نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏يکشنبه‏، 2016‏/10‏/16

 

آرشیو ماه سپتامبر ۲۰١۶

 

   

نقدی و نگاهی به کتابِ

«تلاش برای استقلال، خاطرات سیاسی» نوشته آقای دکتر عبدالکریم انواری

صارم الدین صادق وزیری

تالار وسیع اجتماعات کاخ دادگستری مملو از جمعیت بود و حتی در کریدورها اطراف آن جای سوزن انداختن نبود ولی با همه تمهیداتی که اندیشیده بودیم ناگهان در بالای تالار شعار بزرگی مانند باند گشوده شد که یک پایه آن در دست سید رضا زواره ای و پایه دیگر در دست ابوالقاسم ستاریان بود. روی باند نوشته شده بود: «حزب فقط حزب اله  رهبر فقط روح اله» با نگاه به انتهای تالار متوجه شدم که چهار نفر تفنگ بدوش نیروی ضربتی آقایان فوق الذکر را تشکیل می دهند به این ترتیب جای بحث نبود و گردهمآئی کانون وکلا مقهور جناح مذهبی انقلاب شد.

 

سکوت جایز نیست. صدای این شیرزن را به جهانیان برسانید

۱۶ سال حبس تعزیری برای نرگس محمدی

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در دادگاه بدوی که به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به پنج سال حبس و در مورد اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال حبس و در مورد اتهام تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام به ده سال حبس محکوم شده بود.

 

به مناسبت بیست و پنجمین سال قتل شاپور بختیار

نقش دکتر سنجابی در شکست دولت ملی بختیار و انقراض نظام مشروطه

بخش دوم

علی شاکری زند

اما همه ی اینها تنها می تواند بر شگفتی جستجوگر بیافزاید؛ شگفتی از اینکه صدور چنین اعلامیه ای که بدون کمترین سودی برای ملت و جبهه ملی، بر تعهد سی ساله ی این سازمان به قانون اساسی خط بطلان می کشید، اما در عوض این سازمان را عملاً در برابر آیت الله خمینی خلع سلاح کرده و متعهد می ساخت، جز کوشش در نزدیک کردن خود به مرد قدرتمند جدید چه موجبی، و جز دمدمه های اطرافیان فرصت طلب پاریس چه محرکی می توانست داشته باشد؟

 

ستایش از پایبندی دکتر عبدالفتاح سلطانی

اعلامیه مهندس عباس امیرانتظام برای آزادی دکتر عبدالفتاح سلطانی

اینجانب ضمن ستایش از پایبندی قابل تقدیر دکتر عبدافتاح سلطانی که مانند سایر همکاران با وجدان خود، که یا در حال حاضردر بند بوده و یا به ناروا طعم تلخ زندان را در برهه ای از دوره کاری خود تجربه کرده اند خواهان تجدید نظر در وضعیت فعلی پرونده ایشان بوده، با این امید که اقدامات لازم و به حق بر اساس قوانین و مقررات موجود، توسط مسئولین ذیربط در راستای آزادی هر چه سریعتر ایشان انجام پذیرد.

 

گفت‌وگو با انور خامه‌ای درباره خودش

مصدق‌ ستیزی توده ‌ای‌ ها، به‌ حدی زیاد بود که آنها حتی با انگلیس لابی کردند. به این شکل که با اخبار کذب سیاه‌ نمایی می‌ کردند و نماینده‌ هایی هم که در مجلس به نوعی دست ‌نشانده انگلستان بودند، روزنامه را به صحن پارلمان می ‌بردند و از آن به ‌عنوان سندی علیه مصدق استفاده می ‌کردند. همکاری با انگلیس برای زیرسوال بردن دولت آن هم از جانب جریانی که با شوروی هماهنگ بود، اوج اختلاف و البته فاصله آنها با مصدق را نشان می ‌دهد. به نظر من روزی باید تاریخ ‌نگاری مستقلی شکل بگیرد و مسائل حزب توده را مشخص کند. هر چند تاکنون هم کتاب‌ های بسیاری نوشته شده و اسناد زیادی از آرشیوها بیرون آمده است.

 

عضو کنگره آمریکا:

رهبر جمهوری اسلامی ایران ثروت کلانی انباشته است

صدای آمریکا - بعد از رای مجلس نمایندگان برای بررسی حساب های بانکی احتمالی رهبران ایران، بوروس پولیکوین نماینده جمهوریخواه ایالت مین در مجلس نمایندگان آمریکا گفت آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران ثروت کلانی انباشته است و مردم ایران حق دارند بدانند از این پول چگونه استفاده می شود.

