نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2015‏/07‏/02

 

آرشیو ماه ژوئن ۲۰١۵

 

 

ثروتی که موشک‌های ایران نصیب شرکت های اسلحه سازی کرد

● نشریه فارین پالیسی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ نوشته عزم باراک اوباما برای دستیابی توافق با ایران، ثروت‌ بادآورده‌ای را نصیب شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکایی کرده است.

 

رد پای بنیاد تعاون ناجا در ماجرا

مگه میشه دکل گم بشه؟

● یک هفته پس از انتشار خبر ناپدید شدن یک دکل نفتی در دوران محمود احمدی نژاد که با واکنشی گسترده مواجه شد و به تولید ده ها متن طنز، کاریکاتور و... انجامید، روزنامه ایران دیروز از پیدا شدن این دکل نفتی در آبهای خلیج مکزیک خبر داد.

 

قطع دست يك سارق در مشهد...

توکا نیستانی                                                                ایران وایر

 

دو حکم قطع دست در مشهد اجرا شد

● در ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی در ایران، حد سرقت در مرتبه نخست، قطع چهار انگشت دست راست سارق، در مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق و در مرتبه سوم حبس ابد است. مجرم در مرتبه چهارم به اعدام محکوم می‌شود.

 

اقتصاد ایران

«تخلف ۱۳ هزار میلیارد تومانی» در واگذاری زمین‌های قشم

فروش غیرقانونی فرودگاه قدیم قشم، «متری ۸۰ هزار تومان»

● مدیر عامل سابق منطقه آزاد قشم در دولت حسن روحانی، از «تخلف ۱۳ هزار میلیارد تومانی» در واگذاری زمین‌های فرودگاه قدیم قشم و «بندر درگهان» در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، خبر داد.

 

اقتصاد

دکل "دین"، گمشده در ایران یا فعال در مکزیک و قطر؟

● پایگاه اینترنتی فرارو در گزارشی به ماجرای گم شدن این دکل نفتی پرداخته و ارزش این دکل را حدود ۷۸ میلیون دلار اعلام کرده است. به گزارش این پایگاه اینترنتی این دکل با نام "دین" در سال ۱۳۹۰ از یک شرکت خارجی خریداری شده است.

 

۶۵۰ فعال مدنی خواهان آزادی نرگس محمدی شدند

۶۵۰   تن از فعالان مدنی و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسئولان قوه قضائیه خواهان آزادی نرگس محمدی شدند. نرگس محمدی محکوم به شش سال حبس است اما به دلیل بیماری توانایی ماندن در زندان را ندارد.

 

«۲۱ درصد از معتادان در ایران تحصیلات لیسانس به بالا دارند»

● مشاور و دبیر اتاق فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری آمار جدیدی از وضعیت اعتیاد در ایران ارائه داد. او گفت تنها شش درصد افرادی که اعتیاد دارند به‌طور کامل بی‌سواد هستند.

 

بنیاد برومند:

بزرگداشت ۵ تیر، روز جهانی منع شکنجه

ایران باید به معاهده منع شکنجه بپیوندد

وضعیت پیوستن کشورها به معاهده منع شکنجه  سرمه‌ای: کشورهای عضو معاهده،  آبی: کشورهای امضا کننده،  نارنجی:کشورهای بدون اقدام

● روز ۲۶ ژوئن (۵ تیر) روز جهانی منع شکنجه و مجازات های بی رحمانه و پشتیبانی از قربانیان آن است. بر اساس تعریف قربانی شکنجه در قوانین بین المللی، که خانواده ها و نزدیکان افراد شکنجه شده را نیز قربانی شناخته است، می‌توان گفت که در طول سه دهۀ اخیر شکنجه و مجازات‌های بی رحمانه در ایران صدها هزار و حتی بیش از این قربانی برجای گذاشته است. 

 

به بهانه ۲۶ ژوئن، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

جدال با مواد مخدر در ایران: ناکارآمد و بی‌نتیجه

● جمهوری اسلامی می‌گوید شیوع مصرف مواد مخدر، توطئه اسکتبار جهانی و یکی از حربه‌های تهاجم فرهنگی است. مردم مخالف و بدبین به حکومت اما می‌گویند توزیع گسترده مواد مخدر، کار خود حکومت است برای سود مادی و جلوگیری از آگاهی و فعالیت جوانان.

