نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2017‏/06‏/30

 

آرشیو ماه ژانویه ۲۰١۷

 

 

نمیر: سخنان طهماسب مظاهری یکی از کارگزاران نظام منحوس جمهوری اسلامی

بذل و بخشش‌های احمدی‌نژاد از جیب مردم ایران

● شرق: «در دولت پیش آقای احمدی‌ نژاد به من دستور داد که از اعتبارات بانک مرکزی ۵۰‌ میلیون دلار به لبنان کمک کنم که من گفتم این کار فقط با مصوبه مجلس یا دستور رهبری ممکن است و بعد گفتند کمک نکن ولی ۵۰‌ میلیون دلار در بانک مرکزی لبنان سپرده ‌گذاری کن که باز هم گفتم به ‌دلیل آنکه بانک مرکزی لبنان اعتبار لازم برای بازپرداخت سپرده را ندارد، نمی‌ شود، این کار را نمی ‌کنم که بعد از من کردند».

 

امنیت کدام ملت؟

حسن بهگر

● مدتی است موضوع امنیت ملی مورد توجه روشنفکران و کنشگران سیاسی واقع شده. رفتن به دنبال امنیت ملی، مستلزم اصل قرار دادن ملت است. اگر ملت را مرکز قرار ندهیم، صحبت از امنیت ملی بیجاست. ولی جمهوری اسلامی در تاریخ ایران حکومتی استثنایی است که ایران و ملت برایش اصل نبوده و نیست، مگر به عنوان وسیله و از سر ناچاری، چون وسیله ی دیگری ندارد که بخواهد از آن برای توسعه ی ایدئولوژیش بهره بگیرد. برای بسیاری از سردمداران این رژیم، تعلق به ایران امر ثانوی است، نه اصل.

 

گزارش دو بنیاد اروپائی:

بخش‌هائی از ایران غیرقابل سکونت می‌شود

جواد طالع

● دو بنیاد "هاینریش بل" و "اسمال مدیا" در آلمان و انگلستان با انتشار یک گزارش مشترک ١۶٠ صفحه ای هشدار دادند که بحران آب همواره مناطق بیشتری از ایران را غیرقابل سکونت می ‌کند. در این گزارش، ریشه‌ های بحران زیست محیطی ایران، نتایج آن در آینده و استراتژی لازم برای مقابله با آن بررسی شده است.

 

انتقاد اشتاین‌مایر از سیاست غرب در قبال سوریه

● فرانک ‌والتر ا‌شتاین ‌مایر در گفت ‌و گویی با روزنامه آلمانی ‌"زوددویچه تسایتونگ" غرب را به دلیل از دست ‌دادن فرصت ‌های مناسب برای برقراری صلح و ثبات در سوریه به باد انتقاد گرفت.    او می‌گوید که غرب هم در به ‌وجود آمدن بحران سوریه مقصر است.

 

ترامپ و نظم نوین جهانی

اشپیگل

● اکنون یک غول املاک و مستغلات به قدرتمندترین مرد جهان تبدیل ‌شده و به نظر می ‌رسد می ‌خواهد آمریکا را شبیه به یک بنگاه املاک عظیم اداره کند. ترامپ به دنبال معاملات پرسود است و افرادی که نتوانند در این رقابت پابه ‌پای او برسند، از قافله جا خواهند ماند.    مفاهیمی چون حقوق بشر و حمایت از اقلیت‌ ها در حیطه‌ ی فکری او جایی ندارند. تنها هدفش سودآوری آمریکا به‌ خصوص در تجارت جهانی است.

 

حقوق مردم و شهروندی

مردم کیانند؟

بخش یکم

محمد رضا خوبروی پاک

● در فرهنگ های پارسی، مردم به معنای آدمی، انس، انسان، آدمیزاده، شخص و بشر آمده است. ازمنطوق واژه مردم آدمی، شخص و انسان و از مفهوم آن گروه یا گروه های مردمی را می توان استنباط کرد. از این روی، می توان از واژه مردم مفهوم های موافق دیگری مانند خلق، ایل، طایفه، قوم و ملّت را نیز دریافت و اصطلاح حقوق مردم را هم برای فرد و هم برای گروه بکار گرفت.

