نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2016‏/11‏/25

 

آرشیو ماه اکتبر ۲۰١۶

 

جهان

ماریو وارگاس یوسا: فرهنگ پوپولیستی جهان را فراگرفته

یوسا در گفت ‌وگو با خبرگزاری آلمان می ‌گوید، پدیده تبدیل فرهنگ به وسیله ‌ای برای تفریح و مردم‌ فریبی به صحنه سیاست در سراسر جهان هم کشیده شده است. او در این رابطه رفتار دونالد ترامپ، نامزد انتخاباتی حزب جمهوری ‌خواهان ایالات متحده و محبوبیت او، و نیز رشد حزب راست‌گرای "آلترناتیو برای آلمان" را مثال می ‌زند.

 

مذاکرات پارلمان اروپا و جمهوری اسلامی، آخرین شانس رژیم آیت الله ها

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

مردم ایران و جامعه جهانی دو سنگ آسیابی هستند که حکومت اسلامی را در میان خود می فشارند و به تدریج خرد خواهند کرد. پس از سی و هشت سال، امروز جمهوری اسلامی در درون و برون از کشور با وضع ناگوار و شکننده ای روبرو می باشد، همه نوع فساد در همه ارکان کشور ریشه دوانده است، وضعیت اقتصادی در بدترین شرایط است، کشور با مشکل مدیریت و قحط الرجال روبرو می باشد. قدرت های جهانی که در سال پنجاه و هفت راه به قدرت رسیدن آیت الله خمینی را در ایران هموار کردند تصمیم دارند یکبار دیگر به یاری وارثان خمینی بشتابند، و این آخرین شانس حکومت اسلامی برای پوست انداختن و ایجاد تغییرات مهمی در ساختار خود می باشد.

 

ضرب و شتم آقای هالو در روز کورش کبیر

روز جمعه در حالی که جمعیت زیادی به مناسبت بزرگداشت کوروش کبیر، پادشاهی که به دادگری مشهور است و او را نویسنده اولین «منشور حقوق بشر» می‌ دانند، کنار مقبره اش جمع شده بودند، نیروهای امنیتی «محمدرضا عالی پیام»، شاعر، طنزپرداز و سینماگر معترضِ ملقب به «هالو» را با ضرب و شتم دستگیر کردند.

 

سرزمین ممنوعیات و ناهنجاری‌ها

در رسوایی سعید طوسی، قاری بین‌المللی قرآن و محبوب بیت رهبری، موضوع تکان‌ دهنده همانا «پدوفیلی» و سوء استفاده جنسی از نوآموزان و کودکان و نوجوانان است که در جوامع پیشرفته جرم و قابل پیگرد است. اما دامنه‌ی وسیع ممنوعیات و گسترش ناهنجاری ‌های ناشی از آن در ایران و حتی اخطار به رسانه ‌ها که حق ندارند درباره ‌ی اتهام سعید طوسی حرف بزنند، اجازه‌ ی روشنگری نمی ‌دهد.

 

سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان در زندان

ایرج مصداقی

برملا شدن سوءاستفاده جنسی سعید طوسی «قاری قرآن» مراسم ‌های ویژه ‌ی جمهوری اسلامی از کودکان و نوجوانان باعث جلب توجه جامعه به موضوع سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان شده است. هرچند خامنه ‌ای و بیت ‌رهبری و دستگاه فاسد قضایی و «شورای عالی قرآن» و نهادهای ذیربط و مراجع فاسد تقلید می‌ کوشند پرده بر اعمال زشت این عزیزکرده‌ ی رهبری بکشند.

 

نمیر: قتل هموطن بهایی

یک بهایی در یزد قربانی نفرت مذهبی شد

دو مرد با یک چاقو به یک بهایی ۶۳ ساله در شهر یزد حمله کرده و او را مقابل منزلش به قتل رساندند. این دو نفر اقرار کرده‌ اند که مقتول را به دلیل بهایی بودنش کشته ‌اند.

 

پاسخ نرگس محمدی به اظهارات دادستان کل کشور

نرگس محمدی: سخت مشتاقم و درخواست عاجل دارم هر آنچه نسبت به تخلفات شرعی، قانونی، انسانی اینجانب در دست دارید، از طریق تمام رسانه‌هایی که در اختیار دارید، برملا بفرمائید. به‌یاد داشته باشید، او که اصرار برعلنی بودن دادگاه داشت، من متهم بودم و آنکه اصرار بر خفا و پنهان بودن آن داشت، قوه قضائیه بود.

