نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏يکشنبه‏، 2017‏/01‏/29

 

آرشیو ماه دسامبر ۲۰١۶

 

نمیر: تصویر نظام (زندگی در گور) حاکم بر ایران در آخرین روزهای سال ۲۰۱۶ میلادی از زبان خودشان

مقام دستگاه قضایی:

با تشخیص رهبر جامعه می‌شود افراد را بدون محاکمه حصر کرد

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، روز جمعه اظهارات معاون فرهنگی دستگاه قضایی را بازتاب داده که در آن این مقام دستگاه قضایی با اشاره به داستانی در صدر اسلام، ادعا می‌ کند پیامبر اسلام هم سه تن از یارانش را که به دلیل «تنبلی یا خوشگذرانی» در جنگ تبوک حاضر نشدند، در «حصر اجتماعی» قرار داد.

این مقام دستگاه قضایی اضافه کرده که «حالا بعضی ‌ها می ‌گویند مگر می‌ شود کسی را بدون محاکمه حصر کرد؟ این ماجرا به ما می‌ گوید که بله می‌ شود. یعنی رهبر جامعه تشخیص می ‌دهد که برای حفظ اسلام، برای تنبیه سیاسی و برای تنبیه اجتماعی می ‌توان کسی را حصر کرد».

 

هم دنیا، هم آخرت

اسد بیناخواهی                                                                   منبع:  رادیو فردا

 

مافیای اصلاحات چه در چنته دارد؟

حسن بهگر

بالاخره آرزو به دل نمردیم و دیدیم که یکی از اصلاح طلبان دل به دریا زد و از هم قطارانش انتقاد کرد و یكی از هزاران كثافتكاریشان را رو كرد. مهدی خزعلی در نوار ویدئوی که اخیراً منتشر کرده می گوید: این جماعت اصلاح طلب نیستند، فرصت طلب و منفعت طلبند و با حقوق های نجومی بر سر سفره ملت نشسته اند!

 

مرگ تدریجی آزادی خواهی؛

دل نوشته امیر امیرقلی به بهانه وضعیت وخیم آرش صادقی

 آرش باید زنده بماند که عشق را سروری کند، سر سبزتر از جنگل، پر طبل تر از مرگ، بخاطر بهاری که خنده می زند، ارغوانی که می شکفد و یاس پیری که پشت پنجره گل می دهد. به خاطر نوزاد دشمن که آرش نه عدوش، که انکارش بود. به خاطر هرچیز کوچک، هرچیز پاک، برای گلرخ، برای فردایی که آزاد و رها هستیم.

 

یک مقاله و یک مکاتبه: ع. شاکری زند / علیرضا مناف زاده

نکاتی در بررسی مشکل

آثار منفی «بی عدالتی آموزشی» در روان و شخصیت کودکان

و  ضرورت اندیشه در پیشگیری از آن

 دو متنی که در زیر دیده می شود متون یک مکاتبه است درباره ی یکی ازنکات مطرح شده در مقاله ای از آقای محسن رنانی استاد اقتصاد در دانشگاه اصفهان پیرامون تأثیرات احتمالاً نامطلوب تدریس زبان فارسی از سال نخست دبستان به کودکانی که فارسی زبان مادری آنان نیست، و نقش این روش به عنوان یک عامل بازدارنده در «توسعه» از راه جلوگیری از توسعه ی برخی از قوای روحی و دماغی کودکان که باید در آن سالهای زندگی به رشد خود و انکشاف شخصیت کودک ادامه دهند.

 

قتلِ زبانِ مادری و تخریب توسعه در ایران

محسن رنانی

ما یکصد و ده سال است که با انقلاب مشروطیت فاز صفر استقرار دولت مدرن و ورود جامعه ‌مان به دنیای مدرن را کلید زده ‌ایم. اما همچنان حکومت تا تحقق دولت مدرن فاصله‌ ها دارد – قبل و بعد از انقلاب اسلامی – در ایران و جامعه ‌مان هنوز در سردرگمی دوره گذار به سر می‌ برد. ما گام ‌هایی به پیش رفته‌ ایم اما همچنان تا نقطه مطلوب فاصله‌ ها داریم. نه حکومت ما اکنون رنگ غالبش رنگ دولت مدرن است و نه جامعه ما خوی غالبش خوی جامعه مدرن است.

