نشریۀ  اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏دوشنبه‏، 2021‏/04‏/05

 

آرشیو ماه ژانویه تا دسامبر  ۲۰۲۰

 

 

 

چمدان‌های پول، جعل اسکناس و پرونده‌های کرمان؛

اتهامات اقتصادی قاسم سلیمانی و سپاه قدس

 پول ‌پاشی ۲۲ میلیون دلاری قاسم سلیمانی به عضو ارشد حماس تازه ‌ترین موردی است که خبرساز شده اما اتهامات فساد مالی سلیمانی و افراد مرتبط با او و نیروی قدس سپاه بسیار گسترده ‌تر است. فعالیت‌ های او در کرمان، جعل اسکناس در اروپای شرقی، پرونده رزم‌ حسینی و خیریه همسر قالیباف تنها بخشی از سایر اتهاماتی است که رد پای سلیمانی و سپاه قدس در آن‌ ها دیده می‌ شود.

 

جمشید برزگر

«قتلگاهی» به نام جمهوری اسلامی

 سازمان گزارشگران بدون مرز، در گزارش خود درباره وضعیت روزنامه‌ نگاری در جهان در سال ۲۰۲۰، با اشاره به «اعدام» روح ‌الله زم جمهوری اسلامی را رکورددار قتل روزنامه ‌نگاران در جهان اعلام کرده است.

 

دویچه وله:

اهدای جایزه حقوق بشر کانون وکلای آمریکا به نسرین ستوده

 کانون وکلای آمریکا جایزه سالانه خود را به نسرین ستوده، وکیل مدافع و فعال حقوق بشر زندانی در ایران، اهدا کرد. خانم ستوده این جایزه را به خاطر "خدمات دلیرانه و بی ‌دریغ در راه حقوق بشر" دریافت کرده است.

 

کیان ثابتی

دکتر بهرام افنان،

پزشک بهایی و پرسش «اسلام یا اعدام»

 در دوران همه‌ گیری ویروس کرونا، صدها پزشک و پرستار بهایی ایرانی در سراسر جهان به بیماران خود کمک می‌ کنند و از سوی مردم و دولت‌ های کشوری که در آن اقامت دارند، تحسین می ‌شوند. اما بسیاری از این پزشکان و پرستاران که در ایران درس خواندند و خدمت کردند، پس از انقلاب اسلامی بی‌ کار شدند، از تحصیلات دانشگاهی محروم شدند و سهم بسیاری از آن‌ ها چوبه‌ های دار و جوخه ‌های آتش شد.

غروب ۲۶خرداد۱۳۶۲، شش زندانی بهایی، از جوان ۳۴ ساله تا پیرمرد ۶۶ ساله، برای اعدام به سوی میدان «چوگان» شیراز برده شدند. یکی از آن‌ ها دکتر بهرام افنان بود.

 

حمایت‌های مادی و مالی ایران از حزب‌الله

 کشورهای منطقه به سیاست جمهوری اسلامی در راستای حمایت از گروه ‌های شبه ‌نظامی اعتراض دارند و آن را دخالت در امور کشورهای همسایه می ‌دانند. یکی از گروه ‌هایی که بسیار به جمهوری اسلامی نزدیک است، حزب ‌الله لبنان است. حسن نصرالله رهبر این گروه پیش‌ تر گفته بود: «این را با صدای بلند و آشکارا اعلام می ‌کنیم که ما از جمهوری اسلامی حمایت ‌های مادی و مالی دریافت می‌ کنیم و به این مسئله هم افتخار می ‌کنیم.»

به گفته کارشناسان سیاسی گرچه ارسال کمک‌ های مالی به حزب‌الله لبنان به علت مشکلات اقتصادی ایران کاهش یافته، اما این کمک ‌ها هم‌چنان ادامه دارند. مانا نیستانی در کاریکاتور این هفته برای دویچه وله فارسی به موضوع حمایت‌های مادی و مالی ایران از حزب‌الله پرداخته است.  منبع: دویچه وله

 

دویچه وله:

اعتراف حماس به دریافت پول از سلیمانی:

چمدان‌هایمان دیگر جا نداشت

 محمود الزهار، عضو ارشد گروه فلسطینی حماس در مصاحبه با "العالم" شبکه عربی تلویزیون ایران گفته است پس از دیدار اول خود با قاسم سلیمانی ۲۲ میلیون دلار دریافت کرده و در چمدان‌ های آنها دیگر جایی نبوده است.

 

خالد خسرو

سلیمانی، ایالات متحده و جاه‌طلبی بین‌المللی ایران [جمهوری اسلامی]

نگاهی به کتاب "فرمانده سایه" اثر آرش عزیزی

 اگر شاه نمی ‌رفت، شاید قاسم سلیمانی همان کارمند سازمان آب ‌وفاضلاب استان کرمان باقی می ‌ماند یا مربی ورزش مورد علاقه‌ خود، کاراته می ‌شد. اما خمینی همه چیز را تغییر داد، از جمله قاسم ۲۱ ساله را که به معترضین ضد شاه در کرمان پیوست و با آغاز جنگ ایران و عراق وارد سپاه پاسداران شد. او در سپاه، از یک سرباز ساده به یک فرمانده بلندپرواز تبدیل شد. سپس، زندگی خود را وقف اهداف جاه‌ طلبانه جمهوری اسلامی کرد تا جایی‌که در این راه کشته شد.

 

فرشته قاضی

جمهوری اسلامی و شیوه حکومت بر قبرستان‌ها

 قبرستان به قبرستان، بر سر هر قبر بی ‌نام و نشانی می ‌نشینند با این امیدواری که شاید فرزندشان زیر آن خاک خوابیده باشد. با بوته‌ ای گل یا تکه ‌ای سنگ نشانی می‌ گذارند و با تخریب هر نشان، نشان دیگری می ‌نشانند. با شکستن هر سنگ قبر، سنگ دیگری می‌ سازند تا جایی که خودِ سنگ‌ های شکسته می‌ شود «نام و نشان».

 

سیامک ملامحمـدی

تاملی بر واقعیت تلخ مرده‌آزاری در ایران

 تخریب گورستان ‌ها و ناپدیدسازی اجساد در ایران تبدیل به سنتی پایدار گشته و هرازچند گاهی اخبار متعددی مبنی بر از بین بردن سنگ قبرهای درگذشتگان، توسط افراد مجهول به گوش می‌ رسد. ابعاد این کار آن قدر گسترده و دارای یک الگوی ثابت است که می ‌توان آن را یک عمل نهادینه شده و در راستای اهداف خاص سیاسی در نظر گرفت. عملی که مزار گروه گسترده‌ ای از مطرودان و نامقبولان حکومت ایران را شامل می ‌شود:

 

چرا جمهوری اسلامی قابل اعتماد نیست؟

بلومبرگ:

نیش عقرب اقتضای طبیعت‌اش است

 کیهان لندن - روزنامه «فایننشال تایمز» سه‌شنبه ۲۲ دسامبر (۲ دی‌ ماه) در گزارشی با اشاره به برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای باقی ‌مانده در برجام نوشت قدرت‌ های اروپایی از پیشنهاد جو بایدن در مورد بازگشت آمریکا به توافق اتمی با ایران به شکل فعلی پشتیبانی کرده‌ و فعلاً از مهار نظامی و سیاست‌ های منطقه‌ ای جمهوری اسلامی ایران دست کشیده‌ اند!

 

مسعود میرراشد

آقای خامنه‌ای! شاه سلطان حسین کیست؟

 آقای خامنه‌ای، در سالهای گذشته از سوی دوستدارانتان مقایسه ‌ای بین آخرین پادشاه صفویان شاه سلطان حسین با برخی از شخصیتهای سیاسی و به ویژه با محمـد خاتمی صورت گرفته که خودتان نیز به شیوه‌ های گوناگون نقشی در آن داشته ‌اید.

 

تهران – سازمان پزشکان جبهه ملی ایران

تهیه واکسن معتبر برای کنترول ویروس کرونا در کشور، اولین وظیفه حکومت است

 بروز پاندمی کرونا در کشورمان از حدود یک سال قبل، با برخورد غیرکارشناسانه و ندانم کاری و سوء مدیریت از طرف حکومت روبرو گردید. اگر از آغاز پیدایش بیماری در قم، مقابله علمی با آن صورت می گرفت و به نظر کارشناسان توجه می شد و پنهان کاری به دلیل مقاصد حقیر سیاسی انجام نمی گرفت و پروازهای ماهان به چین قطع می شد و به نظریات مبتذل افراد ناآگاه توجه نمی شد، کشور ما نباید در معرض این همه ضایعات جانی و خسارات مالی واقع می شد.

 

سعید پیوندی

دست بی‌چون‌وچرای دین حکومتی در جیب مردم

 چند سالی است که با آشکار و رسانه‌‌ ای شدن مبلغی که در بودجه سالانه کشور برای شماری از سازمان ‌های مذهبی وابسته به حکومت در نظر گرفته می‌ شود، بحث و جدل پیرامون هزینه ‌های مالی سازمان ‌ها و نهادهای وابسته به دین دولتی به عرصه عمومی کشیده شده است.

 

ابوالفضل محققی

تلفنی آموزنده، گفت‌وگویی لذت‌بخش!

 تلفنم زنگ می‌ خورد صدایی آرام اما سرشار از محبت در گوشی می ‌پیچد. عزیز دیریافته‌ ای است از حال و روزم می‌پرسد. گریزی به خاطرات چند روزی که در ازبکستان بود می ‌زند از سادگی و صفای مردم آن دیار می‌گوید.

می ‌گوید «ممنونم که تلاش می ‌کنی تا بخشی از آن ‌چه بر ما گذشت را بنویسی. از این ‌که چنین سخت بر تو می ‌تازند دلگیر نشو و بنویس که کمتر کسی از دوستان و دست ‌اندرکاران گذشته سازمان حاضرند آن چه که در خلوت می ‌گویند عیان در نوشته بیان کنند! بنویس و جانب عدالت از هر دو سو را رعایت کن که می ‌کنی.»

 

هادی خرسندی

ویدئوی رهبری، به سرعت چارلی چاپلین

گزارشی از «پایگاه تنظیم سرعت مقام معظم»

 تند کردن و کند کردن ویدئوهای رهبری خبرساز شد

این گفتگو در «پایگاه تنظیم سرعت مقام معظم رهبری» زیرمجموعه «ستاد سفت کن شل کن عظما» جریان دارد. بعد از خبرها و کلیپ‌هایی که آمد راجع به اینکه بی.بی.سی، فیلم رهبری را کُند کرده که مریض نشانش بدهد، کارشناسان ویدیوئی رژیم مشغول رفع بحران هستند.

 

ابوالفضل محققی

چرا نسل جدید ایران ما را نمی شناسد؟

(قسمت دوم)

 تب ناشی از شرمساری حمایت از رژیم خمینی پس از مدتی فروکش کرد جامه عرق کرده از تن کشیدیم و بار دیگر مدال های کهنه را از صندوقچه های گوناگون بیرون آوردیم، نخست شرمگینانه بر سینه آویختیم و در زمانی نه طولانی باردیگر به همان جایی برگشتیم که بودیم.

 

در آینده ای نه چندان دور...

مانا نیستانی                    جمعه، ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰                       ایران وایر

 

فرشته قاضی

قتل‌های زنجیره‌ای؛

پیام «خفه می‌کنیم» با «سخت‌کُشی» دگراندیشان

 سال ۱۳۷۴ محمـد مختاری در مصاحبه با کاوه گلستان می ‌گوید «یک صدایی درآمده، می ‌گوید آقا من نویسنده ‌ام، اجازه است؟ می‌ گویند خفه شو». سه سال بعد هوشنگ گلشیری در مراسم تشییع ‌جنازه و خاکسپاری خود مختاری است که می ‌گوید «پیام دقیق به ما رسیده است؛ خفه می ‌کنیم.»

 

ابوالفضل محققی

چرا نسل جدید ایران ما را نمی‌شناسد؟

(قسمت اول)

 چرا چنین برافروخته می ‌شویم و هر تلنگر کوچکی نسبت به راه رفته و نقد گذشته ما را این‌ چنین برآشفته می ‌سازد؟ مگر نه این ‌که از طریق نقد خواهان نگاهی دقیق ‌تر به خود به گذشته و عملکرد خود هستیم؟

آیا هر یک از ما هم ‌نسلان به ‌عنوان کسانی که پنجاه‌ واندی سال تمام مشغولیت ذهنی ‌مان یافتن راهی برای رسیدن به آزادی، رهائی از بند استبداد و ساختن جامعه‌ای انسانی خالی از رنج، زشتی، ابتذال بر پایه حرمت انسان و حقوق دمکراتیک او بوده حق نداریم که در آستانه ۷۰ سالگی برگردیم به راه رفته خود نظر بیفکنیم و از خود بپرسیم چه کرده ‌ایم، چه باید می کردیم، حال چه باید کرد؟

 

ایرج مصداقی

من و شما و روح‌الله زم

 اعدام روح ‌الله زم واکنش‌ های پرهیاهویی برانگیخته که تنها می‌ توان به «آب در خوابگه مورچگان» تشبیه کرد. سرنوشت تراژیک زم فشرده همه وهم‌ هایی را پیش چشممان می‌ گذارد که مخالفان جمهوری اسلامی را به بن ‌بستی که شاهدش هستیم کشانیده است. داستان اوج و فرود او را اگر به دقت دنبال کنیم و درباره‌اش تأمل کنیم (کاری که بسیاری از هیاهوکنندگان و تعزیه‌ گردانان امروز هیچگاه انجام نداده ‌اند و به احتمال قوی انجام نخواهند داد) بسیار درس‌آموز است.

 

برنامه رمز پیروزی تلویزیون اندیشه

مصاحبه با آقایان حسین موسویان و علی شاکری زند

موضوع: اپوزیسیون جدی و مؤثر

 جهت دیدن ویدئوی مصاحبه در یوتیوب اینجا کلیک کنید.

 

سازمان حقوق بشر ایران

انتقال یک کودک-مجرم به سلول انفرادی جهت اعدام

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۷ آذر ۱۳۹۹:  یک زندانی کودک- مجرم به‌ نام حسن رضایی در زندان مرکزی رشت (لاکان)، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد. او زمانی که زیر ۱۸ سال سن داشت به اتهام «قتل عمد» بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

 

پارلمان اروپا قطعنامه‌ای شدید‌اللحن علیه نقض حقوق بشر در ایران صادر کرد

 یک روز بعد از تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط مجمع عمومی سازمان ملل، پارلمان اروپا نیز پنج ‌شنبه ۲۷ آذر قطعنامه شدید‌اللحنی علیه ایران در همین زمینه تصویب کرد.

 

دادگاه هواپیمای اوکراینی

مانا نیستانی                    چهارشنبه، ۱۶دسامبر ۲۰۲۰                       ایران وایر

 

ناصر اعتمادی

خبرگزاری فرانسه:

غرب نمی‌داند با دیپلماسی گروگانگیری ایران چه بکند؟

 به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت های غربی بیش از پیش از سیاست گروگانگیری جمهوری اسلامی که به یکی از ارکان سیاست خارجی این کشور بدل شده به عنوان معضلی بزرگ یاد می کنند و می پرسند: چگونه می ‌توان اتباع خارجی را که خودسرانه و بر اساس اتهامات واهی در ایران دستگیر و زندانی‌ می ‌شوند آزاد کرد و در عین حال تسلیم حکومت ایران و دیپلماسی آن که بر گروگانگیری استوار است، نشد؟

 

ابوالفضل محققی

چرا هنوز برخی‌ها نمی‌توانند دل از جمهوری اسلامی بَرکنند؟

(قسمت پایانی)

 اما شنا در این برکه جداگانه ممکن نبود. تفکر ما از بسیاری جهات شبیه خمینی و نهایتاً حزب توده بود. با این تفاوت که ما خود را تافته‌ ی جدابافته ‌ای می ‌دانستیم که مبارزه ضدسرمایه ‌داری و ضدامپریالیستی ما انقلابی ‌تر از خمینی و حزب توده که فرصب‌ طلب و اپورتونیست‌ اش می‌ دانستیم، بود. اما این توهمی بیش نبود. توهمی که همیشه با ما بوده و هست.

 

فریدون خاوند

بودجه جمهوری اسلامی یا تاریکخانه اوهام

 «هیچ‌ کس در این کشور به شما نخواهد گفت درآمد شرکت ملی نفت چقدر است. ما سه ماه است در مجلس داریم سؤال می‌ کنیم. وزیر نفت آمده در صحن سؤال کردیم، جواب نگرفتیم. گفتیم در جمع خصوصی تر بپرسیم. وی به کمیسیون آمد. گفتیم آقای وزیر، این درآمد شرکت ملی نفت چقدر است به عدد بگو. تا الان که ما خدمت شما هستیم، نفهمیدیم درآمد شرکت ملی نفت چقدر است. آخرین جمله ‌ای که گفتند این بود که این‌ ها اسناد طبقه ‌بندی است و ما فقط به دو یا سه نفر در کشور می‌ گوییم و من حاضرم سوگند بخورم که همان دو یا سه نفر هم نمی ‌دانند دقیقاً شرکت ملی نفت چقدر درآمد دارد».

 

یوحنا نجدی

اعدام به ‌مثابه همزاد نظام؛ از مدرسه رفاه تا روح‌الله زم

 از جمع آن انقلابیونی که بعد از اعدام‌ های پشت‌ بام مدرسه رفاه، شادمانه در کمیته‌ ها تیر هوایی شلیک کردند یا بر بلندگوها سرودهای انقلابی نواختند، شاید افراد کمی در قید حیات باشند؛ پشیمان یا همچنان معتقد به «خشونت انقلابی».  

 

ملیحه محمـدی

دولت‌های هم‌دست در قتلِ زم عبرت بگیرند

 من نمی‌ دانم نقش دستگاه اطلاعات فرانسه که ظاهرا از روح‌ الله زم به گفته خودش در سطح بالا محافظت می ‌کرده، در رابطه با قرار و مدارهایی که برای روح ‌الله زم گذاشته می‌ شده، به‌ ویژه آخرین سفر بی‌ بازگشتش چه بوده است! 

 

سازمان حقوق بشر ایران

اعدام روح الله زم یک جنایت است و باید با محکومیت جهانی روبرو شود

 سازمان حقوق بشر ایران این اعدام را شدیدا محکوم کرد و خواهان واکنش قوی جامعه جهانی شد. محمود امیری مقدم، مدیر و سخنگوی این سازمان در این خصوص گفت: «اعدام روح ‌الله زم یک جنایت است و مسئولان جمهوری اسلامی باید پاسخگوی آن باشند.

 

رضا حقیقت‌نژاد

اعدام روح‌الله زم؛

عملیات انتقام در قبال تحقیر امنیتی رسانه‌ای

 حکومت ایران همچنین با اعدام یک فعال رسانه‌ای همچنین می‌خواهد این پیام روشن را به مخالفان حکومت که در سال‌ های اخیر در رسانه ‌ها قدرت و نقش تعیین ‌کننده‌ بیشتری نسبت به یک دهه قبل یافته ‌اند، ارسال کند که زمین بازی تغییر کرده است و مجازاتی که در دستگاه خود برای آنها در نظر گرفته، زندان نیست، اعدام است.

 

مسعود فتحی

ایران و جهان پس از انتخابات آمریکا

زمان پایان دادن به دشمنی با آمریکا فرا رسیده ‌است!

 پیروزی جو بایدن و شکست ترامپ در انتخابات آمریکا شرائط متفاوتی را ایجاد کرده ‌است. این انتخابات امکان تغییر در سیاست‌ های دولت آمریکا را افزایش داده‌ است. اما این تغییرات تا چه و در چه زمینه‌ هائی ممکن است، امری است که در لحظه ‌ی کنونی نمی ‌توان پاسخ قطعی به آن داد، فقط می توان با توجه به شواهد و یاری تجربه، پیش ‌بینی‌های محتمل را حدس زد. 

 

تحلیل سفیر پیشین فرانسه در ایران

از پشت پرده‌ها و پیامدهای ترور فخری‌زاده

 فرانسوا نیکولو، سفیر پیشین فرانسه در ایران در مقاله ‌ای که در پایگاه تحلیلی «بولوار اکستریور» فرانسه منتشر شد به بیان جزئیاتی از فعالیت محسن فخری‌ زاده پرداخته است.

 

فرشته قاضی

قتل‌های زنجیره‌‌ای؛

انگشتان ابراهیم زال‌زاده را، پیش از قتل فجیع با چاقو، شکسته بودند

 «در آخرین سرمقاله ‌‌اش خطاب به هاشمی رفسنجانی نوشت که دیکتاتوری پایدار نخواهد ماند. انگشتانش را شکستند و بعد از ۱۷ ضربه چاقو، شاهرگش را زدند و جنازه‌ اش را در بیابان‌ های یافت ‌آباد انداختند.»

 

سازمان عدالت برای ایران

رونمایی از بانک اطلاعاتی صدها شخص و نهاد ناقض حقوق بشر در ایران

 در چهره جنایت، از بالاترین مقامات جمهوری اسلامی در سطح ملی تا مقاماتی که در شهرستان های کوچک در نقض حقوق بشر نقش داشته اند صفحات اختصاصی دارند. این بانک اطلاعاتی همچنین نموداری از مهمترین نهادهای حکومتی دخیل در نقض شدید و گسترده ی حقوق بشر و نام و تصویر ناقضان مرتبط با این نهادها ارائه داده است. علاوه بر امکان جست و جوی واژه ها، در این بانک اطلاعاتی می‌توان نتایج را براساس حقوق بشر نقض شده، نهاد دخیل در نقض حقوق بشر، و محلی که این واقعه در آن رخ داده طبقه بندی کرد.

 

مهتاب وحیدی راد

روز جهانی حقوق بشر:

«بهبودی بهتر؛ ایستادگی برای حقوق بشر»

 «بهبودی بهتر؛ ایستادگی برای حقوق بشر» این موضوع امسال روز جهانی حقوق بشر است به انتخاب سازمان ملل متحد، دهم دسامبر؛ در میانه بحرانی فراگیر که جهان را، زندگی همه ما را دستخوش تغییراتی کرده است، همه‌ گیری بیماری کووید-۱۹.

روزی که دلیل نامگذاری ‌اش تأکید بر ساختن جهانی به دور از تبعیض و بی ‌عدالتی است بدون در نظر گرفتن نژاد، رنگ، زبان، جنسیت، مذهب و ثروت.

 

حرف حساب مصدق به شاه،

در مصاحبه تاریخی دکتر بهزادی با دکتر امینی

 مگر دکتر مصدق چه می گفت جز آنکه: «اعلیحضرت، شما فقط سلطنت کنید، کار سیاست را به ما واگذار کنید. اگر ما اشتباه کردیم، ما را می توانید عوض کنید، اما اشتباه شما برایتان گران تمام می شود.

بهزادی مصاحبه ای تاریخی با علی امینی کرد و منتشر ساخت که باز خوانی آن ۴۱ سال پس از آنتشار و در شرایطی که جمهوری اسلامی اکنون در آن قرار دارد بسیار خواندنی است. 

 

هادی خرسندی

تکذیب مرگ خامنه‌ای توسط خانم فخری‌زاده!

• پرزیدنت بنی‌صدر اعلام کرد کار بختیار بوده!

دو کلمه از خود عروس

 منتظر بودیم حالا که هرکس یک چیزی می ‌گوید، دو کلمه هم از مادرعروس بشنویم، اما چه بهتر که خود عروس پشت میکروفن آمد.

این دیگر نه شایعه است، نه گمانه ‌زنی، نه توطئه ‌پنداری. بیوه یک شهید هسته ‌ای (راوی ۲) مصاحبه ‌ای نیابتی با بیوه شهید فخری ‌زاده (راوی یک) کرده و در اختیار خبرگزاری ‌ها گذاشته.

 

عفو بین‌الملل:

نامه سازمان ملل به ایران درباره اعدام‌های ۶۷ یک نقطه عطف است

 عفو بین الملل چهارشنبه ۱۹ آذرماه در بیانیه‌ای هشدار گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به حکومت ایران در مورد تخلفات حقوق بشری پیشین و ادامه دار این کشور در مورد پرونده کشتار زندانیان در تابستان ۱۳۶۷ را «اقدامی بی‌ سابقه» و «نقطه عطفی» در سه دهه مبارزه برای پایان دادن به «این جنایات» خوانده است.

 

جمشید برزگر

اعدام نام دیگر ترور در جمهوری اسلامی است

طناب‌های دار در جمهوری اسلامی مدام به دنبال گردن می‌گردند

 شیوه اطلاع ‌رسانی در باره تایید حکم اعدام روح ‌الـله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، تازه‌ ترین نمونه‌ ای است که نشان می ‌دهد تصمیمات و احکام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تا چه اندازه سیاسی و غیرحقوقی است.

 

ایرج مصداقی

بررسی ادعای معین در مورد مرگ دانشمند اتمی بر اثر گاز رادیو اکتیو

 مصطفی معین که دو دوره وزیر علوم و نماینده مجلس بوده و در حال ‌حاضر رئیس شورایعالی نظام پزشکی است با انتشار تصاویری از دکتر اردشیر حسین ‌پور استاد فیزیک اتمی دانشگاه شیراز و سرپرست آزمایشگاه تحقیقاتی مالک اشتر، ادعا کرد وی ۱۴سال پیش در «خوابگاه صدرا» دانشگاه با گاز رادیواکتیو توسط عوامل موساد ترور شد. وی در ادامه افزود دولت احمدی ‌نژاد تصمیم گرفت آن ترور را یک حادثه عادی جلوه دهد تا نهادهای اطلاعاتی زیر سؤال نروند.

 

ابوالفضل محققی

"چرا هنوز برخی ها نمی توانند دل از جمهوری اسلامی بر کنند؟"

(قسمت سوم)

 مایی که دین را افیون ملت ‌ها می‌ دانستیم و آخوند جماعت را طفیلی، مبشرتحجر، عقب‌ماندگی و فاقد صلاحیت برای رهبری سیاسی! حال در هم‌ خوانی با موضع رادیکال ضدسلطنت و ضدغربی خمینی، مرد برآمده از دل حجره‌ های قرون وسطایی حوزه‌ های علمیه را به‌دیده تحسین نگاه می ‌کردیم وعملاً در جبهه او قرار گرفته بودیم.

 

بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران

به مناسبت بیست ‌ودومین سالگرد قتل محمـدجعفر پوینده و محمـد مختاری

 در پاییز سال هزار و سیصد و هفتاد و هفت محمـد مختاری و محمـدجعفر پوینده از اعضای فعال کانون نویسندگان ایران و از مسئولان برگزاری مجمع عمومی کانون، در خیابان ‌های تهران ربوده شدند و به قتل رسیدند. 

 

یک فریب بزرگ تبلیغاتی

واقعیت محسن فخری زاده...

 رسانه‌های جمهوری اسلامی بلافاصله پس از ترور محسن فخری‌ زاده، او را یک «دانشمند برجسته» و از جمله «سازنده واکسن ایرانی کرونا» معرفی کردند. آیت‌الله خامنه ‌ای در پیامش فخری ‌زاده را «دانشمند برجسته و ممتاز کشور» نامید و احمد وحیدی وزیر پیشین دفاع ادعا کرد او «شمع جمع دانشمندان هسته ‌ای» بوده است. او را حتی با پروفسور رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان مشهور غربی و سازنده اولین بمب اتمی آمریکا مقایسه کردند.

 

سولماز ایکدر

استقبال عده ای از ایرانیان از کشته شدن محسن فخری زاده

 ترور محسن فخری ‌زاده٬ همچون ترور قاسم سلیمانی٬ حداقل از سوی بخشی از شهروندان ایرانی، مورد استقبال واقع شد. این بخش از مردم جامعه برخلاف تمامی آنچه که انتظار می رفت از کشته شدن یک ایرانی٬ فارغ از جایگاه و رتبه علمی او، به دست، احتمالا یک کشور خارجی، استقبال کردند.

 

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

دانشگاه مستقل و دانشجویان آزاد ، نیاز امروز جامعه ایران

 در روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ که حدود چهار ماه ونیم از کودتای ۲۸ مرداد گذشته بود، در شرایطی که از یک طرف  محاکمه مصدق، نخست وزیر دولت ملی، در بیداد گاه نظامی کودتاچیان در جریان، و فریادهای رسای آن بزرگ مرد تاریخ در دفاع از آزادی و استقلال ایران، در آن بیدادگاه در فضای جامعه ایران طنین انداز بود، واز سوی دیگر برقراری رابطه مجدد دولت کودتا با دولت استعماری انگلیس اعلام گردیده، و هم چنین خبر آمدن نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران در روز های آینده اعلام شده بود.

 

برنامه رمز پیروزی تلویزیون اندیشه با حسین موسویان و علی شاکری زند

موضوع: ترور محسن فخری زاده و پراکندگی اپوزیسیون ایران

 جهت دیدن ویدیوی مصاحبه در یوتیوب اینجا کلیک کنید

 

ایرج مصداقی

آخرین قدم‌ها برای نابودی استقلال کانون وکلا

 کانون وکلا به عنوان یکی از دیرپاترین نهادهای مدنی ایران که نزدیک به یک قرن قدمت دارد، مورد هجوم نهایی دستگاه قضایی قرارگرفته است. این مقاله نگاهی دارد به تحولات یک سال گذشته کانون وکلا و تلاش رئیسی و کارگزارانش برای نابودی استقلال آن.

 

هادی خرسندی

چرا فخری‌زاده از اتومبیل پیاده شد؟

• گزارشی با تغییرات لحظه ‌به ‌لحظه از ترور دانشمندی که هسته ‌ای نبود!

 با سلام به تماشاگران شما، قبل از هر چیز باید این مصیبت را به ملت ایران تسلیت بگویم. (این را نوشتم تا بی. بی. سی باز هم دعوتم کند.) باید بگویم که مرحوم فخری‌ زاده جعبه سیاه هسته ‌ای رژیم بود. (بعد معلوم شد که شرکت ‌های مختلف به نامش بوده و مافیای اقتصادی داشته، این ‌طوری عوض کردم:) 

 

اهدا جایزه نوبل آلترناتیو سوئد به نسرین ستوده

 آن لینده، وزیر خارجه سوئد، اعلام کرد که جایزه نوبل آلترناتیو به پاس آنچه کنشگری شجاعانه نسرین ستوده خوانده شده، به این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی اهدا شده است. این جایزه روز چهارشنبه، یک روز پس از آن که نسرین ستوده به زندان قرچک بازگردانده شد به او تعلق یافت. به گفته خانم لینده، نسرین ستوده در دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در ایران جان خود را به خطر انداخته است.

 

دیپلماسی گروگانگیری و اعدام

مانا نیستانی                              چهارشنبه، ۲ دسامبر ۲۰۲۰                      ایران وایر

 

آیدا قجر

یک هفته با خامنه‌ای‌؛

بی‌پروا در برابر مردم، سر به زیر در برابر دیگران

 چهار روز بعد از ترور «محسن فخری ‌زاده»، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی، روایت‌های متناقض مسئولان نظام از حادثه نشان از سردرگمی آنها دارد. رهبر جمهوری اسلامی در پیامش نامی از آمریکا و اسرائیل نبرده است و دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌ گوید از انجام چنین عملیاتی پیش ‌تر مطلع بوده ‌اند. برخی دیگر نیز از نفوذ و رخنه در دستگاه امنیتی نظام سخن گفته ‌اند. اما همه در یک نقطه مشترک ‌اند: نظام نتوانسته است امنیت یکی از مهم‌ ترین مهره‌ های موشکی، هسته ‌ای و نظامی خود را در نزدیکی پایتخت خود تامین کند.

 

کوروش گلنام

هلاکتِ فخری‌زاده کار کیست؟

 نخست گفته شود که سیستم مافیایی ولابت فقیه خامنه‌ ای تبه ‌کار با یاری سردارانِ دزد و آدم‌ کُش، هرکس را حتا در درون خود خطرناک و مشکل ‌ساز ارزیابی کند، سلاخی ‌اش می ‌کند. این مافیا از احمد، فرزند خمینی که این همه زیر نام‌ اش سینه‌ می زنند، نگذشت؛ رفسنجانی را از میان برداشت که روشن‌ ترین نمونه گونه ای خودزنی است زیرا چه ‌کسی بیش‌ تراز رفسنجانی برایِ ماندگاری این سیستم مافیاییِ اسلامی و بالا کشیدن و بر تخت نشاندنِ آخوند بی‌ مقداری چون خامنه‌ ای کوشش کرده بود؟

 

گزارش و تحلیل

یوحنا نجدی

فرماندهان جدید دو سپاه تهران؛

ارتقا به شرط سرکوب

 هر دو سپاه  محمـد رسول ‌الله و سیدالشهدا در کنار قرارگاه امنیتی ثارالله تهران عملاً کنترل امنیتی تهران و شهرهای اطراف را در اختیار دارند و با شروع اعتراض‌ های مردمی، ضمن سازماندهی نیروهای لباس شخصی، از هیچ اقدامی برای سرکوب معترضان چشم‌ پوشی نمی‌ کنند؛ حالا این دو سپاه تحت امر حسن حسن ‌زاده و احمد ذوالقدر قرار گرفته ‌اند. بویژه «ارتقا»ی حسن‌ زاده به سمت فرماندهی سپاه  محمـد رسول ‌الله به معنای رضایت «نظام» از عملکرد وی در سرکوب خونین اعتراض‌ های آبان ماه ۹۸ در شهرهای اطراف تهران است.

 

مریم افشنگ

بر سر هزاران بازداشت‌شده اعتراضات ایران چه آمد؟

 آذر ماه ۹۸ در همین روزها صدها خانواده به دنبال گرفتن خبری از مفقودشدگان در جریان اعتراضات آبان بودند. جسد یکی از آنها در رودخانه‌ پیدا شد. "آثار شکنجه روی بدنش بود." چند نفر دیگر به اعدام محکوم شدند و سرنوشت بسیاری دیگر بعد از یک سال هنوز نامشخص است.

 

کاظم صدیقی، امام جمعه تهران:

رفتن به بهشت تحمل می‌خواهد، باید مقاومت کرد.

«باز هم تحمل کن، داری می‌رسی...»

توکا نیستانی                    شنبه، ۲۱ نوامبر۲۰۲۰                  منبع ایران وایر

 

جواد عباسی توللی/ مجله حقوق ما:

مجازات صلب، دستاویزی برای برقراری حکومت وحشت

لاجوردی دستور داد تا پیکر زخمی الـله قلی جهانگیری را به صلیب کشیده و برای ایجاد رعب و وحشت در شهر به تماشای عموم بگذارند.

 در ماده ۵۸ «آئین‌نامه نحوه اجرای احکام حدود» یاد شده به‌ طور مشخص درباره چگونگی اجرای مجازات صلب آمده: «در اجرای حد صلب محکوم را در فضای باز به چوبه دار که شبیه صلیب است آویزان می ‌کنند؛ به ‌نحوی که پشت به صلیب و رو به قبله بوده و پاهایش مقداری از زمین فاصله داشته باشد. هم‌ چنین دست ‌های محکوم را به دو چوبه افقی و پاهایش را به چوبه عمودی بسته و به‌ مدت سه روز تحت حفاظت و مراقبت مأموران به همان حال رها می‌ کنند».

 

ابوالفضل محققی

چرا هنوز برخی‌ها نمی‌توانند دل از جمهوری اسلامی برکنند؟

 ما محصول یک چرخه استبداد و خشونت تاریخی هستیم که در آن حاکمان مستبدان بالفعل ‌اند و محکومان مستبدان بالقوه!

عدالت، آزادی و دمکراسی در ذهن ما چیزی جز یک مفهوم انتزاعی نبوده و نیست که پیوسته نخست با کلمه "امنیت" کم ‌رنگ شده به آینده حواله گردیده است. هرگز از آزادی، آزادی‌ خواهی و دمکراسی مفهومی جز کلماتی تهییج ‌گر برداشت نکرده و آن ‌ها را با پوست و گوشت خود احساس ننموده ‌ایم! چرا که هرگز دمکرات و آزادی ‌خواه نبوده و نیستیم! حتی در حال حاضر.

 

حسن جعفری

مبادله پژوهش‌گر استرالیایی با سه بمب‌گذار ایرانی؛

مماشات با کروکودیل؟

 یک روز پس از آزادی «کایلی مور-گیلبرت» از زندان «اوین» و خروج او از ایران، رسانه ‌های استرالیایی جزییات بیشتری درباره مبادله این پژوهش ‌گر با سه بمب ‌گذار ایرانی در تایلند منتشر کردند. هم ‌زمان، شماری از فعالان حقوق بشر این گونه معاملات پنهانی را تشویق جمهوری اسلامی به گروگان ‌گیری بیشتر دانسته ‌اند.

 

فرشته قاضی

قتل‌ های زنجیره ای وزارت اطلاعات؛

فرزندان حمید حاجی زاده سکوت ۲۲ ساله خود را شکستند

آخر ‌‌ای خنجر مردم‌ کش بیگانه ‌پرست      خوش نشستی به تنم در شب خنجرشکنان

 «بابا دیگر پذیرفته بود که دارد می ‌میرد. چشم‌ هایش را بسته بوده و با انگشت خونی داشته یک چیزی می‌ نوشته. اما چشم‌ های کارون از حدقه زده بود بیرون و داشت بابا را نگاه می ‌کرد. می ‌شد ترس را در صورتش دید. دهانش پر از خون بود.»

 

فرخ حیدری

دمپایی زندان!

 این دل‌نوشته روایت ‌گونه از زبان یک «دمپایی زندان» را با عشق و فروتنی تقدیم می ‌کنم به خانواده‌ های داغدار و دادخواهی که پس از کشتار مخفیانه زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، سرانجام در اواخر آبان ماه همان سال از قتل عام غریبانه فرزندان و عزیزان دلبند و دربندشان خبردار شدند و دلسوخته و سوگوار بر جای ماندند و هنوز بعد از ۳۲ سال سیاه، در فقدان جگرگوشه ‌شان می‌ سوزند.

 

دویچه وله

کایلی گیلبرت شهروند استرالیایی با سه ایرانی زندانی در تایلند مبادله شد

 رسانه ‌های ایران خبر داده‌ اند که کایلی مور گیلبرت، تبعه بریتانیایی-استرالیایی زندانی در ایران با سه ایرانی زندانی در تایلند مبادله شده است. کایلی مور گیلبرت از دو سال پیش در ایران زندانی بود.

 

مهستی شاهرخی

بارانِ گلوله‌ها در آبان

 محمـد حشم دار در ساعت دو بعد از ظهر اولین روز اعتراضات با گلوله ‌ای از روبرو شلیک شد و از پشت سرش خارج شد تمام کرد. محمـد و پنج نفر دیگر با گلوله هایی که بام مسجد آنها را نشانه رفته بود کشته شدند.

 

سازمان حقوق بشر ایران

خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای نجات احمدرضا جلالی شد

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۴ آذر ۱۳۹۹: احمدرضا جلالی، پزشک و محقق ایرانی-سوئدی محبوس در زندان اوین تهران، امروز در تماسی با همسرش، از انتقال قریب ‌الوقوع خود به زندان رجایی ‌شهر برای اجرای حکم اعدام خبر داد.

 

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت ناهید تقوی در زندان

 سازمان حقوق بشری عفو بین ‌الملل روز سه ‌شنبه ۴ آذر (۲۴ نوامبر) با صدور بیانیه‌ ای ابراز نگرانی کرد که ناهید تقوی، شهروند ایرانی آلمانی زندانی در ایران، "در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری ‌ها از جمله محرومیت از خدمات درمانی باشد."

 

محسن مدهنی: "ولی دست من به جایی نمی رسد و گردن من باریک تر است."

ممنوعیت دست‌فروشی قهرمان کشتی نوجوانان جهان در اندیمشک

 محسن مدهنی، قهرمان کشتی فرنگی نوجوانان ۲۰۱۷ جهان با انتشار ویدیویی از وضعیت نابسمان خود و جلوگیری شهرداری اندیمشک از دست ‌فروشی وی در خیابان می ‌گوید. این نسخه‌ای دیگر از وجود فقر در بین افتخارآفرینان ورزش ایران است.

 

جمشید برزگر

رئیس‌جمهور سپاهی؛ آیا اصلاً فرقی می‌کند؟

 سخنان اسماعیل کوثری، مشاور فرمانده کل سپاه، در این باره که بهتر است یک فرمانده سپاه رئیس ‌جمهور شود، از صریح ‌ترین اظهارنظرهای یک مقام نظامی در مورد در دست گرفتن دومین مقام رسمی در نظام جمهوری اسلامی است.

