نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2016‏/08‏/25

 

آرشیو ماه ژوئن ۲۰١۶

 

   نمیر: این چگونه پیش می آید که حقوقدان محققی چون دکتر محمدرضا خوبروی پاک درباره ی مسائل قومی در ایران بیش از ده کتاب می نویسد و اشکالات و زیان های فدرالیسم برای کشورهایی چون ایران را بطور مستند، هم از راه تاریخی و هم از راه نظری نشان می دهد، و حقوق خوانده ی دیگری به نام شیرین عبادی، بدون توجه به مسئولیتی که جایزه ی نوبل صلح بر عهده اش گذارده، و بدون کمترین اطلاعی از مسائل نظری و تاریخی مربوط به اقلیت های ملی که مسئله ای مربوط به تاریخ اروپای قرن نوزدهم است، برای ایران «اقلیت قومی» می تراشد؛ بی آنکه از خود بپرسد آن قوم به اصطلاح «اکثریت» که این اقوام باید به اصطلاح «اقلیت» های آن باشند کدام است؛ زیرا...

ترجمه بخشی از کتاب کردها و بیگانگان

دکتر محمدرضا خوبروی پاک

تاریخ نشان می دهد که همزیستی صلح آمیزکُردها با دیگر اقوام ایرانی گویای همبستگی دیرپائی است که در شرایط سخت سیاسی و یا مذهبی خود را نمایانده است. همه این اقوام هم شکست ها و هم افتخارات تاریخی را از آن خود می دانند .هنگامی که کُردان، در زمان مادها، قدرت را در اختیار داشتند پارسیان از آنان اطاعت می کردند و عکس این موضوع هم صادق بود. به هنگام پذیرفتن دین زرتشت آنان باهم بودند همانگونه که به گاه پذیرفتن اسلام و حتی در پیروی از مذهب شیعه.

 

جرأت آزادی

سیاوش ایراندوست

آزادی در حکومت دیکتاتوری جز اسمی بی مسما برای چند میدان و خیابان و ورزشگاه در چند شهر نیست. رهایی از زنجیرهای استبداد و استثمار جز با سرنگونی دیکتاتوری و برقراری سیستم حقوقی درست و عادلانه در نظام سیاسی دموکراسی، ممکن نیست. ما با انقلاب آزادیخواهانه برای براندازی حکومت اسلامی و برقراری دموکراسی در کشورمان به آزادی می رسیم. با آزادی ایران از چنگال حکومت اسلامی، اسم میدان آزادی تهران را با مسما خواهیم ساخت. ما جرأت آزاد بودن را داریم، آزادی ایران در محترم شمردن آزادی همه ی مردم ایران و پاسداری از آزادی آنان است. آزادی ایران در حقوق شهروندی برابر همه ی مردم ایران در دموکراسی ایران است.

 

فساد

حقوق‌ها و مزایای شگفت انگیز مدیران دولتی و حکومتی در ایران

مجید محمدی

اگر به سوابق مدیران دولتی در جمهوری اسلامی نگاه کنید اکثر آنها بدون هیچ گونه شایستگی (حتی بدون داشتن دیپلم) و صرفا بر اساس روابط سیاسی و محفلی یا سابقه در نهادهای نظامی و شبه نظامی و امنیتی به این مقامات دست یافته ‌اند. مهم ‌ترین توجیه حکومت و دولت برای پرداخت این حقوق‌ ها و مزایای بالا مسئله‌ی "شان" مدیر است. جمهوری اسلامی در هیچ موردی ‌شان انسانی شهروندان ایرانی را رعایت نمی کند اما ‌شان روحانیت و مدیران دولتی بسیار فراتر از میزان شایستگی ‌های آنها رعایت می شود.

 

جنگی برای تقویت حریف!

تا این اواخر، حزب دموکرات کردستان، در مقایسه با سایراحزاب کرد همچون کومله، سیاستی به تناسب میانه روانه داشت و مدعی فعالیت در چارچوب تمامیت ارضی ایران بود، ولی متأسفانه پس از انتخاب مصطفی هجری به سمت دبیر کلی، راه متفاوتی اتخاذ کرد که حتی موجب شد برخی از یاران حزبی چون عبدالله حسن زاده دبیر سابق حزب و چند نفر دیگر آنرا ترک کنند. در ادامۀ این سیاست متفاوت بود که با ظهور داعش در منطقه که ظاهراً قرار بود عراق را تجزیه کند، حزب دموکرات کردستان اعلام جنگ مسلحانه کرد: «آغاز دور نوینی از مبارزه، چیزی غیر از جنگ مسلحانه در کوهستان ها و شهر و روستاهای کردستان ایران نیست.» این سخنان، در آن شرایط، در لباس مبارزه با جمهوری اسلامی به ما عرضه گشت!

