نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏يکشنبه‏، 2016‏/05‏/22

 

آرشیو ماه آپریل ۲۰١۶

 

 

نامه بیش از ۷۶۰ تن از فعالان حقوق بشری، سیاسی و مدنی

برای آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان بیمار

ما امضا کنندگان این نامه، از مسئولین ذیربط می‌خواهیم که به وظیفه انسانی و قانونی خویش عمل کرده و شرایط آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان بیمار را فراهم کنند. اسامی برخی از زندانیانی که متاسفانه به بیماری‌های لاعلاج یا صعب‌العلاج مبتلا شده و مشمول رعایت قانون فوق الذکر هستند، عبارتند از: ...

 

بیانیۀ جبهه ملی ایران

روز کارگر را به کارگران ایران، این سربازان فداکار جبهه تولید تبریک می گوئیم

در فرهنگ گفتمان و ادبیات هر جامعه و سرزمینی کلمات و واژه ها دارای بار معنایی خاصی هستند؛ یکی از این واژگان زبان فارسی، واژه «کارگر» است. در بسیاری از جوامع مفهوم کارگر به معنی «شاغل، کار کننده، موثر و کسی که کار میکند و مزد می گیرد» است اما در جامعه ی ما مفهوم کارگر همسو و مترادف واژه ی کسی است که رنج می برد و زحمت می کشد، کسی که حق و حقوقش پرداخت نمی شود، امنیت شغلی ندارد و…

 

دشنه سوداگران سیاسی در کف خونریز فداییان اسلام (بخش یکم)

محمد امینی

یکی از «دستاورد»های سی سال گذشته این است که بنیاد گرایان مذهبی چیره بر ایران، با بازنویسی تاریخ و پراکندن نادرستی ها پیرامون هم اندیشان خویش در گذشته ایران، از شیخ فضل الله نوری تا فدایـیان اسلام و جمعیت های مؤتلفه، تاریخ ایران را وارونه نشان داده و به ارزش هایی که با همه کاستی ها، جلوه ای از کوشش ایرانیان برای دستیابی به مدرنیته سکولار و پیوستن به جهان پیشرفته می بودند، تاخته اند. این رفتار به دیگران هم پروانه داده تا به شستشوی تاریخ و بازخوانی رفتار کسانی بپردازند که در بیشتر سال های پس از مشروطه بر ساختارهای فرمانروایی در ایران چیرگی داشته و خودکامگی را پاسداری و ستایش کرده اند.

 

نگاهی به برخی معیارهای انتخابات آزاد، سالم و منصفانه

و مقایسه آن با انتخابات در ایران

مهناز پراکند

تا زمانی که همه آحاد ملت از حق تشکیل، اداره و عضویت در احزاب سیاسی و نهادهای مدنی برخوردار نباشند و تا زمانی که حتی یک نفر به علت عضویت در گروه سیاسی یا مدنی و یا اعتقادی در زندان است یا از فعالیت های اجتماعی محروم است، نمی توان مدعی آزادی بیان، آزادی احزاب و آزادی تجمعات که پایه و اساس انتخابات آزاد و سالم است، بود.

 

گروکشی سیاسی بر سر غرامت دو میلیارد دلاری

علی افشاری

ماجرای برداشت مبلغ ۱میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از دارایی‌ های بلوکه شده ایران بابت پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه انفجار در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت به منازعه جدیدی در داخل نظام و صف بندی مخالفان و موافقان دولت حسن روحانی تبدیل شده است.

 

نمیر: استقرارعدالت در جمهوری اسلامی با طناب دار

موج جدید اعدام‌ها در ایران

برپا کردن چوبه‌ های دار در شهرهای مختلف ایران از روزهای پایانی فروردین ماه امسال دوباره سرعت گرفته است. از ۲۵ فرودین تا هشتم اردیبهشت، بیش از ۲۰ نفر اعدام شده‌ اند. این در حالی است که ایران در سال گذشته، بیشترین شمار اعدام‌ها در طول ۲۵ سال گذشته ‌اش را تجربه کرد.

 

حکومت بحرین در بزنگاه تاریخی

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

در سال ۲۰۱۱ میلادی، درپی  شورش های مخالفین حکومت و شیعیان بحرین علیه خاندان آل خلیفه گفته شد؛ در پی یک توافق محرمانه میان پادشاه عربستان و  شیخ حمد ابن عیسی آل خلیفه، امیر بحرین، درصورت سرنگونی رژیم کنونی بحرین بر اثر شورش همگانی مردم و یا حمله خارجی، این جزیره ایرانی که تا پیش از استقلال در سال ۱۹۷۱،  استان چهاردهم ایران بشمار می رفت، به استان چهاردهم عربستان تبدیل خواهد شد.

