نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏يکشنبه‏، 2015‏/12‏/06

 

آرشیو ماه نوامبر ۲۰١۵

 

  

سياسی

هفت نکته در مورد نامه نفر نخست نظام

مرتضی کاظمیان

 رأس هرم نظام سیاسی در ایران به تعبیری از هفت دولت آزاد است؛ نه مطبوعات داخل کشور امکان پرسش از وی و نقد کارنامه‌اش را دارند؛ و نه هیچ نهادی ـ از مجلس شورا تا مجلس خبرگان رهبری ـ امکان نقد رسمی و جدی و علنی او را دارد. 

 

اندیشه‌هایی در باره جهان - ۲

ناصر کاخساز

 با وجود درهم تنیدگی قانونیت و مشروعیت، یکی از تفاوت‌های این دو مفهوم را در رابطه با حقوق بشر چونان ملاک و معیار می‌توان شناخت. آدم کشی به موجب قانون، انسان‌ها را به خاستگاه حیوانی‌شان بر می‌گرداند. مجازات اعدام نشان می‌دهد که قانون می‌تواند به این موقعیت که انسان‌ها می‌توانند مانند حیوان‌هایِ درنده یکدیگر را پاره کنند مشروعیت و انتظام به بخشد.

 

سید علی خامنه ای بر فراز برج بابِل!

حمید آقایی

 واقعیت این است که سرمایه داری مالی و تجاری سپاه پاسداران و رانت خواران جمهوری اسلامی سالها است که بواسطه روابط بسیار عمیق و گسترده با چین همه تارو پود صنعت و تولید این مملکت را آلوده ساخته اند، که دیگر نمی توان امیدی داشت که این زیر ساخت ها بزودی بسوی یک اقتصاد آزاد بتواند تحول نماید. بنابراین بنظر می رسد که باید پذیرفت که در نظام جمهوری اسلامی، با پیوندهای محکم نظامی و اقتصادی با روسیه و چین، فعلا فقط یک کلام و یک آهنگ و نوا شنیده خواهد شد، و برای رهروان راه صعود به قله قدرت فقط یک راه وجود خواهد داشت و آنهم سرمایه داری مالیِ دولتی تحت لوای ولایت فقیه است که هر زمزمه بیگانه و مخالف با خود را تحت عنوان عوامل نفوذی سرکوب خواهد کرد، عواملی که از نظر جمهوری اسلامی در روزنامه ها، فرهنگ و هنر و نظام آموزشی نفوذ کرده اند. کلمه نفوذ در درجه اول علامت رمز ورود نهایی و استراتژیک جمهوری اسلامی به جبهه روسیه و چین می باشد و شاید در درجه دوم متوجه انتخابات پیش رو باشد.  

 

حقوق بشر

عفو بین‌الملل: اجرای حکم اعدام سالار شادی‌زادی را لغو کنید

 به گفته سازمان عفو بین ‌الملل قوه قضاییه ایران درصدد اجرای حکم اعدام سالار شادی ‌زادی در روز شنبه (۷ آذر) است. او در زمان ارتکاب جرم تنها ۱۵ سال داشته است. عفو بین‌ الملل خواستار لغو اجرای حکم اعدام این جوان شده است.

 

چرايی کوشش بنی صدر برای کشتن بختیار!

هادی خرسندی

 آقای بنی صدر با هوش خدادادی می‌فهمد که بختیار صد ساله، هنوز زنده است، و این انصاف نیست! چرا زنده‌ها مرده باشند و کشته‌ها زنده؟ قبول نیست!...چه خوب گفت آقای بنی صدر سه شب پیش در کاخ ورسای به آینه ای تاریخی که در مقابلش بود، رو به قبله: «من نبش قبر می‌کنم، پس من زنده‌ام!»

دکتر شاپور بختیار را آدم‌کشان همان حکومتی که آقای بنی صدر اولین رئیس جمهور «منتخب»اش بود، سر بریدند اما انگار بعد از ۲۵ سال، هنوز دل آقای بنی صدر آرام نگرفته که هر از چندی دوباره کمر به قتل پیرمرد می بندد! آن هم به دست «وکیلی راد» خودش!

 

تاراج اسناد فرهنگی ایران در سه پرده

 در طرح نافرجام انتقال سازمان میراث فرهنگی به شیراز در زمان ریاست حمید رضا بقایی، بخش زیادی از سندها در کارتن‌ ها و در داخل چند کانتینر نگهداری می‌شدند. بسیاری از کتاب‌های ارزشمند تاریخی در انبارهای شیراز ماندند. محمد تقی عطایی، باستان ‌شناس و پژوهشگر در آن زمان عکسی منتشر کرده بود که نشان می ‌داد بخش زیادی از این اسناد و کتاب‌ ها در یک کارگاه نجاری در محوطه تخت جمشید نگهداری می‌شدند و رطوبت و پوسیدگی آن‌ها را تهدید می ‌کرد. 

 

محیط زیست

بررسی اثرات مخرب سد بر محیط ‌زیست

دنیا مشغول سد برداری است، ایران مشغول سد سازی

 «اکنون در دنیا در کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده آمریکا و سوئیس، سدبرداری حرف اول را می‌ زند نه سد سازی. درواقع جوان‌ ها مهندسی سدبرداری می‌ خوانند. در سال‌های اخیر حدود ‌هزار سد در آمریکا تخریب شد و تعداد بالایی هم سد در کشورهای اروپایی برداشته شد، اما چون ما معمولا از سبک توسعه غربی تقلید می‌کنیم، اقلا ۱۰، ۲۰ سال زمان می‌برد که آخرین دستاوردها و راهکارها به ما برسد.  حالا هم داستان نهضت ضد سد به ایران نرسیده است و خیلی‌ ها نمی ‌دانند دنیا، دنیای سد برداری است نه سد سازی.»