 

به یاد خسرو شاکری زند

در سالگرد او

یک سال پیش، در نهم تیرماه ۱۳۹۴(بیست و نهم ژوئن ۲۰۱۵)، خسرو شاکری زند به دنبال خونریزی شدید مغزی ناشی از خطای پزشکان بیمارستان در مقدار داروهای انعقاد خون درگذشت.

بدین وسیله به اطلاع دوستان و دوستداران خسرو شاکری می رسد که گروهی از نزدیکان و دوستداران او، روز شنبه ٢ ژوئیه، ساعت ١۶ (چهار بعد از ظهر) برای گرامیداشت وی بر سر مزار او گرد خواهند آمد و...

 

افشاگری یک پلیس سابق داعش درباره ترکیه

برگردان از فرامرز دادرس

ابوموسی اقتصاد دان اهل سوریه، نام مستعار یک پلیس سابق داعش است، وی هم اکنون در بلژیک به عنوان پناهنده سیاسی بسر می برد. ابوموسی توانسته است همسرش را به بلژیک بیاورد. او و همسرش در یک اردوگاه پناهندگان زندگی می کنند. ابوموسی در گفتگو با یک روزنامه نگار فرانسوی اعتراف کرد که از نظر سیاسی به اخوان المسلمین گرایش داشته است.

 

نرگس محمدی اعتصاب غذا کرد

عکس از ایران وایر

نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک در زندان به‌ سر می برد، از دوشنبه هفتم تیرماه اعتصاب غذا کرد. او گفته است "«خواسته ‌ای جز امکان تماس تلفنی با فرزندانش ندارد".

 

نمیر: جمهوری اسلامی بدنام ترین و فاسدترین نظام حکومتی

ناطق نوری:

در ۳۷ سال گذشته سیر قهقهرایی داشته‌ایم

علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبری گفته است ایران در ٣٧ سال گذشته در بسیاری از مسائل سیر قهقهرایی داشته‌ و نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند ادعا کند برای دیگران الگوست.

 

یک مملکت بند انگشتی

محمد نوری زاد

پیشنهاد می کنم خط و نشان های سردار سلیمانی را که رو به سران بحرین افاضه فرموده، جدی نگیرید. در هر ذره ای از قپه های روی دوش سردارانی مثل سلیمانی، خون صدها و هزارها جوان نازنین ما فرو خفته است. سلیمانی ها در آن جنگ ابلهانه و هشت ساله با عراق تا توانستند با به کشتن دادنِ جوانان مظلوم و ساده ی ما برای خود موقعیت و مرتبه آراستند. با جرآت می گویم: این سرداران حتی از فنون مرسوم و جاریِ نظامی نیز بی بهره اند. و مثلا نمی دانند در تاریخِ جنگ های بی خردانه ی تاریخ، گاه سخن مفتِ یک آدم حاشیه ای، آغازگرِ آشوبی ملی و منطقه ای شده. وگرنه مگر یک نظامی آنهم در شرایط بحرانی جامعه اش به چنین وادی حساس و خائنانه ای – مثل تشر زدن به سران بحرین – داخل می شود؟

 

در جستجوی ذره ای عقل سالم و خرد جمعی در رهبری جمهوری اسلامی

حمید آقایی

مطابق عقل سلیم و خرد جمعی، از یک نظام اخلاقی انتظاری جز این نمی رود که اعلام نماید که آنگونه با یک انسان برخورد کن که برای همه انسانها مفید باشد. و واضح است که با وجود چنین نظام اخلاقی، دیگر نیازی به یک نظام دینی که احکام اخلاقی را از قبل تعیین کرده است،‌ احساس نشود.

 

اطلاعیه پزشکان و کادر پزشکی ایرانی مقیم اتریش مدافع حقوق بشر در ایران

رسیدگی فوری پزشکی‌ و درمانی به زندانیانی که در اعتصاب غذا به سر میبرند

بازداشت های غیرقانونی، احکام طولانی حبس برای دگراندیشان، روزنامه نگاران،هنرمندان، معلمان، وکلا و فعالین کارگری و تحت فشار قرار دادن آنان در زندان از جمله دلایل اعتصاب غذای آنان می باشد. طبق اخبار واصله از منابع موثق شرایط جسمی زندانیانی که در حال اعتصاب غذا بسر میبرند بسیار نامناسب و نگران کننده می باشد بطوریکه بعضی از آنان  ابتدا در اثر بی توجهی مسئولین زندان بخاطر وضعیت جسمی و پزشکی وخیمی که پیدا کرده اند  اجبارا به بیمارستان ها منتقل گردیده اند.

