نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏يکشنبه‏، 2016‏/05‏/22

 

آرشیو ماه مه ۲۰١۶

 

   

 

ايران/اجتماعی

خودکشی در حوزه عمومی: معنی و نتیجه

مجید محمدی

اخبار خودکشی در ملأ عام به اخبار روزانهٔ روزنامه ‌ها و سایت‌ های خبری در ایران تبدیل شده‌ است. پرش از روی پل عابر پیاده یا پل خودرو، انداختن خود بر روی ریل راه ‌آهن زیرزمینی، خودسوزی، پرش از ساختمان مسکونی یا خوابگاه، و حلق‌ آویز کردن خود در سرویس بهداشتی مدرسه، میلهٔ بارفیکس حیاط مدرسه یا بر روی پل عابر پیاده برخی از انواع این خودکشی‌ ها در ملأ عام هستند.

 

نام نویسندگان و شاعران اعدام شده در حکومت اسلامی

مسعود نقره کار

آیت الله خمینی، بینانگذار حکومت اسلامی مواضعی سخیف و گستاخانه در برابر اهل قلمی که در راه تحقق آزادی اندیشه و بیان و قلم در میهنمان تلاش می کردند، داشت. خمینی مواضعِ اش را بارها در سخنرانی ها ی اش بیان کرد و به آن ها عمل شد. خط قرمز خمینی برای شکستن قلم و سانسور، و تبعید، زندان، شکنجه و اعدام اهل قلم "اخلاق اسلامی، مقدسات و ارزش ها ی اسلامی" و"امنیت ملی" یعنی حفظ حکومت اسلامی بود. تعفن متصاعد از دهانی که توبه کرد از اینکه چرا زودتر برای اعدام اهل قلم دارها بر پا نکرد، و "بشکنید این قلم ها" را نعره زد، نه فقط فضای میهنمان که جهانی را آلوده و آزرده کرد.

 

حقوق بشر

سازمان ملل: نرگس محمدی را آزاد کنید

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اعتراض به حکم جدید علیه نرگس محمدی، خواستار آزادی فوری او از زندان شد. خانم محمدی برای سه اتهام به شانزده سال زندان محکوم شده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه (۲۰ مه/ ۳۱ اردیبهشت) با انتشار اطلاعیه‌ای حکم جدید علیه نرگس محمدی را "حیرت‌آور" خواند. در این اطلاعیه گفته شده گفته که نرگس محمدی به شدت بیمار است و به امکانات پزشکی لازم دسترسی ندارد.

 

نرگس محمدی و کارناوالِ آدمکش ها

محمد نوری زاد

دیروز آقای محمدی، برادر نرگس محمدی زنگ زد و خبر داد که قاضی صلواتی خواهرش نرگس را به شانزده سال زندان محکوم کرده. ده سال از این شانزده سال بخاطر عضویتِ وی در لگام است. می گویم: آقایان دستگاه قضایی، شیپور شما را سالهاست که به هر دو سمتش پنبه تپانده اند. بد نیست بدانید اعضایِ همچنانِ لگام کسان دیگری نیز هستند که پیوسته با نرگس همصدایند.

 

بنیاد عبدالرحمن برومند

اخلاق شهروندی

قدرت بی قدرتان

واسلاو هاول

فعالیت های هاول در چارچوب منشور، از سال ١٩٧٧ تا ١٩٧٩، و تشکیل کمیته ای به نام وُنس VONS برای دفاع از حقوق افرادی که به ناروا بازداشت شده بودند (امضاء کنندگان منشور)، و بالاخره انتشار قدرت بی قدرتان عاقبت منجر به محکومیت او به حبس شد و او از ١٩٧٩ تا ١٩٨٣ در زندان به سر ‌برد. پس از آزادی هاول به فعالیت های خود ادامه داد، و برجستگی فکری و اخلاقیش از او چهره ای چنان محبوب و مورد احترام مردم ساخت که در لحظات سرنوشت ساز سقوط نظام کمونیستی در چکسلواکی ( ٢٨ نوامبر ١٩٨٩)  مردم خود به خود او را، که هرگز هدفش دستیابی به قدرت سیاسی نبود، نامزد ریاست جمهوری کردند تا بر روند تغییر نظام نظارت کند.

