نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏شنبه‏، 2018‏/03‏/31

 

آرشیو ماه مارس  ۲۰١۸

 

ﻤﺣ۔ﻤد رهبر

«ارزش»های بی‌ارزش

● دست روحانیان دیر به قدرت رسید. حضرات معتقدند که حکومتِ مباح و شرعی همان پنج سالی است که در کفِ امیرالمومنین بود و پس از آن امامان، ناکام همیشگی خلافت شدند تا سال ۱۳۵۷ که دوباره همای سعادت باز آمد و بر شانه امام خمینی نشست.

 

تقی مختار

آفت سیاست‌ زدگی ایدئولوژیک در نقد هنری

● آقای ﻤﺣ۔ﻤد سهیمی با خواندن مطلبی انتقادی درباره وینستون چرچیل، شخصیت محوری فیلم «تیره‌ترین ساعت» (Darkest Hour)، که امسال با دریافت چندین جائزه از فستیوال‌ های مهم آمریکا و اروپا مورد تحسین و تجلیل قرار گرفت، قوت قلبی یافته و به منظور آب پاشیدن روی آتش درون خودش قلم چرخانده و به خیال خود خراشی نهاده است بر چهره هالیوود، وینستون چرچیل و حکومت شیطانی «استعمار پیر» بطور همزمان! به روباه گفتند شاهدت کیست، گفت دمم!

 

از زبان خودشان

افروغ: ۷۴ درصد مردم نه اصول ‌گرا هستند نه اصلاح ‌طلب

● اعتراض‌ های دی ماه با شعار "نه به گرانی" آغاز شد اما خیلی زود با شعارهایی علیه فساد و استبداد همراه شد که کلیت نظام جمهوری اسلامی و رهبر آن علی خامنه ‌ای را هدف گرفته بودند.

 

علی شاکری زند

از بحث عدم ‌مشروعیت رژیم و پیش ‌بینی سقوط آن تا زمین ‌لرزه‌های جدید

گامهای نخست نافرمانی مدنی

بخش یکم

آگاهی جامعه به عدم مشروعیت رژیم

● پس از بحثی طولانی و منظم درباره‌ ی مبنای مشروعیت نظام‌ های سیاسی با تکیه بر اصل بیان‌ شده از طرف ماکس وبر1 و ارائه ی برهان درباره‌ ی عدم مشروعیت رژیم جمهوری اسلامی، به همین اعتبار و بههمین معنی2 گفته ‌بودیم که «هدف از تحریم انتخابات ... علنی ساختن عدم مشروعیت رژیمی است که، باتأسیس آن بر پایه لگدمال کردن دستاوردهای انقلاب مشروطه و ردّ و انکار اصل حاکمیت ملی از همان نخستین روز حیات خود هیچگاه دارای مشروعیت ملی و دموکراتیک نبوده؛ ... 

 

اعدام های مخفیانه و اعلام نشده در سال ۲۰۱۷

● سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲ فروردین ماه ۱۳۹۷: دهمین گزارش سالانه مجازات اعدام در ایران که توسط سازمان حقوق بشر ایران منتشر شده نشان میدهد که در سال ۲۰۱۷ دستکم ۵۱۷ نفر در ایران اعدام شده اند. با در نظر گرفتن بیش از یک اعدام در هر روز و بیش از یک اعدام در هر ۱۶۷ هزار نفر در سال ۲۰۱۷، ایران مقام نخست خود در تعداد اعدام ‌ها نسبت به سرانه جمعیت را همچنان حفظ کرده است.

 

آریو مانیا

انقلابی دیگر؟

● پس از انقلاب مشروطه، رویدادهای اجتماعی - سیاسی با چنان شتاب سرگیجه آوری پیش می رفت که ارزیابی درست از چگونگی پیشرفت مشروطه و سویه آن، برای بسیاری از سیاست ورزان و روشنفکران دشوار شده بود و پس از یک دوران کوتاه غوغاگری جمهوری خواهی، که روحانیت شیعه با آن همراهی نداشت و این، انگیزه آن شد که اندیشه واگذاردن پادشاهی از خاندان قاجار به خاندان پهلوی به میان آمد تا از این رهگذر هم یکپارچگی سرزمینی و هم امنیت درونی بدست آید و هم قدرت دولت مرکزی پایدار باشد.

