نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏دوشنبه‏، 2015‏/06‏/01

 

آرشیو ماه مه ۲۰١۵

 

 

 

سخنرانی‌ شاپور بختیار در سال ۱۹۸۴ در لوس آنجلس

● با آنهایی که بالاترین مقام این جمهوری منحوس خمینی را اشغال کرده اند و در "کمیته های انقلاب" دستور اعدام افسران ارتش را میدادند و حالا می گویند ارتش با ماست، آیا می شود نشست و راجع به آینده ایران و مردم ایران صحبت کرد؟

از زمان سلاطین ساسانی تاکنون هر بدبختی که رخ داده و هر شکستی که بوده، بدانید که آخوندهای آن زمان یا این زمان در آن دخالت داشته اند.

 

ترور شخصیتى بختیار

“چراغ است مه، تیره شب را بسیج     به بد تا توانى، تو هرگز مپیچ”  فردوسى

جاماسب سلطانی

● بالا گرفتن نام بختیار در افکار عمومى ایرانیان، رژیم را در این سال هاى اخیر وادار کرده که، بیش از دو دهه پس از ترور او در ١٣٧٠، امروز دوباره به ترور شخصیتى وى بپردازد. بدین ترتیب، سیاست انکار نقش تاریخى بختیار و منع نام وى به کناری گذاشته شد و اکنون این خود نظام است که در معرفى او دستی پیش گرفته؛ البته به روایت اسلامگرایان.

 

«فساد مالی در بنیاد شهید از تأمین اجتماعی بیشتر است»

● مرتضوی بر پایه گزارش هیأت تحقیق و تفحص مجلس، به تخلفاتی چون فروش غیرقانونی ۱۳۸ شرکت زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی «شستا» به بابک زنجانی، دادن پاداش‌های هنگفت به مدیران ارشد و میانی تأمین اجتماعی و پرداخت پول‌‌های مشکوک به تعداد قابل توجهی از مقامات دولتی و نمایندگان متهم شد.

 

دادخواست ۲۹ ميليارد تومانی عليه وزير نفت احمدی‌نژاد

● روزنامه آفتاب يزد از «دادخواست ۲۹ ميلياردتومانی عليه وزيرنفت احمدی‌نژاد» خبر داده است و نوشته است: «دادستان ديوان محاسبات کشور از صدور کيفرخواست برای وزير اسبق نفت به دليل دستور قطع يک‌طرفه سوآپ نفت خبر داد.»

 

نهضت مقاومت ملی ايران

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار
National Movement of the Iranian Resistance
NAMIR
Founded by Chapour Bachtiar
 

به یاد یار از دست رفته

رضا دانشور

 

● با نهایت درد و اندوه از درگذشت رضا دانشور، یکی از صمیمی ترین هواداران شاپور بختیار، و یار دیرینه و همدل مان در نهضت مقاومت ملی ایران با خبر شدیم. ما دراین غم بزرگ که برای همه ی یاران و دوستداران و در درجه ی نخست فرزندان و خانواده ی وی فقدانی جبران ناپذیر بشمار می رود خود را همدرد و شریک می دانیم.

 

 

رضا دانشور، خالق رمان «خسرو خوبان» در مهاجرت درگذشت

● رضا دانشور، خالق رمان «خسرو خوبان» شامگاه چهارشنبه ششم خرداد بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. این نویسنده سال‌های مهاجرت را در فرانسه و شهر پاریس گذراند، جایی که سر آخر در سن ۶۸ سالگی زندگی او به پایان رسید.

 

نهضت مقاومت ملی ايران

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار
National Movement of the Iranian Resistance
NAMIR
Founded by Chapour Bachtiar
 

دوست گرامی جناب آقای علی ایل بیگی،

با ابراز همدردی، درگذشت برادرتان شادروان آقای کیومرث ایل بیگی را از طرف نهضت مقاومت ملی ایران به جنابعالی و خانواده ی محترم تسلیت می گویم و در این ضایعه ی دردناک برای شما و کلیه ی بازماندگان آرزوی بردباری دارم.

 

رئیس هیئت اجرائی

حسن نقیبی

 

آیا خامنه ای درپی شکست مذاکرات است؟

علی کشتگر

● آقای خامنه ای البته بهتر از هرکس دیگری می داند که رهبری وی ایران را در آستانه یک فاجعه اقتصادی بزرگ قرار داده و راه و رفتارهای گذشته قابل ادامه دادن نیستند.منتها ایشان می خواهد در هر صورت خود را محق و صاحب بصیرت جلوه دهد. اگر مذاکرات به نتیجه رسید دستاوردهای آن را به حساب مواضع آشتی ناپذیر و داهیانه خود بگذارد و اگر هم به شکست انجامید، آن را صرفا به گردن زیاده خواهی های "دشمن" بیندازد.

