نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏شنبه‏، 2018‏/03‏/31

 

آرشیو ماه فوریه  ۲۰١۸

 

 

علی شاکری زند

همهپرسی،

به چه منظور، چگونه، در چه زمان،

و به دست کدام حکومت ؟

● در هفته ‌های اخیر گروهی از هموطنان با انتشار بیانیه ای‌ خواستار انجام یک همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل متحد گردیده ‌اند.

در میان امضاء کنندگان این بیانیه چند تن از شخصیت‌ های مدنی بسیار قابل ‌احترام دیده ‌می ‌شوند که به ‌دلیل ایستادگی بر سر باورهای آزادیخواهانه ‌ی خود، یا مانند خانم نرگس ﻤﺣ۔ﻤدی سالهاست در زندانی جانفرسا به سر می ‌برند...

 

بنیاد عبدالرحمن برومند:

پدری برای نجات جان فرزندش درخواست کمک کرده است

«من امیدم را به دستگاه قضایی از دست داده‌ام. لطفا کاری کنید. لطفا هرچه زودتر کاری کنید تا مگر به خواست خدا، گرفتاری ما تمام شود.»

● اینها سخنان ﻤﺣ۔ﻤدعلی شریعتی است که پسر نوجوانش صالح در سال ۱۳۹۲ بازداشت و به اتهام قتلی که گفته می شود در سن ۱۶ سالگی مرتکب آن شده، به اعدام محکوم شده است. 

 

بیانیه جمعی از دانشجویان ملی‌ گرای دانشگاه‌ های شیراز، اصفهان و کرمانشاه در رابطه با درخواست تجمع جبهه ملی ایران

● ملت بزرگ ایران

در این بزنگاه تاریخی که مردم آگاهانه حقوق اولیه‌ ی خود را فریاد می‌ زنند و موج عظیمی از اعتراضات سراسر میهنمان را درنوردیده و شهرهای بزرگ و کوچک را تحت تأثیر خود قرار داده است. ما دانشجویان ملی‌گرا بر خود فرض می ‌دانیم که با همراهی این مردم سربلند و وطن ‌پرست، نقش خود را به‌ عنوان جزئی کوچک از این جامعه‌ ی پویا ایفا کنیم.

 

برزو فارسی

هرج و مرج پلیسی به جای مدیریت؛

ترس از مردم و هراسِ فروپاشی

● فضای جامعه ملتهب است. همه می‌ گویند ایران آبستن تحول و تغییر است. نشانه‌ هایی که در ناکارآمدی مزمن حکومت در همه عرصه‌ ها دیده می‌شود، چهل‌ سالگی‌اش را با «ورشکستگی بهتقصیر» همراه کرده است. جمهوری اسلامی با مشکلات خودساخته، هرسال که گذشت بیش از پیش در برابر شهروندان قرار گرفت.

 

بیانیه جمعی از دانشجویان ملی گرای دانشگاههای تهران به مناسبت چهارده اسفند

● ما به‌ عنوان جمعی از دانشجویان ملی ‌گرای دانشگاه‌ های تهران از درخواست تجمع مسالمت ‌آمیز طبق اصل ۲۷ قانون اساسی که نیازی به مجوز از حاکمیت ندارد حمایت کرده و همگام و همراه با سایر قشرهای جامعه در روز ۱۴ اسفند ساعت ۱۷ در میدان بهارستان شرکت خواهیم کرد تا اعتراض خود را نسبت به نابسامانی‌ ها و بی‌ عدالتی‌ های گسترده که در اثر سیاست‌ های نابخردانه حاکمیت جمهوری اسلامی میهنمان را با بحران‌ های فزاینده و خطرات جدی در عرصه ‌های داخلی و خارجی روبرو کرده است ابراز کنیم.

 

موج جدید وحشت‌آفرینی در مقابله با اعتراضات:

دست قطع می‌کنیم، هر روز شلاق می‌زنیم

● حجت ‌الاسلام علی خورشیدی، رئیس دادگستری شهرستان استهبان، در خطبه‌ های نماز جمعه امروز استهبان گفت که دستگاه قضا در جمهوری اسلامی نمی‌ تواند چند هزار معترض را بازداشت کند و به گفته او، از آن‌ها ضد انقلاب بسازد. او همچنین از برخورد قاطع سیستم قضایی جمهوری اسلامی خبر داد و اعلام کرد که در زندان ‌ها هر روز حکم شلاق اجرا می‌ شود و به زودی حکم قطع دست چهار زندانی اجرا می‌ شود.

