نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2016‏/08‏/25

 

آرشیو ماه ژوئیه ۲۰١۶

 

 

انقلاب تونس: نمونه‌ای موفق (۲)

سعید بشیرتاش

در سال ۱۳۹۰، در انتخابات مجلس مؤسسان برای تدوین قانون اساسى تونس، که تا انتخابات اولین مجلس وظایفى همچون قانون ‌گذارى و انتخاب رئیس ‌جمهور و نخست ‌وزیر و اعضاى هیئت دولت و نظارت بر آن را نیز بر عهده داشت، حزب نهضت با ٣٧ درصد آراء و با فاصله ‌ی زیاد از دیگر احزاب اول شد و ٨٩ کرسى از مجموع ٢١٧ کرسى را تصاحب کرد.

 

عِلمُ الادیان وعِلمُ الابدان (بخش دوم)

مسعود نقره کار

سربریدن یا ذبح شرعی کافر و نامسلمان در ردیف موضوع ها و مباحثِ ارتباطی میان علم الادیان و علم الابدان است. آیه ها و روایت ها و حدیث های مشّوق و توصیه کنندۀ ذبح شرعی انسان در کنارعمل بریدن و جدا کردن سر از بدن سببِ پیوند و نزدیکی این دو " دانش آسمانی – الهی" شده اند.

 

اعتراض جبهه ملی ایران

به بازداشت های غیر قانونی فعالان سیاسی در ایران

جبهه ملی ایران بنا بر اعتقاد به آزادی و دموکراسی و عدالت اجتماعی و با توجه به حقوق اساسی افراد ملت ایران؛ نسبت به بازداشت های غیر قانونی فعالان سیاسی اعتراض دارد و آزادی کلیه زندانیان سیاسی کشور از جمله آقای مهندس کورش زعیم را خواستار است. 

تهران – روابط عمومی جبهه ملی ایران

 

«ایران در آستانه انفجار بمب بیکاران و حاشیه‌نشینان»

یک اقتصاددان می ‌گوید که راهکار‌های دولت یازدهم، اقتصاد ایران را در آستانه بن ‌بست قرار داده است و چنانچه دولت روش مناسبی برای مقابله با این وضعیت در پیش نگیرد باید منتظر به هم ریختن فضای سیاسی بود.

 

درگیری در بلداجی چهارمحال و بختیاری بر سر آب

شماری از مردم شهر بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به انتقال آب سبزکوه به بروجن دست به اعتراض زده و با پلیس درگیر شدند. تعدادی زخمی و چندین نفر بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود یک نفر نیز کشته شده است.

 

تهران – جبهه ملی ایران

سی ام تیر، روز پیروزی ملت ایران بر استبداد و استعمار

در اکثر ادوار تاریخ در سرزمین ها و کشورهای گوناگون همواره مبارزه با استبداد، سیاستهای استعماری و مبارزه در جهت کسب حقوق از دست رفته و پایمال شده و نیز مبارزه با بی عدالتی ها در سنگرهای مقاومت مردمی از جایگاه و مرتبه ارزشمندی برخوردار بوده و خواهد بود. مبارزه با نظام استبدادی که در آن یک شخص بر اساس یک نهاد دیرپای؛ بر مردم حاکم مطلق بوده و رابطه مردم به عنوان شهروندان بدون حقوق شهروندی با حاکمیت، یکجانبه و مردم اسیر تصمیم های فردی و بی چون و چرای حاکمان بوده اند مبارزه ای قابل احترام است.

 

گروگان گرفتن سلامتی

ممانعت از مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های ایران

گزارش ۴۶  صفحه ‌ای که با عنوان “گروگان گرفتن سلامتی: منع بی ‌رحمانه مراقبت‌ های پزشکی در زندان‌ های ایران” منتشر شده، به در معرض خطر قرار گرفتن جان زندانیان سیاسی به دنبال عدم ارائه خدمات لازم پزشکی به آن‌ ها اشاره کرده است: «مقامات مسئول در ایران بی ‌رحمانه جان زندانیان عقیدتی و سیاسی را به بازی می‌ گیرند و آن‌ ها را در معرض خطر مرگ، معلولیت یا دیگر آسیب ‌های غیر‌قابل برگشت قرار می‌ دهند.»