 

جعفری: دشمنان با زبان سلاح بیشتر آشنا هستند

بازگشت خامنه ای و سپاه به استراتژی تهدید

● مدتی پس از سخنان جانشین فرمانده کل سپاه خطاب به مسئولان سیاست خارجی دولت مبنی بر اینکه "تیم مذاکره‌ کننده ایرانی میدان را ترک کنند و به ما بسپارند تا در فضای تهدید با آنها تعیین تکلیف کنیم" و در شرایطی که مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، فرمانده کل سپاه پاسداران طی اظهاراتی در حضور آیت الله علی خامنه ای زبان به تهدید گشود و گفت: "دشمنان با زبان سلاح بیشتر آشنا هستند و ما هم قصد داریم با همین زبان با آنان روبرو شویم."

 

گردهمایی گروهی از فعالان زن در خانه نرگس محمدی

● به گزارش تارنمای "مدرسه فمینیستی" روز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت، گروهی از چهره‌های مطرح در جنبش زنان، از جمله گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی)، فائزه هاشمی، نوشین احمدی خراسانی، معصومه کریم‌بیگی، شیما قوشه، مهدیه گلرو، حمیده ابراهیمی، آمنه رضایی، منصوره خسروشاهی، معصومه دهقان، زهرا رحیمی به دیدار خانواده نرگس محمدی، نایب رئیس "کانون مدافعان حقوق بشر" رفتند و در اعتراض به دستگیری او سخنرانی کردند.

 

این پیرمرد به کجا رهسپاراست؟

آیا در این شهر واقعا هیچ میخانه ای وجود ندارد؟!

● پیرمرد به کجا روانه است؟. او بسمت اوین می رود تا در تحصنی شرکت کند که چندی است در اعتراض به دستگیری و زندانی کردن نرگس محمدی در جریان است و تعداد شرکت کنندگانش کمتر از انگشتان یک دست هستند. رفتار با او افشاگر ادعای دروغینی است که چندی پیش وزیراطلاعات دولت روحانی، در بیان تفاوت رفتار وزارت اطلاعات دولت کنونی با دولت گذشته بر زبان راند. 

 

زیدآبادی مستقیما از زندان به تبعیدگاهش فرستاده می‌شود

مانا نیستانی                                                                     منبع: ایران وایر

 

درباره شيخ شيپور و شمس قنات‌آبادی

مسعود نقره‌کار

● آخوند گونه‌ها دارد. آخوند لوطی و جاهل و لات يکی از اين گونه‌هاست. شيخ شيپور آخوند لوطی‌ای بود بديهه‌گو و بداهه‌ساز که برای انبساط خاطر شاه صدای شيپور صادر می‌کرد، و شمس قنات‌آبادی به هنگام که آخوند بود چاقوکشی در زورخانه را به نام خود ثبت کرد. 

 

پنهان‌کاری درباره دلیل واقعی برکناری ناگهانی فرمانده کل نیروی انتظامی

بازداشت سردار احمدی مقدم در ارتباط با پرونده سوء استفاده مالی

علت سکوت قوه قضاییه چیست؟

● برکناری احمدی مقدم یک جا به جایی خودخواسته نبوده و با کشف یک شبکه فساد مالی در زیرمجموعه های ناجا مرتبط بوده است. خود او نیز در ارتباط با این پرونده، دست کم برای دو روز بازداشت شده است. علاوه بر احمدی مقدم که از آن زمان تحت بازجویی قرار داشته و شایعاتی مبنی بر بازداشت دوباره وی نیز وجود دارد، دست کم دوازده نفر از مسئولان ارشد بنیاد تعاون ناجا و سرداران مرتبط با این باند، از جمله سردار ق. مدیرعامل سابق این بنیاد، در بازداشت هستند....

 

دستور اداره اماکن نیروی انتظامی؛

 ۳۰شغل ممنوع برای بهاییان

● فرماندهی نیروی انتظامی با انتشار دستوری از اداره اماکن نیروی انتظامی سراسر کشور خواسته که برای کنترل، محدودیت و نظارت بر عملکرد بهاییان زمینه‌های شناسایی و کنترل آن‌ها فراهم گردد و از حضور وسیع آن‌ها در جامعه جلوگیری شود.

 

عضو کمیته پیگیری پرونده:

زنجانی گفت آدم چند وزارتخانه‌ام

● آمنه شیرافکن: در اوج روزهایی که برخی در مجلس «بابک زنجانی» را «سرمایه‌دار کارآفرین» می‌خواندند، هشدار داده بود رمز و راز پیچیده‌ای در پسِ پرونده او پنهان مانده است و در قالب کمیته‌ای ویژه تلاش کرد گوشه و کنار زوایای مگوی پرونده زنجانی را آشکار کند. مدتی بعدتر با یکی، دو شکایت مواجه شد و به توصیه رئیس مجلس کمتر درباره موضوع پرونده گفت‌وگو کرد.

