نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2017‏/06‏/30

 

آرشیو ماه فوریه ۲۰١۷

 

 

 

در صدق چنانکه ظاهر و باطن یک‌سان بود

جامی

ای گرو کرده زبان را به دروغ!

 

برده بهتان ز کلام تو فروغ!

این نه شایستهٔ هر دیده‌ورست،

 

که زبانت دگر و دل دگرست

از ره صدق و صفا دوری چند؟

 

دل قیری، رخ کافوری چند؟

روی در قاعدهٔ احسان کن!

 

ظاهر و باطن خود یک‌سان کن!

یک‌دل و یک جهت و یک‌رو باش!

 

وز دورویان جهان، یک سو باش!

 

کسانی که تروریست ها و خرابکاران را مردم می نامند! (بخش یکم)

تکمله ای در توضیح بعضی از مقولات و مفاهیم مقاله ی

سی و هشتمین سال تشکیل دولت شاپور بختیار

علی شاکری زند

● جنبش ملیون و آزادیخواهان ایران برای پیشرفت کار خود در برابر دیو دوسری چون جمهوری اسلامی باید بتواند مسائل باریک و بسیار پیچیده ای را از پیش پای خود بردارد. اگر ما درباره ی چند موضوع تاریخی بدیهی قادر به داوری سنجیده و موضعگیری بدور از تعصب، و دست کم تبادل نظر منطقی با یکدیگر نباشیم قافله ی ما تا به حشر لنگ خواهد بود و هیچیک از ایرانیان امروز رنگ آزادی را نخواهند دید، حتی اگر هم ایرانی در جهان پرآشوب کنونی باقی بماند.

 

در راه راست گرداندن چند ناراستی

(بخش یکم)

محمّد امینی

● اینک که پنجاه سال از درگذشت زنده یاد محمّد مصدّق می‌ گذرد، کارزار ناراست ‌گویی درباره‌ ی او، همچنان برپا است و تنور پراکندن دروغ، همچنان داغ!

یکی از پذیرفته ‌ترین ناراستی ‌ها درباره ‌ی مصدّق، این اتّهام است که او بارها پیشنهادهای منطقی ایالات متّحد آمریکا و بریتانیا را برای برون رفت از بحران نفت نپذیرفت و اقتصاد ایران را با ورشکستگی روبه روساخت و زمینه ‌ی کودتا را فراهم گرداند.

 

شیخ محمد یزدی رئیس قوه قضائیه که چماقدار بسیج می‌کرد

ایرج مصداقی

● «بعد به نزد باجناقمان مرحوم محسن‌آقا رفتم و از او خواستم تا حاج غلام را خبر کند. حاج غلام، شخص قوی و تنومندی بود که خیلی‌ها از او می‌ترسیدند و سرش درد می‌کرد برای کارهای بزن بهادری! هر وقت در جایی به بن بست کشیده می‌‌شد و تکلیف احساس می‌کردیم، به حاج غلام متوسل می‌شدیم و او هم خودش را ملزم می‌کرد تا کاری را که از او خواسته‌ایم تمام و کمال انجام دهد....

 

به مناسبت سی و هشتمین سال تشکیل دولت ملی بختیار

صدیقی، بختیار، برومند، سنجابی، شریعتمداری، خمینی

نگاهی به مناسبات و گفت و گوهای رهبران ملی و سران مذهبی در آخرین ماههای ۱۳۵۷

بخش سوم

نوبت خطرکردن بختیار برای

نجات کشور از سقوط در پرتگاهی

که به سوی آن می رفت

علی شاکری زند

● اگر از این فرصت هم استفاده  نشده بود نسل های کنونی و آینده ی کشور می توانستند بگویند که ملت ایران از ابتدا شایستگی انقلاب مشروطه و نظام قانونی پیشرفته ی آن را نداشته، چون در لحظه ای که اساس مشروطیت در برابر بزرگترین خطر، خطر درهم پیچیده شدن تومار آن و جانشینی اش با یک نظام هولناک توتالیتر، قرار گرفت حتی یک صدا هم برای اعلام خطر به مردم و دفاع از حقوق اساسی ملت از سراسر این کشور برنخاست.