 

ملایان تن برهنه

محمد نوری زاد

آخوندها و ملاها و روحانیان و آیت الله های حکومتی دست بدست هم دادند و تاریک ترین و مخوف ترین و ناجوانمردانه ترین دالان تاریخی را برای ایرانیانِ این عصر فراهم آوردند. آنچه که در پرونده ی این جماعت تا ابدالدهر باقی خواهد ماند و تر و تازه خواهند نمود، دست های آغشته به خون آنان است. و آغشته به مال و آبروی مردم.

 

نمیر: مروری در پرونده های ترور

جنگ سفارت خانه ها، بازخوانی یک پرونده

محمد حسن ساکی

وحید گرجی، مترجم رسمی سفارت ایران در پاریس، در واقع مامور وزارت اطلاعات ایران در پاریس بود و به عنوان هماهنگ کنندۀ عملیات فعالیت می کرد. در سوم ژوئن ۱۹۸۷ بعد از سه ماه تحقیقات، پلیس فرانسه این شبکۀ تروریستی را از میان برد اما قادر به دستگیری وحید گرجی که به سفارت ایران پناهنده شده بود، نشد.

 

عطار در میزبانی سیمرغ

بخش دوم

اشکان آویشن

در یکی از جمعه‌ ها که فضای باغ عطار مانند همیشه خلوت‌ بود، در گوشه ‌‌ی معهود و آشنای همیشگی، نشسته ‌بودیم و مشغول خواندن و بررسی قسمت دیگری از کتاب «منطق‌الطیر» بودیم که مردی در شکل و شمایل اروپایی‌ ها و یا آمریکایی ‌ها به سوی ما آمد. در یک پرهیب، در همان آغاز ورود به آرامگاه عطار، او را دیده ‌بودیم اما توجهی به آن نکرده ‌بودیم که او مردی از روستاهای اطراف است و یا دانشمندی از شهر و یا غریبه ‌ای از ولایات دور.

 

به چه جرمى؟ هيچ

مانا نیستانی                                                                   منبع: ایران وایر

 

نگرانی‌ درباره دادگاه تجدید‌نظر متهمان بهایی:

چهار دقیقه وقت دفاع برای هر متهم

قرار است جلسه دادگاه تجدید‌نظر ۲۴ ‌شهروند بهایی استان گلستان که در دادگاه بدوی در مجموع به ۱۹۳‌ سال حبس تعزیری محکوم شده ‌اند، روز چهارشنبه ۲۳‌ تیر ماه، به صورت دسته ‌جمعی برگزار شود. فعالان حقوق بشر نگران کم و کیف برگزاری این دادگاه  و شکل گیری ناعادلانه در روند این محاکمه هستند.

 

هرچه بگندد نمک اش می زنند...

مهناز پراکند

کانون مدافعان حقوق بشر ـ این روزها نرگس محمدی با مایه گذاشتن از جان خود و با مطرح کردن حق ارتباط تلفنی با فرزندانش که دور از وطن هستند، بر این حق زندانیان سیاسی و بویژه مادران زندانی پافشاری می کند.

 

نمیر: به گفته ی یکی از گماشتگان دستگاه فاسد جمهوری اسلامی

جیسون رضاییان با یک چمدان دلار و هفت زندانی ایرانی معاوضه شد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته است آزادی جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست که در ایران بازداشت و زندانی بود، بر اساس توافق میان مقامات ایرانی و آمریکایی و در قبال دریافت چمدانی حاوی   ۱.۶ میلیارد دلار در فرودگاه مهرآباد صورت گرفته است.