 

خامنه‌ای و پرده‌برداری از نقطه عزیمت نرمش قهرمانانه

● خامنه‌ای در دیدار با مقامات و مدیران نظام، از چگونگی شکل‌گیری سیاست “نرمش قهرمانانه” و دور جدید مذاکرات هسته‌ای پرده‌برداری کرد. او در عین حال با گسترش و تحکیم خطوط قرمز، مسیر دستیابی به توافق جامع را پیچیده‌تر ساخت.

 

«هیچ کس نمی داند جمهوری اسلامی وی چیست و اگر کسی به متون گذشته مراجعه کند پشتش به لرزه در می آید. او نه تعدد گروه های سیاسی را می پذیرد نه دموکراسی را. می خواهد روحانیت قانون الهی را اجرا کند؛ همه چیز اینجا شروع می شود و اینجا تمام می شود.»

 

روزه خواری،

 ۲۵ ضربه شلاق، زیر عکس رهبری

● مراسم در محوطه ساختمان دادگستری استان فارس، درست زیر عکس آیت الله خامنه ای اجرا می شد. در بین جمعیت پیرزنی خوشرو که برای سالیان زیادی مقابل دادگستری گدایی می کرد و مردم او را دیوانه می پنداشتند، به چشمم آمد. با آماده شدن مامور اجرای حکم شلاق پیرزن پشت به جمع کرد و در حالی که از جمع فاصله می گرفت با صدای بلند گفت: «تو را خدا آسه (ملایم) بزنید!»

 

از زبان استاد اخلاق در جمهوری اسلامی

مصاحبه تفصیلی فردا با آیت الله حائری شیرازی:

آیت الله بهجت به امام گفتند از لوطی‌ها استفاده كن، امام هم به طیب نامه داد

● به عنوان نمونه آیت الله بهجت در ایام نیمه خرداد شروع نهضت، نامه ای به امام می دهند و می گویند لازم است برای این حركت از كسانی كه حتی لوطی هستند و خیلی مذهبی نیستند نیز استفاده كنید. لذا امام نامه ای به طیب می دهد و طیب نیز در دسته را راه اندازی می كند... 

   

تخریب زندان اوین

تفاهم ‌نامه ‌ای برای برج ‌سازی

● سردار قالیباف شهردار تهران مثل بسیاری از کارگزاران شرمنده‌ی حاکمیت برای چندمین بار عزم خود را جزم نموده‌ است تا شاید بتواند با تبدیل زندان اوین به بوستانی عمومی آبروی نداشته‌ی نظام را به آن بازگرداند. چون به ظاهر او همانند بسیاری از کارگزاران حکومت چنین می‌انگارد که با تخریب زندان اوین و تبدیل آن به گردشگاهی عمومی خواهد توانست به چنین برنامه‌ای یاری رساند و از شرمندگی مدیران حاکمیت بکاهد. همچنین این گروه از مدیران ارشد نظام سهل‌انگارانه می‌پندارند که تخریب اوین تلاشی خواهد بود تا کشتارهای بی‌امانی را که مدیران ریز و درشت نظام طی سی و هفت سال برای بقای خویش در آن به انجام رسانده‌اند، برای همیشه از تاریخ محو کنند.

 

اقتصاد

دولت روحانی و بوم‌رنگ اقتصاد پساتحریم

● بیایید فرض را بر این بگذاریم که ایران و غرب به توافق نهایی رسیده‌اند، ایران دستورالعمل نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای خود را به صورت کامل پذیرفته و غرب نیز آن‌گونه که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند، با وجود مخالفت‌های کنگره امریکا و سیاست‌مداران مخالف توافق و رفع تحریم از ایران، همه تحریم‌ها را به صورت آنی و یک‌باره لغو کرده است. چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

 

اقتصاد

جایگاه ایران در بازرگانی خارجی جهان

● تنشهای مستمری که نشانه بی‌برنامگی در عرصه کلان سیاسی و اقتصادی است جایی را برای مدیریت راهبردی باقی نمی‌گذارد. تقلای «بقا» که هدف مدیریت در دوره بحران است، مدیریت غالب در چنین شرایطی است. به همین دلیل  تصمیم‌گیری لحظه‌ای شده و از منابع نیز به صورت عقلانی استفاده نمی‌شود.

 

نگرش منفی به ایران؛

جمهوری اسلامی در پنج قاره در صدر است

● در کمتر از دو هفته مانده به پايان مهلت گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی، يک نظرسنجی سازمان آمارگيری «پيو» در آمريکا، تصوير نامطلوب و نامساعدی از جمهوری اسلامی ايران ارايه می‌دهد.