 

نمیر: نمونه ی دیگری از وعده های معنویت آقای خمینی (زندگی در گور)

گزارش ویژه «شهروند» از گورخواب‌های نصیرآباد

زندگی در گور

مریم روستایی

۵۰  زن، مرد و کودک، شب ‌ها در گور می‌ خوابند در هر گور یک تا ۴ نفر زندگی می‌ کنند

گورخواب ‌ها برگشته ‌اند. هرکدام به داخل یک قبر سر می ‌خورند. در تاریکی یا مشغول مواد می‌ شوند یا به چه فکر می‌ کنند، نمی‌ دانیم. سکوت گورستان سنگین و هوا سرد است. یکی ‌یکی، بنرهای پاره، تکه پتو‌های مندرس و تخته‌ چوب‌ های نیمه‌ سوخته روی گورها کشیده می‌ شود. آنها مرگ را زندگی می‌ کنند.

 

این است شهر نوید داده شده؟ این است شهر آرمان‌ها؟

نامه تند اصغر فرهادی به حسن روحانی

امروز گزارش تکان ‌دهنده زندگی مردان، زنان و کودکانی را که در گورهای یکی از قبرستان ‌های اطراف تهران شب‌ های سرد را به صبح می‌ رسانند خواندم و اکنون سراسر وجودم شرم است و بغض. به بهانه این نامه به شما، قصد دارم همه آنانکه در این سرزمین و در این سی و چند سال مسئولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم.

می ‌دانم که عده‌ ای سیاست‌ باز اینگونه گزارش‌ ها و خبر‌ها را دستاویزی خواهند کرد برای گرم کردن تنور بازی‌ های فرساینده سیاسی و انتخاباتی اما افسوس که گرمای این تنور، تن رنجور کودکان، زنان و مردانی را که شب‌ ها در گوشه قبر‌ها، لابه‌ لای درختان پارک‌ ها و زیر پل‌ ها به خواب می ‌روند گرم نخواهد کرد.

 

نوزایی سیاسی و نهضت ملی

ناصر کاخساز

وفاق ملی تنها با تجمع گِردِ نوزایی سیاسی و پارلمانی دهه ‌ی بیست تا مرداد ۳۲ که تداوم دست آوردهای پارلمانی انقلاب مشروطیت است، قابل دست یابی است. تاریخ همواره ادامه‌ کاریِ گذشته است. هیچ چیزی از صفر آغاز نمی ‌شود. برای تدارک وفاق ملی باید به پلورالیستی ترین برهه ‌های اجتماعی در تاریخ یک جامعه مراجعه کرد.

 

١٣ میلیون فقیر در ایران

توزیع نابرابر ثروت‌ و افزایش شكاف طبقاتی در جامعه كه پیش ‌تر در گزارش‌ های مختلف نهادهای كشور آمده، به ویژه در سال‌ های پس از هدفمندی یارانه‌ ها، به افزایش این شكاف نابرابر و نظام توزیعی ناعادلانه دامن زده است. علاوه بر این سیاست ‌هایی چون تعدیل ساختاری و كاهش حمایت ‌های دولت از بخش‌ های ناتوان جامعه هم مزید بر علت شده تا این شكاف امروز چون دره‌ای عمیق خودنمایی كند.

 

در جهان پرتنش و متلاطم امروز جایگاه منافع ملی ایران درکجاست؟

در دورانی زندگی می کنیم که برخی از صاحب نظران سیاسی و شخصیت های بین المللی احتمال قرار گرفتن جهان در لبه پرتگاه های خطرناک و سقوط در آشوب های بزرگ را دور از ذهن نمیدانند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی در سال ۱۹۹۱ و ساقط شدن شوروی از موقعیت یک ابرقدرت، جهان ورود به یک دوران تک قطبی را تجربه کرد. آمریکا خودرا تنها ابرقدرت جهان پنداشت و همه جا بدون محاسبه روی قدرتی به نام روسیه دست به عمل و اقدام زد، ....

 

بنیاد برومند:

اعدام بی‌گناه در هیچ دین و فرهنگی پذیرفته نیست

بیش از پانزده سال است که بنیاد عبدالرحمن برومند (بنیاد) اعدام‌ ها و قتل‌ های فراقضاییِ جمهوری اسلامی ایران را مستند می‌ کند. نام و مشخصات ۱۸،۸۰۰ قربانی که تا به امروز گرد آورده ایم، بیانگر واقعیتی تلخ و دلخراش است. و اگرچه هنوز برای مستند سازی همۀ موارد نقض حقوق راه درازی در پیش است، اما در همین نیمه ‌راه، تاثیری که یادبود امید بر جای گذاشته‌ انکارناپذیر است. در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، میزان اعدام‌ ها و درجۀ خشونت دولتی متغیر بوده، اما آنچه که همچنان ثابت مانده، ناچیز انگاشتن حیات انسان، عدم رعایت موازین دادرسی عادلانه، و خودسری نظام قضایی ایران است که حاصل آن، ناگزیر، ستاندن جان افراد بیگناه نیز بوده است.

