نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2015‏/09‏/04

 

آرشیو ماه اوت ۲۰١۵

 

 

از زبان خودشان

پرونده بابک زنجانی فساد قرن

● اسحاق جهانگیری فساد دولتی را به "موریانه‌ای" تشبیه کرد که به جان کشور افتاده و گفت همه باید همت کنند تا این راه متوقف شود.

اسحاق جهانگیری پرونده بابک زنجانی را بزرگترین فساد دانست که به اعتقاد او هیچ مشابهی ندارد. وی آن را "فساد قرن" نامید و گفت: «اگر کسی پیدا شد فردی را معرفی کرد، حتی در دنیا که یک دلار از بابک زنجانی بیشتر پول برده، من از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.»

 

یک ملت هستیم که چند دولت بر ما حکومت می کند

مهرانگیز کار

● آن وقت ها که تب اصلاحات بالا رفته بود می گفتیم در ایران با "حاکمیت دوگانه" روبه رو شده ایم. تب فرونشست و تب های دیگر نیز. نهادهای موازی که آن روزها نقل محافل و نوشته های ما بود، به اندازه ای تثبیت شدند که دیگر اصلا موازی به نظر نمی رسند. تبدیل به دولت هائی شده اند در دولت و مدعی و منتقد هم ندارند. مطبوعات دربست در اختیار مسایل هسته ای است و حقوقدانان کاری به کار نهادهائی که هریک زورمندانه قلدری می کنند ندارند. نهادهای سابقا موازی، وارد حریم یکدیگر نمی شوند. حد و مرزهای خود را می شناسند. همزیستی مسالمت آمیز بر ضد حقوق مردم، بهترین تعریفی است که می توان از حضور آنها در کنار یکدیگر ارائه داد.

 

محیط زیست

«دولت عامل اصلی تخریب محیط زیست است»

گفت‌وگویی با بیژن فرهنگ دره‌شوری

● «حکومت برنامه‌ای برای محیط زیست ندارد، اهمیتی برایش قائل نیست. مثل خانواده‌​ای که هیچ هدفی ندارد. مقداری پول دارد و می​گوید فعلاً اشیاء عتیقه را می​‌فروشیم یا آن آپارتمان را می​‌فروشیم و می​‌خوریم. حالا این​ها هم نفت می​‌فروشند و می​‌خورند. نه کاری هست، نه تولیدی هست، نه صنعتی هست و نه نسلی که از نظر فکر و ایدئولوژی و روح و آرمان برای کار و تولید آماده باشد.»

 

وزارت اطلاعات:

فعالیت ها وتشکیل جلسات درون سازمانی جبهه ملی باید متوقف شود!

اطلاعیه

● وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در روزهای ۱۹ مرداد و ۲ شهریور ۹۴، دکتر حسین موسویان مسئول تشکیلات و رئیس هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران را احضار نموده و به ایشان اخطار کردند که فعالیت ها و تشکیل جلسات درون سازمانی جبهه ملی را باید متوقف کنند و تهدید کردند در صورتی که جلسه ای توسط اعضای جبهه ملی تشکیل شود پرونده تدارک دیده شده برای مسئول تشکیلات را به قوه قضائیه ارسال خواهند نمود.

 

قاچاق/اقتصاد

ایران به تسخیر باندهای قاچاق درآمده است

● علی شمس اردکانی، بنیانگذار منطقۀ آزاد قشم و نخستین مدیر عامل این جزیره، در گفتگویی مفصل با روزنامۀ "شرق" به گوشه هایی از زمین خواری های سازمان های دولتی در جزیرۀ قشم و قاچاق سوخت و کالا در کشور اشاره کرده و افزوده است که "هر منطقه ای از ایران یک پادشاه قاچاقچی دارد" و سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار قاچاق سوخت و ۲۰ میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور صورت می پذیرد.

 

فرهنگ

خانلری، بنیادگذار "سخن" و قافله‌سالار زبان فارسی

● پرویز ناتل خانلری نویسنده و شاعری بزرگ بود که عمری در راه گسترش فرهنگ و ادبیات ایران تلاش کرد. مهم‌ترین دغدغه او سلامت و پیشرفت زبان فارسی بود و دسترسی همه ایرانیان به این زبان.

