نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏يکشنبه‏، 2017‏/01‏/29

 

آرشیو ماه نوامبر ۲۰١۶

 

 

دنیا طلبان ز حرص مستند همه           موسی کش و فرعون پرستند همه

هر عهد که با خدای بستند همه          از دوستی حرص شکستند همه

«ابوسعید ابوالخیر» رباعیات

نامه آتنا دائمی از زندان؛

کتک خوردم اما نه در حال تجاوز به دانش آموزان بودم و نه در حال اختلاس

من آتنا دائمی از داخل زندان اوین می‌نویسم. زندانی که شده جایی برای عاشقانی که جز انسان و انسانیت دغدغه دیگری ندارند و زندانی سیاسی، عقیدتی و امنیتی خوانده می‌شوند.

بدانید و آگاه باشید!

صدای آتنا دائمی با این کارهای ظالمانه و ناعادلانه شما خفه نمی شود. خود را خسته نکنید و فراموش نکنید که رمز ماست ایستاده مردن!

 

حکم احمد منتظری؛ "دفاع شخصی مافیای قدرت و ثروت"

حکم سنگین صادرشده برای فرزند آیت ‌الله منتظری تنها به دلیل انتشار یک فایل صوتی مربوط به اعدام‌ های سال ۶۷ نگاه‌ ها را بار دیگر متوجه سیستم قضایی و امنیتی ایران کرده است. صدور چنین حکمی از کجا نشأت می ‌گیرد؟

احمد منتظری فرزند آیت ‌الله منتظری روزی که تصمیم به انتشار فایل صوتی گفت ‌وگوی پدرش با گروهی موسوم به "هیأت مرگ" را گرفت، احتمالا می‌ دانسته چه سرنوشتی در انتظارش هست؛ سرنوشتی شبیه پدرش.

 

هر یکی همچو دیو در تک و پوی       همه دور از خدا و دنیا جوی (سنایی)

مشهد:

یکی از مراکز فساد اقتصادی ایران

در حالی که سپرده‌ گذاران مؤسسه ‌های مالی میزان و ثامن ‌الحجج همچنان به دنبال راهی برای دریافت سپرده ‌های خود هستند، پرونده «پدیده» هر روز ابعاد تازه ‌ای به خود می ‌گیرد. دادستان تهران از بازداشت دو عضو هئیت مدیره مؤسسه اعتباری فرشتگان خبر داد.

مشهد شهر مذهبی ایران حالا به یکی از قطب ‌های فساد اقتصادی تبدیل شده است. در کنار آستان قدس رضوی که به تنهایی یک حکومت محلی در استان خراسان شکل داده است، مؤسسه های مالی و اعتباری نیز در این استان به یک مشکل بزرگ تبدیل شده‌ اند.

 

شرح عکس:

بدن یک دختر۲۸ ساله مشهدی پس از تحمل ۸۰ ضربه شلاق

معنی یک تا هشتاد رو من اون روز زیر ضربه ‌های مأمور زندان فهمیدم، می‌ زد و می‌ گفت ذکر بگو، خدا گناهاتو ببخشه. وقتی بلند شدم پشتم داغ بود، داشتم می‌ سوختم. فقط به یک طرف پشتم شلاق زده بود.

بیرون زندان یک دوست خیلی خوب و عزیز ایستاده بود داشت اشک می ‌ریخت وقتی دیدمش اونقدر دلم پر بود که بی اختیار داد می ‌زدم نه از درد، از اون همه توهین که گفتنش توی این چند خط هرگز نمی تونه گویای درد و حقارت و حس بی پناهی توی کشور خودت باشه...