 

آينده ‌نگری رشد و توسعه در سيستم برنامه‌ ريزی

دکتر مهندس محمد پولاددژ

جامعه بشری با انقلابات و دگرگونی های عظیم چه در صحنه گیتی و چه در فضای بی انتهای کیهان با سرعت شگفت آوری که در تمام سده های پیشین وجود نداشته است به جلو می رود. با این ترتیب می توان دوران کنونی را عصرعلوم نام نهاد. مجموعه ای از علوم با رشد پویای خود در واقع به طور مستقیم همگام با انسان عناصر نخستین و مهم نیروهای تولیدی یا به عبارت دیگر عوامل تولید را تشکیل می دهند.

 

اقتصاد

شرکت‌های پرحاشیه ایرانی و اسناد پاناما

هرچقدر که اسناد پاناما در کشورهای توسعه‌یافته‌تر صاحب دموکراسی و رسانه‌های مستقل صاحب حق آزادی بیان، با ناباوری افکار عمومی و فشارهای اجتماعی، سیاسی همراه بود در کشورهای توسعه‌نیافته‌تر یا کشورهایی با حاکمان مقتدر و فاقد آزادی بیان، کمتر اعتنایی به این اسناد شد.

 

نامه‌های سرگشاده عبدالکریم لاهیجی و شیرین عبادی

به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل علیه اعدام مداوم نوجوانان

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌ المللی جامعه‌ های حقوق بشر و شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل و یونیسف نامه نوشتند و از آن‌ ها درخواست کردند تا جان علیرضا تاجیکی، جوان زندانی در زندان عادل ‌آباد شیراز را نجات دهند. علیرضا تاجیکی در سال ۱۳۹۱ در سن ۱۵ سالگی به اتهام تجاوز و قتل دستگیر شده و در آستانه اعدام قرار دارد. اعدام او به تعویق افتاده است اما روشن نیست تا چه زمانی.

 

نرگس محمدی بار دیگر به ۱۰ سال زندان محکوم شد

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، به موجب رأی دادگاه، خانم محمدی به استناد مواد ۵۰۰، ۶۱۰، ۴۹۸ و ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، در مورد اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به تحمل پنج سال و در مورد اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام به تحمل ده سال حبس محکوم شده است.

 

وخامت حال و بیهوشی ۱۷ ساعته افشین سهراب‌زاده، زندانی سیاسی

خبرگزاری هرانا – افشین سهراب زاده زندانی سیاسی تبعیدی به زندان میناب که از بیماری سرطان رنج می برد شب گذشته درپی وخامت حالش و درحالی که خون بالا می ‌آورد بی ‌هوش شد. وی به‌ طور اورژانسی به مرکز درمانی در خارج از زندان منتقل و پس از چند ساعت در حالی که همچنان بیهوش بود به زندان بازگردانده شد. آقای سهراب زاده در پی وخامت حال مدت ۱۷ ساعت بیهوش بوده است.

 

سخن هفته

ضربه ی جهل با تیشه

آتش زهدِ ریا خرمن دین خواهد سوخت      حافظ این خرقه ی پشمینه بیانداز و برو

پ. واله

خصومت آخوندها با مشروطیت ایران تازگی ندارد. دشمنی ذاتیِ تفکر سیاسی آیت الله خمینی و پرورده های او، امثال سید علی خامنه ای و علی اکبر رفسنجانی با مظاهر مشروطیت نیز بر کسی پوشیده نیست و با تخریب تندیس سردار اسعد شروع نشده است.

 

حکم «نورانی» قصاص و افزایش بهمن‌وار اعدام‌ها

رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران از بی‌مهری به حکم قصاص نگران است

رضا حاجی‌حسینی

 –متأسفانه امروز حکم قصاص که یک حکم نورانی است در زیر تعداد بهمن ‌وار اعدام محکومان مواد مخدر زیر سوال رفته و این برای نظام ما مناسب نیست و باید قانون را بازنگری کنیم.

این سخن از محمد‌جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران است که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت آن را بازتاب داده است. این صحبت‌ ها بعدازظهر روز دوشنبه در نشست هم‌ اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی مطرح شده ‌اند.

 

جدایی راشد الغنوشی از اخوان‌المسلمین

شرق / ترجمه: محمدعلی عسگری

«من به‌ صراحت به شما می ‌گویم راه شما اشتباه بود و مصیبت‌ های زیادی را بر سر منطقه آورد. شما واقعیت‌ ها را ندیده‌اید و کارتان را بر رؤیاها و توهمات بنا کردید. شما ملت‌ ها و قدرت ‌شان را به حساب نیاوردید. من به شما درباره مصر، سوریه و یمن هشدار داده بودم اما به آنها توجه نکردید. من در حال‌ حاضر یک سرباز مدافع سرزمینم تونس هستم و اجازه نمی‌ دهم تروریسم با هر عنوانی میهنم را هدف قرار دهد، زیرا نابودی وطنم یعنی نابودی خودم.»