 

یوحنا نجدی

نیروی انتظامی؛

فاز نخست، همیشگی و پنهانی‌تر سرکوب

 وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ آبان عوامل کلیدی کشتار معترضان در نیزار ماهشهر در جریان اعتراض ‌های آبان‌ ماه سال گذشته را تحریم کرد؛ در میان آنها نام سردار حیدر عباس ‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان و سرهنگ رضا پاپی، فرمانده نیروی انتظامی ماهشهر به اتهام نقض گسترده و خشن حقوق بشر دیده می‌ شود.

 

کشته‌های آبان ۹۸؛

آنها که نامشان را می‌دانیم

 در این صفحه چهره به چهره با کودکان، زنان و مردانی آشنا می‌شوید که در سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ کشته شدند؛ و بر اساس انتخاب استان می ‌بینید در کدام مناطق ایران خشونت علیه معترضان مرگبارتر بوده است.

 

ماهرخ غلامحسین‌پور

مادر آرشام رضایی:

پسرم را خودشان بردند، اما حالا می‌گویند نمی‌دانیم کجاست

 «آرشام رضایی»، فعال مدنی، از روز بیست‌ و‌هفتم آبان ماه مجددا بازداشت شده است و خانواده ‌اش تاکنون خبری از وضعیت او ندارند. آرشام رضایی اولین بار دی ماه ۱۳۹۷ بازداشت شد و پس از چندی با قید وثیقه آزاد شد. او با مصادیق اتهام‌ هایی چون دیدار با خانواده‌های زندانیان و در دست داشتن پلاکارد «نه به اعدام»، و دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» توسط قاضی «مقیسه» محاکمه و به هشت سال و نیم زندان محکوم شد. 

 

رنج مادران قربانیان

 کاربران رسانه‌‌ های اجتماعی در سالگرد اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ضمن همدردی با خانواده‌ های قربانیان از تلاش ‌های آنان برای دادخواهی پشتیبانی کرده‌ اند. منابع مختلف شمار کسانی را که در سرکوب نیروهای امنیتی و انتظامی جان خود را از دست دادند را بین سیصد تا بیش از ۱۵۰۰ نفر عنوان کرده‌اند. مانا نیستانی در کاریکاتور این هفته‌ برای دویچه وله فارسی ضمن ترسیم رنج مادران قربانیان، یاد جان باختگان آبان ماه ۱۳۹۸ ، از جمله ابراهیم کتابدار را گرامی داشته است.

 

تصویب قطعنامه‌ محکومیت نقض حقوق بشر در ایران

در مجمع عمومی سازمان ملل

 قطعنامه‌ محکومیت «نقض شدید و فاحش حقوق ‌بشر» در ایران روز چهارشنبه ۲۸ آبان در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.شصت و هفتمین قطعنامه در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران با ۷۹ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۶۴ رأی ممتنع به‌ تصویب رسید. این قطعنامه با پيشنهاد کانادا و حمایت شماری از کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه ارائه شده بود.

 

فرشته قاضی

مأموران امنیتی در سالگرد کشته‌ شدگان آبان ۹۸:

«کشتیم که کشتیم، خوب کردیم کشتیم»

 همزمان با سالگرد کشته شدن صدها نفر در اعتراضات آبان ۹۸ در ایران، خانواده‌های کشته‌ شدگان تحت فشارهای امنیتی از حق برگزاری مراسم سالگرد جان باختن فرزندان‌ شان محروم ماندند و تنها اعضای خانواده و نزدیکان آن‌ ها اجازه حضور بر مزار عزیزان از دست‌رفته‌ شان را یافتند.

 

ایرج پزشکزاد

لائیسیته در قانون اساسی مشروطیت

قانون اساسی ما عملا لائیک بود!

 مواضع جبهه ملی در آغاز ایجاد و در دوران زمامداران مصدق، روشن تر از آنست که نیازی به توضیح و توجیه داشته باشد. مصدق در سخت ترین ایام بحران، با شعور کامل به خطر همدستی و همکاری روحانیون با دربار و قدرت استعماری، در مقابل دخالت های ناروای آیت الله کاشانی آن جواب معروف و ماندنی یک سطری را نوشت: «من مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم.» اما جای تاسف بخصوص آنجاست که معترضین در جهت اثبات نظریه ی خود پای قانون اساسی مشروطیت را به میان می کشند و برجنبه ی مذهبی آن تکیه بی منطقی می کنند. 

 

عفو بین‌الملل:

هدف از قطع اینترنت در آبان ۹۸ پنهان کردن کشتار بود

 در سال ‌روز سرکوب اعتراضات مردم ایران در آبان ‌ماه سال ۹۸، سازمان عفو بین‌الملل از تحقیقات جدیدی در ارتباط با این پرونده خبر داد. در این گزارش آمده است که مسئولان جمهوری اسلامی برای پنهان کردن کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی، اینترنت را به صورت هدفمند قطع کردند. 

عفو بین الملل سایتی ویژ درباره سرکوب آبان ۹۸ راه اندازی کرد

 در سال ‌روز آغاز اعتراضات مردم ایران در آبان سال ۹۸، سازمان عفو بین ‌الملل یک وب‌ سایت ویژه راه‌ اندازی کرده است. این وب ‌سایت حاوی اطلاعاتی درباره سرکوب‌ های خونین و قطع اینترنت در ایران در روزهای اعتراضات گسترده آبان است.

 

پرستو فروهر

۲۲ سال بعد از قتل‌ های سیاسی پاییز ۷۷؛

برای دادخواهی از پا ننشینیم

«پس از حذف از منزل خارج شدیم و به محل کار مراجعه نمودیم. حتی به علت طولانی شدن کار، اضافه‌ کاری آن شب را برای بنده محاسبه نموده و به همراه حقوق بنده توسط فیش حقوقی پرداخت شد.»

 اما تلاش و ایستادگی ما که به مرور نام دادخواهی گرفت، به پیگیری قضایی یا درخواست پشتیبانی از نهادهای مدافع حقوق بشر محدود نبوده است. به واقع دادخواهی ما تلاشی بوده است برای روشنگری و ایستادگی در برابر سرکوب سیاسی و پاسخگو کردن نهادهای قدرت.

 

علیرضا افشاری

تعریف شما از ملت چیست؟

نقدی بر نوشتار سالور ملایری، منتشرشده در بخش ناظران تارنمای بی بی سی فارسی

 مدتی است در فضای تلگرام دوستان نوشتارهایی را به نقل از صفحه‌ی «ناظران» بی ‌بی‌ سی، که گویا در آن یادداشت‌ های وارده به آن رسانه را پوشش می ‌دهد، می‌ فرستند که اکثراً درون‌ مایه ‌ای منتقدانه نسبت به ملی‌ گرایی یا هویت ملی دارند و به نظر می ‌رسد که این گروه از منتقدان، این فضا و بهره بردن از اعتبار آن رسانه را فرصتی برای گسترشِ نوع نگاه خویش یافته ‌اند.

 

علی شاکری زند

ایران چیست؛ ایرانیت کدام است؟ 

ادای سهمی در پاسخ به یک مغالطه

بخش یکم

شناخت مغالطه

 در زمانه ای که ایدئولوژی ضدملی اُمّت به ضرب اعدام و زندان و شلاق و شکنجه و مغزشویی های صداوسیما و منبر، و سانسور بر اندیشه و بیان، و ممنوعیت هر نوع تشکل بر کشور حکومت می کند و وجود ایران پیش از اسلام و تمدن آن رسماً انکار شده و می شود و آغاز ایرانیت به ورود اسلام نسبت داده می شود، یعنی درست در زمانی که ملت ایران بیش از هر زمان دیگر به شناختن هویت و شخصیت تاریخی و یگانگی خود از راه شناخت گذشته ی خویش نیازمند است، گروهی افراد و دستجات «مترقی» نیز پیدا می شوند که، بدتر از جمهوری اسلامی، وجود چنین هویت ملی و واقعیت چنین ملتی را از بیخ و بن منکر می شوند؛

 

رضا حقیقت‌نژاد

سیمای خامنه‌ای در آبان ۹۸؛

آمر کشتار و هادی پساسرکوب

 رهبر جمهوری اسلامی در مواجهه با اعتراض‌ های آبان ۹۸، هر بار سناریویی تازه ساخت تا به برخوردهایی قضایی، بازداشت ‌ها و صدور حکم زندان و اعدام مشروعیت بخشد.

 

ماهرخ غلامحسین‌پور

پدر و مادر بابک اسدی:

پسرمان در اثر عوارض ناشی از ضربات قنداق تفنگ درگذشت

 بابک اسدی در جریان راه‌ پیمایی اعتراضی روز ۱۸تیر۸۸ با قنداق تفنگ یک مامور، مورد ضرب‌ وشتم قرار گرفت، طحال، روده و پانکراسش با ضربه‌ های وارده آسیب دید و پس از ۸ سال درمان پزشکی درگذشت.

پیام ماسوری

 بازداشت یک فعال مدنی دیگر در ترکیه؛

نگرانی از بازگرداندن نسیبه شمسایی به ایران

 «نسیبه شمسایی»، از زنانی که در اعتراض به حجاب اجباری روسری از سر برداشته بود و تحت پیگرد قضایی قرار داشت، در ترکیه بازداشت شده است. احتمال بازگرداندن او به ایران مسئله ‌ای است که جامعه حقوق بشری ایران را نگران کرده است.

نیلوفر رستمی

صبا کردافشاری؛

دختری که در ۲۲ سالگی زندانی شد و در ۳۷ سالگی آزاد می‌شود

 صبا کرد افشاری از مخالفان حجاب اجباری و عضو کمپین «چهارشنبه ‌های سفید» در تاریخ ۱۱ خرداد۱۳۹۸ از سوی ماموران نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد.

 

'تشکیل دادگاه مردمی در لاهه'

برای رسیدگی به اعتراضات آبان ۹۸

 گروهی از فعالان حقوق بشر اعلام کرده ‌اند که بهمن ماه امسال در لاهه یک دادگاه مردمی سه روزه برای رسیدگی به وقایع آبان ماه ۱۳۹۸ و جمع‌ آوری شهادت بازماندگان برگزار می ‌شود.

 

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

در سالگشت شهادت هم میهنان حق طلب و فداکارمان، یاد آنان را گرامی می داریم

 جبهه ی ملی ایران ضمن گرامیداشت یاد جان باختگان قیام  آبان ۹۸ و اعلام مجدد همدردی با خانواده های محترم آنان، قویا خواستار آن است، که آمران به شلیک منجر به مرگ و آمران چنین اقدامی شناسایی، معرفی و در دادگاه های ذیصلاح محاکمه شوند.

 

گزارش مدافعان حقوق بشر ایران ۲۰۱۹/۲۰۲۰

گزارش: ۴۰۰ سال زندان و ۷۸۷ ضربه شلاق برای مدافعان حقوق بشر در ایران

 گزارش «مدافعان حقوق بشر در ایران طی سال‌ های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰»، مختصری را از آن‌ چه بر سر ۵۳ شهروند کنشگر ایرانی آمده است، روایت می ‌کند. فشار بر مدافعان حقوق بشر ایرانی به طرز کم ‌سابقه‌ای فزونی یافته است. فهرستی که پیش رو دارید، شامل برخی وکلای مدافع حقوق بشر، فعالان حقوق صنفی، کنشگران حقوق کودک، فعالان حفاظت از محیط زیست، مدافعان حقوق زنان و سایر کنشگران حفظ حقوق و کرامت انسان‌ هاست.

 

فرشته قاضی

قاضی مقیسه؛

مردی که با صدور احکام سنگین به دنبال خرید آخرت بود

 «خدا لعنتت کند، بايد دهن ‌تان را پر از باروت کرد و زبانت بريده باد». روایت علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری از جلسه محاکمه مسعود کاظمی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و جملاتی که محمـد مقیسه خطاب به این روزنامه‌نگار در جریان محاکمه او گفته است. روایتی مشترک و مشابه از سوی کسانی که سرنوشت ‌شان با احکام صادره از سوی قاضی شعبه ۲۸ زیر و رو شد.

 

هادی خرسندی

دوستم آمده بود «کامنت» حضوری بگذارد

شما مانع شدید ترامپ جمهوری اسلامی را بیندازد!

 به گمانم اگر آمریکائی‌ ها هم سرانجام به نتیجه برسند که رئیس‌ جمهور چهل ‌و‌ششمشان کیست، ما ایرانی‌ ها تا ابدالآباد دعوای ترامپ و بایدن ‌مان تمام نمی ‌شود.

من در این جریان، «کامنت»‌های تشویقی و تقبیحی زیادی در سه صفحه فیس ‌بوک گرفته ‌ام. حالا، دوستان فیس‌بوکی به جای خود. رفیق رفت ‌وآمدی، با ماسک آمده، عصبانی، خشمگین، انگار آماده کتک‌کاری. خدا را شکر که فاصله کرونائی را حفظ می‌ کند وگرنه از من رد شده بود!

 

فرشته قاضی

سرنوشت کشته شدگان آبان ۹۸؛

«از دفتر رهبری پرسیدند کدام آبان؟»

فرض کن من کشتم، می‌خواهی چه کار کنی؟

 با گذشت یک سال از اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در ایران، مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی از ارائه آمار رسمی و دقیق تعداد کشته‌ شدگان این اعتراضات همچنان سر باززده‌اند و مسئولیت مرگ کشته‌ شدگان را بر ‌عهده نگرفته ‌اند.

 

یداله بلدی

پرستاران، حماسه آفرینان گمنام

 حماسه آفرینان گمنام این دوران تیره و توانفرسای شیوع بیماری کرونا پرستارانی هستند که دراین بیدادهراس افکن و مرگ زای کرونا و بی توجهی مسئولین نسبت به سلامتی و معیشت مردم در حرفه دشوار و پرمسئولیت خود حتی تا سرحد مرگ همچنان به مسئولیت و وظیفه خود عمل میکنند. پرستاران فداکار باتمام خستگی مفرط و غم ازدست دادن همکارانشان همچنان استوار وظیفه خطیر خودرا انجام میدهند. بعضی از این فرزندان زحمتکش میهن هفته‌ها وحتی ماههاست که از بیمارستان خارج نشده واعضای خانواده و حتی فرزندان خودرا ملاقات نکرده‌اند.

 

حقوق ویژه نظام!

 جمهوری اسلامی یکی از معدود حکومت‌ های ایدئولوژیک دنیاست که نه تنها به «اصل اقدام متقابل» و حقوق برابر کشورها اهمیتی نمی ‌دهد بلکه همیشه حقوق ویژه ‌ای برای خود قایل شده. انبوه خودخواهی ‌ها و تناقض‌ های رفتاری حکومت باعث شده نظام اسلامی ایران به تدریج دچار یک «انحراف اخلاقی» حاد شود که نه تنها قادر نیست با جامعه جهانی تعامل داشته باشد، بلکه روز به روز منزوی تر و تنهاتر هم می ‌شود.

 

فریدون خاوند

انتخابات آمریکا و پس‌لرزه‌های آن در بازار ارز ایران

 برای جمهوری اسلامی که سکاندارانش آن را مستقل‌ ترین نظام سیاسی در جهان توصیف می ‌کنند، توجیه این پارادوکس نباید کار چندان آسانی باشد. آنها باید توضیح دهند که چگونه ممکن است کشوری مانند ایران به بالاترین سطح استقلال دست یافته باشد، ولی مردمانش سرنوشت بازارهای مالی و پول ملی و قیمت مسکن و، از همه مهم‌ تر، بهای کالاهای مصرفی خود را وابسته به انتخاباتی بدانند که در انجام و فرجام آن هیچ نقشی نداشته و ندارند.

 

علی شاکری زند

هموطنان بی مسئولیتی که در برابر امام جماران به امامزاده ی کاخ سفید دخیل بسته بودند

یتیم شدند

 دونالد ترامپ میلیاردر روانپریشی که با نیروی بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی جهان بشریت را تهدید می کرد با رأی مردم آمریکا به پایان سناریوی خطرناک خود رسید. در حالی که او اعلام کرده که هنوز هم حاضر نیست کاخ سفید را ترک کند، مردم آمریکا با هلهله و اشک شادی بدرقه ی او از مقر حکومتش را، ولو به زور مأموران اجرا باشد، آماده می کنند.

 

۱۹ آبان ۱۳۳۳: در چنين روزی حسين فاطمی در تهران اعدام شد

پيشگام ملی كردن نفت ايران

 «ايران را بايد ايرانی حفظ كند، يعنی توده ايرانی. اجتماع تا آزادی نداشته باشد، نمی‌تواند به وظيفه خود عمل نماید. طبقه‌ای مخصوص و عده‌ای معين قادر به حفظ مملكت نيستند. يك نفر، يك عائله، يك دسته، يك عقيده را از ميان بردن كار آسانی است ولی طبقات، خانواده‌ها، عقايد و افكار متفاوت را نمی‌شود از ميان برد. پس به همه آزادی بدهيد كه در حفظ كشور بكوشند.»

 

بیانیه ی شورای مرکزی جبهه ملی ایران ــ تهران

در راه اصلاح ایران باید قربانی داد

 «در راه اصلاح ایران باید قربانی داد»، این فریاد دکتر حسین فاطمی بود که از قلم ظلم ستیز و حق طلب او در روز ۱۳ مرداد ۱۳۲۸ تراوش نمود و بر پیشانی روزنامه اش یعنی باختر امروز نشست و به عنوان درسی آموزنده و کلامی فراموش نشدنی برای همیشه بر تارک تاریخ این سرزمین نقش بست. حسین فاطمی در این سرمقاله تاریخی توضیح داد که ایران در چنبره ی استبداد فاسد داخلی و قدرت های استعماری حامی آن اسیر و گرفتار است و برای رهایی از این سلطه ی هولناک باید قربانی داد. و او خود در سحرگاه ۱۹ آبان ۱۳۳۳ در قربانگاه میدان تیر لشگر دو زرهی در مقابل جوخه اعدام کودتاچیان مزدور بیگانه ایستاد و جان پاک و شریف خود را در راه آزادی و استقلال ایران نثار کرد.

 

ایران بی‌تحریم و باتحریم

مانا نیستانی                                                          یکشنبه, ۸ نوامبر ۲۰۲۰ /ایران وایر

 

مصطفی اقلیما، جامعه شناس، در گفتگو با «انتخاب» بررسی کرد:

چرا با سیل مهاجرت از ایران مواجه شده ایم؟

 مصطفی اقلیما جامعه شناس در گفت‌وگو با «انتخاب» در واکنش به غرق‌شدن خانواده مهاجر سردشتی در مانش، گفت: بحث مهاجرت امروز یک موضوع اجتماعی و کلان محسوب می‌شود. اگر فقط همین خانواده یا چند مورد دیگر مهاجرت داشتیم، می‌ توانستیم موضوع را فردی بررسی کنیم و بگوییم آن فرد یا افراد چه مشکلاتی داشتند که مجبور به مهاجرت شده و در نهایت متاسفانه جان خودشان را از دست دادند. موضوع مهاجرت امروز یک رشد و افزایش چشمگیری پیدا کرده است و باید نسبت به آن دغدغه داشت.

 

دویچه وله:

چهار شهروند دو تابعیتی ایرانی- آلمانی به دلایل سیاسی در ایران زندانی هستند

 دولت آلمان تائید کرد که چهار شهروند این کشور در ایران به دلایل سیاسی زندانی شده ‌اند. گفته می ‌شود حبس شهروندان آلمان برای فشار آوردن به دولت این کشور انجام گرفته است. رسانه‌ های آلمان گزارش دادند که شمار شهروندان آلمانی در زندان ‌های ایران بیشتر از آن تعدادی است که تا کنون اعلام شده بود.

 

آیدا قجر

یک هفته با خامنه‌ای؛

به دنبال رستگاری در آشویتس

 ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) مرد جوانی «الله‌ اکبر»گویان سر «ساموئل پتی» معلم فرانسوی را برید. در بهمن ۱۳۸۴ و پس از انتشار کاریکاتور محمـد در نشریه‌ ای دانمارکی، علی خامنه‌ای در دیدار با پرسنل نیروی هوایی آزادی بیان را در غرب زیر سوال برد و کشتار یهودیان را «افسانه» خواند.

 

علی شاکری زند

رادیکالیزاسیون دینی جوانان پناهنده

و نقش حس ملی

 در سه هفته ی گذشته دو جنایت فجیح در کشور فرانسه رخداد که نه تنها در این کشور بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز برای  وجدانهای انسانی به شدت دردناک بود. مورد نخست سربریدن ساموئل پاتی، یک دبیر تاریخ در شهری در نزدیکی پاریس به دست یک پناهنده ی چچنی تبار هجده ساله بود و مورد دوم تکرار عمل مشابهی علیه سه تن از حاضران در کلیسای نتردام شهر نیس در جنوب فرانسه به هنگام شرکت در مراسم مذهبی، به دست یک تونسی بیست و یک ساله که چند روز پیش تر به این کشور آمده بود. 

 

رادیو بین المللی فرانسه

در حملات و تیراندازی‌های پیاپی در وین پایتخت اتریش حداقل یک تن کشته و ١۵ تن زخمی شدند

  در پی تیراندازی‌ های پیاپی در نقاط مختلف وین پایتخت اتریش، پلیس این کشور اعلام کرد که حداقل یک تن کشته و ١۵ نفر  بستری شده‌ اند. به گزارش مسئولان بیمارستانی، حال ٧ تن از آنان وخیم ارزیابی می ‌شود. یکی از مهاجمان نیز بر اثر تیراندازی پلیس که به سرعت در محل حاضر شده بود، کشته شد. یک مامور پلیس نیز در این عملیات بشدت زخمی گردید. پلیس اتریش در آغاز شب از به اجرا گذاشتن عملیات گسترده‌ای برای رویاروئی با مهاجمان خبر داد و از شهروندان دعوت کرد از حضور در مرکز شهر پرهیز کنند.

 

میلاد پورعیسی

نسرین ستوده در معرض خطر سکته قلبی

  نسرین ستوده روز سه‌شنبه ۲۹مهر۱۳۹۹ در حالی که به او گفته شده بود برای انتقال به بیمارستان آماده شود، از «زندان اوین» به زندان قرچک ورامین منتقل شد. رضا خندان، همسر خانم ستوده، همان روز ضمن اعلام این خبر در توییترش نوشت: «امروز ماموران بند عمومی زندان اوین نسرین را صدا زدند که آماده شود تا او را به بیمارستان اعزام کنند. اما پس از خروج از زندان، او را مستقیما به زندان قرچک منتقل کردند. او طبق نظر متخصصان می‌بایست برای معاینات فوری قلب و عمل آنژیوگرافی به بیمارستان منتقل می ‌شد.»

 

بیانیه خانواده های جان باختگان آبان ۹۸ به مناسبت سالگرد قیام سراسری:

ما دادخواهیم!

 

  جمعی از خانواده های کشته شدگان قيام آبان ماه 98 بيانيه ای به مناسبت سالگرد اعتراضات گسترده ی آبان ماه منتشر کرده اند. در اين نامه آمده است: ما امضاء کنندگان این نامه در سالگرد از دست دادن جانباختگانمان، با صدای بلند اعلام میکنیم که گلوله و زندان و اعدام نمیتواند صدای حق خواهی ما مردم را ببرد. ما دادخواهیم. از همه مردم میخواهیم که همراه ما در این دادخواهی باشند. حق ماست که جمع شویم و یاد عزیزانمان را گرامی بداریم.

 

کیان ثابتی

جوانان بهایی محروم از تحصیل،

نامه خامنه‌ای به جوانان فرانسه

  نتایج آزمون سراسری ۹۹ در سایت سازمان سنجش منتشر شده است. اما به روال سال ‌های گذشته، داوطلبان بهایی پس از مراجعه به سایت سازمان سنجش با گزینه نقص پرونده مواجه شدند.«نقص پرونده» کلیدواژه‌ای است که سازمان سنجش بیش از یک دهه است برای محروم‌ کردن داوطلبان پیرو آیین بهایی از تحصیلات عالیه به‌ کار می‌ برد.

 

ابوالفضل محققی

"قلندران حقیقت به نیم جو نخرند ..."

 اصلاح طلبان هرگزتلاش این همه نیروی سیاسی و افراد مستقل در جهت رسیدن به آزادی و عدالت در سایه سکولاریسم و منشور حقوق بشررا ندیدند و هرگز به نقش عظیم این نیرو با تمام پراکندگی در نشان دادن ماهیت جمهوری اسلامی و حمایت از جنبش آزادی خواهی داخل کشور و حمایت از زندانیان و اعتراضات مردم وقعی ننهادند. چرا که برایشان محلی از اعراب ندارد. ایران ملک طلق آن هاست! یکی چون خمینی خودرا چوپان رمه های مردم می داند و دیگری چون اصلاح طلبان خود قیم آن ها!

 

بی‌تا بختياری

قاضی حداد؛

مرگ «کارگزارِ خونسردِ عصرِ تاریکی» بر اثر کرونا

 حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد هنگام مرگ ۶۴ ساله بود. این قاضی یزدی ‌تبار از دهه ۶۰ در دستگاه قضایی ایران مشغول به فعالیت بود که بخش مهمی از آن مرتبط با زندان اوین و «پرونده‌های امنیتی» و بازداشت و برخورد و صدور احکام زندان و اعدام برای فعالان سیاسی بود.

 

آیشمن در تهران؛

آیا فیلسوف یهودی افسر نازی را تبرئه کرد؟

 تصویر آدولف آیشمن، یکی از افسران نازی که در پی نابودی یهودیان آلمان بود، حالا روی جلد کتابی در کتابفروشی‌ های تهران است. او دارد در زندان قدم می ‌زند و منتظر اجرای حکم اعدام خود است.

پس از گذشت نزدیک به شصت سال از انتشار کتاب "آیشمن در اورشلیم؛ گزارشی در باب ابتذال شر" در آمریکا، چند مترجم فارسی‌ زبان تقریبا همزمان به سراغ این اثر مهم و جنجالی هانا آرنت، از فیلسوفان بزرگ تاریخ و اندیشه سیاسی قرن بیستم رفته ‌اند.

 

ابوالفضل قدیانی:

نظام فاسد و استبدادی جمهوری اسلامی، اصلاح‌ناپذیر است

 ابوالفضل قدیانی، از چهره‌های شناخته شده مخالف رهبر جمهوری اسلامی که ساکن ایران است، با توصیف جمهوری اسلامی به عنوان «نظام استبدادی» گفته است که این حکومت «تمام راه‌های اصلاحی را مسدود و کشور را با بن‌بست روبرو کرده است».

 

تابک فتح‌اله‌زاده

حق تعیین سرنوشت و بحران قره‌باغ

 چندی پیش مدیر کل خبر گزاری «روسیه امروز» دیمیتری کیسلف در باره جنگ قره باغ با رئیس جمهور آذربایجان الهام علی اف و رئیس جمهور ارمنستان نیکول پاشینیان به گفتگو نشست. در این گفتگو هر دو رئیس جمهور مواضع خود را در باره بحران قره باغ بیان کردند ولی آنچه برای من ایرانی برجسته می‌شود استفاده ابزاری هر دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان از مفهوم «حق تعیین سرنوشت» انقلاب کبیر فرانسه و «حق ملل در تعیین سرنوشت خویش» لنین می‌باشد.

 

ابوالفضل محققی

"من هم سیاسی‌ام"، آقاموسی مردی که روزنامه می‌فروخت

 نام آن خیابان در اصل خیابان شمشیری بود. چرا که با تابی آرام شروع می‌شد و با همین تاب کم به انتها می‌رسید مانند انحنای یک شمشیر. بعد‌ها وقتی ساختمان فرمانداری در اواسط خیابان ساخته شد به آن نام جدید خیابان فرمانداری دادند.

 

پیام آقا به جوانان فرانسه

پنجشنبه، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰                      توکا نیستانی                        منبع: ایران وایر

 

رادیو بین المللی فرانسه:

مهاجم نیس که با حمله در یک کلیسا سه تن را کشت یک تونسی ۲۱ ساله است

 مهاجمی که صبح پنجشنبه با کارد در کلیسای «نتردام» شهر نیس واقع در جنوب فرانسه سه تن و از جمله یک زن ٧۰ ساله را به قتل رساند، یک جوان تونسی ۲۱ ساله است که در اواخر سپتامبر از راه دریا و جزیرۀ «لامپِدوزا» در ایتالیا پا به اروپا گذاشته و در اوایل اکتبر، کمتر از یک ماه پیش، وارد فرانسه شده است. مقامات مسئول تحقیقات در بارۀ هویت واقعی وی و سن او اطلاعات دقیق ندارند. برخی منابع عربی سن او را ۲۵ سال ذکر کرده‌اند. او پس از ارتکاب این سه قتل دستگیر گردید و در بازداشت بسر می‌برد.

 

آیدا قجر

روایت تکان‌دهنده بهنام محجوبی از شکنجه‌ در امین آباد: روی من ادرار می‌کردند

 به گفته صالحه حسینی، پزشک تیمارستان به همسرش بهنام محجوبی آمپولی تزریق کرده است که نمی‌دانند چیست.

نفسش مدام می ‌گیرد. زبانش انگار در دهانش سنگینی می‌ کند. پاهایش بی ‌حس شده‌ اند. در زندان چندین بار زمین خورده است. داروهایش را نداده ‌اند. به جای درمان، به امین آباد منتقلش کردند. شکنجه‌ اش دادند. پرسنل تیمارستان او را به شکل صلیب به تخت بستند و رویش ادرار کردند. در همان حال به او آمپولی تزریق کردند که نمی‌دانست چیست. او را به زندان بازگرداندند. نیمی از بدنش فلج شد. 

 

فریدون خاوند

ذخایر ارزی ایران واقعاً چه‌قدر است؟

 تازه ‌ترین گزارش منطقه ‌‌ای صندوق بین ‌المللی پول زیر عنوان «چشم ‌انداز‌های اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی» که در ماه اکتبر انتشار یافت، از سقوط چشمگیر ذخایر ارزی ایران بعد از سال ۲۰۱۸ خبر می ‌دهد.

 

بیانیۀ کانون نویسندگان ایران "در تبعید" و انجمن قلم ایران "در تبعید"

نویسندگان ِدر بند را بدون قید وشرط آزاد کنید!

 جمهوری اسلامی ایران که بنیانگذارش روح الله خمینی با فرمان "بشکنید این قلم ها را"، ونیز فتوای قتل سلمان رُشدی سرشت آزادی ستیزی و سانسورگرانه اش را درسال های اولیۀ به قدرت رسیدن اش نشان داد، طی بیش از چهاردهه اِعمال حاکمیتی جنایتکارانه وناقض موازین حقوق بشر، ده ها نویسنده، شاعر و روزنامه نگار را به قتل رسانده و صدها تن از این عزیزان را مورد ضرب وشتم، توهین و تحقیر، محرومیت های اجتماعی، تبعید، زندان و شکنجه قرار داده است.

 

احسان منوچهری

عباس معیری، صورتگر نقش‌های جاودانه، خیمه از جهان برکشید

 عباس معیری، استاد مینیاتور ایرانی، نقاش و مجمسه ساز سرشناس، بامداد روز شنبه ۳ آبان/ ۲۴ اکتبر، در بیمارستان «سن ژوزِف» پاریس درگذشت. او که تا پیش از شروع نبرد نابرابر با بلائی که اینک در سراسر جهان گریبان همگان را گرفته است، چابک و پُرکار بود و هر روز نقش تازه می‌ زد و شیفتگان مینیاتور ایرانی را آموزگاری می ‌کرد، هنگام رخت بربستن ۸۰ سال داشت.

   

 

ابوالفضل محققی

گفتگوی تلفنی من با یک دوست و فعال سیاسی سابق

حکومت و مردم دست بر گوش در حال خواندن اشهد خود هستند!

 میزان آلودگی و مرگ ومیر حاصل از این حکومت که دنیا و آخرت را از مردم گرفت بمراتب بیشتر و ترسناک تر از کرونا است. ویروسی که برهر کجای پیکر جامعه نشست آن را فاسد کرد و از بین برد. حال درست بر گلوی مردم نشسته و راه نفس بسته است. ما داریم بسختی نفس می کشیم. چشمانمان سوی خود از دست داده است. دیگر هیچ چیز ما را متعجب نمی کند! نه دیدن این همه فساد، نه هزاران زباله گرد و نه قداره کشیدن لات ها و حتی مردم عادی بر روی هم و نه ویرانی مملکت.

 

ایران وایر

اگر نام او «جورج فلوید» بود؛

واکنش‌ها به قتل جوان مشهدی

 مامور پلیس به جوانی که دستانش به میله ‌ای بسته شده است، نزدیک می ‌شود، با دستگاه شوکر به او می ‌زند و می ‌گوید: «هی می ‌گم فحش نده...» مرد روی زمین می ‌افتد، اما حمله با شوکر ادامه می ‌یابد.

 

بهنام قلی‌پور

راه‌کار‌های نشریه سپاه برای مقابله با جریان‌های براندازانه

 فصل ‌نامه «آفاق امنیت» وابسته به «دانشگاه امام حسین» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با انتشار یک مقاله، روش ‌های «کنترل کنش‌ های جمعی برانداز» را بررسی کرده است. برخی روش ‌های سرکوب مندرج در این مقاله، در واکنش خونین نیروهای امنیتی به اعتراض های ابان های آبان  ۱۳۹۸  نیز به کار رفته اند.

 

نیلوفر رستمی

دختر ناهید تقوی، آخرین دوتابعیتی بازداشت‌شده در تهران:

 ۹ روز است از مادرم بی‌خبریم

 روز گذشته، دوم آبان ماه، خبر بازداشت یک دوتابعیتی دیگر در ایران منتشر شد. «مریم کلارن» در توییتر نوشت که مادرش «ناهید تقوی»، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی که برای سفر به ایران رفته بود، روز بیست ‌وپنجم مهرماه در تهران بازداشت شده است. 

 

دویچه وله

حذف تصاویر زنان از سنگ قبرها در رویان مازندران

 پس از ماجرای حذف تصویر دختران از کتاب‌های درسی ایران حذف تصاویر زنان از سنگ قبر گورستانی در ایران دوباره جنجال آفرید. اعتراض به این اقدام که توسط نهاد وابسته به شهرداری شهرستان رویان (علمده سابق) انجام گرفته ادامه دارد.

 

عضو شورای عالی نظام پزشکی:

تعداد قربانیان کرونا در ایران تا ۴ برابر آمار رسمی است

 حسین قشلاقی گفته است آمار کرونا در ایران «نسبت به خیلی از کشورها به ظاهر پایین گزارش می‌شود» و برخی فوتی‌های ناشی کرونا «بر تیم درمان کاملاً محرز بوده اما در لیست فوتی ‌های وزارت بهداشت قرار نمی ‌گیرد».

 

زندانیانی که آزارها را گزارش کرده بودند متهم شدند

محاکمه‌های ناعادلانه، مصونیت، فشار برای ساکت کردن قربانیان

 (بیروت) – دیده‌ بان حقوق بشر امروز گفت مقامات قضایی ایران دست به پیگرد مدافعان حقوق بشری می‌زنند که آزار در زندان ‌ها را گزارش کرده‌ اند. از سپتامبر ۲۰۲۰ مقامات دو فعال زندانی ‌شده که نامه‌ هایی درباره بدرفتاری منتشر کرده بودند را با اتهامات جدید مواجه کرده ‌اند.

 

علی شاکری زند

دولت موقت

و چارچوب قانونی کارهای آن

قانون، منشاء و مشروعیت آن در دوره ی دولت موقت

 نظام توتالیتری که به نام جعلی جمهوری اسلامی حکومت می کند باید از میان برداشته شود و جای خود را به نظامی بر پایه ی حاکمیت ملت و جدایی کامل دین از حکومت بدهد؛ نظامی که در آن همه ی شهروندان دارای حقوق برابر باشند و می دانیم که این برابری بدون جدایی دین از حکومت که از جمله امتیارات دینی را از میان برمی دارد ناممکن و بی معناست. 

 

بنیاد عبدالرحمن برومند:

چرا در شرایطی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در زندان ‌ها همچنان افزایش می‌ یابد، مقامات ایران زندانیان عقیدتی را روانه حبس می ‌کنند؟

 در حالی که ویروس عالمگیر کرونا در ایران و در زندان‌های آن بیداد می‌کند، [۲] مقامات قضایی همچنان افراد را جهت تحمل حبس‌ های هر چند سبک احضار می کنند، احکامی که به اتهام ارتکاب جرایمی صادر شده که در قوانین بین المللی حتی به رسمیت نیز شناخته نمی ‌شود. این افراد به اتهامات گوناگونی چون "ترویج بهائیت"، "تبلیغ علیه نظام"، شرکت در  تظاهرات اعتراضی، و یا انتشار توییت‌های انتقادی، مجرم شناخته شده و در دادگاه‌های ناعادلانه به سلب آزادی و حبس محکوم گردیده‌اند. پرسش این است که آیا مقامات قضایی علاوه بر احکام خودسرانهٔ حبس، ابتلا به این ویروس مرگبار را نیز، که حکومت در محافظت از زندانیان در برابر آن عاجز است، به احکام این زندانیان افزوده است؟

 

گفت‌وگوی اختصاصی با نرگس محمـدی:

زنانگی‌ام را حفظ می‌کنم و به مبارزه ادامه می‌دهم

 «نرگس محمـدی»، فعال سرشناس حقوق بشر در ایران نیمه شب ۱۷ مهر ۱۳۹۹ از زندان زنجان آزاد شد. او در طول سال ‌ها فعالیت، بارها بازداشت و به زندان محکوم شده است. آخرین بار کمی پس از دیدار با «کاترین اشتون»، مسوول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران رفته بود، در سال ۱۳۹۳ بازداشت شد و به زندان افتاد.

 

علیرضا مناف زاده

توهین به مقدسات، آزادی بیان و عقیده

و رابطۀ تاریخی این دو با نظام لائیکِ فرانسه

 به رغم انتقادهایی که در بعضی از کشورهای اروپایی به نحوۀ برخورد دستگاه قضایی فرانسه به کُفرگویی و توهین به مقدسات می ‌کنند، دادگاه حقوق بشر اروپا در این باره اعتراضی به دولت فرانسه نکرده است. زیرا نظام حقوقی آن کشور برآمده از تاریخ دور و دراز آن است. آنچه در فرانسه زیر عنوان «توهین» جُرم شمرده می ‌شود، توهین به یک شخص یا یک گروه و یا یک جماعت به دلیل وابستگیِ قومی، نژادی یا دینیِ آن‌ هاست.

 

امدادهای غیبی

نشریه قیام ایران

 

فریدون خاوند

شبح انتخابات آمریکا بر فراز بازارهای ایران

خیلی از کشورها چشم به فرجام انتخابات سوم نوامبر آمریکا دوخته ‌اند، ولی ایران در میان آنها جایگاهی استثنایی دارد.

 در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی جان کانالی، وزیر خزانه ‌داری آمریکا در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، در پاسخ شماری از دیپلمات‌ های اروپایی که از نوسانات دائمی اسکناس سبز ابراز نگرانی می ‌کردند، با خونسردی جمله ‌ای را بر زبان راند که پس از گذشت نیم قرن همچنان تازگی خود را حفظ کرده است: «دلار پول ما، ولی مسئله شماست».

 

آیدا قجر

مرگ تدریجی؛ تزریق دارو و شوک الکتریکی به زندانیان سیاسی در امین‌آباد

بهنام محجوبی درویش زندانی به بخش «ابوریحان» تیمارستان امین ‌آباد منتقل شده است.

 «ناتوان ‌سازی» کنش ‌گران تعبیری است که چندین سال پیش «تقی رحمانی»، همسر «نرگس محمـدی»، فعال حقوق بشر، درباره آن‌ چه با همسرش کردند، به کار برد. نرگس محمـدی را با وجود بیماری در سلول انفرادی قراردادند و بارها بازجویی کردند. زندان ‌بان به جای رسیدگی به این وضعیت، به او داروهای مختلف تزریق کرد یا خوراند؛ داروهایی که هیچ ‌گاه نفهمید چه بودند. این رویکرد در خصوص دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی هم انجام شده است و از روزنامه ‌نگار تا کنش‌گر سیاسی و مدنی این سیاست برخورد را تجربه‌ کرده ‌اند. 

 

ابوالفضل محققی

باز پاریس می‌گرید! باز قفلی دیگر بر پل عشاق!

