نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2016‏/03‏/25

 

آرشیو ماه فوریه ۲۰١۶

 

   

 

کودک برای گدایی؛ کرایه روزی ۱۵ هزار تومان، فروش دو میلیون

کارتون از رضا جوزانی

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر ایران، اطلاعات تازه‌ ای درباره کرایه و فروش اطفال در تهران ارائه کرده است.   فرحناز رافع، دهم اسفند ۹۴ به خبرگزاری تسنیم گفته است که برخی زنان کارتن ‌خواب بچه‌ های‌ شان را برای گدایی کرایه می ‌دهند یا می ‌فروشند. او نرخ کرایه و فروش را روزانه ۱۵ هزار تومان و دو میلیون تومان اعلام کرده است.

 

کلاه مخملی‌ها و اسبِ براقِ پیامبر

مسعود نقره‌کار

وقتی تاریخ فهم نشده باشد، در معرکه انتخاباتیِ حکومت استبداد دینی و نظام فقاهتی «اپوزیسیون قلابی و روشنفکر نما» به خود اجازه می‌دهد وقیحانه از «مردم» بخواهد قربانی سیاست بازی‌های مشاطه گرانه‌اش شود و به جنایتکارانی همچون محمد محمدی ری شهری یا قربانعلی دری نجف آبادیِ روشنفکرکُش، که از آمران قتل فروهر‌ها و محمد مختاری و محمد جعفر پوینده است، رای بدهد. فهم تاریخ چیزی شبیه حس شرم است، و وقتی شرم حس نشود می‌توان دموکراسی را رای دادن به قاتلان معنا کرد و در تحلیل توجیه گرانۀ حرف‌ها و دعوت‌های نارسیستیک، آسمان به ریسمان بافت و موضوع را نه فقط به شقیقه که به ماده سفید مغز هم ربط داد.

 

شرکت در انتخابات پیش رو، مصلحت اندیشی نیست، تسلیم طلبی است!

جمشید اسدی

اگر سیاست تن دادن به مهندسی های نظام تاکنون نتیجه درخوری به دست نداده است، بر چه پایه و امیدی می بایستی باز هم در بازی انتخابات شرکت کرد؟ چرا باز هم خودآزموده ها را بیازمآییم؟ بر چه بنیادی می توان انتظار داشت که از راه چنین انتخاباتی آزادی خواهان را به مجلس فرستاد و به دموکراسی نزدیک شد؟

 

انتشار تازه‌ترین آمار از بازار پررونق اسلحه در جهان

بر اساس تازه‌ ترین پژوهشی که درباره فروش سلاح در جهان منتشر شده، آمریکا، روسیه، چین و فرانسه به ترتیب ۳۳، ۲۵،  ۵.۹ ،  و ۵.۶  درصد بازار صادرات اسلحه در جهان را در اختیار دارند. مؤسسه بین ‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم روز دوشنبه، ۲۲ فوریه با انتشار تازه‌ ترین گزارش خود نوشت که گروه ‌های صنعتی سازنده سلاح در آمریکا طی سال ‌های اخیر دامنه نفوذ خود را در جهان افزایش داده ‌اند، این در حالی است که شرکت ‌های اروپایی سازنده سلاح با روند نزولی در زمینه فروش محصولات خود مواجه ‌اند.

 

رژیم راًی مردم را برای نمایش و کسب مشروعیت می خواهد

اصرار مخالف خوان ها به شرکت مردم در انتخابات برای چه؟

علی شاکری زند

مردم ایران نه اصلاح جمهوری اسلامی را می خواهند و نه، به طریق اولی، اجراء قانون اساسی و احیاء این نظام را؛ آخر چگونه ممکن است ملتی که هیچگاه نه بردگی بیگانگان را تحمل کرده و نه اسارت به دست زورگویان خانگی را، به ننگ سروری مشتی بیمایه، بیخبر از ایرانیت و دشمن علنی آزادی تن در دهد؟

 

رأی خواهم داد، اگر ...

