نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏چهار شنبه‏، 2017‏/10‏/18

 

آرشیو ماه اوت  ۲۰١۷

 

 

 

ع. ش. زند

از مرگ هیچکس شاد ‌نباید شد

اما...

● از مرگ هیچ ‌کس نباید شادمان شد. هر روز نوبت کسی است و آن که از مرگ دیگری شادی می‌ کند سرنوشت محتوم خود را از یاد برده ‌است. ابراهیم یزدی هم به پایان زندگی خود رسید. درباره ‌ی او گفتنی بسیار است.

 

پرویز دستمالچی

ترور در برلین -

آخرین بخش

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ترور صادق شرفکندی و یاران

● رابطه قتل وین و برلین بسیار روشن و آشکار است… اسناد و مدارک غیرقابل انکار ارائه شده به این دادگاه شکل و نحوه تصمیمگیری رأس رهبری سیاسی ایران و نیز ساختار و مسئولیت های این تصمیمگیریها، با هدف نابودی مخالفان رژیم در خارج از کشور را بسیار روشن و آشکار نشان می‌دهند… تصمیمگیری در باره نابودی مخالفان رژیم در اختیار نهادی به نام شورای امور ویژه است، که ارگانی غیر قانونی است (منظور این است که وجود چنین نهادی در قانون اساسی ایران پیش‌بینی نشده است. پ. د.) و بنابر دستور رهبر مذهبی حکومت تشکیل می شود.

 

پرویز داورپناه

چه نباید کرد؟

انتقاد سازنده آری، تحقیر کوبنده نه !

● اخیراً چند تن ازهموطنان با طرح اظهار‌نظرهای غیر‌مفید درباره‌ ی جبهه ملی ایران و پیرامون پرسش «چه باید کرد» با لحن تند و غیر‌دوستانه با یکدیگر برخورد‌ کرده در صدد پاسخ دادن به یکدیگر برآمده ‌اند. ...

...باید توجه کرد در ۵۷ ، دولت موقت ظاهراً توسط نیروهای ملی، از جمله چند تن از اعضای جبهه ملی، تشکیل گردید ولی در ‌واقع نیروهای بی‌صلاحیت دیگری از پشت صحنه سکان اداره امور را در دست داشته از ماوراء دولت موقت حکمرانی‌ می‌ کردند.

 

مسعود نقره‌کار

کشتار سال ۶۷ و دفورماسیونِ "حافظه جمعی و تاریخی"

قوت حافظه گر راست نیاید در فکر

عمر اگر صرف شود در سر تکرار چه سود؟

سعدی

● چه اتفاقی می‌باید افتاده باشد تا سبب شود جمعی ازکسانی که خودرا "روشنفکر" و کوشنده سیاسی و فرهنگی معرفی کرده‌اند با افتخار به حمایت از شکنجه گران، قاتلان دگراندیشان و روشنفکران و فعالان سیاسی و فرهنگی همان جامعه برخیزند؟

 

حسن بهگر

قرار است چه چیزی را فراموش کنیم؟

● هرسال که سندی تازه منتشر شده بر کودتا بودن ۲۸ مرداد صحه گذاشته؛ کسانی که فکر می کنند پاسخ به این لاطائلات جمهوری اسلامی و یا سلطنت طلبان به وحدت ملی آسیب می زند اشتباه می کنند. وحدت با انتقاد و اصلاح حاصل می شود .ملیون از یک سری ارزش ها دفاع می کنند. وقتی از دخالت خارجی انتقاد و از استقلال کشور دفاع می کنیم مزدوران با بازی کلمات و ترفندهای گوناگون سعی در مخدوش کردن این ارزش ها دارند.

 

شکایت ﻤﺣ۔ﻤد ملکی و ﻤﺣ۔ﻤد نوری‌زاد از سرانِ جمهوری اسلامی

هولوکاستِ شیعی

● تقاضای ما - ﻤﺣ۔ﻤد ملکی و ﻤﺣ۔ﻤد نوری ‌زاد - به نمایندگی از جمع کثیری از مردم ایران این است که: شما دو بزرگوار (دبیرکل سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران) این کشتار هولوکاستی را در آمار جنایت‌ های بزرگِ جهانی جای دهید و از آن به «هولوکاستِ شیعی در ایران» یاد کنید.