 

مصطفی تاج زاده و «امام خمینی» و «دوران طلایی»

ایرج مصداقی

آقای تاج ‌زاده شما تنها نیستید. هیچ ‌یک از «خط ‌امامی»‌های سابق که همچنان به قدرت چسبیده و یا در رویای تصاحب آن به سر می ‌برند، تاکنون به نقد خمینی نپرداخته ‌اند. هیچ‌ کدام، یک کلمه به دانسته‌ های ما در ارتباط با جنایات رژیم نیافزوده‌ اند. تاکنون هیچ نکته ‌ی مجهولی را روشن نکرده ‌اند.

 

اقتصاد ایران

بانک مرکزی ایران در خطر سلطه مطلق فقیهان

به گزارش شماری از رسانه‌ های تهران، متنی زیر عنوان «طرح قانونی بانکداری جمهوری اسلامی» از سوی شماری از نماینگان مجلس نهم تهیه شده که در صورت تصویب تغییرات بزرگی را، در راستای اسلامی‌ تر شدن، در نظام بانکی ایران به وجود خواهد آورد.

 

تحصن بختیاری‌ها در اعتراض به شکستن تندیس علیقلی‌خان بختیاری

جمعی از بختیاری‌های استان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به تخریب و شکستن تندیس علیقلی‌خان بختیاری ملقب به سردار اسعد در قلعه تاریخی شهر جونقان تحصن کردند.

 

تهران - جبهه ملی ایران

سالروز تولد دکتر محمد مصدق را گرامی می داریم

«بنده اگر سرم را ببرند و تکه تکه ام بکنند زیر بار این حرف ها نمی روم که یک کسی در مملکت باشد که هم شاه باشد هم رئیس الوزراء هم حاکم. اگر این طور باشد که ارتجاع صرف است. استبداد صرف است. پس چرا خون شهدای راه آزادی را بی خود ریختید؟»

 

تخریب مجسمه سردار اسعد بختیاری به دست افراد خودسر[مامور]!

پیش از ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ، چند فرد مامور که تابناک از آنها بعنوان خودسر نام میبرد با حمله به قلعه سردار اسعد، یکی از پیشتازان جنبش مشروطه ایران، مجسمه این قهرمان ملی ایرانیان را با تیشه تخریب کردند. به نوشته ی تابناک این در حالی است که قرار بود این قلعه در روزهای آتی، به مناسبت هفته میراث فرهنگی تحت عنوان «موزه مشروطیت» افتتاح شود.

 

دهه شصت - زندان دستگرد اصفهان

بهروز سورن

در درون زندان ها قاشق شکسته و تیز شده، ریسمان چند لای بافته شده، ملافه و دوش حمام و داروی نظافت، اعتصاب غذای خشک ناگفته و... هر آنچه که می توانست پایانی بر آلام زندانی رقم زند، مورد استفاده قرار می گرفت. گفته می شود که در زندان اوین و در مواردی زندانبانان برای اینکه زندانی را به فکر و ایده خودکشی نزدیک کنند، تیغ در دسترس آنان قرار می داده اند. این عملی ارادی و خارج از اراده بی پایان! بازجو بود. خودکشی برای نشکستن، سخن نگفتن، رفیقی یا دوستی را زیر ضرب نبردن، به آرمان ها خیانت نکردن و... این یک تراژدی انسانی بود.

 

ايران / اجتماعی

عفو بین‌الملل خواستار توقف حکم اعدام علیرضا تاجیکی شد

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست تا حکم اعدام علیرضا تاجیکی جوان ۱۹ ساله را فورا لغو کنند.

 

سازمان بهداشت جهانی:

زابل آلوده‌ترین شهر جهان است

سازمان بهداشت جهانی(WHO) بر اساس اندازه‌گیری ریزگردهای معلق در هوا، شهر زابل واقع در استان سیستان و بلوچستان را آلوده‌ترین شهر جهان عنوان کرد.