 

جبهه ملی ایران

سالروز تولد دکترمحمد مصدق را گرامی می داریم

● جبهه ملی ایران به عنوان خانه سیاسی مصدق سالروز تولد آن بزرگ مرد تاریخ را به ملت ایران و همه پیروان او تبریک می گوید و تاکید می کند که امروز هم، راه اعتلای ایران، دستیابی به آموزه های سیاسی مصدق یعنی برقراری آزادی و استقلال و عدالت اجتماعی و جدا کردن حوزه دین از عرصه حکومت میباشد.

مصدق در طول زندگی هرگز به هموطنان خود دروغ نگفت و خدعه نکرد و صداقت و تقوای سیاسی از مشخصات بارز او محسوب می شد.

 

◄مادران ایرانی

مهرانگیز کار

● از انقلاب ۵۷ تا کنون، خروار خروار کاغذ سیاه شده تا مقام مادری و اهمیت آن را ترویج دهند. این مقام شعاری در اکثریت بزرگی از کشور فاقد هر گونه رفاه، حقوق، و احترام فردی، خانوادگی، قانونی، سیاسی و اجتماعی است. مادر و بهشتی که قرار است زیر پای او باشد، شعاری است بر دیوار‌ها، پوستر‌ها و خطبه‌های بزرگان حکومتی و ائمه جماعت. مادران ایرانی نسبت به فرزندان خود فقط مسئولیت دارند. پدران ایرانی به موجب قانون به پرداخت "نفقه" مکلف شده‌اند.

 

محیط زیست

هشدار سازمان محیط ‌زیست:

◄مازندران بیابان می‌شود

● مدیركل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست به تسنیم گفت: اگر مدیریت منابع آبی به همین روند ادامه یابد، ۲۰ سال آینده مازندران هم بیابان می‌شود.

 

صندوق بین‌المللی پول:

◄ایران بالاترین نرخ تورم منطقه را دارد

● اقتصاد ایران بالاترین نرخ تورم را در میان کشورهای منطقه دارد. گزارش تازه صندوق بین ‌المللی پول با تاکید بر این امر، یادآوری می‌کند که ایران از سال ۲۰۰۰ تاکنون و با وجود کاهش قابل توجه رقم ۷/ ۳۴ درصدی تورم در سال ۲۰۱۳، پیشتاز نرخ تورم در منطقه بوده است. 

 

بدون شرح

منبع: حامی وبلاگ

 

اطلاعات جدید و تکان دهنده از تخلفات مرتضوی؛

درج کد به جای اسم دریافت کنندگان پول!

◄همدستان مرتضوی هنوز در سازمان تامین اجتماعی حضور دارند

 چک‌های سازمان در اختیار آقای زنجانی قرار گرفته است تا از این طریق نامبرده، بدهی خود را به وزارت نفت بپردازد. تفاهم نامه نوشته اند و ظاهرا چک هایی تحت عنوان تضمین‌ به میزان ٤٤٤ میلیارد و ٥٢٤ میلیون و ٤٥٤ هزار و ٥٠٠ ین ژاپن داده‌اند؛

 

سرنخی از دکل ١٠٠ میلیون دلاری به دست نیامده است

◄جست‌وجوی دکل گمشده در بهارستان

 شرق، آمنه شیرافکن: هنوز جزئیاتی درباره ماجرای دکل مفقودشده صدمیلیون دلاری به دست نیامده است. دکل روی کاغذ خریداری و تمام هزینه آن به طرف خارجی پرداخت شده، اما تا به امروز اثری از دکل یافت نشده، نه در پارس‌جنوبی و نه در هیچ گوشه و کنار دیگری. 

 

رئیس کمیتۀ امداد:

◄پول های زکات را به فقرا نداده‌ایم

 پرویز فتاح، رییس "کمیتۀ امداد امام خمینی" از اینکه پول های جمع آوری شده تحت عنوان زکات توسط این نهاد صرف هزینه هایی به غیر از کمک به مستمندان شده ابراز تأسف کرده و مدعی شده است: بیشتر زکات جمع آوری شده به جای اینکه صرف فقرا شود، به فعالیت های اختصاص یافته که پرویز فتاح از آنها تحت عنوان "فعالیت های عمرانی" یاد نموده است. 

و...

 پیرمرد خسته کنار صندوق صدقه ایستاد. دست برد و از جیب کوچک جلیقه‌اش سکه‌ای بیرون آورد. در حین انداختن سکه متوجه نوشته روی صندوق شد: صدقه عمر را زیاد می‌کند، منصرف شد و رفت...      منبع: حامی وبلاگ

 

مدت زمانی از این نوشته میگذرد، ولی هنوز اعتبار دارد:

◄یک نفر کلیه برای فروش دارد، عظما جان میخری؟

 دردم اومد… خیلی!

به علت مشکلات مالی و انجام عمل جراحی یک عدد کلیه فوری فروشی…. سن ۳۰ سال!