مزدک بامدادان

جمهوری اسلامی که بنیادش بر ولایت مطلقه فقیه استوار است، مردم ایران را «صغیر» می ‌داند و این «صغارت» آنان را با همه ارگانهای سرکوبش روزاروز به رُخشان می‌ کشد. این نگاه سردمداران ج.ا. به مردم تنها بروی کاغذ نیست، دستگاه رهبری این حکومت به مردم می‌ گوید چه بپوشند، چه بنوشند، چه بخورند، به کدام موسیقی گوش فرابدهند، با که همبستر شوند، چند بچه بیاورند، برای گردش به کجا بروند و... . بدیگر سخن مردم ایران از دیدگاه سردمداران این رژیم چنان «صغیر»اند و چنان «ناقص‌ العقل»، که حتا حق گزینش خوراک و نوشاک و پوشاک خود را نیز ندارند. پس چگونه می‌ توان پذیرفت که در چنین ساختاری بناگاه حق سِتُرگ گزینش رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و برتر از همه «خُبرگان»ی که ولی مطلق فقیه را برمی‌ گزینند، به چنین مردمان صغیر و بی ‌خرَد و ناتوانی پیشکش شود؟

 

انتخابات و شباهت‌های ناگزیرِ تاریخی!

مسعود نقره‌کار

شباهت‌ های ناگزیر صنیع حضرت و مقتدر نظام با حسین همدانی و محمدرضا نقدی همان شباهت ‌های شیخ فضل ‌الله نوری و سیدعلی یزدی و میرزا ابوطالب زنجانی با روح ‌الله خمینی و رفسنجانی و خامنه ‌ای ‌ست.  موجوداتی که اعلام کرده ‌اند فقط در یک قلم ۵ هزار تیغ ‌زن و قمه ‌کش در اختیار دارند که برای رای دادن، تقلب و ارعاب به پای صندوق ‌های رای ریخته می ‌شوند تا به مدد "انزال سکینه ‌ی الهی" نامشروعی را مشروع جلوه دهند.

 

خیمه‌شب بازی تکراری

محمد ملکی

خیمه شب بازی نوعی نمایش است برای سرگرم کردن تماشاگران. بالای جعبه فردی قرار می‌گیرد با تعدادی نخ که هر یک به بدن عروسکی وصل است و با صدایی ویژه خبرهایی می‌گوید و عروسک‌ها را به ورجه وورجه وا می‌دارد. تماشاچی می‌پندارد صدا صدای عروسکهاست و آن‌ها خود به این سو و آن سو حرکت می‌کنند درحالیکه همه چیز در دست بازیگردان است. علامه دهخدا در تعریف خیمه شب بازی می‌نویسد: «نوعی نمایش است که در آن عروسکهایی به شکلهای مختلف می‌سازند و به روی صحنه می‌آورند، و آن عروسک‌ها به نخهایی نازک متصل است که به وسیله آن نخ‌ها عروسک‌ها بحرکات مختلف وا داشته می‌شوند.»

 

انتخابات در جمهوری اسلامی:

مسخ یک مفهوم

سعید بشیرتاش

در چهارچوبِ قانون اساسى و ساختار جمهورى اسلامى، به هیچ وجه امکان برقرارى دموکراسى در ایران نیست. انتخابات در جمهورى اسلامى فقط روشى است براى مشروعیت ‌بخشی به ولایت مطلقه‌ ی فقیه. انتخابات پوشش شکیلى است بر تن استبداد دینى حاکم. تا زمانى که قانون اساسى و ساختار جمهورى اسلامى تغییر نکند، حاکمیت مردم ایران بر سرنوشت خویش ممکن نخواهد شد.

