نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏چهار شنبه‏، 2017‏/10‏/18

 

آرشیو ماه سپتامبر  ۲۰١۷

 

 

سخنان شادروان دکتر شاپور بختیار در مخالفت با خودمختاری و تجزیه کردستان

● لیست مصاحبه ها و سخنرانی های دکتر بختیار در کانال یوتیوب سرزمین کهن

 

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

کردستان عراق و بازی مونوپولی

● پس از برگزاری رفراندوم روز گذشته در اقلیم کردستان عراق، اکنون راًی دهندگانی که گمان می کنند کردستان عراق از فردا به صورت یک کشور مستقل در خواهد آمد، در واقع باید به نوعی بازی مونوپولی استقلال خود را سرگرم کنند، این بازی ممکن است سال ها طول بکشد و حتی به بازی خونینی بدل شود.

 

زهرا لاریجانی اطلاعات تابعیت کانادایی علی لاریجانی را برای سفارت انگلستان ارسال کرده است

● آخرین اطلاعات دریافتی از پرونده محرمانه جاسوسی «زهرا لاریجانی» به نفع سفارت [کشور] انگلستان حاکی از آن است که دختر رئیس قوه قضائیه کشور، اطلاعات مهم و محرمانه‌ی عموی خود «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی را هم در اختیار سفارت انگلستان در تهران قرار داده است.

 

امین درودگر

امنیت ملی و پسوند «اسلامی»؛

یا

چرا علوم انسانی اسلامی وجود ندارد؟

● چندی پیش مدیر کل طب سنتی وزارت بهداشت اعلام کرد که چیزی به نام «طب اسلامی» وجود ندارد. داغ‌ شدن بازار طب اسلامی و عرضه داروهای غریب گوناگون در آن چنین اظهارنظری را از سوی یک مقام دولتی ضروری کرده بود. زیرا بخشی از این خرافه ‌ها که خود را با پسوند «اسلامی» عرضه می ‌کنند، برای سلامتی مردم خطرات جدی دارند.

 

جـبهه ملـی ایـران

با هرگونه جدایی خواهی و تجزیه طلبی در کشورهای خاورمیانه قویا مخالفیم

● در سال ۱۹۱۶ نمایندگان دولتین انگلیس و فرانسه، سایکس و پیکو، خطوط مرزی کشورهای خاورمیانه را ترسیم و این منطقه ی حاوی هفتاد درصد از کل منابع انرژی جهان را براساس منافع و مقاصد استعماری، بین خود تقسیم نمودند،...

 

مسعود نقره‌کار

اپوزیسیونی که پیر می‌شود!

● چرا اپوزیسیونی که افزون بر تلاش و پیکاری ارزشمند علیه حکومت تمامیت خواهِ اسلامی در راستای تحقق آزادی، دموکراسی و حقوق بشر مبارزه کرده است، جذابیتی برای نسل جوانِ خارج از کشور ندارد؟چرا درصدِ حضور نسل جوان در جریان ‌ها و برنامه‌ های سیاسی و فرهنگی به یکی دو درصد هم نمی ‌رسد و اکثرحزب‌ ها و سازمان‌ ها و گروه ‌ها، و نشست‌ ها و اجلاس ‌ها تفریق شده ازهمان جمع‌ های قدیمی اند؟ 

 

اقتصاد آنلاین

فاجعه‌ای ملی که به آن پرداخته نمی‌شود

● مرداد ۱۳۴۴ نتایج بررسی مهاجرت که توسط سازمان ملل انجام شده بود، ایران را از لحاظ مهاجرت اتباع به کشورهای دیگر در ردیف پنج کشور آخر جدول نشان می‌داد (نزدیک به صفر).

 

جواد طباطبایی

دانشگاه ما، دانشگاه ملّی نیست!

● دانشگاه ما، از آغاز دانشگاه ایرانی نبوده است. منظورم این نیست که مثل جلال آل‌احمد که حرف‌ های بی ‌ربط بسیاری زده است، مثلا «پرچم غربزدگی بر بام...» و از این حرف‌ هایی که نه سر دارد نه ته، از این چیزها بگویم. او که اصلا دانشگاه نرفته بود و نمی ‌دانست که دانشگاه یعنی چه.

دانشگاه ما نتوانسته است از آغاز تاکنون، دانشگاه ملّی باشد یعنی موضوع آن، ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی باشد و اگر این ‌طور می ‌بود یا اگر یک روزی این‌ طور باشد، دانشگاه ما خواهد توانست به نظام علم جهانی ربط پیدا کند والا همین خواهد بود که امروز است!

