نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏چهار شنبه‏، 2015‏/11‏/04

 

آرشیو ماه اکتبر ۲۰١۵

 

 

 اقتصاد

فضای کسب و کار ایران همچنان مطلوب نیست

 در تازه ‌ترین گزارش بانک جهانی درباره روند کسب و کار، وضعیت ایران به نسبت سال گذشته تنها یک پله بهبود یافته و بین ۱۸۹ کشور به رده ۱۱۸ رسیده است. اریتره در آخرین مقام و سنگاپور در نخستین رده در جدول بانک جهانی قرار دارند.

 

سخنان علی شاکری زند در مجلس بزرگداشت خسرو شاکری زند

نکاتی از زندگی خسرو شاکری زند و سبب درگذشت وی

 در همین زمینه باید به نکته ی دیگری مربوط به تحقیقات و کتاب های او اشاره شود. در بسیاری از نوشته هایی که پس از درگذشت وی منتشر شد او را مورخ جنبش چپ نامیده بودند. در اینکه شاید چپ ایران مورخی به باریک بینی او و دیدگاه نقادانه اش نداشته است سخنی نیست. و نیز اینکه کارهای مهم خود را در این زمینه آغاز کرد نیز همچنین. اما محدود ساختن کار او به این زمینه نادرست است و شاید حتی جانبدارانه باشد. در واقع او هم مورخ چپ بود و هم مورخ نهضت ملی و حتی بطور کلی متخصص تاریخ سیاسی معاصر ایران.

 

تاریخ‌سازی به سیاق پان ترکیسمِ سویِتیک!

محمد امینی

 نه پان ترکیسم راه به جایی خواهد برد و نه پافشاری بر پاسداری از "ارزش‌های ناب ایران آریایی". ما همه، آمیزه‌ای از فرهنگ‌های در هم تنیده‌ی این سرزمین تاریخی هستیم که پهنه‌ای فراتر از جغرافیای سیاسی امروز ایران دارد.

 

گزارشی از هشتمین جلسه حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر

آسمان شب، رصدخانه مهر و حلقه خوانش

 هشتمین جلسه حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر در روز سه شنبه بیست و هشتم مهرماه در محل رصدخانه مهر اداره آموزش و پرورش واقع در روستای گورک سادات برگزار شد. در این جلسه که با حضور جمعی از علاقمندان نجوم و محیط زیست برگزار شد در ابتدا حسن باغبانی مسئول رصدخانه با دعوت از حاضرین در مکان گنبد رصدخانه، ضمن بیان پاره ایی توضیحات در خصوص چگونگی ساخت رصدخانه، از تک تک افراد برای رصد ماه دعوت کرد. 

 

جمعه ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵

مادران زندانیان سیاسی. برای مادر امین انواری

 مانا نیستانی                                                                     منبع: ایران وایر

 

پیام دکتر علی اصغر حاج سید جوادی به مجلس بزرگداشت خسرو شاکری زند

 شاکری نه فقط مورخی وابسته به قواعد مرسوم در دانش تاریخ نویسی جدید بود، بلکه خود از فعالان و مؤسسان نسل جدید برخاسته از کنفدراسیون دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور در دوران سلطنت پهلوی بود. او سالها از این رهگذر عبور جریان واقعیات نابهنجار تاریخی را، در کشور خود زیر سلطه ی سه جریان دینی، دولتی و چپِ ملهم از الگوی استالینی روسی مشاهده کرده بود. 

 

محیط زیست

تخریب ۹۳ هکتار از جنگل‌های شمال ایران برای سدسازی

 بحث و نگرانی درباره ایجاد سد شفارود در یکی از مناطق جنگلی ایران همچنان ادامه دارد. در تازه‌‌ ترین اظهارنظر در این باره، مدیرکل دفتر ارزیابی ‌های زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از تصمیم دولت برای تخریب ۹۳ هکتار از جنگل‌ های شمال جهت ایجاد این سد خبر داده است.

 

می زنم به سیم آخر( نامه ای به پسرم)

راز عباها و قباهای شکلاتی را در: ” گور پدر مردم، دنیا را بغل بزن” بکاو!

محمد نوری زاد

 پسرم، پدرت، محصول و خروجیِ یک نظام فکریِ منحط است. نظام فکری ای که خود را بهشتی و نور چشمی خدا می داند و دیگران را جهنمی و مطرود. و من، با یک چنین هیبت و شاکله ای تو را و خانواده را سوختم. چرا نگویم: من، نمونه ی کوچکی از داعش بودم در خانه. که جز عصبیت و ترشرویی و خود محوری، با او نبود. بله پسرم، من یک داعشی بودم در میان خانواده. که حق را و حقیقت را جز در مرام تشیع نمی دیدم. نگرشِ داعشی من، همگانِ مردم را در گمراهی می دید و نیکبختی و رهایی و هدایت و عاقبت بخیری را تنها در مرام خود باور داشت. من، شماها را گویا به اسیری می بردم هر روز. که اگر زمانه به سمت من می چرخید و افرادی چون مرا اختیار می داد، من و دیگرانی چون من، هرکدام یک خلخالی و شیخ علی فلاحیان و روح الله حسینیان و مصطفی پورمحمدی و سعید امامی بودیم در برکشیدنِ نظام و فروکوفتن مخالفان نظام.

