نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2016‏/02‏/09

 

آرشیو ماه دسامبر ۲۰١۵

 

   

«انتخابات» آینده و دوزیست های سیاسی

پرویز داورپناه

مضحک است که آقایان از شرایط انتخاب شوندگان نیز اطلاع دقیقی ندارند و با اینکه  "ابراز وفاداری به  قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه" و حداکثر هفتاد و پنج سال سن تمام در ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از شروط لازم برای شرکت کنندگان است، در وضعیتی ثبت نام می کنند که آقای باوند۸۱ سال و آقای زعیم ۷۶ سال سن دارد.

 

نمیر:[سی و هفت سال] خشونت

نفی خشونت دینی تنها با جدائی دین از دولت امکان پذیر است

ارژنگ بامشاد

واقعیت آن است که اقدامات دولت اسلامی (داعش)، تلاشی است برای پیاده کردن "اسلام ناب محمدی" از دیدگاه اهل سنت. ما در ایران شاهد همین نگرش در اجرای "اسلام ناب محمدی" به روایت شیعه دوازده امامی بوده ایم. نگرشی که بر پایۀ اعدام های ددمنشانۀ روزهای اول انقلاب، "تمام کُش" کردن های دهۀ شصت، تیرباران های ترکمن صحرا و کردستان؛  تجاوز به زنان و دختران در زندان ها، قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان شصت و هفت، قتل های زنجیره ای و ترورهای دولتی، اسیدپاشی های سازمان یافته، برای حاکمیت دین بر دولت ...

 

در همایش کارآفرینی از ایده تا عمل

به جای پرورش کارآفرین موتور تولید «ب.ز» داریم

شرق: دوشنبه، ٢٣ آذر همایشی با موضوع کارآفرینی به مناسبت هفته پژوهش در تالار صدر دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان به همت انجمن علمی اقتصاد و گروه اقتصاد این دانشکده برگزار شد. در ابتدای این همایش، سعید صمدی، مدیر گروه اقتصاد به یکی از دلایل توسعه‌ نیافتگی کشورهای جهان سوم از دیدگاه مرحوم دکتر حسین عظیمی اشاره و این نکته را گوشزد کرد که یکی از حلقه ‌های مفقوده اقتصاد ما نبود بستر برای کارآفرینی است.

 

بنیاد عبدالرحمن برومند را یاری کنید

برای تکمیل آرشیو خشونت دولتی و ثبت یاد قربانیان در حافظۀ ملّی کشور

آخرین ساعات سال ٢٠١۵ میلادی فرصت مناسبی است که به اختصار کارنامۀ یک سال گذشتۀ بنیاد عبدالرحمن برومند (بنیاد) را با هموطنان خود در داخل و خارج از کشور درمیان بگذاریم و یادآوری کنیم که بدون حمایت شهروندان ایرانی ادامۀ کار بنیاد مشکل خواهد بود. هر کمکی، چه مادی وچه معنوی، هرچند کوچک به نظر آید مؤثر است و ما را به لحاظ مالی و روحی تقویت می‌کند.

 

جامعه

تعداد معتادان خیابانی تا ۱۰ برابر شده است

تعداد معتادان خیابانی در ایران ۸ تا ۱۰ برابر شده است. جمعیت معتادان در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر از آنان معتادان "متجاهر" هستند. تهران حدود ۱۵ هزار معتاد متجاهر دارد.

 

سلطه شرکت‌های آمریکایی و غرب اروپا بر بازار سلاح

حسین آرین (کارشناس نظامی)

براساس این گزارش، فروش سلاح از سوی صد شرکت مذکور در سال ۲۰۱۴ برابر با  ۴۰۱  میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال پیش از آن ۱٫۵ درصد کاهش یافت - کاهشی که برای چهار سال متوالی به درجات مختلف ادامه داشت. به رغم این، درآمد این صد شرکت در سال سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۰۲، یعنی طی ۱۲ سال، ۴۳ درصد افزایش یافته است.

 

تراوش های یک مغز بیمار

خامنه‌ای: به سیاستمداران دنیای اسلام امیدی نیست

رهبر جمهوری اسلامی ادعا کرد که ایران قبل از انقلاب سال ۵۷، از لحاظ علمی، سیاسی و اجتماعی "عقب ‌افتاده" و از لحاظ سیاسی "منزوی" بود اما امروز ملت ایران "به برکت اسلام" هویت و شخصیت خود را نشان داده و "به پیشرفت‌ های مهمی در علم و فناوری و دانش‌ های نوین" رسیده است.

 

بیانیه ی جبهه ی ملی ایران

اعضای جبهه ملی برای کاندیدا شدن ثبت نام نکردند

اگر فردی برای ثبت نام جهت کاندیدا شدن مراجعه نماید، ناگزیر است با پر کردن فرم ثبت نام، آنچه را حاکمیت جمهوری اسلامی می اندیشد بپذیرد و تایید نماید و نسبت به قبول کردن باورهای حاکمیت متعهد شود.

 

هنر

حراست ارشاد اسلامی مجید درخشانی را از فعالیت هنری منع کرد

حراست دفتر موسیقی وزارت ارشاد به مجید درخشانی اطلاع داده که به خاطر همکاری با گروه «ماه» یا «ماه‌بانو» اجازه فعالیت هنری در ایران را ندارد.

 

فرهنگ

مصوبات "فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی" دستمایه خنده و شوخی

اوج اعتراض به عملکرد فرهنگستان زبان فارسی، به زمان انتشار خبر بودجه سالانه این موسسه باز می​گردد. چندی پیش که بودجه ۱۱ میلیارد تومانی موسسه اعلام شد، اغلب رسانه​های ایرانی به میزان بالای بودجه و عملکرد آن اعتراض کردند. هم اینک بودجه مصوب فرهنگستان برای سال جاری ۱۴ میلیارد تومان منظور شده است.

 

گفتگو با مادر مصطفی کریم بیگی در چهارمین سالگرد فرزندش

ماموران گفتند به‌‌ همان راحتی که پسرت را کشتیم دخترت را هم می‌کشیم

در‌‌ همان اولین روز‌ها پدر و خواهر مصطفی را خواستند و گفتند امریکا پسر شما را کشته و در مراسم تدفین مامورین خواهند بود. از ما خواستند که هیچ سر و صدایی نکنیم و با هیچ رسانه ای مصاحبه‌ای نداشته باشیم. چند روز بعد از مراسم هفتم هم عده‌ای به منزل ما آمدند و خواستند که بگوییم مصطفی بسیجی بوده، اما با مخالفت ما روبه رو شدند و راه‌شان را گرفتند و رفتند… بعد از آن تهدید‌ها اکثراً تلفنی بود و یک بار هم حتی گفتند به‌‌ همان راحتی که پسرت را کشتیم دخترت را هم می‌کشیم و من گفتم کشتن کار شماست مرا هم بکشید.