 

تاملی درباره اصطلاح «انتخابات سرنوشت ساز»

شراگیم زند

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز  تمامی انتخاباتهای برگزار شده بلا استثناء «سرنوشت ساز» نامیده شده اند... اینکه چطور میشود بعد از حدود پنجاه انتخابات که تک تک آنها سرنوشت ساز بوده اند، هنوز فونداسیون «سرنوشت» هم درست و حسابی ریخته نشده باشد، موضوع این نوشته نیست. چیزی که دغدغه این نوشته است این است که اصطلاح «انتخابات سرنوشت ساز» که کپی رایت ان متعلق به صداوسیما و مقامات رسمی جمهوری اسلامی ست، به دلایل نامعلوم به دایره ی واژگان مردم نیز راه یافته و این روزها در خلال  گفتگوهای انتخاباتی زیاد کلمه ی «سرنوشت ساز» را  میخوانیم و میشنویم. واقعا دیگر رهبر و شورای محترم نگهبان باید چه کار کنند که ما بیخیال این «سرنوشت» بشویم؟

 

آموزش کودکان ایرانی برای "فتح تل‌آویو"

چند ماه پیش از انتشار تصاویر کودکان ایرانی در حین آموزش نظامی برای "فتح تل‌آویو"، تصاویری از گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) منتشر شد که آن‌ها نیز در حال آموزش نظامی به کودکان بودند. خبر و تصاویر آن در تقریبا تمامی سایت‌ها و رسانه‌های ایرانی منتشر شد.

 

علی سعیدی دخالت سپاه را در رد صلاحیت‌ها تائید کرد

سعیدی ۲۹ تیر امسال نیز وظیفه بسیجیان را بازگو کردن آنچه که «واقعیت‌ها و مرزبندی‌های انقلابی» عنوان کرد، دانست و از آن‌ها خواست که «مردم را برای انتخاب اصلح بر اساس معیارهای انقلابی هدایت کنند». او وظیفه هادیان سیاسی سپاه را تبیین معیارهای نامزد اصلح و هدایت افکار و آرای مردم در انتخابات به نفع جریانی دانست که «مطیع و پیرو ولی فقیه است».

 

۳۷ سال بعد از انقلاب ایران:

همایش ستایش از قبرستان

آخرین بار که در تاریخ ایران مردم در گورستان تجمع کردند، ۳۷ سال پیش در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ بود که آیت‌الله خمینی بعد از بازگشت به ایران به بهشت‌زهرا رفت و سخنرانی تندی علیه دولت بختیار ایراد کرد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی در این سخنرانی گفته بود: «آیا حق این ملت است که یک قبرستان شهید برای ما درست بکنند در تهران، یک قبرستان هم در جاهای دیگر؟ من باید عرض کنم که محمد رضا پهلوی، این خائن خبیث همه چیز ما را به باد داد. مملکت ما را خراب کرد، قبرستان‌های ما را آباد کرد.»

 

عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی، اعتصاب غذای خشک کرده است

فرزند عیسی سحرخیز می‌ گوید این روزنامه ‌نگار و فعال سیاسی، از سه روز پیش در زندان دست به اعتصاب غدای خشک زده است.

مهدی سحرخیز، ۲۴ بهمن ماه، در حساب توئیتر خود نوشته است «عیسی سحرخیز از دو روز پیش اعتصاب غذای خشک کرده. حتی عینک طبی رو ازش گرفتن و فشار برای اعتراف به کار نکرده می‌ کنند.»

 

حضور عربستان سعودی در کنفرانس ناتو

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

روزهای دهم و یازدهم فوریه ۲۰۱۶ کنفرانس دو روزه پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل برگزار شد. یکی از پرونده های مهم این کنفرانس تصمیم گیری در باره تمایل عربستان سعودی برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه بود.

 

وقتی برنی سندرز پای محمد مصدق را به مناظره دموکرات‌ها باز کرد

کی فکرش را می‌کرد؟! اینکه وسط مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یکی نام «مصدق» را به زبان بیاورد و با یادآوری وقایع ۷۰ سال پیش ایران، سیاست‌ خارجی رقیبش را نقد کند ...