 

حقوق بشر٬ کابوس حاکمان در ایران

مهرانگیز کار

 برجام و تایید آن در شورای عالی امنیت ملی و تصویب نمایشی آن در مجلس شورای اسلامی، حاکمان ایرانی را در کابوس ترسی فرو برده که مبادا پس از برجام باری دیگر زیر فشار غرب ناگزیر از بهبود وضعیت حقوق بشربشوند. این دغدغه خاطر جدی است. رهبر ایران در روزهای اخیر، به هر بهانه از کابوس خود پرده بر گرفته است. دیگر مقامات، کابوس را هر یک به زبانی بیان می کنند. وضع چنان شده که به نظر می رسد، پاشنه آشیل نظام سیاسی، ورود جدی قدرت های جهان به موضوع نقض گسترده حقوق بشر در ایران است.

 

اقتصاد

در اقتصاد ایران چه می‌گذرد؟

فریدون خاوند

 سال جاری خورشیدی هم امضای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را در کارنامه خود دارد و هم به عنوان یکی از سخت‌ترین سال‌های چهار دهه گذشته در تاریخ معاصر اقتصاد ایران به ثبت خواهد رسید.

این «پارادوکس» (تناقض)، آمیزه‌ای از شگفتی و سر در گمی را هم در محافل کار‌شناسی و هم در افکار عمومی به وجود آورده، زیرا انتظار می‌رفت که تکانه مثبت حاصل از امضای توافق وین در تیر ماه گذشته، که آغاز فرایند رفع تحریم‌ها پیامد منطقی آن است، با ایجاد یک فضای روانی خوشبینانه، چرخ از نفس افتاده فعالیت‌های اقتصادی را به راه اندازد و یا دستکم نرخ رشد را در سطح سال گذشته حفظ کند. 

 

«سالانه ۱۵۰ هزار نخبه علمی از ایران خارج می‌شوند»

 فرار مغزها پدیده‌ای است که سال‌هاست ایران دست به گریبان آن است و در برخی مقاطع نیز مسئولان منکر آن بوده‌اند. سازمان‌های جهانی، از جمله صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های سالانه خود – به‌ ویژه سال ۲۰۰۹ – اعلام کرده‌ بودند که «ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان و دانش آموختگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه ‌نیافته جهان، مقام نخست را داراست».

 

"مقابله با نفوذ دشمن"، اسم رمز جنگ قدرت در ایران

 رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکانش از مدتی پیش در هر فرصتی نسبت به خطر "نفوذ دشمن"، به ویژه پس از توافق هسته‌ای هشدار می‌دهند. این نگرانی‌ها و هشدارها جلوه‌ای از جنگ قدرت در میان سران حکومت ایران است.

 

پشیزی به از شهریاری چنین/که نه کیش دارد نه آئین نه دین    فردوسی

نامه خامنه‌ای به روحانی؛

کارگردان از نمایش راضی است

● برجام به توشیح رهبر هم رسید، با اما و اگرهای ویژه مقام معظم. خامنه‌ای، ولی فقیه، امروز (۲۹ مهر، ۲۱ اکتبر) در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی، نوشت که مصوبه ی جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی را تأیید می‌کند.  در این نحوه تأیید هم رهبر سبک کار خود را حفظ می‌کند: نمی‌گوید که مصوبه مجلس، بلکه مصوبه جلسه ۱۹ مرداد شورای عالی امنیت ملی را تأیید می‌کند که برای پیشرفت سناریوی پس از توافق وین تعیین کننده بوده است.  نکته اصلی در مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به گفته علی شمخانی، دبیر این شورا، این است: «ملاحظاتی در سند برجام اعمال می‌شود که در ارتباط تنگاتنگ با مجلس شورای اسلامی این سند به نتایج مطلوبی خواهد رسید.»

 

جامعه

تهران رکورددار مرگ بر اثر سوء مصرف مواد مخدر

● مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه تهران رکورددار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر است، گفت: شاهد رشد ۱۶،۶ درصدی مرگ ‌های مواد مخدری هستیم. به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، مسعود قادی ‌پاشا در اولین نشست خبری خود به بیان آمار مختلف این اداره کل در ۶ ماهه سال ۹۴، پرداخت.

 

نمیر: نتیجه ی نظام فتنه، دروغ، دزدی، فساد و جنایت "جمهوری اسلامی".

این انسانها فرزندان این سرزمین هستند.

کارتن‌خواب‌های پارک هرندی تهران

خاکسترنشینانی در انتظار مرگ یا معجزه‌ای برای ادامه زندگی

● حول و حوش ۱۱ شب است که به پارک هرندی می‌رسیم؛ پارک پر است از افراد کارتن‌خواب بیشتر مرد هستند، اما زنان هم دیده می‌شوند در آن وقت شب «هیچستان» تنها نامی است که می‌توان به این پارک داد، افرادی که در این پارک یا خیابان‌های اطراف آن شب را به روز می‌رسانند، غالبا معتاد هستند. ماشین شهرداری و کمی‌آنطرف‌تر خودرویی متعلق به یک سمن میانشان غذا پخش می‌کند و خیل جمعیت برای گرفتن ظرفی غذا به سمت ماشین‌ها هجوم می‌برد. افرادی که غذا گرفته‌اند، گوشه‌ای می‌نشینند و با ولع غذا می‌خورند. زن و مرد جوانی کنار هم نشسته‌اند؛ مرد غذا می‌خورد، اما زن سرش به میان پا‌هایش افتاده است.

