نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏دوشنبه‏، 2018‏/01‏/22

 

آرشیو ماه دسامبر  ۲۰١۷

 

 

 

پرویز دستمالچی

راهی نیست، مگر گذر از این نظام

در حاشیه اعتراضات مردم در مشهد و...

● علت شکست استراتژیک و ناکارآمدی حکومت درست در همین سیستم آپارتاید، تبعیض، بی عدالتی، و تامگرایی فراانسانی ج.ا. است که می توان به آنها بی لیاقتی، بی مسئولیتی، فساد، دزدی و چپاول و... سیاستمدارن کوچک و "بزرگ" آن را نیز افزود. هنگامی که دین و کتاب "مقدس" مرجع توجیه تبعیض و جنایت شود، قیام علیه هر دو شروع خواهد شد: "اسلام را پله کردند، مردم را ذله کردند". در نظام ناحق، قیام حق ملت است ...

 

ایرج مصداقی

در تجمعات اعتراضی شرکت کنیم یا نکنیم؟

چه شعاری انحرافی است؟

● یک روز پس از اعتراضات در مشهد و چند شهر استان خراسان رضوی، کرمانشاه، اصفهان، رشت، خرم‌آباد، قم، زاهدان و چند شهر دیگر نیز شاهد اعتراضات مشابهی شد. بسیاری چه در شبکه ‌های اجتماعی و چه در محافل عمومی و خصوصی برگزاری تجمعات مشهد و کرمانشاه را برنامه‌ ای از سوی مخالفان حسن روحانی و بطور مشخص سپاه می دانند.

 

علی شاکری زند

نکاتی

پیرامون مفاهیم

ملیت، اقلیت، خودمختاری

بخش سوم

نگاهی به تاریخ کردستان

● باید دانست منطقه‌ ای از ایران که در قدیم اردلان نامیده می‌ شد و به ‌دنبال نامگذاری جدید آن به دلائل اداری در دوران سلجوقی و سلطنت سلطان سنجر، از پایان قرن ششم هجری، با عنوان تازه‌ ی کردستان در دفاتر دیوانی ثبت شد و حدود آن را ضبط و تعیین ‌کردند و از آن زمان بود که در تاریخ بدین نام خوانده‌ شد، از دوران باستان محل زندگی طوایفی ایرانی بوده که از راه دامداری و زراعت روزگار‌می‌ گذرانده اند.

 

دکتر پرویز داورپناه

پوزشخواهی از دیکتاتورهای پهلوی بی معناست

مساًله ی ملیون ایران استقلال و دموکراسی است

● چندی است افرادی از کارگزاران گذشته‌ ی جمهوری اسلامی و گروههای ورشکسته‌ ی اپوزیسیون آن با طرفداری از اعمال گذشته ‌ی پادشاهان پهلوی و همصدا با شاه ‌اللهی ها به توبه و استغفار از دیکتاتورهای پیشین پرداخته و اعلام می کنند که خود را در یک پوزشخواهی بزرگ به «پیشگاه رضاشاه کبیر و فرزندش» مدیون می دانند.

 

پیام تسلیت مهندس عباس امیر انتظام

به مناسبت درگذشت شادروان حمید ذوالنور

● با اندوه فراوان اين ضايعه جبران ناپذير را به جبهه ملى ايران، حزب ايران، و يكايك هموطنان گرانقدرى، كه فارغ از مكان و زمان، دغدغه میهن و هم میهن دارند، صميمانه تسليت عرض مى نمايم.

 

علی شاکری زند

نکاتی

پیرامون مفاهیم

ملیت، اقلیت، خودمختاری

بخش دوم

احساس ایرانی‌بودن

● احساس ایرانی بودن با همه ‌ی ویژگی‌ های کم‌ نظیر آن برای یک ایرانی چنان عادی است که در نظر خود او طبیعی و کم ‌اهمیت می‌ نماید در حالی که چون اندکی در تاریخ و فرهنگ دیرینه‌ ی خود غور کند در‌می ‌یابد که نه یک چنین وابستگی چندان طبیعی‌ است و نه  احساس آن پیش‌ِپاافتاده، زیرا همانند آن در میان همه‌ ی مردمان جهان الزاماً وجود ‌ندارد؛ و بر او روشن می‌ شود که این احساس زاییده ‌ی عوامل پیدا و ناپیدای بیشمار، بسیار ریشه ‌دار و کهنی است که او را، عموماً به ‌صورت ناخودآگاه، به دیگر ایرانیان پیوند‌ می ‌دهد.

