نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏جمعه‏، 2017‏/06‏/30

 

آرشیو ماه می ۲۰١۷

 

 

 

مسعود نقره‌کار

امیر تتلو: گوشتِ نذریِ "انتخابات ۹۶"

● کیست و چه کرده است این جوانِ هنرمندِ"ریتم اند بلوز" خوانِ سراپا خالکوبی شده و جاهل مسلک که ابتدا لِه اش می کنند و بعد رای اش را اصولگرایان روی چشم می گذارند و اصلاح طلبانِ حکومتی هم برای منکوب کردن مخالفان حکومت اسلامی از جمع زدن ِرای او به رای خود اباء نمی کنند.

 

اعلام جرم علیه جمهوری اسلامی

● خانواده‌های پنجاه نفر از جان باختگان دهه‌ی شصت در تهران و شهرستان‌ها، در تداوم تلاش‌هائی که برای دادخواهی در ایران انجام می‌دهند، دادخواستی را به گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران سپرده‌اند.

 

نگرانی از وضعیت نرگس محمدی و آتنا دائمی دو فعال لغو اعدام:

آزادشان کنید

● سازمان حقوق بشر ایران در طی بیانیه ‌ای مطبوعاتی خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آتنا دائمی و نرگس محمدی شد. یکی از دلایل مهم محکومیت این دو زندانی، مخالفت ایشان با مجازات اعدام بوده است.

 

رشد سرطانی فساد در کشور

● اقتصاد کشور با نابرابری بی ‌سابقه ‌ای مواجه شده است و عامه مردم از توزیع ثروت تقریبا بی ‌نصیب مانده ‌اند. این در حالی است که دلالان، رباخواران و رانت ‌جویان بیشترین بهره را از ثروت‌ های کشور برده ‌اند. این موضوعی است که فرشاد مومنی، اقتصاددان روز دوشنبه در نشست مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری مطرح کرد و گفت: اقتصاد کشور با شرایط پیچیده و خطیری مواجه شده است و فساد با برخوردهای حزبی و جناحی از قباحت افتاده است.

 

علی شاکری زند

آیا در این "انتخابات" ملت شکست خورد؟

مسیر پیروزی بر جهل و زور از چه مراحلی می گذرد؟

● کسانی که امروز هنوز به نام آزادیخواهی و خیرِ ملت از شرکت بخش مهمی از مردم در انتخابات احساس پیروزی دارند و به خود و به  دیگران تبریک هم می گویند، فردای روزی که این رژیم ننگ و نکبت برچیده شد، چنانکه در کشورهای دیگری شده است ـ اگرچند بسیاری از ما زنده هم نباشیم، و امر مهم این نیست! ـ سرشکسته و شرمسار خواهند بود؛ گو اینکه برخی از آنان که خوب می شناسیمشان آن روز هم هنوز با کمال بیشرمی برای خود انواع توجیهات را خواهند تراشید و حتی هزارگونه سابقه ی آزادیخواهی و مبارزه با رژیم امروز را نیز اختراع خواهند کرد!

 

محمد مهدوی‌فر شاعر «شعر الفبا»  بازداشت شد

آ مثل آزادی بر ما شد ارزانی                    آ مثل آب و برق شد مفت و مجانی

ب مثل یک باتوم در دست مردی شوم         روزی که می بارد بر ملتی مظلوم

●  به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعت  ۱۰ صبح روز شنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۶، محمد مهدوی ‌فر هنرمند اهل آران و بیدگل که بعنوان شاعر «شعر الفبا» در رسانه ها شناخته می ‌شود، با مراجعه ماموران دادستانی آران و بیدگل به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در منزل شخصی خود دستگیر شد.

 

سیف الدین فَرغانی

این عوعوی ِ سگان ِ شما نیز بگذرد

با مقدمه کوتاهی از رضا مقصدی

هم مرگ، بر جهان ِ شما نیز بگذرد

 

هم رونق ِ زمانِ شما نیز بگذرد

وین بوم ِ محنت از پی ِ آن تا کُند خراب

 

بر دولت/ آشیان ِ شما نیز بگذرد

باد ِخزان ِ نکبت ِ ایام، ناگهان

 

بر باغ وُ بوستان ِ شما نیز بگذرد

 

حکایتی نگران کننده از یک ماده کشنده که در نانوایی ها استفاده می شود!

