد نظر دارند. تحقیقات سیستماتیک درباره منطق اقتصادی جنگ، اواخر دهه ۱۹۹۰  میلادی شروع شده و بررسی‌ها حول این پرسش‌ها دنبال شده‌اند: چه کسی از منازعات مسلحانه سود می‌برد؟

 

رئیس مرکز آمار:

بی‌کاری در ایران به «نقطه بحران» رسیده است

 رئیس مرکز آمار ایران می‌گوید که به دلیل دو برابر بودن نرخ بی‌کاری جوانان ایرانی نسبت به نرخ بی‌کاری کلی، ایران به «نقطه بحران» بی‌کاری رسیده است.

 

حرف تلخ

بازگشت به دوران سعید امامی

 هنرمندان که انتظار داشتند با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، دوران کم فشارتری را تجربه و تحمل بکنند و دوران احمدی‌نژاد را که "کابوس هشت ساله" خطابش می‌کردند، از یاد ببرند؛ امروز و حالا در میان اظهارنظرها و توبیخ‌هایی قرار گرفته‌اند که از هر طرف صادر می‌شود.

 

موسیقی

حذف نوازندگان و همسرایان زن در ایران ادامه دارد

 روند حذف نوازندگان یا همسرایان زن در برنامه‌های موسیقی شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد. در کنسرت سالار عقیلی در مشهد، همسر وی که نوازنده دف بود پس از اجرای یک قطعه موسیقی از سن پایین آورده شد.

 

نامه ی ۶۰۰۰ معلم - زیر خط فقریم!

 امضاء کنندگان این طومار تاکید کرده‌اند بیشتر معلمان در تامین نیازهای اولیه زندگی‌ خود درمانده‌اند و زیر خط فقر به سر می‌برند، به منزلت‌شان آسیب رسیده است و انگیزه‌های شغلی خود را از دست داده‌اند ...

 

ینگه دنیا: ۲۲۹ سال جدایی دین از دولت و نه ملت

 شانزدهم ژانویه (بیست وششم دی ماه) دویست و بیست و نه سال پیش بود که مجلس ایالت ویرجینا، طرحی را تصویب کرد که بنا به آن هر کسی در این ایالت آزاد است دین و مسلک خود را داشته باشد.

 

یا آزادی یا مرگ

از فتوای قتل سلمان رشدی تا قتل چارلی ابدو

حمید اکبری

(برای لادن و رویا برومند که پدرشان، عبدالرحمان برومند، به وسیله اسلامگرایان در پاریس به قتل رسید)

 کشتار امروز طراحان کارتون و روزنامه نگاران در پاریس یکی از بزرگترین جنایت های تاریخ معاصر علیه آزادی بیان بود. امید می رود که هر انسانی که خود را آزاده و عضوی از جهان آزاد می شمارد و به ویژه ایرانیانی که بر اثر یک حکومت استبداد دینی از ایران بیرون آمده اند و در کشورهای دموکراسی زندگی می کنند، بدون هیچ گونه اما و اگری، این جنایت هولناک علیه آزادی بیان را با تمام قوا محکوم نمایند.

  

خوابِ آشفتهِ ملّت‌سازی

دکتر محمدرضا خوبروی پاک

 در همه کشورهای تاریخی، ملت موسس دولت بود که به تدریج با استفاده از آگاهی مردم و با نهادهای وحدت یافته از احساس ملّی و احترام به قوانین پا به عرصه گذاشت. در دولت‌های نوپا ـ مانند کشورهائی که پس از جنگ جهانی یکّم و دوّم و یا پس از استعمارزدائی پا به گستره بین‌المللی نهادند؛ دشواری اساسی از آنجا برمی‌خیزد که دولت‌ها می‌خواسته و یا می‌خواهند ملتی را بنیان نهند و یا به تعبیری دیگر به «ملت‌سازی» بپردازند.

 

شکوه میرزادگی و راز گل سرخ

پرویز داورپناه

 مردم منصف و آگاه می دانند که در تاریخ نویسی و تفحص سیاسی برای کشف حقیقت هیچ تابویی وجود ندارد؛ اگر جز این بود نه کسی باید درباره ی تبهکاری های اولمپیاس مادراسکندر مقدونی چیزی می نوشت، نه درباره ی پاپ بورژیا، موسوم به الکساندر ششم، و... 

 

فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ایران:

وضعیت نگران کننده زندانی عقیدتی آقای کاظمینی بروجردی و نیاز مبرم وی به درمان

 بنابه گزارش ارسالی به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» وضعیت و شرایط جسمی زندانی عقیدتی آقای کاظمینی بروجردی حاد می باشد ولی دادگاه ویژه روحانیت ولی فقیه مانع درمان وی است.

 

پدرخوانده بنیادگرایی

محمد ملکی

 بگذارید بگویم کشتار و شکنجه و زندان بلافاصله پس از تغییر نظام و قدرت گرفتن روحانیون آغاز شد. از یاد نبریم وقتی تعدادی از سران حکومت شاه بدون برخورداری از یک دادگاه عادلانه در پشت بام مدرسه ی رفاه بی رحمانه به دستور آقای خمینی و اطرافیانش اعدام می شدند ما که ظاهراً برای تغییر نظام استبدادی سلطنتی به یک نظام عادلانه تلاش می‌کردیم، وقتی آن اعدامهای خلاف همه اصول حقوقی و اخلاقی و انسانی و اسلامی را می دیدیم نه تنها سخنی به اعتراض نمی گفتیم بلکه خوشحال بودیم و تشویق می کردیم تا روزیکه این جنایت ها دامان خودمان را گرفت. باید از نسل پس از برپایی نظام ولایی با شرمندگی پوزش بخواهیم و طلب بخشایش کنیم. باید به جای توجیه، با اعمال و رفتار ظلم-ستیزانه تا حدی جبران خلاف ها و خطاهای خود را کرده و خالصانه و با تمام وجود در مبارزه با ظلم و بی دادِ حاکمان بویژه ولایت مطلقه فقیه که عامل تمامی بدبختی ها و فساد و جنایات حاکم بر ملت مظلوم ماست گام برداریم.