 

در فضیلت عدالت

سنایی

دور گردون نگر که چون دون شد           جنبش اختران دگرگون شد

برکشید آسمان لئیمان را                       تیره کرد اختر کریمان را

خاک بر تارک ضعیفان بیخت                 آبروی همه شریفان ریخت

این لئیمان که سر برآوردند                   عادت و رسم دیگر آوردند

همه از دانش است دعویشان                 لیک بی دانشی است معنیشان

علمشان بهر فتنه انگیزی است              فضلشان از برای خونریزی است

بوی گند آید از فضایلشان                    دیو بگریزد از شمایلشا ن

 

میدونی،چرا نمیخوره؟

به یاد زندانیانی که در اعتصاب غدا هستند

فرداکاتور – طرح از شاهرخ حیدری                                                          منبع: رادیو فردا

 

اسرار و ناگفته های قتلهای زنجیره ای از زبان مهدی خزعلی

دکترمهدی خزعلی در ادامه به قتلهای کشیشان مسیحی، سعیدی سیرجانی، خانم فاطمه قائم مقامی، داریوش فروهر، پروانه فروهر، محمد مختاری و... پرداخت و گفت در آن زمان هم سعی میشد که این قتلها و جنایتها را به موساد، سازمان مجاهدین و... نسبت دهند، درست مانند ترور دانشمندان هسته ای، ولی کار بالا گرفت تا جایی که وزارت اطلاعات مجبور شد بیانیه دهد و او را به عناصر خودسر وزارت اطلاعات و باند «سعید امامی» نسبت دهد.

 

بازداشت دسته ‌جمعی شهروندان بهائی در شیراز

کیان ثابتی

حوالی غروب سه شنبه ۲  آذر ماه، ماموران اداره اطلاعات شیراز در یک اقدام هماهنگ و هم ‌‌‌زمان به منازل چهار شهروند بهائی مراجعه و پس از تفتیش کامل منازل و ضبط کتب و عکس های مذهبی، کامپیوترها، لپ تاپ‌ و موبایل‌ ها، پنج شهروند بهائی (نسیم کاشانی نژاد، لالا صالحی، پریسا سپهری، رضوان یزدانی و ثمر آشنایی) را بازداشت و به پلاک صد شیراز منتقل کردند.

 

خشونت علیه زنان در ایران و آمارهایی که "گم" می‌شوند

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، خشونت، رفتاری است برای آسیب رساندن به دیگری و دامنه آن از تحقیر و توهین، تجاوز، ضرب و جرح تا تخریب اموال و دارایی و قتل گسترده است.

بر اساس همین تعریف، خشونت خانگی از شایع ‌ترین انواع خشونت است که در حوزه خصوصی اتفاق می ‌افتد و میان افرادی رخ می‌ دهد که به سبب صمیمیت، ارتباط خونی یا قانونی به یکدیگر پیوند خورده ‌اند. خشونت ‌های خانوادگی عمدتا جرم وابسته به جنسیت محسوب می ‌شود که در بیشترین موارد، مردان به زنان روا می دارند و در واقع از رفتار جنس غالب در جامعه نشات می گیرد.

 

کتاب بهار مصدق

گفته های کوتاه و گویا از دکتر محمد مصدق

علی اصغر رمضان پور

شاهرخ تندروصالح که نویسنده و شاعری خوش سخن است و روزنامه نگاری آشنا با فرهنگ ایران، در مقدمه ای با عنوان «مرد ادب و دولت» زندگی مصدق را مرور کرده است و فراتر از منحصر کردن مصدق به ماجراهای دوره نخست وزیری و کودتا علیه دولت او، مصدق را به عنوان یک اهل ادب و دانش و فرهنگ به خوبی به خواننده معرفی کرده است. مقدمه ای که در حدود ۱۲ هزار کلمه است: نه چندان بلند است که خواندنش سخت باشد و نه چندان مختصر که نکته ای دستگیر خواننده نشود.

 

یادداشت:

عناوین نمایشی رئیس جمهور، وزیر و استاندار در فرایند اضمحلال دولت مدرن

مجید محمدی

حکومت روحانیون از روز اول در پی اضمحلال نهاد دولت مدرن در ایران (اداره‌ کشور بر اساس تفکیک قوا، تقدم کارشناسی بر تصمیم گیری، توازن مسئولیت و پاسخگویی، و قدرت فائقه‌ دولت مرکزی در سیاستگذاری و تصمیم گیری در سطح ملی) و تفویض اختیارات و ماموریت‌های آن به دیوانسالاری مذهبی بوده- در قالب و چارچوب‌های حکومت فئودال/استبدادی/فرقه گرای عصر صفوی- و در این امر بسیار موفق عمل کرده است.