 

دکتر سامی؛ گزارش یک ترور

 دوم آذر ۱۳۶۷ بود که خبر رسید دکتر کاظم سامی در مطب خود، هدف ضربات دشنه‌ قرار گرفته است. از جمع فعالان سیاسی و آنهایی که سامی را می‌شناختند، هیچ‌ کس دلیلی برای آن همه قساوت و خشونت در قتل روان ‌پزشک انسان‌دوست و منتقد منصف و نجیب، نداشت. سال‌ ها گذشت؛ بار دیگر آذر سرخ فام فرارسید. این بار که داریوش و پروانه فروهر به‌ گونه ‌ای مشابه کاردآجین شدند، شمعی بر تاریکخانه ‌ای تابیدن گرفت. نام سامی نیز در فهرست قربانیان ترورهای سیاسی مطرح شد. قاتلان و عاملان ترورهای پاییز ۷۷ در جریان بازجویی و دادگاه، و حتی بعدتر در زندان اوین، به هم‌ بندی ‌ها و زندانیان سیاسی، تاکید کرده بودند که قتل‌ های زنجیره ‌ای ۷۷، امر غیرمترقبه ‌ای نبوده و در جمهوری اسلامی سابقه داشته است.

 

نمیر: نظام مقدس چاقوکشها 

درماندگی در برابر یک مراسم «یادبود»

عکسی تازه منتشر شده از انتقال اجساد «کاردآجین» شده فروهرها به حیاط منزل

 جلوگیری از برگزاری مراسم یادبود «فروهرها» در شرایطی انجام می‌شود که سالیانه میلیاردها تومان از محل بودجه عمومی و جیب مردم صرف برگزاری مراسم برای درگذشتگان منصوب به حاکمیت جمهوری اسلامی می‌شود، اما بازماندگان خانواده «فروهر» و یا سایر داغدیده‌گان در نظام جمهوری اسلامی که با نظام زاویه ‌مختصری داشته‌اند، از برگزاری یک مراسم یادبود و تسلی خاطر مختصر برای رفتگان خود ممنوع و محروم هستند.

 

نمیر: نظام مقدس غارت، فساد و جنایت

افشای جزئیاتی از جلسه سران نظام با رهبری و بازجویی اسفندیار رحیم مشایی

 البته قابل پیش بینی است که رهبر جمهوری اسلامی با هرگونه بازداشت و محاکمه محمود احمدی‌ نژاد و تیم مدیریتی وی مخالفت کند، زیرا در جریان انتخابات سال ۸۸ و در حالی‌که هنوز نتیجه انتخابات از سوی شورای نگهبان تایید نشده بود و اعتراضات میلیونی مردم در شهرها ادامه داشت، رهبر جمهوری اسلامی بلافاصله نتیجه انتخابات را تایید کرد و در خطبه های نمازجمعه ۲۹ تیرماه ۸۸ اعلام داشت که تفکرات محمود احمدی‌نژاد به وی «نزدیک ‌تر» است و عملا با مخالفان احمدی ‌نژاد و معترضین به نتیجه کودتای انتخاباتی اتمام حجت کرد و فردای آن روز نیز نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی به سرکوب و بازداشت شدید معترضین با چراغ سبز رهبر جمهوری اسلامی پرداختند. طبیعی است که رسوایی احمدی ‌نژاد و دولتمردان او که در هشت سال مورد حمایت کامل رهبر جمهوری اسلامی بوده‌اند، موجب رسوایی و سرشکستگی آیت ‌الله خامنه‌ ای گردد.

 

نمیر: فقط در نظام مقدس تروریست جمهوری اسلامی گم شدن پولهای میلیاردی امکان پذیر است.

فساد میلیاردی در شرکت زیرمجموعه شهرداری تهران

 کمتر از سه هفته از اظهارات مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد می‌گذرد؛ اظهاراتی که ادامه توضیحات شهرداری تهران، مبنی بر قانونی بودن واگذاری‌ها و فروش‌ها در اراضی عباس‌آباد، بر همین توضیحات تاکید می‌کرد.

 

بازخوانی یک پرونده

نمیر: شروع ترورهای پاریس و معامله با  نظام مقدس ترور

وحید گرجی، مترجم رسمی سفارت ایران در پاریس، در واقع مامور وزارت اطلاعات ایران در پاریس بود و به عنوان هماهنگ کنندۀ عملیات فعالیت می کرد.