 

تصویب طرح منع پرداخت پول نقد به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا

طبق طرحی که در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده، هرگونه پرداخت پول نقد به ایران ممنوع می‌شود. دولت ایالات متحده نیز ملزم شده که پیش از حل فصل دعاوی مالی با ایران، کنگره آمریکا را در جریان بگذارد.

 

تجربه خمینی و حسرت طالقانی!

حسن بهگر

این که پس از ۳۷ سال حکومت دینی، یکی از نخبگان اصلاح طلب آقای علیجانی ناگهان کشف کند که آقای طالقانی مورد علاقه او اگر رهبر انقلاب بود اوضاع فرق می کرد پیش از آنکه شگفت آور باشد موجب تأثر است. زیرا بیانگر آنست که هنوز پس از این همه سال و تحمل این همه مصیبت، تجربه ای نیاندوخته ایم و درجا زده ایم.

 

اوباما طرح افشای دارایی‌هایی رهبران ایران را وتو می‌کند

کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما طرح تازه کنگره آمریکا در مورد افشای دارایی‌های رهبران ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای را وتو خواهد کرد. در بیانیه‌ای که کاخ سفید در همین رابطه در روز چهارشنبه (۲۱ سپتامبر)  منتشر کرده، آمده است: «ارائه این اطلاعات همچنین منابع و شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعاتی را فاش خواهد ساخت.»

 

نمیر: هرج و مرج به معنای واقعی کلمه

قانون‌گذاری پلیس استان فارس برای جشن‌های عروسی

 نیروی انتظامی استان فارس طی اطلاعیه ‌ای برای جشن ‌های عروسی در این استان مقرراتی را معین کرده است؛ از جمله اینکه آرایشگاه ‌ها تنها تا ساعت ۱۸ مجاز به ارائه خدمات به عروس و داماد هستند و برپایی عروسی در باغ شخصی ممنوع است.

 

عطار در میزبانی سیمرغ

بخش هشتم

اشکان آویشن

 کسی که خاک ‌نشین آستان دختر شده و ظاهراً «صمیمانه» اعتراف می‌ کند که دل‌ بستن او به دختر، نه تنها پدیده ‌ای سرسری نیست بلکه وی حاضر است در راه رسیدن به وصل او، جان خود را نیز به قربانگاه بفرستد، قطعاً انتظارات و پیش ‌اندیشی ‌های دیگری را در ذهن اطرافیان و از جمله، خود دختر به وجود می‌ آورد. چنین فردی، درست زمانی که در آستانه‌ی آزمون عشق و ادعا قرار می ‌گیرد، ناگهان بدل به شخصیتی معامله ‌گر و محافظه‌ کار می ‌شود

 

محسنی اژه‌ای همچنان محرمانه حکم قتل صادر می‌کند

(بخش های اول و دوم)

ایرج مصداقی

 دستگاه قضایی و امنیتی کشور که امروز تحت اداره‌ ی محسنی اژه ‌ای و لاریجانی و طائب و علوی و پورمحمدی و رازینی و نیری و مقیسه و صلواتی و... است در واقع ملعبه‌ ی دست مشتی تبهکار و منافع شخصی و جناحی ‌‌شان قرار گرفته است و تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد حق و حقیقت و عدالت است و از هر دستاویزی برای پیشبرد منافع‌‌ شان استفاده می ‌کنند و در این مسیر هرچه جلوتر رویم هم بر میزان جنایت ‌ها افزوده‌ خواهد شد و هم بر میزان فساد و بی ‌عدالتی.

 

جمهوری اسلامی در منجلاب بی‌عدالتی خود فرو خواهد رفت!

منصوره بهکیش

 مسئولان جمهوری اسلامی گمان می‌ کنند، با آزار و اذیت بیشتر ما خانواده‌ های دادخواه، می ‌توانند ما را از راهی که در پیش گرفته ‌ایم باز دارند. زهی خیال باطل! آن‌ ها هنوز این حقیقت را نفهیمده‌ اند که ظلم پایدار نمی‌ ماند و سرانجام روزی حقیقت آن چه ستم‌ کاران کرده ‌اند و آن چه بر ما ستم‌ دیدگان رفته است، روشن خواهد شد و جنایت ‌کاران وادار به پاسخ‌ گویی شده و به سزای اعمال ظالمانه خویش خواهند رسید.