 

نمیر: وعده ی معنویت آقای خمینی و نتایج نظام منحوس او بعد از سی و هشت سال

اینجا ایران است. از زبان خودشان

اینجا آب طعمِ بدبختی و مرگ می‌دهد

آی آدم‌ها که در ساحل نشسته‌ شاد و خندانید/ یک نفر در آب دارد می‌سپارد جان

مردمی که نان خشک برایشان غذایی رویایی محسوب می ‌شود با کدام نیرو، امید و عزت نفس زندگی خواهند کرد و برای نسل بعد از خود چه چیز به یادگار خواهند گذاشت؟ این مردم پیر و جوان و کودک با واژه بدبختی خو گرفته ‌اند و این کلمه در جان و فکر و باورشان رسوخ کرده و بارها و بارها آن را در وصف خود تکرار می‌ کنند.

 

ما درس صداقت و صفا می‌خوانیم

آیین محبت و وفا می‌دانیم

 

ما درس صداقت و صفا می‌خوانیم

کآنها همه می‌روند و ما می‌مانیم

 

زین بی‌هنران سفله ای دل! مخروش

 

 

ملک‌الشعرای بهار

 

نامه گلرخ ابراهیمی ایرایی از زندان:

نگرانی‌ام در واژه نمی‌گنجد و نمی‌دانم از کجا داد بستانم

خبرگزاری هرانا – گلرخ ابراهیمی ایرایی از بند نسوان (زنان) زندان اوین در نامه‌ای ضمن شرح آخرین ملاقات و وضعیت وخیم جسمی همسرش آرش صادقی، از نگرانی‌ اش با عنوان «ایزوله کامل خبری» یاد کرده اعلام داشته «در صورت بروز حادثه ‌ای جبران ناپذیر مسئولیت آن به عهده دادستانی، قوه قضاییه و ارگان بازداشت کننده (سپاه) خواهد بود». متن کامل این نامه درپی می‌آید.

 

«گفت ای مردمان از جای خویش نمی جنبید و خفته اید و راحت و آسانی گرفته اید. مردم آنگاه مردم بوَد که او را جنبش و حرکت بوَد.» (تاریخ طبری)

بخش هایی از کتاب حقوق مردم*

چرا این مردم دانا و زیرکسار و فرزانه به تیمار و عذاب اندر ابا دولت به پیکار است؟

محمد رضا خوبروی پاک

هر قدر حقوق بی ثبات تر باشد به تفکر تئوریک نیاز بیشتری هست و حقوقدانان باید پاسخ های لازم را بیابند. دموکراسی - دستکم در کشورهای پیشرفته- تنها حکومت مردم بر مردم نیست بل فرآیندی است که پیوسته در پی دستیابی به حقوقی نوین است. از این روی شناخت حقوق مردم و دگرگونی های آن الزامی است. می گویند اگر حق را نمی توان برقرار کرد می توان آن را اثبات و طرح کرد و به زمانه شناساند تا زنده بماند.

 

لاریجانی ها چگونه به قدرت رسیدند؟

رضا علوی

پرونده زمین خواری محمد جواد در اطراف ورامین و قم و گرمسار هرروز در دستگاه قضایی هاشمی شاهرودی قطورتر می شد که در خرداد ٨٨، پرونده زمین خواری شیخ صادق رو شد. مساله آن قدر بزرگ بود، که ولی فقیه، خود وارد صحنه شد و معاون ویژه بیت رهبری، وحید حقانی را مامور رسیدگی کرد. حاصل کار چه شد؟ دو ماه بعد شیخ صادق، به عنوان قاضی القضات ام القرای اسلامی، جایگزین هاشمی شاهرودی شد.

 

جبهه ملی ایران

۱۹ آذر، روز جهانی حقوق بشر

روند توسعه مترقیانه تمدن بشری معطوف به نیل آزادی برای کل ابناء بشر تلقی گردیده است. در این رهگذر حقوق بشر و آزادیهای اساسی عاری از هرگونه تبعیض از لحاظ جنس، نژاد، زبان و مذهب مندرج در منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر که در این راستا تعبیر گردیده است و مورد تایید و پذیرش ۱۹۵ کشور می باشد، دستآورد قرن ها تلاش و تکاپوی، نواندیشان، متفکران و آزاداندیشان از یک سو و جنگها و انقلاب های اجتماعی و سیاسی از سوی دیگر بوده است.

