نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏سه شنبه‏، 2016‏/02‏/09

 

آرشیو ماه ژانویه ۲۰١۶

 

  

توهین به فاطمه معتمد آریا در کاشان به تحریک امام جمعه شهر

مقاومت مدنی سینماگران در برابر یک امام جمعه

پرویز پرستویی: حتماً شنیدید که چه توهینی به بازیگر ارزنده و همکار خوب من در کاشان، شهر سهراب سپهری شده. فقط می‌توانم بگویم برای آن دسته از هموطنانی که مرتکب چنین عمل زشت و پستی شده‌اند متأسفم، چرا که معتمد آریا دشمن نیست بلکه یکی از هنرمندان خوب کشورمان است. چه خوب است که دوغ را از دوشاب تشخیص دهیم. این برخورد شایسته با یک هنرمند نیست، یادمان باشد با کسانی که سرمایه‌های مملکت را غارت کردند چنین برخوردی نکردیم.

رضا کیانیان: تروریسم یعنی زور، قلدری، قمه‌کشی، هفت تیر‌کشی، نارنجک پرت کردن، منفجر کردن، حقوق دیگران را له و نابود کردن، بی‌ارزش شمردن حقوق فردی و جمعی، بی‌اعتباری قانون، بی‌اعتباری دولت، بی‌اعتباری نظم، نابودی آرامش، نابودی فهم و ادراک…

 

از زندان به وزیر بهداشت؛

نامه‌ی محمدرضا عالی‌پیام از زندان رجایی‌شهر

این را کی آورده اینجا؟ زود ببریدش بیرون

آقای عالی پیام در پی تشنج و حمله‌ی عصبی از زندان رجایی‌شهر به بیمارستان امام خمینی اعزام شده بود و در این نامه، نحوه رسیدگی به وضعیتش را تشریح کرده است.

 

محکومیت‌های سنگین ۶ تا ۱۱ سال زندان تنها برای نوع مذهب

١۹۳ سال زندان برای ۲۴ شهروند بهایی در ایران

۲۴  شهروند بهایی ساکن استان گلستان ایران به اتهاماتی نظیر “تبلیغ به نفع بهاییت و علیه نظام جمهوری اسلامی” مجموعا محکوم به ۱۹۳ سال حبس شدند. سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی در مقر سازمان ملل متحد در ژنو با اظهار اینکه، این حکم در «تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۹۴ تنظیم شده» به کمپین بین الملی حقوق بشر در ایران گفت: «این افراد فقط به دلیل بهایی بودن و عضویت در جامعه بهایی این احکام سنگین را دریافت کرده‌اند و هیچکدام سابقه کیفری ندارند.»

 

حقوق بشر

بیانیه ی کنشگران کارزار لگام درباره ی زندانیان محکوم به اعدام

هموطنان، هم اکنون در بند چهار و در سالن شماره ی ده  زندان رجایی شهر کرج، زندانیانی نگهداری می شوند که همه ی آنها به اعدام محکوم شده اند. اغلب این زندانیان، در سالهای ۸۸ تا ۹۰  دستگیر شده اند و بی آنکه وکیلی داشته باشند، هریک ماهها درسلولهای انفرادی  تلخترین شکنجه ها را از سر گذرانده اند. حتی یکی از اینان با نام "برزان نصرالله زاده" در هنگام دستگیری کمتر از هجده سال داشته است. برای همه ی این زندانیان جرمی چون " اقدام علیه امنیت ملی" پیشنهاد شده است. در این میان، حکم اعدام بیست و هفت نفر که همگی سنی مذهب و اهل کردستان اند، تأیید شده و ایشان در نوبت اعدام اند.

 

اعدام نوجوانان؛

گزارش عفو بین‌الملل از لاپوشانی‌های دولت ایران

سازمان عفو بین ‌الملل با انتشار گزارشی مفصل، از ادامه اعدام نوجوانانی در ایران خبر داد که زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده ‌اند. عنوان این گزارش  ۱۱۰  صفحه ‌ای که تاریخ انتشار آن سه ‌شنبه  ۲۶  ژانویه/ ششم بهمن است، “بزرگ شدن پای چوبه‌ های دار” است. در این گزارش لاپوشانی و ریاکاری مقام‌ های ایرانی و آخرین تلاش ‌هایشان در منحرف کردن افکار عمومی از اعدام نوجوانان، محکوم و از خشونت‌ های اعمال شده علیه کودکان و بی‌توجهی دولت جمهوری اسلامی به حقوق کودک به شدت انتقاد شده است.