او در عین حال یادآوری می‌کند که فرزندان ایران، مانند پسر او، می‌توانند به آینده‌ای پرافتخار امید داشته باشند و برای میهن خود جایگاهی شایسته در جهان بیابند. به نظر او، اکنون که ایران مانند بسیاری از کشورهای خاورزمین چندین سده از قافله تمدن دور افتاده، برای جبران عقب‌ماندگی هنوز راهی دارد و آن پیشرفت فرهنگی است.

 

اقتصاد ایران

پول کثیف و اقتصاد سیاه در اقتصاد ایران

● چندی پیش وزیر کشور دولت یازدهم، برای نخستین ‌بار بحث پول ‌های کثیف در انتخابات را به میان کشید و نسبت به به ‌کارگیری آن در انتخابات آینده هشدار داد. هرچند این وزیر بعداً از موضع ‌گیری خود عقب‌ نشینی کرد، اما موضوع پول کثیف مسئله قابل انکاری در جامعه ایران نیست و دست کم دو تن از معاونان رئیس جمهور پیشین به دلیل به‌ کارگیری با پول‌ های کثیف در زندان هستند و بعید نیست افراد بیشتری نیز برای بازپرسی به دادگاه احضار شوند.

 

 

خالی‌شدن آبادی‌ها بر اثر بی‌آبی

● به این عاصی اجازه دهید تا بحث را با نگاهی به الگوی استقرار سکونت‌گاه‌های این سرزمین اثیری یعنی خانه مشترک ایرانیان آغاز کند. چنانچه به الگوی یادشده در مناطق کم‌آب یا خشک و نیم‌خشک از سر بصیرت (که کیمیا شده است) نظری افکنده شود، مشخص می‌‌شود انسانِ عقلانی خانه و کاشانه خود را در کوه‌پایه‌ها بنا کرده است. این اقدام، گویای توجه بنیادین به مسئله دسترسی به آب است. 

 

یکی دیگر ازدستآوردهای انقلاب اسلامی

بیش از ۹ میلیون بی‌سواد در ایران

● عطاءالله سلطانی صبور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت که ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در ایران بی‌سواد هستند.

 

پنج دلیل برای تبرئه رسوای سعید مرتضوی!

● نام سعید مرتضوی با کهریزک و ابداع شکنجه ای بنام "کهریزکی شدن" و افزودن این واژه به ادبیات سیاه شکنجه، سرکوب اعتراضات سال ۸۸ و تولید ارعاب گسترده، قتل زهرا کاظمی، توقیف روزنامه ها و دستگیری ده ها روزنامه نگار، و با فساد و اختلاس و حیف و میل گسترده بیت المال و خلاصه لیست بلند بالائی از انواع جرم ها و بزه های سیاسی و غیرسیاسی، گره خورده است. در انقلاب بهمن شعاری بر در و دیوار ها نقش می بست حاکی از آن که  ننگ با رنگ پاک نمی شود. سعید مرتضوی براستی چنان ننگی است که با هیچ رنگی پاک شدنی نیست.

 

نسرین ستوده:

به مرگ، اسیدپاشی و مثله شدن تهدید شده‌ام

● خانم ستوده در گفت ‌و گویی با سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران که جمعه ۳۰ مرداد منتشر شده، گفته است: «از شروع تحصن در مقابل دفتر کانون وکلا بار‌ها مورد تهدید قرار گرفتم.

 

ملت در فرقون!

