نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2017‏/06‏/30

 

آرشیو ماه آپریل ۲۰١۷

 

 

 

تهران – جبهه ملی ایران

روز جهانی کارگر بر کارگران شریف ایران زمین فرخنده باد

● یازدهم اردیبهشت، روز جهانی کارگر فرا رسیده است. در حالیکه کارگران ایران از جهات مختلف در شرایط نامناسبی به سر می برند. بر اساس مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۶ به مبلغ نهصد وسی هزار تومان تعیین شده است. با نگاهی به فهرست قیمت ها، از قبیل اجاره مسکن، هزینه خوراک و پوشاک، هزینه بهداشت ودرمان، هزینه مدرسه فرزندان وسایر هزینه های یومیه، به سادگی درمی یابیم که با این سطح دستمزد، کارگران شریف ایران، در این سرزمین ثروتمند، با چه زندگی مشقت بار و در چه فاصله ی نازلی از خط فقر و با چه محرومیت هایی باید روزگار را سپری نمایند. 

 

ع. اروند

دلائل پنجگانه ی

یک «اصلاح طلب» طنز نویس خوش قریحه

برای شرکت در انتخابات

● پس از قرائت دلائل پنجگانه ی این آقای طنز نویس، که به لحنی سخت جدی نوشته شده بود ابتدا اما به علت سستی براهین به طنز هم بی شباهت نبود، تصور کردم که این دلائل او نیز بر سبیل طنز آورده شده است. پس از قرائت مقاله ی دیگر او در ذمّ همه ی خلقیات هموطنانش، که  او خود را در میان آنان یک استثنا تصورکرده بود، متوجه شدم که نه! آن پنج دلیل را هم به جِدِّ سر هم کرده است. 

 

فریدون خاوند (تحلیلگر اقتصادی)

فوران «پوپولیسم» در انتخابات ریاست جمهوری ایران

● انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ با شعارهای «پوپولیستی» به پیروزی رسید. انقلابیونی که نظام جمهوری اسلامی را بر اریکه قدرت نشاندند، از رهبران آن نپرسیدند که چگونه می‌ خواهند به وعده‌ های شیرین خود به ویژه در عرصه اقتصادی جامه عمل بپوشانند. همین «پوپولیسم» به قانون اساسی جمهوری اسلامی راه یافته است. در مقدمه این قانون می‌ خوانیم که «برنامه اقتصاد اسلامی فراهم آوردن زمینه مناسب برای بروز خلاقیت ‌های متفاوت انسانی است و بدین جهت تأمین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او بر عهده حکومت اسلامی است».

 

علی شاکری زند

در چنگال جمهوری اسلامی

اسارت تا کی؟

«انتخابات» کاذب را هرچه یکصدا تر تحریم کنیم!

بخش یکم:

نظامی که سرکردگانش نیز در انتظار سقوط آن بسر می برند!

 ● برای این حاکمان که همواره با کمال صراحت گفته اند که دموکراسی را غربی می دانند و به آن عقیده ای ندارند، این انتخابات با رأی به نامزدهای مورد قبول ولی فقیه و در حقیقت بیعت با ولی فقیه است، یعنی رأی مجدد به سند اسارت خود.

در چنین وضعی و با چنین قانونی است که به مردم می گویند بیایید رییس جمهوری انتخاب کنید! آیا چنین انتخاباتی را می توان جز یک نمایش شعبده چیز دیگری شمرد؟ و آیا چنین عملی علاوه بر گرفتن گواهی اسارت مردم از دست خود مردم اهانت به شعور آنان و عزت و شرف ملی آنان نیست؟

 

یوسف مصدقی

مرگ در آب

● علاقه و همزادپنداری رفسنجانی به امیرکبیر شهره ‌ی خاص و عام بود. در سی ‌و سه سالگی یک فقره کتاب ‌سازی هم در باب امیر مرتکب شده بود که هر چند در میان اهل فن و دانشجویان تاریخ قدر و منزلتی پیدا نکرد اما برای خودش بسیار عزیز بود. حتی در آخرین روزهای عمر هم با خواندن بخشی از آن(۱۳)  برای عده‌ای از ملاقات ‌کنندگانش(۱۴) و گریستن به عاقبتِ کارِ امیرکبیر، نمایشِ یک نفره‌ ی سوزناکی اجرا کرد. فارغ از اینکه قبایِ امیرکبیری بر تنش زار می‌ زد، درکِ سطحی‌ اش از مدرنیته و استعمارستیزی در همین کتاب هویداست. با وجود شهرتش به دوراندیشی، مثل باقیِ همپالکی‌ هایش استادِ گزنکرده‌ پاره‌ کردن بود و وقتی هم که زمام امور مملکت به دستش افتاد مدرن ‌شدن را به ساخت‌ و سازِ ساختمان و پل و جاده محدود کرد. با سدسازی ‌های بیجا و بی‌ مطالعه، تالاب ‌ها و دریاچه‌ های کشور را خشک کرد و ریشه کشاورزیِ نیمه‌ جانِ مملکت را سوزاند. دارالفنونش هم شد دانشگاه آزاد اسلامی که به دولتمردانِ جیم ‌الفی، بدون داشتنِ دیپلم دکترا می‌ داد و البته قُلّکی هم بود برای خانواده ‌اش و دار و دسته‌ای که دور و برِ خود جمع کرده بودند.