 

نمیر: رذالتهای خامنه ایی و

نامه هشدارآمیز دایی علی خامنه‌ای به او

● سیدحسین میردامادی استاد بازنشسته الهیات دانشگاه فردوسی مشهد که دایی آیت ‌الله خامنه ‌ای با تاکید بر اینکه «هنوز زمان، کاملا از دست نرفته و از آفتاب رو به غروب عمر شاید رشحه ‌ای باقی باشد» به خواهرزاده خود توصیه کرده: «[تا] دیرتر از این نشده و دوران شما پایان نیافته و شیرازه امور به کل از‌هم ‌نپاشیده و مُلک و ملت از دست نرفته، مشی خود را تغییر دهید و این ناهنجاری‌ ها را جبران کنید.»

 

به مناسبت شانزدهم دی‌ ماه

اعتصاب مطبوعات:

نقش بختيار و خمينی و ماجرای يک دسيسه خيانت‌بار

”درباره من، هرچه می خواهيد بنويسيد و انتقاد کنيد. از سوی من اعتراضی نخواهيد شنيد. اما آن حرفی را که در آغاز بحث گفتم فراموش نکنيد صدای نعلين آخوندها از صدای چکمه نظاميان خطرناک تر است و در صورت به قدرت رسيدن آخوندها، شما خودتان نخستين قربانيان آن ها خواهيد بود. 

جواد طالعی

● اعضای هيئت مديره سنديکا، غروب روز پانزدهم دی ماه سال ۱۳۵۷ خورشيدی، طبق قرار قبلی، در خانه آقای بختيار به ديدار ايشان رفتند. من نيز، طبعا به عنوان عضو هيئت مديره در ميان آن ها بودم. ديدار، در فضائی دوستانه و تفاهم آميز برگزار شد. شادروان بختيار، ابتدا در چند جمله کوتاه توضيح داد که چرا در اين شرايط حساس با پذيرش پيشنهاد شاه برای خود دشمن تراشی کرده است. او توضيح داد که مملکت دارد به دست آخوندها می افتد و از ديد او صدای نعلين آخوندها حتی از صدای چکمه نظاميان خطرناک تر است. وی کوشيد ما را متقاعد کند که در صورت به قدرت رسيدن روحانيت شيعه، از آنجا که اساس تفکر شيعه بر تقليد است، حرف آخر را آقای خمينی خواهد زد و هرکه در مقابل حرف ايشان بايستد نابود خواهد شد.

 

شلاق خوردن یک خبرنگار در نجف‌آباد اصفهان

تصویری از وضعیت شماری از روزنامه‌نگاران در ایران/ کارتون از اسد بینا‌خواهی منبع: زمانه

● منابع خبری محلی از شلاق خوردن یک خبرنگار در نجف ‌آباد اصفهان خبر داده ‌اند. این خبر روز پنج‌شنبه ۱۶ دی منتشر شده و زمان اجرای این حکم به روز قبل از آن یعنی ۱۵ دی برمی ‌گردد.

 

شورای مرکزی جبهه ملی ایران:

دکتر سعید فاطمی به رحمت ایزدی پیوست

● با تاسف و اندوه فراوان از درگذشت جناب آقای دکتر سعید فاطمی عضو پیشین شورای مرکزی جبهه ملی ایران اطلاع یافتیم. ما این ضایعه را به خانواده ارجمند فاطمی و کلیه اعضاء و هواداران جبهه ملی ایران و به همه مردم شریف و حق شناس ایران تسلیت عرض می کنیم.

 

بزرگداشت دکتر سعید فاطمی آخرین بازمانده هیئت دولت دکتر محمد مصدق

● در روز دوم اگوست ۲۰۱۴، مراسم بزرگداشت دکتر سعید فاطمی در شهر آتلانتا برگزار شد. دکتر سعید فاطمی، استاد دانشگاه، ادیب ممتاز، روزنامه نگار شهیر، خواهر زاده دکتر حسین فاطمی و از زمره یاران جوان و معتمد دکتر مصدق، نخست وزیر فقید ایران است. او آخرین بازمانده از همکاران دولت وقت است که در روز تاریخی ۲۸ مرداد با دکتر مصدق در منزلش دیدار کردند

 

نمیر: جایگاه انسان در نظام مدعی «رهبری جهان اسلام»

گمان کردند بیمار افغانستانی‌ است، او را عمل نکردند

● روزنامه «جهان صنعت» گزارشی درباره وضعیت رسیدگی به بیماران در بیمارستان خمینی تهران منتشر کرده که بر اساس آن این بیمارستان از انجام عمل پیوند کبد بر روی بیماری که گمان می ‌رفته افغانستانی باشد خودداری کرده است.