 وقتی پاریس برگشته شدگان حمله بنیاد گرای تونسی بر گردش کنندگان گریست من هم گریستم. وقتی چهار تروریست روزنامه نگاران شارلی ابدو را برگبار بستند این گلوله‌ ها بعنوان یک انسان مدافع آزادی بیان بر تن من نیز نشست. حال همان افکار همان دستها در مقابل چشمان وحشت زده مردم معلمی جوان را صرف نشان دادن همان کاریکاتورشارل ابدوسلاخی می ‌کند وسر از تن جدا می‌ سازد. بار دیگر فرانسه، جهان انسانی در سوک معلمی بیگناه نشسته است. اندوه این معلم وغم جهانی را دارم که چنین بخشونت و بدویت ترسناک کشیده می ‌شود. 

 

"تعداد قربانیان کرونا در ایران دو و نیم برابر آمار رسمی است"

 در شبانه‌ روز گذشته برای نخستین بار تعداد مبتلایان از پنج هزار نفر و شمار قربانیان از ۳۱ هزار نفر فراتر رفت. به گفته عضو ستاد کرونا برای دریافت تعداد واقعی قربانیان کووید ۱۹ در ایران آمار رسمی باید ضرب در دو و نیم شود.

 

نامه خانواده افکاری:

به حبس انفرادی فرزندان ما پایان دهید

 پدر و مادر حبیب و وحید افکاری طی نامه‌ ای به قاضی ناظر زندان خواستار توضیح دستگاه قضایی در مورد دلایل حبس انفرادی و ممنوع الملاقات بودن دو پسر خود شده‌ اند. حبیب و وحید افکاری نزدیک به ۴۵ روز است در سلول انفرادی بسر می ‌برند.

 

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

تنها عدم مداخله درجنگ نیابتی قره باغ با منافع ملی ایران مطابقت دارد

 در زمانه ای که کشورهای مترقی به سوی هم گرایی و تشکیل اتحادیه گام برمی دارند، متاسفانه شاهد آنیم، که دو کشور همسایه ی شمالی ما با سابقه ی طولانی همجواری درگیر جنگی ویرانگر می شوند، که شماری از غیر نظامیان کشته شده و صدماتی جدی به هر دو کشور وارد می شود. 

 

فراخوان‌های تازه برای آزادی نسرین ستوده و همه زندانیان بیمار

 جامعه بین ‌المللی حقوق بشر بار دیگر در بیانیه ‌ای از وضعیت تندرستی نسرین ستوده ابراز نگرانی کرد. هم ‌زمان شماری از فعالان مدنی خواهان مرخصی منجر به آزادی کلیه زندانی‌های بیمار فارغ از باورها، گمنامی یا شهرت آنها شده ‌اند.

 

فریدون خاوند

صندوق بین‌المللی پول و اقتصادهای کرونا زده؛ جهان و ایران

 تازه‌ ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول زیر عنوان «چشم‌اندازهای اقتصاد جهانی»، که سیزدهم اکتبر منتشر شد، به پاندمی کووید-۱۹ و پیامدهای آن برای اقتصاد بین ‌المللی و اقتصادهای ملی پرداخته است.

 

رضا شکراللهی

درگذشت شجریان و «بی‌آبرویی فرهنگی» فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 سکوت برخی مقامات حکومت ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به درگذشت محمـدرضا شجریان مایه تعجب علاقه‌ مندان این خواننده پرآوازه موسیقی سنتی ایران نشد، هم‌ چنان ‌که تسلیت‌ گویی برخی نهادهای بین‌المللی و شخصیت‌ های مشهور غیرایرانی نیز در نگاه علاقه ‌مندان طبیعی جلوه کرد، اما کمتر کسی پیش ‌بینی می ‌کرد فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم سکوت کند، آن هم سکوت مطلق.

 

میلاد پورعیسی

چه کسی دستور خیابان‌گردانی متهمان را صادر می‌کند؟

 انتشار ویدیوها و تصاویری از خیابان‌ گردانی افرادی که پلیس آن‌ ها را «اراذل و اوباش» می‌ نامد، در تهران در روز ۱۵مهر۱۳۹۹، با واکنش و اعتراض کاربران فضای مجازی همراه بود؛ اعتراض‌ هایی که در دو روز گذشته با واکنش متفاوت رئیس پلیس تهران و رئیس قوه قضاییه روبه ‌رو شده است. «حسین رحیمی»، رئیس پلیس تهران، از خیابان‌ گردانی متهمان  دفاع کرده و اعلام کرده است پلیس اسیر جوسازی‌ ها نمی ‌شود و...

 

مسعود آذر

از 'یاعلی' تا جبرئیل؛

کارشناسان مذهبی تلویزیون ایران چه می‌گویند؟

 مهمان برنامه ‌ای در شبکه تلویزیونی قرآن و معارف جمهوری اسلامی دوشنبه شب، سخنانی گفت که بازتاب گسترده‌ ای در رسانه‌ ها و شبکه‌ های مجازی داشت. محمـد شجاعی، مدیرعامل "موسسه منتظران مهدی"، در برنامه "روبه ‌راه" شبکه قرآن مدعی شد که دختر پیامبر اسلام بعد از درگذشت پدرش با خبر "انقلاب اسلامی ایران" که جبرئیل به او می ‌داده، آرام می ‌شد.

 

عموی کژوان الماسی:

برادرزاده‌ام با دو گلوله نیروهای امنیتی ایران کشته شده

 عموی کژوان الماسی، جوان ۳۰ ساله سنندجی می ‌گوید او با "دو گلوله" نیروهای امنیتی کشته شده اما خانواده‌‌اش زیر فشار مجبور شده‌ اند بگویند او "مشروب خورده و تصادف کرده" تا بتوانند جنازه او را تحویل بگیرند. مقام‌ های رسمی ایران هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده ‌اند.

 

پژمان تهوری

ریل‌گذاری بر اساس احکام حکومتی؛

خامنه‌ای و خلع ید مجلس شورای اسلامی

«مهدی کروبی»، رئیس مجلس ششم: «حکم حکومتی یعنی همین!»

 «مجلس شورای اسلامی» چه ‌قدر در ایران قدرت دارد؟ آیا نماینده‌ هایی که روی صندلی‌ های مجلس می ‌نشینند نمایندگان واقعی مردم هستند و خواسته‌ های آن‌ ها را دنبال می‌ کنند یا افراد مورد تایید رهبری و هم‌ فکران او در جایگاه نمایندگی مردم نشسته ‌اند؟

 

طرح جدید سپاه پاسداران:

اهدای زمین مسکونی به خانواده شبه‌نظامیان کشته شده لشکر فاطمیون

 دولت افغانستان پیشتر از جمهوری اسلامی ایران خواسته تا لشکر شبه ‌نظامیان فاطمیون را که در سوریه و در حمایت از بشار اسد می‌ جنگند هرچه زودتر منحل کند. مقام‌ های دولت افغانستان تاکید دارند که «استفاده از شهروندان افغان در جنگ نیابتی با قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد.»

 

حسین باستانی

وقتی رسانه نظام شجریان را وطن فروش می نامید

یک دهه دادخواهی بی‌فرجام علیه اتهامات کیهان

 زندگی محمـدرضا شجریان در حالی به پایان رسید که پرونده شکایت حقوقی او از حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان، با گذشت بیش از یک دهه بی ‌نتیجه مانده بود.

روزنامه کیهان، چاپ تهران، در طول این سال‌ ها، استاد برجسته موسیقی سنتی ایران را "مهره اجنبی"، "وطن فروش"، "دوره گرد"، "اجنبی پرست"،"عروسک‌ خیمه شب بازی"، کسی که "سال ‌هاست هیچ اثر هنری قابل توجهی خلق نکرده" و "پیرمردی که یک وقتی صدایی داشت و حالا از دور خارج شده" توصیف کرده بود. 

 

رضا علامه‌زاده

مراسم بدرود با خسرو آواز وطن را به افطاری‌خورهای رسمی نسپارید!

 ملتی بسیار بزرگ ‌تر از مردم ایران، به بزرگی تمامی فارسی ‌زبانان جهان، امروز در سوگ ساکت شدن صدای زیبا و بلند شجریان نشسته‌ اند. این صدا اما سال‌ هاست که با دهان ‌بندِ ملایانِ حاکم بر ایران خاموش مانده بوده است. آیا این را مردم ما فراموش خواهند کرد؟

 

مرغ سحر ناله سر کن؛ شجریان جاودانه شد

 دفتر زندگی هشتاد ساله محمـدرضا شجریان بسته شد اما کارنامه هنری‌ پرفرازش همیشه گشوده خواهد ماند. از جشن هنر شیراز، هم‌نوایی سر سفره‌های افطار مردم تا همراهی با جنبش ۸۸، حذف از صدا و سیما و محرومیت از اجرا در ایران.

  

شاهرخ بهزادی

نرگس محمـدی از زندان آزاد شد

 نرگس محمـدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و یکی از سرشناس ترین زندانیان سیاسی سال های اخیر در جمهوری اسلامی ایران از زندان آزاد شد. خانم محمـدی از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴ در زندان‌ های اوین و زنجان بسر می ‌برد. نرگس محمـدی در کنار نسرین ستوده،‌ ابوالفضل قدیانی و جعفر پناهی از جمله فعالان سیاسی و مدنی ایران هستند که حکومت کنونی ایران را "اصلاح‌ناپذیر" می دانند.

 

ابوالفضل محققی

بیانیه‌ای نه در جست‌وجوی حقیقت!

 مسلم آن‌ چه چنین طیف وسیعی را بر دادن این بیانیه سیاسیِ «راهبردی» و تقابل با عفو بین‌الملل و برائت آقای میرحسین موسوی بر آن‌ چه که در بغل گوش او می‌ گذشت ترغیب کرده است، نه عدالت‌ خواهی آن ‌ها بلکه اوضاع به ‌غایت درهم ریخته، متحول و درماندگی حکومت و دولت جمهوری اسلامی در پاسخ‌گوئی به خواسته ‌های مردم، روگردانی مردم از حکومت و بالا آمدن دامنه ‌ی اعتراضات در داخل و جدی شدن خطر خارج است. 

 

شکنجه "اوباش" در انظار عمومی‌ در ایران برای ارعاب جامعه؟

 ویدیوی گرداندن و کتک زدن یک متهم در خیابان‌ های تهران با انتقاد شدید در شبکه‌ های اجتماعی روبرو شد. برخی می‌ گویند این "مجازات" جرم و جنایت را در ایران افزایش می ‌دهد، برخی آنرا نمایشی برای زهر چشم گرفتن از جامعه می‌ دانند.

 

نتیجه نظرسنجی زمانه:

مخالفت گسترده مخاطبان با مجازات اعدام

۱۰ اکتبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۹ مهر ۱۳۹۹ مصادف است با هجدهمین روز جهانی مخالفت با مجازات مرگ ــ طرح: مانا نیستانی

 دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نوید افکاری، کشتی‌ گیر ۲۷ ساله را پس از اعتراض‌ های گسترده اعدام کرد. پدر امیرحسین مرادی، از بازداشت ‌شدگان اعتراض‌ های آبان ۹۸ که به اعدام محکوم شده، بر اثر فشارهای روانی خودکشی کرد. 

 

پیام هاشم خواستار نماینده فرهنگیان ایران

از زندان وکیل آباد مشهد به مناسبت روز جهانی معلم

 پنجم اکتبر برابر۱۳ مهر هر سال ازسوی سازمان علمی فرهنگی یونسکو روز جهانی معلم اعلام شده است. هدف از اعلام چنین روزی بررسی مشکلات و قدردانی و تشکر از معلمان که قشر مرجع و پیشرو جامعه هستند می باشد.

 

یوسف طباطبایی نژاد؛

امام جمعه‌ای در راس شبکه سرکوب استانی اصفهان

 او در راس یک شبکه قدرتمند سرکوب افراطی در استان اصفهان قرار دارد. شبکه‌ ای که یوسف طباطبایی ‌‌نژاد آن را فرماندهی می ‌کند، دارای شش بخش اصلی و بخش‌ های متعدد فرعی است. این شبکه بسیار قدرتمندتر از استاندار و نمایندگان دولت در استان است و اگر آنها همراهی لازم را با این شبکه نشان ندهند به راحتی از سوی امام جمعه و شبکه تحت فرمانش نادیده گرفته می‌ شوند.

 

واکنش‌ها به توصیه امامان جمعه برای

"ناامن کردن فضا برای بدحجابان"

 پس از امام جمعه اصفهان، نماینده خامنه ‌ای در خراسان شمالی هم از نیروی انتظامی خواست زندگی "بدحجابان" را ناامن کند. این درخواست ‌ها و توصیه ‌ها با واکنش‌ های انتقادی زیادی روبرو شده است.

 

شیما شهرابی

پدر یکی از قربانیان اسیدپاشی اصفهان:

حجاب روسری نیست، عدم تجاوز به حقوق دیگران است

 «خبرگزاری ایسنا» همان ‌وقت از احتمال اسیدپاشی برای برخورد با «بدحجابی» خبر داد. گمانه ‌ای که از سوی شاهدان عینی ماجرا و شهروندان اصفهانی نیز تایید می ‌شد. پیش از اسیدپاشی ‌ها یوسف طباطبایی‌ نژاد بارها درباره برخورد قهری با بدحجابی سخن گفته بود.  او در یکی از سخنرانی‌ هایش گفته بود:«مسئله حجاب دیگر از حد تذکر گذشته است و برای مقابله با بدحجابی باید چوب‌ تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد.» 

 

ایرج مصداقی

از معاونت دستگاه قضایی تا کلاب‌داری در گرجستان،

سیستم مافیایی مدیران دستگاه ولایی را بهتر بشناسیم

 بررسی شخصیت و کارنامه مدیران دستگاه ولایی کمک می ‌کند که سیستم مافیایی را بهتر بشناسیم. این گزارش شرح حال و سیر و سلوک یکی از این مدیران است: امیرعباس سهراب بیگ

 

نوبل آلترناتیو ۲۰۲۰ به نسرین ستوده رسید

 جایزه نوبل آلترناتیو ۲۰۲۰ به نسرین ستوده، کنشگر اجتماعی و فعال زندانی حقوق بشر در ایران و سه فعال دیگر از  بلاروس، آمریکا و نیکاراگوئه اهدا می ‌شود. فصل مشترک فعالیت‌ های این کنشگران، تلاششان برای تحقق برابری و آزادی است.

 

شیما شهرابی

جاسوسی کن وگرنه عکس‌های خصوصی‌ تو را منتشر می‌کنیم

 «مهدیه گلرو»، فعال مدنی روز چهارشنبه نهم مهر ۱۳۹۹ با انتشار یک ویدیو در صفحه اینستاگرامش، از تماس بازجویانش با او و درخواست ‌شان برای همکاری با آن ‌ها خبر داد. مهدیه گلرو از ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ از ایران خارج شده است اما در این ویدیو می‌گوید تماس بازجویان و تهدیدها و آزار و اذیت‌های آن‌ها در خارج از ایران ادامه داشته‌ و یک ماه پیش به او پیشنهاد داده‌اند در پروژه‌هایی که در خارج از ایران دارند، با آن‌ها همکاری کند.

 

ماهرخ غلامحسین‌پور

ده ماه اسارت؛

سرنوشت نامعلوم صیادان ایرانی در موزامبیک

 کسی در مورد اسارت ۱۲خدمه یک لنج ایرانی به همراه ناخدا «لال محمـد» کنارکی توسط پلیس کشور موزامبیک چیزی نمی ‌دانست تا این که روز سوم مهر ماه ۱۳۹۹خانواده این صیادان اسیرشده به وزیر امور خارجه نامه نوشتد و از او استمداد کردند. صیادان ایرانی اواخر آذر ۱۳۹۸ در ساحل موزامبیک اسیر شده‌ اند. داستان اسارت این صیادان چیست و چرا تا کنون درباره اسارت آنان اطلاع ‌رسانی نشده است؟

 

مجید پوراستاد

آیا وکیل دادگستری باید در مسیر انقلاب حرکت کند؟

 - معاون حقوقی قوه قضاییه - حجه الاسلام محمـد مصدق - در تازه ترین موضع گیری خود اظهار داشته ‌اند: «با برخی وکلا که در مسیر انقلاب حرکت نمی‌ کنند، برخورد جدی خواهیم کرد» و همچنین اضافه کرده ‌اند: «در حوزه وکالت امروز برخی اصلا صلاحیت وکالت ندارند». معنای چنین تقریری همراه با تخویف وتهدید آن است که وکلای دادگستری باید «سیاسی» باشند و نظریات سیاسی (یعنی انقلابی) را اعمال کنند. 

 

فریدون خاوند

تحریم ایران و زرادخانه اقتصادی آمریکا

 هم خروج آمریکا از «برجام» در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ و هم فعال ساختن مکانیسم ماشه علیه ایران در پایان شهریور ماه گذشته، با مخالفت دیگر قدرت ‌های امضاکننده این موافقتنامه روبه ‌رو شد. به رغم این مخالفت ‌ها، واشینگتن توانست «برجام» را در کما فرو ببرد و جمهوری اسلامی ایران را، زیر فشار سخت ‌ترین تحریم‌ های دوران معاصر، در بدترین شرایط اقتصادی بعد از جنگ با عراق قرار دهد.

 

مهستی شاهرخی

برای سجاد می‌گرید

 محرم است دیگر

تک و تنها در سالن حسینیه درندشت لواسان نشسته است

و به نوحه مداح میلیاردر خویش گوش سپرده است

بر سوگ سجاد می گرید

 

رضا مقصدی

شادا که رنج ما، فریاد را به خانه‌ی بیداد، بُرده است

 ما کُشته می‌شویم به یک آه ِآینه.

ما کُشته می‌شویم به یک بُغض ِآفتاب. 

ما کُشته می‌شویم به داغ ِ بلند ِ باغ.

        اما

 

کانون نویسندگان ایران خواستار آزادی بی‌قید و شرط سه نویسنده عضو این نهاد شد

 این نهاد مدنی روز یکشنبه ۶ مهر ماه با صدور بیانیه‌ ای اتهامات رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین و کیوان باژن را بی ‌اساس خواند و با اشاره به شیوع ویروس کرونا و کمبود امکانات در زندان‌ ها تاکید کرد زندانی کردن این سه نویسنده معنایی جز این ندارد که مسئولان امنیتی و قضایی می ‌خواهند معترضان و مخالفان را به قربانگاه بفرستند.

 

سه عضو فعال کانون نویسندگان ایران به زندان رفتند

 بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه نفر از تلاشگران کانون نویسندگان ایران جهت اجرای حکم حبس، به زندان اوین رفتند. سه نویسنده سه ماه پیش احضار شده بودند اما احکام آنها تا پنجم مهرماه به تعویق افتاده بود.

 

نظام گروگانگیر فقیه و شرکا

مانا نیستانی                              شنبه, ۲۶سپتامبر ۲۰۲۰                              ایران وایر

 

بیانیه ۴۷ کشور جهان درباره نقض حقوق بشر در ایران؛

اعدام نوید افکاری منزجرکننده بود

 این ۴۷ کشور با ابراز نگرانی عمیق درباره نقض مداوم حقوق بشر در ایران، به ویژه در زمینه حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات، از اطلاعات موثقی خبر داده‌اند که حاکی از بازداشت‌های خودسرانه، برگزاری دادگاه‌ های غیرمنصفانه و گرفتن اعترافات اجباری، اعمال شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در ایران است.

 

فریدون خاوند

پرواز دلار در ایران؛ تا کجا، تا چند؟

 نگاه فریدون خاوند: نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران، که روز چهارشنبه به بالای ۲۸ هزار تومان رسید، یکبار دیگر برای بخش بسیار بزرگی از مردم ایران پرسشی را مطرح  می کند که عمری ۴۱ ساله دارد؛ قله بعدی دلار در چه ارتفاعی است؟

 

 ابوالفضل محققی

آقای زیدآبادی شما نه تنها پنج رهبر اپوزیسیون در خارج بلکه نوید افکاری را هم نمی‌شناسید

 آقای زیدآبادی درجواب نوشته آقای ف. ‌م. سخن و آقای مجتبی واحدی که خواهان نام بردن پنج نفر از سران اپوزیسیون که خواهان براندازی و خشونت هستند شده بود به تحقیر می‌ گوید: «واقعیت این است که من اصلاً پنج نفر از سران اپوزیسیون را نمی‌ شناسم چه رسد به این‌ که بخواهم از میان آن ‌ها پنج حامی خشونت را معرفی کنم»!

 

رضا شکراللهی

گزارش دادگستری فارس؛

ابهام‌ها و «چرا»های تازه درباره اعدام نوید افکاری

 روند انتشار اطلاعات درباره پرونده نوید افکاری پرشتاب است، اما مواردی که در این باره از سوی نهادهای قضایی و رسانه‌ های امنیتی ایران منتشر شده، نه تنها نتوانسته از ابهامات این پرونده بکاهد که بر آن‌ ها افزوده است.

 

دویچه وله

روزشمار چهره‌های تاریخی

آموزگار خودآموخته

 دوم مهر ۱۲۵۷؛ ۱۴۲ سال پيش در چنين روزی طوبی آزموده در تهران زاده شد. در آگهی‌ های استخدامی مدرسه می ‌نوشت: «هر كس و از هر ملت باشد، با مواجب كافی قبول داريم.»

 

دویچه وله

کشته شدن یکی از معترضان آبان ماه در کهریزک

 نادر مختاری از دستگیرشدگان آبان ۹۸ در حالی که حدود چهار ماه به دلیل ضربات باتوم در کما بوده، پس از به هوش آمدن به کهریزک منتقل می ‌شود. بعد از شش ماه اما او جانش را از دست می‌ دهد.

 

شیرین سمیعی

سوختگان در آتش به نام مذهب را از یاد نبریم!

 سالهاست كه از كشتن و زندانی كردن بی گناهان در آن كشور می شنویم، كه بخاطر باورها و گفتار و كردار انسانی شان أسیر حاكمان جلاد هستند و در زندانهای شان بسر می برند، كشوری كه درونش از داد و دادرسی خبری نیست و این اعمال ناشایست وحشیانه به صورت قانونی از سوی حاكمانش اجرا می شود. و مساًله هم مساًله ی نبرد بین گروهها نیست و نبرد حاكمان ایران است با ملت ایران.

 

دویچه وله

روزشمار چهره‌های تاریخی

لکه‌های ننگ بر دامان آزادی‌کشان

 ۳۱ شهریور ۱۳۷۷:

۲۲سال پیش در چنین روزی حمید پورحاجی ‌زاده در کرمان به همراه پسر ۹ ساله‌ اش کارون کشته شد. گویی می ‌دانست که سرود:

«بر پیکر من نقش شود نقشه ایران / پرخون چو نمایند به خنجر بدنم را.»

 

فریدون خاوند

وقتی رشد منفی به «معجزه ملی» بدل می‌شود

میانگین رشد اقتصادی سالانه ایران در طول هشت سال دوران زمامداری حسن روحانی به احتمال قریب به یقین منفی خواهد بود.

 نگاه فریدون خاوند: داده‌های مربوط به رشد اقتصادی ایران در سه ماه نخست سال جاری خورشیدی، که به تازگی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی منتشر شده، حسن روحانی رئیس ‌جمهوری اسلامی را چنان سربلند و مفتخر کرده که از «معجزه ملت ایران» سخن می‌ گوید و می ‌افزاید که «کار بزرگی انجام شده است».

 

قطع دست، جزای سارقان نان و آفتابه

ایران وایر/ توکا نیستانی                              یکشنبه, ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰

 

مهتاب وحیدی راد

نگرانی‌ها از اجرای حکم قطع انگشتان دست چهار متهم در ارومیه

 مدافعان حقوق بشر و کاربران شبکه ‌های اجتماعی نسبت به اجرای احکام قطع انگشتان دست برای چهار زندانی متهم به سرقت در ارومیه ابراز نگرانی می ‌کنند و خواستار توقف این احکام شده‌ اند.

 

نسرین ستوده به بیمارستان منتقل شد

 نسرین ستوده به بیمارستان طالقانی منتقل شده است. این وکیل زندانی، چهل روز است که در اعتصاب غذا به ‌سر می‌ برد. رضا خندان، همسر ستوده چند روز پیش خبر داده بود که "وضع نسرین به طرز نگران‌کننده ‌ای بد است".

 

سرنوشت نامعلوم شاهد شکنجه نوید افکاری

 همزمان با تدابیر شدید امنیتی در مراسم هفتم نوید افکاری، از وضعیت و محل نگهداری شاهد شکنجه او خبری نیست. در این فاصله اسناد جدیدی منتشر شده که فاش می‌کنند در محاکمه و اعدام ورزشکار معترض شیرازی هیچ اصلی رعایت نشده است.

 

ضیاء نسفی

گروگان‌گیری در کارنامه جمهوری اسلامی:

از دیپلمات‌های آمریکایی تا ایرانیان دو تابعیتی

 از نخستین روزهای به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی در ایران تا به امروز، در نگاهی به رویکرد حکومت در چانه‌زنی با قدرت ‌های جهانی روندی دنباله ‌دار به چشم می‌ خورد: گروگانگیری اتباع غربی برای داشتن دست بالا در معاملات و یا مذاکرات سیاسی.

 

ابوالفضل محققی

نگاه کن مادر

«هر بار که آهی می‌کشی

برگی بر این سپیدار می‌لرزد!»

 در این سرزمین نفرین‌ شده هیچ شهری، کوچه‌ ای نیست که مادری سیاه ‌پوش در عزای فرزند به ‌سوگ ننشسته باشد. از خانه‌ ای محقر در رباط کریم با مادری پیر که دیگر رمق رفتن ‌اش نیست با تصویر ستارش نشسته بر در دادخواهی را فریاد می ‌زند؛ تا مادری که هنوز پس از گذشت سالیان عکس فرزند خود را در کوچه و خیابان می ‌گرداند: «سعید من کجاست؟»

 

یوحنا نجدی

مقام عظمای ولایت؛ سلطان روانکارهای موتور در ایران

 ادعای «بنیاد مستضعفان» درباره تملک زمین های روستای ابوالفضل در استان خوزستان و سپس، درگیری خشونت آمیز مأموران امنیتی با اهالی این روستا که به بازداشت ده ‌ها نفر انجامید، بار دیگر نام یکی از بزرگترین مؤسسه ‏‌های اقتصادی تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی را به زبان ها انداخت.

 

شیما شهرابی

حال شارمین میمندی‌نژاد، نسرین ستوده، بهنام محجوبی و محمـد نوری‌زاد خوب نیست

 خانواده زندانیان سیاسی و عقیدتی نگران وضع جسمی عزیزان‌شان هستند. در حال حاضر «زهرا رحیمی»، همسر «شارمین میمنی‌نژاد» موسس «جمعیت امام علی»، «رضا خندان»، همسر «نسرین ستوده» حقوق‌ دان و فعال حقوق بشر، «صالحه حسینی»، همسر «بهنام محجوبی» از دراویش گنابادی، در شبکه‌ های اجتماعی از وضعیت وخیم این زندانیان خبر داده ‌اند. «محمـدحسین آقاسی»، وکیل دادگستری، نیز از وضعیت وخیم موکلش «محمـد نوری‌زاد» در زندان نوشته است.

 

دویچه وله

محمـد نوری‌زاد را "بیهوش به زندان بازگرداندند"

 محمـد نوری ‌زاد، زندانی سیاسی، در تماسی تلفنی به همسر خود اطلاع داده که به بیمارستان منتقل شده بوده اما در پی نبود پزشک متخصص بدون معاینه و در حالت نیمه بیهوشی او را به زندان بازگردانده شده است.

 

معین خزائلی

رویه دستگاه قضا:

دروغگویی و فریبکاری، اعتراف‌گیری و اعدام

 – متهمان خودشان اعتراف کرده‌اند، فیلم اعترافاتشان هم پخش شده.

این یگانه پاسخی است که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، دستگاه قضایی و مقامات آن، رسانه ‌های حامی نظام و شخصیت‌ های حقیقی طرفدار جمهوری اسلامی و سیاست ‌هایش در برابر تمامی اشکالات، ایرادها و تناقض‌ های حقوقی پرونده‌ های امنیتی در سال‌ های اخیر ارائه می‌ دهند. 

 

نیکروز اعظمی

فرخ نگهدار مصمم در کنار «قاضی دیوان بلخ» حکومت اسلامی ایستاده

 معروف است که داستان قضاوت و احکام قاضیان دیوان بلخ بگونه‌ ای بوده که بی ‌گناهان را بزهکار و گناه‌ کاران را معصوم جلوه می‌ دادند. نمونه این نوع قضاوت - تو بخوان قساوت- و حکم در «دیوان بلخ» حکومت اسلامی اینست؛ آنگاه که زنی مورد تجاوز یا «آزار جنسی» مردی قرار گیرد زن مجرم شناخته می‌ شود و عمل «مجرمانه»‌اش هم در این است که با نحوه پوشش خود موجبات تحریک مرد را فراهم کرده. به همین سادگی.

 

نوید افکاری، قربانی شیوه جدید کشتار معترضان

الگویی جدید برای کشتار معترضان

 مردم! اگر من اعدام شدم همه بدانند در قرن بیست و یکم با این همه هزینه و سازوکارهای حقوق بشری و سازمان‌ ملل و شورای امنیت و غیره، یک انسان بی‌گناه در حالی که تلاش‌ کرد و جنگید، اعدام شد.

اینها بخشی از حرف‌های نوید افکاری بود که چند روز پیش از اعدامش در یک فایل صوتی از زندان شیراز منتشر شده بود. روزی که صدای پرصلابت او را شنیدیم که به هیچ وجه به صدای انسانی در انتظار مرگ شبیه نبود، باور نمی ‌کردیم جمهوری اسلامی روی دیگری از ابتکار و خلاقیت خود در خفه کردن صدای مخالف را به ما نشان خواهد داد و او را بدون رعایت تشریفات قانونی اعدام کرده و شبانه دفن خواهد کرد.

 

قدیانی:

اعدام افکاری جنایت و مسئول آن خامنه‌ای است

 ابوالفضل قدیانی اعدام نوید افکاری را "جنایتی انتقام ‌جویانه و ظالمانه" خواند و نوشت مسئول اصلی این جنایت خامنه‌ ای است. مصطفی تاج‌ زاده نیز با توجه به ابهامات گسترده در این پرونده، خواستار توضیح رئیس قوه قضاییه شده است.

 

اتحادیۀ اروپا، آلمان و فرانسه اعدام نوید افکاری را شدیداً محکوم کردند

 اتحادیۀ اروپا "اعدام نوید افکاری را شدیداً محکوم کرد." پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که "اتحادیۀ اروپا به شدیدترین نحو این اعدام را محکوم می کند و حقوق بشر عنصر مرکزی تعهد آن در قبال ایران است." سخنگوی کمیسیون اروپا همچنین گفته است که این اتحادیه به ویژه از طریق نمایندگی اش در ایران به گفتگوهای خود با تهران دربارۀ حقوق بشر و موارد مشخصی از جمله همین اعدام اخیر ادامه می دهد.

 

سخنان دکتر شاپور بختیار از سرکوب مضاعف دیکتاتوری مذهبی:

 به گمان من، موضوع مقایسه درمیان نیست، دیكتاتوری درهرشكلش نفرت انگیز است چه دیكتاتوری سلطنتی چه دیكتاتوری جمهوری خواه دیكتاتوری پینوشه باشد، خواه دیكتاتوری کاسترو اما واپسگرائی مذهبی خطرناکتر است در دیكتا توری های معمولی، یك فرد است که برمردم حاکم است و به نام نوعی نظرات سیاسی حكم می راند، اما با استبداد دینی به تاریخ و فصل جدیدی قدم می گذاریم، یعنی که استبداد دینی نه تنها بنام جامعه که به نام خدا حكومت می كند. پس برای مقاومت در مقابل دیكتاتوری فی المثل آن كس که در مقابل پینوشه می ایستد، با یك دیكتاتوری می جنگد نه با پاپ. ولی در ایران بدبختانه سرکوب مضاعفی وجود دارد. یكی آنكه نظمی حكومت می كند که این نظم با قانون خدائی تشدید می شود. یا قانون خدائی را می پذیرد و یا به حكم هر ملائی به عنوان مرتد تیرباران خواهند شد. و همین مطلب کافی است که من استبداد دینی را در قیاس هرنوع استبداد دیگر خشن تر و خطرناکترمی یابم.

 

اعلامیه ی سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا  

قتل عمد فرزندان ایران زمین کافی است

رژیم راهزنان جمهوری اعدامی باید برود

  آخوند حقیر و متحجر خامنه ای جنایتکار، ضحاکی که به تغذیه از خون جوانان زنده است، و همدستان سیاهدلش بدانند که در روز مکافات اگر در دل دماوند یا در کره ی ماه هم پنهان شوند از دادخواهی و مجازات جنایاتشان در امان نخواهندبود. جمهوری اعدامی آنان نیز مانند همه ی دیکتاتوری های جنایتکار جهان، به دست توانای فرزندان این آب و خاک برچیده خواهد شد؛ همان فرزندانی که جمهوری اعدامی با قتل آنان تنها و تنها وحشت خود از قدرت آنان را به نمایش می گذارد.

 

سازمان حقوق بشر ایران:

اظهار تاسف جامعه جهانی برای نوید افکاری کافی نیست

 سازمان حقوق بشر ایران خواهان تشکیل یک هیات حقیقت ‌یاب مستقل بین ‌المللی تحت نظر سازمان ملل متحد برای بررسی روند بازداشت، شکنجه و روند قضایی صدور حکم اعدام برای نوید افکاری است.

 

حیرت و خشم؛ واکنش مردم به اعدام نوید افکاری

دو روز از اعدام ناگهانی نوید افکاری گذشته است اما افکار عمومی هنوز در شوک و ناباوری به سر می‌برد.

 دو روز از اعدام ناگهانی «نوید افکاری»، کشتی ‌گیر شیرازی که به اتهام قتل یک مامور دولتی در اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ و شرکت در همین اعترضات، به دو بار اعدام محکوم شده بود، گذشته است اما افکار عمومی هنوز در شوک و ناباوری به سر می‌برد. پیش از اعدام نوید، کاربران شبکه‌ های اجتماعی با هشتگ ‌های مختلف «نویدمان را نکشید»، «نه به اعدام» و «نوید افکاری»، صدای این جوان معترض را به گوش دنیا رساندند. حالا خبر اعدام او با واکنش ‌های جهانی رو به رو شده است. از کمیته بین‌المللی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی گرفته تا وزیر خارجه امریکا و سفارت آلمان و بسیاری از ورزشکاران دنیا این اعدام را محکوم کرده ‌اند. گزارش زیر اما درباره مردم کوچه و بازار در ایران است. نوید از جنس همین مردم بود

 

حمید اکبری

آشنای گرامی،

شما فقط مو را می بینید و ما پیچش مو را!

 از جانب نزدیکی به من گفته شد که برخی از آشنایان داخل ایران و خارج از کشور در پیامی برای من گفته اند: «خب نوید افکاری که خودش آدم کشته است و پس تکلیف خانواده مقتول برای عدالت خواهی چیست و چرا من و خیل دیگران که برای نوید سنگ به سینه می زنیم، در مورد مقتول و خانواده مقتول سکوت می کنیم.» این منتقدان البته حق دارند که بپرسند ولی به نظر می آید که ایشان بیشتر مو را می بینند تا پیچش آنرا.

 

ستاره پیشین تیم ملی فوتبال ایران:

استمرار اعتراضات مردمی به‌رغم اعدام نوید افکاری

 حسن نایب ‌آقا بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران اعدام #نوید_افکاری قهرمان کشتی در شنبه ۱۲ سپتامبر در زندان عادل‌ آباد شیراز را محکوم کرد.

 

پیکر نوید افکاری «شبانه» و «تحت تدابیر امنیتی» به خاک سپرده شد

 منابع نزدیک به خانواده نوید افکاری از خاکسپاری «شبانه» او خبر دادند که کمتر از یک روز پس از اعدام وی «تحت تدابیر امنیتی» انجام گرفت.

 

نوید افکاری اعدام شد

 دستگاه قضایی ایران بی ‌اعتنا به تمامی دادخواهی‌ ها حکم اعدام نوید افکاری، نایب ‌قهرمان کشتی نوجوانان ایران را اجرا کرد. وکیل او گفته آنقدر در اجرای حکم عجله داشتند که او را حتی از آخرین دیدار با خانواده ‌اش محروم کردند.

 

اصلاح‌طلبی در نظام مقدس

 

مانا نیستانی                       یکشنبه، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰                  ایران وایر

 

آرمین لنگرودی

آینه‌‌ای که فالاچی در برابر ما گرفت

 پانزدهم سپتامبر سالروز درگذشت روزنامه ‌نگار پرآوازه‌ ی ایتالیایی اوریانا فالاچی را مناسبتی یافتم تا بر پایه ‌ی درونمایه ‌ی مصاحبه‌ ی پرارزشی که او در سال ۱۹۷۹ با خمینی انجام داد، بار دیگر میزان درک عمومی فعالان سیاسی ایران را در کفه‌ ی ارزیابی گذارده و اینبار بر پایه ‌ی یک سنجه‌ی قابل قبول جهانی به آن بنگرم.

 

عرفان ثابتی

میرحسین موسوی؛ از توجیه و انکار تا تایید نقض حقوق بشر علیه بهائیان

 «منافع جمهوری اسلامی ایران در معرض قضاوت سازمان ‌هایی از قبیل عفو بین ‌المللی که وابسته به صهیونیسم است قرار نخواهد گرفت.» این عنوان گزارشی است که پنج ‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۶۴ از جلسۀ روز قبل هیات دولت در روزنامۀ «جمهوری اسلامی» منتشر شده است.

 

فرهنگ داس و دختران روی جلد

مانا نیستانی                       جمعه، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰                  ایران وایر

 

مراسم اهدای جایزه حقوق بشر کانون قضات به نسرین ستوده برگزار شد

 منصوره شجاعی جایزه حقوق بشر کانون قضات آلمان را به نیابت از نسرین ستوده دریافت کرد. ستوده این جایزه را به چهار معترضی که به اعدام محکوم شده ‌اند اهدا کرده است. پس از این مراسم، رئیس جمهور آلمان با شجاعی گفت ‌وگو کرد.

 

رویا کریمی مجد

روایت‌هایی از تجاوز در ایران؛ باید زن باشی تا بدانی...

 تنها. بی ‌پناه و رها شده. نه قانون، حمایتگر زنان سرپرست خانوار در ایران است و نه جامعه. نه سرپناهی دارند و نه تکیه ‌گاهی. در هنگامه جوانی و شادمانی ‌شان، آن‌ ها را به خانه بخت فرستاده ‌اند تا با لباس سفید بروند و با کفن سفید از آن بیرون آیند. اما زمانی که مرد، آن که قانون او را رئیس خانواده می‌ خواند، تنهایشان بگذارد، همه درها به روی‌ شان بسته است.

 

ایرج مصداقی

چتر حمایتی کانادا و اروپا بر سر عاملان پرونده هسته‌ای ایران؟

 تحقیق زیر برپایه‌ مطالب انتشار یافته در رسانه‌ ها و تحقیقات تیمی از روزنامه ‌نگاران که بیش از یک سال در چندین مکان روی آن کار می‌ کردند، انجام شد. بهزاد بهرامی، یکی از روزنامه ‌نگاران درگیر در این تحقیقات، بارها توسط اراذل و اوباش جمهوری اسلامی تهدید شده تا از انتشار گزارش جلوگیری کند.

 

افکاری‌ها را اعدام نکنید

مانا نیستانی                       دوشنبه، هفتم سپتامبر ۲۰۲۰                  ایران وایر

 

ژیو وانگ:

درس هایی از سه سال در زندان ایران

 ژیو وانگ، شهروند آمریکایی چینی ‌تبار از هفتم اوت ۲۰۱۶ تا هفتم دسامبر ۲۰۱۹ به اتهام جاسوسی در اوین زندانی بود. او در نوشته ‌ای با عنوان «درس ‌هایی از سه سال در زندان ایران» در نشریه «فارین افرز» از رویکرد هر دو جناح ایران نسبت به آمریکا می‌ گوید. به باور او، آمریکاستیزی ایدئولوژی ذاتی حکومت ایران است.

 

میلاد پورعیسی

امیرحسین مرادی و علی یونسی،

تحت فشار برای اعتراف تلویزیونی

 نزدیک به پنج ماه از بازداشت «علی یونسی» و «امیرحسین مرادی»، دو دانشجوی «دانشگاه صنعتی شریف» گذشته است و هنوز هیچ خبری از آزادی یا برگزاری دادگاه آن‌ها نیست.  «آیدا یونسی»، خواهر علی، شنبه ۱۵شهریور۱۳۹۹، در توییتر از فشار بازجویان وزارت اطلاعات برای گرفتن اعتراف تلویزیونی از برادرش نوشت.