جنگ سفارت خانه ها، بازخوانی یک پرونده

 به رغم نقش مثبت فرانسه در جریان انقلاب، روابط ایران و فرانسه بعد از انقلاب دچار تنش هایی شد. ترور شهریار شفیق، افسر ارشد نیرویِ دریاییِ ارتشِ شاهنشاهیِ ایران در دسامبر ۱۹۷۹ (۱۳۵۸ شمسی) و ترور ناموفق شاپور بختیار توسط انیس نقاش در ۱۹۸۰(۱۳۵۹ شمسی) هم مزید بر علت شد. در این دوران، گروه های اسلام گرای تندرو در فرانسه دست به اقدامات تروریستی زیادی زدند، از جمله انفجارِ کنیسایِ کپرنیک در پاریس، ۱۹۸۰؛ انفجارِ خیابانِ ماربُف، پاریس، ۱۹۸۲؛ ترورِ سرهنگ چارلز رِی، مستشارِ نظامیِ آمریکا در پاریس، ۱۹۸۲؛ انفجار در فرودگاه اُرلیِ پاریس، ۱۹۸۳؛ ترورِ ارتشبد غلامعلی اویسی، پاریس، ۱۹۸۴ و سلسله انفجارهایی که در طی سال های ۸۶-۱۹۸۵ رخ داد. در ۱۷ فوریۀ ۱۹۸۷ یک تونسی جهاد گرا با پلیس فرانسه تماس گرفت و فهرست کاملی از اعضای یک شبکۀ تروریستی را که عملیات خونینی را در فوریه و سپتامبر ۱۹۸۶ انجام داده بودند، تحویل داد. گفته می شد که رهبر این گروه، فواد علی صالح، رابطۀ نزدیکی با آیت الله منتظری دارد و از تهران فرمان می گیرد. اما به زودی آشکار شد که نقش اصلی را سفارت ایران در پاریس بر عهده داشته است.

 

نمیر: منافع اقتصادی و ترور

جمهوری اسلامی ایران، آرژانتین، فرانسه و دو مرگ مشکوک

 در پرونده مربوط به بمب گذاری سال ١٩٨٧ در پاریس نیز، زمانیکه پیشرفت در تحقیقات نشان از دست داشتن عوامل جمهوری اسلامی داشت و نام "وحید گرجی" بعنوان عامل هدایت کننده این عملیات مطرح شد، بر اساس توافق بعمل آمده میان جمهوری اسلامی و دولت فرانسه، وحید گرجی به ایران بازگردانده شد.

همزمان دو تن از گروگانهای فرانسوی که بدست حزب الله لبنان گرفتار آمده بودند، آزاد شدند که این امر بر گمانه زنیها نسبت به احتمال یک توافق میان مقامات جمهوری اسلامی و دولت وقت فرانسه افزود. 

 

تقدیم به اصحاب شنبه ‌ها و دوشنبه ‌های اعتراض

ما هم در سر رویایی داریم‌

دکتر محمد ملکی

 سی و هفت سال حکومت جهل و جور و جنایت کافی است. ما آزادی ، دموکراسی و نقد حاکمیت و یک انتخابات آزاد زیر نظر سازمان های حقوق بشری جهانی که هرکس شناسنامه ی ایرانی دارد بتواند درآن آزادانه شرکت کند و نظر خود را در مورد آینده ی ایران ابراز دارد را از رویاهای خود می دانیم. 

 

امام زاده معجزه گر

 در تازه ترین تملق گویی، امام جمعه هتاک مشهد، رهبر جمهوری اسلامی را امام نامیده و ادعا کرده "ائمه جمعه، امام زاده های زنده هستند". قطعا اکثر ائمه جمعه حکومتی در ایران، بدنام تر از آن هستند که کسی آنها را امام زاده بداند و از آنها معجزه بخواهد. اما این سخن گزاف، برای گوینده سخن و بالادستی های او، معجزه آفرین بود.

 

سیاست

جزئیات دستگیری شش نفر مقابل زندان اوین

 شش تن از اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی که روز شنبه مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند، بازداشت شدند. دو نفر از دستگیرشدگان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه برده شده و زنان بازداشتی نیز تحویل زندان قرچک ورامین شده‌اند.

روز شنبه ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی به همراه محمد نوری‌زاد، کارگردان و کنشگر مدنی و محمد ملکی، فعال سیاسی مقابل زندان اوین تجمع کردند.

 

اندیشه

«آزادی، نام تو را می‌نویسم»

فریدون خاوند

 درست یک هفته پس از رویداد‌های تکان‌ دهنده پایتخت فرانسه، مرکز «ژرژ پمپیدو»، یکی از مهم‌ ترین کانون‌ های هنری و فرهنگی پاریس، به منظور بیان همبستگی با قربانیان این تراژدی و بزرگداشت آزادی، ترجیع ‌بند منظومه معروفی را بر دیوار بیرونی خود آویخت که در سال ۱۹۴۲، در گرماگرم اشغال فرانسه از سوی ارتش آلمان نازی، سروده شده و از آن پس در کتاب‌ های درسی، برای نسل‌ های پی‌ در ‌پی، تکرار شده است.

 

کمپانی‌هایی که از ترور بهره‌ می‌برند

 بازار بورس هیچگاه تحت تاثیر احکام اخلاقی نبوده و نخواهد بود. صورت مسئله ساده است: با یک سهام مشخص یا یک بازار معین چقدر می‌توان سود برد. تازه‌ترین نمونه را در واکنش بازار سهام به حملات تروریستی پاریس می‌توان یافت.

پس از ترورهای پاریس، مسابقه سرعت برای افزایش ارزش سهام شرکت‌های صنایع نظامی در گرفت. سهام شرکت فرانسوی تالس که تجهیزات الکترونیکی برای سیستم‌های دفاع موشکی می‌ سازد، افزایشی ۱۰ درصدی یافت. شاخص سهام ۱۴ شرکت بزرگ تسلیحاتی آمریکایی هم چهار درصدی رشد داشت.