 

«دادسرا» حساب کمک‌های مردمی به قلعه احمد آباد را بست

امير مصدق کاتوزيان

هیئت امنای قلعه احمد آباد (محل آرامگاه محمد مصدق نماد «نهضت ملی ایران» و نخست وزیر در سال‌ های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲) به تازگی در اطلاعیه ‌ای اعلام کردند که مسئولان حکومتی حساب بانکی مخصوص اداره امور نگهداری و مرمت این قلعه در بانک ملی ایران را بسته‌اند.

 

بیماری روحی، توجه‌خواهی یا کارشکنی خامنه‌ای؟

مجتبی واحدی

رهبر جمهوری اسلامی می داند که راهی برای افزایش محبوبیت خود یا کاهش نفرت عمومی از خویش ندارد. پس برای کاهش فاصله با منتقدان یا مخالفان، تمام همت خود را صرف کارشکنی و برانگیختن افکار عمومی علیه کسانی می کند که به دلایل گوناگون از جمله اشتهار به مخالفت با رهبر، محبوب گروههایی از مردم شده اند. ضمن آنکه با افزایش فشارهای سیاسی و اجتماعی از مردم نیز انتقام گیری می کند تا همگان بدانند "عدم اطاعت بی چون و چرا از رهبر"، بی مجازات نخواهد بود.

 

اقتصاد

فساد حکومتی و نظام بانکی؛ موانع اصلی تولید در ایران

برخلاف گزارش‌ های دولتی که از بهبود وضعیت کسب و کار در ایران حکایت دارند، تشکل ‌های اقتصادی ایران بر این باورند که وضعیت کسب و کار در پائیز سال گذشته به نسبت نیمه نخست همان سال و سال ۹۳ بد‌تر شده است.

 

ثروت نجومی آستان قدس رضوی "نهادی که برای مردم نبود"

معرفی ده‌ها شرکت آستان قدس رضوی، معاف از پرداخت مالیات

شرکت ‌ها و موسسات اقتصادی تابعه آستان قدس رضوی در قالب هلدینگ ‌های گوناگون فعالیت می ‌کنند. این هلدینگ ‌ها عبارتند از: هلدینگ داروسازی، هلدینگ مالی، هلدینگ کشاورزی، هلدینگ عمران و ساختمان، هلدینگ صنایع قند، هلدینگ خودروسازی، هلدینگ صنایع غذایی، هلدینگ نساجی، هلدینگ دامپروری و سایر شرکت ‌ها.

 

هوشنگ استوار و بابا کَرَم در سوئیت ایرانی

محمود خوشنام پژوهشگر موسیقی

خبر درگذشت هوشنگ استوار٬ موسیقیدان پیشرو ایرانی چهار ماه پس از فوت او رسانه‌ای شد.

فریده بهبود٬ نوازنده پیانو و همسر آقای استوار روز گذشته (شنبه٬ ۷ مه)‌ خبر داد که همسرش در هفتم ژانویه ٢٠١٦ در ٨٩ سالگی در فرانسه به علت ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

 

جبهه ملی ایران

تنها اوست که می ماند

با اندوه و تاسف بسیار درگذشت آقای دکتر نصرالله جمشیدی پوینده دیرپای راه آزادی و راه مصدق بزرگ و عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران را به آگاهی یاران و همفکران ارجمند می رسانیم.

 

"چهل تکه" فقاهتی

مسعود نقره‌کار

"ولی فقیه مسلمین جهان" بهتر از هرکس می داند خودش و حکومت اش حتی به تعریف باسمه ای از "تنوع" و باور صادر شده پایبند نبوده و نیستند. حتی در سطح حکومتی اختلاف نظر "دورفیقِ حکومتی" و "برادرها و خواهرها" که معارض و معاند نیز نبوده اند، تحمل نشده است. تسامح و تساهل با دگراندیشان در حکومت اسلامی "موعظه منبری"ست، آخوندها در عمل خون "برادرهاو خواهرهائی" که "حفظ نظام را اوجب واجبات" می دانستند، ریخته اند چه رسد به دگراندیشان سیاسی و عقیدتی ای که اندیشگی و باورهای آن ها را باور ندارند و به آن ها گردن ننهاده اند.

 

بعداز ظهر بویناک؛

در گفتگو با یکی از قربانیان بمباران شیمیایی سردشت

سیاوش خرمگاه

ماهنامه خط صلح – در طی ۸ سال جنگ ایران و عراق، فجایع و خشونت ‏های گسترده ‏ای به وجود آمد که واقعه ‌ی بمباران شیمیایی سردشت نمونه ‏ای از این فجایع است؛ خصوصاً از آن جهت که اکثر قربانیان غیرنظامی بودند و دردهایشان هم فقط محدود به آن دوران نمی ‌شود.