 

وکیل خانواده افکاری‌:

برادران افکاری به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند

 نوید افکاری، کشتی ‌گیر ۲۷ ساله که پس از اعتراض‌ های مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت شد، به اتهام قتل به اعدام محکوم شده است.

همزمان با افزایش درخواست‌ های داخلی و خارجی برای لغو حکم اعدام نوید افکاری، حسن یونسی، وکیل پرونده برادران افکاری به نقل از خانواده آنها اعلام کرد که این سه برادر از بند عمومی زندان عادل‌آباد شیراز به «مکان نامعلومی» منتقل شده ‌اند.

 

فریدون خاوند

غروب همیشگی فرش ایران؟

 به گزارش منابع اقتصادی تهران، صادرات این کالای نمادین فرهنگ قدیمی و صنایع دستی ایران، که در سال ۱۳۷۳ خورشیدی به بالای دو میلیارد دلار رسیده بود، در سال ۱۳۹۸ به ۶۹ میلیون دلار سقوط کرده و در سه ماهه نخست سال جاری نیز از ۶.۲ میلیون دلار بیشتر نبوده است.

 

بنیاد عبدالرحمن برومند برای حقوق بشر در ایران

ترس از کووید ۱۹ در زندان‌ ها، تلاش ایران برای حفاظت از زندانیان کافی نیست، گزارش تکمیلی تابستان ۲۰۲۰

 از زمانی که مقامات ایران از خطر جدی ویروس کرونا در زندان ‌ها سخن گفتند، شش ماه می ‌گذرد. اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸، مقامات بلند پایه زندان ‌ها و دستگاه قضایی، پروتکل‌ های جدیدی برای مقابله با یک فاجعه بهداشتی که سلامتی محبوسین زندان ‌های همواره پر ازدحام و بدون بودجه این کشور را تهدید می ‌کرد، اعلام نمودند: اعزام به مرخصی دسته خاصی از زندانیان، کاهش ورود زندانیان جدید به زندان، ضدعفونی کردن روزانه محیط، آموزش ‌های بهداشتی برای زندانیان و کارکنان زندان ‌ها، توزیع تجهیزات بهداشتی، و تشکیل کمیته‌ های تمام وقت برای نظارت بر سلامت زندانیان. 

 

رضا شکراللهی

انتشار همزمان دو ترجمه‌ فارسی از «آیشمن در اورشلیم» پس از ۵۷ سال

 دو ناشر، یکی در ایران و دیگری در خارج از ایران، از انتشار ترجمه‌ فارسی کتاب جنجالی «آیشمن در اورشلیم؛ گزارشی در باب ابتذال شر» نوشته هانا آرنت، ۵۷ سال پس از انتشار نسخه اصلی آن، خبر دادند.

 

سازمان حقوق بشر ایران؛

پرونده نوید افکاری؛ پاسخ سازمان حقوق بشر ایران به تکذیبیه قوه قضائیه

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹: در پی انتشار جزئیات پرونده برادران افکاری، شامل بی‌عدالتی‌های فاحش قضائی، نادیده گرفتن شواهد مبنی بر بی‌گناهی متهمان و استناد به اعتراف ‌های زیر شکنجه، قوه قضائیه جمهوری اسلامی بیانیه‌ ای منتشر و مواردی چون شکنجه و بی‌ عدالتی‌ های قضائی را تکذیب کرد.

 

نامه ی سازمان وکلا و حقوقدانان جبهه ملی ایران

به خانم نسرین ستوده

 سرکار خانم نسرین ستوده وکیل گرانقدر دادگستری

با احترام و درود بی کران به آن بانوی شجاع و میهن دوست که در راه دفاع از زندانیان سیاسی و هموطنان حق طلب و آزادیخواه و کسانی که حقوق انسانی آنان به زیر پا گذاشته شده، خودتان ناعادلانه گرفتار زندان گردیده و انواع برخوردهای غیرقانونی را متحمل شده اید،...

 

بابک غفوری آذر

ردپای یک پرونده ناگشوده؛

فیلم‌سوزی در جمهوری اسلامی

 نیمه اول دهه ۶۰ اتفاق خاصی در زمینه نگهداری از محصولات فرهنگی و هنری در ایران رخ داد که طی آن تعداد زیادی از کپی‌ فیلم‌ های مختلف به دستور مسئولان حکومتی از بین رفت؛ اتفاقی که در محافل فرهنگی از آن به نام فیلم‌ سوزی یاد می‌ شود و همچنان جزئیات آن به‌ طور کامل روشن نیست.

 

عرفان ثابتی

مجازات خانوادگی؛ از آلمان نازی تا جمهوری اسلامی ایران

 یکی از ابزارهای فشار حکومت‌ ها به‌ ویژه حکومت‌های توتالیتر و فاشیستی بر پیکارگران و فعالان سیاسی، خانواده آنهاست. موارد بیشماری در تاریخ معاصر وجود داشته که خانواده ‌های این پیکارگران تحت اذیت و آزار قرار گرفتند. عرفان ثابتی، پژوهشگر جامعه ‌شناسی، دستگیری مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده، حقوق‌ دان و فعال حقوق بشری را دستمایه یادداشتی درباره این موضوع برای صفحه ناظران قرار داده است.

 

مادر نوید افکاری:

جلوی اعدام پسرم را بگیرید

«از مردم دنیا و ایران و هر کس که صدای من را می‌شنود برای حکم ناحقی که برای پسرانم دادند تقاضای کمک دارم.»

 مادر نوید، وحید و حبیب افکاری، سه محکوم اعتراضات مرداد ۹۷، در پیامی تصویری از مردم خواست به کمک او بشتابند تا جلوی احکام "ناحق و ناعادلانه" صادره علیه پسرانش گرفته شود. نوید یکی از پسران او به اعدام محکوم شده است.

 

آرش عزیزی

پدرام روشن، فیزیک‌دان:

از ممنوعیت تحصیل در ایران تا روی جلد مجله ساینس

 «پدرام روشن»، دانشمند جوان فیزیک کوانتوم و محقق «شرکت گوگل» که نتیجه تحقیقات تیمش به صفحه یک مجله معتبر «ساینس» راه یافته، نزدیک به ۲۰ سال است که در ایران زندگی نمی‌ کند. خودش می‌گوید خاطراتش از ایران هر روز بیشتر محو می‌شوند اما هنوز وقتی به فیزیک فکر می‌ کند، بهترین تعریفی که از این علم به خاطر می‌ آورد، از ایران آمده است.

 

سازمان حقوق بشر ایران؛

نوید افکاری، از متهمان اعتراض‌های مرداد ۹۷ به اعدام محکوم شد/ اعتراف زیر شکنجه

 ۷ شهریور ۱۳۹۹: تنی چند از شرکت ‌کنندگان در اعتراض‌ های مردادماه ۱۳۹۷ در شیراز، به اتهام قتل یک فرد که گفته می‌ شود مامور لباس ‌شخصی بوده، یک ‌ماه‌ ونیم بعد از واقعه دستگیر شدند.

 

یوحنا نجدی

مداح با مدیر برنامه و آپشن؛ سلبریتی‌های ولایی

 شیوع ویروس کرونا در ایران بر فعالیت بسیاری از اصناف و گروه‌ ها تأثیر قابل ملاحظه ‌ای داشته است. با این حال، مداحان در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی از چنان موقعیت و نفوذ سیاسی برخوردارند که کار و کاسبی آنها نه تعطیل می ‌شود و نه کمرنگ؛ آنچنانکه «وزیر بهداشت» دولت حسن روحانی در اوائل مردادماه با «مداحان و ذاکرین» درباره نحوه برگزاری محرم «جلسه هم ‌اندیشی» برگزار می‌ کند.

 

ابوالفضل محققی

جست‌وجوی آقایان نگهدار و تاج‌زاده

در مُرده‌ریگ‌های گذشته برای یافتن مقصر در گم شدن خط امام!

 آیا هنوز توهم و امید آن داریم که با باد دادن خرمن ‌های کهنه که خوب می‌ دانیم جز خس ‌وخاشاکی بر خرمن ‌گاه نمانده، گندمی حاصل کنیم و مردمی را که جز پوست استخوانی بر آن ها نمانده  بار دیگر به بوی نان بفریبیم و دل خوش سازیم؟

 

ایرج مصداقی

روح‌الـله حسینیان، جنایتکاری در لباس وکیل مدافع

  این نوشته به روح الـله حسینیان می‌ پردازد که جامع رذایل دستگاه امنیتی و قضایی و روحانی نظام ولایی است. او دارای پرونده وکالت نیز هست.

نظام اسلامی به دنبال تولید فله ‌ای حقوقدان در بنگاه‌ های مدرک ‌سازی ‌اش در صدد است که بخش سرسپرده و امتحان ‌پس ‌داده این عده را وارد بازار کار کرده و عنان کانون وکلا و مؤسسات حقوقی را در دست بگیرد.

 

گنجی به دنبال چیست؟

ویدیوی پاسخ آقای مجتبی واحدی به اکبر گنجی برای اولین و آخرین بار

   برای دیدن ویدیو در یوتیوب اینجا کلیک کنید.

 

 گنجی به دنبال چیست؟

ویدیوی پاسخ آقای مجتبی واحدی به اکبر گنجی برای اولین و آخرین بار

   برای دیدن ویدیو در یوتیوب اینجا کلیک کنید.

 

ندا سانیج

زنان ایرانی که فریاد زدند: آن مرد به ما تجاوز کرد

  یک زن ایرانی نوشت به خانه دوستش رفته، شرابی خورده که احتمالا در آن داروی خواب ‌آور بوده، و صبح با بدن برهنه و زخمی از تجاوز بیدار شده. یک دانش‌آموز از تجاوز معلمش نوشت که بسیار به او اعتماد داشته است و زنی دیگر از شخصی مشهور نام برد که در یک قرار کاری او را آزار داده است.

 

حامد آئینه‌وند

حال خروج هست، جان ورود هست

  سعید حجاریان از نخستین پایه ‌گذاران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است که پس از فوت آیت‌اللـه خمینی و کنار رفتن مجموعه چپ خط امامی از قدرت با رهبری آیت ‌اللـه  خامنه ای، آرام آرام در مسیر انتقادی گام گذاشت و با ریاست ‌جمهوری خاتمی و انتشار روزنامه صبح امروز بخشی از اهداف و برنامه ‌های دولت اصلاحات را در کنار اکبر گنجی و مصطفی تاج ‌زاده تئوریزه می‌ کرد.

 

علی شاکری زند

«علوم اجتماعی اسلامی» چه صیغه ای است؟

  در برخی از زندگینامه های آلبرت آینشتین نوشته اند که هنگامی که وی نخستین بار به آمریکا سفر کرد روزنامه نگاری که خود را بسیار هوشمند و نکته سنج می پنداشت از او پرسید به خدا عقیده دارد یا نه و تصور می کرد که آن مرد دانشمند را در برابر پرسشی دشوار قرارداده است. فیزیکدان بزرگ در پاسخ به او گفته بود «اگر می توانستید منظورتان از خدا را برای من درست توضیح دهید من هم می توانستم پاسخ شما را بدهم.» (نقل به مضمون)

 

وخامت حال نسرین ستوده و فشار بر او

با دستگیری دخترش برای جلوگیری از گسترش اعتصاب غذا و اعتراض در زندان‌ها

 برنامه‌ ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت ‌مردان ایران خواست فوری و بدون قید و شرط خانم نسرین ستوده و کلیه ‌ی مدافعان حقوق بشر زندانی را آزاد کنند. 

 

دو نامه به یادگار از دو چهره ماندگار

نامه علی اکبر دهخدا به نخست وزیر دکتر محمـد مصدق و پاسخ نخست وزیر

 دهخدا مردی که زندگی خود را وقف خدمت به فرهنگ کشور کرده اینک با تقدیم آخرین اندوخته خود برای کمک به مبارزه ملی، سرمشقی بزرگ به کسانی داده است که برای تظاهر ادعای کمک به دولت می ‌کنند و در عمل چیزی نشان نمی ‌دهند.

 

محمـد فتحی زاد

کودتای ۲۸ مرداد

روایت درس هایی ست که گران گرفته می شود!

 سوال دیگری که باید از بسیاری دیگر از فعالین سیاسی و مدنی و حتی مردم کوچه و بازار پرسیده شود آن است که مگرنه آنکه کودتای ۲۸ مرداد با پخش رمز «اکنون دقیقاً ۱۲ نیمه شب است» از رادیو بی بی سی به اجرا در آمد؟! پس چرا هنوز هم حضرات مخاطب چنین رسانه‌ای قرار گرفته به تحلیل‌ها و روایات کاملاً جانبدارانه اما بظاهر بی طرف این رسانه که در راستای مطامع استثمار جهانی و عوامل داخلی آنان است اعتماد می‌کنند؟! 

 

۱۸ سال انتظار در صف اعدام:

محمـدرضا حدادی هنگام وقوع جرم ۱۵ سال داشت

 سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ در گزارشی از بلاتکلیفی ۱۸ ساله یک زندانی محکوم به اعدام با هویت «محمـدرضا حدادی» در زندان عادل‌آباد شیراز خبر داده و نوشته است با وجود تأیید سازمان پزشکی قانونی مبنی بر «عدم رشد عقلی» این زندانی در هنگام ارتکاب جرم، دو تن از قضات دادگاه برای او حکم اعدام صادر کرده‌اند.

 

 

تقویم ملی ایرانیان:

به قلم دکترصدیقی وزیر کشور دولت ملی دکتر مصدق

گزارش یک کودتا

 صبح روز چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲،[…] مقارن ساعت هشت، به وزارت کشور وارد شدم […] آقای شجاع ملایری، رئیس اداره آمار و بررسی‌ها وارد اتاق شدند و گفتند: «‌آقای رحیمی لاریجانی الان از بیرون آمده‌اند و می‌گویند که در میدان سپه، دسته‌ای از مردم زنده‌باد شاه می‌گویند و شعارهایی بر ضد دولت می‌دهند. من نیز عده‌ای پاسبان را که در دو کامیون شهربانی سوار بودند دیدم که آنها هم دست‌ها را تکان داده، با آن دسته هماهنگی می‌کردند.» گفتم: «… سوار شوید و به میدان سپه بروید و اوضاع آنجا را ببینید و به من اطلاع دهید.»

 

سازمان حقوق بشر ایران

بازداشت چند ساعته مهراوه خندان، فرزند نسرین ستوده

تشدید فشار بر خانواده زندانیان

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹: مأموران امنیتی ظهر امروز برای ساعاتی مهراوه خندان، دختر جوان نسرین ستوده را بازداشت کردند. نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر محبوس در زندان اوین، در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی، از روز ۲۱ مرداد اعتصاب غذا کرده است.

 

خسرو شاکری (زند)

شالوده شکنی یک افسانه

یادداشتی  پیرامون كودتای ۲۸ مرداد  ۱۳۳۲

و پلنوم چهارم حزب توده به سال ۱۹۵۷ - ۱۳۳۶

 تاريخ كودتای ۲۸ مرداد، برغم اینکه بسیاری از اسناد سیا و اینتلیجنس سرویس یا هنوز در اختیار تاریخنگاران/تاریخشناسان قرار نگرفته اند یا گویا از بین برده شده اند، ديگر از همه‏ سو بخوبی شناخته شده است، و همه ی طرف‏هايی كه در آن دست داشتند (به ‏غير از خانواده­ ی پهلوی و زرخریدان شان) به دخالت مستقيم، برنامه ‏ريزی و اجرای آن توسط دول آمريكا و بريتانيا اعتراف كرده‏ اند،[۲]

 

هادی خرسندی

سگ بی‌تربیتی که جان امام خمینی را نجات داد!

 دعوای گرگ‌ها با هم به جایی رسیده که این گرگ به آن گرگ می‌گوید تو روباهی! آن گرگ به این گرگ می ‌گوید اصلاً تو گرگ نیستی، خری! حالا برای ضایع‌ کردن همدیگر می‌گویند ادرار کردن سگی «بی‌تربیت»، جان امام خمینی را نجات داد و کودتای قطب ‌زاده را خنثی کرد! (این نه طنز است، نه کنایه، عین خبر کتبی و ویدیویی است.»

 

ابوالفضل محققی

ما بی‌وطنان و آقای حجاریان وطن‌دار!

 بعضی‌ها هر کار که بکنند، هر لباسی که بپوشند و نهایت هر ادعائی داشته باشند جان به‌جان‌شان که بکنی در بزنگاهی به قول هجونامه‌ای منتسب به فردوسی

"درختی که تلخ است او را سرشت     گرش برنشانی به باغ بهشت

گر از جوی خلدش به هنگام آب     به بیخ انگبین ریزی و شهد ناب

سرانجام گوهر به کار آورد     همان میوهٔ تلخ بار آورد"

 

علی رسولی

ارزها برنمی‌گردند، ارزها پرواز کرده‌اند

 کشمکش بر سر درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی که به ایران بازنگشته همچنان ادامه دارد. دولت برای ترغیب تجار سیاست تشویق و تنبیه در پیش گرفته؛ هم مشوق‌ های وسوسه ‌برانگیز ارائه کرده و هم پای دستگاه قضایی را برای مجازات «تجار بدعهد» به میان کشیده است. هیچ یک از این دو شیوه اما تا به حال پاسخگو نبوده و پرسش این است که این حجم از درآمد ارزی کجا مانده و چرا میل و رغبتی به بازگشت ندارد؟

 

یوحنا نجدی

رئیس سازمان اوج؛ بازجو، رفیق حاج قاسم و مدافع حرم

 در میان نهادهای ریز و درشت متعلق به سپاه پاسداران، «سازمان هنری رسانه ‌ای اوج» به دلیل فعالیت در عرصه فرهنگی، کارکرد و اهداف متفاوتی دارد. جوانی به نام احسان محمـدحسنی بر ریاست این سازمان و بودجه کلان آن تکیه زده است که در سابقه وی، علاوه بر حضور در سوریه، همنشینی مستمر با سپاهیان و رفاقت نزدیک با قاسم سلیمانی حتی بازجویی از زندانیان سیاسی نیز دیده می ‌شود.

 

علی اکبر امیدمهر

آیا جمهوری اسلامی بازدهی و فایده خود را در برابر اربابان و دیگر بازیگران در صحنه از دست داده است؟

 اگر اتحاد اروپا و آمریکا، علیه شاه، در راستای ایجاد کمربند سبز (اسلام) در اطراف اتحاد جماهیر شوروی بود، با فروپاشی آن، پروسه کاشتن گرگی در منطقه و ترساندن گوسفندان، جایگزین آن شد. پولهای باد آورده صدور نفت، کشورهای حاشیه نشین جنوب خلیج فارس را، تبدیل به انبار تسلیحات غرب نمود. حتی اشغال سفارت و گروگان گرفتن دیپلماتهای آمریکایی در تهران و بمب گذاری در مراکز آمریکایی‌ها و متحدین‌اش، در منطقه و دیگر نقاط جهان، اعم از لبنان و عربستان و آرژانتین و... بطور متقابل، موجب تنبیه رژیم نگردید.

 

مجید محمـدی

حاکمان جمهوری اسلامی ایران خود را در وضعیت قرمز امنیتی می‌بینند

  آتش ‌سوزی‌ های مکرر در صنایع، تاسیسات و منابع طبیعی، انفجار در تاسیسات نظامی و صنعتی، خزانه نسبتا خالی از ارز (در مقایسه با نیاز بدان)، محدود شدن رابطه اقتصادی ایران به چند کشور معدود، اعتصابات گسترده در صنایع کلیدی و زیر بنایی، چندگانگی و ناکارآمدی در مواجهه با همه ‌گیری کرونا و فقر و فاقه و بیکاری شایع در میان جوانان کشور، حکومت را به شدت از آینده خود نگران ساخته است. 

 

روشنک آسترکی

اعتصابات سراسری؛

اعتراضی مدنی و مسالمت‌آمیز که هر نظامی را به زانو در می‌آورد

  این در حالیست که جمهوری اسلامی همواره در رویارویی با اعتراضات و نارضایتی‌ های صنفی همواره دوگانه ‌ی «سرکوب و برخورد امنیتی» و «وعده ‌های بی‌ عمل و توخالی» را به کار گرفته است. اما به نظر می‌ رسد این ترفند نخ ‌نما دیگر کارساز نباشد و کارگران با وجود تهدید و احضار و زندان، بر حقوق انسانی و مسلّم و خواسته‌ های صنفی خود پافشاری می ‌کنند.

 

پیام کوتاهی از آقای نیو نابت

آنچه او گفت و کرد آشکار است

  ارزش این مرد بزرگ در استواری و ثابت قدمی و یکرنگی اوست. در اعتقادش به ایرانی آزاد و آباد. 

 

متن سخنرانی اسماعیل وفا یغمائی

در بیست و نهمین سالگرد بزرگداشت آخرین نخست وزیر مشروطه ایران دکتر شاپور بختیار

  فرصت کم است و سخن بسیاربگذارید با دو سه سطر شعر از دو شاعر ایران یکی در ابتدا و یکی در انتهای این قرن بگویم که به نظر من هر دو در دو سوی شاپور بختیار ایستاده اند زیرا هردو برترین نگاهبانان هویت فرهنگی و ملی ما بودند و هستند.

 

متن پیام دکتر علی راسخ افشار

به مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالروز قتل شاپور بختیار و سروش کتیبه

 بانوان و آقایان ارجمند، دوستان عزیز!

دکتر بختیار پنجاه و نه سال پیش در میتینگ بزرگ جبهه ملی ایران در میدان جلالیه تهران  در میان ابراز احساسات شدید شرکت ‌کنندگان روی سکوی خطابه قرار گرفت و اظهار داشت: «مردم شرافتمند و هوشیار تهران! شما امروز در این‌جا اجتماع کرده‌ اید تا به ندای حق ‌طلبانه جبهه ملی ایران پاسخ داده و گروه گروه وارد این میدان وسیع شده ‌اید تا بار دیگر صدای ملت ایران را بشنوید، زیرا بر شما ثابت شده است که جبهه ملی جز راه حقیقت و شرافت و دوستی نپیموده است.

 

سخنرانی آقای ناصر کاخساز

به مناسبت سالروز قتل دکتر بختیار

 سخنرانی آقای ناصر کاخساز که به دلیل عدم امکان مسافرت به پاریس به صورت ضبط شده ارسال شده بود. برای شنیدن اینجا کلیک کنید.

 

پیام دکتر علی گوشه

به مراسم بزرگداشت بیست ونهمین سالگرد قتل شاپور بختیار آخرین نخست وزیر مشروطه ایران به دست آدمکشان جمهوری اسلامی خمینی

 هموطنان ارجمند؛ دوستان عزیز،

امروز شما عزیزان بر مزار راد مردی که یک عمر برای آزادی، استقلال و سربلندی مردم بلازده ایران جانفشانی نموده است گرد هم آمده اید تا با سپاس و احترام از زحمات این ایرانی وطن پرست تقدیر نمایید. 

 

 متن سخنرانی آقای اسماعیل وفا یغمایی و پیام آقای نیو نابت در آینده منتشر خواهد شد.

 

متن سخنرانی آقای شاکری زند

در مراسم بزرگداشت بیست ونهمین سالگرد قتل شاپور بختیار آخرین نخست وزیر مشروطه ایران و دستیار وی سروش کتیبه به دست آدمکشان جمهوری اسلامی خمینی

 اگر پیش از پیدایش حکومت جهنمی کنونی کسی تصویر چنین رژیمی را ترسیم می کرد و از ایرانیانی که مانند أمثال من در ایران آن زمان رشد یافته بودند می پرسید آیا استقرار چنین حکومتی در ایران ممکن است نه تنها احدی به این پرسش پاسخ مثبت نمی داد بلکه پرسش او سبب حیرت هر شنونده ای نیز می شد زیرا حتی در سیاه ترین کابوس های هیچ ایرانی هم چنین اوضاع و حوادثی ممکن نبود.

 

هادی خرسندی شاعر طنز پرداز

در سالروز ترور آخرین نخست‌وزیر مشروطیت

به‌جای بختیار، احمدی‌نژاد در سازمان ملل!

 آخرین نخست‌وزیر مشروطیت ما در حالی ترور شد که می‌گفت «من اول یک انسان‌ام، بعد ایرانی‌ام، بعد مسلمان‌ام» و ما دنبال جماعتی رفتیم که اول مسلمان بودند، دوم ایرانی بودند، سوم انسان نبودند.

 

ع. ش زنـد

در سوگ شاپور بختيار

که در ششم اوت يکهزار و نهصد و نود و يک به قتل رسيد

از خاک، اين سفر...

● زاريد ساقيان که ز ميخانه پير رفت

 

موييـــد! ابرو بــاد! که از بيشه شير رفت

گرييد بخرادان که زديوان عقــل و داد

 

فرزانه نجيب و دبيــر خبيــر رفت

ناليــد! چنگ و عود! که ناهيد شد خموش

 

وز خاک سوی عرش ملائک، نفير رفت

 

سازمان حقوق بشر ایران:

اعدام مصطفی صالحی باید با محکومیت جامعه جهانی روبرو شود

  سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۹: حکم مصطفی صالحی، از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ که به اتهام «قتل یک پاسدار» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان مرکزی اصفهان به اجرا درآمد. این در حالیست که وی این اتهامات را هیچگاه نپذیرفته بود.

 

هشدار سازمان پزشکان جبهه ملی ایران

  در اوایل دی ماه ۹۸ اپیدمی ویروس کرونا از شهر ووهان چین آغاز شد و به سرعت تبدیل به پاندمی یا همه گیری جهانی گردید. این پاندمی از خیلی جهات در دنیا منحصر به فرد و بی سابقه بوده و هست.

 

علی شاکری زند

برتری مخالفان جمهوری اسلامی نسبت به سران این نظام در چیست؟

بخش سوم

دیگرِ تجربه های عملی اپوزیسیون

  اما جز در مبارزه ی بختیار و جز در دکترین او، مخالفان جمهوری اسلامی طی چهل و یک سال از حیات این رژیم شوم، شایستگی خود را در کدام پیروزی عملی دیگری در سطح ملی نشان داده اند؟ آیا زمان آن نرسیده که برای نجات تن نیمه جان ملت ایران مخالفان واقعی جمهوری اسلامی، با ابتکارات سازنده ای توان بالقوه اما هنوز غیرقابل اندازه گیری خود را به نیروی واقعی و عملی تبدیل کنند؟

 

روایت گاردین از نقش مهم افسر سرویس جاسوسی انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد

«شخصا شورش‌های خیابانی را هدایت می‌کردم؛ بیش از یک میلیون و نیم پوند خرج کردم»

تکان دهنده‌ترین بخش اسناد: انگلیس پشت قتل افشارطوس بوده است

  به گزارش سرویس تاریخ «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: نقش پنهان یک افسر اطلاعات مخفی انگلیس که منجر به کودتا شد و خاورمیانه را تغییر داد، برای اولین بار از زمان سرکوبی خبری که در سال ۱۹۸۵ آبزرور آن را منتشر کرد، بر ملا شده است.

 

سرمقاله پیام جبهه ملی ایران شماره ۲۰۳

من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم

  آنچه در ذیل به اختصار مورد اشاره قرار می گیرد، هرگز و به هیچ وجه سیاه نمایی نیست، بلکه حداقلی از واقعیات تلخ جامعه ی امروز ایران است. که برای همه کس حتی عوامل حکومت، آشکار و ملموس بوده و هیچ شخص منصفی نمی تواند منکر آن ها شود.

 

کوروش گلنام

کج‌راهِ آقایِ اکبر گنجی!

  در این وضعِ سرنوشت ‌ساز، هراسناک و خطرهایی که از ناکارآمدی، بی‌خردی و بی‌مایگیِ حکومتِ ولایی اسلامی، ایران و مردم ایران را تهدید می ‌کند، نگارنده نمی ‌خواست به‌ این موردها پرداخته و به‌ چنین بحثی وارد شود ولی آقایِ گنجی با دیدگاه‌هایِ کج و ناراست و دادن آدرس‌ های واژگونه و نادرست، راهِ دیگری نگذاشتند. 

 

سازمان عفو بین‌الملل

افشاگری درباره بی‌توجهی به مهار کرونا در زندان‌های ایران

  سازمان عفو بین‌الملل با افشای اسنادی از بی ‌توجهی به درخواست مکرر سازمان زندان‌ های ایران برای مقابله با کرونا خبر داد. مطابق این اسناد زندان ‌های ایران "به شکلی فاجعه ‌بار" فاقد تجهیزات لازم برای مقابله با شیوع کرونا هستند.

 

ابوالفضل محققی

شان نزول کلمه "حکمت آمیز" خامنه‌ای در آغاز گفتگوی توافق ۲۵ ساله!

  توافق نامه بیست وپنج ساله با چین با خود حرف وحدیث‌ های زیادی بهمراه آورده است. حرف وحدیث هائی که صناری برای رهبر ارزش ندارد و باعث خنده درونی او می ‌گردد. توافق او از آن دسته گفته‌ ها، نوشته ‌ها وتوافقاتی نیست که کسی جرئت کند مواز لای درز آن بگذراند یا این که مجلسیان گوش بفرمان از تصویب آن سر باز زنند!

 

سازمان حقوق بشر ایران:

نگرانی شدید از احتمال اجرای مخفیانه حکم اعدام ۵ معترض دی ماه ۹۶

  خبرهای رسیده از نزدیکان پنج معترض دی‌ماه ۹۶، محبوس در زندان مرکزی اصفهان، حکایت از قطع تماس این افراد با خانواده‌هایشان دارد. از سوی دیگر، امنیتی ‌شدن فضای شهر نیکبخت اصفهان (محل زندگی این پنج زندانی) و اظهارات برخی مسئولان در گفت ‌وگو با خانواده آنان، سبب نگرانی شدید از اجرای مخفیانه حکم ایشان شده است.

 

علی شاکری زند

برتری مخالفان جمهوری اسلامی نسبت به سران این نظام در چیست؟

بخش دوم

ـ کدام استثناء؟

  در بخش نخست این نوشته گفته شد که در این مورد (عمل اپوزیسیون در عرصه عمل) استثناهایی هم دیده شده است. مسلماً تنها استثنائی که می توان با اطمینان از آن نام برد مبارزه ی شاپور بختیار در هر دو عرصه عملی و فکری با جمهوری اسلامی است که از پیش از برقراری این رژیم آغاز شد و تا پایان زندگی وی ادامه یافت.  

 

حکم سه سال زندان کیوان صمیمی در غیاب او و وکیلش تایید شد

  حکم سه سال زندان کیوان صمیمی به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی" در شعبه ۳۶ تجدید نظر تایید شد. سردبیر نشریه "ایران فردا" به علت مشارکت در مراسم روز جهانی کارگر در برابر مجلس دستگیر شده بود.

 

اقتصاد ایران

قیمت ۴۷۵ کالا در ایران با سرعت در حال صعود است

  معاون اقتصادی و محاسبات مرکز آمار ایران از افزایش قیمت ۴۷۵ قلم کالا با نرخ تورمی که "با سرعت متوسط ۲۶درصد" بالا می‌ رود خبر داد. به گفته او این سرعت رشد تورم، ایران را در لیست چهار کشور پرتورم جهان قرار می ‌دهد.

 

علی رنجی‌پور

اوقاف و زمین‌خواری؛

هر ۲۶ دقیقه یک سند تازه به نام اوقاف ثبت می‌شود

  نام سازمان اوقاف حالا سر زبان‌ ها افتاده است. بعد از آنکه خبر سند زدن بخشی از کوه دماوند، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داغ شد بسیاری درباره این سازمان صحبت می‌کنند. نام سازمان اوقاف حالا سر زبان‌ ها افتاده است. بعدازآنکه خبر سند زدن بخشی از کوه دماوند، در رسانه‌ ها و شبکه‌ه ای اجتماعی داغ شد بسیاری درباره این سازمان صحبت می‌ کنند. سازمانی که بدون اغراق یکی از بزرگ‌ ترین و تاریک ‌ترین سازمان‌ های اقتصادی ایران است. نه‌ تنها هیچ اطلاع عمومی درباره طول و عرض آن در دست نیست، بلکه برخلاف سایر سازمان‌ های دولتی و شبه‌ دولتی، حتی نظارت محدودی هم روی فعالیت‌های اقتصادی آن وجود ندارد.

 

گزارش یک پرونده؛

بیست و سه سال حکم زندان برای معترضان به سرنگونی هواپیمای اوکراینی

  قوه قضاییه ایران تاکنون برای بیست نفر از کسانی که در تجمعات اعتراضی به سرنگونی هواپیمای اوکراینی شرکت کرده‌اند، در مجموع بیست و سه سال و یک ماه زندان حکم زندان صادر کرده است. 

 

بابک تقوایی

پشت پرده ترس خلبان هواپیمای ماهان از جنگنده‌های امریکایی

  ساعت ۱۸ و۱۳ دقیقه به وقت دمشق، یک فروند هواپیمای «ایرباس» مدل «آ۳۱۰-۳۰۴» (Airbus A310-304) «شرکت هواپیمایی ماهان» در حالی که در ارتفاع ۳۴ هزار پایی از فراز یک پایگاه نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده امریکا در منطقه «التنف» سوریه در حال عبور بود، مورد ره‌ گیری دو فروند جنگنده ره‌ گیر «اف-۱۵سی» نیروی هوایی ایالات متحده که در حال گشت ‌زنی برفراز این منطقه بودند، واقع شد.

 

  صدور حکم اعدام برای سه جوان معترض سبب اعتراضات گسترده جهانی در شبکه‌های اجتماعی شد و سرانجام منجر به "طوفان تويیتری" شد. به گفته وکلای متهمان دستگاه قضایی ایران با دادرسی مجدد پرونده متهمان موافقت کرده و تا زمان تعیین تکلیف نهایی اجرای حکم اعدام آنها متوقف شده است. این موضوع دستمایه کاریکاتور این هفته مانا نیستانی برای دویچه وله فارسی است.

 

عرفان ثابتی

اعدام؛ انتقامی ناروا و بی‌ثمر

«در ایران متحدِ آینده لغو مجازات اعدام باید نخستین مادۀ قانون اساسی‌ای باشد که آرزوی همگیِ ماست»

  «مجازات اعدام به اندازۀ خودِ جنایت، نفرت‌انگیز است و...این قتلِ رسمیِ جدید نه تنها به هیچ وجه خسارت جرم رخ‌ داده علیه جامعه را جبران نمی‌ کند بلکه لکۀ ننگ تازه ‌ای به لکۀ ننگ قبلی می ‌افزاید.» (آلبر کامو، تأملاتی دربارۀ گیوتین)

 

نرگس محمـدی:

با سرم سرپایم کردند تا فیلم بگیرند

  گزارشگران سازمان ملل پخش فیلم معاینه نرگس محمـدی در زندان زنجان را "نقض حریم خصوصی" او و فاقد ارزش خوانده ‌اند. این زندانی سیاسی در روایتی افشاگرانه می‌ گوید از او در حال سرفه شدید، با کمک سرم و آمپول تصویربرداری کرده‌ اند.

 

علی شاکری زند

برتری مخالفان جمهوری اسلامی نسبت به سران این نظام در چیست؟

بخش یکم

جمهوری اسلامی تجسم تحجر و ارتجاع در ایدئولوژی و در عمل

  مخالفان برون مرزی جمهوری اسلامی به حق ناکارآمدی و عقب ماندگی و فساد ذاتی این رژیم را شبانه روز به رخ آن می کشند و به مردم یادآور می شوند. و این بدان معنا نیز هست که از دیدگاه آنان انتقادکننده از انتقادشونده شایسته تر است و بر او برتری دارد. 

 

ابوالفضل محققی

توئیت هائی که نشان از بیداری یک ملت است

  اندیشه شعله است، کلمه آتش است وقتی اندیشه ورز این دو را در هم می آمیزد طوفان درمی گیرد. در این چند روزچنین طوفانی برخاسته است. خشم فروخورده سالیان با احساس همدردی یک ملت در هم آمیخته تا از حق انسانی خود، از حق فرزندان خود از حقوقی که سال هاست پایمال می شود دفاع کند. هر توئیتی در همبستگی نشانی از بیداری یک ملت است! نشانی از صدها سئوال بی جواب که حاکمان هرگز آنها را جواب نداده اند.

 

سعید پیوندی

 چهل و یک سال انباشت خشم در پی چهل و یک سال سیاست اعدام

  در کجای دنیا مجازات این نوع اتهامات، حتی اگر درست باشد، گرفتن جان انسان‌ هاست؟ اعدام چند جوان به خاطر جرایمی که در بقیه کشورهای دنیا در بدترین حالت از مجازات یک یا دو سال زندان فراتر نمی ‌رود، چه معنا و توجیه حقوقی و سیاسی دارد؟ حتی اگر بپذیریم که جوانان محکوم به اعدام جرایمی مرتکب شده ‌اند، چرا به طور علنی و شفاف محاکمه نمی ‌شوند؟ چرا وکلای آن‌ ها اجازه پیدا نکردند به پرونده و خود متهمان دسترسی داشته باشند؟ آیا این سه نفر تنها متهمان به اعدام هستند یا کسان دیگری هم با جرایم مشابه به اعدام یا زندان محکوم شده اند؟

 

پرونده‌های ناتمام در ایران:

'در زندان چه بر سر فرزندم آمد؟'

  فراگیر شدن هشتگ "اعدام نکنید" در اعتراض به اعدام سه جوان ایرانی، روایت‌ های دیگری از اعدام اعضای خانواده، خاکسپاری شبانه و کندن قبر در حیاط پیش چشم همگان آشکار کرد که بسیاری برای اولین بار آنها را می ‌شنیدند. این هشتگ بیش از ۱۰ میلیون بار استفاده شد و هزاران نفر دیگر روایت بازماندگان را خواندند؛ آنچنان که در این سال ‌ها می ‌خواستند بقیه بدانند بر آنها چه گذشته است.

 

پیام دکتر شاپور بختیار

به مناسبت سالگرد قیام ملی ۳۰ تیر۱۳۳۱

  هم میهنان، سالگرد سی تیر، یادآور قیام یک پارچه و با شكوه ملتی است که قانون اساسی، این ره آورد جان باختگان مشروطیت را از جان خویش گرامی تر داشت و به حرمت این سند گران مایه حق و آزادی، آگاهانه و دلاورانه، به پا خاست تا به آرمان استقرارحكومت ملی و تعیین سرنوشت خویش به دست خویش جامه عمل بپوشاند. 

 

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

قیام ملی سی ام تیرچون نگینی درخشان بر تارک تاریخ ایران نشسته است

  ملت بزرگ و با فرهنگ ایران از بیش از یکصد و بیست سال قبل، برای کسب آزادی و استقلال  و عقب راندن ارتجاع و استبداد، در تلاش و جانفشانی بوده و همچنان در این جنبش و پیکار مقدس درگیر است. در همین سال های اخیر، خیزش های تیر ماه ۷۸، خرداد ۸۸ ، دی ماه ۹۶ ، آبان ماه و دیماه ۹۸ نمونه ها و فرازهایی از این تلاش خستگی ناپذیر هستند. 

 

سناریوی تکراری و مبتذل گفت‌ وگوی تلویزیونی

  پخش گفت‌ وگوی تلویزیونی با روح‌الـله زم، مدیر پیشین کانال تلگرامی آمدنیوز، موجی از اعتراض‌ ها و انتقادها را در شبکه‌ های اجتماعی در پی داشت. صدا و سیمای جمهوری اسلامی تاکنون بارها دست به برگزاری "اعترافات اجباری" زده است.   اعترافات تلویزیونی به گفته منتقدان "سناریوی تکراری و مبتذلی" است که نظام  قضائی ایران را نیز به چالش می ‌کشد، زیرا متهم را از ابتدایی‌ ترین حقوق خود محروم می ‌کند. این موضوع دستمایه کار این هفته مانا نیستانی برای دویچه وله فارسی است.

 

شاهرخ بهزادی

اعتراضات تازه در ایران از بهبهان آغاز شد؛  

جو شدید امنیتی بر بسیاری از شهرهای ایران حاکم شده است

 در کمتر از هشت ماه پس از اعتراضات آبان ۹۸، معترضین بار دیگر در شهرهای ایران به خیابان ‌ها آمدند. این بار تظاهرات ضد حکومتی از شهر بهبهان در استان خوزستان آغاز شد. تظاهرکنندگان شامگاه پنجشنبه ۲۶ تیر/ ۱۶ ژوئیه در این شهر شعارهای ضد حکومتی سرداند. نیروی انتظامی برای پراکندن معترضان گاز اشک آور به‌سمت آنها شلیک کرده است. جو امنیتی در بسیاری از کلان‌ شهرهای شهرهای ایران حاکم شده است. در همین حال نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شامگاه پنج ‌شنبه در دو شهر شیراز و مشهد دست به بازداشت‌هایی زدند.