 

علیرضا مناف زاده

درنگی در تاریخچه و معنای رفراندوم

● در ۲۲ بهمن امسال حسن روحانی در سخنرانی اش به مناسبت سی و نهمین سالگردِ انقلاب اسلامی، راه حلِ از میان بردن اختلاف‌ میان جناح‌های گوناگونِ نظام را با استناد به اصل ۵۹ قانون اساسی، مراجعه به آرای عمومی یعنی رفراندوم پیشنهاد کرد. سخنان او موجی از واکنش در میان شخصیت‌های معروف به جناح اصول‌گرا، برخی از اصلاح‌طلبان و گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور برانگیخت.

 

مجید ﻤﺣ۔ﻤدی

رژیم های سیاسی با همه پرسی ساقط نمی شوند

● سخنان حسن روحانی در ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ در باب همه‌ پرسی جهت حل برخی معضلات کشور موجب موجی از موضع‌ گیری‌ ها و مباحث در مورد همه‌ پرسی در فضای سیاسی ایران شد. این موضع گیری ها را به سه دستۀ متمایز می توان تقسیم کرد:

 

نمیر: به یاد دکتر کاووس سید امامی که بدست عوامل دستگاه جنایتکار جمهوری اسلامی بقتل رسید. 

از زبان فرزند او:

عکس از سایت گویانیوز

 

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی باز هم از تشکیل جلسه شورای مرکزی جبهه ملی جلوگیری کرد

● به گزارش روابط عمومی جبهه ملی ایران؛ طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری، وزارت اطلاعات آقای پرفسور مسرت عضو و نایب رئیس شورای مرکزی جبهه ملی ایران را احضار نموده  و جهت میزبانی جلسه شورا به ایشان اخطار داده است.

 

شرق ـ لیلا مرگن

زمین‌ خواری قانونی شد

● مجلس شورای اسلامی در حالی دیروز قانون امکان خریداری زمین‌ های تغییر کاربری داده‌ شده به نرخ روز را به تصویب رساند که این قانون سودای زمین‌ خواری را تقویت می‌ کند. بر اساس مصوبه عصر چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، از این پس واگذاری زمین ‌هایی که قلع ‌و‌قمع آنها امکان ‌پذیر نیست، به فرد متخلف امکان ‌پذیر می‌ شود.

 

بابک‌ داد

دکتر سیدامامی از سپاه چه فهمیده بود؟

● شک نکنید این بار، «فعالان محیط زیست» به رازی پی برده‌ اند که نباید فاش می ‌شد! قربانی این دانستن، استاد دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست دکتر کاووس سیدامامی بود. فرد امیدواری که برای زیستن زمین و جاندارانش می‌ جنگید، نه برای کشتن خودش در توالت کثیف یک زندان!

 

مریم قهرمانی

از پاییدن شهبانو تا زایاندن شاه

تأمل انتقادی بر خشونت بازتولیدشده در ادبیات شعارها و دیوارنوشته‌های انقلاب

به چه امید شعار می‌داد؟ − تهران، ۱۳۵۷

● به عنوان عضوی از نسلی که به جبر و ناگزیری اولین دریافت ‌هایش از جهان به سهم ‌خواهی‌ های خون ‌بار انقلابی آغشته و کودکی ‌اش با جنبش و جنگ درآمیخته و در ترس از موشک و بمب گم شده و سنگینی اشتباهات گذشته گان را بر شانه کشیده، در مسئله ‌ی انقلاب ۱۳۵۷ و دلایل و زمینه ‌های وقوع آن تأمل داشته ‌ام. در مواجهه با مستندات تاریخی، آنچه بیش از همه برایم تأمل ‌برانگیز بوده، خشونت نهادینه ‌شده در بطن جامعه ‌ی ایرانِ پیش و پس از انقلاب است؛ خشونتی که تا مغز استخوانِ نسل‌ انقلاب راه یافته است.

 

ظفردخت خواجه پور

آقای خامنه ای مردم درد خود را فریاد می زنند!