 

فریدون خاوند (تحلیلگر اقتصادی)

اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۶؛

آتشفشان دی ماه (بخش اول)

فضای اقتصاد کلان

● بررسی زندگی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۶، از هر دیدگاهی که انجام بگیرد به ناچار با رویدادهایی آغاز می‌شود که در نخستین ماه زمستان، همه تحلیلگران را چه در درون و چه در بیرون کشور غافلگیر کرد. آتشفشان دی ماه که حدود یکصد شهر کشور را دربر گرفت، در آستانه برگزاری مراسم رسمی سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، نشان داد که بحران ایران ابعادی تازه به خود گرفته و نظام جمهوری اسلامی، در پایان حدود چهار دهه تجربه، با پرسش‌هایی روبرو شده که برای بسیاری از آنها پاسخی ندارد.

«در سالی که گذشت، بانک ها و موسسات مالی متکی بر «پول های سمی»، که با تقلب و ارائه ترازنامه‌های جعلی سر پا مانده بودند، سپرده‌های میلیون‌ها نفر از پس‌اندازکنندگان ایرانی را بالا کشیدند»

 

تهران – جبهه ملی ایران

روز ملی شدن صنعت نفت ایران به دست مصدق بزرگ خجسته باد

● جبهه ملی ایران روز ملی شدن نفت و همچنین جشن فرخنده نوروز باستانی را به هموطنان عزیز تبریک می گوید و امید دارد که سال نو سال رهایی از مصائب و مضایقی که برای ملت بزرگ ایران پیش آمده است و سال پیشرفت و توسعه و به دست آمدن آزادی های اساسی برای این ملت شرافتمند باشد.

 

کشاورزان اصفهان نماز جمعه را بر هم زدند

معترضان به امام جمعه پشت کردند

رو به میهن، پشت به دشمن

● در بعضی از فیلم‌ هایی که منتشر شده، مشخص است که معترضان هنگام شعاردادن به تریبون اصلی نماز جمعه پشت کرده ‌اند و شعار می دهند: "رو به میهن، پشت به دشمن."

 

امیر کسروی

حقایقی در مورد شرکت آسمان و سانحه اخیرش

● هواپیمای سانحه دیده، بدلیل کمبود قطعات یدکی، بمدت ٧ سال، زمین‌ گیر شده بود و از ابزار سالمِ باقیمانده این هواپیما، بعنوان قطعات یدکی برای هواپیماهای دیگر استفاده می ‌شد.

 

در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۰۰ نفر در ایران اعدام شدند

● بر اساس گزارش دو سازمان حقوق بشری، تعداد اعدام ‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران در سال۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن کاهش چشمگیری داشته اما مجموع تعداد اعدام‌ ها تغییر چندانی نکرده است.

 

گیتی کاوه

به مناسبت هشتم ماه مارس

روز جهانی زن

● بسیار جایز میباشد که امسال، ۸ مارس، روزجهانی زن را به سه علت بیش از سالهای گذشته گرامی بداریم: اول، بمناسبت روز جهانی هشت مارس و مبارزات زنان درسراسر گیتی.

 

از زبان یکی از کارگزاران دستگاه مافیایی حاکم

وزیر کشور جمهوری اسلامی درباره نارضایتی مردم:

یک جرقه کافی است تا شعله‌ور شود

● وزیر کشور [جمهوری اسلامی] درباره محتوای این گزارش به روزنامه همشهری گفته دو عامل باعث ناآرامی‌ های دی ماه شده است؛ یکی "عوامل نزدیک" شامل نارضایتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و دیگر سه "عامل دور" که از نظر او "عمیق‌تر" است و جمهوری اسلامی باید به آن توجه کند: تغییر نسل، تغییر سبک زندگی، و تغییرات تکنولوژیکی.