 

ايران / اجتماعی

در ایران «صدها کتابفروشی تبدیل به پیتزافروشی شده‌است»

 رضا صالحی امیری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران از تعطیلی «صدها» کتابفروشی و تغییر کاربری آنها به «پیتزافروشی» خبر داد.

«بعضی از نویسندگان حتی می‌گویند که ممیزهای جدید در زمان روحانی مجهزتر از قبل هستند و قدرت تشخیص استعارات و تمثیل‌ها را دارند که این خصوصیت آن‌ها را از ممیزان زمان احمدی‌نژاد که بیشتر روی کلماتی مثل سکس و شراب و دشنام‌ها حساسیت داشتند خطرناک‌تر می‌کند. روحانی کمی تیزی‌ها را صیقل داده اما هیچ تغییر و اصلاح بنیادین ارائه نداده که بتواند آزادی نویسندگان ایرانی را به طور قابل ملاحظه افزایش دهد.»

 

در زمانه و سرزمین غریبی زندگی می کنیم در قرن ۲۱ و در خاورمیانه

«راه حل مشکلات اجتماعی پیدا شد: ممنوعیت کار زنان در مغازه ‌ها و ادارات!»

آقای نماینده ولی ‌فقیه! تفکر شما چه فرقی با متحجران طالبان و داعش دارد؟

 قرار است نمایندگان ولی فقیه در شهرستان ها چه چیزی را نمایندگی کنند؟ متحجرترین بخش های جامعه را؟ درصد آسیب های اجتماعی در جامعه ما که متوجه زنان است چقدر است؟ و آیا راه حل آن ندادن شغل به زنان است؟ فاصله چنین تفکری با تفکر افراطی و تحجر طالبان و داعش چقدر است؟

 

ايران / زنان

نگرانی بهزیستی از دو و نیم برابر شدن تعداد زنان معتاد

 مخدوش بودن آمار رسمی در اظهارات متناقض مسئولان آشکار است. در حالی که رئیس بهزیستی از سهم ده درصدی زنان در میان معتادان سخن گفته خبرگزاری ایسنا، مهرماه ۹۳ به نقل از محمد نفریه، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی نوشت، حدود ۱۵ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

 

ايران / اجتماعی

نزدیک به ۵۰ هزار اثر تاریخی و خطی در دوران احمدی‌نژاد «مفقود شد»

 عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز، گفت که در پی انتقال معاونت میراث فرهنگی کشور به شیراز در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌ نژاد، حدود ۴۸ هزار اثر تاریخی و نسخه خطی «مفقود شده» است.

 

جنایت سلفی‌ها در پاریس

چرا پاریس؟

ناصر فکوهی

 به فاصله تنها چند روز پس از بمب‌گذاری در هواپیمای روسی و سقوط آن (۲۲۴ کشته)، انفجار در بیروت (۴۳ کشته) و کمتر از هفت ماه پس از جنایت هولناک افراطیان سلفی در کنیا (۱۶۰ دانشجو در آوریل گذشته)، شب جمعه سیزده نوامبر ۲۰۱۵ (۲۱ آبان ۱۳۹۴) پاریس واقعه‌ای بی‌سابقه در تاریخ معاصر خود را تجربه کرد: کشته شدن بیش از ۱۳۰ نفر از جوانان، زنان و کودکان فرانسوی و برخی ملیت‌های دیگر در یک کنسرت و در کافه‌های معمولی، در خیابان‌ها و همچنین در اطراف یک استادیوم ورزشی. در همین حادثه بیش از سیصد نفر زخمی شدند. 

 

سالگرد قتل‌های سیاسی

بیانیه خانواده‌های قتل‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷

 اکنون که یک بار دیگر سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ فرارسیده است، از شما می‌خواهیم تا در یادآوری و بزرگداشت آن جان‌های شیفته‌ی آزادی، که شریان شریف زندگی‌شان در این روزها قطع شد، ما را همراهی کنید. همراهی‌مان کنید در پافشاری بر دادرسی عادلانه‌ی جنایتی که بر آنان رفت، در ایستادگی بر روشنگری و دادخواهی جنایتی که بر دگراندیشان رفته است.

 

غارت تأمین اجتماعی با امضای طلایی

مفقود شدن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو در دوره مرتضوی

 این روزنامه همچنین از «مفقود شدن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو» حساب سازمان تامین اجتماعی در دوره ریاست سعید مرتضوی خبر داده و از قول تقی نوربخش نوشته است: «در آن زمان ازسوی بانک اعلام شده که حدود مفقود شدن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو در یک مرحله به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده، ولی کمتر از یک ماه بعد اعلام شده پولی وجود ندارد.»

 

شمع‌های روشن مقابل سفارت فرانسه در تهران

عکس رادیو فردا

 دهها تن از ساکنان تهران با روشن کردن شمع و یا نصب پلاکارد در مقابل سفارت فرانسه در پایتخت ایران، یاد قربانیان حملات گروه حکومت اسلامی در پاریس را گرامی داشتند. به نوشته روزنامه شرق، حدود نیم ساعت پس از روشن شدن شمع ها،‌ نیروهای پلیس از تجمع کنندگان خواستند خیابان نوفل لوشاتو،‌ که سفارت فرانسه در آن قرار دارد را ترک کنند.