خمینی که افراد را مرعوب می کرد، به هر شکل که می خواست به خدمت می گرفت و سپس با تحقیر به دور می افکند نتوانست با بختیار اینگونه رفتار کند. بختیار در برابر خودسری و تکبر دیوانه وارِ او از شرف و آزادگی ایرانی بودن دفاع کرد.

 

چهار روایت شخصی از جنایات داعشی جمهوری اسلامی

مجید محمدی

● وقتی داعش و جمهوری اسلامی رژیم‌ های مشابه هم معرفی می‌ شوند، افرادی به جنایات وحشیانه ‌ی داعش در چند سال گذشته اشاره کرده جمهوری اسلامی را رژیمی متفاوت توصیف می ‌کنند. آنها می‌خواهند از دشمنی داعش و جمهوری اسلامی چنین نتیجه بگیرند که این دو ماهیتا با هم متفاوت هستند. حتی اصلاح‌ طلبانی که خود جمهوری اسلامی و طالبان را در دهه ‌ی هفتاد مشابه هم می ‌دانستند امروز از اینکه داعش و جمهوری اسلامی با هم مشابه معرفی شوند آزرده خاطر می ‌شوند.

 

از ستون« خمینی» به ستون «ملی مذهبی» فرجی نیست؟

حسن بهگر

● پس از انقلاب هنگامی که حساب ها غلط از آب در آمد، برخی از فعالان سیاسی از تنگی قافیه این جمله را که روزی کسروی از سر طعنه به کار برده بود، به عنوان پند و حکمت تاریخی تکرار می کردند که ما یک حکومت به آخوندها بدهکار بودیم. حرف نشانه ی خردمندی نبود، علامت سپر انداختن بود. این تسلیم و وادادگی داستان دراز دارد و تا به امروز به شیوه های گوناگون ادامه داشته: 

 

هادی غفاری شکنجه‌‌گری در لباس «اصلاح‌طلبی»

ایرج مصداقی

● غفاری به خاطر روحیه‌ی ماجراجویانه‌ای که داشت به یکی از فعال‌ترین چهره‌ها در روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن تبدیل شد و از آن‌جایی که در ارتش آموزش نظامی دیده بود شخصاً در حمله مسلحانه به پادگان‌های نظامی و از جمله درگیری با نیروهای گارد در فرح‌آباد شرکت داشت.

«کشور مال ما بود. در اختیار ما و در قبضه قدرت ما بود. لازم نبود کسی به ما بگوید برو یا بیا. ما همه رفتارهایمان را با امام هماهنگ می‌کردیم.» (۱)

 

ای نشسته خوش و بر تخت کشیده نخ

«ناصرخسرو» دیوان اشعار

ای نشسته خوش و بر تخت کشیده نخ

 

گر نخ و تخت بماندت چنین بخ بخ

نیک بنگر که همی مرکب عمر تو

 

همه بر تخت همی تازد و هم بر نخ

تو نشسته خوش و عمر تو همی پرد

 

مرغ کردار و برو مرگ نهاده فخ

برتو، ای فاخته، آن فخ ترنجیده

 

ناگهان گر بجهد تا نکنی «آوخ»

 

گزارش نهضت مقاومت ملی ایران- شاخه ی هند

به مناسبت سی و هشتمین سالگرد ضد انقلاب اسلامی در ایران

● به مناسبت سی و هشتمین سالگرد ضد انقلاب اسلامی در ایران، نهضت مقاومت ملی ایران- شاخه ی هند روز ۱۱ فوریه ۲۰۱۷ جلسه ی همبستگی در اعتراض به ادامه ی حکومت هرج و مرج و بی قانونی در ایران  با حضور اعضاء و هواداران نهضت مقاومت ملی ایران برگذار کرد. شرکت کنندگان روز ۲۲ بهمن را روز سیاه تاریخ کشور نامیده و درباره ی ویرانگریهای رژیم جمهوری اسلامی در این ۳۸ سال به بحث و گفتگو پرداختند.