 

به یاد رئیس فقید شورای عالی نهضت مقاومت ملی ایران

خاطره ی مهندس حمید ذوالنور از ۱۶ آذر

اولین تظاهرات یکپارچه دانشگاه تهران

(نگاهی به جنبش دانشجوئی سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۲ خورشیدی در ایران*)

● بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و سقوط دولت مصدق و محاکمۀ او در دادگاه نظامی که در واقع تبدیل به محاکمه کودتاگران گردید و دستگیری بسیاری از شخصیت ‌های نهضت ملّی، مقاومت در برابر کودتا با تشکیل نهضت مقاومت ملّی مرکب از احزاب ملّی و شخصیت هائی که دستگیر نشده بودند ادامه یافت و پس از سرکوبی آن و تبعید و زندانی سران و کادرهای آن، باز احزاب وابسته به نهضت ملّی به حیات خود هر چند بسیار محدود ادامه می‌دادند و بمناسبت‌های گوناگون با انتشار اعلامیه هائی حتی از مخفی‌ گاهها در حد توانائی خود کوشش می‌ کردند که مشعل نهضت ملّی را روشن نگه دارند و روزنه ‌ای بسوی امید باز نگه دارند.

 

علی شاکری زند

نکاتی

پیرامون مفاهیم

ملیت، اقلیت، خودمختاری*

بخش یکم

● آنچه در بسیاری از کشورهای جهان گاه به‌ حق و گاه به ‌خطا طلبِ استقلال یا طلب‌ خودمختاری نامیده می ‌شود در هر جا و در هر زمان دارای ماهیت بکلی متفاوتی است که در هر مورد از منشا‌‌ءِ متفاوت آن سرچشمه‌ می‌ گیرد. تقلید چشم ‌بسته، یا فقدان اندیشه‌ ی انتقادی، به ‌ویژه در کشورهای دنیای سوم، و حتی در میان بخش مهمی از رسانه های سراسر جهان سبب ‌شده که در تقریباً همه ‌ی موارد در این زمینه به ‌مدد مفاهیم کلیشه ‌مانند و واژگان عاریتی یکسانی، که هر یک از دیگری رونویس ‌کرده و فارغ از هرگونه نقادیِ آنها، در مورد جدیدی به‌ کاربسته، سخن‌ گفته ‌شود بدون کمترین توجه به معنا و منشاءِ تاریخی و اجتماعی آنها و به نتایج زیانباری که کاربرد نیاندیشیده‌ ی مفاهیم وام گرفته از دیگران می‌ تواند در گمراهی اذهان و سرنوشت یک یک کشور به بارآورد.

 

خوشبختی نسل آینده در گرو کار امروز ماست

گفتگو با رویا برومند

● بیش از ۱۵ سال از زمانی که لادن و رویا برومند بنیاد حقوق بشری عبدالرحمن برومند را تأسیس کردند می ‌گذرد. به مناسبت دهم دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، رویا برومند در گفتگو با دویچه وله از اهداف و فعالیت ‌های بنیاد سخن می ‌گوید.

 

بمناسبت شصت و نهمین سالروز

تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر

مصوبه ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸

● اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پیمان بین المللی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده‌ است و شامل ۳۰ ماده‌ است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر می‌ پردازد. مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی است که تمامی ابنای بشر در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند، مشخص کرده ‌است.

 

بمناسبت روز جهانی حقوق بشر

اطلاعیه نهضت مقاومت ملی‌ ایران‌ شاخه هند

● بمناسبت روز جهانی‌ حقوق بشر ۱۰ دسامبر، نهضت مقاومت ملی‌ ایران ‌شاخه هند با صدور اطلاعیه مطبوعاتی به زبان انگلیسی‌ از این روز بعنوان اعتراض علیه ادامه نقض حقوق بشر در ایران یاد کرد.