سندرز گفت که در آن زمان، آمریکا در سرنگونی «نخست وزیری که به شکل دموکراتیک انتخاب شده بود» مشارکت کرد و محمدرضا شاه را به ایران برگرداند و چندین سال بعد، به دلیل همین وقایع در ایران انقلاب شد و وضعیت شد به شکلی که امروز هست.

 

تعصب دینی هیولائی است که هزاربار از بی‌دینی خطرناکتر است. (ولتر)

فدائیان اسلام و خشونت در جامعه (بخش ۳)

بهزاد کشاورزی

اینان تنها به توهین و تهدید بسنده نمی‌کردند، بلکه با اتکاء به حمایت «برخی» از روحانیان و رجال و مطبوعات، در صورت لزوم از حمله و تجاوز به ساحت نهاد‌های قانونی کشور، توهین و هتک حرمت مقامات دولتی، ضرب و شتم مأموران امنیتی نیز خود داری نمی‌کردند. فدائیان اسلام پس از چند ماه فعالیت و تهدید و توهین، چون از آزادی رهبرشان از زندان ناامید شدند، طی یک توطئه، اقدام به تصرف زندان قصر نمودند!

 

اقتصاد / چارسوق

انقلاب بهمن و اقتصاد

فریدون خاوند (تحلیلگر اقتصادی)

انقلاب اسلامی، به جای آنکه پیآم آور بهبود زندگی مادی مردمانش باشد، بر مهم‌ترین و طولانی‌ترین دوره شکوفایی اقتصادی‌اش نقطه پایان گذاشت.  امروز، از دیدگاه بخش بسیار بزرگی از اقتصاد دانان ایرانی، کشور آنها در پانزده سال پیش از انقلاب اسلامی بالاترین و طولاتی ترین دوران رشد را در تاریخ معاصر خود تجربه کرد.

 

قاچاقچیان بی‌نام و نشان حکومتی

حسن روحانی و همراهان او در هیات دولت در دو سال و نیم گذشته به صورت مستمر از کشف پرونده‌های فساد اقتصادی و پیگیری این مسئله تا ریشه‌کنی آن خبر داده‌اند. اما در عمل نه تنها اقدامی برای کاهش کنترل و نقش نهادهای نظامی و بنیادهای حکومتی در اقتصاد صورت نگرفته، بلکه فعالیت اقتصادی آن‌ها با عنوان کمک به دولت گسترش یافته است.

 

"شیخ روباه"

مسعود نقره‌کار

آیت الله خامنه ای حتی امان نداد قند عوام فریبی اش تُو دلِ لااقل اصلاح طلبانِ حکومتی، "زینت بخش انتخابات ها" در داخل و در خارج از کشور، به طور کامل آب شود، و به تاکتیک مداران ِ"انشاء الله گربه ست" یاد آوری کرد که منظورش این است که: "قیم ملت با قیم صغار از لحاظ وظیفه و موقعیت هیچ فرقی نمی کند."

 

یک دوجین سوال از آیت‌الله خمینی درباره حقوق شهروندی

رضا حقیقت نژاد

بازگشت به عصر خمینی، از جمله تاکیدات روزمره‌ای است که می‌توان در ادبیات رهبران جمهوری اسلامی‌شنید. رهبر ایران وقتی می‌خواهد از نابودی اسراییل و برخورد با این و آن سخن بگوید، مرجع تکیه‌اش آیت‌الله خمینی است؛ هاشمی‌رفسنجانی مرتب از ضرورت بازگشت به عصر امام سخن می‌گوید؛ اصلاح طلبان گله می‌کنند که یاران و اهل قدرت عصر امام حذف شده‌اند و اصول‌گرایان، چه سنتی و چه تندرو، اصرار می‌ورزند که بر اساس اصول عصر امام عمل می‌کنند؛ فرزندان خمینی در اندیشه احیای آن عصر هستند...