 

'دستور دهنده' حمله به سفارت عربستان:

مطابق 'منویات آقا' حرکت کردم

حسین باستانی

وبسایت موسسه نور معرفت، شش روز پیش از حمله به سفارت عربستان گزارش دیدار ۵  سال پیش حسن کردمیهن و سایر اعضای هیات مدیره این موسسه با آیت الله خامنه ای را بازنشر داد که ترکیب حاضران در آن، نشان دهنده جایگاه این روحانی در محافل حکومتی بود: در این دیدار علاوه بر آقای کردمیهن، نماینده رهبر در استان البرز، رئیس دادگستری و استاندار وقت استان البرز و علیرضا پناهیان سخنران معروف مراسم مذهبی دفتر رهبری هم حضور داشتند.

 آقای کردمیهن، مدیریت سه مجموعه بزرگ فرهنگی ایران به نام "موسسه فرهنگی – دینی نورمعرفت" (کرج) و "موسسه فرهنگی – دینی بهشت" (تهران) و "حوزه علمیه امام محمد باقر" (تهران) را در کارنامه خود دارد که با استفاده از بودجه های سنگین عمومی به انجام فعالیت های تبلیغی می پردازند. او همچنین، سازماندهی کننده "هیات الرضا" در کرج و سخنران معروف هیات "سیده زینب" تهران بوده که هر دو، از مکان های معروف تجمع نیروهای بسیج محسوب می شوند. او علاوه بر همه اینها، از شناخته شده ترین چهره های ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در انتخابات ۱۳۹۲ و رئیس ستاد انتخابات او در کرج نیز بوده است.

 

اقتصاد

برای رها شدن از یک اقتصاد سرکوب ‌شده

فریدون خاوند

در پی بر باد رفتن توهم‌های ناشی از «اقتصاد توحیدی» و «اقتصاد اسلامی» در نخستین دهه بعد از انقلاب ۱۳۵۷، بخش رو به گسترشی از تکنوکراسی نو پای جمهوری اسلامی در سال‌های پس از جنگ ایران و عراق به تدریج دریافت که بدون پایان دادن به سلطه دولت بر اقتصاد و روی آوردن به آزادی کسب و کار، فاصله ایران با گروه پیشتاز کشورهای در حال توسعه بیشتر و بیشتر خواهد شد.

 

ایران به روایت عدد و رقم

از ۲۰ هزار میلیارد هزینه آرایش تا خط فقر دو میلیون و ۳۰۰ هزاری

اعداد و ارقام بعضی وقت‌ها، حامل واقعیت‌هایی شگفتی‌آفرین هستند. نگاهی به آمار و ارقامی که به تازگی در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند.

 

خامنه‌ای؛ اعتراف به شکست یا دعوت به شورش؟

مجتبی واحدی

علی خامنه‌ ای که اخیرا از مخالفان نظام دعوت کرده بود در انتخابات شرکت کنند در دیدار با دست اندرکاران نمایش انتخاباتی هفتم اسفند، علنا بر اقدام شورای نگهبان در قلع و قمع کاندیدا‌ها مهر تایید زد. او ضمن تکرار سخن طنزآلود خود مبنی بر اینکه «حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند» گفت: «البته به این معنی نیست که کسانی را که نظام را قبول ندارند به مجلس بفرستند».

 

روزنامه نگار خواهد گفت آن چه را که نمی گذارند بگوید

مهرانگیز کار

امامان جمعه در یک حکومت دینی ماموران حکومتی به شمار می روند و نمی توانند ادعا  کنند هر آن چه می گویند برآمده از آزادی بیانی است که با تکیه بر اعتبار دینی از آن  برخوردارند. آنها لباس مامورین حکومت دینی پوشیده اند و باید در برابر مردم پاسخگو بشوند.  نمی توانند نسبت به آحاد مردم سخن لغو بر زبان جاری کنند. نمی توانند پیش از آن که یک شهروند پس از پایان مراحل محاکمه منصفانه، حکم بر محکومیت اش صادر بشود، از او  با صفت مجرمانه یاد کنند.