 

خبری خوش

دو خرس گرفتار در تله از مرگ نجات یافتند

● پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز پنجشنبه ۹۴/۷/۲۴ گزارشی مبنی بر گرفتار شدن دو خرس در اطراف روستای بابونه در اختیار اداره محیط زیست شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی قرار گرفت. پس از این گزارش محیط بانان عازم روستای مذکور شده و متوجه شدند که یک خرس قهوه ای ماده و یک توله اش در تله های سیمی که در حاشیه باغات تعبیه می شوند گرفتار شده اند.

 

جامعه

گسترش فحشاء؛ فروپاشی و زوال اخلاقی جامعه

«بخش اول»

محمود خادمی

● فقر و محرومیت؛ بیکاری و نا امیدی از آینده؛ اعتیاد و... در کنار سلطه مذهبی آخوندها و تحمیل قوانین شرعی مربوط به عهد عتیق بر جامعه ایران؛ جامعه ای به مراتب غیر اخلاقی تر از زمان شاه ساخته است. زنان توسط قوانین موجود بویژه قوانین تبعیض آلود مربوط به زنان و از جمله طلاق و حق صیانت اولاد و...؛ بدون هیچگونه حقوقی و حمایتی از جانب دولت از همسر خود جدا میشود و بدون شغل و در آمدی برای ادمه زندگی؛ یا باید بمیرند و یا به ناچار برای تآمین مایحتاج زندگیشان به تن فروشی روی آورند. 

 

یاد میگیریم که سکوت نکنیم، یاد میگیریم که راهی جز اعتراض نداریم

حمید آقایی

● ...جامعه مدنی ایران، اصناف معترض به وضعیت معیشتی و حقوقی خود و دگراندیشان بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید، فشار و سرکوب قرار دارند. محمود بهشتی سخنگوی کانون صنفی معلمان در پی عدم تمدید مرخصی از سوی دادستانی تهران مجددا به زندان باز گردانده می شود. 

 

مجلس بزرگداشت

دکتر خسرو شاکری زند

در پاریس برگذار شد

● روز جمعه ۱۶ اکتبر، مجلس بزرگداشت دکتر خسرو شاکری زند، برابر برنامه ی اعلام شده، در سالن آمفی تئاتر مدرسه ی پژوهش های عالی علوم اجتماعی پاریس برگذار شد. جلسه نزدیک ساعت هجده، با خالی شدن سالن درس از دانشجویان، با حضور جمع کثیری از دوستان و دوستداران خسرو شاکری در پاریس و هموطنان دیگری که از انگلستان، هلند، بلژیک و آلمان برای شرکت در آن آمده بودند، و دوستان و همکاران خارجی خسرو شاکری، به ریاست آقای بهداد ثابت آزاد آغاز گردید.

 

نمیر: فقط در بی قانونی امکان پذیر است.

سپاه، فراتر از قانون

مجید محمدی

● فرماندهان سپاه پاسداران چون خود را حافظ نظام جمهوری اسلامی (و نه صرفاً مدافع امنیت کشور) می‌دانند در همه امور کشور مداخله کرده و در همه امور اظهار نظر می‌کنند. قدرت سپاه در ایران بلامنازع است و حتی رهبر جمهوری اسلامی در برابر فعالیت‌های آنها (مثل ساخت و ساز در زمین‌های منابع طبیعی) به شکایت در حوزه عمومی می‌پردازد و قادر نیست جلوی آنها را بگیرد.

 

رونمایی از موشک عماد

توکا نیستانی                                           منبع: ایران وایر

 

محیط زیست

پیکِ بهشتِ او شده دوزخ‌فروزِ او/ دوزخ‌فروزِ او شده آتش‌نشان او

اکنون چه مانده، غیرِ شقایق میانِ دشت وان برگ‌های سوخته در خاوران او؟ شعر: م. سحر

تا توانستند لابی كردند و سد ساختند

● شرق: ایران ناکام در حل بحران آب... زنگ‌های خطر به صدا درآمده اما بی‌تو‌جه تر از این شده‌ایم که گوش شنوایی برای شنیدن زنگ‌های خطر داشته باشیم. تصور بر این است که حل بحران آب در ایران به‌راحتی آب‌خوردن است اما زهی خیال باطل. خیلی بعید ندانید که تا چندی دیگر به آینه عبرت کتاب‌های تاریخ دنیا تبدیل شویم. 

 

نمیر: چه میتوان گفت غیر نادانی، نادانی و حماقت

ماجرای بولدوزر و کتابخانه کودکان یک شهر

● جمعه ‌شب به گروهی در یکی از شبکه‌های اجتماعی دعوت شدم که برای حمایت از کتابخانه کودکان در شهر سبزوار شکل گرفته بود، اما وقتی کل ماجرا را خواندم، دیدم ماجرا مربوط به دردی عمیق‌تر است. ظاهرا بیمارستانی وابسته به دانشکده علوم پزشکی که قرار است به ‌زودی افتتاح شود، فاقد پارکینگ است و تصمیم گرفته‌اند برای تأمین پارکینگ، کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را درهم بکوبند که سال ۱۳۵۴ تأسیس شده است، روز جمعه...

 

ای عرش کبریایی چیه پس تو سرت؟

خبر کوتاه بود | برزو یک سگ را خورد و از ایران رفت و وارد خاک ترکمنستان شد ...