 

چهره‌های پرونده قتل‌های زنجیره‌ای چه می‌کنند؟

فرشته قاضی روزنامه‌نگار

خانواده ‌های قربانیان قتل ‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷ در ایران می‌ گویند با گذشت ۱۸ سال "رسیدگی قضایی به این قتل‌ ها یا انجام نشد یا به بیراهه کشیده شد و بستر فکری و سازمانی قتل‌ ها هم هرگز بررسی نشد".

 

آمران چه کسانی بودند؟

قتل پروانه اسکندری و داریوش فروهر

پرویز دستمالچی

پس از قتلهای معروف به زنجیره ای با هدف از میان بردن مخالفان در درون چند نفر از وابستگان و ماموران وزارت اطلاعات از جمله شخصی به نام مهرداد عالیخانی، به عنوان یکی از عوامل ترورها، دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت. نوشته زیر فشرده ای از برگهای بازجویی او است که بسیار کوتاه شده اند...

 

لاریجانی‌ها، برادرانی که ایران را شخم زدند

حامد آئینه‌وند

برادران لاریجانی هریک به سهم خود و بسته به پست ‌هایی که داشته ‌اند بخشی از منابع مالی ایران را شخم زده ‌اند اما صادق خان، رئیس دستگاه قضایی که قرار بوده داد مظلومان را از ظالمان بستاند کار دیگری انجام داده است. ایشان پول‌ های مظلومان را گرفته و به حساب شخصی خودش واریز کرده است.

 

مبانی نظری کشتار مخالفان در جمهوری اسلامی

محمد حیدری روزنامه نگار

آیت ‌الله خمینی در آذرماه سال ۱۳۶۳ طی سخنانی در جمع هوادارانش، از اجرای احکام اسلام دفاع کرد و در فرازی مهم از سخنانش "آدمکشی" را هم بخشی از رحمت اسلامی دانست. او گفته بود: "اگر یک نفر فاسد که مشغول فساد است بگیرند و بکشند، به صلاح خودش است، برای این که این اگر زنده بماند فساد زیادتر می ‌کند [...] اگر امروز، یک کسی که فساد در ارض می‌ کند، کشته بشود، برای خودش رحمتی است، [...] آنها می‌ گویند که اسلام چون رحمت است، نباید حدود داشته باشد، نباید قصاص داشته باشد، نباید آدمکشی بکند. آنهایی که ریشه عذاب را می ‌دانند، آنهایی که معرفت دارند که مسائل عذاب آخرت وضعش چی است، آنها می ‌دانند که حتی برای این آدمی که دستش را می‌ برند برای این کاری که کرده است، این یک رحمتی است." [صحیفه امام | جلد ۱۹| صفحه ۱۱۴]

 

من نگویم که مرا از قفس آزاد کنید

ملک‌الشعرای بهار

گر شد از جور شما خانهٔ موری ویران         خانهٔ خویش محالست که آباد کنید

کنج ویرانهٔ زندان شد اگر سهم بهار            شکر آزادی و آن گنج خدا داد کنید

 

اعتصاب غذا در اوین و کرج؛

وضعیت نگران‌کننده زندانیان سیاسی

سازمان‌های حقوق بشری از وضعیت جسمانی وخیم تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی پس از اعتصاب غذای آنان خبر می‌دهند. از وضعیت برخی از این زندانیان هیچ خبری در دست نیست.

تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های اوین و "ندامتگاه مرکزی کرج" بین ۵ روز تا بیش از یک ماه است که در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

 

هجده سال پس از قتل فروهرها

سعید بشیرتاش

هدف جمهوری اسلامی از کشتن داریوش و پروانه فروهر حذف هر گونه حرکت ملی و دموکرات و سکولار در جامعه ایران بود، به گونه ‌ای که حیات سیاسی ایران به رقابت ‌های درون حکومتی منحصر بماند.

هجده سال پس از قتل پروانه و داریوش فروهر، سخنان آنها همچنان به روز است. جامعه ایرانى نیاز دارد كه یك بار براى همیشه از چارچوب گفتمانى جمهورى اسلامى و دو جناح همیشگى اش برون آید تا بتواند دوباره كرامت خود را بدست آورده و با كنارزدن جمهورى اسلامى بر سرنوشت خویش حاكم گردد.