 

بیانیه ی سندیکای کارگران شرکت واحد

هفدهمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی

● در مدت اعتصاب غذا با هماهنگی مسولان امنیتی و قضایی با رئیس زندان مراقبت های پزشکی از ایشان صورت نمی گیرد و عدم دریافت غذا توسط ایشان را زندانبان ثبت نمی کند و رئیس زندان گفته که اعتصاب غذای شهابی را به رسمیت نمی شناسد و به همین دلیل پزشک مستقر در زندان وزن و فشار خون شهابی را کنترل نمی کند. 

 

ع. اروند

به مصدق بزرگ

به  مناسبت سالگرد ۲۸ مرداد

... آنکه روشنی گردید

 

● مردی که در آیینه‌ ای آینده را می دید

   چشمی که بر لوح زمان ننوشته را می‌ خواند

   آزرده جان بر نعره‌ ی مستانه ‌ی بی ریشگان خندید

   و‌از محنت ملت 

   ازدیده اشک خون به دامن راند

 

گفت ‌وگوی روزنامه بهار با زنده یاد خسرو شاکری زند

نگرانی از تحریف تاریخ*

● گفت ‌وگوی روزنامه بهار با زنده یاد خسرو شاکری زند به بهانه نقدی به آخرین کتاب یرواند آبراهامیان- کودتای ۱۹۵۳، سیا و ریشه‌ های روابط معاصر ایران و آمریکا- و طرح مسائلی بیشتر درباره دولت ملی دکتر مصدق انجام شده است.*

 

تهران – هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران

فاجعه ۲۸ مرداد فراموش شدنی نیست

● پس از آنکه دکتر ﻤﺣ۔ﻤد مصدق در سمت نمایندگی دوره شانزدهم مجلس شورای ملی با هوشیاری و درایت کم نظیر قانون ملی شدن نفت را به تصویب نهایی مجلسین شورا و سنا رسانید، در روز اول اردیبهشت ماه ۱۳۳۰ به منظور اجرای آن قانون مهم و حیاتی، مسئولیت نخست وزیری و تشکیل دولت را پذیرفت. دولت ملی مصدق از بطن نهضت ملی ایران نشات گرفته و با خواست و اراده و پشتیبانی ملت ایران، قدرت را در دست گرفت و از آنجا که دولتی مبعوث مردم و مورد اعتماد و حمایت ملت بود، توانست در مدتی کوتاه تحولات شگرفی را در حیات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ملت ایران پدید آورد.

 

ﻤﺣ۔ﻤدرضا نیکفر

تأمل بر عدالت

● در خطّه فرهنگی ما عدالت یک مفهوم پرکاربرد و برانگیزاننده بوده و همچنان هست. در این دیار قیام‌ های بزرگی برای دادخواهی صورت گرفته است. هم به سبب حضور مفهومی و هم برانگیزانندگی آرمان عدالت در میان ما، می‌ توانیم خود را مردمی عدالت ‌خواه بدانیم و از این نظر بر خود ببالیم.

در حافظهٴ تاریخی فرهنگ ما برداشت‌ های مختلفی از عدالت درهم تنیده شده‌ اند. تنوع برداشت‌ ها و درهم‌ تنیدگی آنها به تنوع و آمیختگی جریان‌ های مختلف سازنده ساحت‌ های معنایی برمی‌ گردند.

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

رضا شهابی در آستانه نهمین روز اعتصاب غذا در زندان رجایی شهر

● رضا شهابی کارگر زندانی عضو سندیکای واحد در آستانه نهمین روز اعتصاب غذا است. رضا شهابی، چهارشنبه هجده مرداد از بدو ورود به زندان رجایی شهر پس از اینکه واحد اجرای احکام زندان به ایشان ابلاغ کرد که کلیه مرخصی های پزشکی اش غیبت محسوب شده و محکومیت زندان وی ۹۶۸ روز ادامه می یابد در اعتراض به این اقدام غیر قانونی مسئولین قضایی و امنیتی اعتصاب غذا کرده است.