 

چرا باید به حکومت ایران برای لغو مجازات اعدام فشار آورد؟

نرگس توسلیان

صبح روز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان «قزل‌حصار» کرج اعدام شدند. این اولین بار نیست که محکومان جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام می شوند. در قوانین ایران برای جرایم مربوط به مواد مخدر، مجازات ‌های سنگینی چون اعدام و حبس‌ ابد تعیین شده است. اقدام به خرید، فروش، توزیع و صدور، ساخت و تولید بیش از پنج کیلوگرم بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره و یا خرید و فروش، توزیع و صدور  بیش از ۳۰ گرم هرویین، مرفین، کوکایین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکایین مجازات اعدام را در پی‌ دارد.

 

نفرین بر جنگ

ادیب برومند

نیست بادا به جهان اهرمن کینه و جنگ

زان که هست از بدِ او نکبت و ناکامى و ننگ

ننگ و ناکامى و نادارى چون سیل بلا

زاده جنگ بود، لعن ابد باد به جنگ

 

قاضی آرژانتینی در پی بازداشت علی اکبر ولایتی

خبرگزاری دولتی آرژانتین (تلام) گزارش داده است که یک مقام قضایی ارشد این کشور از عراق تقاضای استرداد علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین المللی رهبر ایران را کرده است. آقای ولایتی روز پنجشنبه برای شرکت در نشست شورای عالی «مجمع جهانی بیداری اسلامی» به بغداد سفر کرد.

 

فقر چند بُعدی زیر پوست ایران

آمار نگران‌ کننده از وضعیت فقر در ایران به «شرق» می ‌دهد؛ آماری از «فقر چندبُعدی» که برای نخستین‌ بار در کشور از سوی معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده است. براساس این گزارش ۱۷ درصد از خانوارهای شهری و ۴۰ درصد از خانوارهای روستایی ایران دچار فقر چندبُعدی ‌اند. سیستان‌ وبلوچستان، کردستان، هرمزگان و خراسان ‌شمالی درگیر بدترین سطح فقر چندبُعدی ‌اند و قم، سمنان، البرز، قزوین، تهران، ایلام و فارس به ترتیب بهترین وضعیت را تجربه می ‌کنند.

 

نشریه پیام جبهه ملی ایران شماره ۱۸۷ مهر ماه ۱۳۹۵:

از تفاهم با جامعه جهانی تا تفاهم با ملت ایران

چرا حاکمیت به حقوق اجتماعی و انسانی بانوان ایران که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند و به خواست های صنفی قشر شریف و فرهیخته معلمان و به زندگی و معیشت کارگران محروم، و مطالبات بر حق دانشجویان که چشم و چراغ و آینده سازان کشورند اعتنا نمی کند؟ چرا حاکمیت در صدد کنار گذاشتن سیاست مشت آهنین و درپیش گرفتن سیاست گفتگو و تعامل و تفاهم با ملت نیست؟

 

دادخواهی مریم اکبری منفرد از زندان اوین:

چهار اعدام، دو زندانی و همه رنج‌های خانواده‌ام

مریم اکبری منفرد: سه برادر و یک خواهرم در دهه ۶۰، در زندان اعدام شدند. برادر کوچکترم، عبدالرضا اکبری منفرد، در سال ۵۹  و در حالیکه دانش آموز بود و فقط ۱۷  سال داشت، بازداشت شد. جرمش پخش نشریه مجاهد بود. او سه سال تمام در سلولهای انفرادی زندان گوهر دشت – رجایی شهر – به سر برد و با وجود این که در دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس محکوم شده بود، تا سال ۶۷ در زندان نگه داشته شد و سرانجام در مرداد همان سال، با جمع کثیری از زندانیان اعدام شد.

 

خامنه‌ای‌ و قاری قرآن فاسد، خمینی و روحانیت فاسد

ایرج مصداقی

تلاش خامنه‌ ای و بیت ‌رهبری و دستگاه قضایی برای مخفی ماندن پرونده ‌‌ی مربوط به "فساد اخلاقی" و "اعمال منافی عفت" و "اغفال نوجوانان" و سوءاستفاده جنسی از آنان توسط محمد گندم‌ نژاد طوسی، یک بار دیگر ماهیت کثیف گردانندگان نظام را به روشنی آشکار می‌ کند.

 

تصویر دانش‌آموزی کبود از کتک و پیامدهای آن برای مسئولان

در جوامع سنت ‌زده تنبیه بدنی زمانی بخشی از "تربیت" و "آموزش" به شمار می ‌رفت. امروزه دیگر فلک کردن و یک ‌پا نگه داشتن گوشه کلاس یا گذاشتن خودکار لای انگشتان دست، مرسوم نیست و از جهل و عقب ‌ماندگی نشان دارد.

