نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏شنبه‏، 2018‏/03‏/31

 

آرشیو ماه ژانویه  ۲۰١۸

 

 

ایرج مصداقی

اشغال سفارت آمریکا

سرگذشت گرو‌گان‌گیران، دانشجویان پیرو خط امام، خامنه‌ا‌ی و عذرخواهی

● خامنه‌ ای بیست و ششم دی ‌ماه ۱۳۹۶ در دیدار خانواده شهید ییلاقی سخنانی را ایراد کرد که بخشیاز آن ده روز بعد در پنجم بهمن ماه بطور هماهنگ در سایت‌ های نظام اسلامی انتشار یافت.

 

بی سرپناهی زلزله‌زدگان؛

مرگ در سرما

● زلزله ‌زدگان کرمانشاهی از مرگ پنج کودک خردسال بر اثر سرما و سرماخوردگی خبر داده‌ اند. یک دختر ۱۷ ساله معلول نیز در پی عفونت ریوی درگذشته است. مسئول هلال احمر می‌ گوید ساخت و نصب کانکس زمان و مدیریت می‌ طلبد. سرما و کمبود امکانات در مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه بی‌ داد می‌ کند. آنها که از زمین ‌لرزه هفت ریشتری جان سالم به در برده ‌اند، از سرماخوردگی ساده یا آنفولانزا و عفونت می‌ میرند.

 

دین و حکومت

به‌ دنبال تظاهرات وسیع اخیر در ایران و شعارهای مردم علیه اسلامِ سیاسی و حکومتی موضوع جدایی دین از حکومت بار دیگر به یکی از موضوعات حادّ روز تبدیل شد و بحث‌ ها و گفت ‌و ‌گوهایی پیرامون آن درگرفت که گاه بسیار دور از حقیقت و حتی بی ‌پایه هم بود. بدین مناسبت ما از آقای علی شاکری زند خواستیم که در صورت امکان یادداشتی را که در این ‌باره در یکی از فصول ترجمه‌ ی خود از رساله‌ ی دکترای دکتر شاپور بختیار نگاشته ‌اند برای انتشار در اختیار ما قراردهند. با سپاس از ایشان که این متن را پس از تکمیل و با توضیحات بیشتری برای ما فرستادند ما اینک به انتشار آن اقدام‌ می‌کنیم.

هیأت‌ تحریریه ی نشریه ی اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

 

علی شاکری زند

جدایی دین از حکومت

یا

حکومتِ لاییک*

● حکومت لاییک، که نباید آن را با جامعه ‌ی سکولار اشتباه گرفت، حکومتی است که در آن در عین کمال آزادی برای ادیان، قدرت سیاسی از نهاد دین مستقل است و کسی نمی‌تواند نظری را به ‌نام دین بر آن تحمیل‌ کند. در مقابل سکولار صفتی است که تنها اختصاص به حکومت و رژیم سیاسی ندارد و می ‌تواند به عنوان صفت برای هر نهاد اجتماعی صدق کند و به‌ کار رود، حتی در یک رژیم سیاسی غیرمستقل از دین.

 

رضا مقصدی

بانوی سربلند

 

● 

یک شعرِ عاشقانه به رنگِ سپیده بود

وقتی که دست‌های سپیدت زمانه را-

معنای تازه داد.

 

پانزده هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی ایران گم شد

گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵ بیانگر سرنوشت نامعلوم نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی ایران است.

● عادل آذر رئیس دیوان محاسبات جمهوری اسلامی چهارشنبه چهارم بهمن گفت شرکت ‌های ملی نفت و گاز ایران حدود پانزده هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از فروش فرآورده‌ های نفتی را به خزانه واریز نکرده‌ اند.

 

هادی خرسند

حماسه دی ۹۶

● جوانان رعنای ایرانزمین

به کردار شایسته ی آفرین

جوانان خشمنده ی داغدار

که دیدند قتل هزاران هزار

 

کیانوش زندی، ۲۴ ساله، دومین قربانی وقایع اخیر در شهر سنندج

● متاسفانه خبر کشتن جوان دیگری به نام «کیانوش زندی» هم به تازگی تایید شد تا سیل اشک فرودستان و خصوصا مردم سنندج برای لحظه ای قطع نشود!

 

علی پولادی، یکی دیگر از بازداشت‌شدگانی که در زندان جان باخته است

● علی پولادی ۲۶ ساله اهل روستای «گویتر» از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس از دیگر بازداشت ‌شدگانی است که در زندان جان باخته است. علی پولادی در ۲۲ دیماه توسط نیروی انتظامی بازداشت و به اداره آگاهی نیروی انتظامی شهرستان چالوس منتقل شد.

 

بررسی «نقش بی‌آبی» در افزایش نارضایتی‌های مردم ایران

نیویورک تایمز در گزارشی نقش کم‌آبی را در آغاز اعتراضات خیابانی در ایران بررسی کرده است.

● در سال‌ های اخیر که اکثریت قریب به اتفاق دانشمندان از تغییرات اقلیمی شدید و گرمایش زمین سخن گفته‌ اند، بحث بی ‌آبی یا کم ‌آبی نیز به یکی از مسائل نگران‌ کننده تبدیل شده است، چه در مؤسسه‌ های تحقیقاتی و دانشگاه‌ ها و چه در دولت ‌ها و اتاق ‌های فکر حکومت ‌ها.

 

داچیا مارِینی

دختری با روسری افراشته، با پرچمی سفید

● در عکسی که دور دنیا چرخید، او را با سر برهنه می ‌بینیم‌ که روسری سفیدش را بر سر یک چوب تکان می ‌دهد: دختر ناشناسی که امروز در زندان است. داچیا مارِینی، نویسنده ایتالیایی، متنی کوتاه در ستایش و حمایت از او نوشته است.