 

دادستان تهران (بیدادگر تهران):

برای جعفر عظیم زاده کاری نمی کنم حتی اگر بمیرد

عباس جعفری دولت ‌آبادی دادستان تهران روز جاری پس از پذیرش ملاقات با همسر جعفر عظیم ‌زاده فعال کارگری زندانی که در پنجاه ‌وهشتمین روز اعتصاب غذا به‌ سر می ‌برد گفته است برای او هیچ کاری نمی ‌کند حتی اگر بمیرد.

 

شکنجه‌گر، شکنجه و قربانیانش

دنا دادبه

سازمان ملل در سال ۱۹۹۸ به پیشنهاد کشور دانمارک ۲۶‌ ژوئن را روز جهانی حمایت از قربانبان شکنجه اعلام کرده است. از سوی دیگر هرچند کنوانسیون منع شکنجه در سال ۱۹۸۴ به تصویب اعضای سازمان ملل رسید و تا به حال ۱۵۹‌ کشور به این کنوانسیون پیوسته اند، آمار سازمان عفو بین الملل در سال ۲۰۱۵ نشان می ‌دهد که شکنجه در  ۸۰‌ درصد زندان‌ های کشورهای جهان (۱۳۱ کشور از ۱۶۰ کشور) انجام می شود.

 

این ایران امروز ماست!

رضا. ط. جلودارزاده

نظام جمهوری اسلامی از منظر فیزیکی، نظامی پابرجا و در پروپاگاندای رسانه ‌ای خود یک نظام مقدس محسوب و ظاهراً دارای حیات است! اما علائم و نشانه‌ های فراوانی در دست است –هویدا و اظهر من ‌الشمس- که می ‌باید یقین کرد این نظام جمهوری اسلامی است که در عمل یک نظام کاملاً فروپاشیده است.

 

فراتر از زخم تازیانه

فریبرز رئیس دانا

شلاق زدن به کسانی که قدرت مسلط در جامعه آن‌ها را مجرم و گناهکار می‌پندارد، از دوران گذشته در نظام های خود کامگی و سلطه گرایی متمرکز یا نامتمرکز ملی و محلی به جای مانده است. این کار یک اقدام تنبیهی است. من تقریباً در دنیای امروز استفاده از این روش را در هیچ کجای دنیا، از کشورهای بسیار کم توسعه تا کشورهای بسیار توسعه یافته، و با انواع نظام‌های دینی و دنیایی و انواع ایدئولوژی‌های حاکم سراغ ندارم مگر در ایران و دو سه کشور دیگر دارای دولت اسلامی (از جمله عربستان) و در چند گروه شبه نظامی اسلامی تسلط یافته در بخشی از کشورهای خاور میانه (از جمله داعش).

 

رهبر حزب الله لبنان:

تا زمانی که ایران پول دارد، ما هم پول داریم

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، گفته است دور تازه تحریم ‌های آمریکا تاثیری براین گروه نخواهد داشت، چون حزب ‌الله نیازهای مالی خود را نه از بانک‌ های لبنانی که مستقمیا از ایران دریافت می ‌کند.  وی تصریح کرده است، تا زمانی که ایران پول داشته باشد، ‌این گروه پول و امکانات دریافت خواهد کرد.

 

پیش‌بینی تابستان گرم و بحران آب در ۳۰۱ شهر ایران

سازمان هواشناسی ایران می‌گوید قرار است تابستان امسال گرمتر از سال‌های گذشته شود. معاون وزیر نیروی ایران نیز بر اساس این پیش‌بینی می‌گوید ۳۰۱ شهر در اوج گرمای تابستان با بحران آب مواجه خواهند بود.

 

نوشته ای جهت ثبت تاریخ معاصر

چهارشنبه ی تجزیه طلبان در واشنگتن

سارا زهیری

وقتی یک قومی یا ملتی میداند خواسته ی او منجر به خشونت و ریخته شدن خون میلیونها هموطن می شود و راه رسیدن او به خواسته اش از مرگ و وحشت و بمب و خمپاره و ویرانی و کودکان یتیم و گرسنه می گذرد و باعث از میان رفتن ایران همانند سوریه و عراق شده و تکه تکه هایش مانند این کشورها تا قرنها بوی خون و اشک و آه خواهد داد، آیا این افراد با بنیادگراهایی مثل داعش فرقی دارند؟ داعشی ها هم از روی خون رد می شوند و باورهایشان چنان آزادی عملی به آنها داده است که از تجاوزهای گروهی تا بریدن سر را به راحتی به نام باور و اعتقاد و احیای حق انجام میدهند. با خودم فکر کردم این چه آزادی وقیح و بی شرم و بی مقداری ست؟!!! 