 

به مناسبت بیست و پنجمین سال قتل شاپور بختیار

نقش دکتر سنجابی در شکست دولت ملی بختیار و انقراض نظام مشروطه

علی شاکری زند

 در تاریخ  سوم آبانماه ١٣٥٧ دکتر کریم سنجابی به قصد وَنکوور، و با پیش بینی یک توقف کوتاه در پاریس از تهران حرکت کرد. در این سفر قرار بود او از طرف جبهه ملی ایران در کنگره ی انترناسیونال سوسیالیست که در آن شهر کانادا برگذار می شد  شرکت کند. وی ابتدا به پاریس رفت تا پس از توقفی در آنجا به سوی مقصد اصلی عزیمت کند.  در این سفر ناتمام دکتر سنجابی در پاریس، وقایعی رخ داد که بر سیاست جبهه ملی ایران در ماه های بعد تأثیری بزرگ نهاد و برای آینده ی کشور اثرات جبران ناپذیری به بار آورد. در این مقاله که از نوشته ی بزرگتری برگرفته شده است، جوانب گوناگون این واقعه، که در ایران پیش از آن  و پس از آن رخ داده، و نتایج مستقیم آن، بررسی شده است.

 

اعتصاب غذای دو برادر هنرمند در زندان اوین

یک منبع آگاه به وضعیت مهدی و حسین رجبیان، دو برادر هنرمند که از تاریخ ۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۵ در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت وضعیت جسمی این دو برادر وخیم است. آنها در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و همچنین در اعتراض به جدا شدنشان از یکدیگر دست به اعتصاب غذا زده ‌اند.

 

یک لگن داروی نظافت

محمد نوری زاد

چرا نگویم: پوزشخواهیِ سعید مرتضوی جنسی از فریب دارد؟ وگرنه وی نه با شکسته نفسیِ دروغینش، بل با راستی به مردم و به پیشگاه تاریخ اینگونه می گفت: ای مردم، من – سعید مرتضوی – به حکم بیت رهبری و با اشاره ی شخص “حجازیِ” بیت، و با امضای هاشمی شاهرودی به مقام دادستانی کل استان تهران جهش داده شدم. بی آنکه استحقاق چنین مرتبتی را داشته باشم. در سالهای مسئولیتم در دادستانی تهران، گوش بزنگ بیت رهبری بودم مدام تا مگر چه فرمان آید از آن جایگاه جلیل. و من، فی الفور همان می کردم که ذات اقدس ملوکانه فرمان می راند. مردم چه؟ مردم گله ای بیش نبوده و نیستند در نظام ولایی ما.

 

به مناسبت روز جهانی دموکراسی

چرا جوامع به اختلاف نظر نیاز دارند؟

"یک نظام مبتنی بر آزادی بیان، اگر هیچ حسن دیگری نداشته باشد، دست کم نمی گذارد حکومت هیچ دیدگاهی را محدود کند."  کَس سانستین

بنیاد عبدالرحمن برومند

"چرا محافظه ­ کاری سیاسی، متبلور در محبوبیت رونالد ریگان مارگارت تاچر، چنان تولد دوباره ­ ای در دهۀ هشتاد میلادی یافت؟ چرا در اوایل دهۀ نود، کشیدن سیگار در میان جوانان آمریکایی آفریقایی ‌تبار به شدت کاهش یافت؟ چرا در دهۀ شصت میلادی آن همه دانشجو در سراسر جهان به چپ گرائیدند؟

 

رازینی قاتلی که به جنایاتش "افتخار" می‌کند

بخشهای اول و دوم

ایرج مصداقی

وی در دو دهه ‌ی گذشته بدون یک ساعت حضور در محیط ‌های دانشگاهی و یا کلاس ‌های درس، مدارک متعدد تحصیلی از دانشگاه‌ های کشور اخذ کرده است. برای مثال وی فارغ التحصیل کارشناسی حقوق در دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد حقوق جزا و حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی و فارغ التحصیل دکتری حقوق از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است. و در سال‌ های ۱۳۷۲- ۱۳۷۳ ریاست دانشکده ‌ی علوم قضایی به عهده داشته است.