 

امام اشتباه نمود انقلاب کرد

مهرانگیز کار

برای نخستین بار یکی از نمایندگان سپاهی ولی فقیه، پرسشی هوشمندانه طرح کرده که شاید ناخواسته،  شالوده جمهوری اسلامی ایران را رو به تزلزل پیش بینی می کند. از آن بیش احتمال دوام این نظام سیاسی را که در شرایط کنونی، بسیاری دوست دارند، از ترس یا از روی حسن نیت، آن را ماندگار و پایدار تعریف کنند، منتفی می داند.

 

برجام؛ دو راهی مرگبارِ تسلیم یا تحریم «بخش اول»

محمود خادمی

۱۳ فروردین ۱۳۹۴ ایران و ۵ کشور اروپائی بعلاوه آمریکا ــ معروف به ۵+۱ ــ بعد از ۲۰ ماه مذاکره؛ سرانجام بر سر رئوس یک توافق بنتیجه رسیدند. سه ماه و ۱۲ روز بعد؛ محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین؛ متن نهائی توافق اتمی ۵+۱ با نام "برجام" را رونمائی کردند. مطابق اصول این توافق باید پروژه اتمی ایران بی خطر شده و متقابلاً تحریمهای مربوط به برنامه اتمی ایران لغو و یا به حال تعلیق درآید و بعبارتی طناب تحریمها از گلوی آخوندها شل و یا باز شود.

 

مقاله ی زیر توسط یکی از اعضای شورا در اجلاس شورای عالی خوانده و با استقبال حاضرین روبرو شد.

نظری به اوضاع ایران

در سالی که گذشت، دو رویداد که می توانند در دراز مدت اثرات قابل توجهی بر حیات سیاسی نظام جمهوری اسلامی داشته باشند، اتفاق افتاد. یکی از آنها توافق هسته ای، و دیگری انتخابات مجلسین شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بود.

 

خانواده عبدالفتاح سلطانی:

تا دیر نشده شرایط درمان آقای سلطانی را فراهم کنید

در پی انتشار خبر انتقال عبدالفتاح سلطانی به بهداری زندان اوین، خانواده این وکیل زندانی با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت او، خواستار ایجاد امکان برقراری تماس تلفنی با آقای سلطانی برای اطلاع از وضعیت او شدند تا بتوانند اقدام‌های لازم را انجام دهند.

 

حقوق بشر

اهدای مدال افتخار شهر پاریس به نرگس محمدی

در روز دوشنبه (۲ مه / ۱۳ اردیبهشت) گزارشگران بدون مرز و شهرداری پاریس در همایش "نبرد روزنامه‌نگاری" از "قهرمانان آزادی اطلاع ‌رسانی" قدردانی کردند. سازمان گزارشگران بدون مرز در وبسایت رسمی خود نوشت، در این همایش با اشاره به تلاش روزنامه ‌نگاران برای افشای اسناد پاناما و مقاومت روزنامه‌ نگاران در افغانستان، ایران، بروندی و ترکیه، «چشم‌اندازی از نبرد معاصر روزنامه ‌نگاری ترسیم شد».

 

از کتاب سیمای شکنجه

دهه شصت – هتل اموات

بهروز سورن

می گفت: هرزمان که بازجو حوصله اش سر می رود مرا به بازجویی می خواند، شکنجه می کند، در حین کتک زدن می خندد، ریسه می رود و بی حوصلگی و خستگی روزانه اش را این طور رفع می کند. در طی مدتی که با او در سلول بودم، ورم پاهایش هیچ وقت نخوابید و روی صورتش اثر انگشت های بازجو ها مانده بود. از اتهامات یاد شده وی آنطور که خود می گفت تنها مالکیت تفنگ برنو قنداق شکسته اش را پذیرفته بود که آن هم میراث اجدادش بود. پس از مدتی به زندان بالا (زندان دستگرد اصفهان) منتقل شد و با همین اتهام چهار سال در زندان ماند.

 

ستاد اجرایی فرمان امام در اروپا به دنبال چه می گردد؟

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

رد پای مدیر یک نهاد انقلابی و پیچیده به نام؛ ستاد اجرایی فرمان امام خمینی که زیر فرمان رهبر جمهوری اسلامی اداره می شود، در اروپا دیده شده است. این نهاد که از سوی کارشناسان خارجی به یک تشکیلات مافیایی تشبیه می شود پس از برجام از فهرست برخی از تحریم ها علیه جمهوری اسلامی خارج شده است.