هادی خرسندی

● اگر دستم رسد بر چرخ گردون

به او گویم که این چونست و آن چون؟

یکی را میدهی بوئینگ مخصوص

یکی بی آمبولانس افتد به فرقون

(!باباطاهر بیمار)

 

جبهه ملی ایران

 ۲۸ مرداد روز سیاه تاریخ ایران

● وقتی در روز ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی انقلاب مشروطیت ایران به پیروزی رسید و نظام پارلمانی در این سرزمین برقرار گردید، در سرتاسر این منطقه و حتی در کشور قدرتمند شمالی ما روسیه، هنوز رژیم های استبدادی مطلقه حاکم بودند و بنابراین ملت ایران پیشقراول برپائی دموکراسی پارلمانی در بین تمام کشورهای منطقه بود و توانست سلطنت مطلقه را به زیر کشیده و یک قانون اساسی مترقی حاوی حقوق سیاسی و اجتماعی شهروندان ایران را به دست آورد.

 

ویژهً سالگرد کودتای ۲۸ مرداد،

شالوده شکنی یک افسانه

یادداشتی  پیرامون كودتاى ۲۸ مرداد  ۱۳۳۲

و پلنوم چهارم حزب توده به سال ۱۹۵۷ - ۱۳۳۶

 

خسرو شاکری (زند)

● تاريخ كودتاى ۲۸ مرداد، برغم اینکه بسیاری از اسناد سیا و اینتلیجنس سرویس یا هنوز در اختیار تاریخنگاران/تاریخشناسان قرار نگرفته اند یا گویا از بین برده شده اند، ديگر ازهمه‏ سو بخوبى شناخته شده است، و همه ی طرف‏هايى كه در آن دست داشتند (به ‏غير از خانواده­ ی پهلوى و زرخریدان شان) به دخالت مستقيم، برنامه ‏ريزى و اجراى آن توسط دول آمريكا و بريتانيا اعتراف كرده‏ اند...

در پاسخ به پرسش هندرسون پيرامون «فرمان» شاه داير بر «بركنارى او [مصدق] از نخست‏ وزيرى و انتصاب زاهدى به جاى او،» مصدق گفت:

«او هرگز چنين فرمانى را نديده و اگر هم ديده بوده باشد، براى او تفاوتى نمى ‏كرد.» موضع مصدق «تا مدتى اين بود كه مقام شاه ماهيتى تشريفاتى دارد و اينكه شاه در مسؤوليت شخصى هيچ حقى ندارد كه بتواند فرمانى داير بر تغيير دولت بدهد.» هندرسون گفت «آيا بايد من اين‏طور بفهمم كه: الف) او از اينكه شاه فرمانى داير بر بركنارى نخست ‏وزير صادر كرده بود بى ‏اطلاع بود، و ب) و اگر او اطلاع مى ‏يافت كه شاه فرمانى داير بر بركنارى او صادر كرده بود، آنگاه او آن را نامعتبر مى‏شناخت؟» پاسخ مصدق «مثبت» بود.

 

رادیو اسرائیل خلیج فارس را به اعراب بخشید

● جالب توجه است که برخی از اعضای اپوزیسیون و مردم ایران با شنیدن نام خلیج (ع-ر-ب-ی) رگ های گردنشان برافروخته می شود و بی درنگ واکنش های تندی از خود نشان می دهند ولی در این مورد ویژه تاکنون هیچیک جرأت نکردند از خود واکنشی نشان دهند و نسبت به  این بذل و بخشش خلیج فارس به اعراب و گفته های رادیو اسرائیل اعتراضی انجام دهند.

 

اقتصاد

«برجام»، دلار و روابط پولی بین‌المللی

● یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در حال حاضر سیاست خارجی آمریکا با آن روبرو است، موافقت یا مخالفت دستگاه قانونگزاری آمریکا با توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است، متنی که کاخ سفید واشینگتن در تدارک، گذار آن از مراحل بسیار طولانی دیپلماتیک و سرانجام تصویب آن در پایتخت اتریش، نقشی تعیین کننده داشت.

 

نهضت مقاومت ملی ايران

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار

National Movement of the Iranian Resistance

NAMIR

Founded by Chapour Bachtiar

 

گزارش کوتاه از برگذاری مراسم سالگرد قتل دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه

● به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد قتل دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه، نهضت مقاومت ملی ایران مراسم بزرگداشت بنیانگذار و رهبر خود را روز پنجشنبه ۶ اوت ۲۰۱۵ در گورستان مونپارناس- پاریس- برگذار کرد.