مرکز پژوهش‌های اين سازمان آمارگيری می‌گويد که نگرش بيشتر جهانيان نسبت به ايران، منفی است و اکثريت مردم در ۳۱ کشور از ۴۰ کشوری که در قاره‌های آسيا، اروپا و آمريکا مورد نظرخواهی قرار گرفته‌اند، نسبت به جمهوری اسلامی نگرشی منفی دارند و در چندين کشور مسلمان، بويژه در خاورميانه بدبينی به ايران در سال‌های اخير افزايش يافته است.

 

نامه ی دکتر ملکی به سردمداران نظام ولایی

● اینجانب محمد ملکی استاد بازنشسته دانشگاه تهران بارها مخالفت خود را با والیان نظام ولایی و ولایت مطلقه فقیه بدلیل عدم کفایت و صلاحیت در اداره امور کشور در یادداشت ها و مصاحبه هایم اعلام کرده ام و ابایی از ابراز صریح نظراتم نداشته و ندارم. در این روزها که در آستانه هشتاد و دو سالگی و پایان عمر با چند بیماری لاعلاج دست و پنجه نرم میکنم، میخواهم با فرزندانم و بویژه پسرم که هفت سال است از دیدارش محروم هستم دیدار کنم.

 

سپاه پاسداران، اين قزلباشان خامنه‌ای، نگهبانان خرافه

حمید آقایی

● سپاه ديگر به مانند گذشته فقط به عنوان يک نيروی نظامی و يا به‌ عنوان يک قدرت اقتصادی عمل نمی‌کند؛ بلکه امروزه نه تنها ساختار قدرت در جمهوری اسلامی را رقم می‌زند که حتی به عنوان يک تفکر و ايدئولوژی خاص نيز مطرح است. شايد ما نمونه آن را فقط بتوانيم در دوران صفويه و در ميان سپاهيان شاه اسماعيل صفوی، قزلباشان، سراغ کنيم.

 

پشت پرده ورود کارگران چينی به کرمان

● آفتاب يزد ـ ورود کارگران چينی به شرکت فولاد زرند، موضوعی عجيب ولی واقعی است. حالا ديگر بايد در بازارهايمان علاوه بر اجناس چينی، شاهد «کارگران چينی» هم باشيم.

 

کارون؛ رودخانه‌ای از فاضلاب

● لب کارون چه گل بارون یک خاطر دور و تمام شده است حالا اگر کسی بر لب این رودخانه  بایستند و به آن نگاه کند جز بوی فاضلاب و رنگ کدر و آلوده آب آن چیزی نصیبش نمی شود. 

 

نرگس محمدی و گوهر عشقی روایتی از هویت مادرانه، مقاومت و اعتراض

آزاده دواچی

● مدرسه فمینیستی: یکی از ویژگی های حضور زنان در مبارزات مدنی در داخل ایران، شرکت مادران در هر نوع فعالیتهای اعتراضی و جنبش های مدنی بوده است که به خصوص در چند سال اخیر نقش بارزتر و گسترده تری به خود گرفته است. اهمیت حضور مادران نه چرخش به سمت سنتهای تحمیل شده در جامعه ایران است و نه فرار از ماهیت ذاتی مادر بودن و فرزنددار شدن، بلکه به نوعی شکل دهی مقاومت اعتراضی از طریق مادر بودن است.

 

 ۱۵ گروهی که «به نیابت از ایران» در سوریه و عراق می‌جنگند

بی‌تا بختیاری - بهنام قلی‌پور

● «مدافعان حرم اهل بیت» یا «مدافعان حرم» به گروهی از اعضای سپاه٬ بسیج٬ نیروهای مذهبی حامی آیت الله خامنه ای و مراجع تقلید شیعه و ۱۵ گروه از شبه‌نظامیان شیعه گفته می‌شود که با عنوان «دفاع» از آرامگاه‌های امامان شیعه و نوادگان آنها در سوریه و عراق مشغول جنگ هستند. 

 

ژاندارم شیعه خلیج فارس،

ایران و آمریکا در مسقط به دنبال چه می باشند؟

فرامرز دادرس

● منابع اطلاعاتی غربی می گویند؛ یک نشست پنهانی با شرکت نمایندگان آمریکا، ایران و گروه انصارالله یمن (حوثی) وابسته به جمهوری اسلامی ایران در هتل البوستان مسقط پایتخت کشور عمان برگزار شده است. این نشست به مدت سه روز از شنبه سی ام ماه مه۲۰۱۵ آعاز و روز دوشنبه اول ژوئن  ۲۰۱۵ به پایان رسید. 