 

چهره ی واقعی علی خامنه ای

 آری؛ علی خامنه ای آن کسی نیست که در زیر دستار سیادت و در ردای اجتهاد و قیادت، با دست انداختن مردم می کوشد از خود چهره ای خندان و مهربان به نمایش گذارد. چهره ی واقعی علی خامنه ای چهره ی واقعی اعمال و جنایات اوست؛ جنایاتی که در زیر قیافه ای دیگری، مانند آنچه در این عکس مشاهده می کنیم، صورت می گیرد؛ چهره ی «قاضی» صلواتی!(و امثال او: سعید امامی، فلاحیان، محسنی اژه ای، ...)

قاضی صلواتی یکی از اضلاع مثلت «جنایت علیه بشریت» 

ایرج مصداقی

قاضی ابوالقاسم صلواتی چهره ‌ای است که کمتر در مورد گذشته ‌ی او صحبت به میان آمده و از این بابت جزو چهره‌ های ناشناخته ‌ی رژیم باقی مانده است. علیرغم تلاشی که کردم اطلاعاتم در مورد گذشته‌ ی این فرد ناقص است؛ به همین خاطر از خوانندگان گرامی به خاطر لغزش‌ های احتمالی پوزش می‌خواهم. امیدوارم این اطلاع ‌رسانی فتح‌ بابی باشد برای کندوکاو در گذشته‌ ی یکی از جنایتکاران علیه بشریت که در سال‌ های اخیر نقش مهمی در سرکوب و جنایت داشته است. قیافه‌ و ترکیب جمجمه ‌اش به قاتلان زنجیره ‌ای می‌ ماند. فرق‌اش با قاتلان حرفه‌ ای این است که آن‌ ها در خفا و با ترس و لرز دست به قتل و جنایت می‌ زنند و او در ملاء عام و با حمایت دستگاه‌ های امنیتی و اطلاعاتی و نظامی و پلیسی.

 

افشاگری زنگنه [یکی از کارگزاران]

فشار های پشت پرده رانت خواری و تمامیت طلبی های دنباله دار تشریح شد

وی به واگذاری‌ های صورت گرفته در سال‌ های گذشته هم انتقاد جدی و اساسی وارد کرد و رانت ‌های خاص این بخش را توضیح داد. او نمونه آورده و گفته است که تمامی متانول و کود اوره کشور توسط یک فرد اداره می ‌شود و انحصار در دست اوست درحالی ‌که حتی این فرد یک بخش خصوصی کارآفرین هم نیست و با حکم یک وزیر، رئیس شده است؛ بنابراین این ‌که گفته می ‌شود زنگنه مخالف خصوصی ‌سازی است، به این دلیل است.

 

شرط تایید صلاحیت

مانا نیستانی                                                                       منبع: ایران وایر

 

گره خوردن دین و فساد در حکومت دینی

مجید محمدی

وقتی ولایت فقیه به ابزاری برای اختصاص یافتن منابع ملی (تحت عنوان انفال) به روحانیت شیعه و کسب امتیاز توسط روحانیون و مکتبی‌ ها تبدیل شود طبیعی است که دیگر شهروندان نیز از این مدل برای توجیه فساد یا گریز از پیامدهای قانونی فساد بهره خواهند برد.

 

ایران با بیش از ۹ میلیون بیسواد در رتبه ۱۲۰ جهان از لحاظ میزان باسوادی

سلیمان محبی، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در نشست خبری اولین روز هفته سوادآموزی در پنجم دی گفت که ۱۶ درصد جمعیت ایران بی‌سواد هستند و ایران «از نظر درصد باسوادی در جایگاه ۱۲۰ جهان قرار دارد».

 

هدیه کریسمس اسرائیل و سوریه به یکدیگر، زهران علوش در برابر سمیر قنطار

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

یک هفته پس از کشته شدن سمیر قنطار عضو بلند پایه حزب الله لبنان در حومه دمشق،  نوبت به زهران بن عبدالله علوش، با نام مستعار شیخ رسید. زهران علوش رهبر گروه سلفی جیش الاسلام وابسته به عربستان سعودی رسید. زهران علوش بازوی بندر بن سلطان رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در حومه دمشق بود. شباهت های بسیاری میان عملیات ترور سمیر قنطار و زهران علوش دیده می شود.

 

چه کسی در اوین چهارپایه را از زیر پای پنج اعدامی کشید؟

با چشم‌بند در راهرو ادارى مانندى در اوین روى یک صندلى دسته دار منتظر پذیرش نشسته بودم. ٢۵ بهمن ١٣٨٨، سر و صدا و شادابى محیط در مقابل سکوت مرگبار انفرادى‌هاى اطلاعات مشهد روحیه‌ام را بالا برده بود. ترس و شوک اولیه بازداشت فرو ریخته بود و داشتم به مکالمات کارمندها یا همان مأموران گوش مى‌دادم.

 

"رهبر" یا شورای رهبری!؟

نظام همان ولایت فقیه است

پرویز دستمالچی

قانون "الهی" را چه یک نفر بر ملت تحمیل کند و چه تحمیل کنندگان یک شورای سه نفره (بنابر قانون) باشند، آش همان خواهد بود و کاسه همان: بی حقوقی کامل ملت و انحصار تامگرایانه قدرت در دست نمایندگان خود خوانده "الله"، یعنی فقها و مجتهدان و پیروان مکلای آنها. تنها اتفاقی که خواهد افتاد، تقسیم "منصفانه" تر قدرت در میان فقهاست...

 

روزهای هفتم و هشتم،

قاتل ها و پخمه ها به پیش!

محمد نوری زاد

دوستی که من در انصاف و درستی اش تردیدی ندارم، اصرار به این داشت که من حتماً در این فرصت باقی مانده بروم و ثبت نام بکنم برای انتخابات مجلس. دلایل معقولی داشت. که ما از این بی تفاوتیِ رنج آور نسبت به انتخابات باید بیرون بزنیم. نه مگر راه فرود آوردنِ فلاحیان ها و پورمحمدی های قاتل و علم الهداهای جاهل همین حضور در مجلس و همین قوانین نیم بند است؟ و گفت: می دانیم که شما را رد صلاحیت می کنند، اما بروید و ثبت نام بکنید و هزینه اش را بیندازید به دوش حاکمیت. به وی گفتم: دوست من، سپاس که جز خیرخواهی در سخنت نیست. من اما نه در انتخابات شرکت می کنم و نه کسی را به شرکت کردن و نکردن ترغیب. در عین حال که می دانم در آینده ی ناگزیر این سرزمین، جز تشکیل حزب و فعالیت های حزبی، ما را گریز و چاره ای نیست. با این همه، این ریلی را که جناب رهبر و سپاه و جنتی پیش پای ما کار گذاشته توهین به شعور خود می دانم.