 

مروری بر تاریخ مجازات اعدام

به مناسبت روز جهانی علیه مجازات اعدام

بنیاد عبدالرحمن برومند

استفادۀ بی محابای قوۀ قضائیه جمهوری اسلامی ایران از مجازات اعدام، این کشور را در صدر کشورهای اعدام کننده به نسبت جمعیتشان قرار داده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸، رهبران انقلابی کشور، از مجازات اعدام برای ارعاب مردم و خاموش کردن مخالفت های سیاسی و سرکوب احزاب دیگر استفاده کردند و هزاران نفر را به جوخه‌های اعدام سپردند.

 

به مناسبت بیست و پنجمین سال قتل شاپور بختیار

نقش دکتر سنجابی در شکست دولت ملی بختیار و انقراض نظام مشروطه

بخش چهارم

علی شاکری زند

در جنبش سالهای ۵۶ و ۵٧، اگر منظور تسلیم در برابر جباری به مراتب لگام گسیخته تر از محمد رضاشاه و اراده ی فردی او بود، آن هم با چشم پوشی از حفاظ آبرومندی چون قانون اساسی مشروطه، چرا می بایست یک ربع قرن علیه آن دیکتاتوری مبارزه می شد؟ فریادهای اللهُ اکبر و تظاهرات توده های هوادار خمینی نمی توانست برای پیروی از آنان و تسلیم به رهبرشان عذری پذیرفتنی باشد، چنان که برای صدیقی و بختیار نبود؛ زیرا وظیفه ی رهبران سیاسی راهنمایی توده های ناآگاه است نه پیروی منفعلانه از آنها.

 

مدیران جمهوری اسلامی در چه مواردی به اراذل و اوباش و لات‌ها متوسل می‌شوند؟

مجید محمدی

مدیران جمهوری اسلامی در چه کارهایی نمی ‌خواهند خود را مستقیما درگیر سازند؟ اراذل و اوباش در چه محیط‌ هایی استخدام و به کار گرفته می‌ شوند؟ در چه موارد دیگری مدیران جمهوری اسلامی به اراذل و اوباش متوسل می‌ شوند؟ این اراذل و اوباش آیا به دستمزد روزانه قانع می‌ شوند؟ رد پای آن‌ ها را در کدام سازمان ‌ها و نهاد‌ها می‌ توان یافت؟

  

مداحان نجومی؛‌ راه مافیا از بیت می گذرد

سعید آگنجی

انتشار تصویر چند چک به نام مداحان مشهوری چون «محمود کریمی»، «سعید حدادیان» و «عبدالرضا هلالی» که روایت می کرد هر کدام برای یک شب مداحی ۲۰ میلیون تومان دریافت کرده اند، واژه تازه ای به ادبیات سیاسی و رسانه ای ایران افزود؛ «مداحان نجومی». نجومی اما تنها یکی از ابعاد جریان مداحی در ایران را تشریح می کند.

  

ماهی از سر گَنده گردد نی ز دُم

مولانا

نمیر: از اولین روز سلطه ی این نظام سرنگونی در پیشانی آن نوشته بوده است

از زبان خودشان

توکلی: فساد می‌تواند جمهوری اسلامی را سرنگون کند

به باور احمد توکلی جمهوری اسلامی با کودتا، حمله نظامی و انقلاب مخملی سرنگون نمی‌شود اما بدون مبارزه با فساد این حکومت سقوط می‌کند. او می‌گوید فساد به نهادهای نظارتی ایران نیز رخنه کرده است.

  

هفت استان در صدر فهرست ازدواج زودهنگام کودکان

الناز محمدی طی گزارشی در روزنامه شهروند ضمن مرور «نتایج نخستین پژوهشی درباره ازدواج زودهنگام کودکان در ٧ استان ایران» نوشته که در سال‌ های گذشته هشدارهایی مبنی بر ازدواج زودهنگام دختران و پسران ایرانی داده شده بود و حتی اعلام شده بود که در بعضی استان‌ ها این موضوع به مرز هشدار رسیده است و حالا «کامیل احمدی»، مردم‌ شناس و محقق، برای نخستین‌ بار پژوهشی را در ٧  استان ایران انجام داده که بیشترین تعداد ازدواج ‌های زودهنگام در آنها اتفاق می ‌افتد.

  

شکاف طبقاتی و بیکاری در ایران افزایش یافت

مرکز آمار ایران اعلام کرد که شاخص‌های نرخ بیکاری و ضریب جینی برای دومین سال پیاپی افزایش یافته است.

 

روستاها در ایران با سرعت زیاد محو می‌شوند

با توجه به همین آمار و گزارش جامعی که موسسه مطالعاتی «یورو مانیتور» منتشر کرده است، ایران یکی از سریع‌ترین کشورهای جهان در رشد شهرنشینی بوده است. از دیدگاه کارشناسان یکی از مهم‌ترین عوامل نابودی اقتصاد تولیدی همین نابودی روستاها است.