 

  تسلیت

● تاسف و تاثر خود را از درگذشت همرزم خود، آقای مهندس حمید ذوالنور رئیس شورای عالی نهضت مقاومت ملی ایران و یار وفادار زنده یاد دکترشاپوربختیار که یک مشروطه خواه واقعی آزاده می بود، به همسر و خانواده محترم ایشان و کلیه همرزمانمان تسلیت می گویم.

 مریم شیخ الاسلامی- صدریه

 تورونتو، کانادا

 

روابط عمومی جبهه ملی ایران ــ تهران

تسلیت به ملیون ایران

● با دریغ و تاسف بسیار آگاه شدیم که آقای مهندس حمید ذوالنور، عضو پیشین شورای مرکزی جبهه ملی ایران و عضو ثابت قدم و دیر پای حزب ایران به رحمت ایزدی پیوسته است.

 

اطلاعیه‌ی سازمان‌های جبهه ملی ایران در اروپا

در سوگ اندوهبار مهندس حمید ذوالنور

رییس شورای‌عالی نهضت مقاومت ملی ایران

● در نهایت درد و اندوه از درگذشت دوست دیرین، برادر گرانمایه و مبارز دیرپای ملی، مهندس حمید(مصطفی) ذوالنور اطلاع یافتیم. او پس از یک نبرد سخت و طولانی با بیماری روز جمعه اول دسامبر ما را ترک کرد. خبر درگذشت وی  دوستداران او و همه‌ ی مبارزان ملی و آزادیخواهان ایران را غرق اندوه کرد.

 

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور

تسلیت بمناسبت درگذشت مهندس حمید ذوالنور

● با تاسف فراوان روز جمعه ۱۰ آذر، دوست و همرزم ما، عضو جبهه ملی ایران، عضو حزب ایران و رئیس شورای عالی نهضت مقاومت ملی ایران، مهندس حمید ذوالنور، که سالیان دراز در راه آزادی و استقرار حاکمیت ملی مبارزه کرده بود،...

 

ملیون شهر کلن

درسوگ مهندس حمید ذوالنور

● مهندس حمید ذوالنور انسانی فوق العاده موزون و با اعتدال بود. این خصلت منحصر به فرد وی باعث میشد کسانیکه با او تماس و برخورد داشتند او را دوست بدارند و از معاشرت با وی لذت ببرند. احساس، عقل و عمل در او بسیار هماهنگ بود. 

 

تسلیت و همدردی

● با کمال تأسف از درگذشت مهندس حمید ذوالنور رئیس شورای عالی‌ نهضت مقاومت ملی‌ ایران باخبر شدیم. نهضت مقاومت ملی‌ ایران شاخه هند با تاسف و تأثر از درگذشت این شخصیت والا، مبارز و میهن دوست به خانواده گرامی‌ ایشان و کلیه همرزمان و ملیون ایران تسلیت می‌گوید.

ایران هرگز نخواهد مرد

بهزاد امیری

 ۱۱ آذر ۱۳۹۶

 

پیام تسلیت هیئت تحریریه نشریه اینترنتی «جنبش سوسیالیستی»

به مناسبت درگذشت مهندس حمید ذوالنور

● ما درگذشت آقای مهندس حمید ذوالنور رئیس شورای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عالی نهضت مقاومت ملّی ایران را به خانواده محترم ذوالنور و اعضای نهضت مقاومت ملی ایران تسلیت میگوئیم. 

هیئت تحریریه نشریه اینترنتی جنبش سوسیالیستی ـ

نشریه سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار راه مصدق

١۶ آذر ۱۳۹۶ - ٧ دسامبر ۲۰۱۷

 

چرا حكومت مردم بهتر از حكومت ‌كردن متخصصان است

نخبه‌ گرایی تهدیدی برای دموکراسی

● امروزه بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی معتقد نیستند که دموکراسی بهتر از اپیستوکراسی (حکومت نخبگان و متخصصان) است. برعکس در سال‌ های اخیر فلاسفه و تئوری‌ های سیاسی بی‌ شماری مدعی شده ‌اند که متخصصان و افراد اهل فن باید در رأس امور باشند و انتخاب ‌های ناموجه (ناشی از نادانی توده‌ ها) را دست‌کاری کرده یا محدود کنند. 

 

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.