روز هشتم

می گویم: برادران اطلاعاتی و برادران سپاهی، چه من و دکتر ملکی و نسرین ستوده به این مراسم برویم یا نرویم، چه این مراسم پا بگیرد یا نگیرد، چه یادی بشود یا نشود از مصطفی کریم بیگی و دیگرانی که در عاشورای سال ۸۸ با تیر مستقیم بسیجیان و به زخمِ دشنه ی شعبون بی مخ های ولایی از پا در آمدند، بله، چه ما باشیم یا نباشیم، دست های خونی جماعتی از شما همچنان خونی است و این خون به هیچ ترفندی از دست ها و از چک و چانه ی همکاران شما و از دامان بیت رهبری پاک نمی شود. فکری برای دست های خونی خود بکنید اگر که می توانید!

 

حقوق بشر

در یک هفته ۱۶ نفر در قزوین اعدام شده‌اند

احمد شهید در نهمین گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که آبان‌ ماه سال جاری منتشر شد در مورد افزایش ۲۵ درصدی شمار اعدام‌ ها در ایران هشدار داد و گفت که در ۹ ماهه ابتدایی امسال، حدود ۷۰۰ نفر در ایران اعدام شده ‌اند. بنابراین گزارش، ۶۸ درصد این اعدام‌ ها مربوط به جرائم مواد مخدر بوده است.

 

سیاست

"ایران باید به قربانیان ترورهای بیروت و عربستان غرامت بدهد"

غرامت ۴/۴ میلیون دلاری به گروگان‌های سفارت آمریکا در تهران

بر اساس رای دادگاه عالی آمریکا، دولت این کشور می ‌تواند دارایی ‌های بانک مرکزی ایران در نیویورک را بلوکه کند تا از محل آن به قربانیان دو حادثه بمب ‌گذاری در بیروت و عربستان سعودی غرامت بپردازد.

بیش از ۳۶ سال از گروگان ‌گیری۵۳ کارمند سفارت آمریکا در تهران می ‌گذرد؛ گروگانگیری ۱۳ آبان ۱۳۵۸ که ۴۴۴ روز طول کشید. حال در چارچوب قانون بودجه سال ۲۰۱۶ آمریکا قرار است به هر یک از گروگان‌ ها و یا به بازماندگان آن‌ هایی که در قید حیات نیستند، غرامتی بالغ بر چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دلار تعلق گیرد.

 

بیدار شوید از خواب

دکتر علی گوشه

بیدار شوید از خواب، بیدار شوید از خواب / با بانگ مصدق ها، برپا کنید غوغا

 

زنان افتخارآمیز میهنمان

اعطای بالاترین نشان تحقیقات کاخ سفید به مونا جراحی

به گزارش رادیو فرهنگ، خانم پروفسور مونا جراحی در مراسمی که در کاخ سفید برگزار شد، نشان «استعداد برتر حرفه ای جوان سال» را از رئیس جمهوری آمریکا باراک اوباما به خاطر تحقیقات و انجام پروژه های خلاق در گسترش و صنعتی کردن فناوری «تِراهِرتز» دریافت کرد. فناوری «تِراهِرتز» در صنایع پزشکی، دارویی و ماشین آلات کاربرد دارد.

و دیدگاه ولی نظام مقدس فتنه

خامنه ای: "اینکه ما به حضور بالای زنان در مناصب اجرایی افتخار کنیم، دیدگاهی غلط و در واقع انفعال در برابر گفتمان غربی است"

 

حقوق بشر

زندان اوین: میراث پایداری ایرانیان برای جهان

حسین نوش‌آذر

گروهی از زندانیان سیاسی، خانواده‌های اعدام‌شدگان، فعالان سیاسی و کنشگران مدنی نامه‌ای به ایرینا بوکووا، دبیرکل سازمان یونسکو نوشته‌اند و از او خواسته‌اند مانع از تخریب زندان اوین توسط جمهوری اسلامی بشود و برای حفظ این بنای تاریخی بکوشد.

 

فرهنگ و هنر

علیزاده: حرفی هم بزنم، جایم گوشه زندان است

هیچ جای دنیا در هیچ دولتی حتی دولت‌ هایی که ما از نظر سیاسی آنها را مردود می ‌دانیم با موسیقی چنین رفتاری نمی‌ کنند. من حسین علیزاده در بازار تهران بدنیا آمده‌ام و با استادانی کار کرده‌ام که همه دنیا به آنها افتخار می‌کنند. من به هیچ ‌وجه اجازه نمی ‌دهم کسی هویت من را از من بگیرد. / متاسفانه هیچ جای دنیا با موسیقی چنین برخوردی نمی ‌شود. مقام‌ های مسئول به راحتی به موسیقی توهین می‌ کنند درحالی که اگر من درباره آنها حرفی بزنم؛ جایم گوشه زندان است.

 

فرهنگ و هنر

ارکستر سمفونیک و دولت ملی

محسن شهرنازدار

شاید عجیب به نظر برسد اما حقیقت دارد که اشغال نظامی بلژیک توسط آلمان، در شکل گیری ارکستر سمفونیک تهران هم بی نقش نبوده است. پرویز محمود موسس ارکستر سمفونیک تهران که در سالهای ١۹۴۰ میلادی درکنسرواتوار بروکسل تحصیل می کرد، با ورود ارتش آلمان ناچار به بازگشت به ایران شد .محمود پس از بازگشت به ایران مهمترین ارکستر سمفونیک خاورمیانه را بدون هیچ حمایت دولتی و تنها به پشتوانه سرمایه فرهنگی خانواده اش، در خانه پدری تاسیس کرد.

 

سیاست

بیانیه اهل قلم در اعتراض به بازداشت نویسندگان

جمعی از نویسندگان، روزنامه‌نگاران ایران با اشاره به موج جدید بازداشت نویسندگان و شاعران کشور خاطرنشان ساختند که همه این‌ها در دولتی دیده می‌شود که "شعار تدبیر و امید سر داده و برای گشودن قفل مشکلات از کلید" سخن گفته است.