 

سیاست

نامه‌ای با امضای ۱۶ هزار فعال سیاسی و مدنی برای آزادی امید کوکبی

گروه بزرگی از فعالان سیاسی و مدنی، هنرمندان و روزنامه ‌نگاران ایرانی در نامه ‌ای به بان‌ کی مون خواسته ‌اند که از "همه ابزارهای ممکن" برای آزادی امید کوکبی استفاده کند. سرطان جان این دانشمند جوان را به مرگ تهدید می‌ کند.

 

از زبان یکی از گماشتگان 

«خرید اوراق قرضه انداختن گوشت در دهان گربه بود»

محمود علوی انتقاد کرده که آنها در چنین شرایطی چهار میلیارد دلار اوراق قرضه خریده‌اند که دو میلیارد دلار آن اوراق قرضه آمریکایی بوده است: «یعنی از بورس آمریکا سهم خریده‌اند که نام این کار را می‌شود گوشت انداختن در دهان گربه گذاشت طوری که هم اکنون می‌بینیم گربه آن را به دهان گرفته است.»

 

زندانی در صندوق، روی آتش؛ «ماجرای اعظم»، جامعه، قانون

بی‌تا بختیاری

انتشار عمومی تصاویر تکان ‌دهنده‌ زن جوانی که همراه با دو دختر خردسالش از سوی همسر معتادش، ۲۱ روز در مشهد حبس و شکنجه شده‌اند، موجی از بهت و حیرت در فضای مجازی ایجاد کرده است.

 

نام بیش از ۱۰۰ پزشک دگراندیش که در حکومت اسلامی اعدام شدند

مسعود نقره‌کار

کشتارهای ششگانۀ دگراندیشان سیاسی و عقیدتی، و مخالفان حکومت اسلامی کشتارهائی نقشه مند و برنامه ریزی شدۀ حکومتی – دولتی بوده اند. تا به امروز (اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵) حکومت اسلامی مرتکب ۶ کشتار بزرگ از دگراندیشان سیاسی و عقیدتی، روشنفکران و مخالفان خود شده است.

 

پدر بزرگ و استیلای مشروعه خواهان

البرز هرازی

روزی که پای "رهبر عظیم الشاًن" به خاک وطن رسید و دستانش برای تصاحب قدرت با کمک باند مافیایی لانه کرده در دربار حکومت استبدادی سلسله پهلوی و انحطاط جامعه روشنفکری ایران که ناشی از سالهای طولانی حکومت پلیسی بود، باز شد، و "نظامی" التقاطی بر جامعه حاکم شد که هیچ برنامه ای برای اداره ی کشور نداشت و...

 

حالت ما و تو امروز چنین است بهار   روح مشروطه ز ما و تو غمین است بهار

صد و سی‌امین زادروز و شصت و پنجمین سال درگذشت ملک‌الشعرای بهار

نیم قرن آزادیخواهی در اشعار ملک‌الشعرای بهار

آیدا قجر

به دشواری می ‌توان دلایل رویکرد بهار به شعر را بیان داشت. شاید نبوغ و قریحه‌ ذاتی بوده باشد و شاید این استعداد را از پدرش میرزا محمد کاظم صبوری که شاعری فحل بود و همانگونه که می ‌دانیم مقام ملک ‌الشعراء آستان قدس را عهده ‌دار بود، به ارث برده باشد، و شاید هم تأثیر آموزش و پرورش همین پدر شاعر بود که او را به سوی شاعری سوق داد یا بیشترسوق داد. در سرنوشت ‌نامه‌ بهار آمده است که از کودکی نزد پدر، شاهنامه و اصول ادبیات فارسی را فراگرفت و به بیانی نخستین شعرش را در هفت سالگی با الهام از شاهنامه سرود:

تهمتن بپوشید ببر بیان    بیامد به میدان چو شیر ژیان

 

بودجه فرهنگی کشور به چه اشخاص و نهادهایی داده می‌شود؟

اسماعیل حسینی

تقریباً همه مدیران مراکزی که در جدول ۱۷ بالاترین بودجه‌ها را دریافت می‌کنند، منصوب آیت الله خامنه‌ای یا دفتر او هستند: مراکزی مانند شورای عالی حوزه علمیه قم (بودجه: بیش از ۳۵۱ میلیارد تومان)، شورای عالی برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان (۸۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)، نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها (بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان)،...

 

پلمپ ۱۶  واحد صنفی شهروندان بهایی در قائم‌شهر

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران اداره اماکن شهر قائم‌ شهر به دلیل تعطیلی مغازه های شهروندان بهایی این شهر به مناسبت تعطیلی مذهبی در روز اول اردیبهشت، اقدام به پلمپ ۱۶ واحد صنفی این شهروندان کردند.