 

نرگس محمدی:

جامعه مدنی ایران را یاری کنید

نرگس محمدی با تأکید بر سرکوب نهادهای مدنی مستقل در ایران، خواستار یاری رساندن نهادهای بین ‌المللی حقوق بشری به جامعه مدنی ایران شد. هم ‌زمان جایزه حقوق بشری وایمار آلمان به خاطر فعالیت‌ های "دلیرانه"اش غیابا به او اعطا شد.

جایزه‌ حقوق بشر شهر وایمار از ۱۹۹۵ میلادی، هر سال ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، به یک فعال یا نهاد حقوق بشری اهدا می‌شود.

 

یک تهدید دیگر زیست‌محیطی:

قاچاق «خاک شیرین» از ایران

از جزیره هرمز و برخی دیگر از جزایر جنوبی ایران مقدار زیادی خاک حاصلخیز یا «خاک شیرین» به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می ‌شود. از سال ۱۳۹۰ به این‌ سو قاچاق خاک به یک معضل زیست ‌محیطی در ایران بدل شده [است]. قاچاقچیان خاک شناسایی نشده ‌اند و آمار دقیقی از میزان قاچاق خاک وجود ندارد. تخمین زده می‌ شود که تنها در سال ۱۳۹۰ معادل ۲۱۵ هزار تن انواع خاک مرغوب، به خصوص «بنتونیت» به کشورهای عربی قاچاق شده است. سازمان محیط زیست نگرانی ‌اش را با سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران و وزارت جهادکشاورزی در میان گذاشته [است].

 

اقدام اعتراضی و اندوهبار کشاورزان هرمزگان

کشاورزهای عصبانی هرمزگان گونی‌ های گوجه ‌فرنگی و بادمجان را از پشت وانت بارها آویزان کرده و دسترنج چند ماهه‌ شان را در جاده‌ های روستایی و رودخانه ‌ها رها می‌ کنند. حالا حدود یک هفته ‌ای می‌ شود که اعتراض متفاوت کشاورزان رودان، قلعه غازی، میناب، هشت ‌بندی و ... استان هرمزگان ادامه دارد و کار به تشکیل کمپین «نچیدن گوجه ‌فرنگی» کشیده است.

 

چون تیغ به دست آری مردم نتوان کشت

نزدیک خداوند بدی نیست فرامشت

 

چون تیغ به دست آری مردم نتوان کشت

انگور نه از بهر نبید است به چرخشت

 

این تیغ نه از بهر ستمکاران کردند

حیران شد و بگرفت به دندان سر انگشت

 

عیسی به رهی دید یکی کشته فتاده

تا باز که او را بکشد آنکه تو را کشت؟»

 

گفتا که «کرا کشتی تا کشته شدی زار؟

تا کس نکند رنجه به در کوفتنت مشت

 

انگشت مکن رنجه به در کوفتن کس

 

 

«ناصرخسرو» دیوان اشعار

 

بنیاد برومند:

کودک بودند، اما چون بزرگسالان محکومشان کردند

«به من گفتند که اگر قتل را گردن نگیرم، مرا می‌کشند. حتی خانواده‌ام هم در خطر بود.»

محمدرضا حدادی، نوجوان ١۵ ساله کازرونی (در استان فارس) را با تهدید و فریب واداشتند تا مسئولیت قتلی را به عهده بگیرد که مرتکب نشده بود. علی ‌رغم پرسش‌های جدی درباره قصور و بی ‌قاعدگی در بازجویی و محاکمه ‌اش که در ویدیوی ساخته شده توسط بنیاد برومند برجسته شده است، او را در سال ١٣۸٣ به قتل عمد و اعدام محکوم کردند.  او که اکنون ٢۷ ساله است، طی ۸ سال گذشته هر روز را با اضطراب طناب دار بیدار شده است. محکومیت او نقض قوانین ایران و قوانین بین‌ المللی است اما مقامات تقاضای اعاده دادرسی که حق اوست را نشنیده می ‌گیرند. با این حال هنوز برای نجات او فرصت هست.

 

به مناسبت ۱۰ دسامبر

روز جهانی حقوق بشر

اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر یک پیمان بین‌المللی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس به تصویب رسیده است. این اعلامیه نتیجهٔ مستقیم جنگ جهانی دوم بوده و برای اولین بار حقوقی که تمام انسان‌ها مستحق آن هستند را به ‌صورت جهانی بیان می‌دارد، درنتیجه حقوق بشر به حقوقی گفته می‌شود که همگان در همه زمان‌ها و مکان‌ها از آن برخوردارند، متن کامل این بیانیه بر روی وب‌گاه سازمان ملل متحد منتشر شده است.