 

عضو بلند پایه حزب الله با اجازه پوتین  به شهادت رسید

فرامرز دادرس

کارشناس اطلاعاتی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نشان داد که اگر لازم باشد به دوستان جمهوری اسلامی هم در سوریه رحم نمی کند. شنبه نوزدهم دسامبر ۲۰١۵ میلادی هنگامی که اسرائیلی ها مراسم دینی و هفتگی شابات را برگزار می کردند، دو جنگنده اسرائیلی بر فراز سوریه به پرواز در آمدند و ساختمان مسکونی چند طبقه محل زندگی سمیر قنطار عضو بلند پایه حزب الله لبنان در جنوب دمشق در شهرجرمانا را بمباران کردند. در این بمباران قنطار و شماری از ساکنین این ساختمان کشته شدند. چند روز بعد حزب الله لبنان و مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی شهادت قنطار را به یکدیگر تبریک و تسلیت گفتند.

 

گزارش میدانی

بخیه‌کِش، یک فحش «کش»دار جدید

«کاسبی» یا سوگند پزشکی؟

کمتر از دو هفته پیش، اتفاقی در کشور افتاد که ساده‌ترین توضیح درباره آن، صحبت‌های معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مقابل رسانه‌ها بود: «کودک چهار ساله با چانه شکافته به بیمارستان خمینی‌شهر اصفهان منتقل شد. پزشک اورژانس چانه کودک را بخیه زد اما پس از آنکه متوجه شد خانواده‌اش توان پرداخت هزینه پانسمان را ندارند، بخیه‌ها را شکافت.»

یک رفتگر شهرداری در حالی که سعی می‌کند دستانش را در دمای دو درجه زیر صفر به مدد آتش زدن یک کارتن گرم کند، می‌گوید: «این که بخیه است. سرطان داشته باشد کسی چه کار کند. من بگیرم، می‌روم خودم را سر به نیست می‌کنم. خلاص

 

گزارش

سیدعلی به روایتِ شیرعلی

چاپِ کتابی درباره‌ی سیدعلی خامنه‌ای در تیراژ صد هزارتایی

"روایتی از زندگی و زمانه‌ ی سیدعلی خامنه‌ای" با نقدها و اعتراض‌ های زیادی روبه ‌رو شده. وب‌‌ سایت کلمه با اشاره به چاپ کتابی نفیس و بی‌ مخاطب با تیراژ بالا و هزینه‌ ی گزاف می‌نویسد: "درحالی ‌که شمارگان کتاب متأثر از فضای اقتصادی جامعه و رکود بازار نشر به این رقم رقت ‌انگیز می ‌رسد، کتاب زندگی آیت ‌الله خامنه ‌ای با ۱۰۰ هزار شمارگان به بازار در حال ورشکستگی نشر کتاب دهن ‌کجی می‌کند و وارد بازاری می‌شود که مخاطب آن قطعاً مخاطب خاص است و نه مردم. به ‌راستی مخاطبان کتاب تبلیغاتی درباره رهبری با قیمت ۱۴۰ هزارتومانی چه کسانی هستند؟ غیر از این است که سازمان‌ ها و ادارات دولتی و سپاه و بسیج موظف می ‌شوند این کتاب را خریداری کنند؟

 

میلاد نور و یلدایتان مبارک

داریوش لعل ریاحی

سقف بشکافید تا خورشید را باور کنید / جان درآرید از قفس، ویران کنید این بام را ...

 بر کَنید این تیره گی را، وا کنید این دام را / روز می خواهد وطن، پایان دهید این شام را

صبح ِ فردا را چه دیدید ای به غم خو کردِ گان / مرغکی آید به بام و سر دهد، پیغام را

 

سکولاریسم گیاهی!

هادی خرسندی

گفت هیزم: گر جدا گشتی ز خاک / نازنین از سوختن دیگر چه باک؟

کاج گفت: ای کاش چون من میشدی / مثل من تزئین و روشن میشدی

 

تشکیل پرونده‌ای دیگر برای نرگس محمدی

نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک در زندان به‌ سر می‌برد، در نامه ‌ای به دادستان تهران، به رفتارهایی که به گفته او، ناروا در حقش روا داشته می ‌شود، اعتراض و دادخواهی کرده است.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم محمدی همچنین در این نامه از تشکیل پرونده ‌ای دیگر در دادسرای اوین و با شکایت مأموران منتقل کننده ‌اش به بیمارستان، خبر داده است.

 

«مخاطبان برخی شبکه‌های صداوسیما از تعداد کارکنانش کمترند»

رمضان شجاعی کیاسری، [یکی از کارگزاران «مجلس»] گفته که بی‌بی‌سی با ۲ هزار کارمند اداره می شود اما تلویزیون ایران بیش از ۴۸ هزار نیرو دارد تا آنجا که مخاطبان برخی شبکه‌ هایش از تعداد کارکنانش کمترند. و برخی مجریان برای خودشان امپراتوری دارند.

 

چگونه سپاه پاسداران مانند مافیا بر بازار سیاه ایران حکومت می‌کند

سعید قاسمی‌نژاد

پاسداران، یا همان فرزندان انقلابی آیت ‌الله خمینی، گروه‌ های اوباش شدیدا علاقه ‌مند به خشونت بودند که در دوران شاه در حاشیه قرار داشتند. آنان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را پایه ‌گذاری کردند و به مهم ‌ترین ابزار سرکوب در دستان رژیم مذهبی ایران تبدیل شدند.

 

شکار سرداران سپاه درسوریه و شکار امرای قطر درعراق

فرامرز دادرس،

کارشناس اطلاعاتی- فرانسه

مدت ها است که یک جنگ بیرحمانه و تمام عیار اطلاعاتی میان ایران و اعراب، به سرکردگی عربستان آغاز شده است. با بررسی اخبار و اطلاعات چند ماه گذشته منطقه خاورمیانه و خلیج فارس می توان این احتمال را مطرح کرد که ربوده شدن بیست و شش شکارچی اهل قطر روز گذشته در جنوب عراق به تلافی کشته شدن افسران عالیرتبه سپاه پاسداران در سوریه باشد.

 

دستاورد برنامه‌های توسعه؛ افزایش نابرابری و فقر

براساس آمارهای رسمی، جمعیت حاشیه نشین ایران نسبت به سال ۶۱ هفده برابر شده و شهر بندرعباس با چهل درصد، دارای بیشترین جمعیت حاشیه نشین است. همچنین نتایج یک گزارش که توسط وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته، نشان می‌دهد که هفتاد درصد خانوارهای ساکنان سیستان و بلوچستان زیر خط فقر قرار دارند.