 

نمیر: اجرای عدالت در جمهوری اسلامی

صدور حکم جلب برای یک کودک با استناد به قانون مجازات اسلامی

صدور حکم جلب یک کودک ۵ ساله در استان لرستان جنجال ‌بر‌انگیز شده است. دادگاهی با استناد به قانون جدید مجازات اسلامی برای این کودک که حین بازی موجب آسیب به چشم همبازی خودش شده بود، حکم جلب صادر کرد.

 

پزشک‌کُشی در حکومت اسلامی

مسعود نقره‌کار

در انقلاب فرهنگی برای اینکه دانشگاه‌ها "سراپا عطر و بوی اندیشه اسلامی بخود بگیرند و گلستان‌های معطری شوند" ریختنِ خون چند دانشجو ضروری شد. پزشک گرانقدر دکتر اسماعیل نریمی سا را هم به گفتۀ دادستان انقلاب خوزستان "چون دانشجویان مجروح را درمان و پانسمان کرده بود" اعدام کردند!

 

نمیر: غارت و چپاول کشور بدست گروهی فاسد و جنایتکار

هزینه‌های اتلاف، فساد، امتیاز، و جاه‌طلبی در ایران

مجید محمدی

کارنامه‌ ی رژیم جمهوری اسلامی در ۳۸ سال گذشته بیانگر ناکارایی آن در ادارهٔ کشور است. ناکارایی در این نظام در حدی است که هزینهٔ عدم کارایی آن در برخی سال‌ ها با بودجهٔ جاری و عمرانی کشور برابری می‌کند. این ناکارایی را هم در فقدان توسعهٔ اقتصادی پایدار، متوازن و همه جانبه، هم در فقر و بیکاری گسترده و هم در رشد اقتصادی بسیار پایین کشور می‌ توان مشاهده کرد.

 

مخمصه صدراعظم آلمان به خاطر «قانون شاه»

همه‌ چیز از ماده ‌ای قانونی شروع می‌شود که به خاطر سابقه شکایات محمدرضا پهلوی در آلمان به نام “شاه” شهرت دارد. حالا و ده‌ ها سال بعد، رئیس جمهور ترکیه صدراعظم آلمان را با اتکاء به همین ماده به موافقت برای تشکیل پرونده ‌ای حقوقی علیه یک هنرمند آلمانی واداشته است.

 

اطلاعیه روابط عمومی جبهه ملی ایران

بدینوسیله به آگاهی هموطنان عزیز به ویژه اعضاء وهواداران ارجمند جبهه ملی ایران میرساند که در جلسه شورای مرکزی مورخ ۲۱/۲/۱۳۹۴ به انتخابات درون سازمانی جبهه ملی ایران برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی ، هیئت رهبری وهیئت اجرائیه اقدام گردید،...

 

دکتر شاپور بختیار: «هیچ کس نمی داند جمهوری اسلامی وی چیست و اگر کسی به متون گذشته مراجعه کند پشتش به لرزه در می آید. او نه تعدد گروه های سیاسی را می پذیرد نه دموکراسی را. می خواهد روحانیت قانون الهی را اجرا کند؛ همه چیز اینجا شروع می شود و اینجا تمام می شود.»

یزدی: کسی حق مخالفت با ولی فقیه را ندارد

رئیس مجلس خبرگان می‌گوید اداره جامعه اسلامی در زمان "غیبت کبری" بر عهده نایبان امام زمان که فقها باشند گذاشته شده و خامنه‌ای برگزیده الهی است. او در مخالفت با رهبری شورایی تاکید کرد که حاکمیت در اسلام "تعددبردار" نیست.

 

کارخانه هیولاسازی

شراگیم زند

در ماجرای تاسف بار قتل آن دخترک شش ساله سوال اصلی این است که یک نوجوان هفده ساله باید در چه محیطی رشد کرده باشد و چقدر سرشار از عقده های جنسی و روانی باشد که دست به چنین جنایتی بزند؟

 

جامعه

رشته طولانی خشونت، سر در خشونت دولتی دارد

میترا شجاعی

"چشم در برابر چشم" آیین جوامع بدوی قبل از دوره قانون ‌مداری بود. در ایران اما این اصل کماکان حکمفرماست و در همانجاست که نه کودکان در امنیت هستند و نه زنان و دختران و نه حتی قوی ‌ترین مردان. اخبار منتشرشده گواه این مدعاست.

 

جامعه

واکنش‌ها به کشته‌شدن ستایش قریشی، دختر ۶ساله‌ افغان

رسانه‌ های ایران از تجاوز، قتل و سوزاندن جسد دختربچه ‌ای افغان به نام ستایش قریشی خبر دادند. قاتل او نوجوانی ۱۷ساله و شهروند ایران است. خبر مرگ این دختر واکنش و خشم بسیاری را برانگیخته است.