 

واکنش زنان ایران به تهدیدهای انصار حزب الله

با ارعاب و تهدید می‌خواهند زنان را در خانه نگهدارند

● به دنبال اعلام مقامات دولتی مبنی بر رفع موانع برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، روز دوشنبه ۱۸ خرداد ماه فراخوانی از سوی حوزه علمیه ایروانی و انصار حزب الله منتشر شد که در آن از آنچه به نام «امت حزب الله» خوانده شده، دعوت کرده است با «حضور خونین» خود مانع از ورود زنان در استودیوم آزادی در تاریخ ۲۹ خرداد ماه شوند. / زنان ایران می‌گویند انتظار داریم تا دولت از زنان در مقابل تهدید کنندگان حمایت کند و آن را فقط به قوه قضاییه واگذار نکند. 

 

اعدام‌ها در ایران ادامه دارد

 ۲۹ نفر در یک روز به دار آویخته شدند

● شمار اعدام‌ها در ایران به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است و جریان پیگیری اخبار اعدامی‌ها به روندی هر روزه تبدیل شده است.

با وجود فشارهای بین‌المللی اما به نظر می‌رسد که مقام‌های قضایی در ایران، اعدام‌های گسترده را در شأن و برازنده نظام اسلامی می‌دانند و گر‌چه وعده‌هایی برای ایجاد تغییر در قانون و کاهش اجرای احکام اعدام می‌دهند، اما این وعده‌ها به عمل نمی‌رسند. 

 

در هر کرانه موج صدايش به گوش می‌آيد ؛

وز هر کرانه کاروان ِ جنازه به سوی گور روان است ،

نابهنگامی

نعمت آزرم

● ...اکنون سی و پنج سالی پس از سرايش نابهنگامی و در بیست و ششمین سالگرد در گذشت ِ آن "پير هيچ باور ايران سوز" به انگيزه‌ی چاپ اين شعر، ياد آوری خاطره‌ای مربوط به شعر نابهنگامی را بايسته ديدم.

 

روشنگریِ افشاگرانه و ترور شخصيت

مسعود نقره‌کار

● روشنگریِ افشاگرانه مبتنی بر ارائه مدارک، اسناد و شواهد مستدل است تا سره از ناسره جدا کند، در حالی‌که در ترور شخصيت مدرک، سند و شواهد مستدل محلی از اِعراب ندارد. شارلاتانيسم سياسی با آوازه‌گری مرز ميان اين دو به‌هم می‌ريزد و روشنگری افشاگرانه و نقد را ترور شخصيت معرفی می‌کند تا با خلط مبحث و سفسطه مانع پالايش و لايروبی سياست، فرهنگ و جامعه از دروغ‌پردازی و مردم‌فريبی شود. 

 

اعتراض جبهه ملی ایران

به اظهارات بی پایه ی سردار محمداسماعیل کوثری

● نام بردن از جبهه ملی در میان این اظهارات به اندازه ای غیرمسئولانه و دور از حقیقت ونشان دهنده ناآگاهی سیاسی گوینده آن است که نیازی به تکذیب و پاسخگوئی ندارد و آن راجز اتهامی بی پایه و عاری از واقعیت و دور از سیره جبهه ملی نمی توان تلقی نمود.

  

زنان ایران رتبه اول خودسوزی در خاورمیانه را دارند

 

● در پی خودسوزی يک دختر دانشجو در دانشگاه آزاد شيراز و خودکشی هايی که در ميان دانشجويان بويژه دانشجويان دختر در شهرهای مختلف طی چند دهه اخير رخ داده، نشستی علمی در دانشکده علوم اجتماعی تهران برگزار شد که در آن استادان جامعه‌ شناسی آسیب‌های اجتماعی این پدیده را مورد بررسی قرار دادند.

 

هجده هزار پرونده زمینخواری

غارت زمین توسط شهرداری ها و نیروهای مسلح

● در حالی که هنوز از رسیدگی به پرونده های زمینخواری برادران لاریجانی خبری نیست، روز گذشته معاون اول صادق لاریجانی ادعا کرد قوه قضاییه با زمینخواران برخورد می کند.

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.