 

«نان ایرانی، توسعه ایرانی»

محسن رنانی

این پرسش دیرین دست کم در دو دهه اخیر در برابر ما به طور جدی خودنمایی کرده است که چرا ما ایرانیان با وجود این همه تلاش و مصرف این همه منابع ملی ‌مان شامل نفت و گاز و آب و جنگل ‌ها و معادن و زمین‌ های کشاورزی، هنوز در فاز صفر توسعه در جا می‌ زنیم؟ پاسخ ‌های زیادی به این پرسش داده شده است و من هم در گذشته به هر مناسبت، پاسخ ‌هایی از منظر نفت، اقتصاد سیاسی، استبداد تاریخی، سرمایه اجتماعی، آموزش کودکی و نظایر این ‌ها به این مسئله داد ه‌ام. اکنون که دوستان نشریه «کرگدن» از من درخواست کرده ‌اند برای ویژه نامه «نان» این نشریه چیزی بنویسم، به نظرم رسید که از فرصت نان نیز استفاده کنم تا نکته ‌ای تازه درباره «مسئله توسعه نیافتگی ایران» بگویم.

 

پیمان عارف پناهنده ایرانی در ترکیه بازداشت شد

در آخرین ساعت روز جمعه (۹ دسامبر/۱۹ آذر) پیمان عارف فعال سیاسی ایرانی ساکن آنکارا در فیسبوک نوشت که پليس مبارزه با ترور تركيه پشت در آپارتمان آنهاست و قصد بازداشت او را دارند. ماموران امنیتی ترکیه بعد از ساعتی انتظار او را با خود بردند.

 

'مرد پشت پرده' توافق هسته ای ایران

حسین باستانی

بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بالا گرفتن نگرانی در مورد آینده برجام، انتقاد منصوبان آیت الله خامنه ای از مذاکره کنندگان هسته ای به شدت افزایش یافته است. محور اصلی انتقادات این است که دولت، برجام را به رهبر تحمیل کرده و به "پیش بینی" های او در مورد عاقبت مذاکره با آمریکا توجه نکرده است.

 

سیاه اندرون باشد و سنگدل            که خواهد که موری شود تنگدل (سعدی)

کودکان بلوچ در آرزوی شناسنامه

لیلا علی کرمی

آفتاب یزد ـ به مناسبت روز جهانی پیشگیری و مقابله با کودک آزاری و از دیگر سو با توجه به اینکه یکی از مصادیق کودک آزاری، فقدان مدارک هویتی است امری که موجب پدیداری رنج در آینده ی کودک می شود، به پدیده دهشتناک کودکان بدون شناسنامه بلوچ می پردازم .پسرک اهل بلوچستان است، حدود ۱۲ سال دارد ولی گویا بسیار زودتر از هم سن و سال های خودش در پایتخت عهده دار مسئولیت های زندگی شده.‌ با وقار در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم از مشکلات خود و هم سن و سال‌هایش در بلوچستان می‌‌گوید.

 

 

کتاب دیگری از شیرین سمیعی به نام شاهنشاه

پرویز داورپناه

اولین کتاب شیرین سمیعی به زبان فرانسه در سال ۲۰۰۵ توسط انتشارات L'HArmattan در پاریس به نام «در حکومت شاه» منتشر شد. کتاب «شاهنشاه» برگردان کتاب «در حکومت شاه» است که توسط شرکت کتاب در لس آنجلس منتشر شده است. ترجمه از متن فرانسه به فارسی توسط نویسنده ی کتاب صورت گرفته است.

این کتاب به فرانسه و برای کسانی ست که فارسی نمی خوانند و از نویسنده می پرسیدند چرا انقلاب، آن هم یک انقلاب اسلامی در اواخر قرن بیستم؟! و او هم این کتاب را نوشت به ویژه برای نسل جوانی که در خارج از کشور پرورش یافته اند.