 

آلترناتیو همچنان جنبش ملی است

ناصر کاخساز

نیرومندترین امکان هم اکنون گرایش به تاریخ ملی است. این ، گیر و مشکل بزرگ و لاینحل حاکمیت دینی است. همه جا را که ببندند این یکی را در اساس نمی توانند. یادمان نرود بخصوص ملت های تاریخ دار را نمی توان از تاریخ شان که به عاطفه ملی آنها شکل می دهد جدا کرد. پاسارگاد یک تصفیه حساب با حاکمیت و آزمونی برای اپوزیسیون بود.

جنبش ملی در ایران یک پروسه ی پیوند تاریخی است که از جنبش فکریِ قانون گرایی و دموکراسی خواهی در انقلاب مشروطه آغاز می شود، با مبارزات پارلمانی دهه بیست خورشیدی، درختی پربار می شود، درختی که میوه اش را زیر حاکمیت دولت ملی می دهد. این پروسه که در ترکیب واژه ایِ جنبش ملی تبلور پیدا می کند تنها امکانی است که به یاری آن در تئوری و عمل اجتماعی می توان با کمترین خونریزی انسانی و ارزشی به سیطره جمهوری اسلامی پایان داد.

 

در نصیحت نفس مفلس

جامی

به عبرت نظر کن که گردون چه کرد!        فریدون کجا رفت و قارون چه کرد!

پی گنج بردند بسیار رنج                      کنون خاک ریزند به سر چو گنج

پی عزت نفس، خواری مکش!                ز حرص و طمع خاکساری مکش!

 

چهار سال از کشته شدن ستار بهشتی گذشت

گوهر عشقی: سیاه می‌پوشم چون روزهای روشنی در ایران نداریم

فرشته قاضی

مادر ستار بهشتی می ‌گوید لباس سیاهی که چهار سال است بر تن اوست نشانگر نبود عدالت در ایران است: «در این سال‌ های نبودن ستار هرروز سر مزار ستار می ‌روم. چهار سال گذشته و چهار سال است که لباس مشکی از تن من در نیامده. این لباس را به این خاطر نمی ‌پوشم که بازجو به ستار گفته بود مادرت را سیاهپوش می ‌کنیم، بلکه این لباس را برای این می ‌پوشم که روزهای روشنی در ایران نیست. روزهای تیره و تاری ‌ست. ما روشنایی در ایران نداریم. عدالت در ایران نیست. عدل علی داریم و رسم معاویه. برای این سیاه می ‌پوشم و همین بس برای ایران که هنوز که هنوز است ستارهایی هستند که در برابر ظلم سر خم نمی‌ کنند. همین برای ایران بس است و همین هم برای جمهوری اسلامی ننگ که جوان‌ های آزادی ‌خواه و حق طلب را می ‌برد و زیر شکنجه می‌ کشد.»

 

دکتر محمد مصدق در بیدادگاه نظامی شاه:

"فولاد قلبم"

طی آخرین دفاع خود و به منظور هدایت نسل جوان، می‌ خواهم از روی یك حقیقتی پرده برگیرم و آن این است كه در طول تاریخ مشروطیت ایران این اولین ‌بار است كه یك نخست‌ وزیر قانونی مملكت را به حبس و بند می ‌كشند و روی كرسی اتهام می‌ نشانند. برای شخص من خوب روشن است چرا این ‌طور شده،‌ ولی می ‌خواهم كه قاطبۀ ملت ایران، به ‌خصوص افراد طبقۀ جوان، كه چشم و چراغ مملكت و مایۀ امید كشورند، نیز علت این سخت ‌گیری و شدت عمل را بدانند، از راهی كه برای طرد نفوذ استعماری بیگانگان پیش گرفته‌ ام منحرف نشوند، از مشكلاتی كه در پیش دارند هیچ ‌وقت نهراسند و از راه حق و حقیقت باز نمانند.