 

جبهه ملی ایران:

روز معلمان ایران زمین گرامی باد

پیامدهای نارضایتی شغلی معلمان برای جامعه بسیار گرانبار است. این نارضایتی ها با سه رویکرد سازمانی، روانشناختی و جامعه شناختی قابل تأمل، بررسی و تحقیق میباشد.

 

بهترین تفریح سلول انفرادی، حمام یا غذا خوردن است

فرشته ناصحی

سلول انفرادی وحشتناک ترین بخش هر بازداشت است؛ آن قدر که برای رهایی از دهشت و سکوتی که وجودت را می جود، آرزومند حضور بازجویت می شوی؛ همان بازجویی که تحت فشارت می گذارد و تحقیرت می کند.

 

زندگی در ناامنی؛

قصه پرغصه کارگران پیمانی

سه سال پیش همین روزها خانواده “مجید پ” کارگر پیمانی شرکت رجا مشغول برگزاری مراسم ترحیم و عزاداری او بودند. “مجید پ” کارگر پیمانی ۳۰ ساله وقتی از کار بیکار شد و به هر دری زد تا کاری پیدا کند و هربار به در بسته خورد، چاره را در مرگ خودخواسته دید. یک روز صبح در اواخر فروردین ۹۲ در باغچهٔ انتهای محوطهٔ سبز اداره مولد بخار شرکت رجا یعنی محل کار سابقش خود را حلق‌ آویز کرد و تمام.

 

«ما چرا زنده‌ایم؟»

حال و روز کارگران در ایران

طاهر خلجانی                                                                                    کارتون از رضا جوزنی

برای آنها ما نه مشکلیم نه راه‌ حل. همه جا مشکل می‌ بینند جز توی زندگی ما. به حساب ‌مان نمی ‌آورند. برنامه و طرح هرچه که دارند برای جاهای دیگر است. بمیریم کسی نمی ‌پرسد چرا مردند؛ زنده بودن‌ مان هم به چشم ‌شان نمی‌ آید؛ حالا هر طوری باشد فرق ندارد. خوش به حال کسی که فکر نمی ‌کند، چون با فکر و خیال هیچ چیزی درست نمی‌شود. آدم دق مرگ می ‌شود. شانس هم که نداریم تمام شود. می‌ شویم سکته ‌ای و علیل، می ‌افتیم گوشه خانه و برای دست به آب رفتن یکی باید بیاید آفتابه نگه دارد. من هر شب از خودم می‌پرسم چرا زنده‌ام؟ قبلا می‌ گفتم به خاطر زن و بچه. زنِ بیچاره که بدتر از ما سوخته و تباه شده؛ این بچه ‌ها هم مگر قرار است چیزی غیر از خود ما بشوند؟

 

از رهبران کارگران و معلمان زندانی حمایت کنیم

پرویز داورپناه

در جمهوری اسلامی بسیاری از کارگران و معلمان، از بدیهی ترین حقوقی که در تقریبا همهً کشورهای جهان برای کارگران و معلمان قائل شده اند و در اعلامیهً جهانی حقوق بشر نیز به رسمیت شناخته شده، از قبیل بیمه درمانی، حق بازنشستگی، حق مسکن، استراحت و برخورداری از تعطیلات سالیانه با حقوق بهداشت، مزد کافی و بیمه امنیت در برابر حوادث و سوانح، محرومند.

 

پزشکان دگراندیش که در حکومت اسلامی اعدام شدند

مسعود نقره کار

کشتارهای ششگانۀ دگراندیشان سیاسی و عقیدتی، و مخالفان حکومت اسلامی کشتارهائی نقشه مند و برنامه ریزی شدۀ حکومتی – دولتی بوده اند. تا به امروز (اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵) حکومت اسلامی مرتکب ۶ کشتار بزرگ از دگراندیشان سیاسی و عقیدتی، روشنفکران و مخالفان خود شده است. هرکدام از این کشتارها با توجه به شرایط حکومتی واجتماعی برای دستیابی به هدفِ حذف دگراندیشان و روشنفکران و مخالفان، ویژگی های خاص خود را داشتند. ابعاد توحش وجنایت ها در تمامی این کشتارها فاجعه بار و در سطح فجایع انسانی و ملی، و مصداق "جنایت علیه بشریت" بوده اند.

 

نامه بی

 

 

  


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.