 

عبدالکریم لاهیجی:

می‌خواهند پرونده مرتضوی را مختومه کنند

آیدا قجر

لاهیجی در این گفت‌ وگو توضیح می ‌دهد که با توجه به این نامه و سابقه قوانین مجازات اسلامی، قاضی پرونده سعید مرتضوی ممکن است چه رویه ‌ای را در پیش گیرد. به عقیده او یکی از انگیزه ‌های انتشار این نامه توسط مرتضوی، ادای دین به علی خامنه ‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

 

چون نیست هیچ مردی در عشق یار ما را

عطار

چون نیست هیچ مردی در عشق یار ما را           سجاده زاهدان را درد و قمار ما را

جایی که جان مردان باشد چو گوی گردان       آن نیست جای رندان با آن چکار ما را

 

مشرف شدن یک تجزیه طلب سکولار به خانه خدا

سرآسیمگی دار و دستهً اسماعیل نوری علا

پرویز داورپناه

هنوز عرق شرکت کنندگان چهارمین نشست "سکولار دموکرات های ایران" در شهر هامبورگ ـ آلمان در روزهای ۱۰ و ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۶، در بازگشت به منازلشان به تنشان خشک نشده بود که خبرگزاری ها خبر دادند که عده ای از تجزیه طلبان ایرانی، از جمله آقای رضا حسین بر، "رهبر حزب بلوچستان" و از پیروان تجزیه طلب سکولار دموکراسی به خانه خدا مشرف شدند.

 

اگر اعدام هاى پشت بام مدرسه رفاه در سال ۵٧ نبود...

ف. م. سخن

سال ١٣۵٧ بعد از پيروزى انقلاب، فاجعه اى بزرگ و ضد انسانى اتفاق افتاد و آن آغاز اعدام وابستگان رژيم شاهنشاهى بود. در آن هنگامه، در آن دورانِ كور شدن از پيروزى و نعره هاى مستانه سر دادن، كسى صداى آن متهمان گناهكار يا بى گناه را نشنيد كه تقاضاى دادگاهى عادلانه و مجازاتى عادلانه مى كردند!

اگر به مجازات اعدام، امان دهيم همچون سرطان، سلول هاى سياستِ سالم، و امكان سالم سازى سياسى را از ميان خواهد برد.

 

مسئولانِ همینجوری!

محمد نوری زاد

این پرسش را با یک روحانی با یک معلم با یک پزشک با یک مدیر کارخانه و با یک وزیر بیازمایید. مثلاً با نگاه به قد و بالای آخوندهای فحاشی مثل علم الهدی و احمد خاتمی و قاتل هایی مثل پورمحمدی و حسینیان و فلاحیان که همین اکنون صاحب اقتدار و امضایند و میلیاردها پول با امضایشان جابجا می شود، از خود بپرسید اگر انقلاب نمی شد اکنون اینها مشغول چکاری بودند؟

 

آقایان خاتمی، مرتضوی، حجاریان در سرزمین شعر و گل و بلبل،

این یک چپق نیست، یک تحلیل هم نیست

فرج سرکوهی

... و چنین است که آقای خاتمی روز روشن دروغ می گوید، هیچ کس از دروغ او بر نمی آشوبد و در ذهن هواداران او آب از آب تکان نمی خورد. بازیگران بی استعداد نمایشی که دیگر حتا مسخره هم نیست، حضور در پرده بعدی، انتخابات ریاست جمهوری، را انتظار می کشند. تکرار از مرز ملال برمی گذرد. زبان معنا را می کشد. زیستی پرملال و تهی از هرچه در سایه قدرت تداوم می یابد. اما به گفته رنه مارگریت «این یک چپق نیست»...و البته با همان طنزی که در ترجمه «این یک پیپ نیست» به «این یک چیق نیست» می توان دید.

 

"کابوس کهریزک با عذرخواهی پاک نمی‌شود"

پس از نامه عذرخواهی سعید مرتضوی، واکنش ‌ها نسبت به این اقدام او همچنان ادامه دارد. خواهر یکی از کشته ‌شدگان کهریزک نوشته این کابوس با عذرخواهی تمام نمی ‌شود و یک روزنامه‌ نگار اصولگرا خواستار اعدام مرتضوی شده است.

