نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2015‏/05‏/05

 

آرشیو ماه آپریل ۲۰١۵

 

 

 

بیانیه جبهه ملی ایران

به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر

 در کشوری که همه ی کارها به علت بی کفایتی و خودخواهی و کوته اندیشی سردمداران دچار اختلال و آشفتگی است و نابسامانی در ارکان حکومت همه را به سیه چال درماندگی و نیازمندی افکنده و با اخذ تصمیمات خلق الساعه گردانندگان امور هیچ کس نمیتواند برای کسب و کاری تصمیم گیری کند. کارخانه ها یکی پس از دیگری تعطیل و کارگرانش بیکار و رشته معیشتشان یکباره گسسته می شود و از حقوق ناچیز و فقیرانه ای که میگرفتند محروم میگردند به ناچار باید با نان خالی سفره خانواده را ترتیب دهند.

 

حقوق بشر

"ایران همچنان از نظر آزادی مطبوعات جزو بدترین کشورها است"

 در تازه‌ترین گزارش "فریدم‌هاوس" از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان، ایران همچنان در زمره ده کشوری جای گرفته که بدترین وضعیت را داراست. "خانه‌ آزادی" ایران را کشوری پیشتاز در زندانی کردن روزنامه‌نگاران خوانده است.

 

پرونده‌ی هسته‌ای ایران

رای منفی سنای آمریکا به متممی که توافق با ایران را "معاهده" می‌شناخت

 بررسی طرح توافق احتمالی اتمی با ایران در مجلس سنای آمریکا آغاز شد. نمایندگان در نخستین اقدام، متممی را که هر گونه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را به عنوان یک معاهده تلقی می‌کرد، رد کردند.

 

محمدرضا عالی‌پیام (هالو)

به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد

 

خنده به لبم اگر به دل پردردم

در باطن خود سبز و به ظاهر زردم

محکوم قفس شد این قناری

اما یک سال و سه ماه بعد بر می‌گردم

 

خبرنگاران موضوع "پول‌های کثیف" را ادامه ندهند

 به فاصله دو روز پس از حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی در مجلس و عقب‌نشینی وی از سخنان‌اش درباره وجود پول کثیف در عرصه سیاست ایران، اظهارنظرها در این زمینه ادامه دارد. اظهارنظرهایی که شاید مهم‌ترین آن از سوی مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، بیان شد که درپاسخ به سوال‌های روزنامه‌نگاران در این‌باره گفت: "قرار است شما این موضوع را ادامه ندهید".

 

دینی شدن انقلاب میوه‌ی خشونت و خفقان سیاسی بود

ناصر کاخساز

 بر این روند قدسی شدن مبارزه‌ی خشونت آمیز بود که اسلام– پس از تجربه‌ی شکست خورده‌ی فداییان اسلام- دگرباره سیاسی شد. گرایش اسلام به سیاست سمپتوم الهی شدن مبارزه‌ی خشونت آمیز بود. گرایش دگرباره‌ی اسلام به سیاست در ایران پس از شکست‌هایی که در دوران دولت ملی متحمل شده بود، نتیجه‌ی مبارزه‌ای بود که قصد داشت با فرهنگ شهادت طلبانه سکوت سیاسی مسلط بر جامعه را بشکند و در این امر نیز موفق شد.

 

مقاله واشنگتن پست درباره یهودیان ایران

نامه نوه یک یهودی اعدام ‌شده در ایران

 تا وقتی‌ رهبران ایران تصمیم نگرفته‌اند ابهام خود نسبت به یهودیان را مرتفع سازند، باید در این باره سکوت کنند. من از کتمان هولوکاستِ رئیس‌جمهور سابق ایران، محمود احمدی‌نژاد حرف نمی‌زنم. این روزها، در حالی‌که رهبران این کشور سعی دارند برای امضای توافق هسته‌ای، از خود وجهه نرم و سازش‌کار نشان دهند، نسخه خوش ‌آب و رنگی از تاریخ ۲۶۰۰ ساله یهودیان ایران ارائه می‌دهند.

 

دو زن از دو کشور همسایه. دو قربانی از دو کشور با اکثریت مسلمان.