● به گفته «علی میلانی»، استاد دانشگاه و متخصص سیاست های غذا و تغذیه «سدیم دیتیونیت» یا جوهر قند با از بین بردن پرزهای داخل روده مانع جذب مواد غذایی مفید در بدن می شود. به خصوص که برخی پژوهش ها ثابت کرده این ماده تنظیم انسولین را در بدن به هم می زند و باعث دیابت زودرس و مانع از عملکرد مناسب آنتی اکسیدان ها در بدن انسان ها می شود.

 

سازمان معلمان ایران نسبت به در خطر بودن جان اسماعیل عبدی هشدار داد

● در بیست و ششمین روز از اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، معلم زندانی سازمان معلمان ایران نگرانی خود را از وضعیت جسمانی این فعال صنفی اعلام کرد.

سازمان معلمان ایران در بیانیه ‌ای نوشته است که طولانی شدن اعتصاب غذای اسماعیل عبدی نه تنها موجب نگرانی خانواده او و فرهنگیان شده بلکه بخش بزرگی از جامعه ایران را هم نگران کرده است.

 

مجید محمدی

نظام رای‌گیری در ایران:

توده‌وار، بیعتی و مستعد تقلب

● تفاوت میان امت و جامعهٔ مدنی را در این نظام رای ‌گیری می‌ توان مشاهده کرد. در نظام دمکراتیک نظام رای ‌گیری مدنی است و به فردیت فرد توجه دارد و آن را در عمل به جریان می ‌اندازد اما در امت فردیت‌ ها در پای هادی و رهبر مضمحل شده و قرار نیست در رای دادن یا گرفتن متجلی شود.

 

تهران – جبهه ملی ایران

 ۲۹ اردیبهشت را «روز استقلال و آزادی» نام بگذاریم

● جبهه ملی ایران، خانه سیاسی دکتر محمد مصدق به ملت شرافتمند و حق شناس ایران پیشنهاد میکند که به پاس احترام و تجلیل از آن بزرگ مرد تاریخ، روز ۲۹ اردیبهشت سالروز تولد مصدق را «روز استقلال و آزادی» نامیده و در تقویم های ملی به همین نام ثبت نمایند.

 

علی شاکری زند

تحریم انتخابات

ساده انگاری مبارزه نیست

جدی گرفتن آن است

● منظور از تحریم انتخابات اعتراض به نحوه ی برگذاری آن و دستیابی به انتخابات بهتری نیست؛ هدف از آن علنی ساختن عدم مشروعیت رژیمی است که، با تأسیس آن بر پایه ی لگدمال کردن دستاوردهای انقلاب مشروطه و رد و انکار اصل حاکمیت ملی از همان نخستین روز حیات خود هیچگاه دارای مشروعیت ملی و دموکراتیک نبوده؛ رژیمی از هر جهت ارتجاعی که مؤسس آن تنها با غصب عنوان انقلاب که جامعه ی تشنه ی آزادی سال  ۵۷ به آن دل سپرده بود توانست ضد انقلاب خود را، که ادامه ی همان ضد انقلاب شیخ فضل الله و توپچیان لیاخوف بود، آن هم به صورتی مخوف تر، در جامعه ی منقلب آن روز جا بیناندازد و انتقام مراد ضدمشروطه ی خود را نیز بگیرد.

 

تکذیب مهندس عباس امیر انتظام

هیچگونه موضعگیری خاصی نسبت به انتخابات ندارم

● مهندس عباس امیر انتظام در نوشته ای که در فیس بوک منتشر شد، درباره بیانیه ای که اخیرا با امضای ایشان و آقایان دکتر داود هرمیداس باوند، دکتر علی رشیدی و آقای حسین شاه حسینی انتشار یافته است توضیحی مبنی بر اینکه ایشان "هیچگونه موضعگیری خاصی نسبت به انتخابات ندارند" منتشر ساخت.

 

گیتی کاوه

چه کار کنم؟

رأی بدهم؟ یا ندهم؟

رای دادن به کاندیداهایی که از صافیِ مقام رهبری عبور کرده‌اند، چیزی نیست بجز مشروعیت دادن به رژیم توتالیتر دینی

● اما برای مردم خوش باور با شرکت نه یکبار و نه دوبار، بلکه ده بار در انتخاباتی که اولین «ريیس جمهور» آن که با رأی «میلیونی مردم انتخاب» شد و به دستور یک نفر یعنی مقام رهبری عزل شد، تا آخرین آنها حسن روحانی کلید بدست (همانطور که انتظار  می‌ رفت بلافاصله پس از شمارش آراء، همان کلیدی که قرار بود حلّال کلیه مشکلات ملت و کشور باشد، توسط مقام رهبری مصادره شد)، بعد از این هم اوضاع کشور و ملت تغییری نخواهد کرد.