 

یک محموله نفتی ایران گم شد

مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت از نامشخص بودن وضعیت یک محموله نفت کوره ایران در پرونده بابک زنجانی سخن گفت و از افزایش صادرات میعانات گازی به ۶۰۰ هزار بشکه در روز خبر داد.

 

وزارت نیرو:

۷۷ سد بزرگ ایران کم‌تر از ۴۰ درصد آب دارند

وزارت نیروی ایران می‌ گوید از ۱۶۹ سد بزرگ کشور تنها ۲۰ سد به اندازه ۹۰ درصد از حجم خود آب دارند و ذخیره آب در ۷۷ سد بزرگ کشور در آخرین روزهای شهریور کمتر از ۴۰ درصد حجم آنها است.

 

وقتى قاضى مرتضوى خود را به موش مردگى مى زند

ف. م. سخن

خلافكاران، تا زمانى كه صاحبِ قدرت اند و گرفتار قوى تر از خود نشده اند، با قدرت نمايى گاه و بيگاهِ عملى و لفظى، «نسق مى گيرند» و جايگاه خود را در سلسله مراتب اوباش به زير دست ها نشان مى دهند. اينان، در دوران قدرت، هرگز اعتراف به اشتباه نمى كنند و اين كار را دور از شان خود مى دانند. زبان آن ها در چنين دورانى، زبان تمسخر و تحقير است و مانند گربه با موش گرفتار بازى مى كنند.

 

موش و گربه

عبید زاکانی

اگر داری تو عقل و دانش و هوش

    بیا بشنو حدیث گربه و موش

   بخوانم از برایت داستانی

   که در معنای آن حیران بمانی

 

داستان گربه و موش

داستان گربه و موش زیرك در كتاب كلیله ودمنه، طبق روال كتاب با یك سئوال آغاز می شود: ...كسیكه او را از هر جائی دشمنان پسش آیند و كار او سخت گردد، و بیم زیان آمدن كار باشد و جز آن چاره ندارد كه با بعضی خصمان بسازد و صحبتی یك دل بدست گیرد، تا از آن بلا واندیشه، رستگاری یابد، كه آن صلح چگونه جوید و در آن مراد چگونه گشاده شود؟.

 

نظامی «خمسه» مخزن الاسرار

هر نفس این پرده چابک رقیب                 بازی از پرده برآرد غریب

نطع پر از زخمه و رقاص نه                   بحر پر از گوهر و غواص نه

از درم و دولت و از تاج و تیغ                 نیست دریغ ار تو نخواهی دریغ

 

هردم از این باغ بری میرسد        نغزتر از نغزتری میرسد

چه کسانی کاشی‌های تاریخی را می‌دزدند‌؟

کاشی‌‌های دزدیده شده بناهای تاریخی تهران سر از موزه‌ی لوور در آورده است؟ مسئولان میراث فرهنگی پاسخی برای این سوال ندارند. آن‌ها اصلا نمی‌دانند که بر اساس قوانین میراث فرهنگی، دزدی کاشی‌ها جرم است. باور کردنی نیست اما این مطلب را رجبعلی‌ خسروآبادی، مدیر میراث فرهنگی تهران نمی‌داند و در نشست خبری خود به جد اعلام می‌کند که خلاء قانونی در این باره وجود دارد و قوه قضاییه باید در این زمینه ورود کند. بی‌شک او، قوانین میراث فرهنگی را نخوانده و نمی‌داند که «به استناد مواد قانونی، خرید و فروش کاشی‌های به سرقت رفته در پایتخت نه تنها جرم است، بلکه به استناد همان مواد قانونی مشمول مجازات هم می‌شود و حتی کاشی‌های خارج شده از کشور نیز قابل ضبط و استرداد هستند.»

 

حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی ایران

عبدالکریم لاهیجی

در ماده ۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی تصریح شده که دولت‌‌های عضو «متعهدند که حقوق شناخته شده در این میثاق را درباره کلیه افراد مقیم در قلمرو و تابع حاکمیت آن‌‌ها بدون هیچگونه تمایزی از قبیل نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی یا عقیده دیگر، اصل منشاء ملی یا اجتماعی، ثروت، نسب یا سایر وضعیت‌‌ها محترم شمرده و تضمین کننده». همچنین دولت‌‌های عضو ملزم هستند که به «تدابیر قانونگذاری به منظور تنفیذ حقوق شناخته شده در این میثاق» دست یازند.