 

محل کسب پانزده شهروند بهایی در مازندران پلمپ شد

 خبرگزاری هرانا – پانزده واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی به طور هم زمان در سه شهر ساری، قائم شهر و تنکابن در استان مازندران، از سوی اداره اماکن پلمپ و بسته شدند.

 

از ابتدای فتنه ی سال ۱۳۵۷ تا سال گذشته، ۸۰۰ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر تصادف از دست داده‌اند.

جاده‌های ایران و ماشین‌هایی که بوی مرگ می‌دهند

دنا دادبه

 سازمان بهداشت جهانی، سومین یک ‌شنبه ماه نوامبر را روز جهانی بزرگداشت یاد کشته‌شدگان سوانح رانندگی نامیده است. هدف از این نامگذاری این است که افکار عمومی در سراسر جهان بیش از پیش به این موضوع حساس شود تا با آگاهی یافتن از دلایل احتمالی این سوانح، فرهنگ پیشگیری از آن را اشاعه دهد.

 

فرانسه و مشکلات امنیتی آن

فرامرز دادرس،

کارشناس اطلاعاتی

 سازمان های اطلاعاتی و امنیتی فرانسه از دو هفته پیش از عملیات اخیر تروریستی که هم زمان در هفت نقطه پاریس برگزار شد اطلاع داشتند که داعش روش عملیات خود در اروپا را تغییر داده و قرار است از این پس از مسلمانان افراطی دیگر کشور های اروپا در فرانسه برای انجام عملیات تروریستی استفاده شود. داعش نقشه تازه ای در سر می پروراند. قرار بود تروریست های مسلمان در کشور های آلمان، بلژیک و اسپانیا برای ترور به فرانسه بیایند که تا کمتر مورد شناسایی سازمان های پلیس و امنیتی فرانسه باشند و به عنوان توریست با اعمال و رفتار توریست ماآبانه بیایند تا بتوانند کار خود را راحت تر انجام دهند.

 

حملات مرگبار تروریستی در پاریس

 پایتخت فرانسه مقارن ساعت ۲۳ ‌شب جمعه ۱۳ نوامبر شاهد ‌تیراندازی و انفجارهای تروریستی در چندین نقطه شهر بود که گفته می‌شود بیش از ۱۴۰ نفر قربانی به جای گذاشته است. دستکم در هفت نقطه شهر تیراندازی و یا انفجار رخ داده است. تمام مرزهای فرانسه بسته شده و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.

 

همه چیز در پاریس آغاز شد. همه چیز در پاریس به پایان رسید.

برای خسرو...

دکتر ناصر فکوهی

 همه چیز در پاریس آغاز شد. همه چیز در پاریس به پایان رسید. و اینکه امروز این خطوط در پاریس نوشته می شوند شاید خود گویای خطی ممتد در تاریخ باشند و معنایی که همواره یا انکارش می کنیم یا به شدت به دنبالش هستیم. پاریس شهری بوده و هست که بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران را دستکم در گورستان های خود حفظ کرده است: از هدایت تا ساعدی و امروز خسرو شاکری.

**********

مردی نامتعارف

علیرضا مناف زاده

 خسرو شاکری مبارزی نستوه، جست و جوگری خستگی ‌ناپذیر و پژوهشگری سرسخت و کنجکاو بود. من او را بر پایۀ آنچه از او به یاد دارم، به رغم برخی تنگناهای فکری‌ اش که توضیح خواهم داد، در مجموع، یکی از پاکدل ‌ترین و آزاد اندیش‌ ترین ایرانیان می‌دانم. 

 

شُوان کلاس چهارم بود

محسن رنانی

 مهم نیست به چه علتی، مهم این است که یک دانش ‌آموز دبستانی، یک نوجوان ده-یازده ساله خودکشی کرده است. این بدین معنی است که بچه‌ های ما از همان کودکی پیر می ‌شوند. خبر تکان دهنده بود: «خودکشی دانش آموز کلاس ششم ابتدایی».

 

آلمان

درگذشت هلموت اشمیت؛ سیاست‌مدار قاطع و سازش‌ناپذیر

هلموت اشمیت، شهروند جهان

  آلمانی‌ها هلموت اشمیت را به‌عنوان صدراعظمی اهل عمل و دولت‌مردی هوشمند ارج می‌نهند و جامعه بین‌المللی در برابر توانایی‌های او در سیاست‌های اقتصادی سر تعظیم فرود می‌آورد. او  سه‌ شنبه ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ در ۹۶ سالگی درگذشت.

 

حقوق بشر

سکته‌های زنجیره‌ای زندانیان و فعالان سیاسی در ایران

بهرنگ زندی

 شب ١٣ آبان ١٣۹۴، نیما امام جمعه کوهبنانی، وکیل پایه یک دادگستری در خانه خود در تهران بر اثر سکته مغزی درگذشت. او تنها ٣۶ سال داشت. یک روز بعد از مرگ او که از وکیلان مدافع کارگران زندانی بود، کوروش بخشنده، عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، در سنندج بر اثر سکته قلبی جان سپرد. مرگ این دو فعال سیاسی، گمانه‌زنی‌هایی را در مورد نقش حاکمیت و دخالت آن در این مرگ‌ها ایجاد کرده است.

