نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏چهار شنبه‏، 2017‏/10‏/18

 

آرشیو ماه اکتبر  ۲۰١۷

 

 

علی شاکری زند

دکتر مصدق و اصـلاحـات کاذب 

- بخش سوم

موضع نیروهای سیاسی دیگر

● ناگفته نمی‌ توان‌ گذاشت که بحث اصلاحات ارضی که دکتر مصدق در سخنرانی تاریخی خود به آن پرداخته‌ بود، همانگونه که از سخنان او نیز پیداست، از سالها پیش از سوی برخی از احزاب سیاسی مطرح ‌شده ‌بود. طرح این موضوع انگیزه‌ های گوناگونی داشت که دکتر مصدق به مهمترین آنها در آن زمان پرداخته ‌بود.

 

حسن بهگر

آمریکا چگونه زیر پای بختیار را خالی کرد

● پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز گره های کور فراوانی داریم که ناگشوده مانده اند و از آن جمله نقش نهضت آزادی در به قدرت رساندن خمینی. قبلا به صورت خلاصه می دانستیم که در یک جلسه بین انقلابیان و سفیر آمریکا بر سر یک حکومت نظامی- آخوندی توافق شده است. 

 

علیرضا مناف زاده

مفهوم «حق ملل در تعیین سرنوشت خویش» و تاریخچۀ آن

● ملت‌ها حق دارند آزادانه و بدون مداخلۀ خارجی نظام سیاسیِ خود را تعیین کنند. این اصل یکی از اصول اساسی حقوق بین‌الملل است. اما با استناد به این اصل نمی‌توان یگانگی سیاسی و تمامیتِ ارضیِ کشوری مستقل و خودفرمان را جزئاً یا کلاً به خطر انداخت و از تجزیۀ خاک آن کشور پشتیبانی کرد. 

 

بنیاد عبدالرحمن برومند:

بحران حق حیات در ایران جدی تر از آن است که نادیده گرفته شود

● گرفتن جان انسان ‌ها (دست ‌کم ۸۲۰۰ مورد از سال ۲۰۰۰ میلاد تا به امروز) با استناد به اعترافات اجباری، محروم کردن متهمان از دسترسی به وکیل، صدور احکام خودسرانه  و توسل به رویه‌ های اجحاف‌ آمیز دیگر که هم قوانین و مقررات داخلی و هم تعهدات بین‌المللی کشور را نقض می‌ کند، درواقع اِعمال زور و قدرت‌ نمایی است و نه شیوه ‌ای مؤثر برای مبارزه با جرم و جنایت.

 

نامه نرگس ﻤﺣﻤ۔دی به نمایندگان مجلس درباره سلول انفرادی

● آگاه هستید که “سلول انفرادی” شکنجه شناخته شده، هدفمند و با کارکردهایی مشخص علیه متهمان است که در طول تاریخ توسط حکومت ها به‌ کار گرفته شده و سال‌ های  اخیر از زندان های گوانتانمو تا ابوغریب و در سرزمین خودمان از بند ۵۹ عشرت آباد تا ۲۔الف، ۲۰۹ و ۲۴۱ تا سلول های انفرادیبندهای امنیت شهرستان ‌ها، انسان‌ های بسیاری را قربانی کرده است. این شکنجه برگ مهمی از “تاریخ شکنجه” را به خود اختصاص داده که برخی حکومت ‌ها، سطرهای سیاه بیشتری را به خود اختصاص داده‌ اند.

 

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

سقوط جمهوری اسلامی به توان دفاعی ربطی ندارد

● دونالد جی ترامپ در حالی به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد که اصلی ترین شعار سیاست خارجی اش پاره کردن توافقنامه اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام بود. 

 

دکتر ﻤﺣﻤ۔درضا خوبروی پاک

کردها و بیگانگان

● این نوشته ترجمه ی بخشی از فصل «دلایل فروپاشی جمهوری مهاباد» است. نویسنده، پیش از پرداختن به موضوع، از دستآوردهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جمهوری در دوران کوتاه زندگی خود و سپس به علل فروپاشی آن می‌ پردازد. برای روشن شدن بیشتر آن علل، نویسنده بناچار کوشش کرده است تا جایگاه کردها در ایران و جایگاه ایران در میان دولت های همسایه را مشخص کند.

 

علی شاکری زند

دکتر مصدق و اصـلاحـات کاذب

 یا

یکی از ریشه‌های عمده‌ی ضدِانقلاب ‌اسلامی

«تقسیم اراضی ... با تمرکز جمعیت می تواند عواقب وخیمتری...»

بخش دوم

سخنرانی تاریخی مصدق

در جلسه‌ی سرّی کمیسیون نفت مجلس شانزدهم

● در تمام طول ششماهه ی دوم سال ١٣٢٩، در حالی که ملت به رهبری مصدق علیه دیکتاتوری دولت وقت و در راه ملی کردن صنعت نفت مبارزه می ‌کرد، عده ای نیز برای منحرف کردن افکارعمومی به ‌اشاره ی مراکز بیگانه، تحت عنوان "برنامه های اصلاحی" به طرح اموری انحرافی از قبیل "اصلاحات ارضی" در میان افکار عمومی می پرداختند.

 

سونامی بی سوادی در قشر تحصیل کرده در راه است

بحران باسوادان بی ‌سواد!

● افت تحصیلی در مقطع ابتدایی به سرعت رو به افزایش است و بچه‌ ها در مقاطع بالاتر، حتی در خواندن معمول خود نيز مشکل دارند. کلاس‌ های پرجمعیت، معلمان غیر متخصص، کتب درسی کم ‌محتوا و ناتوانی خانواده‌ ها برای درک نظام آموزشی جدید ازجمله دلایل افت تحصیلی دانش‌ آموزان است.

 

علی شاکری زند

دکتر مصدق و اصـلاحـات کاذب

 یا

یکی از ریشه‌های عمده‌ی ضدِانقلاب ‌اسلامی

«تقسیم اراضی ... با تمرکز جمعیت می تواند عواقب وخیمتری...»

● متنی که در زیر به‌ نظر خوانندگان می رسد حاصل تجدید‌نظر در مقاله ای است که بمناسبت ٢٩ اسفند ماه ۱۳۶۱ بر اساس یکی از نطق ‌های تاریخی دکتر مصدق در دوره‌ی شانزدهم مجلس شورای ملی در یک شماره ی مخصوص از نامه ی نهضت که تحت عنوان «ویژه نامه ی مصدق» منتشر شد، درج گردیده ‌بود.  موضوع اصلی مقاله یک سخنرانی تاریخی دکتر مصدق بوده که در جلسه ی سری کمیسیون نفت مجلس شانزدهم ایراد شده ‌بود، هنگامی که مسئله ی نفت حیاتی‌ ترین و داغ‌ ترین موضوع سیاسی روز کشور بوده ‌است.

 

 

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.