 

فرهنگ و هنر

پیکر عباس کیارستمی در تهران تشییع شد

پیکر عباس کیارستمی با حضور شمار زیادی از مردم و هنرمندان از مقابل ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران تشییع شد. کیارستمی در سن ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت. او بنا به وصیتش در لواسان به خاک سپرده می ‌شود.

 

عطار در میزبانی سیمرغ

بخش اول

اشکان آویشن

دوران پایانی زندگی عطار، مصادف است با یکی از بیم ‌انگیزترین دوران ‌های شرربار تاریخ ایران. درست هنگامی که می ‌بایست شعر عطار به میان مردم کوچه ‌و بازار برود و هواداران بیشتری برای خود دست و پا‌ کند و سپس از نسلی به نسل دیگر، سینه به سینه انتقال‌ یابد، ناگهان فضای اجتماعی و فرهنگی ایران بر اثر حمله ‌ی مغول به چنان گسستی گرفتار می‌ گردد که اگر کسانی توانسته ‌بودند خاطرات روزانه ‌ای در آن دوران، از خود به‌ جا بگذارند، می ‌شد چنان دریافت که گویا، زمانه به آخر رسیده ‌است و دیگر حتی امیدی به بقای تمدن ایرانی نیست.

 

عِلمُ الادیان وعِلمُ الابدان

(بخش نخست)

مسعود نقره کار

تاریخِ حقیقیِ علم الادیان و علم الابدان دوران خودمان را قلمی می کنم با نظرعالم نورانی "آقا نور" درباره سیّد آدولف هیتلر، تلمذ آلبرت انیشتن از بحارالانوار علامه مجلسی و کشف تئوری نسبیت در این کتاب، و کربلائی کاظم ساروقی و آن دو سید جوان عرب نورانی و بسیارخوش سیما که کربلائی را به امامزاده ساروق بردند.

 

یاد آوری هایی به آقای مهندس جواد خادم

و پرسش هایی از ایشان!

 (شماره یک)

حسن نقیبی

شاپور بختیار احتیاج به همکاریِ افرادِ خود رأی و بیوفا نداشت و آنها را حتی بعد از آن سه سالِ «همکاری نزدیک» از جمله دوستان خود به حساب نمی آورد و دیگر نامی از آنها نمی برد. بختیار دانسته بود که با داشتن دوستانی اینچنین، دیگر احتیاجی به دشمن نخواهد داشت.

 

شورای مرکزی جبهه ملی ایران

تسلیت به ملت بزرگ ایران

در دورانی که سخت گیری و خشونت و سرکوب جائی بایسته برای حضور فعالان سیاسی میهن دوست و آزادیخواه در صحنه باقی نگذاشته است. و در زمانی که تحول طلبان و مدافعان حقوق بشر با احضار و محاکمه و زندان و سایر مصائب روبرو هستند. و در جائی که آزادی بیان و قلم و حقوق اساسی شهروندان هر روز پایمال می شود. صدا و زبان جادوئی هنر می تواند چون جرقه ای درخشان، سیاهی شب را بشکند و جامعه را به ساحل امن و آرام همراه با صلح و آزادی و انسانیت سوق دهد.

 

مرگ جوان تهرانی در بازداشتگاه پلیس بر اثر عواقب ضرب ‌وشتم

خبرگزاری هرانا – نادر داستان ‌پور شهروند تهرانی بر اثر عوارض ناشی از ضرب ‌وشتم حین بازداشت از جمله آسیب مغزی و عدم انتقال به بیمارستان در بازداشتگاه کلانتری ۱۲۷ نارمک جان خود را از دست داد. این شهروند تهرانی روز پنج شنبه سوم تیرماه بازداشت و روز بعد اعلام شد در بازداشتگاه فوت کرده است.