 

نمیر: اینجا ایران است. بعد از سی و هفت سال حکومت فساد و دروغ

زنان کارتن‌‌خواب:

زندگی در کمپ‌هایی بدتر از زندان

زمستان است و اخبار کارتن‌خواب‌ها در ایران به خصوص در تهران، هر از گاهی در حاشیه اخبار سیاسی و اجتماعی پررنگ می‌شود. ۶۰۰ زن کارتن‌خواب، آماری است که سازمان بهزیستی ایران بر آن صحه می‌گذارد و وقتی اخبار خرید و فروش نوزادان یا «جمع‌آوری معتادان» منتشر می‌شود، پای آنها هم به میان می‌آید.

 

اعدام بهاییان همدان، قیامت در چشمان باهره

آیدا قجر

پس از انقلاب سال ۵۷ و قدرت گرفتن روحانیون برخورد با بهاییان نیز آغاز شد. بازداشت اعضای محافل روحانی و ملی و اعدام برخی از آن ‌ها٬ تخریب اماکن مذهبی و قبرستان ‌ها و تفتیش منازل بهاییان از جمله برخوردهایی ‌ست که تاکنون ادامه داشته است. این میان اما شکنجه و اعدام ۷ بهایی ساکن همدان در تاریخ ایران مهجور ماند.

 

نمیر: انتخاب گماشتگان برای محلی بنام مجلس شورای اسلامی

انتخابات برای مجلسی که "شعبه‌ای از دفتر رهبری" است

"اصرار" خامنه‌ای به رأی دادن کسانی که او و نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند اعتراف آشکاری به این واقعیت است که شمار شهروندان ناراضی در ایران چنان زیاد است که حضور و عدم حضورشان در انتخابات میزان مشارکت را به شکل محسوسی تغییر می‌دهد.

 

تعصب دینی هیولائی است که هزار بار از بی‌دینی خطرناکتر است. (ولتر)

فدائیان اسلام

بهزاد کشاورزی

اولین تشکّل مهم اسلامی که در اوایل سلطنت محمدرضاشاه پای گرفت، پیدایش گروهی اسلام‌ گرا بنام فدائیان اسلام بود. پایه‌ های این تشکّل، برگُردۀ یکی از جنایات فجیع و وحشتناک تاریخِ اخیرِ ایران استوار گردید.  این جنایت عبارت از قتل یکی از شریف‌ ترین و فرهیخته ‌ترین فرزندان کشور بنام سید احمد کسروی بود. این حادثه اولین قتل و آدم‌ کشی و ترور است که بوسیلۀ اسلام‌ گرایان در دوران محمدرضاشاه اتفاق افتاد. و به گمان ما، نطفۀ جمهوری اسلامی نیز به دنبال این جنایت بسته شد.

 

مختصری سو‌‌تفاهم

مانا نیستانی                                                                       منبع: ایران وایر

 

در حاشیه ی عملیات تروریستی اخیرِ داعش

جمهوری اسلامی ایران نمونه ای بزرگ از یک قدرت تروریست  و زاییده ی تروریسم*

علی شاکری زند

طبیعی است که کسانی که در دوران گسترش نیروی فاشیست ها در ایتالیا و بخصوص به قدرت رسیدن نازی ها در آلمان این دو پدیده ی سیاسی را از نزدیک و با کنجکاوی و دقت نظاره کرده بودند برای فهم خطرات ظهور و صعود چنین نیروهایی ورزیده تر و از لحاظ منش شخصی نیز آماده تر بودند. شاپور بختیار چنین شخصیتی بود. او با حساسیتی که نسبت به آزادی و دموکراسی داشت در تمام مدت تحصیل در فرانسه از دور و نزدیک پیدایش و صعود فرانکیسم به نام دفاع از مسیحیت و سلطنت در اسپانیا، فاشیسم به نام اعاده ی عظمت ملی رُم باستان در ایتالیا، نازیسم به نام برتری نژادی در آلمان، و خشونت ها و تبهکاری های این فرقه ی اخیر را که به نام ناسیونالیسم افراطی و نژاد پرستی رخ می داد دنبال کرده بود.

 

مبادله زندانی: پشت درهای بسته چه گذشت

جلیل روشندل

ظاهراً چهارده ماه پیش از این رویداد، رئیس جمهور آمریکا مجوز ایجاد یک کانال بسیار محرمانه برای گفت ‌وگو با ایرانی‌ ها را صادر کرده است تا در مورد آزادی آمریکایی ‌هایی که در ایران ناپدید شده یا به زندان افتاده بودند با بالاترین نمایندگان دولت ایران وارد مذاکرات بسیار محرمانه شوند.