 

نظارت بر انتخابات و حکومت‌های خودکامه و ایدئولوژیک

● در یک نظام دموکراتیک، نظارت بر روند برگزاری انتخابات حق هر کس است. در پی به پیشینه نظارت انتخاباتی، اصول نظارت و غیرممکن بودن آن در حکومت‌های خودکامه و ایدئولوژیک مانند جمهوری اسلامی ایران پرداخته می‌شود.

 

سخنرانی دکتر حسین موسویان رئیس هیت اجرائیه جبهه ملی ایران

به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد ادیب برومند

● در روز جمعه اول اردیبهشت ماه ۹۶ مراسم چهلمین روز درگذشت استاد ادیب برومند رئیس شورای مرکزی و هیئت رهبری جبهه ملی ایران برگزار گردید. در این مراسم که تعداد زیادی از شخصیتها و اعضای گروه های ملی حضور داشتند دکتر حسین موسویان در شرح زندگی آقای ادیب برومند سخنانی بیان داشت که متن این سخنرانی به شرح زیر است:

 

افزایش هزینه‌های نظامی جهان در سال گذشته میلادی

● بر اساس تازه‌ ترین آمار موسسه بین ‌المللی پژوهش‌ های صلح استکهلم هزینه‌ نظامی جهان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۷۰۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به ۲۰۱۵ افزایشی ۴ /۰ درصدی به ‌شمار می‌ رود. آمریکا همچنان در صدر است.

 

علی شاکری زند

نامه ی سرگشاده به نامزدهای

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

و رأی دهندگان به آنان

● اگرچه وطندوستان و دموکرات های ایرانی با هرگونه دخالت قدرت های خارجی برای تغییر نظام کشورشان به شدت مخالف اند، اما در همان حال هرگونه خوشرفتاری همدستانه نسبت به همین رژیم یا طرح هایی از نوع همکاری با آن را که در فشار و ستم نسبت به مردم ایران گستاخ ترش می سازد، به همان اندازه نسبت به ملت خود غیردوستانه بشمار می آورند.

 

جمهوریت در ایران، یک گام به پیش دو گام به پس

● می ‌توان گفت که جمهوری اسلامی محصول انقلابی است که "مشروعه ‌خواهان" رهبری آن را به دست داشتند. همان‌ گونه که پیشتر اشاره شد در بزنگاه‌ های تاریخی روحانیون با استقرار "حاکمیت مردم در شکل جمهوری" مخالفت داشته ‌اند. اگر آنها در سال ۵۷ به پذیرش "لفظی" جمهوری تن دادند، به فرم و محتوای آن باور نداشتند و قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز با اصل ولایت فقیه، شکل حقوقی این "تمرد" از اشکال متعارف جمهوری در جهان است. تقریباً تنظیم همه قوانین در ایران مشروط به این است که با "موازین اسلامی" مطابقت داشته باشند. این مطابقت نیز سرانجام از سوی نهادهای انتصابی مشخص می ‌شود.

 

نامه ﻤﺣمد نوری زاد به رهبر:

ما اگر می رویم، شما بمانید

● شما مقصر اصلیِ داستان خفت بارِهسته ای هستید. در هر کشور فهیمی اگر این خفت و این خسارت، سامان پذیرفته بود، حتماً بانی و بانیانِ این خسارت بزرگ به گردونه ی نفرتِ مردم و به صلابتِ قانون سپرده می شدند. شما اما بی یک ذره احساس گناه و خطا، همچنان طلبکار و حق بجانب، می خورید و می خوابید و سخن می گویید و برای همگان خط و نشان می کشید. اصلاً نه انگار با امضای شخص شما و با زخم عمیقِ خنجرِاین خسارت بزرگ، کشور به دریوزگی های بین المللی درافتاده و سرمایه های نقدش به تاراج رفته و جز بی آبرویی برایش نمانده. اگر شهامت می کردید از چهره ی گلِ عزیزانِ خود، به چهره ی دختران و بانوان تن فروشِ ایرانی چشم بدوانید، می توانستید مختصرکی از طعمِ سوزِ آن زخم عمیقِ خنجرِ خویش را بچشید. البته اگر شهامتش را می داشتید. بسیجیان تان که می گویند دارید. سیخی یک ملیون.