 

روابط عمومی جبهه ملی ایران

پلیس امنیت از ورود به جلسه شورای مرکزی جلوگیری کرد

به گزارش روابط عمومی جبهه ملی ایران، بر اساس تصمیم هیات رهبری و هیات اجرائیه جبهه ملی ایران مبنی بر برگزاری جلسه شورای مرکزی؛ روز جمعه ۲۷ آذر ماه ساعت ۱۷ زمان برگزاری جلسه شورای مرکزی در منزل استاد ادیب برومند تدارک دیده شده بود، که توسط پلیس امنیت از ورود اعضاء شورای مرکزی به داخل منزل جلوگیری شد.

 

دیوار مهربانی:

نیاز داری بردار، نیاز نداری بگذار

 در بین خبرهای بد در عرصه‌های کلان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، گاهی هم خبرهای خوش و امیدبخشی اتفاق می‌افتد: در برخی از شهرهای ایران، گروهی از شهروندان نیک‌اندیش و خلاق دیواری ساخته‌‌اند به نام «دیوار مهربانی». آن‌ها در این مکان‌ها که مانند یک اثر هنری در فضای پرالتهاب شهری می‌درخشد، لباس‌های کهنه اما قابل استفاده خود را به مردم عرضه می‌کنند: «نیاز داری بردار. نیاز نداری، بگذار!»

 

«شب یلدا»

نمادِ پایداری در فرهنگ ایران

صُحبتِ حُکـّام، ظـُلمت ِ شب ِ یـَلداست (حافظ)

م. سحر

 آئین های شب یلدا هم به خاطر انعطاف پذیری ها و انطباق با عُرف جاری در دوران های مختلف، همواره به دور و مجرّد از شائبه ها و مستقل و بی اعتنا به تعهدات دینی، همواره در طول تاریخ ایران برگزار شده اند و کسی نتوانسته است آنها را به تعطیل بکشاند.

البته از آنجا که کشور ما پیوسته در معرض یورش ها و تاخت و تاز بیگانگان واقع بوده این آئین ها نیز همچون همهء عناصر فرهنگ ملی ما دشمنان فراوانی داشته اند و همواره بوده اند بیگانگان یا بیگانه شدگانی که به واسطه ء شیشه های کبود مذهبی و ایدئولوژیک خود به چشم تحقیر یا نفی در آنها می نگریسته اند. طبیعتاً، نگاه ها و جهان بینی ها و افکار سلطه گرانی که به جبر و زور و تجاوز مردم ایران را به موالی و رعایا و باج دهنده و خراج گزار و جزیه بخش ِ خود بدل کرده بودند چندان دل ِ خوشی از مراسم و آئین هاِ آنان نداشته اند. و از آنان بدتر ـ مثل همیشه و همین امروز ـ رفتار کاسه های داغ تر از آش ایرانی یعنی نودینان متعصبی بوده است که گویی جعفر طیار، پسر عم آنان است یا پستوی خانه شان یک راست به غار حرا گشوده می شود.

 

به بهانه دهمین سالگرد موسسه انسان شناسی و فرهنگ

گفتگوی خبرگزاری مهر با ناصر فکوهی

باید بحران هویت در رشته انسان شناسی را حل کنیم

 ناصر فکوهی، مدیر موسسه و سایت انسان شناسی و فرهنگ، با اشاره به چالش میان مردم شناسی و انسان شناسی گفت: اگر بتوانیم این بحران رشته ای را حل کنیم می توانیم خود را به صورت قابل درکی به دیگران معرفی کنیم.

 

ايران / سياسی

انتقاد مجمع عمومی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران

 انتقادهای تند به ایران در مورد اعدام ‌ها، کشوری که پس از چین در جایگاه دوم موارد انجام ‌شده در جهان قرار دارد، تازگی ندارد. هرچند این اعتراض‌ های جهانی طی سال ‌های گذشته، تاثیر چندانی بر عملکرد مقام‌ های قضایی ایران نگذاشته است و نهادهای فرادولتی می‌ گویند مجازات اعدام «به طور چشم‌گیری» افزایش پیدا کرده است.

 

بیانیهً کارزار لگام در مورد حکم اعدام آقای محمد علی طاهری

ما از مردم شرافتمند وانساندوست ایران نیز می خواهیم تا آنجا که در توان دارند از اجرای این حکم پیشگیری کنند.

 ما فعالان کارزار لغو گام به گام اعدام (لگام) حکم اعدام آقای طاهری را که برخلاف قانون بوده و به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد، شدیدا محکوم می کنیم و خواستار آنیم که در صورتی که اتهاماتی بر اساس قوانین ایران بر آقای محمد علی طاهری و فعالیت گروه ایشان وارد است، در دادگاهی علنی و عادلانه با حضور وکیلی تعیینی، به این اتهامات رسیدگی شود.

 

دولت بختیار از دیدگاه حسنین هیكل نویسنده و روزنامه نگار مشهور مصری

 روزی كه شاه مصمم شد از بختیار كه شاگرد مكتب مصدق و یك رجل یكدنده ولی ناآشنا برای مردم بود بخواهند دولت را تشكیل بدهد، بختیار با وجود اخطار دوستانش، تنها به این دلیل كه می پنداشت مردم پاس سالها زندان رفتن و زجركشیدن او را خواهند داد نخست وزیری را پذیرفت احتمالاً در هر یك از كشورهای جهان سوم بختیار می توانست یك زمامدار ایده آل برای مردم باشد. انسانی آزاده، روشنفكر كه دشمن فاشیسم و استبداد بود.

 

همه سخنان خمینی درباره ملی گرایی و ملی گرایان

 ملی گراها وقتی به قدرت می رسند برخلاف آنچه ادعا می کنند، عمل می کنند: زیادند اشخاصی که از ملت و از ملیت دم می زنند، لکن وقتی که به قدرت می رسند برخلاف ملت و برخلاف ملیت عمل می کنند. این بختیار بود که همه دیدید، از جبهه ملی بود و جزئ ملی گرایان و دیدید که با ملت چه کرد و اگر چنانچه قدرت های شما جلوی او را نگرفته بود، چه می کرد. از حرف ها گول نخورید، از ادعاها گول نخورید و اینها از حقوق بشر صحبت می کنند و بر خلاف حقوق بشر عمل می کنند. اسلام، هم حقوق بشر را محترم می شمارد و هم عمل می کند. صحیفه نور ج ۱۴ صفحه ۵۵ تاریخ:۱۹/۱۱/۵۹  

 

حقوق بشر

معرفی فیلمی درباره جان ‌باختن شاهرخ زمانی در زندان حکومت اسلامی ایران

 شاهرخ زمانی، فعال کارگری روز یک ‌شنبه ۲۲ شهریورماه ١۳۹۴، در زندان رجائی شهر کرج درگذشت. مسئولین زندان دلیل مرگ وی را سکته مغزی اعلام کردند. در حالی که در مورد بیماری و دلیل مرگ شاهرخ، هیچ‌ گونه تحقیق پزشکی مستقل صورت نگرفته است. هم‌ چنین گفته شده شاهرخ هیچ ناراحتی نداشته و حتی ساعاتی قبل از اعلام مرگ وی، هم ‌بندی‌ های وی را سالم دیده بودند. (جهت دیدن فیلم اینجا کلید کنید.)