 

یکی سیرت نیکمردان شنو

سعدی

چه خوش گفت فردوسی پاک زا             دکه رحمت بر آن تربت پاک باد

میازار موری که دانه‌کش است               که جان دارد و جان شیرین خوش است

سیاه اندرون باشد و سنگدل                  که خواهد که موری شود تنگدل

 

به مناسبت روز دانشجو

محمد ملکی:

تشت رسوایی نظام به زیر افتاده و این بهترین موقعیت برای اتحاد و اعتراض همگانی است

دکتر محمد ملکی در مصاحبه با شبکه «دُرّ تی وی» با بیان تاریخچه مختصری از روز دانشجو گفت، درست ۱۰۰ روز بعد از کودتای ۲۸ مرداد بود که فضای رعب و وحشت در جامعه حاکم بود و عده زیادی از فعالان زندانی شده بودند، در حالی که زمزمه های محاکمه دکتر مصدق به گوش میرسید نهضت مقاومت ملی در اعتراض به سرکوبهای حکومت تظاهراتی را تدارک دید.

دکتر محمد ملکی گفت، از همه دانشجویان میخواهم که با همه مردم و سایر گروهها متحد شوند تا بتوانند این مملکت را نجات دهند، و شرایط امروز شرایط مناسبی است و نگذارید شعله های جنبش دادخواهی قربانیان تابستان ۶۷ فروکش کند و تا برقراری دادگاههای عادلانه از پای ننشینید.

 

به مناسبت روز دانشجو

بیانیه فراگیر دانشجویان کشور

اما در این روز که با نام ماست، سر آن داریم که نه ‌تنها با صدایی بلندتر از حقوق خویش به‌ مثابه دانشجو دفاع کنیم، بلکه از زندگی خود در جامعه نیز سخن بگوییم.

امروز گرد آمده ‌ایم. شانزده آذر، روزی نامیده از برای ما، تا صدای اعتراض ما در این روز به تمامی طنین ‌انداز شود. بیرون از اینجا که ما ایستاده‌ ایم، پشت حصارهای به ظاهر امن دانشگاه، حوادث و بحران‌ها روزبه ‌روز از پی هم می آیند و برهم می ‌افزایند. بهداشت، درمان و مسکن بدل به کالاهایی گران‌ بها شده ‌اند که وسع خریدشان از عهده بسیاری از مردم بیرون است.

 

هست فاسق را سه خصلت در نهاد              باشد اول در دلش حب فساد

حرفه‌اش آزردن خلق خداست                     دور دارد خویش را از راه راست

«عطار» پندنامه

دزد به جای پاسبان در قوه قضائیه ایران؛

مقام لاریجانی در مسابقه غارت اموال

- رباخواری و دزدی در جمهوری اسلامی، به شرط خودی‌ بودن، حلال‌تر از شیر مادر است

بازخوانی پرونده فساد مالی صادق لاریجانی و سازمان تحت مدیریت او، که ظاهرا مسئول رسیدگی به جرایم مالی است، نشان می ‌دهد که «رییس لاحق» قوه قضاییه‌ ی «حکومت عدل الهی» در ماراتن غارت اموال، با فاصله زیاد، از «رییس سابق» قوه مجریه و «دولت عدالت‌ محور» او عقب مانده است.

 

سعید امامی «سرباز راستین اسلام» که بود و چه کرد؟

ایرج مصداقی

سعید امامی در مورد اطلاع اصغر میرحجازی مسئول امنیتی «بیت رهبری» از قتل فروها اعتراف کرده بود:

«از روز قبل من تیم را آماده باش داده بودم و شب قبل هم شبیه ‌سازی عملیات را انجام دادیم، کار در سه گروه انجام شد: گروه اول را خودم سرپرستی کردم و در خیابان ظهیرالسلام مستقر شدیم و زاپاس بودیم تا مسئله‌ ای خلاف برنامه ‌ریزی اتفاق نیفتد. گروه دوم به سرپرستی مصطفی (مصطفی کاظمی معاون امنیت) بود که با نیروهایش در اطراف خانه متمرکز شده بود و رفت و آمدها را زیر نظر داشت. گروه سوم را سید صادق (مهرداد عالیخانی – معاون عملیات) سرپرستی می ‌کرد که به داخل منزل رفته بودند. قبلاً ما کروکی خانه را داشتیم و مشکلی نبود و تلفن خود منزل را هم چک کرده بودیم و می دانستیم که فقط آن دو نفر در خانه هستند. کار حدود یک ساعتی طول کشیده بود،...

 

جلوگیری از برگزاری مراسم کانون نویسندگان ایران

خشونت و دستگیری در مراسم یادبود پوینده و مختاری

در پی دعوت کانون نویسندگان ایران از مردم آزاده و دادخواه به مراسم هجدهمین سالگرد قتل تبهکارانه ‌ی جعفر پوینده و محمد مختاری در امامزاده طاهرِ کرج، روز جمعه ۱۲   آذر ۱۳۹۵ ساعت ۳ بعداز ظهر شمار زیادی از مردم و اعضای کانون در این محل حضور یافتند.  اما نیروهای امنیتی و انتظامی مانع ورود شرکت کنندگان به محوطه‌ ی گورستان شدند و با توحش و سبعیتی بی ‌سابقه از برگزاری مراسم جلوگیری کردند.