 

علی شاکری زند

گفتید جمهوریت؟

کدام جمهوریت؟

معنای انتخاباتی بدون جمهوریت

و بدون انتخاب

یا یک معضل کلانِ عقلی

● بعضی کسانی که از ادعای جمهوری خواهی یک جو پایین نمی آیند و به همین دلیل رژیم مشروطه را نیز با حاکمیت ملی آن بنام دشمنی با سلطنت فدا کردند، با ولایت فقیه بسیار ساده کنار آمده اند و می آیند؛ این افراد که به کودن بودن هم شناخته نشده اند، پس از سی و هشت سال همچنان نمی فهمند یا نمی خواهند بفهمند و به مردم بگویند که در این رژیم از آن جمهوری که آنان در عنوان خود یدک می کشند کمترین اثر و نشانی نیست؛...

 

فرامرز دادرس

کشتار ماهیان خلیج فارس،

سم کشنده جمهوری اسلامی یا توپ لیزری آمریکایی

● سال ها است که آب های خلیج فارس آلوده و محیط زیست این منطقه بشدت در خطر نابودی قرار دارد. پس از جنگ میان ایران و عراق و حضور نیروهای نظامی و ناوهای غول پیکر خارجی در خلیج فارس شدت آلودگی محیط زیست این منطقه افزایش یافته است.

 

ممانعت از تشکیل جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران

● بر اساس نظر اعضای شورای مرکزی جبهه ملی ایران، تصمیم بر آن بود که روز پنج شنبه ۲۱/۲/۹۶شورای مرکزی جلسه عادی خود را در منزل آقای اصغر فنی پور؛ عضو شورا برگزار کند.

 

بنیاد عبدالرحمن برومند:

آیا قانون قصاص الهی و تغییرناپذیر است؟

«ما از رجم و هیچ‌یک از احکام اسلامی خجالت نمی‌کشیم از این‌رو هیچ‌کس حق ندارد به قاضی بگوید که به برخی از احکام به دلیل اینکه سازمان ملل ناراحت می‌شود، نزدیک نشود.» محمد جواد لاریجانی (رئیس ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه ایران)

● انقلاب سال ۱۳۵۷، زندگی ایرانیان را به‌ شدت تغییر داد. یکی از تغییرات ماندگاری که آیت ‌الله خمینی، بنیان ‌گذار جمهوری اسلامی، و طرفداران وی ایجاد کردند در زمینه قوانین بود. گنجاندن مقررات شرعی در قوانین، از جمله مفهوم "چشم در برابر چشم"، مورد اعتراض شدید قرار گرفت اما صدای مخالفان را با تهدید و توسل به خشونت خاموش کردند.

 

دکتر ﻤﺣمد علی مهرآسا

تجزیه ایران تنها به سود استعمارگران و استثمارگران است؛ و

فدرالیسم قومی سرانجامی جز تجزیه کشور ندارد

● این گونه سخنها که بوی جدائی و تجزیه طلبی به شدت ازآن استشمام می شود، تنها در درون احزاب و گروهک های سیاسی ئی که خود را قیم مردم کردستان می دانند جریان دارد و به صورت هدف و دکترین این احزاب درآمده است. عامه مردم کُردستان، از این بند بازی ها حیرانند و اغلب خبر ندارند؛ و این جاه طلبان و سیاست بازان را نمی شناسند. 

 

حسن بهگر

اتاق انتظاری بنام انتخابات؟

● هربار که بساط انتخابات راه می افتد شعارهای جدید خود را به همراه می آورد. طرف ها همدیگر را به انواع و اقسام چیزها تشبیه می کنند. می گویند این داعش است، آن یکی طالبان است و... ولی دریغ از بحث واقعی راجع به مشکلات و ارایه ی راه حل.

این بار هم معرکه ی انتخابات به همین ترتیب برگزار می شود. آن طرف آیت الله قتل عام است، این طرف صحبت از منشور حقوق شهروندی می کند و صلح طلب است، یکی می گوید که اگر روحانی نیاید روس می آید، آن یکی می گوید اگر اینها بیایند آمریکا می آید ، داعش می آید و...

 

مسعود نقره‌کار

در معنای نوعی از "اصلاح‌طلبی":

به جنایتکارتر رأی ندهید، به جنایتکار رأی بدهید!

● 

 

علی شاکری زند

در چنگال جمهوری اسلامی

اسارت تا کی؟

تحریم بساط فریب «انتخابات»

به عنوان

شیوه ی فعالانه و عمده ی مبارزه

بخش دوم ● 

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.