 

قطع دست دزد در مشهد

مانا نیستانی                                                                                   منبع: ایران وایر

 

منوچهر صالحی

بحران چند لایه‌ رژیم اسلامی

● رسانه‌ های وابسته به محافل اصولگرا می‌ گویند که مردم به‌ خاطر مشکلات اقتصادی (گرانی، بیکاری، کمبود تخم مرغ، افزایش بهای فرآورده‌ های نفتی که در بودجه ۱۳۹۷ پیش ‌بینی شده است و ...) در نزدیک به ۱۰۰ شهر ایران به خیابان‌ ها ریختند و علیه دولت روحانی شعار دادند.

 

سعید بشیرتاش

جنبش دی ۹۶، سرفصلی از انقلاب تمدنی

● جنبش اعتراضی مردم ایران در روزهای اخیر، که از این پس در این نوشتار «جنبش دی ۹۶» نامیده می شود، نقطهٔ عطفی در تاریخ ایران خواهد بود؛ چراکه این جنبش ویژگی‌ هایی دارد که می ‌تواند مسیر تاریخ را برای ملت ایران تغییر دهد. در زیر، به اختصار، به مهم‌ ترین این ویژگی ‌ها می ‌پردازیم.

 

علی شاکری زند

نکاتی

پیرامون مفاهیم

ملیت، اقلیت، خودمختاری*

بخش چهارم

انزوای مهاباد در کردستان

● چنان که در سراسر این نوشته نشان ‌‌دادیم ایرانیان یک ملت بیشتر نیستند؛ همانگونه که تقسیم آنها به شیعه و سنی، یا مسلمان و غیرمسلمان به منظور ایجاد اختلاف و سوءِ استفاده است و آن را قاطعانه محکوم می‌ کنیم. باید تقسیم تصنعی آن به اکثریت و اقلیت قومی را نیز که در دست گروهک هایی بی‌ مسئولیت دستاویزی برای اعمال اغراض کوته‌ نظرانه‌ ی خصوصی است با همان نیرو رد و محکوم کنیم. این تقسیم ‌بندی ‌ها، هر دو، صرفاً ایدئولوژیکی هستند و دستاویزهایی در دست ماجراجویانی که در زندگی دوست ‌دارند با آتش بازی ‌کنند، بدون توجه به این که اینگونه آتش‌ ها در همین دو قرن گذشته و کنونی بارها خان ‌ومان‌ های چندین ملت جهان را سوزانده‌ است.

 

بیانیه هنرمندان و فرهنگیان ایرانی مقیم پاریس*

● ارادۀ خلل ناپذیر مردم سراسر کشور به ویژه شور و جانفشانی جوانانی که برای تغییری بنیادین از میان فرودستان و رنج دیدگان برخاسته و فریاد آزادی و عدالت سرداده اند سزاوار ستایش و درخور همبستگی های بی دریغ تک تک ایرانیان آزاده است!

 

پیام «دکتر ﻤﺣﻤ۔د ملکی»

به مناسبت قیام حق طلبانه ملت ایران

● بارها به مقامات «نظام ولایی»" هشدار دادم که نظام تان پایدار نیست، چرا که بر پایه ظلم و فساد و دزدی بنا شده، و دیر یا زود با خیزش مردم سقوط خواهد کرد. البته باور آن برای بسیاری مشکل است، اما این قانونمندی تاریخ و طبیعت است.

 

لوموند:

یک انقلاب واقعی کلیت نظام ایران را نشانه گرفته است

"استفن دودوآنون: حکومت اسلامی ایران در برابر تظاهرات اعتراضی که در این کشور ابعاد ملی یافته کاملاً غافلگیر شده است.

● روزنامۀ معتبر لوموند چاپ پاریس در شمارۀ امروز خود مصاحبه ای با یک پژوهشگر فرانسوی به نام "استفن دودوآنون" که به تازگی از ایران بازگشته دربارۀ ماهیت تحولات و اعتراض های جاری ایران انجام داده است. 

 

امير بيگلرى

از "رأى من كجاست؟" تا "حق من كجاست؟":

آغاز يك پايان

● اگر جنبش اعتراضى سال ١٣٨٨ با دستكارى در آراى ملت شکل گرفت و در محدوده طبقه متوسط جامعه و بيشتر با تمركز در شهر تهران و تا حدى چند شهر پر جمعيت به حيات خود ادامه داد، جنبش اعتراضى كنونى، خاستگاه و انگيزه هاى اوليه ى آن هر چه كه باشد، از يك سو قشرهاى وسيع ترى از مردم را در برگرفته و از ديگر سو در شهرستان هاى مختلف آغاز و به تهران نيز كشيده شده است. اين دو گستردگى (در ابعاد طبقاتى و جغرافيايى) دو تفاوت اصلى اين دو جنبش هستند.

 

مجید ﻤﺣﻤ۔دی

«بازندگان جنبش اعتراضی دی ماه ۹۶»

● قوای قهریه پس از دو روز سبک و سنگین کردن شرایط از شب ۹ دی ۹۶ سرکوب خشن اعتراضات را آغاز کردند. حکومت هر اقدامی در برابر این اعتراضات انجام دهد، چه مهندسی ارتباطات و نظام حمل و نقل و چه افتادن به جان معترضان با ماشین آب پاش، باتوم و گلوله‌ی مستقیم، بازنده‌ی نهایی است.

 

 

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.