● برزو از مرز خارج شد | بدون اینکه به کسی آسیبی برساند | از هر گونه جنجالی دوری کرد | فقط دلش می‌خواست برود | تا روزهای آخر عمرش تنها نباشد | تا وضع زندگی‌اش این نباشد | و تفاوت‌اش با آدم‌ها این است که کسی از برزو پاسپورت و ویزا نخواست | و از همه مهم‌تر اینکه رفتن‌اش مهم بود و رسانه‌ای شد و در نقشه ردیابی شد...اما خیلی از کسانی که از ایران رفتند نه کسی فهمید رفته‌اند و نه اصلاً کسی فهمید که چه کسی رفته‌است... فقط روز به روز حسِ غربت و دل‌تنگیِ خاک برای فرزندانش بیشتر و بیشتر شد....

 

توجه نکن!

مانا نیستانی                                                                منبع: زمانه

 

حقوق بشر

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اعدام متهمان نوجوان در ایران را محکوم کردند

● مسئولان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه در بیانیه‌ای اعدام دو مجرم نوجوان در ایران را محکوم کرده، و از حکومت ایران خواستند که «اعدام افراد زیر سن قانونی را متوقف کند». به گزارش خبرگزاری فرانسه فاطمه سالبهی به جرم قتل مردی که در سن ۱۶ سالگی مجبور به ازدواج با او شد روز سه شنبه این هفته اعدام شد. به این ترتیب رقم زنان اعدام شده طی سال جاری به یازده نفر رسید. حداقل ۷۰۰ مرد نیز از آغاز سال ۹۴ اعدام شده‌اند. 

 

داسِ کُهنه، قصیده‌ای از م. سحر

● ...جلاد او به جلد مراد کبیر او / بدخواه او به جامۀ پیر مغان او // پیک بهشت او شده دوزخ‌فروز او / دوزخ‌فروز او شده آتش‌نشان او // چونین چگونه راه توان بُرد زی فلاح / آنرا که سوی چاه برَد نردبان او؟ // قومی چنین، چگونه برآید مراد وی؟ / شهری چنین، چگونه بماند نشان او؟ 

 

تا خون به آسیاب، کنند ارمغان او

دین، داسِ کُهنه بود و به کینش جَلا زدند

جنتی: اگر رو بدهیم فردا می‌گویند حقوق زن و مرد را مساوی کنید

● جنتی در توضیح نظر خود گفت: «برجام قدم اولی بود که برداشتند و موفقیت‌هایی هم پیدا کردند سپس سراغ بقیه موارد خواهند آمد که اگر به اینها رو بدهیم و دولت و ملت مقاومت نداشته باشند، فردا می‌گویند اسرائیل را به رسمیت بشناسید ، حقوق زن و مرد را مساوی کنید، حکم قصاص را بردارید، ازدواج همجنس‌بازان را تأیید کنید و ارتباط خود را با حزب‌الله ، سوریه و عراق قطع کنید.»    کاریکاتور از سایت نیما نیلیان

 

زین‌گونه سوخت کشور و ویرانه شد زمین

رفت از نهادِ باغ، بهار و خزان او

آیین چادرگذاری و نقض حقوق دختربچه‌ها

● ۱۰  سال است طرحی با عنوان «طرح ملی حجاب مدارس» برای تشویق دختران ۷ تا ۱۲ساله ایرانی به حجاب اجرا می ‌شود. مجری این طرح می ‌گوید که تاکنون چند هزار دختر را چادری کرده است. یک مرکز که مدیران و برنامه‌ ریزان آن همگی روحانی و حامیان آن مراجع تقلید هستند، به نام مرکز «ریحانه النبی»، طرحی را به نام «خوش حجابی» اجرا می‌کند‌ که پس از اجرای آزمایشی در شهرهای ارومیه، ساری، کاشان، مشهد و قم، به ترتیب در شهرهای تبریز، همدان، اراک، سمنان و تهران نیز اجرا شده است.

 

اقتصاد

براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد

درآمد طبقه متوسط ایران كاهش یافت

● مجمع جهانی اقتصاد (World EconomicForum) برای اولین بار در ژانویه سال ۱۹۷۱ به عنوان مکانی برای تبادل نظر اقتصاددانان، سیاست مداران، صاحبان سرمایه و نظریه پردازان راه اندازی شد. این نهاد بین المللی به صورت دوره ای به بررسی شاخص های اقتصادی در کشورهای مختلف می پردازد. «گزارش جامع رشد و توسعه» این نهاد (The Inclusive Growth and DevelopmentReport ٢٠١۵) خود - در چند روز گذشته منتشر شد- به بررسی وضعیت درآمد سرانه، فقر و طبقه متوسط در کشورهای مختلف جهان پرداخته است.

 

شهرداری تهران خانه «دایی‌جان ناپلئون» را در خیابان لاله‌زار خرید

● خبرگزاری‌های ایران روز پنجشنبه ۲۳ مهر خبر دادند که خانه «امین‌السلطان» یا «اتحادیه» که با سریال تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» به همین نام مشهور شده است، از سوی شهرداری تهران خریداری شده و قرار است که مرمت شود. 