 

ششمین کنگره‌ جهانی ضد اعدام در اسلو آغاز شد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ۱۴ سازمان از سازمان‌های عضو آن از ایران، الجزایر، بلاروس، بُتسوانا، اندونزی، ژاپن، موریتانی، مراکش، سنگال، تایلند، تونس، ویتنام و اوگاندا در این کنگره شرکت می‌کنند. این فدراسیون از زمان تشکیل «ائتلاف جهانی ضد اعدام» در سال ۲۰۰۲ عضو کمیته‌ هدایت‌کننده‌ آن بوده است.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق بشر، دو سازمان ایرانی عضو فدراسیون بین ‌المللی جامعه‌ های حقوق بشر هستند.

 

فساد

فرهنگ و جامعه ، گزارش

طبقه‌ی تازه به دوران رسیده: آقازاده‌ها + «سلبریتی»‌ها و «لایف استایل» نوکیسگان

آزاده سلیمانی

طبقه‌ی نوینی که در آن پدر و مادر خانواده هنوز حاج آقا و حاج خانم نامیده می‌شوند و اگر خود عضوی از حکومت نباشند، از وابستگان معنوی و اقتصادی و از رانت‌خواران آن هستند، پدر هنوز ظاهر ریشوی مسلمان‌نما دارد و مادر هنوز روی لباس‌ها و جواهرات قیمتی خود چادر سر می‌کند. دختران و پسرانشان اما، اگر در شبانه‌روزی‌ها و کالج‌های اروپا و امریکا مشغول خرج کردن پول بادآورده و بهره بردن از آزادی‌هایی نباشند که طبقه‌ی حاکم اکثریت جامعه را از آن منع و محروم کرده است، در خیابان‌های تهران و جاده‌های شمال در حال کورس گذاشتن با اتومبیل‌های اسپورتشان هستند.

 

فساد

چرا جمهوری اسلامی نمی‌تواند با فساد اقتصادی مبارزه کند؟

هیوا رضاپور

واقعیت این است که جمهوری اسلامی نظام فسادخیز است. خانواده‌ ای بزرگ که قدرت در دست عده ‌ای محدود می‌ چرخد و مدیرانش از نهادی به نهاد دیگر می‌ روند. حلقه‌ ای از خویشاوندان سببی و نسبی و سیاسی که ‌زاده و پرورده قدرت ‌اند و با همه اختلاف ‌نظر‌ها بر سر منافع کلی خانواده اشتراک دارند.

 

منشاء هراس شدید نظام از مردم!

نظامی که مشروعیت ندارد همواره خود را در خطر نابودی می بیند

بخش دوم   بهره ی ب

توسل منظم به اعدام و حربه ی سرکوب از لحظات آغازین جمهوی اسلامی

علی شاکری زند

در نظام هایی که مشروعیت شان مورد تردید خود آنها و ملت است، آنان که باید مشروعیت خود را ثابت کنند، ملت و یکایک شهروندان اند، و به عبارت دیگر هر کس تا زمانی که عبودیت خود نسبت به نظام را به روشن ترین صورت ثابت نکرده است، بدون آنکه عملی از او سرزده باشد پیشاپیش برای دستگاه های امنیتیِ آن مشکوک است و بالقوه یک مجرم سیاسی یا ضدانقلاب محسوب می شود. در جمهوری اسلامی، مانند رژیم های کمونیستی و فاشیستی که هر کدام شهروندان را به اشکالی از اظهار وفاداری وادار می کردند، پایبندی ضمنی شهروندان به قانون اساسی کافی نیست و هر یک از آنان اگر بخواهند آسوده باشند باید به نوعی این پایبندی خود را ثابت کنند و...

 

دیدگاه

به پایان عصر شاهدها نزدیک می‌شویم

به بهانه درگذشت "مادر عجم"

مادران خاوران به ما نشان دادند آنجا که جنایتکار تراژدی را به حوزه غیر قابل دسترسی فرستاده است، آنجا که زبان سکندری می‌خورد، حفظ خاطره دردناک این کشتار ممکن است، چرا که برای حافظه اکنون مکانی فراهم شده است: این مکان همان تصاویری هستند که این سالها آنان به ما مخابره کردند. تصویر راهی است برای منتقل کردن تجربه غیر قابل انتقال. آنان بارها و بارها ردپای قتل عام را عکاسی کردند و در برابر چشمان ما قرار دادند.