 

سنای آمریکا به تمدید قانون تحریم‌های ایران رای داد

اعتبار قانون تحریم ‌های ایران روز ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) به پایان می ‌رسد. این قانون که در ارتباط با برنامه هسته ‌ای و آزمایش موشک ‌های بالستیک ایران است، محدودیت ‌هایی را در زمینه ‌های تجاری، انرژی، دفاعی و صنایع بانکی برای تهران ایجاد می کند.

 

بیانیه کانون نویسندگان ایران:

به مناسبت هجدهمین سالگرد قتل تبهکارانه ی رهروان دلیر آزادی محمد مختاری و محمد جعفر پوینده

هجده سال از خزان هولناک سال ۱۳۷۷ گذشت. اما روشنایی هنوز در پرده‌ های تودرتو و تاریکِ ابهام زندانی ‌ست. هرچند در آن پاییز مرگبار شاخه‌ ها و برگ‌ های قتل‌ های سازمان یافته و سیاسی- عقیدتی نمایان شد، اما ریشه‌ های رویکرد ارتجاعی کشتار و حذف مخالفان و دگراندیشان نه تنها همچنان برجا مانده است بلکه سیر آن را می‌توان تا نخستین سال‌ های پاگرفتن حاکمیت جدید پی گرفت. حذف فیزیکی مخالفان و منتقدان در بسیاری از شهرها به گونه‌ ای شکل ‌گرفت که رعب و وحشت را در بدنه ‌ی جامعه بپراکند. پیام نمایندگان ستم روشن بود: هر صدای آزادی خواهانه ای را در گلو خفه می کنیم!

 

بنیاد عبدالرحمن برومند

کشتار زندانیان سیاسی ایران، ۱۳۶۷

روایت بازماندگان و اظهارات مسئولان

آنها پا پیش گذاشتند تا دربارۀ واقعیتی هولناک گواهی دهند. حاضر شدند به خاطر عدالت و حقیقت با خاطرات تلخ شان دوباره رو در رو شوند؛ با صبوری و همدلی به محدودیت های زمانی مصاحبه تن دادند؛ سال ها رنج را گاه در کمتر از ۳۰ دقیقه خلاصه کردند، درحالیکه حق این بود ساعتها صرف ضبط تک تک دقایق تجربه شان شود.

 

دنیا طلبان ز حرص مستند همه           موسی کش و فرعون پرستند همه

هر عهد که با خدای بستند همه          از دوستی حرص شکستند همه

«ابوسعید ابوالخیر» رباعیات

نامه آتنا دائمی از زندان؛

کتک خوردم اما نه در حال تجاوز به دانش آموزان بودم و نه در حال اختلاس

من آتنا دائمی از داخل زندان اوین می‌نویسم. زندانی که شده جایی برای عاشقانی که جز انسان و انسانیت دغدغه دیگری ندارند و زندانی سیاسی، عقیدتی و امنیتی خوانده می‌شوند.

بدانید و آگاه باشید!

صدای آتنا دائمی با این کارهای ظالمانه و ناعادلانه شما خفه نمی شود. خود را خسته نکنید و فراموش نکنید که رمز ماست ایستاده مردن!

 

حکم احمد منتظری؛ "دفاع شخصی مافیای قدرت و ثروت"

حکم سنگین صادرشده برای فرزند آیت ‌الله منتظری تنها به دلیل انتشار یک فایل صوتی مربوط به اعدام‌ های سال ۶۷ نگاه‌ ها را بار دیگر متوجه سیستم قضایی و امنیتی ایران کرده است. صدور چنین حکمی از کجا نشأت می ‌گیرد؟

احمد منتظری فرزند آیت ‌الله منتظری روزی که تصمیم به انتشار فایل صوتی گفت ‌وگوی پدرش با گروهی موسوم به "هیأت مرگ" را گرفت، احتمالا می‌ دانسته چه سرنوشتی در انتظارش هست؛ سرنوشتی شبیه پدرش.

 

هر یکی همچو دیو در تک و پوی       همه دور از خدا و دنیا جوی (سنایی)

مشهد:

یکی از مراکز فساد اقتصادی ایران

در حالی که سپرده‌ گذاران مؤسسه ‌های مالی میزان و ثامن ‌الحجج همچنان به دنبال راهی برای دریافت سپرده ‌های خود هستند، پرونده «پدیده» هر روز ابعاد تازه ‌ای به خود می ‌گیرد. دادستان تهران از بازداشت دو عضو هئیت مدیره مؤسسه اعتباری فرشتگان خبر داد.