 

به مناسبت سی و هشتمین سال تشکیل دولت ملی بختیار

صدیقی، بختیار، برومند، سنجابی، شریعتمداری، خمینی

نگاهی به مناسبات و گفت و گوهای رهبران ملی و سران مذهبی در آخرین ماههای ۱۳۵۷

بخش دوم

آیا نظام مشروطه منسوخ شده بود؟

جلوگیری از نخست  وزیری صدیقی

و نوبت خطرکردن بختیار

علی شاکری زند

● ـ " نه آقا ! به شما گفته شده بود به کانادا بروید، گفته نشده بود به پاریس بروید. پاریس سرِ راه شما بود... اما در مورد خمینی، شما می توانستید با او دیدار کنید؛ ببینید چه در سر دارد. شما پیش از آن هیچگاه این ابلیس را ندیده بودید؛ دانستن اینکه چگونه فکر می کند و نیاتش چیست می توانست مفید باشد؛ بعد از آن ما می توانستیم موضع مناسبی بگیریم."

ـ «"نه، شما حق نداشتید اینگونه عمل کنید. من تسلیم نمی شوم. آینده ی ایران هرچه باشد خمینی و دستگاه ملایانش و دارودسته ای که برای آتش زدن و بمب گذاری فرستاده است خطرناک تر است. ... شما حق ندارید ما را تسلیم مردمانی نادان کنید، کشور را به چنان تاریک اندیشی تحویل دهید که با یک سیر قهقرایی به آغاز تاریخ پرتاب شود..."»

 

دروغ بزرگ انقلاب اسلامی:

قدرت سیاسی از لوله تفنگ خارج می شود

حمید آقایی

● این واقعیت غیر قابل انکار است که خمینی تنها از طریق خشونت و از راه لوله تفنگ اسلام سیاسی و انقلابی را حاکم گردانید و همانطور که لنین گفته بود که قدرت سیاسی از راه انقلاب و کسب قدرت از طریق کودتا و دیکتاتوری می گذرد، این راه و روش را به طرفداران خود بسیار خوب فهماند؛ و البته آنانی را که طور دیگری می اندیشیدند، بتدریج حذف نمود. رشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان تنها قدرت اصلی حاکم بر کشورمان و پروژه ماجراجویانه هسته ای برای کسب قدرت تولید سلاح اتمی و سرمایه گذاری های سرسام آور نظامی به بهانه حفظ امنیت ملی نشانه های اصلی این خط مشی بازمانده از انقلابهای قرن بیستم می باشند

 

مصاحبه استاد احسان هوشمند پژوهشگر مسائل قومیتی در ایران

● به نظر می ‌آید که پیش از این‌ که به تعریف قومیت در جامعه‌ ی ایران بپردازیم، به این نکته باید توجه کنیم که در اساس در جامعه‌ ی ایران، همه ‌ی گروه‌ها و همه ‌ی مردم ایران سهمی در ساختن تمدن ایرانی داشته ‌اند. آن‌ چه ما به عنوان تمدن ایرانی می‌ شناسیم ماحصل تعامل و تلا‌ش همه‌ ی ایرانیانی است که در گوشه و کنار کشور ساکن بوده ‌اند؛ جنوب، شمال، غرب، شرق و مرکز کشور. به نوعی، همه در اعتلا‌ی این فرهنگ و حتا تلا‌ش برای انعکاس این فرهنگ در حوزه‌ های تمدّن دیگر سهم داشته ‌اند.

نکته ‌ی بعدی که در این حوزه خیلی حائز اهمیت است، این است که ما هیچ ‌وقت در ایران درگیری و نزاع بین گروه‌ های مختلف اجتماعی را مشاهده نکرده ‌ایم. البته اعتراض ‌ها به دولت، اعتراض به حاکمیت بوده است، اما درگیری بین قوم ‌ها در ابعاد وسیع و یا نسل‌کشی قومی - آن‌ چنان که در اروپای غربی یا بالکان و یا سایر نقاط جهان نمونه‌ های آن ‌را دیده ‌ایم - در ایران نداشته ‌ایم. در هیچ دوره ‌ی تاریخی نه تنها نمی‌توان از درگیری میان قوم‌ های ایرانی سخن گفت، بلکه نشانه‌ هایی از پیوستگی عمیق اجتماعی میان همه‌ی ایرانیان و قوم‌ های ایرانی، هم توسط محققان بی ‌طرف و پژوهش ‌های میدانی متعدد نشان داده شده است و هم در یک مطالعه‌ ی عادی قابل مشاهده و بررسی است. 