 

نمیر: ایجاد ناامنی برای زنان بنام "امنیت اخلاقی"

استقرار گشت‌های "امنیت اخلاقی" در بزرگرا‌ه‌های تهران

گشت‌ های طرح "امنیت اخلاقی" در شروع مرحله‌ای جدید در خیابان‌ ها و میدان ‌های تهران مستقر شده ‌اند. مبارزه با "مصادیق بدپوششی، کشف حجاب در خودرو و مزاحمت برای نوامیس" از جمله اهداف این مرحله است.

 

امید کوکبی در زندان مبتلا به سرطان کلیه شده است

سعید خلیلی وکیل مدافع کوکبی به خبرگزاری ایلنا گفت: متاسفانه پس از آزمایش ‌ها و معاینه‌ های متعدد در بیمارستان، عارضه کلیوی وی، سرطان کلیه از جهت وجود تومور بدخیم در کلیه راست وی، تشخیص داده شده است. خلیلی افزود: موکلم پیش از این نیز در مدت ۵ سال و ۳ ماهی که در حبس بود، چندین بار با دفع سنگ کلیه و خونریزی داخلی ناشی از آن دست و پنجه نرم کرده است.

 

ايران/سياسی

کاخ سفید: تعهد نداده‌ایم ایران در چارچوب برجام به نظام مالی آمریکا دسترسی پیدا کند

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، جمعه ۲۷ فروردین در واکنش به اظهارات انتقادی رئیس کل بانک مرکزی ایران، گفته است، توافق هسته ‌ای یا برجام شامل دسترسی تهران به سیستم مالی آمریکا نبوده و واشینگتن چنین اقدامی را قابل بررسی نمی‌ داند.

 

گزيده ها

جاسوس آمریکایی "ایران کنترا" درگذشت

مقاله‌ای از مارتین ویل در واشنگتن پست

دووین کلریج، افسر سیا که نامش در پرونده ایران کنترا در دهه ۸۰ میلادی مطرح شد، در ۸۳ سالگی در خانه اش در ویرجینیا درگذشت.

ایران کنترا نقطه برخورد دو طرح جنجال برانگیز در دولت ریگان بود. یک طرح فروش اسلحه به ایران در برابر آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان بود و طرح دیگر استفاده از منابع مالی فروش این تسلیحات برای کمک به شورشیان دست راستی موسوم به "کنترا" در نیکاراگوئه.

 

ایران؛ کشوری که دست دادن در آن جرم سیاسی و مشکل ناموسی است

فاطمه اختصاری

موضوع «دست دادن» زنان و مردان با هم، هرازگاهی تبدیل به موضوع جنجالی و چالش برانگیز روز ایران می ‌شود. نمونه‌ هایش هم خیلی زیاد است؛ دست دادن اصغر فرهادی با آنجلینا جولی در مراسم اسکار، دست دادن محمدجواد ظریف با باراک اوباما، دست دادن لیلا حاتمی کیا با رئیس فستیوال کن، دست دادن مهدی موسوی با یک شاعر دیگر و دست دادن فاطمه معتمدآریا روی صحنه یک جشنواره خارجی با یک مرد و بالاخره دست دادن مینو خالقی،...

 

جامعه

مادر حسین رونقی: حال فرزندم وخیم است، آزادش کنید

مادر حسین رونقی، به "کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران" گفت: «من و پدرش از هفته پیش به تهران آمدیم و هر روز به دفتر دادستانی رفتیم اما آنها هیچ پاسخ مشخصی به ما نمی‌دهند. من آزادی فرزندم را پس از هفت سال زندان می‌خواهم. او به اندازه کافی در زندان بوده، یک کلیه‌اش را از دست داده و دردهای دیگری هم به او اضافه شده الان او باید با شرایط آزادی مشروط آزاد شود. من به مسئولان التماس می‌کنم فرزندم را آزاد کنند، حالش به خدا خوب نیست.»

 

جامعه

دو فعال صنفی زندانی هم‌زمان با روز کارگر اعتصاب غذا می‌کنند

دو کنشگر صنفی که هم ‌اکنون در اوین زندانی هستند می ‌گویند هم ‌زمان با اول ماه مه، روز جهانی کارگر، در اعتراض به امنیتی شدن فضای فعالیت‌های صنفی در ایران به اعتصاب غذای نامحدود دست می ‌زنند.

 

اقتصاد/چارسوق

پایان اقتدار عربستان سعودی در عرصه نفت

فریدون خاوند (تحلیلگر اقتصادی)

تنها یک معجزه می ‌تواند نشست نفتی هفدهم آوریل در پایتخت قطر را، که با هدف ایجاد دگرگونی در بازار جهانی نفت در راستای منافع تولیدکنندگان این کالا برگزار می ‌شود، به موفقیت برساند. برگزاری این نشست، به خودی خود، نشان می‌ دهد که شکلبندی قدرت ‌ها در صحنه بین ‌المللی انرژی رو به دگرگونی می ‌رود. شکست آن، که محتمل به نظر می‌ رسد، این دگرگونی را شتاب خواهد بخشید.