 

محمد ملکی

مانا نیستانی                                                                      منبع: ایران وایر

 

مصوبه کنگره آمریکا:

به نام توافق اتمی، با هدف تغییر رژیم

 کنگره آمریکا با قدرت وارد صحنه تعامل این کشور با دولت ایران شده است. امری که بسیار فراتر از پرونده اتمی بوده و همزمان با تدارک یک جبهه متحد با کشورهای عرب منطقه در مذاکرات کمپ دیوید، از تدارکاتی مهم‌تر برای ایجاد تغییر در شرایط خاورمیانه نشان دارد. به نظر می‌رسد که پرونده اتمی، بهانه لازم برای تعیین آینده حکومت اسلامی ایران را در اختیار سناتورها و نمایندگان آمریکا قرار داده است.

 

◄از کشتی ابن سینا تا ایران شاهد، جنگ بر سر سیادت دریایی

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

 درگیری میان اعراب و ایران تنها بسود سیاست های دولت اسرائیل خواهد بود. اسرائیلی ها بی صبرانه در انتظار یک جنگ میان اعراب و ایران بسر می برند و در کمین نشسته اند تا با استفاده از هرج و مرجی که بوجود خواهد آمد به تاًسیسات نظامی و اتمی ایران حمله کنند، کاری که تاکنون پیش از این در عراق و سوریه انجام داده اند. اسرائیل دو زیر دریایی در آب های دریای عمان در نزدیکی آب های ایران دارد، این زیردریایی ها مجهز به موشک های بالستیک دریا به زمین می باشند.

 

دادگاه لازم نیست، دستگیر و کشته شوند

◄دفاع خمینی و خلخالی از ترور مخالفان در اردیبهشت ۵۸

 هنوز ۱۰۰ روز از پیروزی انقلاب ۵۷ نگذشته بود که صادق خلخالی، حاکم شرع و رییس کل دادگاه‌های انقلاب دستور به ترور خانواده پهلوی، مقامات رژیم شاهنشاهی و فرماندهان سابق ارتش داد. او در همان روزهای نخست پیروزی انقلابیون، از سوی آیت‌الله خمینی به عنوان حاکم شرع انتخاب شد و با سرعت برای تعداد بسیاری از مقامات و چهره‌ها حکم اعدام صادر کرد. اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ او علنا اعلام کرد برای آن دسته افرادی که از کشور خارج شده‌اند محاکمه هم لازم نیست و ترور آنها آزاد است. چند روز پس از تشویق این مقام رسمی به ترورهای برون مرزی، آیت‌الله خمینی هم از او حمایت و تاکید کرد شاه، بختیار و سایر مقامات نظام گذشته باید کشته شوند. 

 

◄کودکانی که فروخته‌ می‌شوند؛ از ۴۰۰ هزار تومان تا هشت میلیون‌

 تنها تهران نیست که کودکانش را می‌فروشد؛ ساری، آمل و دهها شهر دیگر که هنوز کسی از آنها خبر ندارد، شاهد فروش کودکان هستند. قیمت: از ۴۰۰ هزار تومانی که به مادر و پدر می‌رسد تا هفت هشت میلیونی که جیب دلال را پر می‌کند. 

 

پورشه‌سواری، موضوعی فراتر از دور دور کردن

◄گزارش میدانی درباره فساد در نظام ولایی

 «بعد از سال‌ها تبلیغ ساده‌زیستی و ادعای سادگی و پاکی نظام اسلامی حالا بوی گند همه چیز در آمده است. فساد، جزو جدا نشدنی از بافت سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی شده است. اسمش دیگر فساد نیست، رفتار عادی قدرت در ایران همین است که اخبارش به عنوان فساد پخش می‌شود.»

 

◄هفت نفر در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه هفته جاری در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند

 به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت، چهار تن به اتهام «سرقت مسلحانه» و روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت نیز سه متهم به «قتل»، در محوطه زندان عادل‌آباد، به دار آویخته شدند. 

 

پرونده‌ی هسته‌ای ایران

◄"پروتکل الحاقی بازرسی از تأسیسات نظامی ایران را ممکن می‌کند"

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که پروتکل الحاقی باید به بازرسان اجازه دسترسی کامل به تأسیسات هسته‌ای ایران را بدهد. یوکیا آمانو تأکید کرده ایران در بیانیه مشترک لوزان با اجرای پروتکل الحاقی موافقت کرده است. 