 

تهران – جبهه ملی ایران

نام و یاد دکتر حسین فاطمی شهید بزرگ جبهه ملی ایران گرامی باد

 شخصیت کم نظیر و بزرگ تاریخ ایران دکتر محمد مصدق، در مورد دکتر حسین فاطمی اینگونه اظهارنظر نموده است: «اگر ملی شدن نفت خدمت بزرگی است که به مملکت شده باید از آن کسی که اول این پیشنهاد را کرد سپاسگزاری کرد و آن کس شهید راه وطن دکتر حسین فاطمی است که روزی در خانه ی جناب آقای نریمان پیشنهاد خود را داد و عده نمایندگان جبهه ملی حاضر در جلسه آن را به اتفاق آراء تصویب نمودند. رحمت الله علیه که در تمام مدت همکاری با این جانب یک ترک اولی هم از آن بزرگوار دیده نشد.»

 

یادی از دکتر حسین فاطمی

آخرین سخنان او چنین بود: «پاینده باد ایران. زنده باد دکتر محمد مصدق»

پرویز داورپناه

  روز دهم ارديبهشت ۱۳۳۰ دکتر مصدق زمام امور کشور را در دست گرفت و دکتر فاطمی را به معـاونت نخست وزيری برگزيد. روز ششم آبان ماه همين سال در هنگام سخنرانی بر مزارمحمد مسعـود سردبير روزنامه مرد امروز، دکتر فاطمی هدف گلوله عبد خدائی عضو گروهفدائيان اسلام قرار گرفت و بسختی مجروح شد.

 

متن نامه محرمانه آیت الله خمینی برای پذیرش آتش بس برای نخستین بار منتشر شد!

پنج ماه  قبل از حمله صدام به ایران در  ۳۰/۰۱/۱۳۵۹  تیتربزرگ عنوان اصلی روزنامه کیهان: امام ارتش عراق را به قیام دعوت کرد.

خمینی علنا ارتش و مردم عراق را به کودتا و قیام علیه دولت صدام فرا میخواند و علنا به کردها و مخالفین صدام حسین  کمک مالی و تسلیحاتی میکرد.

 حال که مسئولان نظامی ما اعم از ارتش و سپاه که خبرگان جنگ می‌باشند، صریحاً اعتراف می‌کنند که ارتش اسلام به این زودی‌ها هیچ پیروزی به دست نخواهند آورد و نظر به این که مسئولان دلسوز نظامی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی از این پس جنگ را به هیچ وجه به صلاح کشور نمیدانند با قاطعیت می گویند که یک دهم سلاحهایی را که استکبار شرق و غرب در اختیار صدام گذارده اند به هیچ وجه و با هیچ قیمتی نمی ‌شود در جهان تهیه کرد و با توجه به نامه تکان دهنده فرمانده سپاه پاسداران که یکی از ده ‌ها گزارش نظامی سیاسی است که بعد از شکست‌ های اخیر به اینجانب رسیده و به اعتراف جانشینی فرمانده کل نیروهای مسلح، فرمانده سپاه...

 

طویله‌های حکومتی

مسعود نقره‌کار

 در تاریخ سیاسی میهنمان طویله نقش سیاسی ایفا کرده است، یکی از این طویله ‌ها "طویله سلطنتی" دوره قاجار بود که با هزارها نفر درشکه ‌چی، کالسکه‌ چی، جلودار، شاطر، مهتر، میرآخور، قاطرچی، شتربان و گاری ‌چی از دستگاه‌ های مهم  و درجه اول حکومتی و سرکوب دولتی شد.

 

مطبوعات

حقایقی تکان‌دهنده از بحران امروز مطبوعات ایران

 روزنامه بهار: شمارگان مطبوعات مکتوب ایران به نازل ‌ترین حد متصور رسیده و وضعیت تیره ‌وتاری بر فضای رسانه‌ای (چاپی) سایه افکنده است. بالغ بر ۹۵  درصد روزنامه ‌های درحال انتشار ایران شمارگانی زیر ۱۰ هزار نسخه دارند که البته عمده این شمارگان نیز برگشتی (فروش‌ نارفته) است! از عوامل اصلی این بحران می‌توان فهرست‌ وار به فضای شدید خودسانسوری، خصوصا در جراید سیاسی کشور، فراگیرترشدن فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی و گوشی‌ های هوشمند و ورود افراد دلال‌ مسلک به حوزه مطبوعات اشاره کرد.

 

«وقایع اتفاقیه»…                                                                       جمعه ۶ نوامبر ۲۰۱۵

توکا نیستانی                                                                  منبع: ایران وایر

 

فساد

بابک زنجانی؛ شعبون بی مخ اقتصاد

 این روزها دادگاه «بابک زنجانی»، بسیجی اقتصادی و کاسب تحریم در جریان است. نتیجه این دادگاه هر چه باشد، شرح دفاعیات و مذاکرات آن تاثیری دیرپا بر مبادلات اقتصادی و چشم انداز سرمایه گذاری در ایران خواهد داشت.

بابک زنجانی تنها یک نمونه از افرادی است که به بهانه تحریم ها وارد عرصه اقتصادی کشور شدند. دفاعیات او در دادگاه نه تنها گواهی است بر شخصیت واقعی افرادی مانند او، بلکه سندی است بر انحطاط اخلاقی و سقوط معیارهای کاری در نظامی که هنوز خود را پاسدار ارزش ها و خون ایرانیان کشته شده در راه دفاع از انقلاب و ایران می داند.