 

ایران؛ سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران

 سازمان گزارشگران بدون مرز ایران را سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه ‌نگاران در سال ۲۰۱۵ نامید که با ۱۸ روزنامه‌ نگار زندانی پس از کشورهای چین با ۲۳ روزنامه‌نگار زندانی و مصر با ۲۲ نفر قرار دارد.

 

سیاست

«دولت پنهان عامل ناکارآمدی اقتصاد ایران است»

 یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است ناکارآمدی اقتصاد ایران ریشه در "دو دولتی بودن" ساختار سیاسی این کشور دارد. او می ‌گوید در ایران به اسم خصوصی ‌سازی، بنگاه‌های اقتصادی به نهاد های نظامی واگذار شده است.

 

ايران / اجتماعی

قربانیان مواد مخدر در ایران به روایت عدد و رقم

 آمارهای پزشکی قانونی کشور در سال ‌های اخیر نشان می ‌دهد از سال ۱۳۸۳ تا سال ١۳۹۲  (۱۰ سال) حدود ۳۹ هزار و ۴۰۶ نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده ‌اند که به معنی به طور میانگین مرگ روزانه ۱۰ نفر است.

 

فساد

ایران از ۷۷ درصد کشورهای جهان «فاسد‌تر است»

 کشور‌ها در این فهرست بر پایه «فساد، اختلاس، رشوه‌گیری، خرید و فروش پست‌های دولتی، رشوه‌پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقام‌های دولتی و عدم مقابله کافی یا ناکارایی در پیکار علیه مواد مخدر» رتبه‌بندی می‌شوند.

 

نمیر: تفاوت جمهوری اسلامی با داعش در کجاست؟

برخی از قوانین ایران چندان تفاوتی با قوانین داعش ندارند

نرگس توسلیان

 «دولت اسلامی عراق و شام یکی از جنگ ‌جویان خود را به جرم جاسوسی و اختلاس سر برید»؛ «دولت اسلامی عراق و شام یک پسر ۱۷ ساله را به جرم ارتداد به صلیب کشید»؛ «دولت اسلامی عراق و شام اقدام به کشتار دسته جمعی ۱۶۰ نفر از زندانیان خود کرد»؛ «زنی که متهم به زنا شده بود، توسط دولت اسلامی سنگسار شد»، «مردی که متهم به هم‌جنس‌گرایی شده بود، در دولت اسلامی به عنوان مجازات از بالای ساختمان به پایین پرتاب شد» و...

 

سیستان و بلوچستان؛ رتبه نخست فقر مسکن در ایران

 براساس نتایج این پژوهش، استان سیستان و بلوچستان رتبه نخست فقر مسکن را دارد. نزدیک به دو سوم (۷۳ درصد) خانوارهای این استان زیر خط فقر مسکن قرار دارند.

 

اسلام واقعی و چیزی به اسم زباله

محمد نوری زاد

 باور کنید مطلقاً قصد توهین ندارم اما اگر من و شما و دوستان بسیجی بخواهیم پخمه های نظام اسلامی را یکی یکی شماره کنیم، علاوه بر جور واجور آخوند و غیر آخوند، حتماً یکی از عتیقه ها و زیرخاکی هایش را می توانیم در قامتِ همین جناب لاریجانیِ دستگاه قضا قالب ببندیم. عتیقه بودن حضرت ایشان را از آن روی سند می آورم که وی بدون تجربه ی حتی یک بازپرسیِ ساده، ناگهان – بفرموده – می شود رییس دستگاه قضا. مثل سردار فیروز آبادی که بی هیچ تجربه ی نظامی – بفرموده – می شود رییس ستاد کل نیروهای مسلح. حضرت لاریجانی را باش که اخیراً فرموده: “امکان ندارد اسلام واقعی مولد زباله ای مثل داعش باشد”.

 

حقوق بشر

ادامه فشار بر هنرمندان؛

هجده سال زندان برای دو موسیقی ‌دان و یک فیلم ‌ساز در دادگاهی به مدت ۱۵ دقیقه

 مهدی رجبیان، موسیقی ‌دان و موسس وب ‌سایت «برگ موزیک»، حسین رجبیان، فیلم‌ساز مستقل و عکاس، به همراه یوسف عمادی، موسیقی‌ دان در دادگاهی که در اردیبهشت ماه به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد، محکوم به تحمل شش سال زندان شده ‌اند. کل زمان دادگاه این سه نفر ۱۵ دقیقه بوده است. این سه هنرمند هریک با قید وثیقه دویست میلیون تومانی به صورت مشروط آزاد هستند.

 

دانش و فناوری

پژوهشگر ایرانی، برنده جایزه‌ی "فیزیک بنیادی سی‌ام‌اس"

  جایزه‌ی "فیزیک بنیادی سی‌ام‌اس" از اسماعیل اسکندری، دانشجوی مقطع دکتری در "پژوهشگاه دانش‌های بنیادین ایران" به عنوان یکی از معدود "محققان برجسته" در حوزه‌ی فیزیک بنیادی تقدیر کرد. به گزارش وب‌سایت رسمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ایران، اسکندری موفق شد جایزه‌ی "شناسایی استعدادهای برتر" در سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص دهد.

 

انتشار مستند «مصدق از نگاهی دیگر»

 مستند «مصدق از نگاهی دیگر؛ دریچه ‌ای بر منش، روش و بینش» اثر شهید هدی صابر منتشر شد. این فیلم مستند حاصل گفت ‌وگوی هدی صابر با شمار زیادی از نزدیکان و مصاحبان مرحوم محمد مصدق ـ نخست ‌وزیر دولت ملی ایران ـ در دوران تبعید و حصر در احمدآباد پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا پایان حیات رهبر نهضت ملی ایران است.(مشاهده ویدئو به صورت آن‌لاین)

 

از بلوچستان تا خوزستان: دختران به مدرسه نمی‌رسند

 یک ‌میلیون و ۴۳۰ هزار دانش ‌آموز شش تا ۱۸ ساله مهر امسال به مدرسه نرفتند. طبق برنامه پنجم توسعه تا سال  ۱۳۹۳ باید بیسوادی در گروه سنی زیر ۵۰ سال در مناطق مختلف ایران ریشه‌ کن می شد، اما به جای تحقق این برنامه، هر سال ۲۵ درصد کودکان از تحصیل باز می‌ مانند.