 

وثیقه‌هایی که سر از حساب‌های شخصی درآوردند

رضا حقیقت ‌نژاد به نمونه‌ هایی چون تندی‌ های صادق لاریجانی در مقابل روحانی و یا حتی مقابله با اشخاصی از جناح همسو مثل علم ‌الهدی یا ناطق نوری اشاره کرده و می ‌گوید: «این شخصیت امنیتی و پرخاشگر رئیس قوه قضاییه که هیچ گونه انتقادی را تحمل نمی ‌کند، نوعی هراس ایجاد کرده که باعث می‌ شود خیلی افراد وارد این ماجرا نشوند و رسانه‌ ها به شدت پرهیز دارند از هرگونه رویارویی مستقیم با آقای لاریجانی. چون می ‌بینند که ایشان در مورد سران قوا یا در مورد نیروهایی مثل آقای علم الهدی که خودی هم هستند، خیلی توجهی ندارد، چه برسد به نیروهای غیرخودی.»

 

۶۳ حساب بانکی به نام «صادق لاریجانی»، رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی

ماجرای حساب ۱۰۰۰ میلیارد تومانی صادق لاریجانی چیست؟

رضا حقیقت‌نژاد

نخستین شایعه ها دوم آبان ماه امسال توسط «تلویزیون دُر»(DORR TV) منتشر شدند؛ ۶۳ حساب بانکی به نام «صادق لاریجانی»، رییس قوه قضاییه ایران وجود دارد. موجودی حساب ها ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و سود ماهانه آن ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

 

افزایش معاملات تسلیحاتی ایران و روسیه و تاثیر آن بر جنگ نیابتی در منطقه

جمشید فاروقی

همکاری ‌های اقتصادی و همسویی در برخی از مسائل امنیتی و از آن جمله همراه بودن در بحران سوریه، گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و نظامی دو کشور ایران و روسیه را در پی داشته است. سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران و از سوی دیگر فروش تسلیحات به ایران برای شرکت‌ های روسی بسیار جذاب است. اما هزینه‌ های کلان نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران مانعی جدی در راه نزدیکی استراتژیک این کشور به ایران به حساب می ‌آید.

 

معاون انجمن جهانی قلم:

نظام‌‌های استبدادی تحمل اعتراض را ندارند

به گفته معاون انجمن جهانی قلم، در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۵۴ نویسنده به زندان افتاده ‌اند. انجمن قلم در "روز جهانی نویسندگان در بند" افکار عمومی را فراخوانده تا به نقض آزادی بیان و عقیده در کشورهای استبدادی انتقاد کنند.

 

ارگ علیشاه تبریز

زور‌آزمایی برای ویرانی تاریخ

ارگ علیشاه، مهم‌ترین بنای تاریخی تبریز

اسماعیل یغمایی: «ویرانی دوباره ارگ علیشاه مرا به یاد آنچه درست در تاریخ ۱۶ آبان  ۷۸  نوشته بودم انداخت، تأثیر ویرانی این سازه باشکوه یک سو و درجا زدن سازمان میراث فرهنگی در درازای ۱۸ سال یک سوی دیگر آن است. این یعنی اینکه ما همچنان در جا می ‌زنیم، آثارمان را ویران می‌ کنیم، برج و مال می‌ سازیم. من فکر نمی‌کنم هیچ ملتی در دنیا به اندازه ما ایرانی‌ها برایشان تاریخ و نشانه ‌های آن بی ارزش و نابود کردنی باشد. خدا می ‌داند در درازای این ۱۸ سال چه پول ‌ها حیف و میل شده و چه سفرهای خارج رفتند، چه زد و بندها شده و آثار همچنان ویران می‌ شود، من که به یقین ۱۸ سال دیگر زنده نیستم ولی اگر شما رفتید در مال ارگ و خرید کردید و ماشینتان را پارک کردید بدانید که اینجا را در جست‌ وجوی گنج و دفینه ویران کردند. این همیشه نخستین هدف میراث فرهنگی بوده است.»

 

کیسینجر:

دنیا نمی‌داند با آمریکا چه باید بکند

هنری کیسینجر: برای نخستین ‌بار از زمان پایان جنگ جهانی دوم، آینده روابط آمریکا با جهان به شکلی نامشخص درآمده است. / ایران حق دارد که توافق هسته‌ا ی را شکننده بداند / کشورهای دنیا، سیاست خارجی خودشان را از ۶ تا ٩ ماه به حال تعلیق درمی ‌آورند...