 

حسن بهگر

نگاه لازمی به کارنامه ی سردار اصلاحات

● در جامعه ی ما رقابت سیاسی موجود نیست، بلکه همان طور که خیزش انقلابی مردم غصب شد قدرت سیاسی هم غصبی است. این از دست آن یکی قاپ می زند، آن از دست این. نعل وارونه می زنند و هزار حقه سوار می کنند تا خود را موجه جلوه دهند و دیگری را نادرست و این دور و تسلسل ادامه دارد. آنها که در این میان نادیده گرفته می شوند مردم هستند. مردم صاحبان اصلی حاکمیت که از آنها سلب قدرت شده در غیاب احزاب سیاسی و رسانه های آزاد به دنبال سراب از این آخوند به آخوند دیگر پناه می برند.

 

دل‌نوشته نرگس محمدی در پی اجرای حکم جدید زندانش

● دلباختگان قدرت، گمان می‌ برند که کارکرد زندان پشیمان ‌سازی و برگشت‌ پذیری زندانی و ماحصل آن درد و رنج است. نمی‌ توانند باور کنند که روی دیگر رنج ناشی از سلب آزادی از انسان آرمان‌ خواه، بارور شدن باورهای او و محکم شدن اراده اوست و اینجاست که فرد زندانی، علی‌ رغم باختن آزادی تنزل یافته انسان به بودن در خیابان و خانه، حلقه‌ های مفقوده زندگی و انسان بودنش را می‌ یابد و با رضایت، از آزادی کاذب چشم می ‌پوشد و با آزادگی ‌ایی که به ازای از دست دادن آزاد بودنش به دست آمده، آرام می ‌گیرد.

 

مفهوم انتخابات و کارکرد آن در دمکراسی‌های مدرن

● اصل انتخابات آزاد در جوامع دمکراتیک، سازوکاری برای تقسیم قدرت و مشروعیت بخشیدن به نهادهای حکومت است. تنها با این سازوکار است که می ‌توان منازعات سیاسی را از طریق مسالمت ‌آمیز رفع کرد و به وفاق اجتماعی دست یافت.

انتخاب یعنی برخورداری از این فرصت و امکان که آدمی از میان چند یا دست‌ کم دو پیشنهاد یا بدیل، یکی را آزادانه برگزیند. بر این پایه، موضوع کانونی در هر انتخابی این است که بدیل ‌ها تا چه اندازه واقعی هستند، تصمیم‌ گیری به سود یک گزینه تا چه اندازه آزادانه صورت می‌ گیرد و این تصمیم‌ گیری تا چه اندازه بر امر برگزیده تاثیر می ‌گذارد.

 

عفو بین الملل؛ سال ۲۰۱۶ اجرای اعدام کاهش و صدور حکم آن افزایش یافت

● در سال ۲۰۱۶، بجز چین ۸۳ درصد از مجموع اجرای مجازات اعدام در چهار کشور ایران، عربستان سعودی، عراق و پاکستان صورت گرفته است. در ایران ۵۶۷، در عربستان سعودی ۱۵۴، در عراق بیش از ۸۸ و در پاکستان ۸۷ مورد مجازات اعدام به اجرا در آمده است.

 

اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ۸۲ مقام ایرانی را به دلیل «نقض جدی حقوق بشر» تمدید کرد

● اتحادیه اروپا روز سه ‌شنبه ۲۲ فروردین تحریم ‌ها علیه ایران به دلیل «نقض جدی حقوق بشر» را تا یکسال دیگر تمدید کرد. این تحریم ‌ها نخستین بار شش سال پیش علیه مقام‌ های ایران وضع شد.

 

حمید آقایی

آیا نظم نوین جهانی از مسیر ناسیونالیسم نو می گذرد؟

● پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تصور برخی از نظریه پردازان بر این بود که تاریخ با پیروزی لیبرالیسم به پایان خود نزدیک شده است، و با حذف نظامهای کمونیستی، جامعه جهانی از این به بعد بسوی گسترش و جهانی شدن اندیشه لیبرالیسم پیش خواهد رفت. کاپیتالیسم، موتور محرکه این فرایند، اما بنا به خصلت ذاتی اش قانع به محدود ماندن در مرزهای جغرافیایی زادگاه خود نبود، و حال که رقیبی در برابر خود نمی دیدید، آغازگر نظم جهانی جدیدی گردید. نظمی نئولیبرالیستی که از منظر اقتصادی و مالی نه تنها مرزی برای خود نمی شناخت بلکه حاکمیت ملی کشورها را نیز مانع رشد خود می دید.