مشهد شهر مذهبی ایران حالا به یکی از قطب ‌های فساد اقتصادی تبدیل شده است. در کنار آستان قدس رضوی که به تنهایی یک حکومت محلی در استان خراسان شکل داده است، مؤسسه های مالی و اعتباری نیز در این استان به یک مشکل بزرگ تبدیل شده‌ اند.

 

شرح عکس:

بدن یک دختر۲۸ ساله مشهدی پس از تحمل ۸۰ ضربه شلاق

معنی یک تا هشتاد رو من اون روز زیر ضربه ‌های مأمور زندان فهمیدم، می‌ زد و می‌ گفت ذکر بگو، خدا گناهاتو ببخشه. وقتی بلند شدم پشتم داغ بود، داشتم می‌ سوختم. فقط به یک طرف پشتم شلاق زده بود.

بیرون زندان یک دوست خیلی خوب و عزیز ایستاده بود داشت اشک می ‌ریخت وقتی دیدمش اونقدر دلم پر بود که بی اختیار داد می ‌زدم نه از درد، از اون همه توهین که گفتنش توی این چند خط هرگز نمی تونه گویای درد و حقارت و حس بی پناهی توی کشور خودت باشه...

 

در فضیلت عدالت

سنایی

دور گردون نگر که چون دون شد           جنبش اختران دگرگون شد

برکشید آسمان لئیمان را                       تیره کرد اختر کریمان را

خاک بر تارک ضعیفان بیخت                 آبروی همه شریفان ریخت

این لئیمان که سر برآوردند                   عادت و رسم دیگر آوردند

همه از دانش است دعویشان                 لیک بی دانشی است معنیشان

علمشان بهر فتنه انگیزی است              فضلشان از برای خونریزی است

بوی گند آید از فضایلشان                    دیو بگریزد از شمایلشا ن

 

میدونی،چرا نمیخوره؟

به یاد زندانیانی که در اعتصاب غدا هستند

فرداکاتور – طرح از شاهرخ حیدری                                                          منبع: رادیو فردا

 

اسرار و ناگفته های قتلهای زنجیره ای از زبان مهدی خزعلی

دکترمهدی خزعلی در ادامه به قتلهای کشیشان مسیحی، سعیدی سیرجانی، خانم فاطمه قائم مقامی، داریوش فروهر، پروانه فروهر، محمد مختاری و... پرداخت و گفت در آن زمان هم سعی میشد که این قتلها و جنایتها را به موساد، سازمان مجاهدین و... نسبت دهند، درست مانند ترور دانشمندان هسته ای، ولی کار بالا گرفت تا جایی که وزارت اطلاعات مجبور شد بیانیه دهد و او را به عناصر خودسر وزارت اطلاعات و باند «سعید امامی» نسبت دهد.

 

بازداشت دسته ‌جمعی شهروندان بهائی در شیراز

کیان ثابتی

حوالی غروب سه شنبه ۲  آذر ماه، ماموران اداره اطلاعات شیراز در یک اقدام هماهنگ و هم ‌‌‌زمان به منازل چهار شهروند بهائی مراجعه و پس از تفتیش کامل منازل و ضبط کتب و عکس های مذهبی، کامپیوترها، لپ تاپ‌ و موبایل‌ ها، پنج شهروند بهائی (نسیم کاشانی نژاد، لالا صالحی، پریسا سپهری، رضوان یزدانی و ثمر آشنایی) را بازداشت و به پلاک صد شیراز منتقل کردند.

 

خشونت بر زنان، موضوع بحث کاربران ایرانی در فضایی پر از خشونت

سوده راد فعال امور زنان و گروه ‌های به حاشیه رانده شده ‌ی جنسیتی می ‌گوید که "در جهانی زندگی می ‌کنیم که خشونت علیه گروه اجتماعی زنان، امری شایع و رایج است و هیچ‌ کس، حتی زنان از اعمال آن بصورت خودآگاه یا ناخودآگاه عاری نیستند." او آگاهی‌ بخشی را رمز پایان دادن به این مناسبات نابرابر و خشونت ‌آمیز می ‌داند و می ‌گوید که "همه با هم باید به هوشیاری جامعه و تغییر قوانین و البته عادت ‌های فرهنگی بیاندیشیم و در جهت آن کاری کنیم."

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.