 

نظامی (مخزن الاسرار)

هر نفس این پرده چابک رقیب

هر نفس این پرده چابک رقیب /  بازین از پرده برآرد غریب

نطع  پر از  زخمه  و  رقاص  نه / بحر پر از گوهر و غواص نه

از  درم و دولت و از تاج و تیغ / نیست دریغ ار تو نخواهی دریغ

 

هردم از این باغ بری میرسد

نغزتر از نغزتری میرسد

 

بازداشت سومین متهم پرونده

رونمایی از یک دکل گمشده دیگر

نازنین کامدار

● همزمان با اعلام وزارت نفت مبنی بر ارسال پرونده دومین دکل نفتی مفقود شده به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، خبرگزاری فارس به نقل از "منابع آگاه" از بازداشت علی طاهری مطلق، رئیس سابق سازمان مهندسی تاسیسات دریایی و یکی از متهمان پرونده دکل۸۷   میلیون دلاری خبر داد.

 

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه:

از خامنه ای اطاعت نکنید او کشته یا غیب خواهد شد!

بهرام رفیعی

● نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران در تداوم اظهارات خود در "نکوهش مردم" و تاکید بر "اطاعت از رهبری" ضمن مقایسه تاریخی دوره پس از پیامبر اسلام با عصر کنونی هشدار داده است که اگر مردم از آیت الله علی خامنه ای اطاعت نکنند، او همچون امامان شیعه منزوی، کشته و یا غیب خواهد شد.

 

نمیر: نمایش برای گمراه کردن مردم

بازی دوگانه خامنه‌ای در عبور برجام از مجلس

علی افشاری

● خامنه‌ای علی‌رغم اعلام ظاهری عدم دخالت در خصوص تصمیم‌گیری نسبت به برجام، دو سال پیش از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی، اصل تصمیم برای معامله هسته‌ای را گرفته بود و در چارچوب این تصمیم استراتژیک بازی دوگانه و متضادی را به اجرا گذاشت.

 

اعدام در ملاء عام و سلفی

● پدیده اعدام در ملاء عام در ایران متاسفانه رویکردی فزاینده داشته و همواره تماشاگرانی دارد که لحظه جان دادن محکوم به اعدام را در تلفن های هوشمند خود ثبت می کنند.

منبع: ایران هرا

 

حکایت غول و بطری و چند پرسش

شاهین خسروی

● با به قدرت رسیدن نومحافظه کاران در آمریکا در آغاز قرن بیست و یکم و پاسخ نابخردانهٔ آن‌ ها به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در لشگر کشی به خاورمیانه، پدیده بنیادگرایی اسلامی بجای سرکوب، تکثیر شد و به جای یک القاعده چندین و چند گروه مشابه از زمین مساعد خاورمیانه اسلامی روئیدند و بال و پر گرفتند. با سقوط طالبان در افغانستان و صدام حسین در عراق، افکار عمومی انباشته از این پیام و ایدهٔ خام شد که بذر‌های دمکراسی و حقوق بشر در خاورمیانه کاشته شده و بزودی تبدیل به جوانه‌ها و تنه‌های برومند دمکراسی خواهند شد. هیهات از این خامی و بلاهت! 

 

دیدگاه

اعدام به مثابه قتل عمد

محمود صباحی

● اگر اعدام می‌توانست جوامع انسانی را از موقعیت‌ها و احتمال‌های شرارت حفظ کند، اکنون جامعه‌ چین و ایران باید به سرزمین‌های آرمانی جهان بدل شده بودند چرا که آن‌ها بیشترین آمار اعدام را به جهان عرضه کرده‌اند.

اعدام از هر کنج و کناری که بدان نگریسته شود، علیه انسان و بیش از همه، علیه هستی انسانی و در ‌‌نهایت علیه حقیقت است؛‌‌ همان حقیقتی که گاهی اگر صبور و فکور باشیم شاید نیم‌ نگاهی به ما بیندازد و در آن لحظه است که با خود خواهیم گفت:‌ ای کاش اعدام نشده بود!

 

انتظار مکتب رکود و انسداد

حمید آقایی

● از زمانی که اعتقادات دینی مردم وسیله ای برای دست یابی به اهداف سیاسی افراد و یا گروه های خاصی گردیدند، و از اصول مذهب شیعه از جمله امامت و یا فلسفه انتظار ظهور، ایدئولوژی های سیاسی "امت و امامت" (توسط علی شریعتی) و یا "ولایت فقیه" (توسط روح الله خمینی) خلق گردیدند، جامعه ایران پا به یک دوران طولانی از تنش، التهاب های سیاسی و بدنبال آن سکون و انتظار کشیده شده است؛ دورانی که حدود چهار دهه از آن می گذرد. 

 

مراقب باشید؛ سردار همدانی می‌آید

مانا نیستانی                                                                      منبع: زمانه

 

بیانیه نجات جان محمدعلی طاهری

به همه آزاد اندیشان جهان، "جان محمدعلی طاهری در خطر است"

● هرچند طبق ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر که ایران نیز به آن پیوسته است هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد و این حق مستلزم آن است که کسی از داشتن عقیده خود بیم و نگرانی نداشته باشد و هر چند مطابق اصل۲  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای خاص مورد تعرض و مواخذه قرار داد، معهذا چندی است ایشان، صرفا به دلیل داشتن اندیشه ای خاص در معرض خطر اعدام قرار گرفته است.

 

پیام به مجلس بزرگداشت دکتر خسرو شاکری زند در پاریس ـ  ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵

خسرو شاکری زند به جنبش سوسیالیستی ــ  مصدقی ایران تعلق داشت

علی راسخ افشار/ علی گوشه / پرویز داورپناه

● نام و خاطرهً دوست بسیار عزیز ما زنده یاد دکتر خسرو شاکری زند با مقوله هائی چون صداقت، صراحت، دقت، شجاعت، اصالت، نجابت و شهامت عجین شده است. 