 

م- سحر

یک همدانی ی «همه چیزدان» که خود را «فارس» معرفی می کند!

در حالیکه ظاهراً معنای «فارس» را به درستی ندانسته است!

به راستی چه دست هایی و به چه دلیلی ایشان را کاندایدای نوبل صلح کردند و آن نشان را به چارقد و چاقچور او دوختند؟

● مدالی که متأسفانه تاکنون به هیچ درد ایرانیان نخورده است بلکه بیشتر مصرف لابیگری های ایشان به نفع حکومت اسلامی و تبلیغ نوعی اسلامیسم سیاسی شده است. پس چرا این مدال بی خاصیت را به رخ ملت ایران می کشد؟

و چرا در مصاحبه اش می گوید «جایزه نوبل من جایزه فارس ها نیست جایزه همه اقوام است» و با چنین جمله ای هم عدم دانایی خود را درباره مفهوم «فارس» نمایان می سازد و هم با استفاده از گفتار و واژگان نااصل و ریخته گری شده و قوم گرایانه که ظاهراً ریشه در رسوبات افکار تودایستی دارد، مثل باقی تجزیه طلب ها همان ترجیع بندهای ۸۰ ساله را تکرار می کند هم نوبل صلحش را تحفه ای تلقی می كند كه گویی به مردم ایران صدقه داده اند و از آن برای ملت ایران آبی گرم خواهد شد!؟

 

مصاحبه با دکتر بختیار درباره ی نمایندگان مجلس

استعفای نمايندگان مجلس

● سئوال - آقای دكتر بختيار، بسياری از نمايندگان مجلس كه چگونگی وكيل شدنشان و وابستگی شان به رژيم شاه برای همه معلوم است،‌ بدستور خمينی استعفا دادند و قصد داشتند كه مجلس را از اكثريت بياندازند و پايه های حكومت را كه مبتنی بر قانون اساسی بود سست كنند نظرتان در اين مورد چيست؟

 دكتر بختيار- اين متأسفانه واقعيت است. اولاً اينها وكيل مردم نبودند و اين را بنده قبلاً هم عرض كردم. ولی بهمان دلائلی كه گفتم بی مجلسی را صلاح نميدانستم، و تا آنجائيكه ميشد با اينها مماشات كردم. البته اگر ميخواستند حرفهای خارج از منطق بزنند امكان انحلال هم بر طبق قانون اساسی بود و انتخابات آزاد هم، اگر كه آنقدر مملكت آشفته نبود شايد خيلی زودتر انتخابات را شروع ميكردم. ولی در آن شرايط ميسر نبود.

 

ع. اروند

ولادیمیر مهربان

● ولادیمیر پوتین مهربان؛ چه مرد انساندوستی! با دیدگانی پراندوه، دسته گلی از گلسرخ های آتشین را به محل حادثه ی انفجار در مترو ی پتروگراد برد و به سوی انبوه دسته گل هایی که مردم نثار کشته شدگان سوء قصد کرده بودند به نشان تواضع تا نزدیک زمین خم شد و گل های زیبای خود را با جهانی از مهر و عطوفت درکنار گلهای دیگر قرار داد. 

 

مصطفی بادکوبه ای (امید)

وطن یعنی...

● وطن یعنی «شفا»، «قانون»، «اشارات»

 

خرد بنشسته در قلب عبارات

«نظامی» خوش سرود آن پیر کامل:

 

«زمین باشد تن و ایران ما دل»

 

جنبش‌های دینی ایرانی در قرن‌های دوم و سوم هجری

نوشته دکتر غلام‌حسین صدیقی

دکتر غلام‌حسین صدیقی در بحبوحه انقلاب با بازگشت خمینی:

«روزی خواهد آمد که شما در عرصه بین‌المللی از آوردن نام ایران و ایرانی خجل و شرمسار باشید».

«بزرگترین عیب ما بی‌انصافی است. بی‌انصافی دردآوری درباره‌ی دیگران»

● در میان آثاری که به بررسی موضوع مذکور می‌ پردازند کتاب «جنبش‌های دینی ایرانی در قرن‌های دوم و سوم هجری» نوشته دکتر غلام‌حسین صدیقی از کتب تحلیلی است که نگاهی جامعه ‌شناختی به فضای دینی پیش و پس از اسلام در ایران را با محور جنبش‌های دینی بر اساس تحقیقی تاریخی ارائه می ‌کند. 

