نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2015‏/04‏/02

 

آرشیو ماه مارس ۲۰١۵

 

  

چالش های مذاکرات هسته ای و آنچه که گفته نمی شود!

تقی روزبه

 در اصل پروژه هسته ای که قرار بود در خدمت اقتدار هسته ای و جاه طلبی های جمهوری اسلامی برای حفظ و توسعه نفوذش باشد، به حلقه طنابی تبدیل می شود که اکنون برای گشایشی در آن سخت در تلاش بوده و بر سر میز مذاکره حضور پیدا کرده است. در اینجا باید به این حقیقت تلخ و مهم نیز اشاره کنیم که در مناسبات ناعادلانه حاکم بر جهان کنونی، متأسفانه جائی برای تفکیک حقوق مردم از عملکردهای خودسرانه حکومت های مستبد و غیر پاسخگو وجود ندارد. گوئی که مردم و حقوقشان هم چون قرون وسطا با دولت های حاکم بر آنها تعریف می شود و با آن ها هم چون اتباع این یا آن دولت فخیمه رفتار می شود!. در ایران نیز به همراه حکومتی که عملا مردم و سرنوشت آنها را به گروگان گرفته است، عملا این شهروندان هستند که با تحریم ها و انواع فشارهای دیگر مجازات می شوند. و البته تا مادامی که مردم نشان ندهند که با آنها نمی شود هم چون اتباع یک دولت تمامیت گرا و ارتجاعی رفتار کرد و کنش مستقل از سیاست ها و اقدامات رژیم را به نمایش نگذارند، متأسفانه دست رژیم و قدرت های بزرگ برای تداوم این گونه رفتارها بازخواهد بود.

 

در گفت وگو با ناصر فکوهی

«سیاست زدگی یا سیاست زدایی؟»

 دو فرآیند سیاست زدگی و سیاست زدایی ضد هم نیست. رادیکالیسم اجتماعی اغلب در چارچوب سیاست زدگی جامعه تعریف می شود و انفعال اجتماعی در قالب سیاست زدایی. اما در هر دو موقعیت ما با وضعیت های خطرناکی روبه رو هستیم که به شدت تخریب جامعه را محتمل می کنند. اینکه قدرت های سیاسی کدام را ترجیح می دهند، شکی نیست که دومی یعنی سیاست زدایی یعنی نوعی انفعال اجتماعی و سیاسی را، اما اینکه قدرت سیاسی تصور کند چون جامعه حرکت و اندیشه سیاسی از خود بروز نمی دهد، «غیرسیاسی» شده، بزرگ ترین اشتباه است.

 

۲۹ اسفند ۱۳۲۹

روز بزرگ پیروزی ملی

 بعنوان ادای احترام به سالروز ملی شدن صنعت نفت (۲۹ اسفند ۱۳۲۹) قسمتی از نطق ۱۷ شهریور۱۳۳۰ دکتر محمد مصدق در مجلس شورای ملی را نقل می کنیم، باید متذکر شویم که این نطق در پاسخ انتقادات نمایندگان دست نشانده ارتجاع و استعمار بود که در مورد پیشنهاد «استوکس» دست به گلایه زدند و شکوه آغاز کردند  که چرا در چنین «موقعیت تنگی» مصدق از پذیرفتن پیشنهاد انگلستان سر باز زده است.

 

تابلوی "تحویل سال نو"

 تابلوی "تحویل سال نو" امروزه در موزه کاخ ابیض از مجموعه عمارات کاخ گلستان نگهداری میشود. این نقاشی رنگ و روغن اثر استاد حسین خان شیخ از شاگردان کمال الملک میباشد. حسین خان این تابلو را از خانواده خود ترسیم نموده است. از خانواده مادری او نوه دکتر احیاء الملک (تابلو: در حال خواندن دعای سال نو) طبیب ناصرالدین شاه و از همراهان او در لحظه سوء قصد به شاه بوده است و دستمال شخصی او که برای جلوگیری از خونریزی در نقطه اصابت گلوله قرار گرفته بوده است امروز در موزه مردم شناسی تهران میباشد.