 

ايران / اجتماعی

اعتراض نرگس محمدی به «محرومیت هفت‌ماهه از تماس با فرزندانش»

نرگس محمدی، نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ضمن اعتراض به محرومیت هفت‌ماهه خود از تماس تلفنی با فرزندانش، خبر داد که هفت زندانی زنِ سیاسی- عقیدتی در زندان اوین نیز از تماس تلفنی با کودکان خردسال خود محروم هستند.

 

اقتصاد ایران

واردات ۷۰۰ خودرو پورشه به اسم یک زن روستایی

خبرگزاری ایرنا با استناد به گزارش ‌های گمرک نوشت، یک زن روستایی "که سرمایه زندگی ‌اش کمتر از  ۱۰۰  هزار تومان است، با  ۲۵۶  فقره اظهارنامه بیش از ۷۰۰  خودروی سواری پورشه وارد کرده است".

 

مسابقه ی دوراندیشی

حسن بهگر

بحث بر سر نقش تاریخی بختیار در سال ۵۷ تبدیل به مناقشه ای راجع به شخص او شده است. روزی نیست که چند حکم محکومیت سیاسی و اخلاقی برای او صادر نشود و آن را در بوق و کرنا نکنند. آخرین و مضحک ترین مورد آن را چندی پیش در برنامه ی آقای فانی از بی بی سی شنیدیم که جواد خادم را آورده بود تا حرفهای عجیب و غریبی از دهانش بیرون بیاورد.

 

بخشش لازم نیست اعدامش کنید

مصرف ‌کنندگان و قاچاقچیان دو مقوله ‌اند. قاچاقچیان کسانی هستند که بیشترین سود را می ‌برند و هیچ ‌گاه به دام نمی‌افتند و کسانی را هم که در ایران به‌ عنوان قاچاقچی دستگیر می ‌کنند، فقط واسطه ‌ها و حمالان مواد مخدرند؛ شبکه وسیعی از کسانی که به سودای درآمد کلان به خدمت قاچاقچیان درمی ‌آیند. بدون شک قاچاق مواد جرم است اما آیا مجازات آن اعدام است؟

 

فراخوان:

برای آزادی کارگران بازداشتی مس خاتون آباد متحدانه اقدام فوری بعمل آوریم

از روز سه شنبه ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون ۲۸ کارگر معترض مس خاتون آباد در بازداشت به سر می برند. طبق گزارشات موجود و اظهارات وکیل برخی از کارگران بازداشتی، تاکنون در مورد آزادی این کارگران از جانب مقامات حکومتی اقدامی صورت نگرفته و آنان کماکان در بازداشت بسر میبرند.

 

پُف کردن به ابرها

محمد نوری زاد

بیست متر پارچه ی نارنجی خریدم و از آن هشت “تن پوشِ رفتگری” بیرون کشیدم و با خط خوشِ نستعلیق روی تک تک شان نوشتم: آشغال ها را جارو کنیم! یا نوشتم: آشغال ها زندگی ما را آلوده می کنند. یا نوشتم: ما آشغال ها را دوست نداریم. با این که دیده بودیم مأموران پلیس و مأموران لباس شخصی چشم به راه مایند، با دوستان همراهم تن پوش ها را به تن کردیم و با کیسه های زباله دست بکار شدیم.

 

انتخابات اسفند؛

جراحی در درونی ترین و بالاترین نهادهای نظام «بخش سوم و پایانی»

محمود خادمی

وقتی درباره مواضع و رویکرد اصلاح طلبان درباره انتخابات صحبت میکنیم؛ باید بدانیم که این جریان به لحاظ دیگاهی و اعتقادی مرز مشخص و بارزی با ارتجاع حاکم ــ ولی فقیه و اصولگرایان ــ ندارد و همواره هم؛ همنشینی با آخوندها و زندگی در استبداد دینی و پذیرش قیمومیت ولی فقیه ــالبته با تغییرات جزئی مثل بازگشت بدوران طلایی امام ــ را تبلیغ و ترویج کرده اند.