 

مصاحبه با دکتر امینی در آستانه سقوط شاه در انقلاب ۵۷

- تو می خواستی با استفاده از فرصت به دست آمده، دکتر مصدق بشوی یا مثل قوام السلطنه همه قدرت ها را در دست بگیری؟

عرض کردم:

- قربان، اگر هم آنچه می فرمایید درست باشد، مگر دکتر مصدق چه می گفت جز آنکه به شما می گفت: «اعلیحضرت، شما فقط سلطنت کنید، کار سیاست را به ما واگذار کنید. اگر ما اشتباه کردیم، ما را می توانید عوض کنید، اما اشتباه شما برایتان گران تمام می شود.» قوام السلطنه هم می گفت: «طبق قانون اساسی، شاه مسئولیت ندارد، همه مسئولیت ها با وزراست. بنابراین اجازه بدهید کارها را ما بکنیم و مسئولیت ها گردن ما باشد. جوابش را هم در موقعش به خودتان می دهیم.»

 

اگر بهشتی زنده می‌ماند چه می‌شد؟

ايرج مصداقی

در کشوری که متأسفانه روشنفکران آن ناتوان از اندیشه‌ورزی و یا حداقل غافل از آن بودند و در انتخاب بین زنده یاد شاپور بختیار و خمینی، آخوند متحجر و دشمن تاریخی «مشروطیت» را برگزیدند، بهشتی و امثال او که زادگان عقیدتی و تاریخی شیخ فضل‌‌الله نوری بودند، نمی‌توانستند جز تحجر و عقب‌گرد تاریخی دستاوردی برای مردم ایران داشته باشند و برای حفظ قدرت و استفاده از مواهب آن به جز روی آوردن به سرکوب و جنایت، راه دیگری پیش رو نداشتند.

 

به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی

آوارگان بیابان، پیامد حاد بیابان‌زایی در ایران

عکس از زمانه

بیابان ‌زایی در ایران فراتر از دشت‌ ها، روستا‌ها، شهرها، جنگل ‌ها، دریاچه ‌ها، رودها و تالاب ها است. سال ‌ها است که این اصطلاح به ترجیع ‌بند تمام مسائل زیست محیطی و اکولوژیکی در ایران بدل شده است: کشوری با ۳۲ میلیون هکتار بیابان، یعنی سرانه ‌ای بیش از دو برابر سرانه جهانی، کشوری که در بیابان ‌زایی رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است.

 

چرا اعراب ما آمریکایی‌ها را در سوریه نمی‌خواهند

آن ‌ها از «آزادی ما» متنفر نیستند. آن‌ ها از اینکه ما به ایده ‌آل‌ های خودمان در کشورهای آن‌ ها خیانت می ‌کنیم متنفرند.

نویسنده: رابرت. اف کندی پسر

برگردان: صبا نائلی

از آنجا که پدرم را فردی عرب به قتل رساند، سعی کرده ‌ام تأثیر سیاست‌ های آمریکا در خاورمیانه را بفهمم، به‌ خصوص سیاست‌ ها و عواملی که انگیزه واکنش‌ های بی ‌رحمانه از طرف جهان اسلام علیه کشورمان آمریکا می‌ شود. درحالی‌ که بر علل ظهور داعش تمرکز کرده ‌ایم و به ریشه ‌یابی حوادث خون ‌باری چون حمله تروریستی پاریس و سن برناردینو مشغولیم، شاید لازم باشد که ورای توجیهات همیشگی مذهبی و ایدئولوژیک به این موضوع نگاه کنیم و دلایل پیچیده ‌تر تاریخ و نفت و اینکه چرا آن‌ ها اغلب کشور ما را سرزنش می ‌کنند را هم مدنظر قرار دهیم.

 

۳۷ سال پس از ۳۷ روز، بختیار کشته شد اما نمرد!

مهدی مظفّری

هیچ ملّتی در یکی از بحرانی ترین دوره های تاریخش، به چنین بخت بلندی دست نیافت که ملّت ایران. و هیچ ملّتی چنین نابخردانه لگد به بخت خویش نزد که ملّت ایران. در عرض فقط سی و هفت روز، ملّت ایران به آنچه می خواست رسید. شاه علناً اذعان کرد که "صدای انقلاب" مردم ایران را شنیده و از کردار پیشین اظهار ندامت کرد. قول داد به حاکمیت ملت، نظام پارلمانی دموکراتیک و مبانی مشروطیت بازگردد.

 

عمر متین قاتل باشگاه اورلاندو، حفره امنیتی در یک شرکت اسرائیلی تبار

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

عمرمتین، قاتل باشگاه اورلاندو کارمند شرکت حفاظتی- امنیتی جی- فور- اس بود. رسانه ها می گویند که شرکت مزبور گفته است که متین به دلیل نوع کارخود مجوز حمل اسلحه داشته است، درحالیکه از سال ۲۰۱۳ میلادی، اف بی آی به عمر متین مشکوک شده و نام او در فهرست آدم های مشکوک به تمایلات تند اسلامی درج شده بود.