 

مجمع تشخیص تصویب کرد:

دارایی‌های مسئولان محرمانه است و افشای آن برای مردم، جرم و مستوجب مجازات است

 

● مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه اخیر خود به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی، محرمانه بودن دارایی‌های مسئولین نظام را تصویب کرد.

 

نمیر: در محلی که نام آنرا "مجلس" گذاشته اند و خود را "نماینده" مینامند! یکی از این نمایندگان آقای قاتل (روح الله حسینیان) میباشد که روش باندهای جنایتکار مافیای آمریکا را برای کشتن بکار خواهد گرفت.

صالحی و ظریف در جلسه تصویب کلیات برجام در مجلس تهدید به مرگ شدند

● مجید انصاری: "تهدیدی علیه آقایان صالحی و ظریف توسط برخی از نمایندگان صورت گرفت که آنها را تهدید به اعدام کردند و گفتند ما شما را اعدام می‌کنیم و رآکتور اراک دفن می‌کنیم و رویتان سیمان می‌ریزیم."

 

حقوق بشر

چند روز دیگر به دلیل بهایی بودن به زندان خواهیم رفت

● «آزیتا رفیع زاده» و «پیمان کوشک باغی»، زوج جوانی هستند که به جرم آموزش جوانان بهایی در ایران بارها تحت بازجویی و فشار قرار گرفته، تفهیم اتهام شده و با احکام طولانی مدت حبس تعزیری مواجهند. «آزیتا رفیع زاده»، طبق حکم رسمی و احضاریه ای که به وثیقه گذارش تحویل داده شده، می بایستی همین روزها خودش را به اجرای احکام زندان اوین معرفی کند. جرم آنها که والدین یک کودک شش ساله‌اند، تلاش برای ایجاد فضای آموزشی برای جوانان بهایی، با مصداق تدریس و مشارکت در دانشگاه است. 

 

فرهنگ

"کلیات سعدی" در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد

● آثار سعدی شیرازی، نویسنده و شاعر قرن ششم و هفتم خورشیدی ایران در فهرست جهانی میراث مستند یونسکو ثبت شد. به گفته مسئولان یونسکو اثر ثبت‌ شده در سده هفتم خورشیدی (قرن ۱۳ میلادی) نگاشته شده است.

"گلستان" اثری به نثر است در "هشت باب" به نام‌های: درسیرت پادشاهان، در اخلاق درویشان، در فضیلت قناعت، در فواید خاموشی، در عشق و جوانی، در ضعف و پیری، در تاثیر تربیت و در آداب صحبت.

 

آخرین گفتگوی حسین همدانی:

در حوادث ۸۸ اراذل و اوباش را برای سرکوب مردم سازماندهی کردم

● خبر جان باختن سردار حسین همدانی «مسئول تجمیع لجستیک تجهیزات برای سوریه» در ستاد کل نیروهای مسلح در حالی منتشر شد که رسانه‌ها به نقل از برخی مقامات اعلام کردند وی توسط گروه تروریستی داعش به شهادت رسیده است. این در حالی‌است که «جام نیوز» که پایگاه رصد وابسته به نیروهای امنیتی است، درگذشت وی را بر اثر سانحه تصادف دانسته بود.

«۵ هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند بلکه از اشرار و اراذل بودند را شناسایی کردیم و در منزل‌شان کنترل‌شان می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم. بعداً این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سروکار دارند را پای‌کار بیاوریم. یکی از این‌ها فردی بود به نام ستاری. این ستاری وقتی به جمعیت زد جانباز ۷۰ درصد شد و سال گذشته هم به شهادت رسید.»

 

نمیر: خریداران نفت از داعش چه کشورهایی هستند؟ حسابهای بانکی داعش در کدام کشورها دائرند؟ و...

آمریکا چگونگی دسترسی داعش به خودروهای تویوتا را بررسی می‌کند

● بسیاری از تصاویر، ویدئوها و پوسترهای تبلیغاتی گروه تروریستی "دولت اسلامی" یک وجه مشترک دارند: انواع مدل‌های خودروی "تویوتا" ژاپن در بسیاری از این تصاویر به‌ چشم می ‌خورد. حضور "تویوتا" آن‌ قدر زیاد است که حالا به یکی ازپرسش‌ها و دغدغه های مقام های امنیتی آمریکا تبدیل شده است.

 

به مناسبت روز کودک

«مسئولیت دولت ها و جامعه مدنی در قبال کودکان زندانیان»

گزارشی از نشست حقوق کودکان زندانیان در ایران + عکس

● روز ۱۵ مهرماه ۱۳۹۴، در آستانه «روز کودک» در ایران، کانون شهروندی زنان با همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی، نشستی با عنوان «مسئولیت دولت ها و جامعه مدنی در قبال کودکان زندانیان» برگزار کرد. در کنار این نشست نمایشگاهی از نقاشی های کودکان زندانیان نیز برپا بود.

ملیحه وفامهر درباره واکنش های بچه ها نسبت به این مساله گفت: همیشه احساس فقدان در بچه ها می ماند. واکنش های روانی و بدنی هم ارتباط نزدیکی دارد به اینکه روابط آنها چه طور باشد. اگر کودکی درون گرا باشد منزوی می شود اما بچه های برون گرا، پرخاش گر می شوند و خطر بزهکاری نیز در آنها به وجود می آید.