طبق این گزارش، زن میانسالی از اهالی سیستان و بلوچستان که چند سالی است که در شهرستان گنبد در استان گلستان ساکن است پس از مدت‌ ها درد و مشکل کبدی، ۱۰ روز قبل به همراه خانواده به تهران آمده تا بنا به گفته پزشکان، پیوند کبد را در این بیمارستان انجام دهد.

 

نمیر: جایگاه انسان در نظام مدعی «رهبری جهان اسلام»

گمان کردند بیمار افغانستانی‌ است، او را عمل نکردند

● روزنامه «جهان صنعت» گزارشی درباره وضعیت رسیدگی به بیماران در بیمارستان خمینی تهران منتشر کرده که بر اساس آن این بیمارستان از انجام عمل پیوند کبد بر روی بیماری که گمان می ‌رفته افغانستانی باشد خودداری کرده است.

طبق این گزارش، زن میانسالی از اهالی سیستان و بلوچستان که چند سالی است که در شهرستان گنبد در استان گلستان ساکن است پس از مدت‌ ها درد و مشکل کبدی، ۱۰ روز قبل به همراه خانواده به تهران آمده تا بنا به گفته پزشکان، پیوند کبد را در این بیمارستان انجام دهد.

 

محمدعلی سرلک تیرخلاص‌زن دهه‌ی ۶۰ که روزگار خوشی ندارد

ایرج مصداقی

● یکی از زندانیان نوجوان که در بخش جهاد زندان کار می ‌کرد برایم تعریف کرد: «یک روز سرلک سراسمیه آمد جلوی دفتر مرکزی زندان، تعدادی پیرمرد را که به سختی راه می‌ رفتند، سوار مینی بوس قرمز رنگی کرد که شیشه‌ هایش رنگ شده بود. بعدش صدای رگبار شنیدیم و ده دقیقه بعد مینی ‌بوس را خالی برگرداند. جسد پیرمردها را هم که مثل لاشه گوشت گوسفند در وانت گذاشته بود، آورد. وانت را در کناری پارک کرد تا خون‌هایش برود تا روز بعد برای دفن به بیرون از اوین ببرند. با دیدن این صحنه یكی از پاسداران بخش موتوری با تأثر شدید گفت: این ‌گونه کشتن ناجوانمردانه است. من حاضرم تو خیابان و شرایط مساوی با این‌ ها مبارزه کنم اما نه اینطوری.» ظاهراً قربانیان مزبور معتقدان به دیانت بهایی بودند.

 

به مناسبت شانزدهم دی‌ ماه

برنامه دولت بختيار

دكتر شاپور بختيار نخست وزير امروز هنگام معرفی دولت در جلسه علنی مجلس شورای ملی اظهار داشت:

خداوندا مرا ياری ده كه در اين لحظات حساس كشورم و در اين مكان مقدس كه فضای آن طنين انداز صدای رادمردانی از جان گذشته بوده جز خير و صلاح مردم جز راستی و صداقت كلمه ای نگويم.

● رياست محترم مجلس شورای ملی، خانمها و آقايان، در تاريخ پرنشيب و فراز كشور كهن سال ما ايام تاريكی وجود داشت كه اگر بديده تحقيقی بنگريم، اغلب دست آورد غلبه اجانب در ايام تسلط موقت آنها بوده است. خطر كنونی كه موجوديت و وحدت كشور را تهديد ميكند. اگر بظاهر از درون كشور و معلول فساد و عدم لياقت دولت های ۲۵ ساله اخير بوده، روز به روز روشن تر ميشود كه يك توطئه بين المللی عظيمی برای تضعيف و خدای نخواسته تجاوز به موجوديت و حاكميت ايران است.