 

ثبت نام علوم انسانی زیر سلطه مدارس حدادعادل

 ساختمان اصلی مدرسه فرهنگ وابسته به خانواده حدادعادل در حاشیه شمالی پل سیدخندان قرار گرفته؛ جایی که محل استقرار مدیران این مدارس است. «فریدالدین حدادعادل»، پسر و «طیبه ماهروزاده»، همسر غلامعلی حدادعادل اداره این مدارس را بر عهده دارند. «زهرا حدادعادل»، همسر مجتبی خامنه ای و «بشری خامنه ای»، دختر علی خامنه ای هم در این مدرسه تدریس می کنند.

 

اندیشه

«شهریار روشنگری» در برابر «نمایندگان خدا»

 برای ولتر تعصب دینی از خرافه ‌پرستی هم خطرناک‌ تر و تباهی ‌آور‌تر بود. تعصب دینی نوعی حماقت و جنون است و آدمیان را به تبهکاری و خونریزی فرامی‌ خواند. تعصب برای ولتر، ترکیبی از خرافه ‌پرستی و جزم ‌اندیشی است. انسان متعصب ناروادار و ناشکیباست و برای به کرسی نشاندن اعتقادات خود به ابزارهای افراطی متوسل می‌شود. ولتر حماقت، نفرت، بی ‌رحمی و تبهکاری را پیامدهای قانونمند تعصب می‌ داند.

 

بیانیۀ جبهه ملی ایران

  شانزدهم آذر، آذرخشی که سیاهی شب را شکست

 خون شهیدان احمد قندچی، مصطفی بزرگ نیا و مهدی شریعت رضوی که در اعتراض به دخالت های انگلستان و آمریکا در ایران، درروز شانزدهم آذر ۱۳۳۲ سنگ فرش دانشکده ی فنی دانشگاه تهران را گلگون ساخت؛ سندی افتخار آمیز از روحیه ی استعمار ستیزی، استقلال طلبی، آزادی خواهی و عدالت جویی فرزندان این سرزمین را تا ابد در تاریخ به ثبت رسانید.

 

بمناسبت ۱۶ آذر ۱۳۵۸ روز دانشجو

مهندس حمید ذالنور در گفتگو با نامیر پیرامون ۱۶ آذر ۱۳۵۸

رونوشت دستخط پیام دکتر شاپور بختیار به میتینگ سازمان دانشجویان وابسته به نهضت مقاومت ملی ایران به مناسبت ۱۶ آذر ۱۳۵۸

 هم میهنان عزیز، روز ۱۶ آذر که مقارن با صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر است برای تمام تشنگان آزادی و محرومان جهان روز امید و طلیعه سعادت انسانهاست. مردم ایران که خود اکنون در چنگال مشتی آدم کش و تعدادی رجاله متعصب در بند است باید بیش از سایر ملتها برای حقوق انسانها و بدست آوردن حیثیت افراد تمام کشورها تلاش کند. برای ما تعصب بهر شکل: چه مذهبی، چه نژادی، چه طبقاتی محکوم است. شرافت انسانی بما حکم میکند که ملی گرائی و عشق به میهن خود را بر این اصول استوار نکنیم.

 

نمیر: هدیه ی دستگاه ضد ایرانی به جوانان کشور در روز دانشجو (قدم به قدم بطرف نابودی کشور)

ممنوع شدن ثبت ‌نام علوم انسانی در مدرسه ‌های دولتی تهران

 مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفته است که مدرسه ‌های دولتی عادی، سال آینده در رشته ادبیات و علوم انسانی ثبت‌ نامی نخواهند داشت.

 

پرونده‌ی هسته‌ای ایران

کشمکش‌های داخلی بر سر گزارش آژانس در سایه سکوت خامنه‌ای

 با وجود همه این کشمکش ‌ها، علی خامنه ‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، همچنان واکنشی علنی به گزارش آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی نشان نداده است. گزارشی که نشان می ‌دهد جمهوری اسلامی در بخش عمده از دو دهه فعالیت هسته ‌ای خود به رهبری او به دنبال دستیابی به سلاح هسته ‌ای بوده است.

 

فساد

سازمان شفافیت بین المللی ایران را یکی از فاسد‌ترین کشورهای جهان می‌داند

افشای ارتباط پول و سیاست در ایران

 پس از انقلاب ۱۳۵۷، حاکمان اسلامی با رد سرمایه ‌داری (کاپیتالیسم)، ملغمه ‌ای از ایدئولوژی اسلامی و سوسیالیستی را مبنای اقتصاد ایران قرار دادند. اما در عمل، آن ‌ها طبقه‌ای از الیگارش‌ها را در بخش خصوصی پدید آوردند، که روابط و حیاتشان در گرو بقای رژیم بود. زنجانی در جریان دادگاهش اشاره کرد که تاجرانی ثروتمند‌تر از او هستند که از مصونیت حکومتی برخوردارند. او برای نمونه پرسید چرا نام کسی که به وزارت نفت ۵ میلیارد دلار بدهکار است را فاش نمی ‌کنند.

 

اندیشه

هانا آرنت؛ پژوهشگر ژرفکاو نظام‌های توتالیتر

 به باور هانا آرنت، آنچه به نهادها و قوانين يک کشور قدرت می ‌بخشد، پشتيبانی مردم است و اگر حکومتی مورد اعتماد و پشتيبانی مردم نباشد، بطور قانونمند قدرت خود را از دست می‌دهد. اين قدرت از دست ‌رفته را با هيچ وسيله‌ ی ديگری نمی‌توان جبران کرد، مگر بازگرداندن قدرت به سرچشمه ‌ی اصلی آن يعنی مردم و کسب اعتماد دوباره‌ ی آنان. اين نيز در واقع اصل بنيادين همه ‌ی نظام‌ های دمکراتيک است. ولی اگر حکومتی از اين کار سر باز زند، ناچار است برای حفظ موقعيت خود، به ابزار ديگری متوسل شود و در واقع قهر را جانشين قدرت از دست رفته سازد.

 

اندیشه

ما و آرنت؛ چهل ‌سال پس از او

محمد جواد اكبرين

 نه انگار که هانا آرنت ۴۰سال پیش در چهارم دسامبر ۱۹۷۵ مُرده است! او تمام این چهار دهه ما را خوانده و گفته و فهمیده و امانتِ رنج ابتلای انسان به توتالیتاریسم و مسئولیت اخلاقیِ او را به ما سپرده است.