 

فرهنگ و هنر

شراب در خُم سانسور واژگانی ارشاد

«دربارۀ کلماتی مانند شراب که می‌گویند، نباید در کتاب بیاید. جایی متن در تقبیح شراب بوده است، اما گفته‌ایم کلمۀ شراب اصلا نباید بیاید.» این سخن محمد سلگی مدیر کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد که در روز دوشنبه ۲۸ دی، نخستین تایید رسمی مقام‌های وزارت ارشاد بر وجود سانسور واژگانی است.

 

خروج از نفهمی خرج دارد

محمد نوری زاد

عصر جمعه با دوستان لگام (لغو گام به گام اعدام) نشستیم و عرض و طولِ عالمِ هستی را در نوردیدیم و از دل آن به این نکته رسیدیم که: استثنایی نباید در کار لغوِ اعدام باشد. چه اعدام یک فرد سیاسی و چه یک قاچاقچی و چه یک جاسوس و چه یک آدمکش حرفه ای حتی. باید داستان اعدام را از کل مجامع بشری روفت. چرا؟ چون بشر، در اندازه ای نیست که بخواهد برای بود و نبود یک نفر داوری کند.

 

تحریم‌های موشکی تازه آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌ داری آمریکا با صدور بیانیه‌ ای از افزودن نام شرکت‌ ها و افراد جدید به فهرست تحریم ‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد. نام این افراد و شرکت‌ ها در فهرست تحریم‌ های ثانویه آمریکا قرار گرفته و از این پس دارایی ‌های آن‌ ها در آمریکا بلوکه شده و اتباع آمریکا قادر به مبادله اقتصادی با آن‌ ها نخواهند بود. واشنگتن می‌ گوید با وجود توافق هسته ‌ای، حق اعمال تحریم در زمینه موشکی، تروریسم و حقوق بشر را برای خود حفظ کرده است.

 

فساد

«گمرگ رشوه‌های میلیونی می‌گیرد، متنفذها اسلحه وارد می‌کنند»

از برخی نهاد‌های نظامی، امنیتی و حکومتی به عنوان مهم ‌ترین عاملان قاچاق کالا و ارز در جمهوری اسلامی نام برده می ‌شود که تاکنون هیچ مرجع رسمی حاضر به اعلام نام این نهاد‌ها نشده است.

 

هانری ماسه:

من عمرم را وقف ادبیات فارسی ایرانی کردم

اين بى خردان، خويش، خدا مى دانند        اينجا سند و قصه و افسانه يکيست

پروفسور فرانسوی هانری ماسه در جشن بازنشستگی اش در دانشگاه سوربن فرانسه چنین گفت:

من عمرم را وقف ادبیات فارسی ایرانی کردم، و برای اینکه به شما استادان و روشنفکران جهان بشناسانم که این ادبیات عجیب چیست،

 

انتخابات اسفند؛

جراحی در درونی ترین و بالاترین نهادهای نظام «بخش دوم»

آنجا که آزادی نیست؛ اگر رأی دادن چیزی را تغییر میداد؛ اجازه نمی دادند که شما رأی بدهید. «مارک تواین نویسنده و طنز پرداز آمریکایی»

محمود خادمی

کارنامه رفسنجانی در این ۳۷ سال مملو از توطئه؛ جنایت و خونریزی جوانان میهن و تباهی و سیاهی است. اما از آنجا که قدرت عمدتاً در دستان ولی فقیه متمرکز است و بانی و مسئول اصلی همه سیاست های خائنانه و جنایتکارانه میباشد؛ او در مرکز نفرت و تنفر مردم قرار گرفته و رفسنجانی و روحانی هم روی همین نفرت ها و نداشته های ولی فقیه سوار شده و بعنوان سرمایه و سلاح اصلی در دعوای انتخاباتی استفاده میکنند.