 

ماهیت رفورم و هواهای نفسانیِ قدرت سیاسی در ایران

ناصر کاخساز

● رفورم دینی به طور معمول در موقعیت اپوزیسیون قرار دارد. اعتقاد دینی که در قدرت سیاسی قرار بگیرد، به محافطه کاری گرایش پیدا می‌کند. نخست به این سبب که نمی‌تواند توده مردم را آزرده کند، مبادا پایه ای برای قدرت گیری رقیب بشوند. دوم به این سبب که برای کسی که در قدرت است مسئله‌ی پایه‌ای حفظ قدرت است. چون هدف از خواست تغییر، دست یابی به قدرت بوده است، که در موقعیت قدرت، تحصیل حاصل است.

 

«عفو بین‌الملل» خطاب به مقام‌های ایران:

دست از بازی با جان آرش صادقی بردارید

● «عفو بین‌الملل» در بیانیه‌ ای که ۱۳ دی ماه منتشر شده یادآوری کرده است که آرش صادقی، در اعتراض به ادامه حبس همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی، بیش از دو ماه است که در زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می ‌برد: «در حالی ‌که اعضای خانواده ‌اش می ‌گویند او خون بالا می ‌آورد و با مشکلات عمده قلب، کلیه و دستگاه تنفسی و گوارش روبه ‌رو است».

 

وآن ستمکاران که با هم محرم اند     گرگ هاشان آشنایان هم اند (فریدون مشیری)

پشت‌پرده بابک زنجانی:

دست‌های آلوده «نظام»

هیوا رضاپور

● بابک زنجانی آشناترین نام و «ویترین» بزرگ ‌ترین پرونده فساد اقتصادی چند سال اخیر ایران است. پرونده ‌ای که هم مسئولان قضائی و هم دولت از پیچیدگی‌ های و دست ‌های پشت پرده آن سخن می‌ گویند و هرازگاهی تهدید به افشاگری می ‌کنند و هیچ ‌گاه نیز نامی از خودی‌ ها به بیرون درز نمی ‌کند. 

 

هاشم خواستار نماینده ی معلمان ایران:

آقای خامنه ای، شما دنیای مردم ایران و خاورمیانه را جهنم کرده اید

● اعتصاب غذای آرش صادقی به مدت هفتاد روز لکه ی ننگی است بر دامن جمهوری اسلامی همچون دیگر ننگها که تا ابد پاک نخواهد شد چرا آزادش نمیکنید؟ آقای خامنه ای مردم انقلاب کردند که وضعیتشان بهتر شود نه اینکه از همه نظر بدتر شود!! شما دنیای مردم ایران و خاورمیانه را جهنم کرده اید که میخواهید آنها را به بهشت ببرید. در رژیم شاه حلبی آباد داشتیم، حالا آنها تبدیل به گور خواب شده اند، افتخار است؟

 

زمین‌خواری بنیاد علوی تحت لوای فعالیت خیریه و هدایای رهبری

بنیاد علوی ۲۶ سال است که به دستور آیت‌الله خامنه‌ای زیر نظر دفتر وی مشغول به فعالیت است.

سارا مدنی – شهروند خبرنگار،‌ تهران

● حاج حسین پیرمردی حدودا ۶۰ ساله است که به گفته خودش بنیاد علوی آنها را از زمین ‌شان در منطقه دریاکنار بیرون کرده،‌ بیش از ۲۰ سال است که همچنان به دنبال بازپس ‌گیری زمین ‌هایشان از این بنیاد هستند.

حاج حسین تنها فردی نیست بنیاد علوی آنها را در این منطقه از زمین‌ هایشان بیرون کرده؛ «سه چهار نفر بدبخت و بیچاره دیگر مثل ما را هم در همان سال‌ ها از زمین‌ های اطراف بیرون کردند و زمین‌هایشان را به تصرف خود در آورند.» او می‌ گوید فعالیت‌های بنیاد علوی محدود به منطقه دریاکنار نیست؛ در اطراف خزرشهر هم زمین ‌های زیادی را تصرف کردند و در محدوده ‌ای حدود ۱۰۰ هکتار ویلاسازی انجام دادند و حالا هم ویلاها را به فروش می ‌رسانند.

 

نامه سرگشاده زندانی بهایی به آملی لاریجانی:

کودک‌مان از پدر و مادر محروم است

● یک شهروند بهایی محبوس در بند زنان زندان اوین در یک نامه سرگشاده به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران نوشت که بازداشت همزمان او و همسرش به بی‌سرپرست ‌ماندن کودک شش ساله آنها انجامیده است.

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.