نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏چهار شنبه‏، 2017‏/10‏/18

 

آرشیو ماه ژوئیه  ۲۰١۷

 

 

 

ایرج مصداقی

اسدالله لاجوردی چشم و چراغ خمینی و خامنه‌ای

● در سال‌ های اخیر و به ویژه پس از برملا شدن افتضاحات و جنایات صورت گرفته توسط مسعود رجوی و فرقه‌‌ ای که او رهبری می ‌کرد و بدنامی این فرقه در افکار عمومی، نظام اسلامی به تلاش مضاعفی برای تحریف تاریخ و توجیه کشتارهای خود دست زده و می ‌کوشد برای جانیانی چون لاجوردی و... آبرو کسب کند. کاندیدا شدن جنایتکاری همچون رئیسی آن هم پس از افشای نوار صوتی دیدار آیت الله منتظری با اعضای هیأت کشتار ۶۷  حاکی از به سیم آخر زدن جانیان و گستاخی بیش از حد‌شان است.

 

س. اقبال

شهرنشینانی که “شهروند” نیستند

● این نوشته فرق می ‌گذارد میان شهرنشین و شهروند. از نظر آن شهرنشینی شهروندی نیست. روند جذب شدن در جامعه و فرهنگ شهری پیچیده و طولانی است، از این رو هر کس که از روستا به شهر مهاجرت کند، با اینکه شهرنشین می شود، اما به فوریت شهروند نمی ‌شود و خود را متعهد به نظم ویژه شهر و مسئول ارتقای آن نمی ‌داند. در ایران یک مشکل اساسی شهرها دور افتادن فرهنگ و قواعد آن از آن چیزی است که شهروندی ایجاب می‌ کند.

 

ﻤﺣﻤ۔درضا نیکفر

آموختن و آمیختن

به احترام آموزگار ارجمند، دکتر عزت الله فولادوند

● ایرانیان، عصر جدید خود را با ابراز شگفتی درباره پیشرفت اروپاییان آغاز کردند. شگفت‌ زده شروع به ترجمه کردند برای اینکه بدانند اروپاییان چگونه پیشرفت کرده‌ اند. ظاهرا طبیعی ‌تر این می‌ بود که با اخلاق ناهمسانی به ترجمه رو آوردند. اما از همان نخستین ترجمه‌ ی نوشته ‌ای از دکارت توسط ملالاله ‌زار همدانی (حکمت ناصریه، کتاب دیاکرت، ترجمه “گفتار در روش” دکارت در عهد ناصرالدین شاه) چیرگی با اخلاقِ همسانی شد. 

 

تهران – هیئـت اجرائیه جـبهه مـلی ایـران

دریغ و تاسف از درگذشت دانشمند نامدار ایرانی

● خانم پروفسور مریم میرزاخانی دانشمند نام آور جهانی و استاد ابداع گر و اثرگذار علوم ریاضی وشخصیت افتخارآفرین ایرانی، نابهنگام در اثر ابتلا به بیماری مرگبار سرطان به جهان باقی شتافت. این رویداد تلخ نه تنها ملت ایران بلکه همه مجامع علمی و دانشگاهی وهمه مردم انسان دوست جهان را متاثر ساخت. 

 

پشت پرده های سی ام تیر

مستندی از شادروان خسرو شاکـری زند

سخنی پیرامون سی ام تیر ۱۳۳۱

● پنجاه و پنج سال پیش، هنگامی كه جنبش ملی كردن نفت با گام های استواری به پیش می رفت، دو قدرت بزرگ نفت خوار غربی و كارگزاران بومی آنان دست اندر كار سد كردن راه آن شدند. راهی كه بریتانیا از همان لحظه ی پس از ملی كردن نفت اختیار كرده بود اكنون به خط مشی دولت آمریكا نیز بدل می شد. هنگامی كه بریتانیا و آمریكا از محكوم كردن دولت ایران در مراجع بین المللی، كه می بایستی در سطح ملی به شكست و بركناری مصدق می انجامید، مأیوس شدند، نبرد آنان علیه ملت ایران وارد مرحله ی دیگری شد. این مرحله اعمال فشار به شاه و مجلسیان برای بركناری مصدق از طریق صدور فرمان برای نخست وزیر دیگری بود.  

 

تهران - جبهه ملی ایران

شصت و پنجمین سالگرد قیام ملی و پیروزمند سی ام تیر گرامی باد

● غروب روز سی ام تیر ۱۳۳۱ هنگامی که انبوه مردم به پاخاسته، پس از پشت سر گذاشتن روزی خونین و دادن ده ها کشته و زخمی و شکست دادن نیروهای نظامی ارتجاع حاکم و بیرون راندن آنان از صحنه، برای اعلام پشتیبانی از دولت ملی، در مقابل منزل مصدق تجمع پیدا کرده بودند، مصدق با چشمانی گریان در بالکن خانه ظاهر شد و ضمن سخنانی که ایراد کرد این جملات را بر زبان راند: «ای مردم من به جرات می گویم که استقلال ایران از دست رفته بود ولی شما با رشادت خود آن را نگهداشتید. ای کاش مرده بودم و ملت ایران را این طور عزادار نمی دیدم …». 