 

◄دزدان اسلامیِ کارخانه

محمد نوری زاد

 من در سالن انتظار دادسرای زندان اوین بودم، و دکتر ملکی و مادر ستار بهشتی و نعمتی در اتاق بازرسی. هرچهار نفرمان نوشته ای داشتیم از نرگس. نوشته ی من این بار ” نرگس محمدی بیمار است” بود که مدام آن را به دوربین کنج سالن نشان می دادم. مردم می آمدند و می رفتند و با هم پچ پچ می کردند از سر خیرخواهی. که اینجا چه جای اعتراض است؟ اعتراضی اگر داری برو بیرون. برو جلوی مجلس. برو خیابان پاستور. ما اما نیک می دانستیم این خورشید از پسِ کدامین تپه اگر سربرآورد به روشنایی می انجامد. 

*********************************************

◄ملک جمشید

اگه بیرون از اینجا بودی یه جور دیگه باهات حرف می زدم.

محمد نوری زاد

 چهار نفر بودیم. چهار تنها. کسی همراهمان نبود. باور کنید اما چهل نفر بودیم انگار. شاید هم چهل هزار نفر. چرا نگویم: ما مردم را درک می کنیم؟ و این که: از مردم نمی شود فراتر از توانشان انتظار داشت. مردمِ معترضِ ما هنوز مته به رگِ حسی شان ننشسته. وقتش که برسد بر می جهند و کارها می کنند. منتها اینجور جستن های احساسی هماره بی سرانجام بوده است. به این دلیل که مردمِ ما در لحظه، احساسی می شوند. و در لحظه، جوانمرد و سینه چاک و شیدا و هیجانی می شوند. و این عیب کمی نیست.

 

خبرگزاری مهر خبر داد، میراث فرهنگی تکذیب کرد:

موزه جا نداشت

اسناد پهلوی را سوزاندند

 خبرگزاری مهر خبری عجیب منتشر کرده که چند عکس هم ضمیمه آن است؛ عکس‌هایی از اسنادی نیم سوخته که ادعا شده اسناد و مکاتبات اداری دوره پهلوی است و به دلیل نبود فضای کافی در موزه رضا عباسی، آتش زده شده و به سطل زباله ریخته شده است.

 

◄اطلاعیه جبهه ملی ایران در باره ی انتخابات درون سازمانی

 در روز دوشنبه  ۲۱ / ۲ /۱۳۹۴ جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران با حضور۲۱ نفر از اعضاء تشکیل گردید. دستور کار در این جلسه، انتخابات درون سازمانی جبهه ملی بود. ابتدا در انتخابات اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی، آقای ادیب برومند به اتفاق آراء به سمت ریاست شورا انتخاب شدند.

 

◄بابک زنجانی دوم پیدا شد؟

  ماجرای پر سر و صدای بابک زنجانی و بدهی ۲.۷ میلیارد دلاری نفتی وی به شرکت ملی نفت ایران و خزانه کشور مهمترین و پرحاشیه ترین قرارداد فروش نفت ایران در طول چند سال گذشته تاکنون بوده است.  همزمان با مرور این تحولات در بازار خرید و فروش نفت ایران، شرکت ملی نفت ایران قراردادی با یک واسطه نفتی برای فروش میعانات گازی به یک پالایشگاه اماراتی منعقد کرده و نکته قابل توجه آنکه گفته می شود هنوز بدهی بیش ازپنج میلیارد دلاری نفتی خود را تسویه نکرده است.

 

◄روند "بیابانی شدن ایران" هم‌چنان ادامه دارد

 با توجه به سرانه‌ی مصرف آب، ایران هنوز در شرایط "تنش و بحران آبی" قرار دارد. خشک شدن بخشی از دریاچه‌‌‌ی ارومیه، زاینده رود، هامون و هیرمند و نیز برخی از تالاب‌های کشور، از جمله پیامدهای منفی این روند است.

 

◄سازمان ملل از افزایش اعدام‌ها در ایران انتقاد کرد

 شورای حقوق بشر سازمان ملل افزایش شمار اعدام‌ها در ایران را محکوم کرد. این شورا می‌گوید در فاصله ۲۰ فروردین تا ۵ اردییهشت، ۹۸ زندانی اعدام شده‌اند؛ این یعنی میانگین شش اعدام در هر روز.

 

يوغ رأفت

شاهرخ حیدری                                                                                    منبع: ایران وایر

 

◄آقای ظریف به دخترم تذکر داد که اگر بازگردی اعدام می شوی

مهرانگیز کار

 باری دیگر گرفتار "هیس...هیس" جمعی از هموطنان خود شده ایم که هنوز یک "بت" تازه را درست و حسابی تراش نداده، به پرستش آن قیام کرده اند و همگان را از نقد و خرده گیری بر ناهمواری های پیکره "بت" نو ساخته، منع می کنند. این یکی سانسور، دست پخت خودمان است. حکومت سانسورچی در تحمیل آن به ما نقشی نداشته است. آقای ظریف از یک تربیون بسیار پر بیننده امریکا، سخن ناراستی بر زبان جاری ساخته که هزاران ایرانی با گوشت و استخوان، از نیش این کلام ناموزون آزرده خاطر شده اند.

 

◄نظام یعنی آقا!