 

دیدگاه

دعوت “رهبر” از مخالفان برای شرکت در انتخابات جدی است؟

دکتر محمد ملکی که در سال ۱۳۵۸ از نزدیکان به دولت موقت بود درباره نخستین رفراندوم جمهوری اسلامی که تحت مسئولیت این دولت برگزار شد می‌نویسد: «من در رفراندوم ۱۰ فروردین سال ۵٨ مسئول شعبه‌ی اخذ رأی بیمارستان شهدای تجریش بودم. نزدیک ظهر یکی از بچه محل هایم که نسبتی هم با ما داشت و فردی تحصیل کرده و دبیر یکی از مدارس شمیران بود سراسیمه به محل اخذ رأی مراجعه کرد تا رأی بدهد. از او شناسنامه و مدارک خواستیم خندید و گفت: ای بابا من تا این ساعت در بیش از ۱۰ حوزه رأی داده ام!!» (به نقل از نامه‌ای که آذرماه ۱۳۹۰ از جمله در سایت دانشجو نیوز منتشر شد).

 

کاریکاتور                                                                چهارشنبه ١۳ ژانویه ۲۰١۶

در انتخابات شرکت کنید حتی اگر من را قبول ندارید!

توکا نیستانی                                                                   منبع: ایران وایر

 

در فراق دوستی کم نظیر

محمد علی مهرآسا

دکتر جمال گوشه که برایم همان جمال است، لقب پروفسور داشت و در دانشکده پزشکی در بخش تخصص و فوق تخصص تدریس می کرد و با چه اشتیاقی شاگرد و پزشک متخصص می پرورید.  در تأسیس بیمارستان سوانح و سوختگی تهران که برای نخستین بار در کشور درست می شد، نیز به جد بسیار زحمت کشید و خون دلها خورد. چه دستهای قطع شده ای را به بدن صاحبش پیوند زد و او را به زندگی عادی بازگرداند. چه کارگران انگشت قطع شده ای را سالم راهی منزل کرد و به کار بازگرداند. آری دستهائی معجزه گر داشت. آه هزاران اسف بر نبودنش.

 

احمدی مقدم: کمیته ویژه در جریان اعتراضات ۸۸ هر روز به رهبر گزارش می داد

فرمانده سابق نیروی انتظامی در مصاحبه‌ای با وب سایت «تاریخ انقلاب» که روز یک شنبه، ۲۰ دی، منتشر شد، خبر داده است که در جریان اعترضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهور ایران در سال ۱۳۸۸، علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، تصمیم گیری در خصوص مقابله با این اعتراضات را به «کمیته ویژه‌ای» در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، «سپرده» بود و نتایج جلسات هر روز به او گزارش می‌شد.

 

قانونگذار کیست؟ ملت یا "ولی امر"؟

پرویز دستمالچی

فرض را بر این بگذاریم که اصولا هیچ ایرادی به قانون انتخابات یا نحوه اجرای آن یا هر چیز دیگری اصولا وجود نداشته باشد و مردم بتوانند به گونه ای مساوی در انتخاباتی دمکراتیک، آزاد و سالم ۲۹۰ نماینده واقعی خود را انتخاب کنند. پرسش این است که آیا حتا در چنین شرایط فرضی ایده آل، ملت به خواست حق حاکمیت اش(در زمینه قانونگذاری) خواهد رسید یا خیر؟ ...

 

انتخابات اسفند؛

جراحی در درونی ترین و بالاترین نهادهای نظام « بخش اول»

محمود خادمی

نمایشی که در ایران تحت عنوان انتخابات برگزار میشود؛ هیچ ربطی به مفهوم شناخته شده انتخابات در سایر کشورها ندارد و این نمایش تا آنجا که به مردم ایران بر میگردد یک بازی "تقسیم قدرت" است که میان باندهای رژیم هر از چندی برگزار میشود ــ و معمولاً هم با بی توجهی مردم مواجه میشود ــ؛ بازیِ که قواعد و حدود آن را قدرت و زور باندهای درگیر در آن تعیین میکند و هر باند تا آنجا که زورش برسد و حیله هایش مؤثر افتد؛ تلاش در سهم بری بیشتر و حذف طرف مقابل دارد.

 

گزارش

مهاجمان به سفارت عربستان از کجا سازماندهی شدند؟

تنها چند روز پس از حمله بسیجیان به سفارت عربستان، مقام‌ های جمهوری اسلامی یک به یک، انتصاب این حمله به نیروهای بسیجی و حزب‌الله را کتمان می ‌کنند و در ادعایی جدید آن را به بیت «آیت ‌الله سید صادق شیرازی» نسبت می ‌دهند. این در حالی است که یک منبع مطلع به خبرنگار «سحام» می ‌گوید «نیروهای مهاجم به سفارت عربستان از شهرکی در شمال شرقی شهر تهران سازماندهی شده ‌اند.»