 

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

تجزیه کردستان عراق و ده فرمان اسرائیل

● سال ها است که اسرائیل و لابی نیرومند آن در سراسر جهان در پی تجزیه و تضعیف کشورهای خاورمیانه بویژه ایران، ترکیه، عراق و سوریه می باشند، تا روزی که هیچ قدرت نظامی- سیاسی- اقتصادی و لاجرم مسلمانی! در برابر آنان نتواند عرض اندام کند و موجودیت همیشه بحرانی کشور اسرائیل را بخطر اندازد.

 

دموکراسی یک ارزش است نه یک ایدئولوژی

ﻤﺣﻤ۔درضا خوبروی پاک

مردم در نظام دموکراسی، تعریف ها و تقسیم ها

فصل دوم

سلسله مراتب در میان مردم

● منظور از نابرابری در این بخش تنها در مورد نابرابری حقوق سیاسی مردم است و از نابرابری اقتصادی بحث نخواهد شد. اصل برابری حقوق سیاسی مردم با نابرابری واقعی روبرو است. خودداری مردم از رای دادن، بحران نمایندگی و فرقگذاری سیاسی (خودی و غیر خودی) همه از نشانه های رویاروئی حقوق سیاسی با نابرابری است. افزون بر آن حضور مهاجران در یک کشور و نبود ِحق رای برای آنان حتی برای انتخابات محلی به نابرابری در درون جامعه های امروزی دامن می زند.

 

معین خزائلی، روزنامه نگار و کارشناس حقوق

نکاتی چند در ضرورت مبارزه با مجازات اعدام

● امروزه تشویق و ترغیب افکار عمومی جامعه به همراهی با کمپین‌ های ضد مجازات اعدام و نیز سوق ‌دهی گرایش عمومی به سمت مبارزه برای لغو آن و نیز ایجاد آمادگی عمومی برای اجرای قانون لغو اعدام، یکی از اصلی‌ ترین و در عین حال مشکل ‌ترین وظایف مدافعان حقوق بشر و فعالان این عرصه بوده و اقناع عمومی به یکی از اهداف اصلی کمپین‌ های ضد اعدام تبدیل شده است.

 

حرکت اعتراضی اتوبوسرانان تهران در حمایت از رضا شهابی

● شماری از رانندگان خطوط تندروی شرکت واحد تهران برای همبستگی با همکار زندانی خود رضا شهابی دست به یک حرکت اعتراضی زدند. این حرکت به درخواست سندیکای کارگران شرکت واحد انجام شد که شهابی عضو هیئت مدیره آن است.

 

دموکراسی یک ارزش است نه یک ایدئولوژی

ﻤﺣﻤ۔درضا خوبروی پاک

مردم در نظام دموکراسی، تعریف ها و تقسیم ها

● تعریف ساده دموکراسی را می توان ترکیب و همزیستی دو اصل دانست: نخست آن که قدرت ناشی از مردم است و دو دیگر آن که هیچ آدمی یا گروهی نمی تواند همه قدرت حکومت را به خود اختصاص دهد. این دو اصل در تضاد با یکدیگرند و همه هنر سیاست در این است که چگونه این دو اصل را با هم آشتی دهد.

 

فریدون خاوند (تحلیلگر اقتصادی)

قدرت ایران در خاورمیانه:

از ژئوپولیتیک تا ژئواکونومی

● منطقه ‌ای که از سوی غربیان «خاور میانه» نام گرفته، یکی از توفانی‌ ترین دوره‌ های تاریخ خود را از سر میگذراند و آینده آن بیش از هر زمان دیگری در هاله ابهام است.

 

دادخواهی برای یک دادخواه:

پرونده‌ای برای عبدالفتاح سلطانی

● و اما پدرم …

از پدر من که مرد کوه و صحرا بود اندامی نحیف به جا مانده و بغضی سنگین در گلوی ما. فریادمان به هیچ کجا نمی‌رسد. حبسش نا‌عادلانه و محکومیتش غیرانسانی‌ ست.  جان با‌ارزشش به دست چند بازجوی امنیتی افتاده که با پرونده ‌سازی‌ های متعدد می‌ خواستند (می‌ خواهند) مانع کارش در خدمت به مردم شوند. آن‌ ها با جان او و همه زندانیان بازی می ‌کنند.