 

متن کامل سخنرانی خانم مهشید امیرشاهی

به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد قتل شاپور بختیار

● به چشم مردم ایران در شانزدهم دیماه ۱۳۵۷ زاده شد. پیش از آن تاریخ دامنـۀ شهرتش از دایره ای محدود فراتر نرفته بود. زندگی وی در شانزدهم مرداد ماه ۱۳۶۹ به پایان رسید. در این تاریخ شهرتش جهانگیر بود.

هنگامی که شاه از قدرت دست شست، راه صدارت را به روی او گشود اما سنگی از پیش پایش بر نداشت.

 

متن کامل سخنرانی آقای پرویز دستمالچی

به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد قتل شاپور بختیار

 

● "... تا زمانی که آیت الله خمینی زنده بود، تصمیم در باره قتل دگراندیشان در درون یا بیرون را تنها خمینی می گرفت...  و بدون تائید و دستور او هیچ قتلی انجام نمی گرفت...  پس از فوت آیت الله خمینی، و پس از آنکه علی خامنه ای در سال ۱۹۸۹ رهبر نظام شد، تحت ریاست و نظارت او شورایی به نام "شورای امور ویژه" تأسیس شد که برفراز حکومت و تمام نهادهای آن بود...

ما نه با "گروههای خودسر" یا جناحی از درون هیئت حاکمه، بلکه با یک سیستم جنایتکار روبرو هستیم.

 

نهضت مقاومت ملی ايران

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار
National Movement of the Iranian Resistance
NAMIR

Founded by Chapour Bachtiar

به مناسبت ششم اوت

بیست و چهارمین سالگرد قتل شاپور بختیار

و سروش کتیبه

 قتل دکتر شاپور بختیار در پانزدهم مرداد ۱۳۷۰، نه فقط ضربه ای شدید به نهضت مقاومت ملی ایران که بنیانگذار و رهبر خود را ازدست داده بود، وارد آورد، بلکه تمامی هموطنان آزادیخواه خواستار استقلال ایران و استقرار دموکراسی را با فقدان جبران ناپذیر دولتمردی بزرگ و رهبری شایسته روبرو کرد.

سردمداران نظام توتالیتر جمهوری اسلامی، می پنداشتند که با کشتن بختیار خواهند توانست مسیر مبارزه ی سرسخت ترین مخالف خود را که از اولین روزهای انقلاب اسلامی، و پس از آن با فرستادن پیام نوروز سال ۱۳۵۸ از مخفیگاه به ملت ایران آغاز کرده و تا آخرین روز حیات پر افتخارش به آن ادامه داده بود، مسدود کنند. زهی خیال خام و تصور باطل!

 

در آستانه ی نهضت مشروطیت ایران

 

  

نهضت مقاومت ملی ايران

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار
National Movement of the Iranian Resistance
NAMIR
Founded by Chapour Bachtiar

دعوت به مراسم ششم اوت ۲۰۱۵

به مناسبت

بیست و چهارمین سالگرد قتل شاپور بختیار

و سروش کتیبه

 پنجشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، یاد آور روزی است که فرستادگان دستگاه رهبری جنایت پیشه و تبهکار جمهوری اسلامی دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه را کشتند.

امسال نیز در این روز، پنجشنبه ششم اوت ۲۰۱۵، مراسم گرامیداشت شاپور بختیار، ادامه دهنده ی واقعی راه مصدق، بنیانگذار و رهبر نهضت مقاومت ملی ایران، و دستیار باوفای او سروش کتیبه، مانند سالیان گذشته همچنان دور از وطن برگذار خواهد شد.

بدینوسیله از کلیه ی هموطنان گرامی خواهان آزادی و استقلال ایران برای حضور در گورستان مونپارناس- پاریس دعوت می شود.

شروع مراسم: ساعت چهار (۴) بعد از ظهر.

 سخنرانان:

خانم مهشید امیرشاهی

آقای پرویز دستمالچی

در خاتمه، آقای حسن نقیبی مطالبی به سمع حضار خواهند رساند.