سمیه و فرخنده

مهرانگیز کار

 دو زن از دو کشور همسایه. دو قربانی از دو کشور با اکثریت مسلمان. هردو جوان. یکی شهروند کشوری که شعار "آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی" اش همه جا طنین افکنده. یکی شهروند کشوری که در ۳۶ سال اخیر چندین حمله خارجی را از سر گذرانده. اشغال شده، طالبانی شده و سرانجام پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که فهمیده شد مکان امن القاعده و بن لادن بوده، نیروهای نظامی امریکا تسخیرش کردند، نظام جدید سیاسی‌اش طراحی شد و کل کشور در اختیار امریکا قرار گرفت.

 

پول مقامات و رهبران جمهوری اسلامی در خارج

 نمیر: به تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۰۹ در شبکه ی تلویزیونی سی ان ان بخش کوچکی از دزدی مقامات حاکم بر کشورمان پرده برداشته شد.  مواضع هرکدام از این جنایتکاران در رابطه با مذاکرات معروف به «هسته ای» در ماه های اخیر جالب توجه میباشد که تا چه حد دلسوز منافع ملی کشورمان میباشند. به همین مناسبت یکبار دیگر این لیست را در اختیار هموطنان قرار میدهیم.

 

پول خرج می‌کنند، تا نماینده شوند. این پول از کجا می‌آید؟

“پول‌های کثیف” محصول فساد ذاتی نظام تبعیض

علی افشاری

 تا زمانی که آپارتاید سیاسی ملغی نشود، فضای اطلاع رسانی آزاد و امن شکل نگیرد و ساخت مطلقه قدرت ادامه یابد، فساد در ابعاد گوناگون و از جمله پول‌های کثیف و یا استفاده نا مشروع از منابع عمومی خروجی طبیعی وذاتی جمهوری اسلامی خواهد بود.

 

مذاکرات ناتمام درباره بازگرداندن پناهجویان به ایران

قایق سرگردان پناهجویان ایرانی در اقیانوس هند

نعیمه دوستدار

 صد‌ها ایرانی که با قایق‌های ناامن ماهیگیری و کشتی‌های چوبی زهوار در رفته، جان‌شان را به دست گرفتند و با عبور از آب‌های اقیانوس هند خودشان را به استرالیا رساندند، فکر می‌کردند که مشکل‌ترین بخش این مهاجرت ماجراجویانه را از سر گذرانده‌اند.

 

آغاز رزمایش گردان‌های واکنش سریع بسیج در تهران

 سپاه پاسداران تهران بزرگ رزمایش دو روزه‌ای را در پایتخت آغاز کرده است که بیش از ۱۲ هزار بسیجی در آن شرکت دارند. بسیجیان حاضر در این رزمایش به گردان‌هایی تعلق دارند که برای سرکوب خیزش‌های مردمی شکل گرفته‌اند.

 

تخریب خانه یک زندانی بهایی

"اذیت و آزارها علیه خاندان خانجانی سیستماتیک است"

 خانه ییلاقی خانواده جمال الدین خانجانی، از اعضای شورای یاران بهایی که در زندان به سر می برد روز گذشته توسط نیروهای امنیتی در سمنان تخریب شد. به گفته خانواده خانجانی یک روز قبل به آنها گفته شده بود که ۴۸ ساعت برای تخلیه منزل مهلت دارند و دیروز ،در شرایطی که آنها موفق به گرفتن توقف حکم تخریب از دیوان عالی کشور شده بودند، این خانه که در زمین های کشاورزی آنها واقع شده تخریب شد.

 

«یک پنجم» کودکان سیستان و بلوچستان دچار سوء تغذیه هستند

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد که سیستان و بلوچستان جزو سه استان ایران به لحاظ «شرایط بسیار نا‌امن غذایی» است و حدود یک پنجم کودکان زیر پنج سال دراین استان، دچار مشکلات لاغری، کم وزنی و کوتاهی قد هستند.

 

محاکمه پزشکی که حاضر نشد درباره ستار بهشتی گزارش دروغ بدهد

 خبرگزاری هرانا – پزشک سابق زندان اوین که حاضر نشده بود درباره ستار بهشتی گزارش دروغ بدهد، برای محاکمه به دادگاه احضار شده است.