 

تهران – جبهه ملی ایران

در نخستین سالروز درگذشت ادیب برومند

یاد و نام آن انسان فرهیخته را گرامی می داریم

● در نیمه دهه ۲۰ و زمانی که خاک ایران در اشغال متفقین قرار داشت، او به درستی تشخیص داد که تحقق خواسته ها و آمال ملی با حرکت های انفرادی میسر نیست و باید به اقدامات جمعی و تحزب روی آورد و به همین جهت به حزب ایران که توسط عده ای از روشنفکران میهن دوست شکل گرفته بود پیوست. 

 

سخنی از دکتر شاپور بختيار در مورد زنان ايرانى:

به انگیزه هشتم ماه مارس

● از زنان کشور که بیش از هر گروهی مورد ظلم و تحقیر آخوندهای بی شرم قرار گرفته اند بارها سخن گفته شده و تمام مردم جهان از ماهیت پلید و رفتار غیر انسانی دست اندرکاران کنونی آگاه هستند. آنچه همه ما را امیدوار می کند سرسختی و مقاومت این شیر زنان در مقابل رفتار اراذل و اوباش رژیم است. هرچه بیشتر فشار و بی حرمتی می بینند، پایداری و استقامتشان زیادتر می شود. اکنون زن ایرانی منبع الهام و مرکز اصلی اراده ملت برای آزادی و بازیافتن ارزش های جاودانه کشور ما شده است. هجوم وحشیانه و مستمری که عناصر پلید و فرومایه نسبت به آنها روا می دارند و واکنش آنها، چهره آنان را در تاریخ معاصر ایران درخشان تر و نور امید همه را افزونی می بخشد.

بخشی از پیام رادیویی دکتر شاپور بختیار به ملت ایران بمناسبت سالگرد فتنه خمینی

روزنامه قیام ایران ۱۷ بهمن ۱۳۶۴

شماره ۱۲ مسلسل ۱۳۷

۶ فوریه  ۱۹۸۶

 

روایت دکتر شاپور بختیار از آخرین وداع با دکتر مصدق

به‌انگیزه ۱۴اسفند

● من مصدق را در سیزده سال آخر عمرش ندیدم. سیزده سالی که سه سالش در زندان گذشت و بقیه ‌اش در مِلک احمدآباد. هرسال به مناسبت نوروز، برایش تبریکی می‌ فرستادم و او با نامه‌ های بسیار مهربان جواب می ‌گفت. آخرین کاغذی که از او دارم شش روز قبل از درگذشتش نوشته‌ شده است.

 

تهران – جبهه ملی ایران

یاد و نام مصدق را گرامی میداریم

● ایران یکی از کانون های بزرگ تمدن بشری است و مفاخر ایران در سطح جهان از کورش گرفته تا خیام و مولانا و سعدی و حافظ اندک نیستند. اما براستی تعداد ایرانیانی که در یکی دو سده اخیر به حوزه سیاست ورود کرده و با حسن خدمت و نام نیک در صفحه تاریخ ماندگار شده باشند زیاد نیستند.  

 

ﻤﺣ۔ﻤدرضا خوبروی پاک 

همه‌ پرسی

برای حق تعیین سرنوشت خود

و سامان‌ دهی آن*

● همه‌ پرسی ازمردم نشان ‌دهنده ی والای دموکراسی مستقیم است. روسو گفته بود «هر نوع نمایندگی کم و بیش نوعی خیانت است. تنها از راه اداره‌ ی امور به‌ وسیله ‌ی همه ‌ی مردم است که می توان به ایده آل دمکراسی دست ‌یافت.» امّا، دولتِ ناشی از همه‌ پرسی حتما بر پایه ‌ی حاکمیّت مردمی یا ملّی نخواهدبود زیرا ممکن است به حاکمیّت های دیگری مانند حاکمیّت متعلق به یک گروه اجتماعی ویژه ( کاست، طبقه، گروه قومی یا مذهبی) و جزآنها بیانجامد. 

 

 

 

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.