 

نامه ی تاریخی یا شوخی تاریخی؟

حسن بهگر

مهدی کروبی طی نامه ای به حاکمیت استبدادی و «نانجیب» خوانده شدن خود اعتراض کرده است. این نامه از آن رو که وی در حصر بسر می برد جسورانه و شجاعانه توصیف شده. البته در جایی که سهم دیگران برای گفتن بسیار کمتر از اینها زندان و شکنجه و اعدام است و وقتی پای کروبی و همپالکی سبزش به میان بیاید، به حصر محترمانه ختم میشود، جایی برای صحبت از شجاعت نیست. اسلامگرایان رنگ و وارنگ همگی از بیمه ی سیاسی برخوردارند و از این حرف ها هم می توانند بزنند و هزینه ی کم بپردازند.

 

دست‌های بسته جامعه مدنی ایران

سعید پیوندی (جامعه شناس)

حرکت‌ های جمعی سال گذشته پرسش‌ های فراوانی را پیرامون وضعیت جامعه ایران، افکار عمومی و عرصه مدنی به میان کشیده است. آنچه موضوع چند و چون قرار می ‌گیرد معنای کنش‌ های مدنی و یا مشارکت سیاسی در سال گذشته از جمله در انتخابات مجلس و یا حرکت ‌های جمعی پراکنده دیگر است. بازخوانی شماری از نوشته ‌های سال گذشته دانشگاهیان و کنشگران مدنی در رسانه ‌ها تا پیش از انتخابات اسفند ماه نشان از نوعی تحلیل آسیب ‌شناسانه از وضعیت عمومی جامعه مدنی، و کنشگری آن و نیز سرخوردگی گسترده افکار عمومی بویژه جوانان و دانشجویان در جامعه داشت.

 

تهدید مدعیان حزب‌الله به ترور محصوران، خاتمی و هاشمی

متن کامل نوشته ی حزب الله

یک تشکیلات محفلی مدعی حزب الله تهدید کرد که در صورت رفع حصر، محصوران را ترور خواهد کرد و به آنها امان نفس کشیدن نخواهد داد. در سایت رسمی این گروه خشونت طلب، هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی نیز تهدید شده اند که توسط کمیته های مردمی! مجازات خواهند شد.

 

«افزایش بی سابقه شکاف طبقاتی در ایران»

حسین راغفر مدرس اقتصاد دانشگاه دولت جمهوری اسلامی ایران را ماشین بزرگ بوروکراسی و دیوان ‌سالاری دانست که وظیفه اصلی خود را فراموش کرده است و گفت: «در چنین فضایی که از امکانات مادی و عمومی و منابع بین نسلی در راستای منافع افرادی در درون دولت یا در درون قدرت استفاده می‌ شود شاهد گسترش شکاف طبقاتی و فاصله گرفتن دولت از تامین رفاه عمومی هستیم.»

 

دوران طلایی امام

واکنش روزنامه جوان به نامه کروبی:

اگر در دوران طلایی امام بودید، با چند کلمه فرمان همه‌تان را آویزان می‌کردند

پس از انتشار نامه ای منسوب به مهدی کروبی روزنامه جوان در مطلبی به قلم محمدرضا کائینی به این نامه واکنش نشان داد و نوشت: "باز خدا پدر این «سید» را بیامرزد که نجیبانه تنها شما را «نانجیب» می‌ خواند، اگر در آن دوران طلایی بودید، با چند کلمه فرمان همه ‌تان را آویزان می‌کردند."

 

دیدگاه

ادبیات “نانجیبانه” ولی فقیه؛ به بهانه دادنامه کروبی

خلیل محمدی، تهران

فارغ از اصل ماجرای به اصطلاح فتنه، در اینجا با یک موضوع جالب توجه رو به روییم که مختص به ماجرای اعتراضات ۸۸ هم نیست و آن، نوع ادبیات علی خامنه ‌ای در برخورد با مخالفان خود است.  ادبیات آیت الله خامنه‌ای و جایگاه و نقش آن در سیاست‌ ورزی های او از موضوعات مهمی است که گویا مغفول مانده و خود شایان بررسی جداگانه است. این موضوع به لحاظ روان ‌شناختی نیز تحقیق ‌پذیر است و احتمالا اگر یک متخصص روان ‌شناس کیفیت سخنرانی علی خامنه ‌ای و کلمات منتخب ‌اش را در وقایع مختلف بررسی کند، به نکات جالبی درباره مسائل روانی‌ او دست می ‌یابد.