 

«افزایش تاثیر واقعی اپوزیسیون با استفاده از فضای مجازی»

 نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد استفاده اپوزیسیون جمهوری اسلامی از فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مؤثری بر تغییر افکار عمومی جامعه ایران داشته و از سوی دیگر محدودیت‌هایی را به منظور مقابله برای نظام ایجاد کرده است.

 

نامه دادخواهی محمد ملکی به احمد شهید

 اینجانب محمد ملکی استاد بازنشسته دانشگاه تهران از شما به عنوان مسئول رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در ایران درخواست دارم تا به نقض یکی از اساسی ترین و بدیهی ترین حقوق شهروندی اینجانب یعنی حق سفر و حق دیدار با فرزندان، توسط جمهوری اسلامی ایران رسیدگی فرمایید.

 

نقش سیاسی مدّاحان در حکومت اسلامی

مسعود نقره کار

 مداحان در حکومت اسلامی نهادی سیاسی و جریانی مروّج خرافه، خشونت، رجزخوانی و جاهلیسم شده اند. اینان با تغییر در محتوی و نحوه ی اجرای مدح همراه با به کارگیری موسیقی سنتی و مدرن، و تشکل سازی های رنگارنگ با تاثیر گذاری سیاسی - روانشناسانه بخش بزرگی از قربانیان خود را ازمیان نوجوانان وجوانان گرفته اند. 

 

از زبان کارگزار «مجلس»

افشاگری نماینده خوی درباره پول‌های کثیف

 موید حسینی صدر، نماینده خوی در مجلس: برادر همان کسی که پول‌هایی را به آقای رحیمی داده بود و الان هم زندان است الان ستاد انتخاباتی زده است. یا نمونه دیگر آقایی که در قاچاق دست داشت الان شعبه‌ای از نهادهای خیریه را تشکیل داده و در پوشش آن به شکل گسترده کار انتخاباتی می‌کند. به دروغ هم می‌گویند داریم کار خیرخواهانه و خداپسندانه انجام می‌دهیم. من کسی را می‌شناسم که قبلا مسوول بوده و الان صاحب ثروت انبوهی شده و شبکه انتخاباتی گسترده‌ای تشکیل داده است.

 

فراخوان گزارشگران:

جان پناهجویان سیاسی در استرالیا در خطر است!

پناهجویان ایرانی در استرالیا قربانی معاملات اقتصادی و معادلات سیاسی!

 جنایتی مهیب در جریان است که در هیاهوی تفاهم و تبلیغات هسته ای پنج باضافه یک گم شده است. سفر دو جانبه وزیر خارجه استرالیا جولیا بیشاب به ایران پس از تفاهم هسته ای در پیش است و بزودی مقامات دولتی و اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی نیز از نزدیک به اطلاعات مربوط به پناهجویان دسترسی خواهند داشت و چنانچه این پناهجویان به ایران بازگردانده شوند، قطعا شرایطی بس دشوار و پر مخاطره در انتظار آنان خواهد بود.  

 

نمیر: یک سوال پرمعنی

پرسش توفانی

محمد نوری زاد

 عصر پنجشنبه ای که گذشت، به مناسبت سالروز درگذشت زنده یاد احمد صدرحاج سید جوادی مراسمی در منزل دخترش برپا بود. به حاضرین که نگاه کردم دیدم اغلبِ چهره های شاخص نهضت آزادی و جبهه ی ملی و فعالین حقوق بشری در این محفل حضور دارند. 

 

برگزاری همزمان "تجمع سکوت" معلمان ایرانی در شهرهای مختلف

 معلمان ایرانی در شهرهای مختلف ایران دست به تجمع سکوت زده‌اند و در نتیجه آن برخی مدارس به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند. آنان در بیانیه‌ای خواستار افزایش دستمزد، آزادی معلمان زندانی و لغو احکام فعالان صنفی فرهنگی شدند.