 

یادآوری… و همچنان پافشاری بر پیشبرد دادخواهی

پرستو فروهر

در سال گذشته دو بار دستبرد و آسیب به خانه ‌ی پدرومادرم زده شده است، به مکانی که در حافظه‌ ی جمعی نمادی از یادآوری و ایستادگی و برای من مکان پیوند با عزیزان جان ‌باخته ‌ام است... اعمال ممنوعیت شغلی به من در ایران نیز در طی این مدت بالا گرفت تا سرانجام که در بهار امسال تهاجم چنان ابعادی یافت که تصورش را هم نمی ‌کردم.

 

 

به یاد فریدون مشیری

شعر گرگ

در جوانی جان گرگت را بگیر!

وای اگر این گرگ گردد با تو پیر

روز پیری، گر که باشی هم چو شیر

ناتوانی در مصاف گرگ پیر

مردمان گر یکدگر را می درند

گرگ هاشان رهنما و رهبرند

اینکه انسان هست این سان دردمند

گرگ ها فرمانروایی می کنند

 

اعتصاب غذای ۸ زندانی سیاسی زندان‌های تهران و کرج

هشت زندانی سیاسی و عقیدتی به طور جداگانه و در اعتراض به وضعیت رسیدگی قضایی به پرونده و یا وضعیت نگهداری، در زندان های شهرهای تهران و کرج در اعتصاب غذا به سر می ‌برند اما مسئولان قضایی و مقامات این زندان‌ ها با وجود خطرات جسمی ناشی از اعتصاب غذا تاکنون به خواسته ‌های آنان توجهی نکرده ‌اند و حتی در مواردی نیز به عنوان تنبیه، محدودیت ‌های تازه ای برای زندانیان در حال اعتصاب غذا ایجاد کرده اند.

 

تهدید مریم اکبری به محروم شدن از ملاقات با فرزندانش

مریم اکبری منفرد، زندانی عقیدتی، در نامه ای از زندان اوین نوشته است، به دلیل شکایت رسمی برای پیگیری اعدام سه برادر و خواهرش در سال ۶۷ تهدید به محروم شدن از ملاقات با فرزندانش در زندان شده است که از هفت سال گذشته آنها را هفته‌ ای یکبار برای چند دقیقه ملاقات می ‌کند.

خانم اکبری منفرد در نامه خود خطاب به یک مسوول قضایی که نامش عنوان نشده، نوشته است: «پیغام شما را توسط همسرم دریافت کردم. گمان می کنید برای کسی مانند من چه چیزی می تواند باعث وحشت شود. شماها چه چیزی برایم باقی گذاشته اید که مرا از محروم کردنش می ترسانید. واقعا شرم نمی کنید مرا، مادری که حتی نمی داند رنگ مورد علاقه دخترش چیست، حتی نمی داند غذای مورد علاقه دخترش چیست، نمی داند تفریح و سرگرمی دخترش چیست، تهدید به قطع ملاقات می کنید.»

 

به مناسبت  ۱۹ آبان

دکتر حسین فاطمی، وزیر امور خارجهً دولت ملی دکتر مصدق چرا اعدام شد؟

پرویز داورپناه

صفیر گلوله های چهار مامور شلیک گارد شاهنشاهی در سحرگاه نوزدهم آبان ماه ۱۳۳۳ فریاد رسای حسین فاطمی، وزیر امور خارجه و یار وفادار مصدق را برای همیشه در گلو خاموش ساخت. اما خاطره ی آن روزنامه نگار آگاه و دلیر و آن سرباز وفادار نهضت ملی ایران چنان جاودانه بر سینه ی تاریخ نقش بست که هیچگاه فراموش نخواهد شد.

 

نقش جمهوری اسلامی در انتخاب رئیس جمهور لبنان

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

پس از بیست و نه ماه بلاتکلیفی، بالاخره پارلمان لبنان (مجلس النواب اللبنانی) میشل عون هشتاد و یک ساله، ژنرال پیشین ارتش این کشور را به کرسی ریاست جمهوری لبنان نشاند. عون با بدست آوردن (۶۵) در صد آرا برای یک دوره شش ساله به این مقام رسید. میشل عون توانست با کمک حزب الله لبنان با (۸۳) راًی از مجموع (۱۲۸) راًی نمایندگان پارلمان بر سلیمان فرنجیه مدعی دیگر ریاست جمهوری پیروز شود.