 

اقتصاد

رمضان‌زاده: روحانی کمیته حقیقت‌یاب «غارت ملی» تشکیل دهد

«غارت ملی» که در سخنان آقای رمضان‌ زاده و بسیاری از منتقدان دولت هشت ساله محمود احمدی‌ نژاد بارها درباره آن صحبت شده است، به حجم گسترده «اختلاس»، «فساد مالی» و «حیف و میل اموال عمومی» از سوی کارگزاران این دولت و نزدیکان آنها اشاره دارد که بخش‌ هایی از آنها افشاء شده است.

 

اینجا ایران و در خوزستان ۲۵ سال بعد از پایان جنگ ایران و عراق است.

منبع: خبری تحلیلی انتخاب

 

از مادران خاوران تا مادران اوین

نرگس توسلیان

یک شنبه نهم اسفند ماه سال گذشته هنگامی که «پیمان کوشک باغی» به همراه فرزند خردسالش «بشیر» به ملاقات همسرش «آزیتا رفیع‌زاده» - که از آبان ماه سال گذشته در حال گذراندن دوران چهار سال حبس خود در زندان «اوین بود»- رفت، توسط  سه مامور لباس شخصی بازداشت و برای اجرای حکم پنج سال حبس به زندان منتقل شد.

 

هرچه بگندد نمکش میزنند  وای به روزی که بگندد نمک

مهدی کروبی:

حاکمیت مستبد دادگاهم را برگزار کند

مهدی کروبی در نامه ‌ای به حسن روحانی نوشت "حاکمیت مستبد" دادگاه علنی او را برگزار کند تا روشن شود، "برگشته از انقلاب و نانجیب، و ادامه‌ دهنده راه انقلاب و نجیب، کدامیک از طرفین دعوا و نزاع انتخابات ۸۸" هستند.

 

هنرهای تجسمی

گردهمایی در اعتراض به واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران

در اعتراض به "واگذاری موزه هنرهای معاصر" تهران، گروهی از هنرمندان و هنردوستان عصر شنبه در برابر این موزه گرد آمدند. گفته می‌شود که در واکنش به این اجتماع اعتراضی، مسئله واگذاری موزه به "بنیاد رودکی" منتفی شد.

 

افشای راز جنگ در سوریه توسط کندی

این گزارش نشان میدهد که حاکمان سوریه خود را فدای ایران کرده اند.

رابرت اف کندی، وکیل آمریکایی و برادرزاده جان اف کندی، رئیس جمهور اسبق آمریکا در مقاله‌ای که روز پنجشنبه در سایت پلیتیکو منتشر شد، نوشته است آمریکا پس از آنکه اسد از پروژه احداث خط لوله گاز دولت قطر حمایت نکرد، تصمیم به برکناری وی گرفت.

 

داعش و جمهوری اسلامی هر دو می گویند:

مجازات مخالفت با حکومت اسلامی مرگ است

مهرانگیز کار

موضوع تازه ای نیست، ولی هر بار که در گوشه ای از جهان اسلام، صاحب این تفکر کشته می شود، به روزگار خود بیش از هر وقت دیگری اندیشه می کنیم. به خاطر می آوریم که در کشور ما به قتل رساندن یک چنین شهروندی توسط شهروند دیگر جایز است و قانون از قاتل حمایت می کند و نه از مقتول. بنابراین هر مسلمانی که گوش به فرمان حکومت باشد، می تواند سکولار را به خاک و خون بکشد و از قانون هم هراسی به دل راه ندهد. خون سکولاری که سکولاریسم را جار می زند، هدر است و حتا اگر محاکمه ای برگزار بشود از باب تظاهر به قانونمندی است.

 

سی درصد جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند

حداقل سی درصد جمعیت ایران از زمان آغاز برنامه‌ های توسعه تا به امروز زیر خط فقر قرار دارند. یافته ‌های یک پژوهش نشان می ‌دهد که سیاست‌ های رشد اقتصادی تاثیری در کاهش نابرابری درآمدی و جمعیت زیر خط فقر ندارد.

 

بازگشت به "دوران طلایی" در پسابرجام

مجتبی واحدی

دوره پسابرجام برای خامنه‌ای فرصتی ایجاد کرده که هیچگاه در سال‌های اخیر برای او وجود نداشته است. پس او به خیال خود مترصد استفاده از این فرصت برای نشان دادن این نکته است که اختیار خود برای بازی با سرنوشت ملت را کمتر از بنیانگذار تئوری "رعیت پنداری ملت و نیاز آنان به قیم" نمی‌داند. اصلاح‌طلبانی که حسرت بازگشت به دوران طلایی امام در دل‌های آنان است باید بدانند آنچه خامنه‌ای انجام می‌دهد در راستای تحقق حسرت آنان است.