 

ایران هرگز نخواهد مرد

نهضت مقاومت ملی ایران

 

در آستانه ی نهضت مشروطیت ایران

گفت‌وگوی ناصر رحیم‌خانی  با خسرو شاکری

سرچشمه‌ی آشنایی با مفهوم مشروطیت

(بخش نخست و بخش دوم )

 جنبش مشروطه‌خواهی ایرانیان دگرگونی فرهنگی و سیاسی بزرگ و بی‌همتایی در تاریخ معاصر ایران پدید آورد و آغازگر روند گذار جامعه‌ی سنتی، از آیین حکمرانی خودکامه به نظم نوآیین مشروطه‌‌گی بود. در آستانه‌ی سالگرد نهضت مشروطیت ایران هنوز آرمان‌های نافرجام این جنبش مردمی یعنی آزادی، حاکمیت قانون، تأسیس دولت ملی مدرن، پیشرفت و تجدد، همچنان خواست جامعه ایران است. 

 

۳۷ سال نکبت

پس از ۳۷ روز امید

حسین اسدی

 شرح آنچه جمهوری اسلامی بر مملکت ما روا داشته است خود مثنوی هفتاد منی است، که آخرین نمونه آن "توافق هسته ای" ست، که پس از بباد دادن ملیاردها سرمایه ملی، سند تسلیم رژیم بخواست دول بیگانه است. و مشقت زندگی روزانه مردم در حکومت ملایان را از زبان یک خانم ۳۱ ساله بیان می کنیم.: « به خدا وضعیت ایران شده مثل تیمارستان. هیچی معلوم نیست. نه کار هست، نه اینکه، … اصلا همه مردم ناامید هستن. ... با هرکسی صحبت می‌کنی نمی‌داند برای چی زنده است. مردم از روی عادت دارند زندگی می‌کنند.»

 

نمیر: از زبان گماشته ی دستگاه دزد و غارتگر جمهوری اسلامی

وزير نفت:

تشريح ماجرای دکل گمشده تا بابک زنجانی دوم، يارانه ۱۰ ميليون نفر بايد قطع شود

 مسئولان وقت تاسيسات دريايی در حالی هنوز دکل حفاری را دريافت نکرده و حتی پول آن را پرداخت کرده‌اند، سند دکل حفاری را امضا کرده‌اند، اظهارداشت: ابتدا تاسيسات دريايی ۲۰ درصد از پيش پرداخت پول دکل را به شرکت واسطه پرداخت می‌کند و سپس ساير مبالغ را در چندين قسط به شرکت واسطه پرداخت می‌کند اما اين شرکت واسطه، پول‌ها را به فروشنده اصلی که يک شرکت آرژانتينی بوده، پرداخت نکرده است.

 

به مناسبت سالگرد ترور شاپور بختیار و سروش کتیبه

پرویز دستمالچی

 بویر احمدی در ۶ اوت ۱۹۹۱، ساعت ۵ بعد از ظهر، به همراه دو تن از افراد وابسته به ج.ا.ا. به نامهای محمد آزادی (نام مستعار ناصر نوریان و کیا) و علی وکیلی راد (نام مستعار امیرکمال حسینی، نام حقیقی کوثری)، هر دو از اعضای سپاه پاسداران، به خانه بختیار می روند و پس از کشتن او و منشی اش، بدون اینکه مورد سوء ظن محافظان بختیار قرار گیرند، محل را ترک می کنند ...

 

پيشانیِ بلندِ تو را "طنز" بوسه داد

برای ايرج پزشک‌زاد

 

رضا مقصدی

 از دوردستِ خاطره‌ی باغ، با توام!

وقتی که شب، به شاخه‌ی شمشادِ ما نشست

ديديم با خطابه‌ی تاريک وُ سوگوار

زيبايی‌ی زمانه‌ی ما را سياه کرد.

 

وين رنجِ ماندگار

آن لحظه‌های صبحِ درخشانِ شاد را

همرنگِ آه کرد.

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.