 

ابوالفضل محققی

پیامی تاریخی به خامنه ای از دل قرن ها وقرن ها!

  حال رهرو او این بار زیر نام ولی فقیه از همان راهی که او گشوده با دسته جات اراذل واوباش خود با قاضی صلواتی ها حسین شریغتمداری ها و طائب ها عبور می کند و با زیباترین فرزندان این آب و خاک "امیر حسین مرادی" "محمـد رجبی" و "سعید تمجیدی" با زبان داس سخن می گوید و کشتار می کند .چه وحشت انگیز! تلخ! ودردآور است مزرعه ای به نام وطن. روزگار مردمان آن که طاعون حکومتی با کرونای جهانی بر آن تاخته باشند.

 

وحیدی تهرانی

پیدایش شرایط شکنندگی برای رژیم جمهوری اسلامی و دلالت های آن برای اپوزیسیون

  کاهش حمایت مردم از حکومت نتیجه اجتناب ناپذیر ناکارایی آن و وجود فساد گسترده اداری-مالی بین سران سیاسی-نظامی-اداری رژیم است. دامنه و حجم این فسادها در سالهای اخیر گسترش بی سابقه ای یافته و در واقع کشور و منافع مردم ایران قربانی مطامع مافیاهایی (تشکل های رقیب متشکل از سران مذهبی، سیاسی، نظامی و اداری با به خدمت گرفتن جنایکاران سازمان یافته) شده است که پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بتدریج برای غارت منابع کشور شکل گرفته اند. 

 

کاوه کامرانیان

دیپلماسی غارت، نگاهی به کارنامه سیاه چین در قراردادهایش با کشورهای دیگر

 در این نوشته "ویرایش نهایی برنامه جامع (بیست و پنج ساله) همکاری‌ های ایران و چین" مبنا قرار گرفته است. با آن که فرض محال به نظر می ‌رسد، اما فرض می‌ کنیم که بندهای مخفیانه ‌ای در این مقاوله ‌نامه وجود نخواهد داشت و قرار نیست بیرون از این سند امتیازات زیرمیزی را در اختیار چین قرار دهند. این‌ که گفته می‌ شود فرض محال، برای این است که رژیم جمهوری اسلامی نشان داده غم این آب و خاک را ندارد، تنها غمی که دارد غم در قدرت ماندن است و اگر لازم باشد بیش ازاین هم امتیاز خواهد داد. 

 

کوروش گلنام

ای‌که دستت می‌رسد کاری بکن!

 شتاب‌زدگی و چون همیشه پنهان کاری و دروغ گویی در باره این‌قرارداد بیش از هر چیز نشان شکستِ کامل حکومت در اداره کشور است. حکومت با این‌کار بنا به روال همیشه، چند هدف را هم زمان دنبال می‌کند:

 

اعلامیه ی

نهضت مقاومت ملی ایران

درباره ی

برنامه ی خیانتکارانه ی امضاءِ قرارداد با چین

*  *  *

 طرح قراردادی پردامنه با چین که برای آماده سازی افکار عمومی از هم اکنون سندی هجده صفحه ای درباره ی آن منتشرشده چیزی جز یک برنامه ی اسارت نواستعماری جدید برای ملت ایران نیست که سران خیانتکار جمهوری اسلامی در چاله ی ورشکستگی سیاسی و اقتصادی به توهم نجات خود از راهِ بستن رژیم به یک کشور قدرتمند خارجی برای امضاء آن آماده می شوند.

 

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

قرار دادی را که حق حاکمیت ملی ایران را مخدوش کند محکوم می کنیم

 هموطنان عزیز! ملت شرافتمند ایران

پنهان کاری و مخفی نگهداشتن مسائل حیاتی کشور از چشم ملت ایران که صاحبان حقیقی این سرزمینند یکی از خصوصیات بارز حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس آن بوده که تا کنون نیز ادامه دارد.

 

آرمان امیری

معصیت بی‌لذت در آتش زدن به میراث بازرگان

 بیانیه اخیر نهضت آزادی در تقدیر از «شجاعت و ایستادگی» محمـدجواد ظریف، من را به این فکر فرو برد که مفاهیم و واژگان چقدر باید از معنا تهی شوند که اینگونه بی‌حساب به کار روند و البته احزاب و جریانات سیاسی چقدر باید افول کنند که کارشان از الگوی بازرگان به تقدیر از ظریف برسد؟ برای توضیح البته، باید اشاره کوتاهی داشته باشم به دو پرده از الگوی رفتاری بازرگان که دست ‌کم در ذهن من گویای خط مشی کلی او هستند:

 

رضا حقیقت‌نژاد

دستور خامنه ‌ای درباره اعتراض‌ های آبان ۹۸؛

رافت اسلامی یا اعدام؟‌

 خبرگزاری هرانا روز ۲۱ تیرماه نامه حسین ریحانی، یکی از کسانی که پس اعتراض ‌های آبان سال ۹۸ بازداشت شده است را منتشر کرده است. او که ۳۳ سال دارد، قبل از بازداشت در یک کارگاه نجاری کارگری می ‌کرد و متاهل بود. در جریان دادگاه، همسرش از او به طور غیابی طلاق گرفته است.

 

«ابتلا» به ویروس کرونا در زندان؛

نرگس محمـدی از مسئولان قضایی شکایت کرد

 نرگس محمـدی، زندانی سیاسی که می ‌گوید در زندان زنجان به ویروس کرونا مبتلا شده است، اعلام کرد که به خاطر «عدم رسیدگی پزشکی» و «اعمال شرایط طاقت ‌فرسای زندان» از مسئولان امر به طور قانونی شکایت می‌ کند.

 

تایید رسمی اعدام متهم مصرف مشروبات الکلی؛

«توبه متهم پذیرفته نشد»

«اگر این اعدام با واکنش شدید جامعه جهانی روبرو نشود، بیم آن می ‌رود که ما شاهد اعدام‌ های بیشتری با اتهام شرب خمر در آینده باشیم»

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۹: رسانه ‌های داخل کشور ضمن تایید اعدام یک مرد ۵۱ ساله به جرم نوشیدن الکل، اعلام کردند که «توبه» وی رد شده بود. در این گزارش به‌ صورت تلویحی ذکر شده، دلیل پذیرفته نشدن «توبه» اقرار نکردن متهم به نوشیدن الکل بوده است.

 

ابراهیم هرندی

اکســیرِ هـوشــیاری

 اکســیرِ هـوشــیاریِ مـا در همـین قـم اسـت

این قم، که ریشه های تباهی در آن گم است

 

دیدبان حقوق بشر:

احکام اعدام مرتبط با اعتراضات در ایران باید فورا لغو شوند

از راست: امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمـد رجبی، سه معترض اعتراض‌های آبان ۹۸ و روح‌الله زم، مسئول «آمدنیوز»

 سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید قوه قضائیه جمهوری اسلامی چهار حکم اعدام در پیوند با اعتراضات به وضعیت اقتصادی و فساد طی دو سال اخیر در ایران را صادر و یا تائید کرده ‌است. این سازمان می ‌‌گوید مقام‌ های ایران «باید فورا این احکام را لغو کنند».

 

مراد ویسی

گزارش و تحلیل

 ۱۶ فرمانده ارشد سپاه که دخالت نظامی در سوریه را فرماندهی کردند

 جنگ ۹ ساله سوریه (۲۰۱۱-۲۰۲۰) بزرگ ‌ترین عملیات نظامی جمهوری اسلامی در خارج از مرزهایش بوده است؛ جنگی که عمده ‌ترین نبرد برای نیروهای مسلح ایران بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ به شمار می ‌رود.

 

ابوالفضل محققی

مردی که دندان‌هایش را سیبری جا گذاشت

 شما وقت خوبی آمدید زمان پادشاهی است! دیگر خبری از سیبری نیست. از این که بفرسنتدت سیبری و ندانی برای چه و تمام جوانیت را بگیرند درب داغون باز بدون آن که حتی معذرت بخواهند برگرد‌ی. میدانی در این خراب شده تنها چیزی که ارزش ندارد جان انسان است هیچ فرقی بین انسان با یک تکه سنگ نیست. فقط آن‌ها آن بالا نشسته‌اند انسانند حتی انسان نه خدا هستند که باید پرستش‌شان کرد و برایشان هورا کشید. هورا! هورا! 

 

هادی بهزاد

به یاد سرداران قیام ۱۸ تیر ۱۳۵۹

 - گاه در قاموس تاریخ کلمات "پیروزی" و "شکست" از این پوسته ی خشک لقات بیرون می آیند و یکی جای دیگری را پر میکند.

زبان تاریخ از "شکست هائی" روایت دارد که راه بر پیروزی های بزرگ گشوده و از "پیروزی هائی" که ریشه های زوال و انهدام را پرورانده اند. آن روز که "منصور" خلیفه ی عهدشکن و ناکس عباسی به فریب و تزویر ولینعمت خاندان خود "ابومسلم" را به خاک و خون کشید، جهان را دربند خویش می دید و قند در دل آب می کرد که "خلافت بهنجار شد"، مورخی نوشت نه فقط او که "اقربای او نیز به شادی سر از پا نمی شناختند، زیرا که از مهابت و بیم سیاست او (ابومسلم) شب بر بستر فراغت نمی غنودند و در زیر جامه کفن پوشیده بسر می بردند.

 

پیام دکتر شاپور بختیار به مناسبت قیام ۱۸ تیر ۱۳۵۹

 هم میهنان عزیز،

امروز، نام و خاطرۀ زنان و مردان آزادیخواهی که در قیام هجدهم تیرماه ۱۳۵۹ نقد جان بر سر آرمان رهایی ایران نهادند، در چشم همه ما، حرمت و درخشش ویژه یی یافته است. آنها درد ایران داشتند و به عنوان پیشروان بر اندازی فتنه، برخاستند تا دست به کاری زنند که غصه سر آید. افراشته قامت، پذیرای مرگ شدند تا ایران روزهایی تیره تر و خونین تر چون این روزها نبیند.

 

یادی از یک قهرمان

 به مناسبت سالگرد قیام ملی ۱۸ تیر ۵۹ ، جا دارد از نام ماندگار فرزند آزاده و آزادیخواه وطن ابوالقاسم خادم احمدآبادی یاد کنیم.

خادم که در ارتباط با قیام ملی ۱۸ تیر بدست دژخیمان رژیم تیرباران شد، از سال ۱۳۲۶ عضو حزب ایران و از پیروان صدیق راه مصدق بود. در این راه لحظه ای قدم سست نکرد و آنگاه که سرنوشت کشور در بحرانی ترین ایام به دست دکتر شاپور بختیار سپرده شد با تمام وجود برای موفقیت او و نجات مملکت کوشید. وقتی گردانندگان جبهه ملی در دیماه ۱۳۵۷ در اسارت اوهام خود به اخراج بختیار از جبهه ملی رأی می دادند، یکی از کسانی که شجاعانه در برابر این تصمیم ایستاد، همو بود.

 

روشنک آسترکی

راهبرد نظام برای ماندگاری:

ایران‌فروشی!

 - سوم بهمن ۱۳۹۴ شی جین ‌پینگ رئیس ‌جمهوری خلق چین طی سفر به ایران، در روندی نامعمول، با علی خامنه ‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد. در این سفر تفاهم ‌نامه ‌ای با عنوان «مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران» به امضا رسید.

 

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران:

در خلیج فارس شهرهای زیرزمینی شناوری و موشکی ساحل به دریا داریم

 فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران از وجود "شهرهای زیرزمینی شناوری و موشکی ساحل به دریا" در خلیج فارس خبر داده و گفته هر زمان که مقام‌ ها صلاح ببینند سپاه آنها را به نمایش خواهد گذاشت. 

 

آرمان امیری

یکشنبه‌ سیاه سیاست

 صبح امروز (یکشنبه، ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹) محمـد جواد ظریف بار دیگر به صحن مجلس رفت تا پاسخ‌گوی نمایندگان باشد. همان‌گونه که انتظار می‌رفت، اصول‌گرایان نشانده شده بر کرسی نمایندگی، به شدیدترین وجه ممکن وزیر خارجه را مورد انتقاد و حتی حمله قرار دادند. 

 

فریدون خاوند

تاراج اصلی منابع ارزی ایران در کجا اتفاق می‌افتد؟

 با تلاش گسترده نمایندگان جامعه مدنی ایران، شبکه‌ های اجتماعی، رسانه‌ های فارسی‌ زبان برون‌ مرزی، و نهاد‌های بین‌ المللی، ابعادی از فساد ریشه‌ دوانده در تاروپود جمهوری اسلامی از پرده بیرون افتاده و بخش مهمی از افکار عمومی با شماری از مظاهر گوناگون رانت ‌خواری در دیوان‌ سالاری حکومتی و انبوه بنگاه ‌های تولیدی وابسته به بخش‌ های دولتی و شبه‌ دولتی کم ‌وبیش آشنا شده است.

 

آرمان امیری

نه هرکه سر بتراشد قلندری دارند!

 در خبرها آمده جواد ظریف، جلسه اخیر شورای امنیت را با نقل قولی از دکتر مصدق به پایان برده است. این نخستین بار نیست که کفگیر سیاست ‌مداران نظام به ته دیگ می‌ خورد و دست به دامن وجاهت تاریخی مردی می‌ شوند که چهار دهه تمام بر لبه خط قرمزها قرار داشته؛ گاهی مرتد و کافر خوانده می‌شود و گاه ساده‌ لوح و فریب خورده آمریکا. این شعبده ‌بازی سیاسی اما، نیازمند یک پیش ‌شرطی در تحریف و قلب روایت ‌های تاریخی ما است.

 

رادیو فردا

وقوع «حادثه» در تاسیسات غنی‌سازی نطنز؛ محل حادثه «مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران» بوده است

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه، ۱۲ تیرماه، از وقوع «حادثه» در تاسیسات غنی‌سازی اتمی نطنز در استان اصفهان خبر داد.

 

ف. م. سخن

چند کلمه در باره «همیشه یقین داشتن» جناب فرخ نگهدار!

 این جناب، همچنان قبراق و سرِ حال، بدون این که به روی مبارک اش بیاورد که عامل نابودی زندگی های بسیار بوده، همچنان در لندن به کار نظر دادن و نظر پراکندن و مقاله نوشتن برای انصاف نیوز و انصاف نیوزها مشغول است و تو گویی در طول ۴۰ سال گذشته نه خانی آمده نه خانی رفته!

 

ناصر اعتمادی

سعید لیلاز:

حاکمیت رانتی یک عده سگ هار را به جان اقتصاد ایران انداخته است

 سعید لیلاز، اقتصاددان و از مسئولان حزب کارگزاران سازندگی، در گفتگو با تسنیم "درآمدهای یامفت نفتی" را منشاء اصلی دولت رانتی دانسته و منازعات بی پایان جناح های حکومتی را برای تصاحب حریصانه و هر چه بیشتر پول و منابع به "سگ هار اقتصاد" ایران تشبیه کرده است.

 

سازمان حقوق بشر ایران

نگرانی شدید در مورد وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی

سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش جامعه جهانی شد

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۹: علی یونسی و امیرحسین مرادی  ۸۱ روز پیش با ضرب وجرح بازداشت و به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ اوین منتقل شدند. در این مدت، هیچ ‌گونه دسترسی به وکیل نداشته ‌اند. علی مرادی آخرین بار دو هفته پیش با خانواده تماس داشت و از وضعیت کنونی او هیچ اطلاعی در دست نیست.

 

دلنوشته ‌ای از نرگس محمـدی در توصیف وضع زندانیان زنجان:  

آویخته بر صلیب درد، چنگ‌ زنان بر آسمان

 «نرگس محمـدی» سخنگو و نایب ‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در دلنوشته ‌ای شعرگونه، شرایط زندانیان زن زندان زنجان را توصیف کرده است.

 

گزارش بی بی سی از آتش سوزیهای ایران و کشته شدن فعالان محیط زیست

جان فعالان داوطلب محیط زیست در آتش

 ساکنان شهر پاوه در کردستان دیشب در مراسم تشییع سه جانباخته آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع زاگرس شرکت کردند. ساعتی پیشتر، فعالان محیط زیست خبر داده بودند که آنها در تلاش برای مهار آتش در منطقه بوزین و مرخیل جان خود را از دست داده ‌اند. قبل از آنها هم دو نفر دیگر، یک سرباز و یک داوطلب امسال در آتش سوزی ‌های جنگلی که همچنان در استان های کردستان، فارس و کهیگویه و بویر احمد شعله ور هستند، کشته شدند.

سیاوش اردلان گزارش می ‌دهد. برای دیدن این گزارش در سایت بی بی سی اینجا کلیک کنید.

 

همکاری ۲۵ ساله یا باج‌دهی دولت ایران به چین؟

 دولت ایران پیش ‌نویسی برای همکاری ۲۵ ساله با چین تصویب کرده است. ایران به سرمایه‌ گذاری چین در تأسیسات نفت و  گاز خود امیدوار است. چین که تمام تحریم ‌های آمریکا علیه ایران را اجرا می‌ کند، هنوز این توافق را امضاء نکرده است.

 

روشنک آسترکی

شمارش معکوس برای دور تازه اعتراضات سراسری در ایران

 «کاسه صبرمان لبریز شده» این جمله‌ ای است که این روزها از زبان بسیاری از قشرهای کم ‌درآمد و آسیب ‌پذیر می‌ شنویم. حتی در بیانیه اخیر شورای بازنشستگان ایران نیز خطاب به مقامات کشور به عنوان یک «هشدار» مطرح شده است. مقامات نظام نیز در هراس از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری به تکاپو افتاده‌اند تا خود را آماده‌ی جلوگیری و مقابله با مردم معترض کنند.

 

همایون مهمنش

دموکرات" هایی که الگویشان دیکتاتورها هستند!

 قانون اساسی مشروطه حاصل توافق نمایندگان ملت و اساس و نماد وحدت ملی ایرانیان بود. کودتاهای ۱۲۹۹ و  ۱۳۳۲ علیه این قانون و دیکتاتوری های پس از آنها، تیشه به ریشه‌ی همان قانون اساسی زد که امروز سلطنت طلبان خود را بر اساس آن "مشروطه خواه" مینامند. تبانی دربار و چند روحانی با بیگانگانی که برای پیشبرد منافع خود دولت قانونی و ملی دکتر مصدق را ساقط نمودند، شکاف میان دولت و ملت را تعمیق بخشید. 

 

کرونا در ایران:

هر ۱۳ دقیقه یک بیمار مبتلا به کرونا جان می بازد؛

مرگ مغزی نوجوان ۱۶ ساله در بوشهر بر اثر کرونا

 سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت: «تا کنون تعداد ۱٨۰ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بهبود یافته و ترخیص شده اند و تعداد ٢۹٢٨ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند».

 

علی رنجی‌پور

پیش ‌بینی تازه صندوق پول از سقوط بی ‌سابقه اقتصاد جهان؛

چه بر سر ایران می‌آید؟

 در گزارش جدید، حجم ضرر و زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا امسال و سال آینده بیش از ۱۲ تریلیون دلار برآورد شده است. اما ۱۲ تریلیون دلار چه قدر است. این رقم معادل ۹۰ درصد کل اقتصاد چین یا ۷۰ درصد کل اقتصاد اتحادیه اروپا و یا  ۶۰درصد کل اقتصاد ایالات متحده است؛ حدود پنج برابر کل اقتصاد قاره آفریقا، بیش از هفت برابر اقتصاد روسیه و ۲۷برابر بزرگ‌ تر از کل اقتصاد ایران.

 

علی افشاری

جمهوری اسلامی و تکمیل پروسه "روسی شدن"

 فرایند تحولات مرحله ‌ای نظام در "روسی‌ شدن" به نقطه پایان خود رسیده است. منظور از روسی شدن پدیدار شدن مناسباتی مشابه شکل تثبیت شده نظام سیاسی پساشوروی در روسیه است که یک سرمایه داری الیگارشیک و دولتی است.

 

مجید محمـدی

دو بحران، سه پروژه، سه نتیجه

 اگر سخنان و تصمیمات و رفتارهای مقامات جمهوری اسلامی در یک سال گذشته را یکبار دیگر مرور کنیم می ‌توان سه بحران را از منظر آنها و سه پروژه برای مقابله با آن بحران ‌ها را استخراج کرد. از این پروژه‌ های در حال اجرا یا در دست مطالعه سه نتیجه ‌ی مشخص حاصل خواهد شد. 

 

چهارم تیرماه زادروز دکتر شاپور بختیار

دکتر بختیار روز چهارم تیرماه ۱۲۹۳ در شهر کرد بدنیا آمد. به این مناسبت یکبار دیگر زندگی نامه ی او را منتشر میکنیم.

  زندگی نامۀ شاپور بختیار

 من، دریك خانواده قدیمی از ایل بختیاری به دنیا آمده ام، نیاكان من از زمان شاهان صفویه تاكنون سرپرستی این ایل را داشته اند. این شاهان همواره جانبدار خانواده من نبودند وگاه با آنها به بی رحمی رفتار میكردند.

 

فهیمه خضر حیدری

اخطار حکومت به روان‌شناسان:

بحث درباره «قتل‌های ناموسی» ممنوع!

جمهوری اسلامی با علم روانشناسی هم برخورد ایدئولوژیک دارد

 سازمان نظام روان ‌‌شناسی و سازمان بهزیستی دور تازه‌ای از فشار را بر روان ‌شناسان، مشاوران خانواده و روان‌ درمانگران آغاز کرده ‌اند. روان‌ شناسان و مشاورانی که در فضای مجازی فعالیت می ‌کنند، اگر از هشتگ‌ هایی مثل غیرت، ناموس، مردسالاری، قتل ناموسی و زن‌ کشی استفاده کنند، از سوی بهزیستی و سازمان نظام روان ‌شناسی اخطار می ‌گیرند.

 

علی شاکری زند

آزادی عقیده و بیان و زندگی جمعی

نیازمند قواعد مشترک جمعی است

بخش دوم

 با گذشت بیش از چهل سال از حوادث بهمن ۵۷ آزادیخواهان ایران هنوز نتوانسته اند گرد پلاتفرمی به هم نزدیک گردند و در جهت کمک به بسیج جامعه برضد آنچه هستی ایران را هر روز بیشتر تهدید می کند، گام مؤثری بردارند. این ناتوانی و تأخیر دارای علل بسیار و متنوعی است که دراین مختصر امکان پرداختن به یکایک آنها نیست. اگر عذر مبارزان درون کشور را که از هرگونه امکان ابراز همبستگی و حتی چیدن مقدمات آن محروم اند بپذیریم، درباره ی آزادیخواهان خارج از کشور معما بجای خود باقی است. 

 

ابوالفضل محققی

دختری جوان نمی‌دانم با موهای آبی یا سرخ، راهی زندان اوین

 بیست وپنج سال بیشتر ندارد با چشمانی درخشان و شاد اما بسیار جسور و هوشیار. با لباس‌ های خاص خود که من نام این گونه لباس را لباس اعتراض می ‌گذارم و گیسوانی که برنگ‌ های مختلف در می ‌آورد. من این موهای رنگ کرده را خاری در چشم حکومت اسلامی نام می ‌نهم.

 

مراد ویسی

حسین نجات، فرمانده جدید مهم ‌ترین قرارگاه امنیتی جمهوری اسلامی، کیست؟

 سه سپاه استانی، یعنی سپاه ‌های محمـد رسول‌الـله تهران بزرگ، سیدالشهدای شهرستان ‌های تهران و سپاه امام حسن استان البرز، و صدها پایگاه بسیج آنها به علاوه لشکرهای ۲۷ تهران و ۱۰ سیدالشهدا کرج و در صورت لزوم کل نیروهای انتظامی استان ‌های تهران و البرز تحت فرماندهی قرارگاه ثارالـله هستند. یگان‌هایی که در صورت لزوم و احساس خطر قرار است برای سرکوب اعتراضات مردمی وارد عمل شوند.

 

علی رنجی‌پور

نقش رهبر جمهوری اسلامی در فساد چیست؛

شعار‌ در حیاط خلوت

 عنوان آخرین شماره نشریه خط حزب‌الله، وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران این است «هیچ‌ کس مستثنی نیست؛ مطالبه همیشگی رهبر انقلاب در مبارزه با مفاسد اقتصادی.»

 

س. اقبال

آیا توفان دیگری در راه است؟

 ادارات دولتی در طول چند ماه اخیر حفاظ ساختمان‌ های خود را چنان ترمیم کرده ‌اند انگار قرار است در کف خیابان‌ های شهر تهران از نو اتفاقات جدیدی راه بیفتد. به طبع با ظهور این اتفاقات است که ادارات هم به سهم خود احساس ناامنی می‌ کنند. ولی حفاظ‌ های جدید ادارات به طور حتم به اعتماد مدیران بالادستی حکومت خواهد افزود.

 

گلناز اسفندياری

ظاهراً روش جدید اِعمال فشار توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مدیریت و اجرا می‌شود

نسخه‌ برداری از ۱۹۸۴ برای کنترل کاربران ایرانی شبکه ‌های اجتماعی

 گزارش‌ ها حاکی است که در روزهای اخیر تعدادی از روزنامه ‌نگاران، هنرمندان، ورزشکاران و افراد دیگری که در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال و بازدیدکنندگان فراوان دارند، تحت فشار قرار گرفته ‌اند تا مطالب خود را حذف و یا در مورد اظهارنظرهای پیشین خود تصحیح و پوزش منتشر کنند.

 

فریدون خاوند

رشد واقعی اقتصادی ایران چقدر است؟

 آشفتگی آماری که مهم ‌ترین نشانه آن تفاوت ‌های گاه چشمگیر میان داده‌ های اقتصادی و اجتماعی منتشرشده از سوی منابع رسمی جمهوری اسلامی است، سرچشمه موانع و ابهام‌ های گوناگونی است که سایه آن‌ ها نه تنها بر کانون ‌های تصمیم‌ گیری بلکه بر مراکز کارشناسی و دانشگاهی ایران به‌ شدت سنگینی می‌ کنند.

 

پروژه امنیتی تازه اطلاعات سپاه

اعترافات اجباری توئیتری

 در سال‌های گذشته پخش اعترافات اجباری از تلویزیون، وادار کردن رسانه ‌ها یا روزنامه ‌نگاران به عذرخواهی یا اصلاح مطالب و... امری رایج بود، ولی وادار کردن خبرنگاران به «اعتراف اجباری توئیتری» روندی تازه است که می‌ توان آن را ادامه پروژه سازمان اطلاعات سپاه در پرونده فعالان محیط زیست توصیف کرد.

 

علی شاکری زند

آزادی عقیده و بیان و زندگی جمعی

نیازمند قواعد مشترک کار جمعی است

 آزادیخواهان می گویند که برای زندگی در یک جامعه به باورهای یکسان و یکنواخت نیاز نیست، و حتی اعتقاد یکسان همگان در همه چیز به یک باور نشانه ی عدم حیات فرهنگی و روحی جامعه خواهد بود؛ به عکس، اعضای جامعه باید در انتخاب همه ی باورهای خود، از باورهای سیاسی تا اجتماعی، دینی و هنری آزاد باشند و، نه از سوی هیچ مرجعی، هر قدر هم بالا باشد، و نه از سوی کس دیگری، هیچ باوری بر کسی تحمیل نشود. هیچ آزادیخواه واقعی نمی تواند با این نظر که یکی از شروط عمده ی انسان بودن و زندگی انسانی را بیان می کند مخالف باشد.

 

نرگس ﻣﺣﻣـﺩی:

تبعیدم به زنجان برای زجرکشیدن بیشتر بود

روایت دردناک مادر نرگس ﻣﺣﻣـﺩی از ملاقات با دخترش

 به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر، «عذرا بازرگان» مادر «نرگس محمـدی» پس از ملاقات اخیرش با او، از آزار و شکنجه روانی این فعال حقوق بشر بر اثر مشاهده اعدام زندانیان در زندان زنجان از قول نرگس محمـدی نوشته است: «من را به زندانی فرستادند تا نظاره‌گر لحظه به لحظه اجرای احکامی باشم که به دلیل مخالفت با آن، متحمل حبس‌های سنگین و محرومیت‌های سختی شده‌ام.»

  

كرونا در ايران:

 ۱۱۳ نفر ديگر در يك روز جان باختند؛ ۷ استان در وضعيت بحرانى و قرمز قرار دارند

 وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۲۶ خرداد، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۲۴۴۹ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ۱۱۳ نفر نیز جان خود را از دست داده اند. بر اساس آخرین گزارش ها، استان های خوزستان، هرمزگان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و موارد بستری در تهران، البرز، خراسان رضوی، فارس، گلستان و ایلام افزایش یافته است. 

  

کانون‌های شیوع کرونا در عرض‌های جغرافیایی مشخص

 

 یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی محمـد سجادی از دانشگاه مریلند بالتیمور به این نتیجه رسیده است که کانون‌های شیوع کرونا در جهان از نظر دامنه تغییرات دما و رطوبت هوا به هم شبیه بوده ‌اند.

  

دویچه وله

قضات فاسد نظام در ایران و "اعتبار" احکامی که صادر کرده‌اند

 فساد گسترده در قوه قضاییه ایران این روزها سوال‌ های بسیاری را برانگیخته است. از جمله این ‌که احکام صادر شده علیه روزنامه‌ نگاران از سوی امثال قاضی منصوری‌ ها چه اندازه اعتبار دارند؟ آیا امکان محاکمه قاضی منصوری در اروپا هست؟

  

جواد عباسی توللی

کودکان کار،

آسیب‌پذیرترین قربانیان کرونا

 سازمان جهانی کار به‌ مناسبت فرا رسیدن ۱۲ ژوئن/ ۲۳ خرداد، روز جهانی «مبارزه با کار کودکان»، با انتشار گزارشی از وجود ۲۱۸ میلیون کودک شاغل بین پنج تا ۱۷ سال در سراسر جهان خبر داد و ۱۵۲ میلیون نفر از این کودکان را قربانی کار در کودکی خواند. در حال حاضر نیمی از این ۱۵۲ میلیون نفر، یعنی حدود ۷۳ میلیون کودک به «کارهای خطرناک» مشغولند.

  

هادی خرسندی

نامه گورخواب معروف به رهبری درباره گورستان لواسان

 حضور مقام محترم عظمای ولایت و فرمانده کل نیروهای مسلح به چوب و چماق

اینجانب قنبرعلی سعادت پیشه، گورخواب معروف جنوب تهران می‌ باشم که در چند سال گذشته سلبریتی شده ‌ام. تازه علاوه بر سلبریتی بودن کم کم به صورت یک چهره ملی نیز درآمده‌ ام. من همانم که اصغر فرهادی فیلمساز اسکاری برای رسیدگی به وضع من به آقای روحانی رئیس جمهور گرامی نامه سرگشاده نوشت...

  

ابوالفضل محققی

داستان یک پوستر!

بازبینی خاطرات سیاسی

 خاطره چاپ یک پوستر شاید بتواند حال و هوای روزهای نزدیکی سازمان فدائیان و بخشی از رهبری آن را به حزب توده بازگو کند. سرنوشت یک پوستر سرنوشت دگردیسی یک سازمان بود. بازخوانی و تجدید نظر در نگاه خود به انقلاب و شخص خمینی و به‌ گونه‌ ای جاری شدن اتوریته حزب در سازمان.

  

ایرج مصداقی

نمونه‌ای ديگر از همکاری دستگاه امنیتی نظام اسلامی با فرقه رجوی:

جعل نامه و سند

 کارکرد سیستم امنیتی نظام اسلامی و رقیب ایدئولوژیک آن مجاهدین در فضای مجازی، نه تنها بر مردم ایران بلکه بر بخش‌ هایی از اپوزیسیون ایران نیز پوشیده است. یکی از اهداف اصلی این دو، آلوده ‌سازی فضای سیاسی و تغییر جای خائن و خادم بر اساس منافع‌ شان است. روشنگری در مورد نحوه‌ی فضاسازی این دو دستگاه به این دلیل مهم است که ما را با شیوه ‌های کار تاریکخانه‌ های امنیتی آشنا می‌ کند.

  

بیست و دوم خردادماه ۱٣۵۶

متن کامل نامه ی سه رهبر جبهه ملی ایران به پادشاه

 پیشگاه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی 

فزایندگی تنگناها و نابسامانیهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادیِ کشور چنان دورنمای خطرناکی را در برابر دیدگان هر ایرانی قرار داده که امضاء کنندگان زیر بنا بر وظیفه ی ملی و دینی در برابر خدا و خلق خدا، با توجه به اینکه در مقامات پارلمانی و قضایی و دولتی کشور کسی را که صاحب تشخیص و تصمیم بوده، مسئولیت و مأموریتی غیر از پیروی از «منویات ملوکانه» داشته باشد نمی شناسیم و در حالی که تمام امور مملکت از طریق صدور فرمانها انجام می شود و انتخاب نمایندگان ملت و انشاءِ قوانین و تاسیس حزب و حتی انقلاب در کف اقتدار شخص اعلیحضرت قرار دارد که همه اختیارات و افتخارات و بنابراین مسئولیتها را منحصر و متوجه به خود فرموده اند این مشروحه را علیرغم خطرات سنگین تقدیم حضور می نماییم.

  

اتابک فتح‌اله‌زاده

جام شوروی جام زهر بود نه جام شراب

 پس از انتشار اسناد محرمانه و از رده خارج شده سازمان ‌ام آی ۶ انگلیس در رابطه با افسر اطلاعاتی و امنیتی شوروی «ولادیمیر کوزیچکین» و در پی آن سرکوب حزب توده ایران توسط جمهوری اسلامی و افزون بر این مصاحبه علی خاوری واکنش‌ های متفاوتی در خانواده‌ های سیاسی و روشنفکری ایرانی برانگیخت.

شاید یکی از سوال‌ های اساسی این باشد که حزب توده ایران افزون بر وابستگی ایدئولوژیک تا چه حد آلوده به کارهای جاسوسی با اتحاد جماهیر شوروی بوده است؟ چگونه می توان در درستی و یا نادرستی پدیده جاسوسی ایران منصفانه داوری کرد؟

  

مراد ویسی

آیا ارتش ناراضی است و ممکن است روزی کودتا کند؟

 سخنان انتقادی دریادار حبیب ‌اللـه سیاری، معاون هماهنگ ‌کننده ارتش، این روزها جنجالی شده است. او که در سلسله مراتب ارتش ایران، پس از فرمانده ارتش و جانشین او، نفر سوم محسوب می ‌شود در گفت‌ وگویی ۹۰ دقیقه ‌ای با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شرکت داشت و ایرنا بخش‌ هایی از این گفت ‌وگو را منتشر کرد.

  

حسین راغفر:

ثروت‌های بادآورده به مرز هشدار رسیده است

 فراز ـ ۲۵ سالی می‌شود که مفسدان و اخلالگران اقتصادی در ایران به طرق محتلف محاکمه می ‌شوند؛ زندانی‌ های سنگین، رد مال و اعدام. از سال ۷۴ که پرونده اختلاس بانک صادارت با رقم ۱۲۳ میلیارد تومانی، با اعدام فاضل خداداد بسته شد، تازه انگار مسیر تازه‌ ای در جهت فساد پیش روی اقتصاد ایران باز شد. 

  

زیتون

فرمانده اسبق سپاه؛ میراث‌خوار هژبر یزدانی

 مرتضی رضایی پیش از محسن رضایی فرمانده کل سپاه بود و پس از کنار رفتن از سمت خود، دیگر در فضای عمومی مطرح نبود. به توصیف رسانه‌ های اصول‌گرا و وابسته به سپاه مانند تسنیم او «سردار بی‌ تصویر سپاه» یا حداقل «کم تصویرترین سردار سپاه» در رسانه ‌هاست. آنها او را از «پر رمز و رازترین مرد سپاه پاسداران» می‌ خوانند و دلیل این رازآلودی و رسانه ‌گریزی را «تخصص او، یعنی عملیات اطلاعاتی» عنوان می‌ کنند، اما شاید بتوان برای گوشه ‌نشینی این سردار سابق سپاه دلایل بهتری هم یافت؛ از جمله میراث ‌بری اموال هژبر یزدانی و اداره آن.

  

امید منتظری

قائم‌مقام قالیباف در 'حلقه اصفهان'؛ عیسی شریفی کیست؟

 خبر بازداشت عیسی شریفی، قائم مقام محمـدباقر قالیباف در شهرداری تهران همان قدر در حاشیه مانده که حضور او در شهرداری بدون حاشیه بود. او عضو سپاه بوده و گفته می‌ شود پرونده او با دستور رهبر ایران به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده است.

  

علی افشاری

آبان خونین و افت سنگین مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم

 کاهش چشمگیر نرخ مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم پدیده ‌ای مهم در تبیین افق آینده سیاست ‌ورزی در ایران است. پشت کردن اکثریت جامعه به انتخابات، به نحوی که نظام علی رغم دخل و تصرف در صندوق‌ های رای، ناگزیر شد نرخ رسمی پایین‌ تر از ۵۰ درصد را بپذیرد، دو قطبی حکومت اصلاح ‌ناپذیر و مدافعان تغییر ساختاری را تعمیق کرد.

  

ابوالفضل محققی

تمامی دزدان زیر یک سقف!

 گزارشگر تلویزیونی از شهروندی می ‌پرسد: "اگر همین امروز مردم به شما رای بدهند و شما را به عنوان نماینده خود، به مجلس بفرستند، اولین کاری که در مجلس می‌کنید چه کاری است؟" او با سادگی و طنز پاسخ می‌دهد:«دزدی می‌کنم». 

  

فریدون خاوند

گزارش مرکز پژوهش‌ها؛

ایرانیان در سراشیب فقر

 گزارشی زیر عنوان «تصویری از وضعیت اقتصادی کشور؛ چالش ها و راهکار ها»، که به تازگی از سوی مرکز پژوهش ‌های مجلس شورای اسلامی انتشار یافته، در محافل سیاسی و اقتصادی ایران بازتابی گسترده داشت، به ویژه از آن رو که ﻣﺣﻣـﺩ قاسمی، سرپرست این مرکز، شخصاً در نشست علنی یکشنبه یازدهم خرداد ماه مجلس حاضر شد و چکیده نسبتاً مفصلی از این گزارش را به آگاهی نمایندگان رساند.

 

شاهرخ بهزادی

حساب‌های ویژه قوه قضاییه و رئیس آن در سال گذشته ۴۳۰ میلیارد تومان سود بانکی داشته است

 قوه ‌قضاییه جمهوری اسلامی  برای نخستین بار عملکرد حساب‌ های ویژه متعلق به این قوه و رئیس آن را گزارش داده است. بر اساس این گزارش، سود حاصل از این حساب ها در سال ۹۸ مبلغ ۴۳۰ میلیارد تومان بوده است. موضوع "حساب‌های شخصی رییس قوه قضاییه" و دهها حساب شخصی دیگر مرتبط با مسئولان این قوه برای اولین بار در  سال ۹۵ فاش و رسانه‌ای شد.

 

آدم می کشند، زبانشان هم دراز است!

منبع: ایران وایر                                توکا نیستانی                        پنجشنبه, ۴ ژوئن ۲۰۲۰ 

 

احسان مهرابی

۱۰ دروغ در ۲۰ دقیقه ؛

مرور سخنرانی خامنه‌ای در سالگرد فوت خمینی

 سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در سالگرد فوت «روح‌ الـله خمینی»، با اعتراضات امریکا هم ‌زمان شد و او نتوانست شعف خود را از حوادث اخیر این کشور پنهان کند. این اعتراضات مورد توجه دیگر مقامات جمهوری اسلامی نیز بوده ‌اند.

 

سعید پیوندی

تغییر شیوه نخبه‌کشی در جمهوری اسلامی

«هرچقدر نخبه باشی، اگر پشتیبان ولایت نباشی، هیچی نیستی!»

 این روزها بحث نخبگان در فضای مجازی در ارتباط با دو رویداد بسیار متفاوت مطرح شود؛ یکی دستگیری امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو جوان دانشجوی ممتاز دانشگاه شریف که پیشتر در المپیادهای ملی یا بین ‌المللی صاحب عنوان و مدال شده ‌اند، و دیگری واکنش ‌ها به پیامی که پسر حداد عادل در توئیتر منتشر کرد: «هرچقدر نخبه باشی، اگر پشتیبان ولایت نباشی، هیچی نیستی!».