در شرایطی که انقلاب‌ ها با منطق "شورش علیه ظلم" قابل دفاع به نظر می‌رسند و آرنت نشان می‌دهد که این منطق، "شرط لازم" برای انقلاب می‌تواند باشد اما "شرط کافی" نه، گویی همراه ما و پدران ما از نتایج یک انقلاب رنج می‌کشد.  گویی می‌بیند که تمام فراز و فرودهای انقلاب ۵۷ و دیدن افق آن در جبینِ آیت‌الله خمینی همه از عواقبِ "نیندیشیدنِ به هنگام" بود. در واقع، اینکه پس از یک واقعه، نخبگان در تحلیل پیامدهای آن چه می‌گویند یک بحث است و اینکه در هنگام وقوع آن، چگونه و به چه می‌اندیشیدند بحثی دیگر.

 

سیاست

خامنه‌ای و آسیب‌های اجتماعی

مجید محمدی

 میزان هزینهٔ فساد برای بودجهٔ کشور چیزی حدود ۳۴ میلیارد دلار در سال است. (احمد توکلی، ۲۶ فروردین ۱۳۹۴) اتلاف منابع نیز منشا دیگری برای عدم صرف بودجه‌ها در جهت توسعهٔ اقتصادی و اجتماعی است. کشوری که در شرایط تحریم‌ ها با بحران مالی مواجه بوده است و درآمد‌هایش در جای دیگری هزینه یا تلف می‌شود طبعا نمی‌ تواند به مشکلات اجتماعی ‌اش توجه کند چون بودجه‌ های اجتماعی در این شرایط معمولا اولین بودجه‌ هایی است که زده می‌شود.

 

سیاست

اعتراض به بازداشت روزنامه‌نگاران توسط اطلاعات سپاه

 ده‌ ها روزنامه ‌نگار با امضای نامه ‌ای اعتراضی اتهامات مطرح شده علیه روزنامه‌نگاران بازداشتی توسط اطلاعات سپاه را "واهی" خواندند. گفته می‌ شود، یغما گلرویی، ترانه ‌سرا و روزنامه ‌نگار نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

حدود ۹۰ روزنامه ‌نگار ایرانی با امضای نامه ‌ای به ادامه بازداشت چهار همکار خود و عدم پاسخگویی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران درباره وضعیت آنها اعتراض کردند.

 

محیط زیست

نابودی ۹۰ درصد حیات وحش ایران در ۴۰ سال گذشته

 به گفته یکی از مدیران سازمان محیط زیست ایران، بیش از ۹۰ درصد حیات وحش ایران در عرض ۴۰ سال از بین رفته است.

 

رمزگشایی از پروژه نفوذ

 طی مذاکرات دو ساله اخیر بر سر موضوع هسته ‌ای، مواضع رهبری در قبال این پرونده چرخش ‌های شگفت ‌انگیزی داشته است. پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، مقدمات مذاکره با آمریکا بر سر بحران هسته ‌ای ایران به ابتکار اوباما و پس از رد و بدل شدن پیام‌هایی میان وی و آیت ‌الله خامنه ‌ای فراهم شد.

 

حقوق بشر

آقا جواد و رُخِ دیوانه!

محمد نوری زاد

 به سرداران و ملاهای حکومت می گویم: سرتان را جلو بیاورید تا یک چیزی دم گوشتان نجوا کنم: ما خودمان می دانیم که شما برای حفظ نظام تان، و یعنی برای حفظ خودتان، چند صد نفر مثل سعید زینالی را سر به نیست کرده اید و اگر لازم باشد چند صد هزار نفرِ دیگر را نیز سر به نیست خواهید کرد. اما قاعده ی دنیا بر این نیست که یک جماعتی به اسم خدا هم بدزدند و هم بکشند و هم بترسانند و هم زندانی کنند و هم در بیرون از مرزها مفسده براه بیندازند و در عوض همچنان بر سرِ کار باشند و تن و بدنشان هیچ از نفرت و خروش مردم نلرزد. خیالتان راحت، بوق تزلزل و فرودِ آدمکش ها و دزدها و مردمفریب های مصدر نشین مملکتِ ما خیلی وقت است که بصدا درآمده. اگر شما نمی شنویدش، نشنوید، به نفع ما.

 

حقوق بشر

نامه ی پزشکان و کادر پزشکی ایرانیان مقیم اتریش، مدافع حقوق بشر به رئیس قوه قضائیه

به مناسبت وضعیت وخیم بیماری خانم نرگس محمدی

 متاسفانه آنطور که در نامه آخر ایشان از زندان ذکر گردیده، مسئولین دادگستری و زندان با اقدامات خود بیماری نامبرده را تشدید کرده و همچنان به شکنجه روحی و اذیت و آزار  ایشان می‌پردازند. 

 

گزارش

پدر سعید زینالی با وثیقه آزاد شد

هاشم زینالی: در زندان سپاه گفتند سرنوشت سعید را پی گیری نکن

فرشته قاضی

 هاشم زینالی که روز شنبه، ۳۰ ابان ماه مقابل زندان اوین بازداشت شد او هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و اکرم نقابی، همسر او  پیشتر به روز گفته بود که او را کتک زده اند. آقای زینالی خود توضیح می دهد: موقعی که مرا گرفتند بردند کلانتری ولنجک و بعد بردند اوین. موقعی که گرفتند من سوار نمی شدم با خشونت سوار کردند هول می دادند توی سرم می زدند می کشیدند توی صورتم زدند و دندان مصنوعی ام از دهانم افتاد زمین و بعد زیر چرخ ماشین شکست.

 

فساد

اختلاس‌های کِششی؛ متهم ۱۶۰میلیارد تومانی کیست؟

حمید مافی

 داستان اختلاس ‌ها در ایران همچنان کش می‌آید. چهار سال پیش و پس از افشای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، رهبر جمهوری اسلامی ایران از رسانه‌ ها خواست که این قضیه را خیلی کش ندهند. اما اگر پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی با اعدام مه‌ آفرید خسروی مختومه شد و برخلاف ادعاهای مسئولان قضایی، محمودرضا خاوری هم هیچ ‌گاه به ایران بازنگشت، پرونده‌ های فساد اقتصادی و اختلاس یکی پس از دیگری افشاء می‌شوند.

 

سياسی

هفت نکته در مورد نامه نفر نخست نظام

مرتضی کاظمیان

 رأس هرم نظام سیاسی در ایران به تعبیری از هفت دولت آزاد است؛ نه مطبوعات داخل کشور امکان پرسش از وی و نقد کارنامه‌اش را دارند؛ و نه هیچ نهادی ـ از مجلس شورا تا مجلس خبرگان رهبری ـ امکان نقد رسمی و جدی و علنی او را دارد. 

  


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.