 

عطار در میزبانی سیمرغ

بخش هفتم

اشکان آویشن

یاران شیخ در اوج اضطراب و انزوا، به هرشیوه ‌ای متوسل می ‌شوند تا مراد خویش را بر سر «عقل» ‌آورند. از جمله یکی از آنان از او می ‌خواهد که از سر عشق دختر ترسا بگذرد تا آن‌ گاه، همگی بتوانند راهی خانه‌ ی کعبه ‌شوند. اما واکنش شیخ به آنان، اگر چه ظاهراً واکنش یک عارف با تجربه و یک زاهد قابل احترام است اما در عمل، نشان از آشفتگی تربیت فکری و تضاد سنگین میان تفکر مردمانی دارد که در این سرزمین زندگی می ‌کنند و در دوران رشد خویش، از چنان تربیت فرهنگی و اجتماعی برخوردار می ‌شوند که عملاً در چشم ‌انداز خویش، هیچ ‌گونه تحول به‌ هم‌ پیوسته و شکوفا شده‌ ای میان دیروز و امروز خود نمی ‌بینند.

 

کارنامه سیاسی بختیار در برنامه پرگار

حسن بهگر

گفتگو درباره ی شاپور بختیار هرسال اوج بیشتری می گیرد و هرسال در سالگرد ترور بختیار شاهد مقاله ها و مباحث گوناگونی هستیم. این مباحث ادامه خواهد یافت و در تاریخ معاصر ایران ماندگار خواهد شد، زیرا بختیار سیاستمداری بود که با جسارت و شهامت فوق العاده، یک تنه در مقابل عوامفریبی رهبری مذهبی ایستاد. او از قهرمانان ملی ماست، درستی سخنان هشدار دهنده ی او که می خواست اقتدار ملایان را محصور و محدود به واتیکان شان یعنی همان قم بنماید، روز به روز روشن تر شده است. راه درست ترتیب رابطه ی سیاست و دین را که همان لائیسیته است، او به ما نشان داد. او بود که همه کار کرد تا مملکت را نجات بدهد و دست آخر جان خودش را هم در این راه داد.

 

بمناسبت نهم سپتامبر سالروز قتل

احمدشاه مسعود

آزاده مردا که تو بودی

رضا دقتی

افغانستان هنوز در زیر سلطه ارتش مقتدر و قدرتمند روسیه آن زمان بود. ارتشی که با صدها هزار سرباز، شهرها و دهکده ها را غصب کرده و راهها و رودها را مسدود و هر نوع مقاومتی را سرکوب میکرد. در همین حال مهندس جوانی به نام احمد شاه مسعود، توانسته بود هسته مقاومتی تشکیل دهد. او در مقابل صدهزار سرباز روس، صد مرد داوطلب را گردهم آورد که به مقابله با قدرت مهاجم بروند.

 

بمناسبت دهم سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی

مهم‌ترین دلیل خودکشی در ایران: ناامیدی

مقام مسوول سازمان بهزیستی ایران، با اشاره به اینکه اکنون از خبرهای مختلف صدا و سیما فقط بوی مرگ و ناامیدی می‌آید و اغلب اخبار و برنامه‌ها به جنگ، بلای آسمانی و افراد کشته شده اختصاص دارد، خواهان این شده که در برنامه های صدا و سیما نشاط اجتماعی ایجاد شود.

 

اصلاح طلبان همتی!

حسن بهگر

همه ما از مصائبی که حکومت اسلامی به خاطر حجاب بر سر زنان میهن ما می آورد آگاهیم. متولیان حکومت اسلامی همه ی بلایای زمینی و آسمانی از سیل و زلزله تا گرانی را محصول بدحجابی می شمرند. بر سر هر کوچه و برزن مأموران منکرات کمین کرده اند تا موی بیرون آمده از چادر و روسری را بپوشانند. آش آنقدر شور شده است که آیت الله صانعی، ملای سوگلی اصلاح طلبان هم اظهاراتی از این قبیل را که کم آبی هم محصول بدحجابی است، به سخره گرفته است و کلیپ ویدیوی آن در شبکه های اجتماعی در گردش است.

 

پاسخ سایت "خط امام" به اتهام شکنجه‌گر بودن هادی خامنه‌ای

اشکوری در این نوشته با بیان سرنوشت یکی از بستگان اعدام شده‌اش، از جمله گفته که هادی خامنه‌ای دبیر کل "مجمع نیروهای خط امام" یکی از شکنجه‌گران بود: «هادی خامنه‌ای رئیس کمیسیون اقتصاد و دارایی بود و من هم عضو آن بودم.