 

کاوه کامرانیان

این مجلس شورا به‌خدا ننگ بشر بود

 عنوان این نوشته برگرفته از شعر معروف میرزاده عشقی درباره مجلس چهارم مشروطیت است. "این مجلس چارم به خدا ننگ بشر بود..... دیدی چه خبر بود؟ ". البته اگر میرزاده عشقی مجالس جمهوری اسلامی را دیده بود، از یکایک نمایندگان مجلس چهارم مشروطیت بابت این شعرعذرخواهی می‌ کرد.

 

عادل عطار

کسی که هیچ‌کس نیست

 ﻣﺣﻣـﺩباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و از متهمان به فساد کلان به ریاست مجلس شورای اسلامی رسید. قالیباف پس از سلسله‌ ای از شخصیت‌ های تأثیرگذار در جمهوری اسلامی به این سمت می ‌رسد: 

 

واکنش لاهیجی به خاطره‌ خامنه‌ای از کشتار ۶۷

ولی فقیه به هیچ قانونی مقید نیست

 عبدالکریم لاهیجی، حقوق ‌دان، فعال برجسته حقوق بشر و رئیس دائمی و افتخاری فدراسیون جهانی جامعه‌های حقوق بشر اما دفاع علی خامنه ‌ای از تصمیم ‌گیری درباره کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت را نشان ‌دهنده این می ‌داند که نهاد «ولایت فقیه» در نظام جمهوری اسلامی چه در زمان خمینی و چه اکنون، مقید به موازین حقوق بشری نبوده و نیست.

 

مشهد خرداد ۷۱، نخستین شورش گسترده پس از انقلاب

 شش ماه پیش و در آبان ۹۸ افزایش ناگهانی قیمت بنزین محرک اعتراض‌ هایی شد که به سرعت در بیش از ۱۰۰ شهر ایران گسترش یافت، با سرکوب خشونت ‌بار نیروهای امنیتی، صدها کشته و زخمی برجای گذاشت و هزاران تن نیز دستگیر شدند. خیزش آبان هرچند فراموش نشد اما سلسله وقایعی که در ماه‌ های بعد اتفاق افتاد ــ از جمله هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌ های پدافند هوایی سپاه پاسداران که ۱۷۶ کشته بر جای گذاشت ــ آبان را به حاشیه بود.

 

تصویری که بین مردم ایران دست به دست می شود

اهوازی ها: تیراندازی نکنید، خودمان از سختی می‌میریم

 اعتراض مردم غیزانیه اهواز به مشکل بی‌ آبی باعث شد تجمع مردم به خشونت کشیده شود و پلیس با تیراندازی و شلیک گاز اشک ‌آور با معترضان برخورد کند. رویداد ۲۴ در این گزارش وضعیت مردم غیزانیه و آنچه بر آنها گذشته را بررسی کرده است.

  

فرامرز داور

از ربایش خواهر خامنه ای تا جایزه روحانی به متهم کشتار میکونوس

 وزارت خارجه آمریکا اخیرا در گزارشی گفته است که جمهوری اسلامی ایران در چهل و یک سال گذشته دست به ۳۶۰ اقدام تروریستی در بیش از چهل کشور جهان زده است.  آیا وزارت خارجه آمریکا برخی از دیپلمات های جمهوری اسلامی را بی دلیل متهم به اعمالی چون آدم ربایی و ترور می کند یا خیر؟

    

نگاهی به کتاب «نیروی خشونت‌پرهیزی» از جودیت باتلر

عاقبت مبارزات مسلحانه و خشونت‌آمیز برای تغییر رژیم‌های سیاسی

 مبارزات مسلحانه و خشونت ‌آمیز برای تغییر رژیم‌ های سیاسی در خاورمیانه و آفریقا معمولا به رژیم‌ های مستبد انقلابی ختم شده است. در فردای سقوط شاه، دولت تئوکراتیک به ‌مراتب سرکوب‌ گرتر و شکنجه ‌گر‌تر در ایران شکل گرفت. همچنین، مبارزات مسلحانه نیروهای سکولار و چپ در روسیه تزاری و کوبا که بیشتر از هر کسی داعیه آزادی و برابری انسان ‌ها را داشتند، به دولت‌ های مستبد و خونریز منتهی شد.

  

پرفسور یزدان یزدان‌پناه:

مبتلا شدن در صف اول مبارزه با کرونا

پرفسور یزدان یزدان‌پناه، (نفر وسط) رئیس بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان "بیشا" در پاریس، در یک نشست خبری در مورد بیماری کوید ۱۹

 پرفسور یزدان یزدان ‌پناه که در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا مرتباً در رسانه ‌های فرانسوی حضور داشت، اینک خود در همان بخشی که ریاستش را عهده ‌دار بود، به علت ابتلا به ویروس کرونا بستری است. یزدان‌پناه که عضو شورای علمی مشورت‌ دهنده به رئیس جمهوری فرانسه است، متولد شیراز و متخصص بیماری‌ های عفونی است. روزنامۀ لیبراسیون، در یک گزارش مفصل، کار و  شخصیت‌ او را معرفی کرده است.

  

فریدون خاوند

صادرات ایران؛ از اینجا رانده و از آنجا مانده

 بازرگانی خارجی غیرنفتی ایران که قربانی ضعف ساختارها و مدیریت اقتصادی و نیز دشواری‌ های مالی و بانکی ناشی از تحریم‌ های آمریکا بود، بعد از شیوع بیماری کرونا و پیامدهای آن با آسیب ‌های تازه‌ای روبه‌ رو شده است.

  

ابوالفضل محققی

زن و مرد نقاشی شده بر روی روغن دان چگونه به رقص در آمدند؟

 با چرخ دستی کوچکی وارد مغازه می ‌شود. یکی از همان مغازه‌ های دست دوم فروشی که صلیب سرخ در بسیاری از شهر‌های اروپائی جهت کمک به کشور‌های فقیر برپا کرده است. به آرامی دو بسته از داخل چرخ دستی‌اش بیرون می‌آورد. از فروشنده می ‌پرسد: "من این وسایل را تحویل چه کسی بدهم؟ " فروشنده یک پسر جوان ایرانی است که در حال حاضر برای صلیب سرخ کار می ‌کند. می گوید...

  

 تازه‌ترین جزئیات عفو بین‌الملل از کشته‌شدگان اعتراضاات آبان ماه

عفو بین‌الملل اطلاعات گروهی از کشته‌شدگان در اعتراضات آبان را منتشر کرد

 با گذشت شش ماه از برخورد خشونت بار با اعتراضات آبان ماه در ایران در پی گران شدن قیمت بنزین، سازمان عفو بین الملل در گزارشی به شرح اطلاعات قربانیان از جمله نحوه کشته شدن آن ها پرداخته است. عفو بین الملل می گوید دست کم ۳۰۴ نفر در جریان آن اعتراضات در ۳۷ شهر و هشت استان این کشور کشته شدند و می افزاید "بر این باور است که تعداد واقعی جان باختگان احتمالا بسیار بیشتر از ۳۰۴ نفر بوده است."

  

انتشار اسناد وزارت امنیت آلمان شرقی در مورد فعالیت‌های کمونیستی در ایران

 اندیشکده وودرو ویلسون ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است.

  

جمشید فاروقی

بازار بورس تهران استراحت می‌کند یا ملتهب است؟

 بازار بورس تهران شاهد ریزش شدید شده است. هیجان خرید هفته ‌های گذشته جای خود را به هیجان فروش داده است. صف‌ های طولانی فروشندگان سهام تصویر دیگری از بازار بورس نشان می ‌دهد. آیا حباب شاخص بازار سهام تهران در حال ترکیدن است؟

  

رضا حقیقت‌نژاد

خامنه‌ای دنبال کدام «دولت حزب‌اللهی» است؟

 لقب «حزب ‌اللهی» در سه دهه گذشته،‌ یک کلید واژه مهم در ادبیات رهبر جمهوری اسلامی بوده است. او به طور عمده این لقب را برای توصیف، برجسته‌ سازی و جذب نیروهای وفادار به خویش در اقشار مختلف جامعه به کار می‌برد و در دهه اخیر بیشتر از عبارت «جوان مومن» و «جوان مومن انقلابی» استفاده می ‌کند.

  

فرهاد بهرامی

پرواز ناتمام تهران-یاسوج؛ این بار خلبان مقصر نیست

 

 در بسیاری از سقوط‌ ها در ایران خلبان مقصر اعلام می ‌شود اما حالا مشخص شده است در سقوط پرواز ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۶ شرکت آسمان از تهران به یاسوج، خلبان مقصر نبوده است.

در سال‌های گذشته علت اصلی سقوط با وجود شرایط فرودگاهی نامناسب، هواپیماهای فرسوده و مدیریت غلط، به عهده خلبانی گذاشته می‌شد که معمولا در سانحه کشته شده بود.

  

الهه امیرانتظام

دلنوشته اى به بهانه فرا رسیدن ٢٩ اردیبهشت ماه

برابر با سالروز ولادت دکتر محمـد مصدق

 یکصد و سى و هشت سال قبل در چنین روزى، در بیست ونهمین روز از دومین ماه بهار سال ۱۲۶۱ نوزادى در ایران زمین چشم به جهان گشود که بعدها به برجسته ترین چهره سیاسى تاریخ معاصر ایران تبدیل شد.

  

فریدون خاوند

شبح کرونا بر فراز «جهانی‌شدن» اقتصاد؟

 اپیدمی (بیماری واگیر دار) و شکل گسترده آن موسوم به پاندمی (بیماری عالم گیر) عمری به قدمت تاریخ تمدن انسانی دارند و مرگبارترین آنها با پیآمد‌های جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و حتی ژئوپولیتیک همراه بوده‌اند. طاعون سیاه آتن در قرن پنجم پیش از میلاد جان یک چهارم از جمعیت این دولت-شهر را گرفت و به روایت شماری از تاریخ نگاران، در زوال درخشان ترین تمدن آنروز جهان موثر افتاد. 

  

زندگی نامه دکتر ﻣﺣﻣـﺩ امین ریاحی

وزیر آموزش و پرورش دولت دکتر شاپور بختیار

ادیب، تاریخ‌نگار، و شخصیت فرهنگی معاصر ایرانی، صاحب آثار پژوهشی در زمینهٔ فرهنگ ایرانی، ادبیات فارسی، فردوسی و شاهنامه، حافظ، و تاریخ ایران است.

 ﻣﺣﻣـﺩامین ریاحی در یازدهم خرداد ۱۳۰۲ در خوی در یکی از خاندان‌های قدیمی این شهر متولد شد. دوره‌های تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در خوی گذراند. پس از آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال آذربایجان توسط نیروهای خارجی، در سال ۱۳۲۱ برای ادامه تحصیل به تهران رفت و دوره دانشسرای مقدماتی را گذراند. سپس به ادامهٔ تحصیل در دانشسرای عالی و دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران پرداخت. 

 

ﻣﺣﻣـﺩ بلوری روزنامه نگار پیشکسوت در کتاب جدیدش از اعدام هویدا نوشت

جدیدترین روایت از اعدام [قتل] هویدا در کتاب ﻣﺣﻣـﺩ بلوری

عکس جنازه بدون اثر گلوله

 به گزارش رکنا، ﻣﺣﻣـﺩ بلوری این روایت را در خاطراتش (ﻣﺣﻣـﺩ بلوری؛ خاطرات شش دهه روزنامه‌ نگاری) که اواخر سال گذشته از سوی نشر نی منتشر شد، از زبان مبشری این‌ طور نقل کرده است: «هویدا از زندان نامه ‌ای برایم فرستاد. نوشته بود من درباره گذشته و ارتباط بعضی از چهره‌ ها با رژیم شاهنشاهی حرف‌ هایی دارم که حاضرم در یک دادگاه علنی فاش کنم.

  

عرفان کسرایی

سالگرد پایان فاشیسم؛

ساعت صفر ایران کی و چگونه خواهد بود؟

 مقصود از ساعت صفر این است که هیچ میراثی از آن دوران وحشت به دوره جدید منتقل نشود و این میراث معیوب یک بار برای همیشه نابود شود. از ساعت صفر و از قوانین دنیای مدرن چه درس هایی می توان آموخت؟

  

ﻣﺣﻣـﺩعلی فروغی

ایران را چرا باید دوست داشت

 آخرین عقیده‌ ای که می‌ خواهم اظهار کنم این است که چون وطن ‌پرستی و ملت دوستی البته لوازمی دارد که هر کس باید به قدر و قوه به آن قیام نماید در نظر من نخستین لوازم آن این است که شخص در ادای آن وظایف انسانیت که موجب عزت و حرمت ملتش می ‌شود کوتاهی ننماید، و اگر استعدادش در انجام این وظیفه سرشار نباشد لااقل در تجلیل و تکریم کسانی که استعداد را داشته و بکار انداخته‌ اند بکوشد.

  

ابوالفضل محققی

«همدردی یک ایرانی در قبال جنایتی که ملتش در برابر آن سکوت کرده است.»

 بعنوان یک انسان ایرانی، بعنوان کسی که سالهاست تلاش می کنم ترسیم گرسیمای زیبائی از سرزمینم ایران و چهره ای انسانی از مردمان کشورم باشم، امروز روی سخنم نه با حکومت معلوم الحال جمهوری اسلامی، نه با مسئولان غیرپاسخگو، جنایتکار، دروغ گوی آن بلکه با مردمی است که چشم بر واقعیتی تلخ و حادثه ای جان گداز می بندد و بی آنکه وجودشان از جنایت هولناکی که در این سرزمین در حق پناهندگان افغان، این نزدیک ترین افراد از نظر هم زبانی، فرهنگ، تاریخ که از نظر تاریخی در زمانی نه چندان دور در سرزمین مشترک بودیم، رگ و پی مشترک با هم داریم، بلرزه در آید.

 

حسین باستانی

پرونده‌های رازآلود آتش خودی در ایران

 کشته شدن ۱۹ نفر از خدمه ناوچه کنارک بر اثر اصابت موشک، یک بار دیگر موضوع "جان ‌باختگان آتش خودی" در ایران را در کانون توجهات عمومی قرار داده است.

توجه به این پدیده، به ویژه از آنجا افزایش یافته که حادثه اخیر، چهار ماه پس از کشته شدن ۱۷۶ نفر بر اثر اصابت موشک به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی به وقوع پیوسته. واقعه ‌ای که مقام ‌های ایران در ابتدا، وعده رسیدگی و مجازات عاملانش را دادند، اما درعمل، کوچکترین نشانه ‌ای از احتمال مجازات مقام‌ های مسئول آن وجود نداشته و برای مدت‌ ها، در مقابل تحویل جعبه سیاه هواپیما هم مقاومت شده است.

 

نرگس ﻣﺣﻣـﺩی:

در هیچ دادگاه نمایشی و فرمایشی شرکت نمی‌کنم

 نرگس ﻣﺣﻣـﺩی اتهامات خود را "بی ‌اساس و کذب" دانسته و اعلام کرده است که در هیچ دادگاهی جهت دفاع حاضر نخواهد شد. او روند دادرسی را "نقض صریح قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین نقض حقوق انسانی خود دانسته" است.

 

مهرداد خدیر

سلام سالومه! واقعاً خجالت نکشیدی؟

 توییت «سالومۀ سید‌نیا» مجری شبکۀ «من و تو» را که دیدم، تردید داشتم دربارۀ آن بنویسم یا نه.

اگر از کنار آن بگذریم با این همه وقاحت چه کنیم که یک فعال رسانه ‌ای توییت بگذارد:  «به نظر شما کی از همه خائن ‌تر بوده: مصدق، ﻣﺣﻣـﺩ خاتمی، ظریف، کلاً مثلاً روشنفکرها» و اگر واکنش نشان دهیم این تصور درگیرد که قصد داریم ادبیات برخی رسانه‌ های خاص داخلی را دربارۀ این شبکه تکرار کنیم هر چند که با این توییت احساس می ‌کنم پر هم بیراه نمی‌گویند.

 

علی شاکری زند

من به چنین جمهوری رأی نخواهم داد،

 زیرا آنرا منافی پیشرفت جامعه،

 سربلندی کشور، شکوفایی اقتصاد

 و اجرای واقعی حقوق بشر می بینم.

شاپور بختیار، فروردینماه ۱۳۵۸

پیام به ملت ایران از مخفیگاه خود در تهران  

 او به ما گفت:

ایران هرگز نخواهد مرد!

 شاپور بختیار هنگامی که موجودیت ملت و میهن باستانی ما را در خطر نابودی دید، درست به دلیل این خطر و در برابر این خطر بود که به ما گفت:  ایران هرگز نخواهد مرد!

چه بسا که این شعار، شعاری که امروز همه ی کسانی که چوب آسیب های جمهوری اسلامی بر خود و میهنشان را خورده اند آن را می شناسند و در نوشته ها و کوشش های خود بر قلم و زبان می آورند، در نظر بسیاری از هموطنان...

 

سازمان حقوق بشر ایران:

احتمال شکنجه دو دانشجوی نخبه ایرانی

 سازمان حقوق بشر ایران، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹: سخن ‌گوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه ‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، علی یونسی و امیرحسین مرادی را که روز ۲۲ فروردین بازداشت شدند، به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و نگه ‌داری «اقلام انفجاری» متهم کرد. این اتهام می ‌تواند برای این دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف مجازات سنگینی در پی داشته باشد.

 

از حبیب حسینی‌فرد

پوتین معتقد است اسد دیگر توان حکومت بر سوریه را ندارد؟

آیا روسیه پروژه حذف بشار اسد را، بدون نقش ایران، کلید زده است؟

 ماجرا با مقاله انتقادی بی ‌سابقه الکساندر آکسِنِنوک، دیپلمات ارشد وزارت خارجه روسیه که سال ‌ها در سوریه خدمت کرده، شروع شد که بیست روز پیش نه در نشریه‌ های منتقدی چون کومرسانت بلکه در وب‌ سایت «شورای روابط بین‌المللی روسیه» منتشر شد. یعنی مؤسسه‌ ای که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم عضو ارشد مدیریت آن است.

 

یوحنا نجدی

تحلیل محتوای یک سال «بیانات» علی خامنه‌ای؛ «همهٔ نفرت‌های آقا»

 یادداشتی از یوحنا نجدی: «تحلیل محتوا» یکی از مهم ‌ترین روش ‌ها در بررسی متن‌ ها، اسناد و داده‌ ها در علوم انسانی است که با استفاده از آزمون‌ های آماری، محتوای پنهان در پیام‌ ها و گاه حتی جنبه‌ هایی از شخصیت فرستنده و صاحب متن را هویدا می ‌کند. این روش تحلیلی به ‌ویژه از جنگ جهانی دوم و اوج گرفتن دستگاه‌ های تبلیغاتی و دروغ ‌پراکنی و پروپاگاندا مورد توجه پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است.

 

بهنام منصوری

آیا حباب بورس و حباب نظام، با هم منفجر می‌شوند؟!

 در روزهایی که شرکت‌ های اقتصادی بزرگ جهان، بدلیل شیوع کرونا، یکی پس از دیگر ورشکست میشوند و تابلوی بورس اکثر کشورها رو به سرخی می ‌رود، صداوسیما ج. ا با افتخار از رشد بورس تهران خبر می ‌دهد!! رشد بورسی که شرکت‌ ها، کارخانه ‌ها و صنایع حاضر در آن، پیش از کرونا و در زمان تحریم ‌ها کارآیی پیشین خود را از دست داده بودند و رکود دوران کرونایی نیز، مزید علت میشد تا آنها را به ورطه ورشکستگی بکشاند.

 

اتابک فتح‌اله‌زاده

شعری از نظامی گنجوی علیه روس‌ها و چینی‌ها

 اگر ایرانیان بشنوند که نظامی گنجوی، شاعر ایرانی در قرن ششم هجری، علیه روس‌ها و چینی‌ ها شعر سروده است شاید بسیاری از آنان شگفت زده شوند و از خود بپرسند، مگر روس‌ها و چینی‌ ها چه هیزم تری به نظامی گنجوی فروختند که او چنین شعر تحقیر آمیزی علیه آنان سروده است.

 

برگردان از علی شبان

آرتور کُستلر از نگاه ِ جورج اُروِل

«بدون آموزش وُ پرورش ِ توده ها، پیشروی اجتماعی وجود ندارد؛ و بدون پیشرفتِ اجتماعی، نمیتوان به آموزشِ توده ها دل بست.» آرتور کُستلر

 کتابِ «Darkness at noon» اثرِ آرتور کُستلر«۱» در سال‌ های ۱۹۳۸-۱۹۴۰ نوشته شد و پنج سالِ بعد در فرانسه بنامِ «صفر و بی نهایت» انتشار یافت. در پشتِ جلدِ کتاب، میخوانیم: در مسکو ۱۹۳۷، در یک رژیمِ کمونیست، فرد یک صفر است و حزب، یک بی نهایت. قهرمانِ داستان- روباشوف- این را میداند، او خودش خیلی‌ ها را بی هیچ احساس بدی پاک سازی کرده بود. 

 

فریدون خاوند

جهش شاخص سهام در بورس تهران؛

آیا لشکر دیگری از مال‌باختگان در راه است؟

حال‌وهوای بورس در یک کشور، همیشه انعکاس واقعیت‌های اقتصادی آن کشور نیست.

 در نشست هیئت دولت در روز چهارشنبه دهم اردیبهشت‌ماه، حسن روحانی، جهش خیره‌ کننده شاخص کل سهام بورس تهران را نشانه استحکام نظام سیاسی ایران و اعتماد مردم به بازار پول و سرمایه کشور عنوان کرد و گفت: «بیرونی‌ها تبلیغ می ‌کنند که مردم ایران به نظام و دولت ایران اعتماد ندارند. کاملاً دروغ می‌ گویند. بورس ما شاهد دروغگویی آن‌ هاست.»

 

سعید پیوندی

قانون مخفی جمهوری اسلامی برای دروغ‌گویی و مخفی‌کاری

باور عمومی در ایران این است که حکومت دلایل شیوع کرونا در این کشور را پنهان می‌کند

 یادداشتی از سعید پیوندی: داستان ورود ویروس کرونا به ایران از همان ابتدا با پنهان‌ کاری دولت و دیگر نهاد های حکومتی و هرج و مرج مدیریتی آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. نخست وجود بیماری انکار شد و پس از آن نیز خودداری از قرنطینه قم و اماکن مذهبی این شهر و یا انتشار خبرهای نادرست پیرامون ابعاد بیماری، سبب گسترش آن به سایر مناطق نیز گردید. حتی چگونگی رسیدن ویروس به قم هم از همان زمان موضوع مناقشه بود.

 

سهراب رضایی

همه منتظر‌ هستند ببینند که «آخرش چه می‌شود»

بوی شورش می‌آید!

 «بوی شورش می ‌آید!» این گفته‌ ی یک مامور پلیس است. می‌ گوید که شم پلیسی‌ او احساس می‌ کند شورشی در راه است...

او معتقد است «اگر تا آخر اردیبهشت یا اول تابستان واکسن آمد که آمد، اگر نیاید دوباره شورش می ‌شود.» او روی کلمه شورش تاکید دارد و معتقد است درگیری از بانک‌ها و به خاطر چک‌ های برگشتی شروع می‌ شود. او ابعاد این شورش احتمالی را مشابه اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ارزیابی می‌ کند.

 

ایران وایر

گاف بزرگ؛

عددسازی وزارت بهداشت در آمارهای کرونا لو رفت

 وبسایت «۳۱» که به تحیلل، بررسی و ارایه داده های آماری در نمودارها و پلتفورم‌ های مختلف می‌ پردازد، اعلام کرده است به دلیل عددسازی در ارایه آمار مربوط به مبتلایان و قربانیان بیماری «کووید-۱۹» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، دیگر آمار رسمی را به روز نمی‌ کند.

 

حسن بهگر

زبان را هم نژادی کردید؟

 شخصی بنام حمید دادی‌زاده مطلبی مفصل نوشته با عنوان: آیا شما آذری هستید؟....

برادر من، اگر قرار باشد بچه در شکم مادر زبان مادری را فراگرفته باشد که لابد باید به سبک سید علی به محض زایش حرف بزند و شعار بدهد. اصلاً متوجهی که این حرف مسئلهُ یادگیری زبان مادری را از بن بی معنا میکند؟ زبان را میخواهی از شکم مادر ارثی کنی که بگویی هر آذربایجانی که بعد از زایش فارسی یاد گرفت، مورد ستم واقع شده؟

 

 

 حسن روحانی در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا گفت که مردم باید بانشاط با ویروس کرونا برخورد کنند و خودشان را نبازند. به گفته روحانی اگر کسی روحیه خوب داشته باشد زودتر از کرونا عبور می‌کند‌. او ویروس کرونا را با ابرقدرت‌ها مقایسه کرد و افزود: «اگر شما در برابر ابرقدرت‌ها خود را ببازید پررو می‌شوند و ول نمی‌کنند، ویروس کرونا نیز رفتار و اخلاق مشابه‌ای دارد.» این سخنان دستمایه کاریکاتور این هفته مانا نیستانی برای دویچه وله فارسی است.

  

پیام شادروان دکتر شاپور بختیار

به مناسبت اول ماه می

روز جهانی کارگر

 از سال ۱۸۸۶ که کارگران در شیکاگو برای گرفتن حقوق صنفی خویش به پا خاستند تا توانستند گامی در جهت بهبود شرایط کار و میزان مزد و روابط خود با کارفرما بردارند تا به امروز همه ساله روز اول ماه مه به یادبود آن حرکت گروهی و حق طلبانه به نام روز کارگر در تمام جهان جشن گرفته می شود.

 

تهران – جبهه ملی ایران

به کارگران شریف ایران توجه کنید ومشکلات معیشتی آنان را جدی بگیرید

 بنا بر اخبار و اطلاعات منتشر شده و آنچه که به وضوح مشهود است، شرایط کنونی جامعه در تمامی حوزه ‌ها در سطح «شرایط بحران» طبقه ‌بندی می‌ شود. اقشار مختلف مردم و به ویژه کارگران، همزمان با بحران‌ فراگیری بیماری ویروسی کووید ۱۹  فشار سنگین و شدید اقتصادی را تحمل می ‌کنند اما سیاست کارگشا و موثری برای حل بنیادین این مشکلات از سوی زمامداران به چشم نمی ‌خورد. 

 

تهران – جبهه ملی ایران

معلمان زندانی را آزاد کنید

 دوازدهم اردیبهشت ماه روز تکریم جایگاه رفیع معلم در حالی فرا می رسد، که کشور گرفتار مصائب و بحران های گوناگون است. و نیز شماری از اعضای شریف و فرهیخته ی کانون صنفی معلمان ایران، که برای احیای حقوق حقه ی معلمان کشورشان به گونه ای مدنی اعتراض کرده بودند، یا در زندان به سر می برند یا محکومیت های قضایی آنان را از حقوق اجتماعیشان محروم ساخته است. 

 

بنیاد عبدالرحمن برومند برای حقوق بشر در ایران

«به ما می گویند دست‌هایمان را مرتب بشوییم، اما با چی؟»

 در اواسط فروردین ماه ۱۳۹۹، اعتراضات زندانیان و تلاش آنها برای فرار از چند زندان در ایران، توجه افکار عمومی را به هراس این افراد از ویروس کووید ۱۹ که در کشور بیداد می‌ کند، جلب نمود. ترس و اضطراب زندانیان قابل درک است، زیرا حتی تحت بهترین شرایط، باز هم در مقایسه با کل جامعه، زندانیان در مقابل بیماری های مسری آسیب پذیرترند. 

 

ابوالفضل محققی

آدرس دشمنان در جوابیه آقای سروش

 به مقاله اخیر آقای سروش در رابطه با "کشندگان کمان ملامت می‌نگرم" به مضمون نهفته در این غزل حافظ، که شرح دردمندی وخون دل خوردن حافظ است، به خاطر گشودن کار خود از ابروی جانان و نهایت توبه اوست و ایستادن بر در پیر مغان که از این گشادن کار ملول گردیده است.

 

جمشید اسدی

شستا در بورس؛ نشانه‌های فروپاشی اقتصادی و خیزش اجتماعی

 دولت روحانی هشت میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را در روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹، به بورس اوراق بهادار تهران برد. شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی و این سازمان هم وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سازمان تامین اجتماعی بیمه ‌گر عمومی دولت است، یعنی کارکنان دولتی و در صورت تمایل، مشاغل آزاد را بیمه می‌کند و هنگام بازنشستگی، بیماری، از‌کار‌افتادگی، ازدواج و مرگ به آن‌ها یا بازماندگانشان مستمری می‌دهد.

 

فرامرز داور

استفاده از پامنبری‌های خامنه‌ای به‌عنوان سپر انسانی برای جلوگیری از حمله امریکا

 سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده نیروی هوای فضای سپاه اظهارات تازه‌ ای درباره روزی که سپاه با دو موشک هواپیمای اوکراینی را بر فراز تهران سرنگون کرد، داشته و جزییات مهمی گفته است. در آن واقعه ۱۷۶ مسافر و خدمه هواپیمای مسافربری کشته شدند. درحالی‌که مقام‌های نظامی در انتظار حمله موشکی احتمالی از سوی ایالات‌متحده بودند و ساعاتی قبل پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق را هدف موشک قرار داده بودند، آسمان ایران به روی هواپیماهای مسافری و غیرنظامی باز بود.

 

فرید انصاری دزفولی

افراد دارای معلولیت در چنگال دو ویروس (۲)

 «توی اوج مثبت اندیشی، کرونام مثبت شد. شما را به خدا توصیه‌ ها را جدی بگیرید. اینجا توی بیمارستان همه چیز خوب نیست. حتی امکانات کمکی برای معلولان ندارند. سرویس بهداشتی مناسب هم نیست. ایکاش حرف‌ هایم به جایی برسد. حالا اگر کسی پول ندارد بیمارستان خصوصی و با امکانات عالی برود تکلیفش چیست؟»

 

ابوالفضل محققی

"افسوس هدر دادیم آن ذات گرامی را"

 

 در آستانه بهار زمانی که ایران، این سرزمین زیبا غرق در شکوفه گردیده، نوای نوروزی با لطافت هوا در هم می ‌آمیخته و طبیعت در اعتدال کامل و اوج زیبائی سر از خواب زمستانی برداشته و زندگی آغاز کرده است. در گوشه‌ ای از این سرزمین، در استان ایلام دخترکی خردسال خود را در اطاقی مخروبه حلق آویز می‌ کند. قبل ازمرگ تمام لباس‌ های مندرس خود را به آتش می ‌کشد و با آرزوی یک لباس تازه که هرگز داشتن آن برایش میسر نگشت چشم از جهان می ‌بندد.

 

برادر دانشجوی نخبه صنعتی شریف:

ماموران سپاه هنگام بازداشت پیشانی علی را شکافتند

 هم ‌زمان با گذشت ۱۲ روز از بازداشت و ادامه بی‌ خبری از وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی المپیادی و نخبه دانشگاه صنعتی شریف، برادر یونسی جزییاتی از ضرب و شتم او هنگام دستگیری را در توییترش منتشر کرد.

 

فرامرز داور

جمهوری اسلامی ایران حکومتی که عادی نیست

چرا جمهوری اسلامی به خراب ‌کاری در خارج از ایران متهم می‌ شود؟

 چرا جمهوری اسلامی ایران از روزهای اول تاسیس تا به امروز، به ‌طور مداوم از سوی کشورهای دیگر به دخالت در امور داخلی دیگران متهم می ‌شود؟ چرا ایران در دوره «محمـدرضا پهلوی» چنین وضعیتی نداشت؟ آیا شاه این بلندپروازی را نداشت که ایران قدرت اول منطقه باشد؟ چرا دولت «دونالد ترامپ» می ‌گوید جمهوری اسلامی یک نظام عادی نیست؟ همسایگان و کشورهای دیگر چه نگاهی به نظام حاکم بر ایران دارند و چرا؟ نیروی «قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های نیابتی در کشورهای همسایه از دیدگاه حقوقی چه وضعیتی دارند؟

 

عرفان کسرایی

کرونایاب سپاه؛

چرا حکومت ایران از علم سردرنمی‌آورد؟

 درباره رونمایی از دستگاه ویروس ‌یاب «مستعان ۱۱۰»، اختراع مورد ادعای سپاه پاسداران، طی همین چند روز گذشته بسیار گفته‌ اند و بسیار نوشته ‌اند. دستگاهی از سرهم‌ بندی آنتن رادیویی و دیش کوچک که به ادعای حکومت ایران، تا شعاع ۱۰۰ متری و در مدت ۵ ثانیه قادر به شناسایی و کشف ویروس کروناست.

 

ع. اروند

اجنه ی دوران جاهلیت

در دهان و ذهن خامنه ای

جهش هزاروچهارصدساله از دالان زمان

 در هفته های گذشته نقش اجنه و شیاطین که ما در کودکی از آنها می گفتیم بسیار مهم و سیاسی شده است. بدین علت که مقتدرترین مرد ایران آنها را در شیوع بیماری ویروس کرونا در کشور دخیل دانسته است.

 

اطلاعیه  مطبوعاتی

گروه پزشکان و کادر پزشکی ایرانیان مدافع حقوق بشر

و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران- اتریش

سوء استفاده از ویروس برای فشار بیشتر روی زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی ایران

 زندان های پر ازدحام از یکسو و عدم توجه مسئولین به استاندارد های بین المللی در امر بهداشت زمینۀ مناسبی برای رشد و انتشار بیماری های عفونی به ویژه ویروس کوید-۱۹ را فراهم ساخته اند.

 

سازمان حقوق بشر ایران:

اعدام یک کودک-مجرم،

حکم شایان سعیدپور اجرا شد

 

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹: حکم شایان سعیدپور، کودک-مجرمی که به اتهام «قتل عمد» در طی یک نزاع به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی سقز به اجرا درآمد. طبق کنوانسیون‌ های بین المللی که ایران هم آنها را امضا کرده، اعدام افرادی که پیش از رسیدن به سن قانونی مرتکب جرم می‌ شوند، شدیدا ممنوع است.

 

گزارش سالانه مجازات اعدام در ایران - ۲۰۱۹

دست‌کم ۲۸۰ نفر در سال ۲۰۱۹ اعدام شدند. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۸، هفت نفر افزایش داشته است

 دوازدهمین گزارش سالانه اعدام در ایران که توسط سازمان حقوق بشر ایران (IHR) و سازمان  «با هم علیه مجازات اعدام» (ECPM) تهیه شده، به ارزیابی و تجزیه و تحلیل روند مجازات اعدام در سال ۲۰۱۹ در جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

 

کرونا در ایران:

جمعی از پزشکان در نامه ‌ای به وزیر بهداشت خواستار شفافیت

و پاسخگویی به مردم شده ‌اند

 جمعی از پزشکان ایرانی در نامه ‌ای سرگشاده خطاب به وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت پیش ‌آمده ناشی از همه‌ گیری کووید ۱۹ در کشور، خواستار پافشاری وزارت بهداشت بر «نظرات کارشناسی و عقلانی در برابر دیدگاه‌ های ایدئولوژیک»، مبارزه با «خرافه پروری و ترویج انگاره ‌های نادرست» و «شفافیت و پاسخگویی» مجموعه وزارتخانه و ستاد ملی مبارزه شدند.

 

شهریار

چشم روزگار

 جای آن دارد که ریزد خون ز چشم روزگار

در عزای کشور دارا و خاک مازیار

میهن برزین و خاک برمک و ملک قباد

کشور آذرگشسب و سرزمین شهریار

 

حسن بهگر

تو پسر اون یکی هستی

 آقای فرخ نگهدار در یک یادداشت فیس بوکی از حزب چپ ایران (فداییان خلق ) بعنوان «میراث دار و حامی سنت ملی و مصدقی» نام برده است که هم جای تأمل دارد و هم خنده. در اینکه بخشی از فعالان چریک های فدایی خلق از جمله بیژن جزنی، سابقه ی فعالیت در جبهه ملی (دوم) را داشتند و بعد به گروهی پیوستند که نام چریک های فدایی خلق گرفت، جای شک نیست. اما ادعای اینکه گروه اخیر میراث دار و حامی سنت ملی و مصدقی بوده باشد مضحک است.

 

مرتضی نگاهی

دلتنگی های نویسنده خیابان لمبارد سانفرانسیسکو

من و تارم

 کسی رفته بود دکان آلات موسیقی و به هر سازی اشاره می‌ کرد قیمت ‌اش را می‌پرسید:

  ـ این تار قیمت ‌اش چنده؟ جواب می‌ شنید: «این تار نیست. گیتار است.» چرخی می ‌زد و می ‌پرسید: این تار قیمت‌ اش چنده؟ می ‌شنید: «تار نیست، کمانچه است.» همین طوری تمام مغازه را گشت می‌ زد و قیمت «تار»‌ها می‌ پرسید. اما تار مورد نظر او ویلن بود، کمانچه بود، سنتور بود، عود بود و... فروشنده حوصله ‌اش سر رفت: «این‌ها تار نیستند!» مشتری جواب داد: «ببخشید. چشمان من تار می ‌بینند!»

 

کامیار بهرنگ گیاهچی

قرض روی قرض بسیار است

دولت بدهکار هر لحظه به ورشکستگی نزدیک تر می شود

 در روزهایی که کرونا اقتصاد جهان را به شکل‌ های گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است، برخی کشورها به روش سنتی و مطمئنی از مردم خود کمک می گیرند. این روش چیزی جز اوراق قرضه دولتی نیست. البته در این مسیر و با توجه به اقتصاد به ‌هم ‌پیوسته جهانی، ابعاد خرید این اوراق گاه از مرزهای جغرافیایی فراتر می ‌رود و مشتریان خارجی نیز جویای دریافت سود از شتاب گردش اقتصادی کشورهای دیگر می ‌شوند.

 

مجتبی دهقانی

نمازی‌ها؛ جعبه سیاه آتش سوزی سینما رکس آبادان و کرسنت

سیامک و باقر نمازی در پنجمین سال بازداشت همچنان اسرار معاملات نفتی و آتش‌سوزی را در سینه نگاه داشته‌اند

 درست یک ‌ماه پیش از آنکه مذاکرات فشرده مقام‌ های ایرانی و ۱+۵ در روز ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ به توافق هسته ‌ای برجام منجر شود، خبرگزاری‌ های وابسته به سپاه، انتشار چند گزارش علیه سیامک نمازی تاجر ایرانی-آمریکایی را آغاز کردند و او را «مرد پشت پرده دلالی رابطه تهران و واشنگتن» لقب دادند.

 

علی شاکری زند

 

به مناسبت چهل ویکمین سال جمهوری اسلامی

برگ هایی از زندگی سیاسی شاپور بختیار*

 

۳۹ـ تدارکات و ترتیبات سالیوان برای

ایجاد پیوند میان ارتش و نمایندگان خمینی

دو ـ آشنایی بیشتر با سالیوان

 مقایسه ی خاطراتی که پیش از این از سالیوان نقل شد با اسناد آمریکایی آزادشده ی نقل شده در بی بی سی و نیز برخی از اطلاعات دیگری که او در باره ی خود در کتابش می دهد برای درک ارزش داوری های او در أمور حیاتی ایران در زمان سفارتش در ایران بسیار آموزنده است.

 

هادی خرسندی

مثنوی کارتن خواب و گورخواب

در شبی کرونائی

 در کرونائی شبی، پر اضطراب     گفت کارتنخواب با یک گورخواب:

امشبی لطفا بده بر من پناه     چونکه ترسم از بسیج و از سپاه

گر بپرسندم که بیرونی چرا     باشدم با این جماعت ماجرا

 

مراد ویسی

نیروی قدس پس از قاسم سلیمانی

 سرتیپ اسماعیل قاآنی برای نخستین بار در مقام فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق رفته و در فرودگاه بغداد تحت تدابیر شدید امنیتی اما به طور غیر علنی از او استقبال شده است. برخی منابع می ‌گویند او با سه خودرو فرودگاه را ترک کرده، اما اینکه در کجا اقامت کرده و با چه کسانی ملاقات کرده و چه زمانی عراق را ترک کرده، نامعلوم است.

 

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

زندانی سیاسی آزاد باید گردد

 همه گیری ویروسی هراسناکی که سراسر جهان را درهم نوردیده و جامعه بشری را به شکلی بی سابقه درگیر کرده، میهن ما را نیز مانند سایر کشورها مورد تاخت وتاز قرار داده است. اما گستردگی تاختن بی امان آن به ایران به یقین نباید در حد و اندازه ای که اکنون با آن مواجهیم می بود. اگر ده ها پرواز هواپیماهای ماهان پس از پیدایش اپیدمی در چین، به آن کشور صورت نمی گرفت.