● دست آفتابه دزد ها را با ساطور قطع می کنند، اما دزدی میلیاردها تومانی را پیگیری نمی کنند، حقوق عقب افتاده کارگران و بازنشستگان را نمی پردازند، در عوض گنبد و بارگاهی از طلا می سازند و به کشوری بیگانه می فرستند. بچه ها مدرسه ندارند، ولی از کشتی ای با خط و نوشته هائی از طلا رونمائی می کنند. تجاوز جنسی به کودکان را بی مجازات زیر سبیلی رد می کنند، اما زنی را (ویدا موحدی) که کودکی ۱۹ ماهه دارد و در جلو دانشگاه تهران در خیابان انقلاب با مانوری مسالمت آمیز خواست حقوق اولیه و آزادی های فردی خود و زنان دیگر را به نمایش می گذارد، دستگیر کرده و به زندان می اندازند

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان*     هزار باده ی ناخورده در رگ تاک است

 

نزهت امیری، رهبر ارکستر زن ایران:

حتی در حد کارگر ساده هم از این شغل درآمد ندارم

● از نظر من، «هنر» وطن دارد. چند چیز را در زندگی نمی‌توان عوض کرد، یکی وطن است. وطن همیشه وطن است و چیزی را نمی‌توان جایگزینش کرد. من نسبت به وطنم احساس وظیفه...

 

روزشمار دولت ملی شاپور بختیار

به مناسبت شانزدهم دی‌ ماه

● مروری بر اتفاقات آنروزها، هشدارهای دکتر بختیار، عملکردهای او و کسانی که دستی در آتش داشتند، برای آگاهی نسل جوان

یک شنبه بیست ودوم بهمن١٣۵٧

شنبه بیست ویکم بهمن١٣۵٧

 

● دکتر بختیار: من معتقدم که شما باید آزاد باشید و انتخاب بکنید. من معتقدم که آنچه من می گویم وحی منزل نیست. من می گویم شما آنچه را که من می گویم بسنجید با معیار اصول فلسفی و اخلاقی و چنین اجتماعی که دارید بعد انتخاب بکنید.

 

نمیر: سی و نه سال  جنایت

کاووس سید امامی، استاد دانشگاه

«دو هفته پس از بازداشت در زندان درگذشت»

کاووس سیدامامی، دکترای جامعه شناسی و عضو هيئت علمی دانشگاه امام صادق، و همزمان مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بود.

● همزمان با اعلام دادستان عمومی و انقلاب تهران مبنی بر بازداشت چند متهم مرتبط با یک پرونده «جاسوسی در حوزه محیط‌‌ زیست»، گزارش‌ها حاکی است که کاووس سیدامامی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، دو هفته پس از دستگیری در زندان درگذشته است.

  

پنج شنبه دوازدهم بهمن ماه ۳۹ سال پیش

روز ورود کسی است که هیچ احساسی نسبت به ایران و ایرانی نداشت. (ویدئو)

روز ورود کسی است که برای برپاکردن جوخه های اعدام آمد. (ویدئو)

روز ورود کسی است که برای نابودی کشور آمد. (ویدئو)

روز ورود ...

  گرافیکی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی                                        منبع عکس: دویچه وله

 

پيام عباس اميرانتظام به مناسبت وقايع دی ماه ١٣٩۶

هموار باد راه آزادی و آزادگی

● با اطمینان می توانم بگویم که در هیچ دوره ای به اندازه امروز مشوش و دل نگران نبوده ام... در دی ماه سال جاری جنبش هایی در سراسر ایران صورت گرفت که نشانگر نارضایتی مردم از شرایط زندگی روزمره شان بود. مردمی که از بطن جامعه برخاسته و به هیچ گروه و حزب و تشکل خاصی متعلق نبودند. اما آنها بدون شک فرزندان این آب و خاک بوده اند که از فرط درد و جفای روزگار به ضجه آمده و جان بر کف به خیابان ها آمدند تا شاید بتوانند خواسته های برحق خود را به گوش مسئولین مملکت برسانند.

 

جبهه ملی ایران خواهان برگزاری یک گردهمایی عمومی در تهران شد

● جبهه ملی ایران طی نامه ‌ای به ریاست جمهوری از رئیس دولتی که مدعی آزادی بیان در کشور و تحمل اعتراض قانونمند مردم می باشد درخواست نمود که با برگزاری یک گردهمایی عمومی از طرف این سازمان در تهران موافقت نماید. متن کامل نامه درخواست...

 

فرزین فرهمند

رژیم اسلامی لایه های بحرانی به مراتب بیشتری دارد!

نقدی بر نوشتار آقای منوچهر صالحی تحت عنوان "بحران چند لایه رژیم اسلامی"

● آقای منوچهر صالحی در نوشتاری تحت عنوان "بحران چند لایه رژیم اسلامی" (ژانویه ۲۰۱۸) به کنکاش و بررسی دلایل جنبش اخیر در ایران پرداخته اند. هرچند که از نوشتار برمی آید که ایشان زحمت زیادی در تهیه آن کشیده اند، اما این نوشتار دارای چند ایراد عمده و اساسی است که لازم است آن ها را در اینجا مورد بررسی قرار دهیم. 

 

 

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.