عیسی سحرخیز

 آن چه که كارشناسان وزارت اطلاعات و ماموران سپاه در جایگاه بازجو در سلول های انفرادی می گفتند و در اتاق های دربسته ی استنطاق دائم تاکید می کردند، حالا شده است فتوای آیت الله خامنه ای و توصیه ی مسوولان بیت رهبری.

در پی سخنان نوروزی رهبری در مشهد، حالا رئیس دفتر آقای خامنه ای در مراسم عمامه گذاری طلاب در زادگاه خود در تبیین این سخنان جهت دار ولی فقیه تصریح کرده است که نظام یعنی رهبری و رهبری یعنی نظام؛ منتقد ولی فقیه، یعنی منتقد نظام؛ نه کلمه ای بیش و نه کلمه ای کم! 

 

◄وزارت اطلاعات، شورای مرکزی جبهه ملی را به «بازداشت» تهدید کرد

 حسین موسویان، رییس هیات اجرایی جبهه ملی ایران، خبر داد که «مامورین وزارت اطلاعات»، اعضای شورای مرکزی این جبهه را تهدید کرده‌اند که در صورت برگزاری جلسه، بازداشت خواهند شد.

 

◄پیوند مرگ‌های مشکوک زنان با سیاست

بهداد بردبار

 روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، مرگ فریناز خسروانی، دختر جوان اهل مهاباد، بر اثر سقوط از بالکن طبقه چهارم هتل تارا، جایی که در آن کار می‌کرد، خبرساز شد. به دنبال انتشار خبر “خودکشی” این دختر جوان کرد، روز ۱۷ اردیبهشت، در مهاباد تجمعی روی داده و عکس‌هایی در شبکه‌های مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم هتل تارا را به آتش کشیده‌اند.

 

◄فرخنده، ققنوسی که از آتش خود برخاست

نعیمه دوستدار

 در نخستین روزهای بهار، فیلمی تکان دهنده در یوتیوب و شبکه‌های مجازی منتشر شد. زنی زیر مشت و لگد مردان خشمگین کوبیده می‌شد و خون بر سر و صورتش جاری بود. سنگ بر پیکرش می‌کوبیدند و اورا از بلندی پرت می‌‌کردند.

 

◄چرا علما از قانون می ترسند؟

مهدی جامی

 اختلاف بر سر اسلام و قانون که در روزهای اخير ميان حسن روحانی و برخی علمای قم مطرح شده است يکی از مهمترين اختلافهای بعد از انقلاب را دوباره به ميدان آورده است و چه بسا بتوان گفت اختلافی است که سابقه ای بيش از ۱۰۰ ساله دارد.

دعوای قانون يا اسلام در اوايل انقلاب مطرح شد يا زنده شد. عنوان بحث اين بود که چه کسی قانونگذار است؟ در آن بحث صورت بندی ساده مساله اين بود که قانون همانا قانون خداوند است و بشر حق ندارد برای خود قانونی بگذارد. و طبعا با اين صورت بندی ختم ماجرا اينطور بود که بله قانون از آن خدا ست و حکم خدا بايد جاری باشد و اسلام همان قانون است.

 

شیرین عبادی: این دستگیری غیرقانونی است

◄بازداشت نرگس محمدی در میان فریادهای مادر ستار بهشتی

لیلا طیری

 روز گذشته در شرایطی که وکلای نرگس محمدی براساس تصمیم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب قرار بود با حضور در این شعبه، پرونده این فعال مدنی را مطالعه کنند، او در منزل مسکونی اش بازداشت شد. ماموران دادستانی صبح روز گذشته با حضور در منزل مسکونی نرگس محمدی او را بازداشت و اعلام کردند که او را برای اجرای حکم به زندان منتقل می کنند.

 

◄ حاکمیت ملت ایران بر کشور ایران

سیاوش ایراندوست

 حاکمیت حق تصمیم گیری نهایی در یک واحد سیاسی است. حاکمیت مرجع نهایی تصمیم گیری سیاسی است. حاکمیت اقتدار سیاسی نهایی است و از طرف صاحب حق حاکمیت، به دست دولت یا حکومت اعمال می گردد. حکومت و دولت در بسیاری موارد به صورت مترادف به کار می رود. اگر بخواهیم جدایشان کنیم، حکومت به هر نوع اقتدار سیاسی قابل اطلاق است، ولی دولت نوعی اقتدار نهادینه شده و غیرشخصی و جهانشمول است.

حاکمیت در دموکراسی متعلق به ملت است. حاکمیت ملت در دموکراسی توسط نمایندگان ملت از طریق دولت یا حکومت اعمال می گردد. در دموکراسی مردم می توانند حکومتگران - یعنی حکومت - را بدون خشونتگری و خونریزی برکنار کنند. انتخاب و برکناری حکومتها و کنترل و نظارت بر آنها، و حقوق جهانشمول بشر و حقوق شهروندی برابر برای همه ی مردم کشور، در نظام سیاسی دموکراسی لیبرال اجرایی می شود.