 

سال «سال گرانی» است

سه ماه از سال باید بگذرد تا «نکو» بودن و نبودن سال برای ایرانیان مشخص شود. اگر چه مقام‌ های دولتی پیش از سال نو هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات را تکذیب و تورم تک رقمی را وعده کردند، اما در همین روزهای نخست سال خبرهای متعددی از افزایش قیمت کالا و خدمات منتشر می ‌شود.

 

پسا انتخابات؛ ریزش و تشتت در اردوی ولی فقیه

«بخش دوم»

محمود خادمی

بخش نخست مقاله به موقعیت باندها و جناحهای رژیم بعد از نمایش انتخابات اختصاص داشت. در این بخش به شکست خفت بار ولی فقیه و متقابلاً بالا کشیدن رفسنجانی در تعادل قوای دو باند اصلی رژیم؛ اشاره کردم و در محور مربوط به اصلاح طلبان؛ به جانِ دوباره گرفتن این دار و دستهِ رو به موت و همچنین درباره بی پرنسبی و بی مرزی و همدستی و همکاسه شدن آنان با کسانی که سابقه ای سیاه در کشتار و سرکوب آزادیخواهان داشته اند توضیح دادم و اکنون...

 

عفو بین‌الملل:

ایران، پاکستان و عربستان بیشترین اعدام‌ها را داشته‌اند

سازمان عفو بین ‌الملل روز چهارشنبه در تازه‌ ترین گزارش سالانه خود اعلام کرده است، تعداد اعدام‌ ها در سال گذشته میلادی بیش از  ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است و این تعداد اعدام از سال ۱۹۸۹ تاکنون بی ‌سابقه بوده است.

 

سازمان عفو بین‌الملل:

نرگس محمدی را آزاد کنید

سازمان عفو بین ‌الملل طی بیانیه ‌ای روز سه ‌شنبه ۵ آوریل (۱۷  فروردین) خواستار آزادی نرگس محمدی از زندان شد. سعید رضوی ‌فقیه دیگر زندانی سیاسی به اعتراض نمادین خود در زندان پایان داده است.

 

محمد سیف زاده:

با وجود اطلاع از بیماری‌ام من را تا روز آخر حکم در زندان نگه داشتند

سیف ‌زاده: به خاطر فشارهایی که در زندان برای گفتن دروغ به من وارد می شد، فشارم خیلی بالا رفته بود و مرتب در زندان به من قرص فشار می ‌دادند. بعد از این که گفتم که حاضر به دروغ گفتن نیستم، به بند ۳۵۰ منتقل شدم. آن جا من سکته کردم با این وجود تا مدت‌ ها من را نزد دکتر نبردند. بعد از سکته هم دست و پایم بی حس شد و به دنبال آن دچار کم بینایی و کم شنوایی شدم و طبق آخرین اظهار نظری که اسفند ماه ۹۴ کمیسیون پزشکی قانونی انجام داد، من بارها در زندان دچار سکته مغزی شده بودم.

 

اقتصاد ایران

چشم‌انداز وضعیت رشد اقتصادی ایران و میزان تورم در سال جدید

به باور معاون سازمان توسعه صادرات، دولت درگیر رکود تورمی است اما رشد اقتصادی در سال جاری افزایش می‌یابد. معاون پیشین بانک مرکزی نیز می‌گوید به طور طبیعی با افزایش رشد اقتصادی تورم بیشتر می‌شود.

 

پرونده‌ی هسته‌ای ایران

آمانو: ایران تحت نظارت قوی‌ترین نظام بازرسی اتمی جهان است

یوکیا آمانو در رابطه با نظارت بر اقدامات اتمی ایران با رهبران شش قدرت جهانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن گفتگو کرد. او شفافیت در عملکرد ایران را فراتر از توافق ‌های رسمی با آژانس خواند.

 

بحران ترکیه و طرح بالکانیزه کردن خاورمیانه

جواد طالعی

وزیر خارجه جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۶ پس از جنگ یک ماهه اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان، در نشستی گفته بود: “آنچه امروز در لبنان می بینیم، بخشی از خون ریزی بزرگی است که باید در مسیر اجرای نقشه جدید خاورمیانه بزرگ رخ بدهد.”

آیا فروکشاندن ترکیه به منجلاب جنگ داخلی هم بخش دیگری از این خونریزی اجتناب ناپذیر است؟ سال ها است برخی از محافل سیاسی و مراکز تحقیقاتی می گویند: در چارچوب طرح “خاورمیانه بزرگ” باید همه ملت های بزرگ خاورمیانه تکه پاره شوند تا از میان آن ها کشورهای کوچکی با بن مایه های قومی و مذهبی و همواره آماده جنگ با یکدیگر به وجود بیایند.

 

روزگار عبرت!