این کارگر زندانی به دلیل صدمات جسمی ناشی از برخورد خشن ماموران امنیتی در حین دستگیری و بازجویی در دو مرحله تحت عمل جراحی از ناحیه گردن و کمر قرار گرفت. و بدلیل عدم تحمل حبس، مرخصی پزشکی ایشان از سوی پزشکی قانونی مرحله به مرحله تا پایان حبس مورد تایید قرار گرفت. 

 

«تخلیه ۲۸ میلیارد تومان از حساب‌های شهرداری تهران»

● رحمت‌ الله حافظی عضو شورای چهارم شهر تهران از برداشت بدون مجوز میلیاردها تومان از حساب ‌های بانکی شهرداری خبر داد. ظاهرا این پول‌ ها از حساب سازمان بازنشستگی شهرداری برداشت شده اما جزئیات این برداشت‌ ها ناروشن است.

 

ﻤﺣ۔ﻤدرضا نیکفر

سیستم و مسئولیت – یادداشتی خطاب به فاطمه صادقی

این یادداشتی است خطاب به خانم فاطمه صادقی، دختر شیخ صادق خلخالی، نخستین حاکم شرع “دادگاه ‌های انقلاب”.

● و هنوز پس از گذشت سال‌ ها، نگاه‌ ها متوقف است بر روی آن عکس، عکس تیرباران ۱۱ تن جوان کرد در پنجم شهریور ۱۳۵۸ در اطراف فرودگاه سنندج.

نمیدانم با آن عکس چه می کنید. جرأت دارید به آن بنگرید؟ از روزهای اول انقلاب هم عکس ‌هایی تکان ‌دهنده ‌‌ای وجود دارد. به آنها لابد صادق خلخالی با افتخار می ‌نگریسته: به جنازه‌ های تیرباران‌ شده‌ ها که نگاه می‌ کرده از “قاطعیت انقلابی” اسلامی خود به وجد آمده و الله اکبر می‌ گفته است.  آن عکس ‌ها محصول کار را نشان می ‌داده ‌اند، اما عکس تیرباران آن ۱۱ تن حین کار برداشته شده. این مهترین سند از کارکرد رژیمی است که هنوز یک سال از عمر آن نگذشته بود. این سند به دوران انباشت اولیه قدرت تعلق دارد و به ما می ‌گوید “نظام” چگونه مستقر می ‌شود.

 

ایرج مصداقی

خلخالی حکم اعدام خودش را صادر می‌کند

● خانم فاطمه صادقی دختر شیخ صادق خلخالی در گفت ‌وگوی خود با "اندیشه پویا" ادعا کرده است که در مورد آن‌ چه که در کردستان گذشته اطلاعی ندارند و از فحوای کلام‌ شان این‌ گونه بر می آید که لاجرم نمی توانند راجع به آنچه پدرشان در سال ۱۳۵۸ در آنجا انجام داده است قضاوت کنند.

 

متن سخنرانی آقای حسن نقیبی عضو شورای عالی نهضت مقاومت ملی ایران

بر مزار دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه

روز ۱۵ امردادماه ۱۳۹۶

در گورستان مونپارناس پاریس

 

● حضار گرامی، خانواده محترم بختیار، دوستان ارجمند!

امروز بر مزار آزادمردی فرزانه و فرهیخته‌ ایستاده ‌ایم که تمام زندگی اجتماعی و سیاسیِ ارزشمندش را با از خود گذشت ‌گیِ خارج از توصیف، در راه احیایِ حاکمیت ملّی، این میراث گران ‌بهای انقلاب مشروطه‌ (در ایران) گذراند و توأم با آن، بهایِ آزادی‌ خواهی، حق‌ طلبی و انسان ‌دوستی و کوشش‌ های خستگی‌ ناپذیرش در جهت تحققِ نیک‌ بختیِ انسان را با نثار جان پرداخت.