 

دارالجهلِ لُشُوش

مسعود نقره کار

یکی از بزرگ ترین و متشکل ترین جریان های شیعی - مافیائی دانشکده راه اندازی خواهد کرد تا خرافه و جهل و عوامفریبی را در حکومت اسلامی دانشکده ای کند، دانشکده ای که جا سنگین ترین استادش با "رگی لاتی رئیس جمهورجمهوری اسلامی را آفتابه گرفت و مشاورش را به آلت تناسلی رئیس جمهور تشبیه کرد"، دانشکده ای با استادانی پُر آوازه که مدارک کودک آزاری و قمه کشی و هفت تیرکشی سه برگ از پرونده ی قطورشان است.

 

سرگذشت «شبه دانشگاه‌ها» در ایران

ناصر فکوهی

جهان امروز جایی نیست که به ما فرصت‌ های زیادی برای انتخاب راه‌ های آزمون و خطایی بدهد. هم از این رو، هرچه زودتر به این معضل یعنی نیاز بالای جامعه خود به برخورداری از عرضه ‌اندیشه و علم و فرهنگ در بالاترین سطح و نه لزوماً در کادر دانشگاهی توجهی اساسی کنیم و دولت نیز بهتر است به جای آنکه مثل همیشه تصور کند تنها راه این کار، تصدی‌ گری است، متوجه شود که در هر دو بخش آموزش و پژوهش «رسمی» و «پیرادانشگاهی»، باید بیشتر در موقعیت ستادی و کمک به پیشرفت این نهادها با ایجاد حداکثر استقلال برای آنها عمل کند.

 

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی، دوباره اعتصاب غذا کرد

هیلا صدیقی، شاعر ایرانی بازداشت شد

عیسی سحرخیز روز ۱۱ آبان از سوی هفت مامور سپاه پاسداران در منزلش در تهران بازداشت شد. بازداشت او همزمان با بازداشت احسان مازندرانی،‌ سامان صفرزایی و آفرین چیت‌ساز،‌ سه روزنامه‌نگار دیگر، به دست ماموران سپاه پاسداران صورت گرفت.

هیلا صدیقی، شاعر  پنجشنبه ۱۷ دیماه به هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه تهران بازداشت شده است.

 

فقیهی که فرو افتاد!

محمد نوری زاد

یکی از من پرسید: این آقای روحانی چرا در باره ی ۹ دی اینجوری صحبت کرد؟ به وی گفتم: برای این که آقای روحانی متعلقِ به همین گردونه است. اگر یک وقت هایی حرفهای دیگری می زند بخاطر این است که سری بچرخاند و تفننی بکند و مردمی را به خوشایندِ این تفنن سرگرم کند. روحانی مگر می تواند جز این باشد؟ روحانی هرکجا که از اینجور حرفهای ۹ دی مانند می زند، خودِ خودش است و هرکجا از حقوق مردم می گوید، خودِ آذین یافته اش.

روزی روزگاری دانشجویانی پخمه و از همه جا بی خبر، از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و حریم یک ساختارِ حتمی و بین المللی را – که می گوید: زمین و ساختمان سفارتخانه ی یک کشور جزیی ار خاک آن کشور محسوب می شود – شکستند و یک ملت را با همین حرکت ابلهانه به چرخه ای از فلاکت و دریوزگی در انداختند و هنوز که هنوز است، مردمِ منگ ایران گرفتار چرخ دنده های همان بلاهت عظمایند.

 

پس از سی و هفت سال و سی و هفت روز

برنامه دولت بختيار

خداوندا مرا ياری ده كه در اين لحظات حساس كشورم و در اين مكان مقدس كه فضای آن طنين انداز صدای رادمردانی از جان گذشته بوده جز خير و صلاح مردم جز راستی و صداقت كلمه ای نگويم.