 

خانواده ی لاریجانی ها و دولت فخیمه

آمدنیوز: جلسه صادق لاریجانی با خطیب؛

چاره‌جویی برای عدم درز اطلاعات جاسوسی دختر صادق لاریجانی

● «صادق لاریجانی» مدت زیادی است که جمع زیادی از افراد بی ‌گناه را به اتهامات واهی جاسوسی و معاونت در این اتهام، در حبس و زندان انفرادی نگاه داشته، حالا در آستانه‌ ی رسوایی بزرگ از افشای جزئیات پرونده جاسوسی دخترش برای سفارت بریتانیا و ام آی سیکس انگلستان توسط «آمدنیوز» قرار گرفته است.

 

با وجود تایید رسمی حقایق درباره نوزاد ناپدیدشده در اوین،

راحله راحمی‌پور بازداشت شد

● به گزارش یک منبع مطلع، ماموران در ساعات اولیه شب با حکم قضایی صادر شده توسط شعبه شش دادسرای اوین، وارد خانه راحمی پور شدند. آن ‌ها پس از تفتیش منزل، وی را به همراه کامپیوتر، تلفن همراه و برخی از اسناد و مدارک شخصی ‌اش با خود بردند.

 

بیانیه جـبهه ملـی ایــران

خشونت و بد رفتاری با زندانیان سیاسی را محکوم می کنیم

● حاکمیت جمهوری اسلامی بر خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر که دولت ایران هم از امضاء کنندگان آن بوده و بنا بر این بر اجرای آن التزام دارد و بر خلاف قانون اساسی خود که باید حداقل به آن پای بند باشد، تعداد بی شماری از فرزندان این سرزمین را در سراسر کشور در زندان ها محبوس نموده است. کسانی که جز انتقاد از مشکلات کشور و اعتراض به سوء سیاست ها و سوء مدیریت ها، هیچ جرمی مرتکب نشده اند.

 

بانکداری نظامیان:

 ۷۶۰۰ صندوق قرض‌الحسنه بسیج در مساجد

● همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌ های بانکی و تداوم بحران ورشکستگی موسسه‌ های مالی و اعتباری در ایران، سازمان «بسیج مستضعفین» صندوق قرض‌الحسنه زنجیره‌ ای ایجاد می‌کند. سه موسسه مالی وابسته به سپاه و وزارت دفاع ادغام می ‌شوند. همزمان بسیج صندوق‌ های قرض‌ الحسنه در مساجد ایجاد می ‌کند.

 

کاوه منافی

چشم‌ پوشی بر فساد به مثابه رشوه‌ حکومت به خودی‌ها، نمونه قالیباف

● فساد حتی اگر بتواند به دلایلی، لباس قانون بپوشد بازهم ماهیت ویرانگر خود را از دست نخواهد داد. این که به دلیل ساختار غلط حکومت، رهبر دارای اختیارات بی حد و حصر است و می ‌تواند به عملکردهای غلط وجهه ‌ی قانونی بدهد، چیزی از ماهیت مخرب فساد کم نمی‌ کند. این که اختیارات رهبر به او اجازه می ‌دهد خطاها و ناکارآمدی افرادی مانند قالیباف را نادیده بگیرد، به نوعی پاک کردن صورت مسئله است، نه حل کردن آن. سیستم ناکارآمد ممکن است در کوتاه مدت ایجاد قدرت کاذب کند، ولی در دراز مدت حکایت بر شاخه نشستن و از بیخ بریدن است. مسیر تولید و بازتولید فساد برای حفظ قدرت اگر تمام افراد جامعه را در خود ببلعد، ولی در نهایت همان قدرتِ تولید کننده‌ ی فساد را نیز خواهد بلعید.

 

حسین وصال

در پاسخ به مقاله ی آقای میرفطروس

زیر عنوان

“افسانه ها و افسرده های ۲۸ مرداد”

● عرض میکنم جزای خیرتان باد ولی اینکه واقعه ی ۲۸ امرداد تا حد زیادی جامعه ی روشنفکری مارا سترون کرده است، نه بعلت بحث و گفتگو در مورد آن واقعه، بلکه ناشی از استقرار حکومت استبدادی و فاسد بعداز آن کودتای مملکت سوز خائنانه بود که راه ایجاد هر حزب و اجتماع و حرف و بحث و روشنگری سیاسی را با شدت هرچه تمامتر به روی مردم بسته بود. وانگهی فایق آمدن بر یک فاجعه ی تاریخی تنها از راه اعتراف به حقایق و عذرخواهی از پیشگاه ملت و تقاضای بخشش از او(مانند طلبی دو رییس جمهور و وزیر امور خارجه ی وقت آمریکا از ملت ایران) میسر میشود و نه کوشش در نشاندن ناحق را بجای حق و نادرست را بجای درست.

 

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.