 

متن پیام دکتر مسعود نقره کار

به مناسبت بزرگداشت دکتر شاپور بختیار

● هر سالگشتِ ترور جنایتکارانۀ شاپور بختیار و سروش کتیبه بانگِ تکرارِ پیامی ست. آن پیام این است: زخم های جانکاه این سوگ واندوه تا حدودی التیام خواهند یافت به شرط اینکه راه، روش و منش شاپور بختیار ادامه یابد و بر تعداد رهروان راهش افزون شود.

 

علیرضا مناف زاده (پژوهشگر تاریخ)

چگونه می‌توان

به کارنامۀ سیاسی دکتر شاپور بختیار

نگریست؟

● در صحبتی که می‌ خواهم بکنم به چهار نگرش یا روش در ارزیابیِ کارنامۀ سیاسیِ دکتر بختیار اشاره خواهم کرد. سپس به پذیرش نخست وزیری خواهم پرداخت و اینکه چرا آن را «کُنش تاریخی» و «چرخشگاهی» در زندگانیِ سیاسی او می ‌دانم. اندکی هم دربارۀ اوضاع و احوالی سخن خواهم گفت که در آن دکتر بختیار تن به پذیرش نخست وزیری داد. در پایان نیز اشاره ای به برخی از بنیادهای فکری او خواهم کرد.

 

ع. ش زنـد

در سوگ شاپور بختيار

که در ششم اوت يکهزار و نهصد و نود و يک به قتل رسيد

از خاک، اين سفر...

● زاريد ساقيان که ز ميخانه پير رفت

 

موييـــد! ابرو بــاد! که از بيشه شير رفت

گرييد بخرادان که زديوان عقــل و داد

 

فرزانه نجيب و دبيــر خبيــر رفت

ناليــد! چنگ و عود! که ناهيد شد خموش

 

وز خاک سوی عرش ملائک، نفير رفت

 

نهضت مقاومت ملی‌ ایران - ‌هند

گزارش کوتاه برگزاری مراسم ۶ اوت

● بمناسبت بیست و ششمین سالگرد قتل دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه، نهضت مقاومت ملی‌ ایران شاخه هند روز ۶ اوت ساعت ۵ بعد از ظهر مراسم یادبود آن شادروانان را برگزار کرد.

 

پرویز دستمالچی

ترور در برلین - ۲

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ترور صادق شرفکندی و یاران

● از جمله دعوت شدگان به دادگاه، وزیر اطلاعات و امنیت آلمان آقای برند شمیت باوئر (Bernd Schmidbauer) است. او در دادگاه، در زیر سوگند، می‌ گوید علی فلاحیان به هنگام دیدارش با من در بُن از من خواست جلوی پرونده و همچنین تشکیل دادگاه میکونوس را بگیرم و من به او گفتم که پرونده در دست مراجع قضائی است و قوه قضائی در آلمان مستقل است و من (اشمیت باوئر) نمی توانم کاری انجام دهم...

 

حسن بهگر

یک صغیر و سه قیم

● صدای آمریکا طی برنامه ای به استقبال همه پرسی کردستان شتافته است. حسن انتخاب مجری برنامه آقای جوانمردی که خود کرد است قابل توجه است دو آمریکایی و یک اسراییلی برای اظهارنظر در مورد استقلال کردستان مشارکت داشتند: تیمرمن مامور معروف و رسمی سازمان سیا ـ دانیل دی ویس سرهنگ بازنشسته آمریکایی و مناشه امیر که حاجت به معرفی ندارد. بدیهی است که هر سه نفر در سودمند بودن استقلال کردستان برای آمریکا و اسراییل داد سخن دادند.