 

ورزش

ایران با شکست روسیه قهرمان جام جهانی کشتی آزاد شد

تیم ملی ایران در دور نهایی بازی‌ های جام جهانی کشتی آزاد از سد حریف پرقدرت خود روسیه گذشت و برای پنجمین سال پیاپی قهرمان جهان شد. در این بازی‌ ها کشتی‌ گیران ایرانی در پنج وزن حریفان خود را شکست دادند.

 

ناموس عشق و حرمت عشاق می برند

منع جوان و سرزنش پیر می کنند

حافظ

منشاء هراس شدید نظام از مردم!

نظامی که مشروعیت ندارد همواره خود را در خطر نابودی می بیند

بخش دوم

توسل منظم به اعدام و حربه ی سرکوب از لحظات آغازین جمهوی اسلامی

علی شاکری زند

شدت عملی که نمایان کننده ی عدم مشروعیت دیکتاتوری رضاشاه و دیکتاتوری پس از  ۲۸  مرداد فرزندش بود، در مورد جمهوری اسلامی که بجای تخطی از اصول مشروطیت آن را از اساس برمی چید و تومار آن را یکسره در هم می نوردید (بدون اینکه بتواند آثار سیاسی و فرهنگی عمیق آن در جامعه را نابود سازد!) می بایست صدچندان می بود و همین گونه نیز شد. در جریان انقلاب اسلامی، به مجرد سقوط آخرین دولت دوران مشروطه، دولت شاپور بختیار، که نخست وزیر جدید با تشکیل آن دست بکار احیاء مجدد و به تمام و کمال مشروطیت شده بود، و در همان شب ۲۲  بهمن به ۲۳  بهمن، عده ای در پشت بام مدرسه ی رفاه تیرباران شدند، بدون اینکه هیچ جریان قانونی در مورد آنان طی شده باشد، و حتی...

 

توصیه‌های 'نمایندگان گاندی' و 'خمینی کوچک' به آمریکا

کامبیز فتاحی

بی‌بی‌سی، واشنگتن

دو روز قبل از اعدام‌ها، بخش‌هایی از بازجویی آن‌ها از تلویزیون سراسری پخش شد. بنا بر اسناد، سفیر آمریکا هم این فیلم را تماشا کرد. سالیوان بازیگران بزرگ و کوچک آن‌چه را "نمایشی هولناک" توصیف می‌کند خوب می‌شناخت.

او به واشنگتن پیام می‌دهد: "عصر ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) ملت در تلویزیون با نمایش هولناک بازجویی دو ساعته از رئیس پیشین ساواک، نصیری (که خون از سرش می‌چکید و از قفسه سینه‌ای که معلوم بود شکسته، صدای خرخر می‌آمد) و فرماندار نظامی، رحیمی روبه‌رو شدند."

در فیلم سوال و جواب با سپهبد رحیمی، نقش یک چهره برجسته بود. سالیوان در گزارش خود نوشت: "بازجوی بی‌رحم، دوست ما ابراهیم یزدی بود."

 

چرا آمریکا بختیار را جدی نگرفت؟

کامبیز فتاحی

بی‌بی‌سی، واشنگتن

سفیر آمریکا هشدار می‌دهد: «این مردی نیست که از ما یا دیگران 'راهنمایی' بگیرد. او تا حد زیادی کار خودش را می‌کند و در پی شرط بندی سنگین است. سابقه قبلی‌اش با آمریکا باعث نخواهد شد که از نظرات و دیدگاه‌های ما تاثیرپذیر باشد. بنابراین قابل تردید است که ما روی او نفوذ زیادی داشته باشیم.»

 

کابوس ولنگاری فرهنگی: سیطره سیری‌ناپذیر قدرت

علی اصغر رمضانپور

هیتلر هیچ‌گاه از سانسور کتاب راضی نشد. او مکررا در سخنرانی‌های حزبی از آن گلایه می‌کرد که با وجود این که رایش سوم در سیاست و صنعت به پیشرفت‌های بزرگ رسیده در فرهنگ عقب مانده و هنوز از شر فرهنگی که به باور او زاده نوشته‌های یهودیان و کمونیست‌ها و کاپیتالیست هاست و به طور کلی فرهنگ آفریده دشمنان رایش سوم رهایی نیافته است. به همین دلیل بر سانسورگرانی مانند گوبلز که وزیر «تبلیغات و روشنگری» بود، در حزب و دولت سخت می‌گرفت. آنان را به ناتوانی متهم می‌کرد و مرزهای تازه‌ای برای سانسورتعریف می‌کرد.

 

نمیر: جمهوری اسلامی وعدالت در قرن بیست و یکم

بعد از شلاق‌زدن کارگران معدن آق‌دره؛ کارگران بافقی هم حکم شلاق گرفتند

فارس - یک نماینده کارگری با اعلام این خبر که کارگران معدن زغال سنگ بافق حکم شلاق گرفتند، گفت: این نوع برخوردها مصداق عدم انجام تعهدات بعد از شلاق‌زدن کارگران معدن آق‌ دره؛ کارگران بافقی هم حکم شلاق گرفتند سازمان بین‌المللی کار و بند «هـ» ماده ۵۷ قانون برنامه پنجم توسعه کشور است.