 

نرگس محمدی:

به کارهایی که کردم باور دارم و پشیمان نیستم

دادگاه تجدید نظر حکم ۱۶ سال زندان برای نرگس محمدی را تائید کرد. نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در یادداشتی که از زندان اوین به بیرون فرستاده تاکید می کند به راهی که رفته باور دارد و از کارهایی که کرده پشیمان نیست.

نرگس محمدی در بخشی از یادداشت خود تاکید کرده است: «این احکام ظالمانه را که آزادی ‌ام را به بند و چهار دیوار زندان خواهد کشید، بر نمی ‌تابم. زندان را تحمل خواهم کرد، اما حتی یک روز آن را قانونی، انسانی و اخلاقی نمی ‌دانم و علیه این ظلم همواره سخن خواهم گفت.»

 

مدرسه کپری در سیستان و بلوچستان

خبرگزاری هرانا ـ روستای ملک اباد از توابع بخش مرزی اشار است که با داشتن چهل دانش آموز در شش مقطع تحصیلی، ۱۵سال است که فاقد فضای آموزشی و مکانی برای تحصیل است. دانش آموزان نیمی بر روی نیمکت های داخل کپر و عده ای بر روی سنگ ریزه های بیابان و زیر آفتاب سوزان مینشینند. هرروزه کودکان تخته سیاه را از مسیری طولانی حمل میکنند و به کپر می آوردند.

 

بیانیه

پزشکان و کادر پزشکی ایرانیان مقیم اتریش مدافع حقوق بشر

پیرامون حکم سنگین دادگاه تجدید نظر علیه خانم نرگس محمدی

قوه قضائیه به ریاست آقای صادق لاریجانی که ابزاری در دست حاکمیت برای سرکوب مدافعین حقوق بشر و حقوق مدنی شهروندان میباشد بار دیگر و برای چندمین بار در صدد انتقامجوئی از خانم نرگس محمدی، این بانوی فرهیخته و آزاداندیش برآمده است.

 

عطار در میزبانی سیمرغ

بخش نُهُم

اشکان آویشن

باری، شیخ را که اینک در شرایطی از گیجی و منگی به سر می ‌بَرَد، به «صومعه» می ‌آورند تا مقدمات «تغییر دین» را از ظاهر او که لباس‌ هایش باشد آغاز کنند. نخست آن‌ که بر مردی مانند او که نه چشم و گوشش در آن مستی عمیق به درستی می‌ شنود و نه اندام‌ های بدنش از وی اطاعت می‌ کنند، زُنّار می ‌بندند تا نخستین جلوه‌ های «ترسایانه» در او آشکار گردد.

 

به مناسبت بیست و پنجمین سال قتل شاپور بختیار

نقش دکتر سنجابی در شکست دولت ملی بختیار و انقراض نظام مشروطه

بخش سوم

علی شاکری زند

البته آن نحو حکومت خاصی که بر اساس موازین اسلامی باشد و رفراندم آن را هم آقای خمینی بطور مطلق العنان انجام دهد، چنان که پیش از این نشان دادیم، نمی توانست از اعمال شاه قانونی تر باشد. و اساساً چه ضرورتی وجود داشته که اصول نظام مشروطه مورد تردید اعلام شود و ضرورت نظام دیگری ـ جز نظام مشروطه که نوعِ بدون سلطنت آن هم ممکن بود ـ مطرح گردد؛ اگر پادشاهی خلاف قانون عمل کردـ یا حتی مانند خسرو پرویز، که برخلاف آیین های مرسوم عمل کرده بود محاکمه و محکوم به مرگ شد ـ او را برکنار می کنند نه آن که بجای برکناری او، یا حتی حذف نهاد سلطنت از قانون اساسی، همان قانونی را که او زیر پا گذاشته بود ما هم به دور اندازیم، با سکوت درباره ی آن و سپردن همه ی اختیاراتمان به یک مدعی امامت که می دانیم برای آن قانون پشیزی ارزش قائل نیست؛ یعنی با گفتن اینکه مردم با رأی خود رژیم جدیدی را از نو تعیین کنند ابتدا آن را به دور اندازیم و بعد زمام اختیارمان را به دست یک مدعی جدید بدهیم. موضوع اصلی این است که معمولاً قانونی بودن نحوه ی وضع قانون جدید از خود آن قانون جدید مهم تر است زیرا نحوه ی قانونگذاری است که ذات و جوهر آن قانون جدید را تعیین می کند. به همین دلیل نیز در قانون اساسی مشروطه نحوه ی وارد کردن تغییرات در آن تعیین شده بود تا هر کس و ناکسی نتواند بنا به میل و سلیقه ی خود هر قدر از آن را که خواست به دور اندازد، یا همه ی آن را،  چنان که خمینی کرد، و مرحوم سنجابی با آن سه ماده ای خود راه او را در این جهت هموار ساخت.

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.