یک‌بار با هم صحبت می‌کردیم و من به‌شدت معترض بودم. ایشان به‌شدت موضوع اعمال شکنجه را منکر بود و می‌گفت شکنجه‌ای وجود ندارد. به استناد شواهدی که داشتم انکارش را به چالش کشیدم. درنهایت وقتی دید راهی برای انکار نمانده، گفت: بله! تعزیر هست ولی این‌که شکنجه نیست! بعد برای این‌که اعتماد به‌نفسش و درواقع حقانیت‌اش را نشان دهد، فاتحانه و با افتخار گفت: من خودم در اوین تعزیر می‌کنم!

 

وضعیت "فقر" در ایران

در خصوص «فقر آموزش»، استان سیستان و بلوچستان هم در بعد شهری و هم روستایی بیشترین آسیب پذیری را نسبت به استان‌های دیگر دارد. همچنین ابعاد دیگری چون «مسکن» استانداردهای زندگی و ... بررسی شده و مشخص شد توزیع فقر کاملا در کشور متفاوت و نامتوازن است. در برخی استان‌ها با فقر بهداشت، در برخی با فقر مسکن و در برخی با فقر آموزش روبرو هستیم.

 

"اعدام‌های ۶۷ را به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسید"

صد تن از فعالان و دانشگاهیان و چهره‌های مدنی ایرانی خارج از کشور در نامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار آن شده‌اند تا قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران در سال ۶۷ به عنوان "جنایت علیه بشریت" به رسمیت شناخته شود.

 

جنبش دادخواهی باید برپا گردد

دادخواهی در مورد کشتار ۶۷

 دکتر‌‌ محمد‌‌ ملکی

این روسیاهان خونریز می‌پنداشتند با دروغ و دغل و کتمان حقیقت، می‌توان این جنایات بزرگ را پوشاند، غافل از آن که افشای حقایق دیر یا زود دارد... ، اما سوخت و سوز ندارد... ، و دیدیم که پس از ٢٨ سال... ، با تمام تلاش آدم کشان، چگونه حقایق قتل‌عام ٦٧ در یک فایل صوتی افشا شد، و مانند صاعقه به جان جنایتکاران بی‌شرم افتاد... ، و آنها که تا چندی پیش، وقوع چنین فاجعه‌ای را تکذیب می‌کردند!، و آن را از دروغهای ساخته و پرداخته مجاهدین تبلیغ می‌کردند!

 

دادرسی گُذرا

محمد رضا خوبروی پاک

گُذار بر ظلمات است خضر راهی کو؟

حافظ

در دادرسی گُذرا چگونگی عدالت مورد پرسش قرار می گیرد. افزون بر آن پرسش های دیگر و پیچیده ای هم وجود دارد مانند آن که: چگونه دولت موّقت باید با گذشته برخورد کند؟ چگونه می توان حمایت جامعه مدنی و همبستگی آن را با نظامی دموکراتیک به دست آورد؟ چگونه می توان روابط گروه ها با افراد را تنظیم کرد؟ چگونگی یادبود گذشته و نوشتن دوباره تاریخ هم از پرسش هائی است که در مرحله گُذار مطرح می شود. بدیهی است فراموش نکردن گذشته، حفظ حقوق آسیب دیدگانِ نظام گذشته و برقراری نظامی صلح آمیز و دموکراتیک هم باید مورد توّجه قرار گیرد. با توّجه به این پرسش ها باید در نظر داشت که مرحله گُذار مسکّن رنج ها و آسیب هائی که مردم تحمل کرده اند نیست.

 

نظام از سر تا پا فاسد

از زبان خودشان

ركورد اختلاس شكست: ٨،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان!

...هنگامی كه طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در نشست كمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح شد، آقایان زاهدی و كوچكی‌نژاد كه این طرح را امضا كردند، مدعی شدند كه نخستین‌بار كه چنین طرحی مطرح شد، در زمان مجلس هشتم بوده است. او ادامه داد: به‌ گفته زاهدی و كوچكی‌نژاد، نمایندگان در مجلس هشتم درخواست تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را مطرح كردند كه به نتیجه نرسید و این درخواست به گفته آنها در مجلس نهم نیز به كما رفت.