 

◄ بهاییانِ زندانی در سرزمینی که زندانی عقیدتی ندارد!

کیان ثابتی

 محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در گفت و گویی که روز چهارشنبه ۲۹ آوریل/  ۹اردیبهشت از شبکه‌‌‌ پی‌بی‌اس آمریکا پخش شد، گفت که «ما در ایران هیچ کسی را به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم. افرادی که جرائمی مرتکب می‌شوند یا قوانین کشور را نقض می‌کنند، نمی‌توانند پشت اینکه روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی هستند، پنهان شوند و مردم باید قوانین را رعایت کنند.»

 

ابهام در سرپرستی رعنا و نازنین؛

◄ قربانیان اسیدپاشی را باید به چه کسی سپرد؟

آیدا قجر

 ۲۵ فروردین‌ ماه سال جاری، سمیه مهری که چهار سال پیش از سوی شوهرش مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود، پس از ۷۰ عمل جراحی، در یکی از بیمارستان‌های تهران جان باخت. رعنا، یکی از دختران او زمان حادثه دو سال و نیمه و در آغوش مادر بود.  اسید به بدن او نیز اصابت کرد و نیمی از چهره‌اش را از او گرفت. نازنین، خواهر بزرگ‌تر رعنا نیز در اثر تماس با مادر، از ناحیه‌ دست دچار سوختگی شده بود. سمیه پیش از مرگش، چندین بار به رسانه‌ها گفته بود که فرزندانش «از خانواده‌ پدری خود می‌ترسند».

 

محیط زیست

 اصل و فرع بحران آب در ایران

الهه روانشاد

 در روزهای اخیر مقامات مختلف ایرانی یکی پس از دیگری از بحران کم‌آبی گفته‌اند و حتی یکی از آنها احتمال داده است که اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، نزدیک به ۵۰ میلیون ایرانی مجبور به مهاجرت خواهند شد. در همین حال روز جمعه یازدهم اردیبهشت، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا، از تازه‌ترین اقداماتِ سازمان مدیریت بحران در مشارکت با بسیاری از نهادهای دیگر گفته است. او از جمله به تصویب طرح آبیاری ِ فضای سبز با استفاده از پساب‌های موجود در محل خبر داده است. 

 

نظریات جدید هواداران آیت‌الله خامنه‌ای درباره حکومت‌داری

 "بزرگترین منکر، مخالفت با نظام ماست"

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی،  در مراسم عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه در گلپایگان تعریف آیت‌الله خامنه‌ای از بزرگترین منکر در جامعه را بیان کرد و گفت: "ایشان فرمودند که امروز بزرگترین معروف حفظ نظام جمهوری اسلامی و بدترین منکر مخالفت با نظام اسلامی است، ایشان با این جمله باب جدیدی را برای تحقیق و پژوهش علما باز کردند." محمدی‌گلپایگانی اضافه کرد: "امروز برخی فکر می کنند نهی از منکر تنها نهی کردن افراد بدحجاب در خیابان است و البته که این کار بسیار مهمی است اما باید بدانیم بزرگترین منکر مخالفت با نظام اسلامی است."

 

◄ دستبرد به خانه فروهرها در تهران

پرستو فروهر

«حالا دوباره راهی سفر به تهران هستم.»

 چند روز پیش باخبر شدم که به خانه‌ی پدرومادرم در تهران دستبرد زده شده است. راوی می‌گفت قفل‌ها شکسته، نرده‌های آهنی حفاظ ورودی ساختمان اره شده‌، اتاق‌ها به هم ریخته و آنچه در گنجه‌ها و قفسه ها بوده بیرون ریخته شده و کاغذها و کتاب‌ها و اشیاء پخش زمین مانده‌اند. 

 

اقتصاد

◄ دلار‌های نفتی بر باد رفته ایران؛ از حساب تا صندوق

 در همایش ملی کار، که دوشنبه برگزار شد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، از بر باد رفتن حجم عظیمی از دلار‌های نفتی ایران سخن گفت و این رویداد را به عملکرد نادرست «حساب ذخیره ارزی» نسبت داد. میرعلی حسینی از  فریدون خاوند درباره چند و چون ذخایر ارزی ایران پرسیده است. 

 

از زبان کارگزاران«مجلس»

◄ پرده برداری از نام ۳ نماینده مجلس درکلاهبرداری چند ده میلیاردی

 اکبر اعلمی نماینده اصلاح‌طلب مجالس ششم و هفتم و سیاست‌مدار منتقد که ۷ اردیبهشت‌ماه درنامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی درباره فساد مالی تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطالبی را عنوان کرده بود، از نام سه تن از نمایندگان مجلس «کوهکن، برزگر و ندیمی» که در کلاهبردی چند ده میلیاردی ۱۷۷۰۰  مترمربع زمین مشارکت داشته‌اند، پرده برداشت. 