 

نوشته مارک گازیروسکی

گودرز اقتداری

نگاهی به اسناد جدید منتشر شده درباره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سیا در ایران!

● این مجموعه اطلاعات جالبی را در اختیار ما قرار داده است که از اقدامات دولت ایالات متحده پس از کودتا برای تثبیت موقعیت شاه و حکومت جدید پرده برمی دارد و نشان می دهد که نه فقط خود کودتا بلکه رژیم دیکتاتوری که بیش از دو دهه بعد از کودتا در ایران حاکم بوده است نیز با نظارت و دخالت ایالات متحده در ایران حکمرانی کرده است. مسئولین دولت آمریکا از قبل از کودتا ۴۵ میلیون دلار به عنوان بودجه کمک اضطراری برای پرداخت به دولت جدید تهیه و یکی دو هفته پس از کودتا آن را در اختیار دولت ایران قرار دادند ...

 

فرشته ناصحی

کهریزک، جنایتی که انکارناپذیر است

● «مسعود علیزاده» یکی از جان به دربردگان کهریزک است که به شهادت حاضران در این بازداشتگاه، از مرگ حتمی نجات پیدا کرده بود. او را با دو دو پابند آهنی به یک میله آویزان می ‌کنند. پابند‌ها تیز بوده و تمام مدت از مسیر حلقه ‌ها، خون جاری می‌ شده است.  پابند‌ها تیز بوده و تمام مدت از مسیر حلقه ‌ها، خون جاری می‌ شده است. در‌‌ همان وضعیت، با لوله «پی وی سی» شروع می‌ کنند به زدن او: «از افسر نگهبان پرسیدیم این جا کجا است؟ جواب داد این جا آخر دنیا است؛ جایی که خدا هم آنتن نمی‌دهد. اگر زنده ماندید، بعدش می‌فهمید این جا کجا است.»

 

بازخوانی مصاحبه ی دانشمند فقید مریم میرزاخانی با گاردین

ریاضیات برایم شبیه کوهنوردی است

● رضایتبخش ترین قسمت کار لحظه «آهان» یا کشف راه حل است. با هیجان کشف و لذت درک یک مطلب تازه، احساس می کنم بالای یک تپه ایستاده ام و منظره روشنی را تماشا می کنم. اما بیشتر اوقات حل معادلات ریاضی برای من شبیه کوهنوردی بدون پایان است...

 

محسن رنانی

پیچیدگی‌های اقتصاد و بی‌سوادی سیاستمداران

● آنها گاهی مسائل خیلی ساده اقتصادی را هم درک نمی‌کنند. بسیاری از مقامات دولت آقایان خاتمی و احمدی ‌نژاد تفاوت بین «فرصت شغلی» و «اشتغال» را نمی‌ دانستند و به گمانم در دولت آقای روحانی هم هنوز برخی وزرا و استانداران این دو مقوله را با هم خلط می‌کنند (از مصاحبه هایشان به راحتی می‌ توان فهمید). مقامات بقیه قوای کشور را هم گمان می‌کنم اصولا دون شأن خود می‌ دانند که عنایتی به مفاهیم اقتصادی داشته باشند. امامان جمعه نیز که اصلی ترین توپخانه‌های تولید عدم‌ اطمینان و بی‌ ثباتی در افقِ اقتصادِ سیاسی کشور در دست آنهاست، گاهی تفاوت «یارانه» و «رایانه» را هم نمی ‌دانند.

 

علی شاکری زند

سلطه‌ی دیوان و رژیم تباهیها

تنها بهدست مردم برچیده خواهد شد

بخش دوم

جمهوریت، مشروعیت الهی

و انحطاط اجتماعی و فرهنگی

● حال، در جامعه ای که، یادآوری کردیم، تجاوز به حقوق همگانی و تعدی به شهروندان بطور سیستماتیک از سوی حکومت و عمال رنگارنگ آن صورت می گیرد، و افزون بر آن گروهی هم با مصرف وجوه شرعی، مال وقف و درآمدهایی نجومی که رژیم ولایت  فقیه برایشان فراهم کرده، بجای دعوت مردم به ملایمت، آشتی و همدردی آنان را، بطوری که نمونه هایی از آن را در بخش نخست  این نوشته دیدیم، به اعمال خشونت نسبت به هم و حتی‌ کشتن یکدیگر تحریک می کنند، و در میان مسئولان حکومتی احدی را نمی توان سراغ کرد که از اینگونه رفتارها و گفتارها برکنار مانده باشد، ...