شهباز نخعی

رفسنجانی و خامنه ای می توانند تا دلشان می خواهد جدل و مناقشه کنند و باکی هم نداشته باشند که چه بر سر مردم درمانده و پریشانی می آید که باید چوب ندانم کاری و جزم اندیشی های آنان را بخورند، اما چه “روزگار گفتمان” باشد و چه “روزگار موشک” ـ یا هردو ـ، در یک چیز تردید نمی توان کرد و آن این است که به شهادت سیلی ها و تودهنی هایی که مردم ایران در هر فرصت و مناسبت به سیدعلی خامنه ای زده اند و با درس گیری از سرنوشت خودکامگانی چون صدام حسین، معمر قذافی و بشار اسد، روزگار بیش از آن که روزگار “گفتمان” یا “موشک” باشد، روزگار عبرت است!

 

نسل سوم مهاجرین، ستون پنجم داعش در اروپا

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

دولت هایی که اغلب در جهت سیاست های آمریکا گام بر می دارند و از تشکیل چنین ارتش رایگانی! که در راه اهداف غرب خون می ریزد و خون می دهد، به نوعی پشتیبانی کرده اند. اما روزی فرارسید که بازتاب ناخوشایند این چشم پوشی های بصورت انفجارهای انتحاری در پایتخت های کشورهای مدعی حقوق بشر، گوش ها را خراشید و جان مردمان بیگناه و دور از جنجال های سیاست بازان را بیرحمانه گرفت.

 

گزارش سالانه ی کارزار لغو گام به گام مجازات اعدام (لگام)

در باره ی وضعیت اعدامها در ایران در سال گذشته

هم میهنان آزاده و انساندوست!

همراه با فرستادن شادباش های صمیمانه مان به مناسبت فرارسیدن سال نو خورشیدی و جشنهای فرخنده ی نوروز میهنی و با امید به لغو احکام ظالمانه ی اعدام در سال پیش رو، گزارش سال ۱٣۹۴ خورشیدی لگام را درباره ی وضعیت مجازات اعدام در ایران و فعالیتهای آن را به شرح در پی آمده به آگاهیتان می رسانیم:

 

داعش، محصول اضمحلال تمدنی مسلمانان

سعید بشیرتاش

جوامع مسلمان در پاسخ به انحطاط خود و با پس زدنِ دوره ‌ی کوتاهى از مدرنیزاسیون که ارزش ‌هاى بنیادین آنها را زیر سؤال برده بود، اکنون به فکر بازگشت به دورانى هستند که به نظرشان دوران پرشکوهشان بوده؛ یعنى صدر اسلام. این همه ‌ى پاسخی است که جوامع مسلمان به مسئله ‌ی انحطاط تمدنی خود و در رویارویی با تمدن غرب توانسته‌ اند بدهند.

 

مافياى مقدس و مفسران رسانه‌اى

رضا علامه‌زاده

اگر رفسنجانى در پيام نوروزى خود غيرمستقيم اشاره به اشتباهش در مورد حمايت از رهبر شدن خامنه ‌اى داشته باشد اين دليلى بر "نگاهی انتقادی به پیشینه و نگاه و کردار سیاسی خود" داشتن نمی‌ شود. او دارد از همكار مافيائی ‌اش گله می ‌كند كه چرا زير قرار و مدارهايشان زده است.

 

"سیزده به‌در؛ نماد ایستادگی فرهنگی مردم در برابر حکومت"

۳۷  سال مخالفت حکومت جمهوری اسلامی با سنت‌ ها و مراسم دیرین ایرانیان چون سیزده به ‌در و چهارشنبه سوری، چیزی از شور و شوق مردم برای برگزاری این مراسم کم نکرده است. علت این ایستادگی و صبر مردم چیست؟

 

ايران / سياسی

خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی و انتساب «خیانت»

علی افشاری

اتهام خیانت اگر در آینده با اشارات صریح‌تری تکرار گردد، آنگاه خاموش کردن «فتنه اکبر» بحرانی جدی برای هاشمی رقم خواهد زد . اقدام وی در سلب مسئولیت از حساب توئیتر به نظر می‌رسد بیشتر یک عقب‌نشینی تاکتیکی برای گریز از تبعات احتمالی است. اما تزلزل موجود در این برخوردها چشم‌انداز روشنی برای موفقیت وی در جلو بردن برنامه‌هایش را نشان نمی‌دهد.

 

اقتصاد

اقتصاد ایران در چنبر سیاست

فریدون خاوند (تحلیلگر اقتصادی)

برای اثبات درستی یا نادرستی سیاست‌ های اقتصادی، تنها ملاک داوری نتایجی است که از اجرای آنها طی یک دوره زمانی کم و بیش طولانی به ‌دست می ‌آید. با نگاهی به تجربه‌ های به ‌دست آمده در تاریخ معاصر جهان، با قاطعیت می ‌توان گفت که چه سیاست‌ هایی، در عرصه اقتصادی، درست یا نادرست بوده ‌اند.

  


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.