 

خانه ات را باد برد

هیلا صدیقی

 تو هنوزم نگرانِ وزشِ باد، در موی منی!؟ / مسخِ افیونیِ افسانه ی اصحابِ کدامین غاری؟

در کدامین خوابی؟ / خواب، در چشمِ تو ویرانیِ صد طایفه است

 

رخشانه؛ چهره خونین زنان افغان

نعیمه دوستدار

 ۲۵ اکتبر/ سوم آبان رخشانه، دختر جوان افغان در ولایت غور افغانستان سنگسار شد. یک هفته بعد، یک فیلم ویدئویی ۳۰ ثانیه‌ای از سنگسار او منتشر شد که او را در حال التماس برای زنده ماندن نشان می ‌داد. روز جمعه شش نوامبر/ ۱۵ آبان، ده‌ ها نفر از فعالان مدنی افغان در کابل، در اعتراض به سنگسار او راهپیمایی کردند.

 

نفوذ اسم رمز سرکوب

بی ‌خبری از روزنامه ‌نگاران دستگیر شده

 دستگاه قضایی تاکنون توضیحی درباره وضعیت روزنامه نگارانی که طی روزهای گذشته بازداشت شده اند ارائه نداده اند، وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه امنیتی کشور سکوت اختیار کرده است و درعوض سازمان اطلاعات سپاه و رسانه های وابسته به این نهاد نظامی با اسم رمز "نفوذ" و "فتنه نفوذ" انواع و اقسام اتهامات سیاسی و امنیتی را متوجه بازداشت شدگان می کنند.

 

نمیر: فتنه ی خمینی و سی و هفت سال فاجعه ایی به نام "جمهوری اسلامی" برای کشورمان ایران

پیام محرمانه آیت‌الله خمینی به کارتر

 آیت الله خمینی وعده می‌دهد: «شما خواهید دید که ما با آمریکایی‌ها هیچ دشمنی خاصی نداریم و شما خواهید دید که جمهوری اسلامی که مبتنی بر فلسفه و قوانین اسلامی است چیزی به غیر از (حکومتی) بشردوست نخواهد بود و به آرمان صلح و آرامش تمام بشریت کمک خواهد کرد.»

در آن روزهای پرالتهاب، آیت الله خمینی در برابر آمریکا لحن ملایمی اتخاذ کرده بود. او برای بازگشت به ایران، جلوگیری از کودتای احتمالی ارتش (که به روایت هوادارانش به شدت از آن بیم داشت)، ‌کنار زدن دولت شاپور بختیار و سرنگون کردن حکومت شاهنشاهی باید با آمریکا مدارا می‌کرد. در آن مقطع حساس، تعامل و نه تقابل با آمریکا می‌توانست او و یارانش را به مقصد برساند، حتی اگر تعامل به معنای ابراز دوستی نسبت به دولت کار‌تر و تاکید بر اشتراک منافع با آمریکا باشد.

 

پیام کوتاه پروفسور پیمان وهاب زاده

به مراسم بزرگداشت پروفسور خسرو شاکری

 از جوانی تا واپسین روزهایش، خسرو نازنین بی‌تردید خود را در زمره‌ی عدالتخواهان اجتماعی می‌دانست. او که کنشگری پرسابقه و برخاسته از دانشجویان جبهه ملی ایران و نیز تجربه‌ی بی‌همتای «کنفدراسیون دانشجویان و محصلان ایرانی ــ اتحادیه ملی» بود، تلاش برای آینده‌ای دمکراتیک را در وفاداری بی‌تزلزل به پرنسیب‌های آزادی‌خواهانه و مترقی و اصول‌مند می‌دانست. 

********

سخنرانی آقای منصور هُمامی

در مجلس بزرگداشت خسرو شاکری زند

 من با زنده یاد خسرو شاکری در منزل یکی از دوستان در پاریس آشنا شدم. این آشنایی  به مرور زمان به دوستی مبدل شد. باید بگویم که دوستی با چنین انسانی شریف و فرهیخته سعادت بزرگی بود که نصیب من شد. از  آنجا که من سهم ناچیزی در تهیه ی برخی از کتابهایش داشتم، بدین معنا که اسناد روسی را برای این کتاب ها ترجمه می کردم، دیدار ما  زود به زود تجدید میشد. 

 

سیاست

خامنه ای چرا به فکر مصدق افتاده است؟

 سایت ملیون ایران: آقای خامنه ای روز سه شنبه ۱۲ آبان در گفتاری برای دانشجویان طرفدار خویش گفته است: “مصدق برای مقابله با انگلیس به امریکا تکیه کرد و همین خوش بینی و ساده اندیشی و غفلت، زمینه‌ساز موفقیت کودتایی آمریکایی شد”.

جای تعجب است که خامنه ای درست زمانی به یاد مقایسه خود با دکتر مصدق افتاده است که خود در اثر سیاست هسته ای که شکست آن از آغاز معلوم بوده و صدها میلیارد دلار ثروت مملکت را به باد داده، مجبور به “نرمشی قهرمانه” شده است.

 

سیاست

موج بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران توسط اطلاعات سپاه، به اتهام "نفوذی آمریکا"

 صبح سه‌شنبه (۱۲ آبان / ۳ نوامبر) خبرگزاری فارس، نزدیک به محافل نظامی و امنیتی، از بازداشت پنج روزنامه‌نگار خبر داد و نوشت: «با تلاش سربازان گمنام امام زمان و دستور مقامات قضایی پنج تن از عوامل مرتبط به پروژه نفوذ دشمن در کشور که در مطبوعات فعال بودند بازداشت شدند.»