 

نمیر: سی و هفت سال سلطه ی باندهای تبهکار و ظلمی که بر فرزندان سرزمینمان ایران روا داشته اند.

عارف حکمت شعار؛ کودک ده ساله بهایی که به مدرسه راه ندارد

فرشته قاضی

● عارف حکمت شعار به دلیل بهایی بودن از مدرسه اخراج شد، او ده سال دارد. تنها دبستان گهواره دانش منطقه مهرویلای کرج نیست که حکم به اخراج او به خاطر دین و مذهب او و خانواده اش داده، پدرش در مصاحبه با روز میگوید که پیش از این مدرسه شهدای هسته ای در منطقه گلدشت کرج و همچنین مدرسه مهدیه یاران کرج هم از ثبت نام او به دلیل بهایی بودن خودداری کرده اند.

 

نمیر: وعده ی معنویت آقای خمینی و نتایج آن بعد از سی و هفت سال

«خرید و فروش کودکان در تهران برای گدایی»

● بر پایه این گزارش، پدر و مادر این کودکان را به فامیل یا باندهای متکدی اجاره می‌دهند تا برای آن‌ها کار کنند. کودکان باید تا آخر شب مقدار مشخصی پول به خانه ببرند و گرنه به اجبار تن به کارهای دیگری می‌دهند.

 

حقوق بشر

نمیر: سرنوشت اسیر در دستان میراث داران آقای خمینی

مصطفی عزیزی «زونا» گرفته و گرامی‌مقدم «نابینا» شده است

● دختر مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی خبر داد که پدرش در زندان به بیماری «زونا» مبتلا شده و دستها و بازو‌هایش «پر از تاول‌های ریز و درشت شده» اما به «پزشک متخصص» دسترسی ندارد.

وکیل اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز روز جمعه ۱۷ مهر خبر داد که وی «تقریبا بینایی‌اش را از دست داده» و پزشکی قانونی نیز اعلام کرده که «امکان تحمل حبس را ندارد». 

 

پرونده‌ی هسته‌ای ایران

هشدار آمریکا به دولت‌ها و بانک‌ها: تحریم ایران هنوز پابرجاست

● خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید دولت آمریکا از کانال‌های خصوصی به دولت‌های خارجی و بانک‌های داخلی این کشور پیام داده که تحریم‌ها علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است و از آنها خواسته شتاب‌زده عمل نکنند.

 

خطر در کجا است؟

ولایت فقیهیان و وهابیان (۱)

پرویز دستمالچی

● برای حفظ یکپارچگی ملت ایران و دور نگه داشتن جامعه از خطرات جنگهای دینی- مذهبی- قومی- قبیله ای که تازه در خاورمیانه شروع شده اند و احتمالا در دو دهه آینده نیز ادامه خواهند یافت، باید از سیاستهای قرون وسطایی جنگهای دینی- مذهبی و کشور گشایی به نام دین و مذهب دست کشید و حق حاکمیت ملت را دوباره به ملت ایران بازگرداند...

 

وقتی ۷۹۱ نفر در ۹ ماه اعدام می‌شوند

● دهم اکتبر روز جهانی مبارزه با اعدام است. فعالان مدنی در کنار سازمان‌های بین‌المللی، در طول سال‌ها گذشته تلاش کرده‌اند تا افکار عمومی را نسبت به اعدام‌های گسترده در ایران حساس کنند. با وجود این، جمهوری اسلامی در زمینه شمار اعدام‌ها، جایگاه نخست در خاورمیانه و رتبه دوم در سطح جهان را دارد.

به نظر می‌رسد آن‌چه مانع مطرح شدن جدی بحث لغو مجازات اعدام در مورد زندانیان متهم به قتل عمد می‌شود، توجیه آن بر اساس مبانی شرعی است. قوه قضاییه بر اجرای حکم «چشم در برابر چشم» اصرار دارد و به نظر می‌رسد نگران نیست که این جریان به کور شدن همه بینجامد.

 

جامعه

شوری آب کارون، تهدیدی برای کشاورزان خوزستانی

● به گفته ‌ی سخنگوی شورای استان خوزستان طی ۴ سال گذشته ۱۷ میلیون تن نمک وارد رود کارون شده است. کارشناسان علت اصلی این فاجعه زیست‌ محیطی را احداث سد گتوند و وجود گنبدها و رگه ‌های نمکی در محل آبگیری آن می‌دانند.

 

انتخابات مجلس و خبرگان ؛ لشگر آرایی باندها

« بخش دوم » و «بخش سوم؛ پایانی»

محمود خادمی

● جنگ میان باندهای درونی رژیم؛ جنگ مردم با تمامیت این رژیم نیست. بنابراین مردم؛ مخالفین و جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران بهیچوجه نباید خود را خرج جنگ و دعواهای درونی نظام نمایند و یا به نفع یکی از طرفین دعوا؛ سمت گیری کنند.