 

محیط زیست

پس از ۱۲۰ سال، شير ايرانی به ايران بازمی‌گردد

 پس از دو سال مکاتبه و کار مداوم، موسسه اروپایی باغ ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها پس از بررسی‌های انجام شده و ایجاد استانداردهای لازم، حضور یک جفت شیر ایرانی در باغ وحش تهران را تایید کرده است.

زوج شیر ایرانی در باغ وحش تهران؛ پایانی بر عنوان شیر هندی

 «شیر ایرانی» با نام علمی Panthera leo persica، که با نام‌های شیر ایرانی، شیر هندی، شیر آسیایی و شیر اورآسیایی نیز خوانده می‌شوند، زیر گونه‌ای از شیرها هستند که هم اکنون تنها در جنگل «گیر» در«گجرات» در کشور هند یافت می‌شوند و از همین رو با این که نام علمی آن شیر ایرانی است، از آن به عنوان «شیر هندی» یاد می‌شود.

 

کشتار در زندان ها

 ۳۴اعدام در ۳ روز!

 دبیرخانه کمیته بین المللی علیه اعدام خبر داده است در سه روز گذشته دست کم ۳۴ زندانی در سه زندان رجایی شهر، قزل‌حصار و ندامتگاه مرکزی کرج به دار آویخته شده اند.

 

کنگره آمریکا یک قدم به باطل کردن توافق نهایی با ایران نزدیک‌تر شد

 روز سه شنبه ۱۴ آوریل /  ۲۵ فروردین‌ ماه، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، لایحه «کروکر-منندز» را به رأی گذاشت. این لایحه که توسط جمهوری‌خواهان مجلس سنا معرفی شده است، اگر قانون شود قابلیت این را دارد که توافق نهایی کابینه اوباما با دولت جمهوری اسلامی ایران را باطل کند.

 

طرح ایران در کنگره‌ آمریکا، با هدفی فراتر از پرونده‌ اتمی

 نکته‌ی کلیدی این است که طرح از پرونده‌ی هسته‌ای ایران فراتر می‌رود. اگر طرح به قانون تبدیل شود، رئیس جمهوری آمریکا موظف می‌شود در گزارش خود به کنگره، علاوه بر روند مهار اتمی ایران، در موارد دیگری نیز پیرامون عملکرد جمهوری اسلامی گزارش دهد. از جمله درباره‌ی برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت رژیم ایران از تروریسم در سطح جهان و خطرات احتمالی ایران برای آمریکا و متحدان در منطقه.

 

پشت ‌پرده لغو ممنوعیت تحویل اس۳۰۰ به ایران

 لغو تحریم فروش اس ۳۰۰ آن هم زمانی که دولت آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان و تندروها و رژیم اسرائیل تحت‌فشار است، بیش از آنکه اقدامی در جهت منافع ایران باشد برگی برنده برای گرفتن امتیازاتی از غرب است، روسیه پیش از این نیز بارها بر سر پرونده هسته‌ای ایران از غرب امتیازاتی گرفته است.

 

پرونده هسته‌ای ایران

ولایتی: انتشار متن "فکت‌شیت" مخل روند مذاکرات اتمی است

 علی‌‌اکبر ولایتی می‌گوید که انتشار "فکت‌شیت" ایران تنها باعث "جلب توجه افکار عمومی" می‌شود. 

 

پرونده هسته‌ای ایران

فکت‌شیت وزارت خارجه آمریکا از تفاهم اتمی لوزان

 متن زیر برگردان جزئیات بندهای تفاهم اتمی اخیر میان ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای گروه  ۱+۵  است که سایت رسمی وزارت خارجه ایالات متحده منتشر کرده است.

آن چه در ذیل می‌آید موارد کلیدی تفاهم‌نامه جامع برنامه عملی مشترک درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که در لوزان سوئیس مورد تصویب طرفین قرار گرفت.

موارد یاد شده در واقع پایه و اساسی خواهد بود که بر مبنای آنها قرار است متن نهایی تفاهم نامه تا ۳۰ ماه ژوئن، ۹ تیرماه، نگاشته شود . این موارد در واقع همان نکات پیشرفت مذاکرات هسته ای میان ایران، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه ۱+۵ است.