 

انقلاب تونس: نمونه‌ای موفق (١)

سعید بشیرتاش

حزب اسلام‌گرای نهضت، که نیرومندترین و سازمان‌یافته ترین حزب در آن هنگام بود، برنده‌ی اصلی این انتخابات به شمار می‌رفت و همین امر برای خیلی از تونسی‌ها نگران‌کننده ‌بود. رژیم پیشین پایان یافته بود و مسئله‌ی «رژیم پیشین‌ـ‌انقلاب» داشت جای خود را به «لائیسیته‌ـ‌اسلام‌گرایی» می‌داد. در این زمان، برخی اتفاقات هم نگرانی بسیاری از روشنفکران و مردم را برانگیخته بود ــ از جمله حملات اسلام‌گرایان تندرو به برخی دانشجویان دختر به علت نوع پوشش آنان؛ حمله‌ی «ریشوها» (نامی که مردم تونس به اسلام‌گرایان افراطی داده بودند) به جهانگردان اروپایی در کناره‌های دریای مدیترانه؛ حمله‌ی چندصد نفره‌ی «ریشوها» به استودیوی شبکه‌ای خصوصی به علت پخش فیلم پرسپولیس، که در آن خدا به تصویر کشیده شده بود و سخن می‌گفت.

 

نگرانی از وضعیت محمدصدیق کبودوند و احسان مازندرانی در زندان

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود با بیان این‌که «آزارگری مقامات قضایی ایران علیه این دو روزنامه‌نگار از حد گذشته»، از مقامات مسئول ایران خواسته است تا بی‌درنگ سلامت محمدصدیق کبودوند و احسان مازندانی را تضمین کنند.

 

آمریکا چطور از شاه قطع امید کرد

کامبیز فتاحی

بی‌بی‌سی، واشنگتن

سفیر آمریکا از اواسط آبان ۱۳۵۷ پشت صحنه به واشنگتن می‌گفت که باید شاه و افسران وفادارش را از کشور بیرون آورد تا جمهوری اسلامی بر مبنای مصالحه ارتش و اردوی آیت الله خمینی تشکیل شود. اشتباه محاسباتی بزرگ سالیوان شاید این بود که آیت‌الله خمینی را "گاندی" فرض می‌کرد و بر این باور بود که ارتش شاهنشاهی بدون شاه هم دوام خواهد آورد.

 

چرا مرگ یک مسلمان مرا غصه دار کرد!

گیتی کاوه

محمدعلی حاضر نشد بعنوان یک مسلمان  انسان دیگری را چه در صلح و چه درجنگ هلاک کند و به همین دلیل از شرکت در جنگ ویتنام خودداری نمود زیرا که نمی خواست جان یک انسان، حتی «دشمن» را بگیرد زیرا او معتقد بود که اسلام وی با خشونت و خونریزی بیگانه  است، میگفت:

 

گویند رمز عشق مگویید و مشنوید

مشکل حکایتی است که تقریر می کنند

حافظ

منشاء هراس شدید نظام از مردم!

نظامی که مشروعیت ندارد همواره خود را در خطر نابودی می بیند

بیش از هزار اعدام در یک سال وعمل شرم آور شلاق زدن مردم در ملاءِ عام ناشی از احساس عدم مشروعیت رژیم است!

بخش یکم

علی شاکری زند

دست یافتن روحانیت  به قدرت سیاسی بیش از همه برای اعضای خود این گروه اجتماعی باورنکردنی بود. چنین رویداد غریبی برای خود آنان بیش از هر عضو دیگر جامعه به یک رؤیای غیرقابل تصور می مانست. سران آنان که بطور نیمه آگاه می دانستند که این وضع برای جامعه نیز به شدت باورنکردنی و برای هوشیار ترین مردم بهت آور است، برای آنکه خود به واقعیت آن باور کنند، به باور جامعه و قبولاندن واقعیت آن به مردم شدیداً نیازمند بودند. آنان از این رو می بایستی هر صدایی را که ممکن بود کمترین تردیدی را سد راه این باور سازد بی تأمل خفه کرده هر جنبنده ای را بلافاصله از سر راه آن بر می داشتند. این رفتار بطور نیمه غریزی و نیمه آگاهانه سرکوب بی امان و بلاوقفه ای را می طلبید.