 

در چنین روزی شانزدهم فروردین ماه:

● - زمین لرزه مرگبار بوئین زهرا که بعدا هر چند سال تکرار شده است

- روزی كه پروین اعتصامی درگذشت

- دکتر مصدق از توطئه قتل خود و تغییر سیاست آمریکا پرده برداشت

- زادروز «توماس هابز»، فیلسوف بزرگی كه انسان را موجودی ذاتا خودخواه، سلطه گر و استثمارگر خواند و راه حل ارائه داد

- گردن دانتون هم زیر گیوتین رفت ، ولی ...

 

مهسا شیرازی

دکتر شاپور بختیار، اندیشه ها و میراث او برای امروز ما

● آری در آن روزها تنها و تنها صدای دکتر بختیار بود که ما را به سوی ایران، به سوی آزادی، به سوی دموکراسی و به سوی سعادت فرا می خواند. صدایی که در میان هیاهوی آن روزها شنیده نشد اما امروز بعد از گذشت سی و نه سال از آن جو جنون و هیجان و بعد از گذشت بیست و پنج سال از ترور ناجوانمردانه مرغ توفان، صدای برحق او و اندیشه های راستین او و ارزش و اصالت و گذشت و ایثار او بر همگان آشکار گردیده.

 

حسن بهگر

روحیه ی مردم با مبارزه عوض میشود نه شعار

● اگر ج.ا. و اپوزیسیون را دو طرف یک بازی بدانیم که درهم تاثیر می گذارند، قاعدتاً بایستی تقویت یک طرف، در تضعیف آن دیگری مؤثر واقع گردد و با کوشش اپوزیسیون، ج.ا باید بخشی از قدرت خود را از دست بدهد. دو کفه ی این ترازو باید به نسبت هم بالا و پایین برود.

 

محمدرضا خوبروی پاک

نمایندگان مردم

تاریخچه مختصری از نمایندگی

● نظام فئودالی اروپا، نوعی ازنمایندگی منافع و مصالح مردم وجود داشت که سپس از آن در نظام های نوین استفاده شد. به تعبیری می توان گفت اروپا نزدیک به پنج سده پایگاه شگفت انگیزی برای تدوین قواعد قانون اساسی بود که برخی از این قواعد تا امروز هم اجرا می شود یا مورد توجه حقوقدانان است.

 

اکبر کریمیان

چرا حکومت جمهوری اسلامی مشروع نمیباشد!

● نکات اصلی این یادداشت در نامشروع خواندن حکومت “جمهوری اسلامی” در مشخص نبودن و نامعلوم بودن محتوای این حکومت در زمان رفراندوم و وجود تضادهای بنیادی بین حقوق مردم و سیستم اداره کشور است.

در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، بر طبق دستور آیت الله خمینی، رفراندومی برگزار شد که به آرزوی دیرینه ایجاد حکومت اسلامی او انجامید. معرفی این آرزو در زمان رفراندوم با آنچه امروز، حکومتی تحت نام جمهوری اسلامی شاهد ان هستیم، بسیار متفاوت است. در آن زمان، اصلا و اساسا امکان بیان این که حکومتی تحت نام جمهوری اسلامی که یک نفر در مقام “ولایت مطلقه فقیه” با اقتدار مطلق بر مردم و کشور حاکم باشد، امکان پذیر نبود. مشروعیت بخشیدن به این “نامشروع”، هنری بود که متفکران و فعالین سیاسی و مدنی آن زمان چندان بدان آگاهی نداشته و اگر هم داشتند، توانی برای آگاه سازی و یا ایجاد مانع بر سر راه آن را نداشتند.

 

اشکان آویشن

فریبکاران و فریب‌خوردگان

● در یکی از سال ‌های پس از انقلاب، من برای نخستین بار، سفری به ایران داشتم. یک ‌روز که به تنهایی داشتم خیابان‌ ها و کوچه‌ ها را می ‌گشتم تا بدان وسیله، خاطرات دوران جوانی و کودکی خویش را در ذهنم باردیگر زنده ‌سازم، ناگهان به جمعیتی رسیدم که شاید بیست تا سی نفر بیشتر نبود.   آنان ایستاده‌ بودند و مرد جوانی حدود سی و چندساله را که در پشتِ یک وانتِ خالیِ مَزدا شلاق می ‌زدند، تماشا می ‌کردند. من هم ایستادم. ..

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.