 

بیانیه اعضای شورای مرکزی جبهه ملی ایران

 همانگونه که آگاهید، اصل جدائی دین از حکومت یکی از اصول اعتقادی مهم جبهه ملی ایران است و نیز بخوبی می دانید که جبهه ملی ایران بر اساس اعتقاد به موازین دموکراسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر به باورهای دینی همه مردم دنیا با دیده احترام می نگرد و توهین به اعتقادات مذهبی هیچ فرد یا ملتی در چارچوب فکری جبهه ملی ایران نمی گنجد.

 

نهضت آزادی مقصر یا قربانی؟

حسن بهگر

 هیچکس نمی تواند تاثیر و بسیج مردم توسط «مسلمانان نوظهور» را در انقلاب ۵۷ را انکار کند. حتا ملایان که در وعظ و خطابه سابقه ی طولانی دارند در کشاندن جوانان تحصیلکرده ها و دانشجویان بدنبال خود مدیون طیفی از مذهبی های نوظهور مانند شریعتی، بازرگان، آل احمد و ... هستند. شریعتی و آل احمد عمرشان کفاف نداد ولی گروه بازرگان و دوستانش آنقدر بخت داشتند که اسلام را به قدرت برسانند و عواقب آن را ببیند و هنوز سازمانی سیاسی فعالی دارند که چشم به گرفتن قدرت برای به اجرا گذاشتن اسلامی راستین دارد.

 

آمریکا نام ۹ فرد و شرکت​ را به فهرست تحریم​های ایران افزود

 آمریکا نام ۶ فرد و ۳ شرکت جدید را به تحریم​ها علیه ایران اضافه کرد. مقامات آمریکایی گفتند از وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران حمایت نمی‌کنند اما خواهان اجرای دقیق تحریم​های وضع‌شده هستند.

 

پیشنهادهای جامعه بین‌الملل به ایران درباره حقوق بشر

 در فاصله نهم تا ۱۳ آبان ماه امسال، نخستین مرحله ی دومین دوره بررسی ادواری جهانی پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد برگزار شد.

۱۰۸ کشور از اعضای سازمان ملل در این روند اعلام موضع کردند و نهایتا ۱۰۴ کشور از مناطق مختلف دنیا، ۲۹۱ پیشنهاد به جمهوری اسلامی ارائه دادند. قریب به اتفاق این پیشنهاد‌ها با خواست‌های جامعه مدنی ایران و مدافعان حقوق بشر کشور منطبق هستند. جمهوری اسلامی ایران اکنون حدود دو ماه دیگر فرصت دارد تا به این پیشنهادها پاسخ مثبت یا منفی دهد.

 

دو ماه در سردخانه:

کمپینی سازمان یافته برای نامشهود کردن بهائیان ایران

 شامل بینا در روز ۲۸ اکتبر از دنیا رفت اما علی رغم درخواست های خانواده اش و دیگران، که به مقامات متعددی از استاندار تا امام جمعه ی شهر بدون هیچ نتیجه ای ارائه گشته، جسد او همچنان دفن نشده است. واقعیتی که درد و اندوه خانواده را تشدید میکند این است که قبرستان بهائیان شهر اخیراً توسط مقامات به شیوه ای بیرحمانه بسته شده، درب ورودی محوطه ی قبرستان جوش داده شده و جلوی آن دیواری کشیده شده است.

 

یادی از احمد بیات مختاری

شاعر و هنرمند سرشناس شیراز قربانی قتلهای زنجیره ای

عباس بختیاری

  احمد بیات مختاری (سرهنگ نیروی هوابرد و مربی چتربازی، شاعر و هنرمند) روز۱۱ مهر ماه سال هزار و سیصد و هفتاد و پنج در شیراز به طرز فجیعی به قتل می رسد. احمد بیات مختاری پیش از آن در ساختمان وزارت اطلاعات شیراز توسط مصطفی کاظمی از سازماندهندگان اصلی قتلهای زنجیره ای و همکار سعید امامی که نقش مهمی در عملیات سرکوب و ترور روشنفکران استان فارس داشت، مورد بازجویی قرار می گیرد و تهدید به قتل می شود.

 

پیرامون یکی از پرگویی های کاشف "سکولاریسم نو"(۳)

بخش سوم  بهره ی الف و ب

از شاه اسماعیل،

یکپارچگی ایران

و منشاءِ سوگواری های تشیع

علی شاکری زند

 هر ایرانی متمدن و آزاده ای می داند که انتقاد سازنده از افکار و سازمان ها ی دیگران نه تنها آزاد بلکه سودمند و لازم است و نظر ما نیز جز این نیست. اما انتقاد سازنده یک چیز است و هوچیگری و دخالت مستقیم در امور داخلی دیگران، همراه با بی حرمتی، قلب حقایق، و افترا امر دیگری است که هرکس دیگری به جای ما نمی تواند در برابر آن همواره خاموش بماند.

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.