 

"به بهانه ١٠ اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام"

ایران و روز جهانی مبارزه با اعدام

● هر سال با نگاهی به آمار منتشره از سوی سازمان ها و نهادهای مدافع حقوق بشر در دنیا شاهد اعدام شهروندان بسیاری در چند کشور میباشیم. در سالهای اخیر این سازمانها و در راس آن "سازمان عفو بین الملل" تلاش هایی را برای الغای این مجازات انجام داده اند و در سال ٢٠٠٢ روز ١٠ اکتبر از سوی عفو بین الملل و "سازمان همبستگی جهان علیه مجازات اعدام" روز جهانی مبارزه با اعدام نام گرفت. با وجود تلاش های جهانی و فعالین حقوق بشری این مجازات در کشورهایی مانند "چین، ایران، پاکستان، عربستان سعودی، آمریکا و..." هم اکنون نیز اجرایی و دادگاه های این کشورها جان بسیاری از انسانها را از این طریق میگیرند. پس از چین بیشترین اعدام در دنیا را جمهوری اسلامی مجری است که اگر به نسبت جمعیت حساب کنیم در آن صورت ایران جایگاه نخست را داراست.

 

حقوق بشر

تحقیقات مذهبی اجباری؛ نوع جدیدی از مجازات در ایران

● سهیل عربی، فعال فیسبوکی که پیشتر به اعدام محکوم شده بود، با تعدیل مجازات، به هفت سال و نیم حبس و تحقیق در مورد اسلام در تماس با موسسه "در راه حق" و پژوهشکده امام خمینی محکوم شده است. عده ​ای این حکم را نوعی شکنجه می‌دانند.

 

جامعه

شناسایی ۱۷ شرکت که بدون لیمو آب‌لیمو تولید می‌کنند

● به گفته ‌ی رئیس سازمان تعزیرات، در بازرسی از ۱۷ کارخانه تولید آب ‌لیمو "حتی یک قطره آب ‌لیموی طبیعی" یافت نشد. محصولات تمام این کارخانه‌ ها مهر استاندارد دارند. برخی از این تولیدکنندگان شرکت ‌های قدیمی و با سابقه ‌اند.

 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور اعلام کرد

فراخوان تجمع اعتراضی سکوت به مناسبت روز جهانی معلم

 ۱۶ مهرماه در سراسر کشور

● در بخشی از این بیانیه تصریح شده است که به منظور احترام به تألمات روحی مردم و نیز با نشان دادن حسن نیت فرهنگیان مبنی بر عدم تمایل قلبی به تعطیلی کلاس‌های درس و ممانعت از ایجاد خلل در امر آموزش، شورای هماهنگی تشکل ‌های صنفی فرهنگیان کشور،برگزاری این مراسم را که بنابر دلایلی در قالب کنش مدنی «تجمع» برگزار می‌شود، سه روز به تعویق انداخته، از معلمان سراسر کشور درخواست می‌ نماید در روز پنج شنبه شانزدهم مهر ماه ۱۳۹۴ در این تجمع اعتراضی که در قالب سکوت برگزار می‌شود، شرکت کنند.

 

نهضت مقاومت ملی ايران

بنیانگذار دکتر شاپور بختیار
National Movement of the Iranian Resistance
NAMIR

Founded by Chapour Bachtiar
 

در سوگ دکتر هوشنگ صمیمی

● با نهایت تأسف مطلع شدیم که دکتر هوشنگ صمیمی روز پنجشنبه نهم مهرماه ۱۳۹۴ دیده از جهان فروبست. ما این فقدان بزرگ و جبران ناپذیر رابه همۀ بازماندگان آن زنده یاد و در درجه نخست به همسر وی، خانم ماریون صمیمی و فرزندانش مینو، ماندانا و یاسمین و نوادگان وی و برادر ارجمندش هرمز تسلیت می گوئیم و با از دست دادن آن دوست ارجمند خود را در غم آنان شریک می دانیم.

 

رویای جامعه بدون خشونت

به احترام میراث ماهاتما گاندی سالروز تولد او روز جهانی بدون خشونت نام‌گذاری شده است.

● دوم اکتبر همزمان با زادروز ماهاتما گاندی از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی بدون خشونت نام‌گذاری شده است.

از سال ۲۰۰۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد این روز را به منظور ترویج فلسفه بدون خشونت و به احترام رهبر استقلال هندوستان به تصویب رساند. آناند شارما وزیر امورخارجه وقت هندوستان در جلسه‌ای که این پیشنهاد را به تصویب رساند از ماهاتما گاندی نقل کرد: «عدم خشونت بزرگترین سلاحی است که در اختیار انسان قرار گرفته است. تواناتر و قدرتمند‌تر از تمام سلاح‌هایی که با نبوغ انسان ابداع شده است».

گاندی جدا از جنبشی که به استقلال هندوستان از انگلیس انجامید، نقشی بی بدیل در تاریخ سیاسی جهان از خود بر جای گذاشت. رهبری که در مقابل «هدف وسیله را توجیه می‌کند» مردم را به شعار «وسیله نیک در راه هدف‌های نیک» دعوت کرد.

 

اطلاعیـــه

مجلس بزرگداشت

 دکتر خسرو شاکری زند

 بدین وسیله به اطلاع هموطنان گرامی می رساند که مجلس بزرگداشت زنده یاد دکتر خسرو شاکری زند، که قرار بود در ماه سپتامبر برگذار گردد، در تاریخ جمعه ١٦ اکتبر، از ساعت هفده و سی دقیقه(٣٠.١٧)، در سالن آمفی تئاتر مدرسه ی پژوهش های عالی علوم اجتماعی پاریس برگذار می شود.

نشانی :

Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales

105, Bd Raspail, Paris 7e

Metro: Rennes

پاریس، سه شنبه ٢٩ سپتامبر ٢٠١٥

علی شاکری زند

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.