 

۱۵ خرداد ۴۲، شیرینی خورانِ آخوندیسم و جاهلیسم

بخش دوم

مسعود نقره کار

طیب حاج رضائی که شیفتۀ رضا شاه و حامی محمدرضا شاه در کودتای ۲۸ مرداد بود، اعدام شد اما آیت الله خمینی با سلام و صلوات سر از کشتگاۀ مناسب اش نجف در آورد. با اعدام طیب بخش بزرگی از جاهل ها و لات ها به آخوندیسم نزدیک تر شدند. آخوندیسم و جاهلیسم پیوند تاریخی، مذهبی، اقتصادی و اخلاقی داشته و دارند اما نقش رژیم پهلوی، احزاب و سازمان های سیاسی و جامعه روشنفکری در تقویت این پیوند و نکاح این دو گروه اجتماعی انکار ناپذیراست.

 

(نامه ی سی و چهارم محمد نوری زاد به رهبر)

ما به شما مشکوکیم آقا

انفجار سینما رکس آبادان، به توصیه ی ملاها صورت پذیرفت. این را شما می دانستید و می دانید. این انفجار، یک هولوکاست شیعی است و قطعاً در آینده واشکافی خواهد شد و مُهرِ ننگِ ابدی اش بر پیشانیِ ملاهای دست اندرکار و ملاهای بهره بردار خواهد نشست. بیش از سیصد نفر در این سینما جزغاله شدند تا مقدماتِ بر سرِ کار آمدنِ ملاهای شیعه فراهم آید. پیش از پیروزیِ انقلاب، من این خبر را با یک واسطه از شخص آیت الله نوری همدانی شنیدم که گفت: انفجار سینما رکس آبادان کارِ ما بود. کارکنان صنعت نفت باید دست از کار می کشیدند و به اعتراضیون می پیوستند. این انفجار، کارکردش همین بود. خشم ناشی از انفجار سینما رکس، مردمِ بینوا را درست به همان راهی برد که ملایان می خواستند. بی آنکه ملایان بدانند خودشان عروسکِ دست های پسِ پرده اند و به راهی می روند که دیگران می خواهند.

 

اختراع کهنه جمهوری اسلامی در علوم اجتماعی:

انقلاب به معنای «نظام حاکم»

مجید محمدی

عجیب ‌ترین و فریبکارانه ‌ترین لطیفه ‌ای که طبقهٔ حاکم در جمهوری اسلامی خلق کرده معرفی خود به عنوان «انقلابی» است حتی بعد از ۳۸ سال که از تثبیت رژیم می‌گذرد. آنها بعد از این که همهٔ منابع و قدرت و ثروت کشور را به نحوی تمامیت‌ خواهانه در چهار دههٔ گذشته در اختیار گرفته ‌اند همانند قبل از ۲۲ بهمن ۵۷ خود را انقلابی معرفی می‌کنند. بسیاری از مدیران رژیم که امروز خود را انقلابی معرفی می ‌کنند حتی در سال ۵۷ زاده نشده بودند یا کودک بودند.

 

ریاست احمد جنتی و توجیهات اکبر گنجی!

ف. تابان

اصلاح طلبان سال ۷۶ در برابر اصلاح طلبان سال ۹۵ «انقلابیون دو آتشه» هستند. آقای گنجی سال ۷۶ در برابر آقای گنجی سال ۹۵ یک «انقلابی» است. گنجی امروز، دارد این گذشته ی خود را نفی می کند. دلیل این تناقض دیروز و امروز، این نیست که اصلاحات جلو رفته است. دلیل آن این است که آقای گنجی و همفکرانش عقب رفته اند. از خواست های دموکراتیک دست کشیده اند و به «غر زدن» به ولایت فقیه راضی شده اند...

 

خرداد ۴۲، شیرینی‌خورانِ آخوندیسم و جاهلیسم

(بخش نخست)

مسعود نقره‌کار

شورش ارتجاعی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ شیرینی خوران آخوندیسم و جاهلیسم، و به نوعی سَکُو و فلاخن پرتاب آخوندها و "جاهل‌ها و لات‌های متدین" به قدرت و حکومت شد. آخوندهائی که به قولِ داریوش همایون، وزیر شاه: "زیر نگاه مهربان و گاه کمکِ حکومت پادشاهی به گستردن شبکه خود در سراسر کشور مشغول شدند"(۱).

 

خط و خال مقدس

حسن بهگر

ظاهرا تصویری از خانم شادی صدر جام می بر دست بر روی یک مبل طراحی شده از خانم پرستو فروهر ملایان و عوامل آنها را به خروش واداشته تا جار و جنجال راه بیندازند که دین رفت و به مقدسات توهین شد و... (آدم بی اختیار یاد شعر حجاب ایرج میرزا می افتد*) تبدیل یک خطاطی روی مبل به یک امر دینی و ناموسی؟

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.