 

سازمان حقوق بشر ایران:

قتل یک کودک-مجرم به دست ماموران زندان:

دانیال زین‌العابدینی پیش از اعدام، کشته شد

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۹: دانیال زین العابدینی، کودک-مجرم محکوم به اعدام زندان مهاباد، با ضرب و جرح ماموران به قتل رسید. 

 

روایتی تلخ از حضور در بیمارستان بقیه الـله تهران

کیت ‌های تست ویروس کرونا در راه آمریکا؛ مردم در راه بیمارستان‌ های خصوصی!

 

 یکی از بیماران مشکوک به ویروس کرونا تجربه خود را از حضور در یکی از بیمارستان‌ های معین مخصوص بیماران کرونایی در تهران برای رویداد ۲۴ شرح داده و می‌ گوید زمانی که برای ویزیت و تست ویروس کرونا به بیمارستان بقیه الـله متعلق به «نیروهای مسلح» مراجعه کرده، بیماران را به خاطر کمبود کیت تست ویروس کرونا به مرکز درمانی دیگری ارجاع دادند! این در حالی است که در روزهای گذشته بیمارستان بقیه الـله پیشقدم شده بود که محموله‌ های بهداشتی را به دست مردم مستضعف آمریکا برساند.

 

حسین باستانی

روایتی از ماجرای مک فارلین که محسن کنگرلو خواست بعد از مرگش منتشر شود

 او در مصاحبه خود، از جمله این روایت اکبر هاشمی رفسنجانی و برخی فرماندهان نظامی را که آمریکایی ها در جریان معامله دو کشور موشک های معیوب به تهران فرستاده بودند، "نادرست" دانسته است. آقای کنگرلو همچنین با تاکید بر اطلاع آیت الله خمینی، سپاه پاسداران و سران سه قوه از معامله محرمانه با آمریکایی ها، سپاه را طرف اصلی این معامله دانسته و از سوی دیگر، حسن روحانی را متهم کرده که با جلوگیری از پرداخت بخشی از پول تسلیحات آمریکایی در سال ۱۳۶۵، باعث به هم خوردن روابط طرفین شده است.

 

ناصر اعتمادی

گزارش لوموند

دربارۀ راهبرد حکومت ایران برای پنهان کردن عمق و دامنۀ بحران کرونا

 لوموند روزنامۀ عصر پاریس، در شمارۀ امروز خود، سی و یکم مارس، گزارش ویژه ای را به "شبکۀ یک خبر" سیمای جمهوری اسلامی در مواجهه با ویروس کرونا اختصاص داده و نوشته است که در این خصوص مهمترین دستگاه تبلیغات حکومت اسلامی ایران دو هدف همزمان را دنبال می کند:

 

امير بيگلرى

ایرادهای همه‌پرسی فروردین ۱۳۵۸

 همان ‌طور که می ‌دانیم، طی روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸، یعنی کم‌ تر از دو ماه پس از انقلاب بهمن، ایرانیان به پای صندوق‌ های رأی فرا خوانده شده بودند تا در همه ‌پرسیِ نوعِ نظامِ آینده شرکت نمایند. نتیجهٔ آرا در ۱۲ فروردین اعلام شد.

 

همایون مهمنش

در ضرورت ارتش و پلیس ملی

برای حفظ و پایدار نمودن دموکراسی آینده ایران

 نزدیک به دودهه پس از پیروزی انقلاب مشروطه، رضاشاه قدرت حکومتی را در دست خود متمرکز و انحصاری نمود. او که طبق قانون اساسی مشروطه باید مقامی غیر مسئول می بود فرمانده هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و قوای مسلح کشور شد. با ورود نیروهای متفقین به کشور صفوف ارتش از هم پاشید، و با پایان حکومت او و تبعیدش به ژوهانسبورگ، ارتش که قائم به فرد و متکی به او بود در مدت زمان کوتاهی فروریخت. 

 

مراد ویسی

پرده‌برداری از ۱۰ قرارگاه منطقه‌ای نیروی زمینی سپاه

 پنجشنبه هفتم فروردین برای نخستین بار به طور رسمی وجود قرارگاه‌ های ده‌ گانه نیروی زمینی سپاه با ذکر اسامی آنها در کنار یکدیگر در خبرگزاری ‌های داخل کشور اعلام شد. ۱۰ قرارگاهی که در کنار قرارگاه ثاراللـه شبکه ‌ای سراسری را برای فرماندهی و هدایت فعالیت‌ های سپاه تشکیل می ‌دهند.

 

تخمین تکان دهنده میزان جان‌باختگان کرونا در ایران توسط دو پژوهشگر،

با استفاده از مدل‌سازی

مبتلایان به کرونا در ایران تا اول‌ فروردین۹۰۰ هزار نفر، جان‌باختگان ۱۵هزار نفر

 این پژوهشگران با اشاره به اینکه «این مطالعه به توسعه و تخمین مدلی دینامیکی از گسترش بیماری و تطبیق آن با داده‌ های رسمی و غیررسمی از میزان بیماری و مرگ و میر می ‌پردازد»، اشاره کردند که «تفاوت این مدل با مدل‌ های رایج در این است که متغیرهای درصد تست و سطح تعاملات اجتماعی، درون ‌زا بوده و از گسترش بیماری بازخورد می ‌گیرند.»

 

اعلامیه سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا

جان زندانیان سیاسی در خطر است

زندانیان سیاسی را  بدون قید و شرط آزاد کنید

 در آغاز سال جدید  با شیوع ویروس کرونا خطر بزرگی جان زندانیان سیاسی را تهدید می‌ کند. به همین خاطر است که نسرین ستوده و عده زیادی از زندانیان اعتصاب غذا کرده ‌اند. زندانیان به شرایط خشونت ‌آمیز و غیرانسانی در زندان ‌ها معترض هستند

 

محسن رنانی

دیکتاتورها اعتياد به دشمن تراشی دارند

 این نوروز توفیق یافتم تا خواندن کتاب "نقد و تحلیل جباریت" نوشته مانس اشپربر را تمام کنم، این روانشناس آلمانی این کتاب را پیش از آنکه هیتلر جهان را به کام جنگ جهانی دوم بکشاند، نگاشته و حتی در کتاب خود از روی تحلیل روانی رفتار دیکتاتورها، پیش‌بینی کرده است که کسی مثل هیتلر سرانجام خودکشی خواهد کرد!

 

حسن بهگر

در مقابل آتش تبلیغات جا خالی نکنیم

 ملت ما به سبب اختناق و استبداد مذهبی که اجازه گردش اطلاعات را نمی دهد، در چنگال تبلیغات سیاسی کشورهای بیگانه ای گرفتار است که هر کدام سود خود را می جویند. بیگانگان در این راه سرمایه گذاری های کلانی کرده اند تا به شستشوی مغزی مردم بپردازند. از بهترین وسایل مدرن و مشاوره روانشناسان اجتماعی و تبلیغاتی برخوردارند. از جانب دیگر، دروغگویی و جنایات بیشمار رژیم، مردم راعاصی کرده و به جایی رسانده که به هیچ سخن و ادعای این حکومت باور ندارند و حاضرند هر یاوه و چرندی را که از موضع مخالفت گفته میشود، باور کنند. این وضعیت، تشخیص مطلب درست از نادرست را بسیار مشکل کرده است. 

 

شاهد علوی

نامه سازمان پدافند غیرعامل برای پنهان کردن شیوع کرونا در ایران تا بعد از انتخابات

 مقامات جمهوری اسلامی می ‌گویند روز ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ وجود ویروس «کرونا» در ایران را کشف و همان روز هم در مورد آن اطلاع ‌رسانی و اقدامات لازم برای کنترل ویروس را شروع کرده ‌اند. پیش ‌تر، «ایران ‌وایر» در گزارشی تحقیقی نشان داده بود که برخلاف ادعای مقامات ایرانی، آن‌ ها پیش از ۳۰ بهمن از وجود ویروس کرونا در ایران مطلع بوده‌ اند.

 

محمـد رضا روحانى

نامه آقا رضای وکیل به آسیدعلی امام

 خدمت مقام مقدس و محترم ولى مطلقه فقيه، مرجع اعدل واعلم شيعيان و رهبر مسلمانان جهان حضرت ايت الله العظمى سيد على خامنه اى حسينى

آن مقام معظم با خبرند كه روز ٢٩ اسفند جمعى از دانشگاهيان و فعالان سياسى داخل و خارج از ايران در نامه اى تحت عنوان "درخواست كمك از  آمریکا براى همراهى با مردم ايران در مبارزه با كرونا"١ را امضاء و براى آقاى ترامپ رئيس جمهورى  آمریکا فرستاده اند. 

 

رضا فرمند

شما در ایران، تمام شده‌اید

 چه تلخ!

چه دردناک!

قلتشن‌ دُرشت‌گویی را برمی‌گمارند

تا زیبایی طبیعی و هوش‌ربای زنان را

که راه‌های آینده را به خویش می‌کشد

در کوچه ها و خیابانها غلط گیری کند

 

احسان منوچهری - رادیو بین المللی فرانسه

روزنامۀ فرانسوی:

شمار افراد ابتلا یافته به کرونا در ایران شاید از چین نیز بیشتر باشد

چرا آمارهای ایران نادرست و سیاست‌ های این کشور ناکارآمد تلقی می‌ شود؟

 ایران در نیمروز جمعه اول فروردین ماه اعلام کرد که در شبانه روز پیش از آن ١۴٩ نفر براثر بیماری «کوید ١٩» جان خود را از دست داده ‌اند. این چنین شمار درگذشتگان در یک روز که در آغاز هفته ١١٣ نفر بود در پایان آن به ١۴٩ تن رسید. هر چند آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت ایران از روند فزایندۀ ابتلا و مرگ ومیر در این زمینه حکایت دارد، موسسات و گروه ‌های تحقیقاتی، نهادهای بین ‌المللی و بسیاری رسانه ‌های جهانی در درستی این آمار تردید فراوان دارند و شمار افراد ابتلا یافته و نیز درگذشتگان بر اثر ویروس کرونا را بسیار بیش از ارقام اعلام شده می ‌دانند و یکبار دیگر پنهانکاری مقامات این کشور را عامل شیوع فزایندۀ ویروس ارزیابی می ‌کنند.

 

مهران رفیعی

شت های کج خمینی و دیوار ناراست سروش

 بنظر می رسد که عبدالکریم سروش چیزهای زیادی را به خوبی می داند و به زیبایی آن ها را شرح می دهد اما یک نکته را اصلا نمی داند، شاید هم نمی خواهد که بداند. او نمی داند که روح الله خمینی از کج ترین خشت ها برای ساختن شالوده نظام جمهوری اسلامی استفاده کرده است و به همین علت است که هر روزه شاهد فروریختن بخشی از این دیوار بدقواره و هولناک بر سر مردم ایران، کشورهای منطقه و جهان هستیم. 

 

خاطره‌ای بمناسبت سخنرانی سالانه مركز اسناد و پژوهش‌های ایرانی

درباره دكتر غلامحسین صدیقی

«آنچه اینها می‌كنند»

 «آقای مهدوی می‌ دانی اگر این آقایانی كه شما از آنها نام می‌ برید یعنی روحانیون به حكومت برسند چه خواهند كرد؟ من می ‌گویم "آنچه اعراب و مغول‌ها جدا جدا كردند، اینان یكجا خواهند كرد" و همه را حتی آقای دكتر شریعتی را كه من شخصاً بدلیل ضعف علمی توصیه كردم بجای دانشگاه تهران در دانشگاه مشهد استخدامش كنند را نیز از تیغ خواهند گذراند، اینها را من از روی تجارب تاریخی ایران و جهان می‌ گویم و حتی خواهم كوشید كه از وقوع چنین حادثه‌ ای پیشگیری شود.»

 

رضا حقیقت‌نژاد

منبع ادعای خامنه‌ای درباره کرونای مخصوص ایرانی‌ها کیست؟

 آیت ‌اللـه علی خامنه ‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سوم فروردین در سخنرانی نوروزی ‌اش دولت آمریکا را به «ساخت ویروس کرونا» متهم کرد و گفت: «گفته شده که یک بخش [ویروس کرونا] برای ایران بالخصوص تولید شده است. با استفاده از آشنایی ‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده ‌اند، این بخش را برای ایران درست کرده‌ اند».

 

سازمانهای جـبهه ملّـی ایـران در اروپا

فرخنده باد آیین نوروز

و روز ملّی شدن صنعت نفت

 نوروز، این آیین باستانی را به هموطنان عزیز شادباش می ‌گوییم. با گذشت‌ دهها قرن، و به‌ رغم فراز و فرودهای تاریخی، مصائب، بلایا و ناسازگاری ‌های  طبیعی، جشن ملّی نوروز، این کهن ترین و زیباترین آیین ایرانی، همواره پابرجا بوده است. 

 

آرش گنونی

گزارش و تحلیل

ویروس کرونا سلاح بیولوژیک هست یا نیست؟

 شیوع سریع و مرگبار ویروس کرونا در بسیاری کشورها، که نمونه کم ‌‌سابقه ‌ای از همه ‌گیری جهانی یک بیماری در تاریخ بشر را به نمایش گذاشته، بازار شایعه ‌ها و تئوری‌ های توطئه را داغ کرده است؛ شایعاتی که حتی برخی زمامداران در جهان، ازجمله رهبر جمهوری اسلامی، به ترویج آن دامن می ‌زنند.

 

حسین باستانی

انتشار روایت هاشمی رفسنجانی از پیش بینی انتخاباتی رهبر

 "شب میهمان رهبرى بودم. درباره انتخابات صحبت شد. ایشان هنوز ناطق را جلو مى‌ داند، اما فکر مى‌ کنند که به مرحله دوم مى ‌رسد... حساسیتى روى پیروزى احتمالى آقاى خاتمى نشان ندادند."

 

۲۹ اسفند ۱۳۲۹

روز بزرگ پیروزی ملی

 بعنوان ادای احترام به سالروز ملی شدن صنعت نفت (۲۹ اسفند ۱۳۲۹) قسمتی از نطق ۱۷ شهریور ۱۳۳۰ دکتر محمـد مصدق در مجلس شورای ملی را نقل می کنیم، باید متذکر شویم که این نطق در پاسخ انتقادات نمایندگان دست نشانده ارتجاع و استعمار بود که در مورد پیشنهاد «استوکس» دست به گلایه زدند و شکوه آغاز کردند  که چرا در چنین «موقعیت تنگی» مصدق از پذیرفتن پیشنهاد انگلستان سر باز زده است.

 

مسعود نقره کار

کرونا در سیاهچال‌های حکومت اسلامی

 در طول و عرض ِ تاریخ فقدان یا کمبود امکان ‌های بهداشتی و درمانی در زندان‌ ها بخشی از مجازات زندانی محسوب شده است. محروم و محدود کردن از دسترسی به غذا و آب کافی و لازم، محروم کردن از نورآفتاب و هواخوری، محروم و محدود کردن از وسائل و امکان‌ های بهداشتی، فقدان و نبودِ امکان‌ ها و تمهیدات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ ها و درمان آن ‌ها، سبکی کیفری و نوعی تنبیه زندانی بوده است.

 

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

در این  سیاه ترین برهه های تاریخ مان،

باز هم روز ملی شدن نفت و آیین نوروز را گرامی می داریم

 سر فرانسیس شپرد، سفیر انگلیس در تهران در سال ۱۳۲۹، دریافته بود، که جنبش ملی کردن صنعت نفت به رهبری دکتر محمـد مصدق و پشتیبانی فراکسیون جبهه ی ملی ایران در مجلس شورای ملی، با تطمیع مالی فروکش نخواهد کرد و به وزارت خارجه ی بریتانیا سازش را پیشنهاد داد. ولی این وزارتخانه در دهم اسفندماه ۱۳۲۹ پاسخ داد: «هیچ گونه سازشی در مورد ملی کردن نفت بدون در خطر انداختن صنایع نفت امکان پذیر نخواهد بود.»

 

اعتصاب غذا در اوین در مخالفت با آزاد نکردن زندانیان سیاسی

 

 براساس تازه ‌ترین گزارش ‌های وب‌ سایت ‌های فعال در حوزه حقوق بشر، به دنبال احتمال سرایت ویروس کرونا به زندان‌ های ایران، تعدادی از زندانیان سیاسی، فعالان مدنی و معترضان آبان ۹۸ در اعتراض به عدم موافقت مقامات قضایی با آزادی موقت و مرخصی آنها و بلاتکلیفی پرونده خود، دست به اعتصاب غذا زده ‌اند.

 

فرهاد فتحی

آقای وزیر مردم با کدام ساز شما برقصند؟

 آقای نمکی، وزیر بهداشت در مصاحبه ‌ای که از صدا و سیما پخش شد از مردم گلایه می‌کند که چرا در خانه نمی‌مانند و ما را به زحمت می‌اندازند! او می‌گوید وقتی در یک کشور خارجی اعلام می‌شود که مردم از خانه بیرون نیایند همه از دولت پیروی می‌کنند و هیچ کس از خانه بیرون نمی آید.

 

احسان مهرابی

کرونا؛

بستری شدن بیش از ۳۲ هزار تن در ۳۰ استان ایران و جان باختن ۱۳۱۰ نفر

 بر اساس آماری که رادیو فردا از اظهارات پراکنده مقام ‌های رسمی محلی و منابع وزارت وزارت بهداشت به دست آورده است، تاکنون ۳۲ هزار و ۲۷۱ نفر به دلیل داشتن علائم بالینی کرونا در ۳۰ استان ایران بستری شده و یا تحت نظر قرار گرفته‌ اند.

 

حسن بهگر

سال کرونومی

 سال کرونومی می گویم مثل سال وبایی و طاعون. بلایی است که برای همه جهان رسیده ولی برای کشور بلادیده ما همین یکی کم بود تا تراژدی این ملت اسیر را کامل کند.

 

هادی خرسندی

تعطیل نماز جمعه، با فتنه کرونا!

«کرونا، کرونا، مرگ به ویروس تو؛ نداریم، نداریم، واکسن مخصوص تو»

 درمیان سایزهای مختلفی که یک مصیبت می‌تواند داشته باشد، این یکی اکسترا لارج به حساب میاید: تعطیل نماز جمعه!

 

ابوالفضل محققی

"هیچ"

 یک کلمه که از زبان مردی متعصب، بنیاد گرا، مستبد و زیرک جاری شد و سرنوشت یک ملت را رقم زد. کلمه‌ای که نماد چهل سال حکومت خمینی و خامنه‌ای است.

 

کرونا بلای چندان بزرگی هم نیست

     چهارشنبه, ۱۱ مارس ۲۰۲۰                        مانا نیستانی                           ایران وایر

 

فرامرز داور

رضاشاه چطور با شیوع بیماری واگیردار مبارزه کرد؟

 «اداره کل صحیه مملکتی» که معادل وزارت بهداشت امروزی بود، برای ریشه ‌کن کردن بیماری، مناطق آلوده به ویروس را قرنطینه کرد و به آنجا پزشک و دارو فرستاد. واکسن ضد وبا، تزریق اجباری، حواله وجه و اجرای اقدامات بهداشتی در مناطق آلوده، از سیاست‌ های کلی اداره کل صحیه بود.

 

علی شاکری زند

نمایش از این پس بی اثر «انتخابات»

پرده دری از فریب «اصولگرا ـ اصلاح طلب»

 در سال ایرانی رو به پایان، با حوادث استثنائی متعددی که در کشور رخداد مشت رژیم برای همیشه در برابر ساده دل ترین مردم نیز بازشد و، همزمان، تشت «اصلاح طلبی» نیز از بام افتاد. اما برای مفسران غربی  که به دنباله روی از همگنان ایرانی خود، یعنی لوُبیگران غیر رسمی رژیم تهران، که یا روزگاری در این نظام جای مهمی در مطبوعات آن داشته اند، یا برای کسب اعتبار خود را نماینده ی سابق مجلس اسلامی معرفی می کنند یا ادعا می کنند یک معاون  وزیر سابق تبعیدی همین رژیم اند، انتخابات نمایشی دوم اسفند بار دیگر فرصتی شد که همچنان از رقابت میان «محافظه کاران» و «میانه روها»، یا آنچه که «اصلاح طلبان » می نامند، داد سخن بدهند.

 

یوحنا نجدی

جامعه المصطفی «میزبان کرونا»؛

«تبسم آقا» و هوش مصنوعی طلاب

 یادداشتی از یوحنا نجدی: اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی و یک عضو شورای شهر تهران، مبنی بر ورود ویروس کرونا به ایران از طریق طلاب چینی، اگرچه شتابزده از سوی روحانیون قم‌ نشین تکذیب شد، اما نگاه‌ ها را به سوی یکی از بودجه ‌خوارترین نهادهای شبه ‌دینی در جمهوری اسلامی روانه کرد: «جامعه المصطفی».

 

بیانیه جبهه ملی ایران

در مورد شرایط روز کشور

 هموطنان عزیز! ملت شرافتمند ایران

برخورد کاربه دستان جمهوری اسلامی با اپیدمی مرگباری که کشور را فراگرفته است، بار دیگر نشان داد و ثابت نمود که آنان درایت و کفایت لازم برای اداره ی این سرزمین و صیانت از امنیت ملت بزرگ ایران را نه تنها در مورد مسائل سیاسی و اقتصادی، که حتی در برابر بلایای طبیعی و مخمصه هایی مانند همین اپیدمی را نیز ندارند. 

 

فرامرز داور

به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن

نظام اسلامی چه حقوقی را از زنان ایرانی گرفته است؟

 امروز هشتم مارس روز جهانی زن است. در چهل ‌ویک سالی که از عمر جمهوری اسلامی می گذرد حقوق زنان به طور سیستماتیک نقض شده است. زنان ایرانی از بدیهی‌ ترین حقوق خود مثل حق پوشش، حق سفر، حق انتخاب محل زندگی و بسیاری حقوق شهروندی دیگر محروم هستند. در چهار دهه گذشته فعالان حقوق زنان تلاش‌ های زیادی برای احقاق حقوق ازدست ‌رفته خود کرده اند اما همواره از سوی حکومت سرکوب شده ‌اند و تلاش‌ هایشان به نتیجه نرسیده است.

 

محمـد رضا خوبروی پاک

پژوهشی نو در چگونگی تدوین قانون اساسی مشروطیت و متمم آن

جستجو در قانون «از دست رفته»، قانون اساسی مشروطیّت

 قانون اساسی مشروطیت چه در دوران اعتبار و چه در دوره پس از انقلاب هم با انتقاد ها و هم با بی اعتنائی هائی روبرو بود. برخی، در سایه شوم تئوری توطئه، جنبش مشروطیت را کار انگلیسی ها خواندند و برخی دیگر قانون اساسی مشروطیت و متمّم آن را تا مرز یک برگردان ساده از قانون اساسی بلژیک پائین آوردند.

 

بابک غفوری آذر

گفت‌ وگو با محمـد رسول‌اف

سخت و زیبا مثل «نه گفتن»

محمـد رسول‌اف به هنگام پخش پیام تصویری‌اش در نشست جشنواره برلین؛

   معلوم است که وقتی شما به یک قدرت حاکم نه می‌گویید، وقتی به استبداد نه می‌گویید، هزینه‌ای را برای زندگی‌تان [می‌پردازید و] می‌پذیرید. اما تلاش من در بخش‌هایی از فیلم «شیطان وجود ندارد» این است که فیلم درباره مرارت و سختی و در عین حال زیباییِ «نه گفتن» باشد.

  

علی شاکری زند

به مناسبت چهل ویکمین سال جمهوری اسلامی

برگ هایی از زندگی سیاسی شاپور بختیار*

۳۹ـ تدارکات و ترتیبات سالیوان برای

ایجاد پیوند میان ارتش و نمایندگان خمینی

یک ـ ترتیب دیدارها

 ویلیام سالیوان که خود را مظهر واقع بینی می پنداشت درباره ی پیامی که در فردای استقرار بختیار در دفتر نخست وزیری و دیدار با او به کاخ سفید فرستاده و در آن از «خیالپردازی» این رهبر سیاسی ایران سخن رانده بود، می گوید از طریق خط تلفنی امن دولت آمریکا و از زبان یکی از مقامات عالی وزارت خارجه به من گفته شد که آن تلگراف من در کاخ سفید مورد استقبال قرارنگرفته بود، زیرا سیاست رسمی دولت آمریکا پشتیبانی از بختیار است.»

 

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

در سالروز درگذشت دکتر محمـد مصدق،

یاد و نام آن قهرمان ملی را گرامی می داریم

  پنجاه وسه سال پیش دکتر مصدق پس از تحمل سیزده سال حبس مجرد و تبعید خانگی در تاریخ چهاردهم اسفند ۱۳۴۵ در خاک این سرزمین جاودانه شد. نام بلند او در سرلوحه ی نام آزادیخواهان، استقلال طلبان، میهن دوستان و عدالت جویان نقش بسته است. 

 

واکنش‌های فرهنگیان به شیوع کرونا:

کشور در آستانه یک فاجعه بزرگ است

 پس از کش و قوس‌های فراوان از نحوه مدیریت مبارزه با ویروس کرونا، تعطیلی مدارس با توجه حضور و تجمع پرتعداد دانش ‌آموزان را به امری ضروری تبدیل کرده است. وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده، اردوهای دانش ‌آموزی برگزار نشود و دانش‌ آموزان در مدارس در یک مکان تجمع نکنند. اما آیا تجمع نکردن دانش آموزان مدارس در حالی که کلاس درس محل تجمع دانش  آموزان است و توصیه‌ های پیشگیرانه به دانش ‌آموزان در کنترل کرونا کفایت می ‌کند؟؟

 

آن بیماری منحوس

 

توکا نیستانی                      ایران وایر

 

آنا رایسکایا

رئیس بخش حقوق بین‌الملل در وزارت خارجهٔ اوکراین

اگر ایران درباره سرنگونی هواپیما رسماً عذرخواهی نکند، شکایت می‌کنیم

 یک ماه و نیم پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک دو موشک سپاه پاسداران، هنوز چانه ‌زنی درباره کارهای اولیه ادامه دارد؛ این‌ که ایران رسماً عذرخواهی کند، جعبه سیاه بازخوانی شود، مقصر اصلی شلیک موشک معرفی شود و...

 

مسعود نقره کار

کرونا و سیاست

 کرونا، همچون بیماری ایدز، یکی ازعلت های" اپیدمی اضطراب" در جهان شده است. کرونا یک بیماری ویروسیِ مسری ست (۱) که درشهر "ووهان" چین شیوع پیدا کرد و ازآن منطقه به سراسرچین و جهان انتشاریافته است. کرونا جان ها ربوده، و خسارت های اقتصادی و اجتماعی به بار آورده که درعرصه اقتصاد صدها میلیارد دلارتخمین زده اند.

 

مراد ویسی

جمهوری اسلامی؛ تسلیم کرونا یا فقیهان؟

دود کردن اسفند در حرم فاطمه معصومه در قم برای «مقابله با سرایت کرونا»

 نگاه غالب در نظام جمهوری اسلامی به ویروس کرونا نگاهی مذهبی-امنیتی به جای رویکردی علمی-کاربردی است. آیت ‌الله خامنه ‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از کرونا به عنوان تلاش دشمن برای کاهش مشارکت در انتخابات یاد کرده و حسن روحانی، رئیس ‌جمهور، نیز آن را تبلیغ سیاسی دشمن خوانده است.

 

س. اقبال

“خالی‌باف” خطرناک

 به محمـدباقر قالیباف در شهرداری تهران “خالی ‌باف” می ‌گفتند. خالی‌ بافی از لوازم “مدیریت جهادی” است. قالیباف، که طبق سلیقه رهبر مدیر نمونه است، فرد خطرناکی است. او اکنون وارد دور تازه‌ای از طی مقامات شده است.

 

حسین باستانی

چرا تعداد بالایی از مسئولان حکومت ایران کرونا گرفته‌اند؟

 تعداد مسئولان حکومتی ایران که به کرونا مبتلا شده اند، حداقل تا این لحظه، قطعا از هر کشور دیگری به مراتب بالاتر بوده است.

همین امروز مشخص شد که ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و محمود صادقی نماینده تهران در مجلس کرونا گرفته اند؛ آن هم تنها ساعاتی پس از آنکه برخی رسانه ها از ابتلای چهار نماینده به کرونا خبر دادند و محمـدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور این خبر را تکذیب کرد.

 

آرش گنونی

محمـدرضا شجریان و کرونای دروغ‌های جمهوری اسلامی

 اما مسئله بی اعتمادی مردم ایران فقط مربوط به اخبار اخیر درباره محمـدرضا شجریان نیست. فارغ از این موضوع خاص، این پرسش حتی برای رسانه های حکومتی و برخی کاربران حزب اللهی در رسانه های اجتماعی مطرح است که دلیل رواج و عمق این بی اعتمادی به ویژه نسبت به حکومت و رسانه های حکومتی در میان ایرانیان چیست و چرا به هر آن چه پیرامون شان می گذرد، مشکوک اند و به دیده تردید می نگرند؟

 

وقتی کرونا از دید مردم پنهان است

دوشنبه, ۲۴ فوریه ۲۰۲۰                   توکا نیستانی                      ایران وایر

 

بهنام قلی‌پور

جدال کرونا با مذهب در قم و مشهد

 «احمد امیرآبادی فراهانی»، نماینده این شهر در مجلس تنها کسی است که می‌ گوید این ویروس از سه هفته پیش به این شهر آمده و تاکنون ۵۰ نفر را به کام مرگ فرو برده است.

ویروس «کرونا» در قم علی ‌رغم توصیه ‌های مراجع تقلید به خواندن دعا برای خلاصی از آن و ادامه برخی از برنامه ‌های مذهبی در این شهر، هم‌ چنان قربانی می ‌گیرد. پافشاری این مراجع تقلید و روحانیون با نفوذ به برگزاری مراسم مذهبی و عدم تعطیلی اماکن مذهبی، یکی از عوامل غیر مستقیمی است که به عقیده کارشناسان، به شیوع این بیماری دامن زده است.

 

بهرنگ تاج‌دین

 FATF؛ رفتن به لیست سیاه چه عواقبی برای ایران دارد؟

 جمعه دوم اسفند، همزمان با برگزاری انتخابات مجلس در ایران، کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF -اف ای تی اف) نتیجه نشست دوره ‌ای‌اش را در پاریس اعلام می‌ کند؛ نشستی که احتمالاً به بازگشتن ایران به آن‌ چه «لیست سیاه» این نهاد معروف شده، می ‌انجامد.

 

قدیانی:

مسئول آزار و شکنجه نیلوفر بیانی شخص خامنه‌ای است

 ابوالفضل قدیانی شکنجه و تهدید جنسی یکی از فعالان محیط زیست را تکان دهنده خواند و خامنه ‌ای را مسئول مستقیم آن معرفی کرد. نیلوفر بیانی که به ده سال زندان محکوم شده به تازگی بدرفتاری با خود در بازجویی ‌های سپاه را فاش کرد.

 

علی شاکری زند

به مناسبت چهل ویکمین سال جمهوری اسلامی

برگ هایی از زندگی سیاسی شاپور بختیار*

 ۳۷ ـ دربارهی نقش مؤثر ویلیام سالیوان،

 سفیر ایالات متحدهی آمریکا در ایران،

در صعود خمینی به قدرت

 ــ ویلیام سالیوان سفیر آمریکا در ایران در روز بیست ویکم دیماه اظهارداشت ایران پس از جمهوری اسلامی در جهت دموکراسی پیش خواهدرفت! ویلیام سالیوان در تمام طول ماههایی که در کار انقلاب اسلامی از دور و نزدیک دخالت می ‌کرد یک انگیزه را بیشتر دنبال نمی‌ کرد و آن حفظ ارتش و نیروهای مسلح ایران برای حفاظت از منافع آمریکا بود. بهاین جهت در برنامه ی کار و اظهارات او نزدیکی سران ارتش با همکاران خمینی، با این تصور که با این حساب این نهاد از ضربات خمینی مصون خواهدماند و خواهدتوانست در جهت گذشته که بیشتر معطوف به مراقبت از منافع آمریکا بود عمل کند.

 

حسین باستانی

نیلوفر بیانی؛ روایت '۱۲۰۰ ساعت اعتراف‌گیری سپاه با شکنجه و تهدید جنسی'

 نیلوفر بیانی در نامه ای به آیت الله خامنه ای در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷، به توضیح رفتار بازجویان سپاه پرداخته و در بخشی از آن نوشته که وی "به همراه ۷ مرد مسلح به ویلایی خصوصی در لواسان منتقل شده تا با وجود امتناع، مجبور به نظاره رفتار غیراخلاقی و غیراسلامی آنها در استخر خصوصی بشود"

نیلوفر بیانی، متهم ردیف دوم پرونده زندانیان محیط زیستی، در شرح حالی از وضعیت خود که بی بی سی به آن دسترسی پیدا کرده نوشته که بازجویان اطلاعات سپاه، برای گرفتن اعترافات ساختگی، او را طی "دستکم ۱۲۰۰ ساعت بازجویی" در معرض "شدیدترین شکنجه های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی" قرار داده اند.

 

بیانیه کانون حقوقدانان ایران در باره ضرورت تحریم وسیع انتخابات مجلس

برای حفظ تمامیت ارضی ایران، انتخابات فرمایشی را وسیعاً تحریم کنیم!

 هم میهنان گرامی،

حکومت جهل و فساد خامنه ای و همدستانش درصدد تصویب عهدنامه ننگین قزاقستان (ترکمانچای دوم) در مجلس  جدید هستند.

تجربه نشان داده است که مهره چینی های حکومت از طریق شورای نگهبان و نهادهای نظامی و امنیتی هرگز اجازه نداده است نمایندگان واقعی ملت ایران وارد مجلس شوند. طیف های گوناگون حکومتی از چپ تا راست، هیچیک توان یا حتی اراده خدمت به کشور و مردم ایران را ندارند. گوئی که مشتی بیگانه بر کشور ما مسلط شده اند و به غارت آن تا حد ممکن مشغولند و هرگز منافع ملی برای شان اهمیتی نداشته است. شخص خامنه ای، حفاظت اطلاعات سپاه و نیز مافیای آستان قدس رضوی به طور جدی در مظان اتهام مزدوری روسیه قرار دارند.

 

بیانیه فعالان "حقوق بشری، سیاسی و مدنی"

درحمایت از امضاء کنندگان "بیانیه ۱۴ نفر"

مبنی براستعفای علی خامنه ای و گذار از رژیم جمهوری اسلامی

 همانطور که استحضار دارید جمعی از هموطنان دردمند و آزادیخواه که اوضاع کشور را شدیدا بحرانی می دیدند، طی بیانیه ای موسوم به بیانیه ۱۴ نفری، بر مبنای وظیفه ملی و حقوق مدنی، خواستار استعفای رهبرو برگزاری انتخابات آزاد شدند.

 

جاماسب سلطانی

ملی مذهبیون و بختیار

 رضا علیجانی (فعال ملی مذهبی) بتازگی در یک بحث تلویزیونی ادعا کرد که دکتر شاپور بختیار در مدت کوتاه ۳۷ روز نخست وزیری اش بیشتر از شاه طی ۳۷ سال حکومت آدم کشت. پیش از هر چیز، اینجا و بدینوسیله آقای علیجانی را به چالش می کشم تا این ادعا را بر اساس اسناد و آمار دقیق اثبات کند و اگر از این کار عاجز ماند، بطور آشکار و کتبی ادعای خود را پس بگیرد و از عموم مردم بخاطر اطلاع رسانی غلط، و از پیروان شاپور بختیار بخاطر وارد کردن اتهام نادرست به رهبر تاریخی شان، پوزش بخواهد.

 

سایت شهریور

بخش: گزارش و گفت‌وگو

زمینه برای یک انقلاب ملی فراهم شده است

 ناصر کاخساز: انقلاب مشروطه انقلاب بورژوازی و شهروندی بود و چشم به ساختار دموکراسی در اروپا داشت. در حالی که انقلاب ۵۷ به رهبری خمینی در نبرد کامل با شعائر ملی و دموکراتیک بود و هست.

 

بهروز سورن

در مضحکه انتخاباتی جمهوری اسلامی شرکت کنیم که چه بشود؟

 تردیدی در رفتنی بودن این جسد کم جان نیست. این کالبد را موریانه ها فرا گرفته اند. اینگونه نمایشات مضحک انتخاباتی تنها میتواند چند صباحی این انقلاب اجتماعی را به تاخیر بیاندازد اما سوخت و سوز ندارد. این نمایش تنها پیامش توهین به شعور انسانهایی است که هر روزه خطر سرکوب و بازداشت و شکنجه از بیخ گوششان میگذرد. 

 

نامه مادر نرگس محمـدی به رئیسی:

نگران جان او در زندان زنجان‌ام

 مادر نرگس محمـدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشته که نگران امنیت جانی دخترش در زندان زنجان است و خواسته او را به زندان اوین بازگردانند. نرگس محمـدی دو بار در آنجا تهدید جانی شده است.

 

واپسین بیانیه حزب ایران

پیرامون خیمه شب بازی موسوم به انتخابات

 انتخابات آزاد و حق گزینش آزادانه وکلای ملت در چهارچوب حاکمیت ملی، ودیعه ای است بی بدیل حاصل فداکاری مشروطه خواهانی که یکصد و ده سال پیش استقلال مجلس را به قیمت خون خود از یوغ استبداد محـمدعلی شاهیِ وابسته به حمایت لیاخوف ها وارهاندند. 

 

فراخوان زنان زندانی سیاسی به تحریم انتخابات مجلس یازدهم

با تکرار کلمه «انتخابات» سعی دارند حکومت سراسر استبدادی شان را دموکراتیک نشان دهند

 ۴۱  سال است که با تکرار کلمه ”انتخابات” سعی دارند حکومت سراسر استبدادی شان را دموکراتیک نشان دهند. حال آنکه از همان روزهای نخست، آزادی مردم و درپی اش آرای آنها به یغما رفت.

 

دخالت جمهوری اسلامی در امور دیگر کشورها از چه روزی آغاز شد؟

 چرا جمهوری اسلامی ایران از روزهای اول تاسیس تا به امروز به‌ طور مداوم از سوی کشورهای دیگر به دخالت در امور داخلی دیگران متهم می ‌شود؟ چرا ایران در دوره محـمدرضا پهلوی چنین وضعیتی نداشت؟ آیا شاه این بلندپروازی را نداشت که ایران قدرت اول منطقه باشد؟

 

تجمع اعتراضی مقابل دانشگاه امیرکبیر به تشنج کشیده شد

«مردم درگیر فقرند، اینا تو فکر رای‌اند»

«نه صندوق نه آرا، تحریم انتخابات»

 جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به وقایع اخیر در ایران و همچنین بازداشت بهاره هدایت، سخنگوی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فعال حقوق زنان تجمعی اعتراضی برپا کردند. دانشجویان در این تجمع، علاوه بر سر دادن شعار "بهاره هدایت آزاد باید گردد" پلاکاردهایی برای درخواست آزادی نرگس محـمدی، نسرین ستوده و ندا ناجی، دیگر زندانیان سیاسی هم در دست داشتند.

 

مهرداد سید عسگری

افزایش پایه پولی در ایران چه اثری بر زندگی مردم دارد؟

 در بهار امسال حدود ۹ هزار میلیارد تومان به پایه پولی کشور افزوده شد که سهم سپرده بانک ‌ها و مؤسسات اعتباری بیشتر از دیگر اجزای پایه پولی بوده است. چه اتفاقی در اقتصاد ایران در حال رخ دادن است؟

 

آرسام محمودی

«در دفاع از ارتش»

 کسانی که در ارتش خدمت کرده‌ اند، می ‌دانند بدنه ارتش حتی با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب ۵۷، جدا از حفظ روحیه شاه‌ دوستی شان، از انقلابیون به دلیل ۲ دروغ بزرگشان کینه ‌ای عجیب به دل دارند. دروغ اول تیراندازی و کشتن مردم در خیابان در جریان شورش ۵۷ توسط ارتش و دروغ دوم مربوط به مصادره پیروزی‌های جنگ توسط بسیج و سپاه پاسداران. 