 

رقابت کودکانه و خطرناک نیروهای دریایی سپاه و ارتش در خلیج فارس

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

رهبران کنونی ایران با امور نظامی بیگانه هستند و به همین دلیل فرماندهان و افراد نیروهای مسلح می توانند به سادگی آنان را فریب دهند. شماری فرماندهان  پاسدار و نظامی که درجات خود را مدیون جنگ هشت ساله ایران و عراق می باشند حتی از آموزش های پایه بی بهره اند. اغلب این افراد به علوم و فنون جدید آگاه نیستند و ناچار برای نشان دادن شایستگی خود به سران رژیم، و برخوردار شدن از امتیازات مادی و معنوی گاه دست به کارهای بس کودکانه می زنند. این برخوردهای ناپخته می تواند روزی امنیت ملی ایران را به خطر اندازد.

 

حقوق بشر

سحرخیز و مازندرانی به "اقدام علیه امنیت ملی" متهم شدند

دادستان پرونده دو روزنامه‌نگار اخیرا بازداشت‌شده، اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" را نیز وارد پرونده آنها کرده است. پسر عیسی سحرخیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نسبت به وضعیت جسمی پدر خود هشدار داده است.

 

تعصب دینی هیولائی است که هزاربار از بی‌دینی خطرناکتر است. (ولتر)

فدائیان اسلام و خشونت در جامعه (بخش ۲)

بهزاد کشاورزی

با چنین کیفیتی، جمعیت فدائیان اسلام در صحنۀ سیاسی– اجتماعی و مذهبی کشور، پای به عرصۀ وجود گذاشت. چنین مجموعه ‌ای از افراد ناصالح و قداره بند و باج گیر، اگر داخل در امور سیاسی و اجتماعی کشور گردند، معلوم است که چگونه جهت پیشبرد امیالشان با مردم و حتی نهاد‌های کشور برخورد می‌نمایند.

 

یمن، جنگی که قرار بود ده روز بطول انجامد

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

یک سال از حملات ائتلاف ده کشور عربی به پشتیبانی آمریکا و سکوت اروپاییان به رهبری عربستان سعودی زیر نام عملیات توفان قاطعیت می گذرد. دستاورد های آشکار این جنگ نابرابر از یک سو برای یمن؛ کشته و زخمی شدن بیش از شش هزار یمنی که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند، نابودی ساختارهای کشور یمن، تخریب ۶۰۸ مدرسه، ویرانی ۲۵۴ مدرسه، از تحصیل بازماندن سی و چهار درصد کل دانش آموان یمنی، آوارگی میلیون ها تن، قحطی و بیماری همه جانبه در این کشور و فرار سه هزار جنایتکار القاعده از زندان های یمن می باشد.

 

گفت‌وگو با نوه دکتر مصدق،

پیرترین پزشک شاغل ایران

دکتر «محمود مصدق» نوه مردی است که صنعت نفت را ملی و هویت ایرانیان را در آن زمان احیا کرد. دنبال پیرترین پزشک شاغل بودیم، نه نوه مصدق. از اتفاق، دکتر مصدق پزشک را یافتیم که هم پزشک شاغل است، هم پیرترین. از محمد مصدق دو پسر و سه دختر به یادگار ماند. پسر اول، غلامحسین و پسر دوم، احمد. محمود مصدق فرزند غلامحسین است که او هم پزشک و متخصص بیماری‌های زنان بود. مطبش ساختمانی قدیمی است که بیش از ۷۰ سال از عمرش می‌گذرد. شماره پلاک ساختمان با بقیه فرق می‌کند و همین این ساختمان را از بقیه متمایز می‌کند.

 

  


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.