 

در بیانیه جمعی از کارشناسان بخش آب عنوان شد:

وضعیت آب کشور به مرحله سرنوشت سازی رسیده است

دهه ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۶ دهه ملی آب اعلام شود

● چالش ‌ها و مشکلات عمیق موجود در ابعاد مختلف، چه در بعد عرضه و تقاضا و چه در بعد کمی و کیفی به مرحله فوق ‌العاده خطیر، بحرانی و سرنوشت ‌سازی رسیده است. به نحوی که پایداری حیات در کلیه جنبه ‌های آن در پهنه کشور را در معرض تهدیدهای جدی قرار داده است.

 

ﻤﺣﻤ۔د امینی

گزارش «قیام ملی ۲۸ مرداد» از زبان سازمان دهندگانش

● برای پژوهشگرانی که در جستجوی راستی های تاریخ اند، اسناد تازه‌ ی سیا و وزارت امور خارجه ‌ی ایالات متّحد آمریکا، برآن چه که اسناد پیشین و گزارش های اشکارشده ‌ی دولت بریتانیا و یادمانده های بسیاری از نخبگان سیاسی ایرانی، بریتانیایی و آمریکایی، پیشتر نشان داده بودند، پرتوی تازه ای می افکند. یکی از این اسناد، گزارشی است که اقای کرمیت روزولت، رئیس بخش خاورنزدیک و شمال افریقا و مدیر برنامه ریزی در سازمان سیا، از چند و چون کوشش خود برای به راه انداختن «قیام ملی»، به بلندپایه ترین رهبران آن سازمان داده است. 

 

حسن بهگر

مصاحبه یا آش درهم جوش

● رادیو فردا و تلویزیون آمریکا رسانه های دم دستی رضا پهلوی هستند و شاهزاده هر وقت می خواهد ابراز وجودی بکند، فوری برایش در این رسانه ها که نصفشان دست اصلاح طلبان است و نصف دیگر دست نومحافظه کاران، برنامه ای جور می کنند.

 

خواهم شدن به کوی مغان آستین فشان

زاین فتنه ها که دامنِ آخِر‌زمان گرفت

حافظ

 

علی شاکری زند

سلطه‌ ی دیوان و رژیم تباهی‌ ها

تنها به دست مردم برچیده خواهد شد

بخش نخست

انحطاط اجتماعی و فرهنگی

نتیجه ی جمهوری اسلامی

● هنگامی که فاتحان عرب، در پی نخستین شکست سپاهیان ایران، به حوالی شهرهای مدائن نزدیک می شدند، در هر نقطه که خبر نزدیکی آنان می رسید مردم به یکدیگر می گفتند«دیوان آمدند.۱» کسانی که امروز بر کشور ما حکومت می کنند از بیابان های دور و از بیرون مرزها نیامده اند، اما رفتار و سلطهی آنان از رفتار و سلطه ی همان «دیوان» بیگانه کمتر غیر‌انسانی نبوده است، و اگر آنان متعلق به هزار و چهار صد سال پیش بودند و عذر خودی نبودن را هم داشته اند اینان برای ارتکاب جنایات و مفاسدشان هیچیک از این معاذیر را ندارند.

 

حسن بهگر

داعش به روایت تاریخ هجری

● ما از قدیم شنیده بودیم که تواریخ قدیمی که قرن ها از زمان تألیفشان می گذرد، به دلایل مختلف با سخنان نادرست و گاه افسانه آمیخته است و باید به همین دلیل در ارجاع به آنها دقت کرد و همیشه با نگاه انتقادی بدان ها نگریست. این از تواریخ قدیم و فکر می کردیم عصرش گذشته، تا چشممان روشن شد به افاضات آقای هجری که اخیراً صادر شده و دیدیم آن داستان پردازی ها مال قدیم که نیست، هیچ، با گذشت زمان تکامل هم پیدا کرده.

 

حمید آقایی

در عصر انقلاب اطلاعاتی ناآگاهی و ندانستن بهانه ای بیش نیست

● واسلاو هاول نویسنده و نمایش نویس چک کتابی تحت عنوان قدرت ناتوانان (power of the powerless) در سال ۱۹۷۸ منتشر کرد که موضوع و مباحث آن هنوز زنده و قابل تامل هستند. وی اگرچه در کتاب خود نظامهای دیکتاتوری اروپای شرقی و بویژه جمهوری چکسلواکی سابق را مورد بررسی قرار می دهد اما نظریات وی همچنان می توانند برای نظامهای سیاسی بظاهر دمکراتیک اما در واقع امر اقتدارگرا، مانند جمهوری اسلامی، کاربرد داشته و روشنی بخش ماهیت چنین نظامهایی باشند.

 

حسین غلامی

مرزهای آزادگی و وارستگی کجاست؟

گزارشی از دیدار با عبدالفتاح سلطانی

● آقای عبدالفتاح سلطانی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، توسط قاضی مرتضوی (که خودش متهم اختلاس سازمان تأمین اجتماعی و متهم فروش سئوالات کنکور و مهره کلیدی ودست اندرکار زندان مخوف کهریزک و... می باشد) از خرداد ۱٣٨٨ بازداشت و زندانی شد. در نهایت دادگاه او را به ۱۸ سال زندان و تبعید و همچنین ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرد. 

 

 

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.