 

نرگس محمدی: سه اتهام دارم؛

◄ می‌گویند شرکت در تجمع اعتراضی به اسیدپاشی شرکت در اغتشاش است

 نرگس محمدی، فعال حقوق مدنی و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که روز ۱۳ اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ برای رسیدگی به اتهاماتش به دادگاه انقلاب فراخوانده شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« من متهم به سه اتهام در یک پرونده قطور هستم و تمام دلایل و مستندات این سه اتهام نیز فعالیت ها، درخواست و اصرار من برای تحقق جامعه مدنی در ایران است. هر فعالیتی که در این مورد داشته ام بر علیه ام در پرونده ای گنجانده شده است.»

 

روز معلم در ابن بابویه؛

◄ ادای احترام شماری از معلمان به ابوالحسن خانعلی

 حضور روز شنبه شماری از فعالان صنفی معلمان بر مزار "ابوالحسن خانعلی" پس از آن صورت گرفته است که تشکل های صنفی معلمان ایران طی ماه های اسفند ۹۳ و فروردین ۹۴ دو تجمع صنفی و سراسری را در اعتراض به بی توجهی دولت و به ویژه مجلس نهم به وضعیت صنفی معلمان برگزار کرده اند.

 

◄ تلاش «دولت پنهان» ایران برای خرید پالایشگاه در سوئیس پیش از لغو تحریم‌ها

 تلاش برای خرید یک پالایشگاه در سوئیس اولین تلاش ایران برای چنین خریدی در اروپا نبود. در ماه جولای ۲۰۱۲ همین روزنامه گزارش داد که «گروه گسترش انرژی تدبیر» (یک شرکت تابعهٔ گروه تدبیر که آن نیز توسط آمریکا به جهت ارتباط با ستاد تحریم است) در خرید پالایشگاه «پتیت کرونه»  در فرانسه ناکام بوده است.

 

◄ مهسا وهابی؛ باستان‌شناس جوانی که با کشف اسکلت هفت‌هزار ساله تاریخ تهران را تغییر داد

 مهسا وهابی دانشجوی جوان کارشناسی ارشد باستان شناسی می گوید روزی در خیابان مولوی قدم می زد که ناگهان به چاهی حفر شده در این منطقه نظرش را جلب کرد و اجازه نداد تا به راحتی از آن عبور کند"، اما همین کنجکاوی و پیگیری او سبب کشف اسکلت زن ۷ هزار ساله در خیابان مولوی و تغییر تاریخ تهران شد.

 

تخریب خاک در ایران:

 گزارش یک کشتار پیش پا افتاده

 آمارهای مربوط به فرسایش یا آلودگی خاک معمولا چندان توجهی بر نمی انگیزد. خاک اساسا پیش پا افتاده ترین پدیده عالم هستی است. طرفداران محیط زیست ممکن است واکنش سراسری و پرشور نسبت به موضوعاتی مثل سگ کشی در یک شهر یا قطع درختان حیاط یک ساختمان دولتی داشته باشند، اما حتی دهشتناک ترین گزارش های مربوط به بحران فرسایش خاک در ایران گوشه چشمی از کسی تر نمی کند.

   

پولشوئی

 توکا نیستانی                                                                                                منبع: روز 

 

دستور مجدد خامنه‌ای؛ کش ندهید

جابجایی ۵ میلیارد دلار با یک نامه

 کاظم پالیزدار در مصاحبه با روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت گفته است: "مصوباتی از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در دولت قبل، وجود دارد که در یک کاغذ معمولی و حتی بدون سربرگ، نوشته شده است. در یک مورد، نوشته شده که ۴ تا ۵ میلیارد دلار پول از این حساب به حساب دیگری واریز شود و سه وزیر و رئیس کل بانک مرکزی هم زیر آن را امضا کردند و به عنوان مصوبه ستاد تدابیر ویژه ابلاغ هم شد و براساس آن ۴ تا ۵ میلیارد دلار پول جابه‌جا شد".

 

بیانیه جبهه ملی ایران

مسئولان به مشکلات معلمان گوش فرا دهند

 در بیشتر جوامع توسعه یافته و در حال توسعه بشری بیشترین حقوق و مزایا به معلمان اختصاص دارد و هیچگاه اجازه نمی دهند دامنه بحران اقتصادی به سفره ی معیشتی معلمان برسد. اما شرایط روز زندگی معلمان در ایران جایگاهی در حد تاسف است. مشکلات معیشتی معلمان منزلت اجتماعی آنان را نیز دستخوش آشفتگی کرده است. معلمی که از منزلت بالایی برخوردار نباشد نمی تواند در انتقال ارزش ها و کمک به رشد همه جانبه دانش آموزان به طور موثرتری عمل کند.

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.