رياست محترم مجلس شورای ملی، خانمها و آقايان، در تاريخ پرنشيب و فراز كشور كهن سال ما ايام تاريكی وجود داشت كه اگر بديده تحقيقی بنگريم، اغلب دست آورد غلبه اجانب در ايام تسلط موقت آنها بوده است. خطر كنونی كه موجوديت و وحدت كشور را تهديد ميكند. اگر بظاهر از درون كشور و معلول فساد و عدم لياقت دولت های ۲۵ ساله اخير بوده، روز به روز روشن تر ميشود كه يك توطئه بين المللی عظيمی برای تضعيف و خدای نخواسته تجاوز به موجوديت و حاكميت ايران است.

 

تهران – جبهه ملی ایران

یاد و نام تختی گرامی باد

هفدهم دیماه ۹۴ مصادف با چهل و هشتمین سالروز درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی است . تختی بارها روی سکوی قهرمانی جهان ایستاد و برای ایران و ایرانیان افتخار و غرور کسب نمود. اما آنچه تختی را در نزد ملت ایران به اسطوره ای بلندآوازه و فراموش نشدنی تبدیل کرد، تنها پیروزی های درخشان ورزشی او نبود.

 

نمیر: در حالیکه هنوز آتش رسوائی های حمله به سفارتخانه های مصر، آمریکا و انگلیس خاموش نشده و بار تاوان مادی و معنوی آن‌ها بر دوش ملت قرار دارد، بار دیگر دنیا شاهد تبهکاری رژیمی است که اساسا نماینده ی ملت با فرهنگ دیرپای و صلح دوست ایران نیست. و تا وقتی که نظام منحوس جمهوری اسلامی پابرجاست، خشونت و تنش در داخل و خارج کشور ادامه خواهد داشت. در ضمن نباید فراموش کرد که حامیان اصلی داخلی برای تحمیل قراردادهای اسارت آور ترکمانچای و گلستان توسط روسیه نیز از زمره ی همین آخوندهای نادان و تبهکاری بودند که امروز و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ارکان قدرت را در دست دارند.

شورای امنیت حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد٬ روز دوشنبه (۴ ژانویه / ۱۴ دی)٬ با صدور بیانیه ‌ای حمله به سفارت عربستان در ایران را به شدت محکوم کرد.  در این بیانیه که در آن اشاره ‌ای به اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه و منتقد حکومت عربستان نشده است٬ از ایران خواسته شده تا از دیپلمات‌ ها و دارایی‌ های سفارت‌ خانه ‌ها در ایران حفاظت کند.

 

به یاد هما ناطق؛

«خودم کردم که لعنت بر خودم باد!»

هما ناطق، نویسنده و پژوهشگر تاریخ روز جمعه اول ژانویه ۲۰۱۶ برابر با ۱۱ دی در ۸۱  سالگی درگذشت. هما ناطق که تحصیلات خود را در دانشگاه معروف سوربن پاریس به پایان رسانده بود پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران به عنوان استاد تاریخ به کار مشغول شد.

 

اساس نظام چیست که روزنامه بهار به آن لطمه وارد کرده است

مهرانگیز کار

روزنامه بهار توقیف شد. علت را "تبلیغ علیه نظام" و "انتشار مطالبی که به اساس نظام لطمه وارد می کند" اعلام کرده اند. هنوز نمی دانیم ذره بین سانسور روی کدام عکس و خبر و مطلب متمرکز شده است، اما البته می دانیم که سالهاست مطبوعات کشور که خود ثبات ندارند و نمی دانند امروز توقیف می شوند یا فردا، پیاپی به جرم لطمه زدن به اساس نظام از صحنه روزگار حذف می شوند، اما نظام سر جای خود باقی است و زیر خرواری اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و مانند آن، جان به در برده است.

 

اندیشه

درباره حاکمیت قانون

«حاکمیت قانون» (Rule of Law) یکی از مفاهیم بنیادینی است که امروزه در حوزه مطالعات میان رشته ای شاخه های فلسفه، حقوق، سیاست، اقتصاد، تاریخ و جامعه شناسی مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است. حاکمیت قانون به عنوان مفهومی کلیدی برای ممانعت از خودکامگی و اعمال قدرت خودسرانه، از زوایای مختلف به عنوان اصل، هنجار و حتی ارزش مورد تحلیل قرار گرفته است. این اصل الهام بخش مفاهیم و اصول دیگری از قبیل مشروطه خواهی (Constitutionalism)، قانونیت(Legality)، عدالت طبیعی، عدالت رویه ای، مسوولیت، پاسخگویی، کنترل قضایی و تفکیک قوا بوده است.