احیاء الملک تا اواخر حیات سلسله قاجار بعنوان طبیب شاه شاغل بوده است و سپس فرزندش دکتر ابوالقاسم شیخ (تابلو: در حال شمارش ثانیه های آخر مانده به تحویل سال نو) معروف به احیاء الدوله بعنوان طبیب در سالهای آخر سلسله قاجار و بعد بعنوان پزشک شخصی رضا شاه در دربار پهلوی نیز به خدمت اشتغال داشت. استاد حسین خان شیخ، خواهر زاده دکتر احیاء الدوله طبیب رضا شاه و همینطور خواهر زاده دکتر ابوالحسن شیخ استاد شیمی دانشگاه تهران بوده است. این تابلو شاید بهترین نمودار هنری و تاریخی این سنت ایرانی میباشد و نماینده اصالت ماهیت نوروز و سفره هفت سین بطور صحیح است. از شاهکارهای دیگر حسین خان شیخ تابلوی رنگ و روغن "سقا باشی" میباشد. وی مانند نقاش معروف علی رخساز از آخرین شاگردان کمال الملک بوده است. منبع: Iranian.com

 

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران:

وضعیت حقوق بشر در زمان روحانی بدتر شده است

 دوشنبه ۲۵ اسفند (۱۶مارس)، احمدشهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در رابطه با ایران با ارائه آخرین گزارش خود در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو نسبت به روند فزآینده اعدام، وضعیت نامناسب حقوق زنان در ایران، نقض حقوق اقلیت‌ها و همچنین نقض آزادی‌های اجتماعی و سیاسی انتقاد کرد. این چهارمین گزارش احمد شهید به شورای حقوق بشر سازمان ملل از مجموعه ۹ گزارش‌های جامعی است که پس از انتصاب به این سمت از سال ۲۰۱۱ منتشر کرده است. 

 

وضعیت رسانه‌ها در سالی که گذشت

در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد

 بازداشت، توقیف، حبس، سانسور و محدودیت‌ علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران باز هم شاه‌بیت سال بود. ایران کماکان در انتهای جدول رده‌بندی آزادی مطبوعات جا خوش کرده و وعده‌های دولتی برای بهبود وضعیت مطبوعات اجرایی نشده است.   

 

جبهه ملی ایران

روز فرخنده ملی شدن نفت و جشن ملی نوروز مبارک باد

 در روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ قانون ملی شدن نفت پس از مبارزاتی دشوار و تاریخی به تصویب نهائی رسید و از آن پس روز بیست و نهم اسفند ماه به نام روز ملی شدن نفت نامگذاری گردید. و اکنون در روز ۲۹ اسفند ۱۳۹۳، شصت و چهارمین سالروز این جشن ملی فرارسیده است. 

 

هیولا برمی‌خیزد (محمد یزدی رییس خبرگان شد)

مانا نیستانی                                                    منبع: ایران وایر

 

هاشمی رفسنجانی و استعداد کشف رهبر

مهرانگیز کار

 بازوی تبدیل انواع انتخابات به انتصابات، شورائی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی گنجانده شده و ساز و کارش به صورت روشن همین معنا را تداعی می کند که مردم در امور مهم و حساس کشور نمی توانند دخالت داشته باشند. هر فرد یا کانونی که پرزورتر است و نزدیک تر به دفتر ولی فقیه، صاحب نقش است. و لاغیر!

 

نمایشگاه

محمد مصدق، یک ایرانی نامدار، دانشجو در دانشگاه نوشاتل (۱۹۱۱ - ۱۹۱۴)

از ۱۰ مارس تا ۲۱ ژوئن  ۲۰۱۵

در دانشگاه نوشاتل ـ سوئیس

 

گزارش میدانی نوروزی

جشن نوروز یا عزای شب عید؟

نوروز و شرح حسرت‌ها و غارت‌ها

 سال‌هاست همه مسائل روزمره زندگی ایرانیان تحت تأثیر فعالیت‌های هسته‌ای حکومت قرار گرفته است. «عزای شب عید» تیتری است که از صحبت‌های یک بازنشسته نیروهای مسلح وام گرفته‌ شده است. عاشق نوروز است. می‌گوید: «گذشتگان ما خوش سلیقه بودند. عقل و کمالات داشتند. این چند روز هوا تقریباً بهاری شده است. حالا برای خشکسالی است و بی آبی داریم، این را کاری ندارم. هوای بهار، یک چنین هوایی‌ست. آدم مثل پرنده‌ها مست می‌شود و دلش می‌خواهد توی خیابان بزند زیر آواز. تمام این -چه بهش می‌گویند؟- سلول! آره، سلول، تمام این سلول‌ها انگار یک چیزی داخلش شروع می‌کند تکان خوردن. مثل درخت‌ها که این هوا بهشان می‌خورد و سبز می‌شوند. نگاه کنید بیشتر دنیا وسط برف و زمستان سال تحویل دارند ولی ما دقیقاً وقت شروع بهار طبیعت.»

 

کنترل "برادران قاچاقچی" در اسکله های غیر مجاز؟

 یک هفته پس از اعلام قاچاق بودن ۶۰ درصد از کالاهای وارداتی به کشور و همچنین اشارات وزیر کشور دولت حسن روحانی به ورود "پول های کثیف" قاچاق به عرصه سیاست و انتخابات، حالا نوبت به حسن روحانی رسیده تا خواستار "مقابله" دستگاه های مسئول با اسکله های غیر مجاز شود. 