 

«تفاهم ‌نامه لوزان یک توافق تضمین شده نیست»

 عراقچی گفت تفاهم‌نامه لوزان «یک توافق تضمین شده نیست.» او همچنین خاطرنشان کرد که مذاکره‌کنندگان ایرانی تا زمانی که «مطلوب رهبری» حاصل نشود، به توافق با غرب تن نمی‌دهند و اگر لازم باشد زمان مذاکرات را تمدید خواهند کرد.

 

عراقچی: امکان تمدید مذاکرات،

«اگر توافق مطلوب رهبر حاصل نشود»

 در واکنش به موضع رهبر جمهوری اسلامی نسبت به تفاهم لوزان، یک عضو ارشد در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اعلام کرد که اگر «توافق مطلوبِ» آیت‌الله علی خامنه‌ای «حاصل نشود»، مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ «تمدید خواهد شد».

 

توسل به دروغ و فریب

برای پوشاندن تسلیم به توافقنامه ای خفت بار

ع. ش. زند

 جمهوری اسلامی برای استتار خفت ناشی از تسلیم نامه ی لوزان به حربه ی مبتذل دروغ و تقلب در ارائه ی متن حاوی نکات عمده ی توافق متوسل شده است. و این امر نتیجه ی اجتناب ناپذیر بی اعتنایی به اراده ی آزاد ملت و سالیان دراز گردنکشی های ناموجه و سفیهانه در برابر دولت های دیگر است.

حکومت هایی که حاضر به پیروی از اراده ی مردم خود نباشند ناچار باید خود را برای خواری تسلیم به اراده ی قدرت های بزرگ تر آماده کنند. این سرنوشت ناگزیر همه ی رژیم هایی است که به ضرب اعدام و زندان و داغ و درفش و برخلاف میل و اراده ی ملت خود بر سر کار می مانند. 

 

کاپیتولاسیون آخوندی در سوئیس و فریب ایرانیان

فرامرز دادرس

 متن اصلی پیش نویس موافقت نامه میان ایران و شش کشور در لوزان با متنی که آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران و خانم فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، به زبان های فارسی و انگلیسی خواندند یکسان نیست. این مسئله بی شک به درخواست هیئت ایرانی انجام شده است. رژیم می خواهد واقعیت را از مردم ایران پنهان کند.

 

بحران هسته ای و رویکرد سوم!

تقی روزبه

 واقعیت این است که برای طرف ایرانی که اساسا تحت فشارتحریم های نفتی و بانکی به پای میزمذاکره کشانده شده و ناگزیراست در همه حوزه ها امتیاز بدهد، رفع تحریم ها تنها چیزی است که می تواند بدست آورد. بهمین دلیل برایش اهمیت استراتژیک داشته و رفع آنها اولین چیزی است که به دنبال آن است. اما  برای طرف مقابل بویژه آمریکا که عملا طرف اصلی ایران در مذاکرات بشمار می رود، حفظ تحریم ها هم چون اهرم تضمین کننده، آخرین چیزی است که باید حذف شود.  

 

جمهوری اسلامی؛ دومین نظام اعدام‌کننده دنیا

محمد ملکی: در بحث هسته‌ای کسی سراغ حقوق بشر نرفت

 تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره اعدام در کشورهای جهان نشان می‌دهد که چین و ایران  در سال ۲۰۱۴ کماکان در اجرای مجازات مرگ پیشتاز بوده‌اند. دکتر محمد ملکی، از بانیان کارزار لغو مجازات مرگ، در مورد افزایش اعدام‌ها در ایران به روز می‌گوید حکومت نه تنها درخواست‌ها برای لغو این مجازات را نادیده می‌گیرد، بلکه  خلاف خواست مردم ، بر ادامه اعدام‌ها هم اصرار دارد. 

 

عفو بین‌الملل:

ایران در اجرای حکم اعدام پیشتاز است

 سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود آمار مربوط به صدور و اجرای احکام اعدام در جهان را منتشر کرده است. طبق این گزارش بیشترین موارد اجرای حکم اعدام در جهان در سال ۲۰۱۴ در ایران بوده است. 

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.