 

مراسم یادبود بر سر مزار خسرو شاکری زند

در سالگرد درگذشت وی

روز شنبه دوازده تیرماه (دوم ژوییه ٢٠١۶) در ساعت ١۶ با حضور جمعی از دوستان و دوستداران خسرو شاکری زند که بنا به دعوت قبلی به مناسبت یکسالگی درگذشت وی بر مزار او واقع در گورستان پرلاشز پاریس گردآمده بودند مراسمی در گرامیداشت وی برگذار شد.

در حالی که مزار وی از گلهای زیبایی پوشیده شده بود، ابتدا به یاد او یک دقیقه سکوت اعلام گردید. سپس پیام رسیده از سوی آقای علیرضا مناف زاده که به دلیل مسافرت نتوانسته بود در این سالگرد حضور یابد از طرف آقای بهمن امینی قرائت کردند.

 

"قالیباف غرق در تبلیغات پوپولیستی،

بی‌سوادی در بنرهای تبلیغاتی شهرداری موج می‌زند"

به اعتقاد ایمانی حتی اگر روابط سیاسی ایران و امریکا مستمر و پایدار نباشد، نباید فراموش کنیم روابط اجتماعی و اقتصادی ایران و امریکا برقرار است و تعداد زیادی از مهاجران ایرانی در حال حاضر در امریکا زندگی و تحصیل می ‌کنند. همچنین نباید فراموش کرد که دانشگاه‌ های امریکا از معتبر‌ترین مراکز علمی جهان هستند، از همین رو حتی اگر برای ما خوشایند هم نباشد باید بپذیریم که تعداد زیادی از شهروندان ایرانی در حال تحصیل و کار در امریکا هستند. از سویی دیگر اگر آمریکا از نظر اجتماعی تا این حد دچار مشکل است، این سوال مطرح میشود که شوق و اشتیاقی تا این حد گسترده که حتی در بین مسئولین کشوری هم رواج دارد چگونه شکل گرفته است؟

 

فرار بزرگ – گزارش میدانی از میل به ترک کشور

بر پایه آمارهای سازمان ملل در سال ۱۳۷۱ حدود ۲۴۰ هزار ایرانی با تحصیلات عالی در آمریکا مشغول کار بوده‌اند. همچنین در سال ۱۳۸۵ حدود ۱۸۲ هزار نفر از متخصصان و مدیران میانی کشور تنها برای مهاجرت به کانادا به سفارت این کشور در تهران مراجعه کرده‌اند. در سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۲۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی در خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند که کشورهای مالزی، آمریکا، کانادا، آلمان، ترکیه، انگلیس و تاجیکستان بیشترین تعداد دانشجویان را پذیرفته‌اند.

«سالانه ۱۵۰ هزار نخبه علمی از ایران خارج می‌شوند»

فرار مغزها پدیده ‌ای است که سال‌ هاست ایران دست به گریبان آن است و در برخی مقاطع نیز مسئولان منکر آن بوده ‌اند. سازمان‌ های جهانی، از جمله صندوق بین ‌المللی پول در گزارش‌ های سالانه خود – به ‌ویژه سال ۲۰۰۹ – اعلام کرده‌ بودند که «ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان و دانش ‌آموختگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه ‌نیافته جهان، مقام نخست را داراست».

 

روانشناسی سیاسی و رهبران سیاسیِ"روانی"

مسعود نقره کار

عده ای بر این باورند که عده ای از رهبران سیاسی، به ویژه دیکتاتورها را مبتلایان به بیماری روانی و رفتاری خواندن گمراه کننده است. تلاش دیکتاتورها برای حفظ قدرت و گسترش آن نمی تواند توسط یک فرد مبتلا به بیماری روانی و رفتاری متحقق شود. "اخلاقیات مورد قبول" دیکتاتورها ویژگی رفتاری آنان را سبب می شود و شخصیت آنان را شکل می دهد، نه ویژگی های روانی و رفتاری ای که رّد و نشانه از اختلال دارند.

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.