 

باربی‌سوزان

مانا نیستانی                                                                      منبع: ایران وایر

 

گفت و گو با يك مامور اجرای حكم اعدام

وقتی طناب دار پای منبع و درهای پلمپ شده هواخوری را می‌بیند، پی  می برد که قرار است مراسم اعدام در زندان برگزار شود اما اصلا به مغزش هم خطور نمی‌کند کسی که باید چهارپایه را از زیر پای متهم بکشد، خود او است.

 

سفارت عربستان در تهران به آتش کشیده شد

گروهی از حزب‌ الهی‌ها در ساعات گذشته در واکنش به اعدام ملا نمر، آخوند شیعه در عربستان، جلوی سفارت عربستان سعودی در تهران تجمع کرده و علیه دولت این کشور شعار می ‌دادند. معترضين سپس به سفارت عربستان حمله كرده و اقدام به تخريب اين سفارت كرده ‌اند. هم ‌چنین بخشی از سفارت به آتش كشيده شده است.

 

فساد

  - ١١۴۰ هزار میلیارد تومان در دولت احمدی‌نژاد دود شد

به گزارش شرق و به گفته وزیر بین ٧٠٠ تا ٨٠٠ میلیارد دلار درآمدهای نفتی داشتیم و حدود صد میلیارد دلار نیز از فروش شرکت‌ ها و واگذاری ‌ها، منابع مالی برای دولت به وجود آمد. اشاره او به محمود احمدی ‌نژاد است که در دولت‌ های او کشور با وفور درآمدهای نفتی روبه ‌رو بود. این منابع که حدود ٩٠٠ میلیارد دلار برآورد می‌ شود، معلوم نیست در دولت‌ های نهم و دهم صرف چه اموری شده است. این ها تنها درآمد دولت ‌های نهم و دهم نیستند.

 

نمیر: "دادگاههای عدل نظام مقدس اسلامی"

فاصله بگیرید؛ «این» یک دزد است، «او» یک بسیجی اقتصادی است

اخبار روزانه را که در ایران پیگیری کنید، کمتر روزی هست خبر از اختلاس، فساد مالی و اداری، رشوه و دزدی‌ های کلان و یا بازداشت ‌ها و دادگاه‌ های مرتبط با آن را نخوانید. در مشهورترین اخبار این روزها، گزارش جلسات دادگاه در حال برگزاری بابک زنجانی است. فردی که از بزرگ ‌ترین متهمان به فساد و رانت‌ خواری در تاریخ ایران است و نام او در جریان فعالیت ‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌ های بین ‌المللی و فساد اقتصادی در دوران دولت محمود احمدی ‌نژاد مطرح شده است.

 

مرگ یک طبیعت گرد و کارشناس محیط زیست

محمدعلی اینانلو درگذشت

محمدعلی اینانلو، کارشناس مطرح محیط زیست و ورزش، صبح امروز (۱۲ دی ماه) در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت. به گزارش ایلنا؛ محمدعلی اینانلو در شهریور امسال براثر یک ضایعه مغزی در بیمارستان بستری شده بود. او مدتی تحت درمان بود. با بهبود حالش توانسته بود برنامه‌های تلویزیونی هم اجرا کند. مرحوم اینانلو اما از چند روز پیش دوباره در بیمارستان بستری شد. او صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

 

محیط زیست جهان در سال ۲۰۱۵

۲۰۱۵، سالی که با گرم ‌ترین زمستان ثبت ‌شده آغاز شد، با افزایش خیره ‌کننده سطح دی‌ اکسید کربن در جو زمین در ماه مارس رکورد شکست و دست آخر نیز در ماه دسامبر اولین توافق الزام ‌آور برای کنترل گرمایش زمین را به ثبت رساند.

 

امنیت و ایمنی غذایی در ایران از منظر اقتصادی

در سا‌ل‌ های اخیر با کاهش رشد اقتصادی، افزایش بیکاری، توزیع غیر متعادل ثروت و درآمد، تورم، فقر و فلاکت گسترده شده است. همزمان با این امر، با فرار سرمایه و نیروی کار از بخش کشاورزی و ناکارآمدی آن، تولید مواد غذایی کاهش و واردات جای آن را گرفته. به یک معنا خوراک روزمره مردم به درآمدهای نفتی وابسته شده است.

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.