 

عفونت‌های انقلاب اسلامی

(یک خاطره و دو عکس)

مسعود نقره‌کار

● جمعیت را كنار زد، قمه‌ی بزرگی از غلافی كه به ساق‌ پایش بسته بود، بیرون كشید. سرگرد چشم‌هایش هنوز بسته بود و سر بسوی آسمان داشت. قمه را درون گلوی سرگرد فرو كرد، دهانش به‌ یكباره باز شد، و فریادی جانخراش هیاهوها به زیر كشید. قمه را از گلو بیرون كشید، خون بیرون جهید. قمه را درون سینه‌اش فرو كرد و... جمعیت هلهله كرد.

 

به مناسبت شانزدهم دی‌ ماه

سعيد بشيرتاش

روزشمار دولت بختیار

یک شنبه بیست ودوم بهمن١٣۵٧

برای مراجعه به لیست روزهای قبل اینجا کلید کنید

 

به مناسبت سی و هشتمین سال تشکیل دولت ملی بختیار

صدیقی، بختیار، برومند، سنجابی، شریعتمداری، خمینی

نگاهی به مناسبات و گفت و گوهای رهبران ملی و سران مذهبی در آخرین ماههای ۱۳۵۷ 

بخش یکم

علی شاکری زند

● پیش از این به تفصیل از دیدارهای دکتر عبدالرحمن برومند، عضو علی البدل هیأت اجرایی جبهه ملی ایران، با خمینی در نوفل لوشاتو، در سال ۱۳۵۷ سخن گفته نقل قول هایی برگرفته از خاطرات آن زنده یاد که به اهتمام ضیاءِ صدقی و برای دانشگاه هاروارد ضبط شده بود، آورده و دیده بودیم که چگونه وی در نخستین این دیدار ها نتیجه می گیرد که آن مرد نه عرق ملی دارد و نه مرد خداست (می گوید کار او جنبه ی الهی نداشت) و بطور کلی ریاکار و «سالوس» نیز هست.

 

سرنوشت مبهم میلیاردها دلار پول ایران در عمان و چین

● پول‌ های آزاد شده ایران در جریان مذاکرات هسته ‌ای به عمان منتقل شده[است]. این کشور اکنون می‌گوید توان بازپس دادن آن را ندارد. در چین نیز ایران دست ‌کم ۱۸ میلیارد دلار پول بلوکه شده دارد، اما نمی‌ تواند به آن دسترسی داشته باشد.

 

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد

● دولت آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی اخیر ایران ۲۵ شرکت‌ و افراد دست ‌اندرکار در برنامه موشکی این کشور را مشمول تحریم کرد. ایران این تحریم‌ ها را مغایر قطعنامه سازمان ملل خوانده و تهدید به مقابله به مثل کرده است.

 

صیادان ایرانی در دست دزدان دریایی:

به ما کمک کنید!

● صیادان ایرانی که به اسارت دزدان دریایی سومالی درآمده ‌اند برای آزادی خود از مردم ایران و جهانیان کمک خواسته ‌اند. مقام‌ های ایرانی به دلیل قطع رابطه با سومالی تابحال اقدامی نکرده ‌اند. از سرنوشت گروگان‌ ها اطلاع دقیقی نیست.

 

اعدام ۸۷ نفر در ماه ژانویه؛ هر ۹ ساعت یک اعدام

● حقوق بشر ایران، ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۵:  آمار جمع آوری شده نشان می‌دهد در ماه اول از سال ۲۰۱۷ حکومت ایران ۸۷ نفر را اعدام کرده که شامل اعدام دو نوجوان و ۶ نفر در ملأ عام نیز می‌شود.

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.