 

پلمب ده‌ها مغازه بهاییان [هموطنان بهایی] در سراسر ایران

جامعه جهانی بهایی، مستقر در ژنو سوئیس، روز دوشنبه، ۱۷ آبان، اعلام کرد که بیش از صد مغازۀ متعلق به بهاییان [هموطنان بهایی] در سراسر ایران از جمله در شهرهای ساری، قائم‌ شهر و بندر عباس به دست مقام‌ های ایرانی مهر و موم شده است.

 

گفت‌وگو با فتانه شاهین و شیرین پانکاراقلو

چنگ، طنینی به بلندای تاریخ کشورمان دارد

ساز چنگ، از جمله سازهای ایرانی است که سال‌ ها است در کشورمان از آن کمتر یاد می ‌شود. اما در این میان به همت برخی از نوازندگان چیره‌ دست و دغدغه ‌مند، این ساز در کشورمان مركز توجه قرار گرفته و تلاش ‌های بسیاری برای آموزش آن به نسل جوان صورت گرفته است. فتانه شاهین، نوازنده چنگ، از جمله هنرمندانی است که قدم های مؤثری در این راه برداشته است.

 

جبهه ملی ایران

درود به روان تابناک دکتر حسین فاطمی شهید بزرگ جبهه ملی ایران

دکتر فاطمی روزنامه نگار وطن دوست و دلیری بود که با قلم توانا و پرخروش خود، دردهای جامعه ایران و خواسته های این ملت رنجدیده را بدون پرده پوشی بیان می کرد. دکتر فاطمی در طول زندگی کوتاه و پرثمرش سه بار در خون خود درغلتید. بار اول در روز ۲۶ بهمن ۱۳۳۰ وقتی بر سر مزار دوست روزنامه نگار خود محمد مسعود مشغول سخنرانی بود، یکی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام اورا به گلوله بست و وقتی فاطمی را به بیمارستان می بردند او چند بار به دوستان همراهش رو کرد و گفت «دیدید بالاخره انگلیس ها مرا کشتند.»

 

نمیر: قتل هموطنان بهایی

"بهشتِ" قاتلین

بیژن معصومیان

ریشۀ سرکوب و کشتار دگراندیشان مذهبی در ایران توسط مسلمانان افراطی را باید در پراکندن نفرت مذهبی آنان که خود را "فرقۀ ناجیه" و بقیه را "فرقۀ ضاّله" می پندارند و بی تفاوتی و سکوت اکثریت جامعۀ ایران در مقابل ظلم به دگراندیشان جستجو کرد. ولی خودشیفتگی و تنفرِ درونیِ افراطیون هنگامی تبدیل به اعمالِ خشونت بار می شود که رهبران مذهبی با استفاده از پیام های نفرت ‌زا و تحقیرآمیز به انسانیت ‌زدائی از دگراندیشان بپردازند و راه را برای پیروان خشونت طلب‌شان هموار کنند.

 

معرفی کتاب استالین و ترومن‌ :

غروبِ شوکتِ «جناب اشرف» احمد قوام السلطنه

(نقدی بر تاریخنگاری ایدئولوژیک)

شیرین سمیعی

عنوان کتابی ست در دو جلد، نوشته ی زنده یاد خسرو شاکری، در رد گفته های حمید شوکت درباره احمد قوام. 

شاکری در این کتابش شوکت را مؤلف شیدا می نامد و هر آنچه را که او در مدح جناب اشرف رشته است، با سند و مدرک پنبه می کند. انگشت بر نقاط ضعف مؤلف می نهد، و اشتباهاتی را که او خواسته یا ناخواسته در کتابش آورده است می نمایاند. ارزش کتاب سوا از دادن تصویری دیگر از قوام، نامه ها و سندهای تاریخی موجود در آن است و خواننده در کنار شناخت چهره ی راستین قوام، تاریخ معاصر ایران را می خواند.

 

دادخواهی مریم اکبری منفرد

منبع: ایران وایر

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.