 

نمیر: فقط در "جمهوری مقدس اسلامی" امکان پذیر میباشد.

«هشدار در مورد مرکبات رنگ‌شده در ایران»

 شیر و مواد لبنی آلوده به روغن پالم، برنج ‌های وارداتی آلوده، سبزیجات و صیفی‌ جات آبیاری شده با فاضلاب، گوشت ‌های وارداتی تاریخ مصرف گذشته، شیرهای مخلوط شده با وایتکس و مواد شوینده، تولید آبلیمو بدون استفاده از لیمو و محصولات کشاورزی آلوده به سموم تنها بخشی از پرونده قطور مواد غدایی غیرایمن در ایران است.

 

مرور روزنامه های ایران

- واکنش‌ها به آغاز «جمع آوری سانتریفیوژ‌ها از نطنز»

- هشدار فرمانده سپاه درباره «فتنه نفوذ»

- «فروش زمین‌های ممنوعه اراضی عباس‌آباد»

- بازتاب مطبوعاتی بازداشت عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی

- تردید در «رشد اقتصادی یک درصدی»

- «بازگشت خیالی» یوروهای بابک زنجانی

 روزنامه جهان صنعت با اشاره به اینکه در گزارش چند روز پیش بانک مرکزی سه دلیل اصلی برای کاهش احتمالی و منفی رشد اقتصادی کشور در بهار سالجاری به ترتیب «کاهش قیمت نفت، کاهش رشد اقتصادی جهان و مشکلات منطقه خلیج فارس» اعلام شده بود، نوشته است: «هر سه عاملی که از جانب این بانک ذکر گردیده عوامل برون ‌زایی هستند» و «به ‌نظر می‌رسد حواله نمودن این کاهش رشد به عوامل برون‌ زا و داشتن چنین نگاهی به شرایط کنونی اقتصاد ایران به مصداق شستن سیاه‌ زخم با گلاب و خواندن وِرد بر آن برای بلند شدن بوی الرحمان از ارکان آن می‌ماند.» 

 

بازداشت مجدد عیسی سحرخیز

مانا نیستانی                                                                   منبع: ایران وایر

 

سیاست

عیسی سحرخیز بازداشت شد

 عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار منتقد، توسط نیروهای امنیتی سپاه پاسداران ایران بازداشت شد. پسر او در شبکه توئیتر با تأیید این دستگیری نوشته است که مأموران خانه را تفتیش کرده و وسایل سحرخیز را ضبط کردند.

 

نمیر: رهبر خرابکار

تهدید و تخریب ۳۰۵ منطقه باستانی برای طرح رهبر جمهوری اسلامی

 آیت‌الله خامنه ‌ای در سفری که در سال ۱۳۷۵ به خوزستان انجام داد دستور داد که ۵۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان خوزستان احیا شود. اجرای این طرح ۳۰۵ منطقه باستانی خوزستان را مورد تهدید قرار داده و برخی از این محوطه‌ ها نیز در این مدت تخریب شده‌ اند.

 

بچه پرروی مایه دار

ابراهيم نبوی

 داستان بابک زنجانی ماجرایی عظیم و شگفت است. شگفتی از این نظر نیست که این ماجرا بزرگترین دزدی تاریخ ایران است، شگفتی از این نظر نیست که رقم پول بزرگ است، و مهم تر از همه شگفتی از این نیست که این کلاهبرداری اینقدر آسان بوده که کسی حاضر نمی شود آن را راحت قبول کند. مثل اینکه کل حکومت دست به دست هم دادند و یک دزد را دعوت کردند که بیاید یکی از اموال گرانبهای شان را بدزدد و سهمی هم به خودشان بدهد. 

 

سیاست

نامه خامنه ای یا بخشنامه بازجو - قاچاقچی های سپاه؟

مجتبی واحدی

 از نکات مهم در نامه خامنه ای،مخفی کردن تسلیم در میان پرگویی های حماسی بود. او صراحتا با زیردستی خود اجازه داده برای اقناع طرف مقابل و رفع تحریم ها، ابتدا تعهدات جمهوری اسلامی را اجرایی نمایند. 

 

سیاست

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس:

مشکلی به نام حقوق بشر نداریم

 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تازه ‌ترین گزارش احمد شهید را اتهاماتی خوانده که از مراجع آلوده به تروریسم نشات می‌گیرند. رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس هم می‌گوید منابع گزارشگر ویژه، فراریان دارای پرونده ترور هستند.

 

جامعه

فرار نخبگان ایران؛ محدودیت‌های داخلی یا توطئه خارجی؟

 مهاجرت نخبگان علمی از ایران یکی از معضلات این کشور در راه دستیابی به توسعه پایدار ارزیابی می‌شود. اما به نظر می‌رسد مقامات عالی‌رتبه ایران این معضل را بیشتر ناشی از توطئه خارجی می‌دانند تا ضعف و محدودیت‌های داخلی.

 

نمیر: بازاری سودآور برای "نظام مقدس اسلامی"

«قاچاق یک میلیارد دلاری مشروبات الکلی در ایران»

 گزارش منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که هر مصرف‌ کننده در ایران، سالانه ۲۵ لیتر الکل مصرف می‌کند که این رقم دو برابر یک شهروند آمریکایی و حتی بیشتر از شهروندی روسی است.

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.