 

محمد مصدق لیبرال یا سوسیال دموکرات؟

حسن بهگر

 این روزها به روشنی می توان دید که مساله آزادیخواهی ولیبرالیسم در جامعه ی ما مطرح شده و اینجا و آن جا حتا گروه هایی برای ترویج و تبلیغ این نظریه تشکیل گردیده اما از جانب دیگر ناسزاگویی به لیبرال و لیبرالیسم دوباره مد شده است؛ آری این شبح سرگردان که هراس برانگیخته لیبرالیسم نام دارد!  

 

سه همسر سه توده‌ای

مهشید امیرشاهی

 همانقدر كه خاطرات شایسته سنجر به دلیل سادگی و صمیمیت اش در خواننده همدلی ایجاد می كند و خاطرات راضیه ابراهیم زاده كه نمایشگر به هدر رفتن زندگی زنی هوشمند است تأسف برمی انگیزد خاطرات مریم فیروز، كه كمترین بارقه‌ای از صمیمیت و هوش در آن نیست، خشم و حیرت می آفریند. 

 

امام جمعه ارومیه:

ترویج موسیقی حلال هم با اهداف جمهوری اسلامی سازگار نیست

 در تازه‌ترین اظهار نظر در زمینه مخالفت با اجرای موسیقی در ایران، ‌امام جمعه شهر ارومیه اعلام کرده است که ترویج موسیقی هر چند موسیقی حلال، با «اهداف عالیه» نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست و بهتر است جوانان وقت خود را صرف یادگیری علوم و فنون لازم بکنند.  

 

تظاهرات هزاران زن اسرائيلی برای صلح با فلسطینیان

 هزاران زن اسرائيلی در تظاهرات برای صلح با فلسطینیان شرکت کردند. طرفداران جنبش "زنان شهامت صلح را دارند" می‌گویند پس از انتخابات پارلمانی اسرائيل باید موضوع صلح با فلسطینیان در اولویت کار سیاستمداران این کشور قرار گیرد.  

 

تهران - جبهه ملی ایران

مصدق نمادی از آزادی و استقلال

 دکترمحمد مصدق نخست وزیر ملی و محبوب ایران، پس از کودتای ننگین و بیگانه ساخته ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به محاکمه کشیده شد و به زندان افتاد و تا پایان عمر، در حبس خانگی به سر برد و سرانجام در روز ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ در سن ۸۵ سالگی چشم از جهان فروبست.  

 

مژده ی نور

مسعود عطائی

 در هوا بوی بهار است، زمستان تو برو!

 شوق دیدار بیا، دوره ی هجران تو برو!  

 

اخراج استاد دانشگاه به خاطر صدای زنانه‌اش

 قاسم اکسیری‌فرد، دکتری فیزیک دارد، استاد دانشگاه است و صلاحیت فردی و عمومی او توسط کمیته بررسی و گزینش دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر رد شده. او به خاطر داشتن «صدای زنانه» اخراج شده است.

 

معلمان در چندین شهر ایران "تجمع سکوت" برگزار کردند

 معلمان در تهران و چند استان دیگر با برگزاری تجمع‌ نسبت به "بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۴ و تبعیض میان کارمندان دولت" اعتراض کردند. معترضان می‌گویند دستمزد آنان در مقایسه با دیگر کارمندان دولتی با مدرک مشابه کمتر است. 

 

ایران آینده در سایه منشور جهانی حقوق بشر

گیتی کاوه

 سی و شش سال جمهوری اسلامی و اصل لزوم مبارزه با آن برای رسیدن به دموکراسی ایجاب می کند که نیروهای کوچک با اتحاد خود تبدیل به نیروئی قوی بشوند تا که بتوانند از عهده ی این امر مهم برآیند. 

 

نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به ریاست جمهوری

 صرفنظر از اینکه وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان و راه ندادن به دگراندیشان برای حضور درعرصه انتخابات، ایرادات عمده ای را به جریان انتخابات ریاست جمهوری وارد می کند. 

 

گسترش "فساد علمی" و "ابتذال" در دانشگاه‌های ایران

 تقلب علمی در ایران در قالب خرید و فروش پایان‌نامه‌های دوره‌های دانشگاهی و کارهای پژوهشی ابعاد گسترده‌ای یافته و مراجع رسمی از این وضع آگاه هستند اما تاکنون نتوانسته‌اند برای مبارزه با آن راه کاری پیدا کنند.  

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.