 

ناصر رحیم‌خانی

باز هم درمعنای تنفیذ

● در کدام اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی، در کجای دیدگاه ‌های دستگاه روحانیت شیعه و در کدام بخش از دیدگاه‌ های بیانگذاران، پایوران و کارگزاران نظام اسلامی از آغاز تاکنون، مفهوم ملت و هستی ملت ایران، همچون شهروندان دارای حق حاکمیت ملی بیان شده یا پذیرفته شده است؟

ولایت مطلقه‌ ی فقیه، بن و بنیاد قانون اساسی است بگونه ‌ای که خود قانون اساسی هم «مشروعیت» خود را از تائید ولی فقیه می ‌گیرد. در این دیدگاه رای ملت و رای جمهور ملت چه جایی دارد؟ نظام جمهوری اسلامی از آغاز تاکنون نظام ولایی بوده است. «جمهوریت» ادعایی حتی «ذیل» ولایت هم رده‌ بندی نمی ‌شود. معنای «تنفیذ» رای ملت و «نصب» رئیس جمهور روشن‌تر از آن است که بگذارد ادعای «جمهوریت» نظام جدی گرفته شود. «جمهوریت» در این نبرد قدرت، سیاستِ جناح ‌ها و پاره‌ جناح ‌های درون نظام، برای دفاع از موجودیت خویش و ماندن در دایره‌ ی قدرت است.

 

مسعود نقره کار

آثارِ رحمانیتِ یک آیه:

شاپور بختیار و فریدون فرخزاد

● یکی از عوامل تدوامِ حیات حکومت اسلامی توان و ویژگی ِ سرکوبگریِ این حکومت، به ویژه سرکوب خشن و حذف فیزیکی با کاربُرد وحشیانه ترین روش ها برای ایجاد و گسترشِ ترس و ارعاب، و بهره گیری روانشناسانه فردی و اجتماعی از هراس آفرینی ست. 

 

تهران - جبهه ملی ایران

یکصد و یازدهمین سالگرد انقلاب افتخار آفرین مشروطیت گرامی باد

● جبهه ملی ایران یکصد و یازدهمین سالروز انقلاب پرافتخار مشروطیت را گرامی می دارد. و در این سالروز فرخنده باز هم تاکید مینماید که راه اعتلای این کشور و سعادت و رفاه این ملت تنها برقراری آزادی های اساسی ملت و حفظ استقلال و برقراری حاکمیت ملی بر پایه انتخابات آزاد و واقعی است. انتخاباتی که بدون دخالت حاکمیت، و نظارت استصوابی عوامل آن، و تنها مبتنی بر تصمیم و اراده ملت ایران صورت بگیرد.

 

س. اقبال

نگاه نزدیک

«روحانی روحانی، رأی مرا پس بده!»

● شخص دیگری باز در اتوبوس فحش‌ هایش را این بار مثل نقل و نبات برای مردم هدیه می‌ فرستاد که چرا همگی بار دوم به روحانی رأی داده ‌اند. به آرامی از او پرسیدم: خودت به روحانی رأی نداده ‌ای؟ او با پرخاش و فریاد، داد ‌کشید: چرا منِ احمق هم هر دو بار به او رأی داده ‌ام. می‌ پرسم خوب پس مشکل کجاست؟...

یکی از خبرنگاران دولتی در پیاده ‌رو جلوی کسی سبز شد تا مقابل دوربین پاسخ کلیشه‌ ای همین پرسش‌ ها را از او فیلم بگیرد. او هم خیلی راحت گفت: می‌دانی چیست رهبر و رییس جمهورتان از مادری واحد زاده شده ‌اند. اگر هم خواسته باشی نشانی آن مادر را نیز به شما می ‌دهم. خبرنگار یاد شده با شنیدن همین حرف‌ ها از ترس و واهمه دُمش رو کولش گذاشت و دررفت.

 

شیرین سمیعی

اقامت در خارج از کشور

● ایران که به‌ غرب، به‌ویژه به آمریکا پیوسته بود، سر به زیر انداخته و به‌راهی که حاکمانش تعیین کرده بودند، می‌رفت. ظاهراً همه چیز آرام و کشور امن و امان بود، اما در پس این سکوت و طاعت آشکار، فضا گرفته و پرتُنش می بود. شعله، خاموش شده بود و آتشی در زیر خاکستر نهان.