 

نظام فاسد

واگذاری املاک در شهرداری؛ از افشاء تا انکار

سایت "معماری نیوز" چند روز پیش گزارشی را از سازمان بازرسی کل کشور منتشر کرد که براساس آن شهرداری تهران یک میلیون و صد هزار متر مربع زمین، خانه ویلایی و آپارتمان به ارزش چند هزار میلیارد تومان را با تخیف ‌های ویژه و قیمت غیرواقعی و بسیار پایین به برخی افراد واگذار کرده است. نام برخی از اعضای شورای شهر تهران، نمایندگان مجلس و خبرنگاران صدا وسیما هم در این لیست وجود دارد.

 

فساد

چگونه مهدی هاشمی در ۲۳ سالگی عضو هیئت مدیره یک شرکت بزرگ نفتی شد؟  +سند

«وزیر نفت آمد. گفتم به مهدی کارِ محدودی واگذار شود که مزاحم درس او نباشد. قرار شد در هیأت مدیره سکوهای پارس جنوبی باشد.

 

آسمان پُر از عقاب، زمین پُر از مار

محمد نوری زاد

این هنوز ابتدای راه است. صبر کنید و خود بچشم خود ببینید که از زمین خاوران و از دل مادرانِ دل سوخته چه ها که فوران نمی کند. قلاب منتظری هزار سر تیز دارد و تا هزار آتش بیار و آتش افروز کشتار شوم سال ۶۷ را به سخن در نیاورد و یک یک شان را در پیشانی تاریخ ننشاند و مفتضحشان نکند، همچنان به قلاب اندازی خود ادامه خواهد داد.  پورمحمدی چاره ای جز افتخار کردن به دست های خونین خود ندارد. یا هرکدام از این غبغب به قلاب گیرکرده ها. که کمترین تردید و عقب نشینی شان، برج بلند و غصبی شان را فرو می نشاند و مردم عصبانی را به سمت شان خیز می دهد. اصرار بر درستیِ کشتار سال ۶۷، درست مثل برکشیدن یک کاخ اشرافی بر سرِ جنازه ی آقای خمینی است. لج کردن به فهم مردم، پایانش از همان ابتدا معلوم است.

 

عطار در میزبانی سیمرغ

بخش ششم

اشکان آویشن

توصیف عطار در این بخش، این نکته را نیز باز می‌نماید که اسلام برابر است با ایمان و عافیت. در حالی که ترسایی یا همان مسیحیت، برابر است با رسوایی و سقوط. چنان نگاهی در منطق‌الطیر و از سوی عارفی چون عطار به این پدیده، انسان آزاداندیش را چندان خوشحال نمی‌کند. اگر این سنایی غزنوی ‌بود که فقط دلش برای مسلمانان می‌تپید و دیگراندیشان برای او، به چیزی نمی‌ارزیدند، بیشتر قابل هضم ‌بود. اما عطار که نه تنها عارف ‌است بلکه از هرگونه لعن و نفرین علیه مردمان غیرمسلمان بری ‌است، این‌گونه برخوردها بر او نمی‌برازد.

 

حقوق بشر

عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران شد

عاصمه جهانگیر جانشین احمد شهید شد. جهانگیر از فعالان سرشناس حقوق بشر و حقوق زنان در پاکستان است. او اولین دفتر وکالت زنان پاکستان را دائر کرده است و در ایجاد کمیسیون حقوق بشر نقش داشته است. 

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در باره وضعیت حقوق بشر در ایران روز پنج ‌شنبه (اول سپتامبر/ ۱۱ شهریور) از پایان مأموریت خود در ماه نوامبر (مهر-آبان) خبر داد.

 

ناپدیدشدگان سیاسی در ایران، انکار و مسئولیت ناپذیری حکومت

فرشته قاضی

نهم شهریور ماه، روز جهانی ناپدیدشدگان اجباری است، تاکنون آمار رسمی و دقیقی از ناپدیدشدگان سیاسی در ایران وجود ندارد. نام و پرونده ۵۲۲  نفر که طی ۳۸ سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران به شکل قهری ناپدید شده‌ اند در گروه کاری ناپدید شدگان سازمان ملل ثبت شده که حدود ۱۰۰ نفر از این تعداد زن هستند. اطلاعات اندکی درباره این ناپدیدشدگان تاکنون منتشر شده...

 

  


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.