 

رضا مقصدی

به خاطره‌ی معطر ِ مریم میرزاخانی

"مریمِ" اعداد

● از مدار ِ مرزها گذشت

نامِ نازنین ِ دختری زدودمان ِ آب.

خواب را ز چشم ِ چشمه، دور کرد

همنشین ِ دلنشین ِ آفتاب.

 

مجید ﻤ۔ﺣﻤدی

هفت پیامد فقر در جامعه ایران

بر اساس آمارهای متفاوت در ایران میان ۱۱ تا ۲۱ میلیون حاشیه نشین وجود دارد.

● در این نوشته به هفت پدیدهٔ رقت انگیز، دل ناچسب و بعضا شنیع که عمدتا حاکی از فقر جامعه هستند اشاره می‌کنم، یعنی عادی شدن و رواج خرید و فروش اعضای بدن، سوء تغذیه، حاشیه نشینی، جستجوی دیوانه وار گنج، دستفروشی، کودکان کار، و ازدواج کودکان. جالب توجه است که از این پدیده ‌ها، چهار مورد آن مستقیما (ازدواج و کار کودکان) و غیر مستقیم (دستفروشی و سوء تغذیه) با کودکان ارتباط دارند.

 

دکتر ﻤ۔حمدعلی دادخواه، وکیل پایه یک دادگستری:

دادگستری، کارایی عمل به قانون اساسی را نداشته

● ما باید عشق به ایران و عشق به این سرزمین را در جان و خمیرمایه همه دانشجویان رشته حقوق بارور کنیم.

قاضی که رشوه می گیرد، برای این است که به این سرزمین علاقه ندارد. وکیل دادگستری که با قاضی زد و بند می کند، به فردای این آب و خاک نمی اندیشد. اگر آن عشق پایدار حفظ وطن در جان و دل حقوقدانان شعله ور شود، بیش از ۸۰ درصد مشکلات امروز از بین خواهد رفت. یک ضرب المثل انگلیسی می گوید شخصی که وطن ندارد، شخص نیست. وطن عبارت از دشت و کوه و جنگل تنها نیست؛ وطن به معنای پیوند به فرهنگ پویا، به سنن و به فردای موفق این آب و خاک است. اما ما شاهد این هستیم که حتی مجسمه کاوه آهنگر که نماد دادگری، عدالت و درستی در ایران است، در اصفهان برداشته می شود.

 

پرویز دستمالچی

ترور در برلین - ۱

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ترور صادق شرفکندی و یاران

● ترور برلین تنها یکی از مجموع ترورهای رژیم در خارج از کشور است، با این تفاوت که (اکثریت) ضاربان دستگیر و در یک محاکمه طولانی محکوم آمران نیز به نام نامیده شدند و دادگاه در یک بررسی (حدودا) چهار ساله در حکم صادره ج.ا.ا. را یک "سیستم جنایتکار" نامید. این مجموعه تقدیم می شود به هزاران آشنا و ناآشنای بی نام و نشان که با جان خود سرو آزادی ایران را آبیاری کردند و می کنند...

۱۷ سپتامبر امسال بیست و پنجمین سالگرد ترور برلین، معروف به ترور "میکونوس" است. تروری که به دستور رهبران و به دست ضاربان همکار وزارت اطلاعات و امنیت ج.ا.ا. انجام گرفت و در پی آن چهار تن از رهبران اپوزیسیون ایران به قتل رسیدند. 

 

حسن بهگر

تبلیغ جنگ داخلی در عراق

● ۲۵ سال است که اقلیم کردستان عراق به صورت فدرال اداره می شود، ولی در این مدت به دولت مرکزی پاسخگو نبوده و با فروش نفت عملاً مستقل از دولت مرکزی عمل کرده و با پشتیبانی آمریکا و اسرائیل دایم بهانه تراشیده تا راه خود را به سوی استقلال هموار نماید.

 

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.