 

علی شاکری زند

بحثی در مقاله ی:

خطای بختیار، پایان بازرگان

 دوست گرامی آقای تقی رحمانی در مقاله ی جدیدی نکات مهمی را درباره ی چگونگی وقوع انقلابی که به گفته ی ایشان در آن می بایست:

«سازمان اداری و لشکری و کشوری دست به دست شود؛ به جای سرنگونی»، نوشته اند.

بنا به نوشته ی ایشان این «بایستگی» یعنی ضرورت حفظ دستگاه حکومتی، منهای دیکتاتوری پادشاه، مورد نظر مهندس بازرگان بوده است.

 

تقی رحمانی

خطای بختیار، پایان بازرگان

 قرار بود که نهاد شکل گرفته دولت در ایران ساقط نشود انتقال حکومت بدون اسقاط دولت رخ دهد.

اما واقعه پادگان فرح آباد ژاله همه چیز را به هم ریخت. به عنوان شاهد می گویم بسیاری از کسانی که در آن روز ۲۱ بهمن گرد پادگان آمدند نمی دانستند کمک به چه کار می کنند. یعنی فروپاشیدن نهاد اداری، لشکری و کشوری به نام دولت، که با ریختن نظام پهلوی فرق داشت.

 

علی شاکری زند

تحریم انتخابات را

به کارزار همصدایی علیه اساس رژیم

و رفراندم برضد آن بدل کنیم

 چنان که پیش بینی می شد و ما نیز از همان مهرماه گذشته گفته بودیم۱ تحریم نمایش انتخاباتی رسوای رژیم در اسفندماه هر روز وسیع تر و از سوی شخصیت ها و تشکل های بیشتری، در خارج و داخل کشور، اعلام گردید. در این میان خیزش بزرگ آبانماه، که آن هم با سختی روزافزون و تحمل ناپذیر زندگی روزمره ی مردم و آشکاری هر روز بیشتر فساد رژیم قابل پیش بینی بود، و کشتار بیرحمانه ی جوانان کشور این ضرورت را شدیدتر ساخت و به تحقق آن دامن زد. 

 

عرفان کسرایی

حذف انتگرال و اضافه کردن توطئه‌های آمریکا

 ناامید کننده‌ ترین و نگران ‌کننده‌ ترین بخش از این خبر، اظهار نظر یک فرد معمم درباره یک موضوع علمی است و اینکه حجت ‌الاسلام ذوعلم اعلام کرده دانش‌ آموزان باید انتگرال را در دانشگاه یاد بگیرند. چنین اظهارنظر فاجعه باری نشان از ناآگاهی مطلق و عدم درک روحانیون از ریاضیات و اهمیت دروس حساب دیفرانسیل و انتگرال است.

 

سعيد بشيرتاش

روزشمار دولت بختیار

یک شنبه بیست ودوم بهمن١٣۵٧

● -  سقوط پادشاهی مشروطه، پیروزی انقلاب اسلامی

● -   فرماندهان ارتش دستورات نخست وزیر را اجرا نمی کنند

● -  آخرین ساعات نخست وزیری بختیار

شنبه بیست ویکم بهمن١٣۵٧

● -  بختیار: روحانیت در ایران به همه چیز کار دارد جز معنویت و مذهب

برنامه دولت بختيار

 

مجتبی دهقانی

پروژه‌ای که آینده علی خامنه‌ای را تغییر داد

 در آبان سال ۱۳۶۲، هنوز ۶ ماه از تشکیل قرارگاه رمضان نگذشته بود که یک کامیون حامل هزار کیلوگرم مواد منفجره خود را به مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت کوبید و انفجاری بزرگ پایتخت لبنان را لرزاند. ۲۴۱ نیروی نظامی آمریکایی، ۵۸ نظامی فرانسوی و تعدادی غیرنظامی کشته شدند.

  

ایران اینترنشنال

بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان که به طور مرموزی ناپدید شده‌اند

 در حالی که با گذشت نزدیک به سه ماه از اعتراضات سراسری آبان ماه، مقام‌ های جمهوری اسلامی همچنان از اعلام تعداد بازداشت ‌شدگان و کشته ‌شدگان این اعتراضات خودداری می ‌کنند، کمپین حقوق بشر در ایران از «بی خبری مطلق از سرنوشت تعدادی از بازداشت‌ شدگان» این اعتراضات خبر داد و به نقل از خانواده‌ های تعدادی از بازداشت‌ شدگان این اعتراضات اعلام کرد که آنها از زمان دستگیری «ناپدید شده ‌اند.»

  

 در حالی‌که مسئولان جمهوری اسلامی در تدارک برگزاری مراسم سالگرد انقلاب ۵۷ هستند، بحث بر سر نحوه جلوگیری از ورود ویروس کرونا به ایران، به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان ایرانی بدل شده است. این موضوع دست‌مایه کاریکاتور این هفته مانا نیستانی برای دویچه وله فارسی بوده است.

  

مطالبه آیت‌الله خامنه ای از کسانی که از رهبر خوششان نمی‌آید

ترجمه ساده مطالبه امروز آیت‌الله خامنه ای

 رهبر جمهوری اسلامی ایران، امروز با درخواست از مردم برای شرکت در انتخابات مجلس گفت: "ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید."

  

آیا حسن روحانی به زبان انگلیسی مسلط است؟

   «محسن غرویان»، عضو سابق هیات‌ علمی و استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به مدیریت آیت ‌الله «مصباح یزدی» مدعی شده که «حسن روحانی» به زبان انگلیسی مسلط است. 

  

پنهانکاری روحانی و ظریف از همان ساعت اول

   ایران وایر - یک فرد مطلع از وزارت امور خارجه به «ایران‌وایر» گفت: «روز گذشته مشخص شد که نه‌ تنها روحانی بلکه ظریف و عراقچی هم از ساعات اول جریان شلیک به هواپیما را می ‌دانستند.»

  

فراخوان نرگس محمـدی:

نه به انتخابات!

  ملتی هستیم صلح‌ طلب و پایبند به آرمان عدالت و آزادی. در پویش تاریخ پرافتخارمان از مشروطه تاکنون، نسل به نسل و نفس به نفس، آزادی و عدالت جسته و سر خم نکردیم. طی ۴۰ سال گذشته با مدنی ‌ترین و مصالمت آمیزترین شیوه ‌ها؛ استقلال، آزادی و جمهوری طلبیدیم. اما استبداد سر برافراشت.

  

عرفان کسرایی

پرتاب ماهواره در ایران زیر سایه واردات سنجاق‌قفلی

  در آستانه سالگرد انقلاب پنجاه و هفت، جمهوری اسلامی بر اساس رسم چند ده ساله ‌اش، از دستاوردهایی رونمایی می ‌کند که به زعم هوادارانش، استقلال و پیشرفت ایران را در دوران این حکومت نشان می ‌دهد.

  

هشدار سازمان حقوق بشر ایران

در خصوص اعدام‌ های گروهی و کم سابقه تا ساعاتی دیگر در رجایی شهر

  سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۸: طی روزهای گذشته تعداد زیادی زندانی محکوم به مرگ، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند که برخی منابع تعداد ایشان را بیش از ۲۰ نفر عنوان کرده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران خواستار توجه افکار عمومی و جامعه بین الملل به این اعدام جمعی قریب الوقوع است.

  

   در حالی ‌که محمـدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت ‌وگویی با مجله اشپیگل مدعی شد که "مامور شلیک به هواپیمای اوکراینی در زندان است"، هنوز منابع رسمی ایران در باره جزییات سرنگونی هواپیمای مسافربری گزارشی منتشر نکرده ‌اند. مقامات رسمی ایران پس از چند روز تکذیب و ارائه گزارش ‌های نادرست، سرانجام پذیرفتند که در پی شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران هواپیمای اوکراینی سرنگون شده است. کشف حقیقت و روشن شدن آمران و عاملان این حادثه موضوع کاریکاتور این هفته مانا نیستانی برای دویچه وله فارسی است.

 

افزایش فشارها بر خانواده‌ های کشته ‌شدگان آبان

  یکی از بستگان برهان منصورنیا که روز شنبه، ۲۵ آبان ماه بر اثر اصابت گلوله در کرمانشاه کشته شد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران از احضار پدر او به اطلاعات سپاه خبر داد و گفت که خانواده برهان منصورنیا برای “شهید” اعلام کردن فرزندشان تحت فشار هستند.

 

سرمقاله نشریه پیام جبهه ملی ایران

در چهل و یکمین سالگرد انقلاب

بازنگری مسالمت آمیز در ساختار قدرت، ضرورت امروز ایران

  در سپیده دم چهارشنبه هجدهم دیماه ۹۸، یک یا دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران، هواپیمای مسافربری اکرایینی با ۱۷۶ مسافر را که ۱۴۸ تن از آنان ایرانی و اکثرأ از نخبگان بودند به آتش کشید و سرنگون کرد. این رویداد نه یک خطای انسانی که یک فاجعه بشری بود. این حادثه دردناک جامعه جهانی را متاثر و ملت ایران را عزادار نمود. تاسف وتاثر وقتی به مراتب افزونی یافت که حکومت تا سه روز علت بروز حادثه را نقص فنی در هوا پیما اعلام می کرد و به مردم دروغ میگفت، و پس از گذشت چند روز در اثر پافشاری و پیگیری سایر کشورها، ناگزیر به اعتراف به واقعیت و قبول مسئولیت حادثه گردید.

 

پنج شنبه دوازدهم بهمن ماه ۴۱ سال پیش

روز ورود کسی است که هیچ احساسی نسبت به ایران و ایرانی نداشت. (ویدئو)

روز ورود کسی است که برای برپاکردن جوخه های اعدام آمد. (ویدئو)

روز ورود کسی است که برای نابودی کشور آمد. 

روز ورود ...

 

انتقادهای صریح به اوضاع سیاسی کشور در شب منتقدان سینما

 در شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همایون غنی‌ زاده، کارگردان سکوت درباره وقایع آبان ‌ماه را "قباحت" نامید و از مسئولیت هنرمندان نسبت به جامعه گفت. حامد بهداد، بازیگر هم از ایجاد شکاف میان هنرمندان و مردم انتقاد کرد.

 

کوروش گلنام

اصلاح‌طلبانِ حکومتی و ناکجاآباد!

 آن زمان که نگارنده و کسانی دیگر اصطلاحِ "اصلاح طلبانِ حکومتی" را بکار بردیم، بودند کس یا کسانی به ویژه در میانِ دنبالچه هایِ آنان در اپوزیسیونِ برون مرز که ایراد می‌کردند همه اصلاح طلبان در هر کشوری حکومتی هستند، غیر آن که نمی ‌شود.

 

سپیده گرگانی

سرنگونی پرواز ۷۵۲ به روایت یک «نویسندۀ نانجیب»

 از بامداد ۱۸ دی که حامد اسماعیلیون، نویسنده و دندان‌ پزشک مقیم کانادا، کشته شدن دختر و همسرش در پرواز ۷۵۲ را خبر داد تا امروز که بیش از دو هفته از اعلام سرنگونی هواپیما با موشک‌ های سپاه می‌ گذرد، او تنها کسی است از بازماندگان قربانیان این پرواز که هر روز می‌نویسد.

حامد اسماعیلیون پیش از آن‌که دندان‌پزشک باشد، داستان‌نویس است و اکنون نقاب مدارا را هم کنار گذاشته و خشم و نفرت خود را روایت می ‌کند تا جایی که خودش را به ‌کنایه «نویسنده‌ ای نانجیب» می ‌نامد که نمی ‌خواهد فراموش کند، و همه را هم به شهادت می‌ گیرد.

 

مراد ویسی

چرا حاجی‌زاده نه برکنار شد و نه استعفا داد؟

  انتظار عمومی پس از سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران این بود که امیرعلی حاجی ‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، استعفا کند یا برکنار شود. اما چرا او نه استعفا داد و نه برکنار شد؟

 

قاتلان در خاکسپاری کشته ‌شدگان پرواز۷۵۲:

تابوت‌ ها را مصادره و عزیزان مردم را به زور با پرچم خود در قطعه «شهدا» دفن می ‌کنند!

   - برخی شاهدان عینی در خاکسپاری ‌ها در شبکه‌ های اجتماعی نوشتند که مأموران نیروهای امنیتی و سپاهی، تابوت کشته ‌شدگان را پیش از خانواده‌ ها گرفته و مانع دخالت خانواده‌ها و نزدیکان کشته ‌شدگان در خاکسپاری آنها شده ‌اند.

 

حسین راغفر:

گام بعدی افزایش قیمت ارز است؛ منتظر تورم شدید باشید

   حسین راغفر معتقد است گام بعدی دولت برای تامین کسری بودجه‌ و ناتوانی از پرداخت تعهدات و هزینه هایش افزایش نرخ ارز خواهد بود که رشد قیمت بنزین نیز به این چرخه شتاب می ‌دهد و منجر به افزایش هزینه‌ های زندگی مردم و افزایش هزینه‌ های تولید خواهد شد.

 

سهم خامنه‌ای از ثروت ایران چقدر است؟

معاون دفتر علی خامنه‌ای می‌گوید نهادهای زیرنظر رهبر نقش زیادی در اقتصاد ندارند

   تسلط و انحصار رهبر جمهوری اسلامی ایران بر نیمی از ثروت ایران در حالی اِعمال می‌شود که او با هرگونه مداخله و ورود نهادهای قانونی، مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و حتی مجلس خبرگان رهبری برای بررسی عملکرد این نهادها و سازمان‌ ها، به شدت مخالفت می ‌کند.

 

شنیدن صدای خیابان

گفت ‌وگو با یک معترض، بهداد بردبار

   از معترضان مدام عکس و ویدئو منتشر می‌ شود. اما نقش آنها در رسانه ‌های جریان اصلی متأسفانه تقلیل پیدا می‌ کند به کسانی که در خیابان‌ ها حرکت می ‌کنند، درگیر می ‌شوند، دستگیر یا کشته می ‌شوند، و وجود و عمل و مرگشان بر تصویرهایی نقش می‌ بندد. آنگاه رسانه‌ ها تحلیلگران سیاسی را دعوت می ‌کنند تا در مورد اعتراضات ثبت شده در آن تصویرها صحبت کنند.

 

جانشین جدید فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران،

سیدمحـمد حجازی کیست

   - روز دوشنبه خبر رسید که با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران، سرتیپ پاسدار سید محـمد حسین ‌زاده حجازی به عنوان جانشین اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شده است.

 

انتشار جزئیات جدید از زخمی شدن نظامیان آمریکایی در حمله موشکی ایران

   روزنامه کویتی القبس جزئیاتی جدید در رابطه با زخمی شدن نظامیان آمریکایی در حمله موشکی ایران به عین الاسد و انتقال این نظامیان به کشور کویت منتشر کرد.

 

آنا بورشچفسکایا

واکنش‌ روسیه در قبال حملۀ آمریکا به سلیمانی

   مقامات دولتی و رسانه‌های روسیه این واقعه را محکوم می‌ کنند، اما پوتین به‌ خوبی آگاه است که نقش شکنندۀ او به عنوان میانجی منطقه ‌ای، به رفتار سنجیدهٔ او حولِ پیشبینی‌ ناپذیری واشنگتن وابسته است.

 

مطلبی جنجالی که منجر به تعطیلی نشریه نگین کرمان شد

موضوع انشا:

کشور خارج کجاست؟

   خارج جایی است که همه آدم ‌ها در آن ایدز دارند

مملکت خارج جایی است که همه در آن با ناموس همدیگر کار دارند درحالی‌ که در مملکت ما چند نفر با ناموس همه کار دارند

 

اطلاعیه روابط عمومی جبهه ملی ایران

   بدین وسیله به آگاهی هموطنان عزیز و رسانه های همگانی و احزاب وسازمان های سیاسی میرساند که مطالب اعلام شده توسط برخی افراد انشعابی تحت نام «جبهه ملی ایران سامان ششم» هیچ ارتباطی با سازمان جبهه ملی ایران ندارد و... 

 

فرامرز داور

رویای «رزمندگان بدون مرز»

خامنه ای چرا قابل تعبیر نیست؟

   پس از هشت سال آیت الله «علی خامنه ای» رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه تهران حاضر شده و در اوج یکی از بحرانی ‌ترین دوره های تاریخی نظام در چهل سال اخیر، نیروی قدس سپاه پاسداران را «رزمندگان بدون مرز» خوانده است.

 

جمشید برزگر

سخنرانی خامنه‌ای؛

اثبات گرفتاری جمهوری اسلامی در بن‌بست خودساخته

   علی خامنه ‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود در خطبه‌ های نماز جمعه تهران ثابت کرد که بی‌ توجه به پیام‌ ها و پیامدهای اعتراضات و اتفاقات دو ماه اخیر در ایران، قصد بازنگری در روش و منش خود را ندارد.

 

عرفان کسرایی

توان تکنولوژیک رژیم ایران تا چه حد واقعی است؟

   به سختی می ‌توان باور کرد صنعت ورشکسته‌ ای که حتی لنت ترمز و لوله هیدرولیک فرمان پراید یا کمک فنر و سرپلوس و لوله رادیاتور را از چین وارد می‌ کند، قادر به طراحی و ساخت و تولید تجهیزات نظامی پیشرفته و دقیق باشد.

 

سجاد فتاحی

آری! صدای پای انقلاب می‌آید

تحلیلی درباره ورود ایران به وضعیت انقلابی

   وضعیت انقلابی در یک کشور شرایطی است که در آن از یک سو درصد قابل توجهی از مردم دست ‌یابی به رویاها و آرزوهای خود را در چارچوب حفظ نظم سیاسی کنونی امکان ‌پذیر ندانند و از سوی دیگر پروژه اصلاح ساخت سیاسی نیز به دلایل گوناگون امکان‌ ناپذیر بوده و تلاش‌ ها برای آن با شکست مواجه شده باشد.

 

آرمان امیری

اسلام تمام شد، نوبت ایران رسیده است!

   تقابل حکومت اسلامی جدید با هرگونه گرایش به ملی ‌گرایی، صرفا یک واکنش به باستان ‌گرایی افراطی پهلوی نبود. بغض و کینه اسلام‌ گرایان انقلابی حتی ملی‌ گرایانی نظیر مصدق را نیز هدف می ‌گرفت، چرا که رویای «امت اسلامی» از همان زمان در سر حاکمان جدید وجود داشت. همان رویایی که باعث شد «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» هرگز پسوند «ایران» به خود نگیرد تا پیشاپیش اعلام شود: مرزهای اسلام‌ گرایی شیعی قرار نیست به این کشور محدود بماند.

 

پیام تاریخی بختیار به ملت ایران:

ایران در خطر است

   شاپور بختیار نخست وزیر پس از عزیمت شاه به خارج و ورود به نخست وزیری طی پیامی خطاب به «هم میهنان عزیز» گفت: » همانطوریکه در برنامه دولت به طور مشروح بیان داشتم اینجانب در بحرانی ترین دقایق حیات کشور قبول مسئولیت اداره آن را نمودم و بر عکس دولت های پیشین محور فعالیت خود را بر اساس حکومتی دموکراتیک که در آن کلیه افراد کشور آزادانه بتوانند ابراز عقیده نموده و در امور مربوط به خود و هم میهنشان فعالیت داشته باشند استوار نمودم. تمام حقوق و سنت های برباد رفته مشروطیت را زنده کردم و در مدت ده روز زمامداری با وجود شرایط بسیار دشوار، آنچه را که مترقی ترین احزاب سیاسی می توانند ارائه دهند من توانستم به ملت ایران تقدیم نمایم.

وی در پایان پیام خود با تاکید این که ایران را در خطر می بیند، گفت:

«من در انجام وظایف نخست وزیری که ثبات و موجودیت کشور را تضمین می نماید لحظه ای به خود تردید راه نخواهم داد. من به عنوان یک ایرانی مبارز که وطن خود را در خطر یافته قبول مسئولیت نمودم. باشد که دعای خیر شما و گذشت زمان مرا از بوته امتحان روسفید و سربلند بیرون آورد.»

 

حق انتخاب هنرمندان ایرانی

   ایران وایر: شنبه شب (۲۱  دی) در برنامه جهان آرا از شبکه افق به مسئله هواپیمای اکراینی و اتفاقات بعد از آن پرداخته شد، در بخشی از این برنامه محـمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تلویحا به رخشان بنی‌اعتماد اشاره کرد و گفت: «اگر اون بچه‌های سپاه تو مرز نبودند خانمی که میای فراخوان می‌زنی…می‌دونی دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت و کس‌وکارت می‌رسید... شاید هم خوشت می‌اومد، شاید دوست داشتی ولی مردم ایران دوست ندارن».

 

عفو بین ‌الملل:

ایران از ابزارهای غیرقانونی علیه معترضان استفاده کرده است

   سازمان عفو بین ‌الملل روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه (۱۵ ژانویه) با انتشار اطلاعیه ‌ای اعلام کرد شواهدی در دست دارد كه نشان می‌ دهد ماموران امنیتی ایران از هفته گذشته و در جریان اعتراضات مسالمت ‌آمیز مردم، در برخورد با معترضان به روش‌ های "غیرقانونی" متوسل شده است.

 

کارشناسان نظامی:

سپاه همچنان در مورد هواپیمای اوکراینی دروغ می‌‌گوید

   کیهان لندن - در روز ۲۱ دی‌‌ماه ۹۸ سه روز پس از هدف قرارگرفتن بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی حوالی تهران توسط پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی هوافضای سپاه برای قبول مسئولیت این فاجعه هولناک و تشریح جزئیات این رویداد نشست خبری برگزاری کرد.

 

رضا فرمند

ولایت دروغ

   دروغی بزرگ، در بُرج بادی‌اش می‌لرزد

    دیواری دارد روی خودش خراب می‌شود

    و عقربی در تنگنای دشواری

    ناگهان خود را نیش می‌زند

 

 

رضا حقیقت‌نژاد

سقوط هواپیما و شش تناقض سپاه:

موشک کروز از کجا پیدا شد؟

   از ۲۱ دی‌ ماه که ستاد کل نیروهای مسلح ایران بیانیه داد و جمهوری اسلامی مسئولیت سقوط هواپیما با شلیک موشک سپاه را پذیرفت تا ۲۳ دی‌ ماه که علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره ماجرای سقوط گزارش داد، حداقل شش تناقض مهم در روایت‌های حکومت وجود دارد که سبب شده اطلاع ‌رسانی سپاه و دولت درباره این پرونده به یک باتلاق جدید تبدیل شود:

 

دویچه وله

سرنگونی هواپیما؛

رسوایی رسانه‌های منفعل و مصرف‌کننده

   انجمن صنفی روزنامه‌ نگاران استان تهران در بیانیه ‌ای که به مناسبت فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین منتشر کرده، از مرگ اعتماد عمومی و تشیع تابوت رسانه ‌های رسمی به ویژه صداوسیما در اوضاع موجود یاد کرده است: 

 

سیل در جنوب ایران؛

مردم سیستان و بلوچستان نسبت به نحوه امدادرسانی معترضند

  با گذشت سه روز از شروع بارندگی‌ های شدید در جنوب ایران وضعیت در سه استان سیل زده هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان همچنان نامناسب گزارش می ‌شود. طبق گزارش ‌های رسمی، بر اثر این سیل دست ‌کم دو نفر در استان هرمزگان و یک نفر در استان سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده ‌اند اما برخی از افراد محلی این رقم را بالاتر عنوان می ‌کنند.

 

تجمع‌ های اعتراضی در ایران؛

ماموران با شلیک گاز اشک‌ آور با مردم درگیر شدند

  دومین روز تجمع ‌های خیابانی در تهران و برخی از شهرهای ایران در حالی برگزار شد که طبق برخی گزارش ‌ها، ماموران امنیتی در تجمع ‌های تهران اقدام به شلیک گاز اشک ‌آور، «گلوله‌ های پلاستیکی» و تیر هوایی کردند. پرتاب گاز اشک آور بین مردم در شهر کرمانشاه نیز گزارش شده است.

 

مراد ویسی

 ۱۰ ویژگی اعتراضات دی ۹۸

  شهرهای مختلف ایران بار دیگر شاهد اعتراضات مردمی و ضد حکومتی است. دو ماه پس از اعتراضات بزرگ و خونین آبان ۹۸ که فراگیرترین اعتراضات تاریح ۴۰ ساله جمهوری اسلامی بود و اکثر استان ‌های کشور را در برگرفت، با مشاهده رفتار مردم معترض و در مقابل آن رفتار حکومت جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان می‌ توان برخی ویژگی‌ ها را برای اعتراضات اخیر برشمرد:

 

در پی وخامت حال ﻣﺣﻣﺩ نوریزاد در زندان، همسرش تهدید به تحصن کرد

  فاطمه ملکی، همسر ﻣﺣﻣﺩ نوریزاد، فعال مدنی که از ۲۰ مرداد سال جاری در بازداشت موقت به سر می‌ برد، روز یکشنبه ۲۲ دی، با انتشار یک فایل صوتی از وخیم بودن حال همسرش بر اثر اعتصاب غذا خبر داد.

  

تضاهرات گسترده ۲۱ دی ماه ۹۸ در سراسر کشور

تظاهرات علیه خامنه ‌ای در ایران پس از فاجعه‌ آفرینی مرگبار سپاه پاسداران

  معترضان به شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافری در چند شهر ایران از جمله تهران، اصفهان، همدان، رشت و ساری تجمع کردند.

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه در پی تایید رسمی نقش سپاه پاسداران در ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی، صدها نفر در تهران تظاهرات کردند و خواستار استعفای علی خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح شدند.

 

نامه زیبا افشاگرانه و تکان ‌دهنده کیمیا علیزاده به مردم ایران

  با سلام آغاز کنم، با خداحافظی یا تسلیت؟

سلام مردم مظلوم ایران، خداحافظ مردم نجیب ایران، تسلیت به شما مردم همیشه داغدار ایران.

شما مرا چقدر می ‌شناسید؟ فقط آنطور که در مسابقات، در تلویزیون، یا در حضور مقامات دیده‌ اید. اجازه دهید حالا آزادانه، هویت سانسور شده ‌ام را معرفی کنم.

 

اعلامیه ی

سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا

سقوط غیرعمد هواپیمای مسافری

نشانه ی دیگری از سقوط غیرعمد رژیم

  سرانجام رژیم شیطانی انتقام قتل سلیمانی را نیز، که قراربود از آمریکای «جهانخوار» بگیرد، از ملت ایران گرفت. مرگ ۱۷۶ سرنشین هواپیمای بویینگ اوکرایینی که اکثریت نزدیک به همه ی آنها ایرانیان یک تابعیتی یا دو تابعیتی بودند بهای این انتقام بود. ۵۹  تن دیگر نیز در سوگواری دستوری کرمان، که با نهایت شتابزدگی، و در نتیجه، بدون سازماندهی مناسب و پیش بینی های لازم برگذارشده بود، کشته شدند.

 

نمیر: اعتراف به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری بعد از دروغ های معمول کارگزاران جمهوری اسلامی

ستاد کل نیروهای مسلح ایران:

هواپیمای اوکراینی به ‌‌طور غیر عمد هدف قرار گرفت

  ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بیانیه ‌ای به‌طور رسمی اعلام کرده ‌است که هواپیمای اوکراینی پرواز تهران-کی‌ یف، «به ‌دلیل خطای انسانی مورد اصابت» موشک پدافند هوایی قرار گرفته است.

پیش از این مقام‌ های غربی از جمله نخست ‌وزیر کانادا گفته بودند که هواپیما در روز حملات موشکی سپاه به پایگاه‌ های مورد استفاده آمریکا در عراق، هدف پدافند قرار گرفته ‌است.

 

آرش گنونی

در ذهن دوستداران قاسم سلیمانی چه می‌گذرد؟

 حالا که «تور» تشییع جنازه قاسم سلیمانی -و در مرحله نهایی به قیمت جان ده‌ ها انسان- تمام شد و رسانه‌ های حکومتی و غیرحکومتی و حتی رسانه‌ های خارجی از انبوه شرکت ‌کنندگان در این مراسم سخن گفتند، واکاوی ذهنیت‌ ها و انگیزه‌ هایی که منجر به حضور در این تشییع جنازه یا اساساً هواداری و حمایت از قاسم سلیمانی شده، ضرورت دارد.

 

شورای مرکزی جبهه ملی ایران

  تسلیت به ملت بزرگ ایران

با تاسف بسیار در روزهای گذشته در حوادث مختلف مانند مراسم تشییع در کرمان ، سقوط هواپیمای مسافری در تهران و سقوط اتوبوس در جاده فیروزکوه، جمعی از هموطنان عزیز ما جان خود را از دست دادند. ما این رویداد های دردناک را به همه ی ایرانیان به ویژه به خانواده هایی که در این حوادث ، عزیزان خود را از دست داده اند تسلیت می گوییم و آرزو میکنم که ملت شرافتمند ایران با به دست آوردن آزادی و استقلال و محقق کردن حاکمیت ملی، شاهد روزهای بهتر توام با صلح و آرامش و پیشرفت و توسعه ورفع تمام نارسایی ها باشد.

بیستم دی ماه ۱۳۹۸

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

 

ایران و آمریکا؛

بازگشت از آستانه جنگ به وضعیت تنش مدیریت‌ شده

 اقدام انتقامی ایران که مقام ‌ها و فرماندهان جمهوری اسلامی ایران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی توسط آمریکا از آن سخن می ‌گفتند، بامداد چهارشنبه انجام شد؛ یک حمله موشکی علیه پایگاه عین ‌الاسد، محل استقرار نظامیان آمریکا در غرب عراق.

 

علی شاکری زند

منطق جمهوری اسلامی:

تحریک دیگران؛ تحقیرشدن؛ واکنش به تحقیرشدن

کشته شدن قاسم سلیمانی تحقیری بزرگ برای نظام و چالشی خطرناک برای کشور بود

 دفع شر مبارک است اما مرگ هیچ کس، حتی شرورترین دشمنان نیز نباید سبب شادی گردد: با دوستان مروت با دشمنان مدارا. البته اینجا منظور مدارا با شرور نیست زیرا شرور را باید بکلی خنثی کرد؛ اما تا حد مقدور نه با قتل، و بعد از خنثی شدن، نه با اعدام. کشته شدن قاسم سلیمانی بیش از هرچیز یک تحقیر بزرگ برای جمهوری اسلامی و رهبر آن بود. 

 

حامد محمـدی

«مُرده خواری» پشت تابوت سلیمانی:

روحانی، ظریف، تاجزاده، کرباسچی، خزعلی و دیگران...

 عملیاتی که طی آن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و ۱۰ نفر دیگر حوالی فرودگاه بغداد کشته شدند در روز ۱۳ دی‌ماه (۳ ژانویه ۲۰۲۰)، به تلافی حمله شبه‌ نظامیان شیعه به سفارت آمریکا در بغداد صورت گرفت.

 

مراد ویسی

نشانه‌ شناسی تشییع جنازه قاسم سلیمانی

 تشییع جنازه قاسم سلیمانی، مهم ‌ترین فرمانده سپاه پاسداران و نفر اول سیاست خاورمیانه‌ ای جمهوری اسلامی و رأس شبکه رویارویی و صف ‌آرایی منطقه ‌ای جمهوری اسلامی با آمریکا، عربستان و اسرائیل برگزار شد.

 

حسین علیزاده

به چالش کشیدن دوگانه «نه جنگ، نه مذاکره» خامنه‌ای‌ از سوی ترامپ

 مرداد سال جاری بود که رهبر جمهوری اسلامی راهبرد دو ستونی خود در برابر آمریکا را اعلام کرد. او گفت: «نه مذاکره می‌ کنیم، نه جنگ می ‌شود.» این راهبرد از همان آغاز خام و ناپخته بود. استدلال او برای این‌ که «جنگ نخواهد شد» این بود که جنگ دو طرف دارد. یک طرفش ما هستیم و یک طرفش آن ‌ها. 

 

شیما شهرابی

قاسم سلیمانی کشته شد

 همه چیز متلاشی شده است نه اثری از خودرو پدیدار است و نه اثری از سرنشیان آن. گفته می ‌شود این فیلم که با پس زمینه صداهایی با گویش عربی در شبکه ‌های اجتماعی منتشر شده، متعلق به خودرویی است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به همراه چند مقام ارشد حشد الشعبی سوار بران بوده ‌اند. خودرویی که مورد حمله هوایی قرار گرفته و سرنشینانش در دم جان داده‌ اند.

 

 

احمد فعال

وعده‌ها، افسانه‌ها و پندها؟

 اساساً شما چرا نگران عدم تحقق وعده‌های خود هستید؟ چه نیازی به پاسخگویی دارید؟ مگر دهها و صدها و هزاران وعده‌ای که رؤسای دولت‌های پیشین و سایر کارگزاران اداره کشور ارائه دادند و خم به ابرو نیاوردند، کسی آنها را مؤاخذه کرد؟...

مگر آن زمان که این برنامه را تدارک دیدند، با ادامه سیاست تشدید بحران، و محور قرار دادن سیاست خارجی در تعیین سیاست داخلی، نمی ‌دانستید و نمی‌ دانستند، کشور وارد یک مدار بسته ویرانگر خواهد شد، که عملاً هرگونه برنامه ای را در نطفه عقیم خواهد کرد؟

 

ناصر زراعتی

اطمینان

 چه خواهد شد؟

چه می‌دانید چه خواهد شد؟

چه می‌دانیم چه خواهد شد؟

بی‌تردید اما خواهد شد

آن‌چه باید بشود

زیرا

از «شدن» گُریز و گُزیر نیست.

 

 

عفو بین ‌الملل:

ایران از ابزارهای غیرقانونی علیه معترضان استفاده کرده است

   سازمان عفو بین ‌الملل روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه (۱۵ ژانویه) با انتشار اطلاعیه ‌ای اعلام کرد شواهدی در دست دارد كه نشان می‌ دهد ماموران امنیتی ایران از هفته گذشته و در جریان اعتراضات مسالمت ‌آمیز مردم، در برخورد با معترضان به روش‌ های "غیرقانونی" متوسل شده است.

 

کارشناسان نظامی:

سپاه همچنان در مورد هواپیمای اوکراینی دروغ می‌‌گوید

   کیهان لندن - در روز ۲۱ دی‌‌ماه ۹۸ سه روز پس از هدف قرارگرفتن بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی حوالی تهران توسط پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی هوافضای سپاه برای قبول مسئولیت این فاجعه هولناک و تشریح جزئیات این رویداد نشست خبری برگزاری کرد.

 

رضا فرمند

ولایت دروغ

   دروغی بزرگ، در بُرج بادی‌اش می‌لرزد

    دیواری دارد روی خودش خراب می‌شود

    و عقربی در تنگنای دشواری

    ناگهان خود را نیش می‌زند

 

 

رضا حقیقت‌نژاد

سقوط هواپیما و شش تناقض سپاه:

موشک کروز از کجا پیدا شد؟

   از ۲۱ دی‌ ماه که ستاد کل نیروهای مسلح ایران بیانیه داد و جمهوری اسلامی مسئولیت سقوط هواپیما با شلیک موشک سپاه را پذیرفت تا ۲۳ دی‌ ماه که علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره ماجرای سقوط گزارش داد، حداقل شش تناقض مهم در روایت‌های حکومت وجود دارد که سبب شده اطلاع ‌رسانی سپاه و دولت درباره این پرونده به یک باتلاق جدید تبدیل شود:

 

دویچه وله

سرنگونی هواپیما؛

رسوایی رسانه‌های منفعل و مصرف‌کننده

   انجمن صنفی روزنامه‌ نگاران استان تهران در بیانیه ‌ای که به مناسبت فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین منتشر کرده، از مرگ اعتماد عمومی و تشیع تابوت رسانه ‌های رسمی به ویژه صداوسیما در اوضاع موجود یاد کرده است: 

 

سیل در جنوب ایران؛

مردم سیستان و بلوچستان نسبت به نحوه امدادرسانی معترضند

  با گذشت سه روز از شروع بارندگی‌ های شدید در جنوب ایران وضعیت در سه استان سیل زده هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان همچنان نامناسب گزارش می ‌شود. طبق گزارش ‌های رسمی، بر اثر این سیل دست ‌کم دو نفر در استان هرمزگان و یک نفر در استان سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده ‌اند اما برخی از افراد محلی این رقم را بالاتر عنوان می ‌کنند.

 

تجمع‌ های اعتراضی در ایران؛

ماموران با شلیک گاز اشک‌ آور با مردم درگیر شدند

  دومین روز تجمع ‌های خیابانی در تهران و برخی از شهرهای ایران در حالی برگزار شد که طبق برخی گزارش ‌ها، ماموران امنیتی در تجمع ‌های تهران اقدام به شلیک گاز اشک ‌آور، «گلوله‌ های پلاستیکی» و تیر هوایی کردند. پرتاب گاز اشک آور بین مردم در شهر کرمانشاه نیز گزارش شده است.

 

مراد ویسی

 ۱۰ ویژگی اعتراضات دی ۹۸

  شهرهای مختلف ایران بار دیگر شاهد اعتراضات مردمی و ضد حکومتی است. دو ماه پس از اعتراضات بزرگ و خونین آبان ۹۸ که فراگیرترین اعتراضات تاریح ۴۰ ساله جمهوری اسلامی بود و اکثر استان ‌های کشور را در برگرفت، با مشاهده رفتار مردم معترض و در مقابل آن رفتار حکومت جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان می‌ توان برخی ویژگی‌ ها را برای اعتراضات اخیر برشمرد:

 

در پی وخامت حال ﻣﺣﻣﺩ نوریزاد در زندان، همسرش تهدید به تحصن کرد

  فاطمه ملکی، همسر ﻣﺣﻣﺩ نوریزاد، فعال مدنی که از ۲۰ مرداد سال جاری در بازداشت موقت به سر می‌ برد، روز یکشنبه ۲۲ دی، با انتشار یک فایل صوتی از وخیم بودن حال همسرش بر اثر اعتصاب غذا خبر داد.

  

تضاهرات گسترده ۲۱ دی ماه ۹۸ در سراسر کشور

تظاهرات علیه خامنه ‌ای در ایران پس از فاجعه‌ آفرینی مرگبار سپاه پاسداران

  معترضان به شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافری در چند شهر ایران از جمله تهران، اصفهان، همدان، رشت و ساری تجمع کردند.

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه در پی تایید رسمی نقش سپاه پاسداران در ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی، صدها نفر در تهران تظاهرات کردند و خواستار استعفای علی خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح شدند.

 

نامه زیبا افشاگرانه و تکان ‌دهنده کیمیا علیزاده به مردم ایران

  با سلام آغاز کنم، با خداحافظی یا تسلیت؟

سلام مردم مظلوم ایران، خداحافظ مردم نجیب ایران، تسلیت به شما مردم همیشه داغدار ایران.

شما مرا چقدر می ‌شناسید؟ فقط آنطور که در مسابقات، در تلویزیون، یا در حضور مقامات دیده‌ اید. اجازه دهید حالا آزادانه، هویت سانسور شده ‌ام را معرفی کنم.

 

اعلامیه ی

سازمان های جبهه ملی ایران در اروپا

سقوط غیرعمد هواپیمای مسافری

نشانه ی دیگری از سقوط غیرعمد رژیم

  سرانجام رژیم شیطانی انتقام قتل سلیمانی را نیز، که قراربود از آمریکای «جهانخوار» بگیرد، از ملت ایران گرفت. مرگ ۱۷۶ سرنشین هواپیمای بویینگ اوکرایینی که اکثریت نزدیک به همه ی آنها ایرانیان یک تابعیتی یا دو تابعیتی بودند بهای این انتقام بود. ۵۹  تن دیگر نیز در سوگواری دستوری کرمان، که با نهایت شتابزدگی، و در نتیجه، بدون سازماندهی مناسب و پیش بینی های لازم برگذارشده بود، کشته شدند.

 

نمیر: اعتراف به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری بعد از دروغ های معمول کارگزاران جمهوری اسلامی

ستاد کل نیروهای مسلح ایران:

هواپیمای اوکراینی به ‌‌طور غیر عمد هدف قرار گرفت

  ستاد کل نیروهای مسلح ایران در بیانیه ‌ای به‌طور رسمی اعلام کرده ‌است که هواپیمای اوکراینی پرواز تهران-کی‌ یف، «به ‌دلیل خطای انسانی مورد اصابت» موشک پدافند هوایی قرار گرفته است.

پیش از این مقام‌ های غربی از جمله نخست ‌وزیر کانادا گفته بودند که هواپیما در روز حملات موشکی سپاه به پایگاه‌ های مورد استفاده آمریکا در عراق، هدف پدافند قرار گرفته ‌است.

 

آرش گنونی

در ذهن دوستداران قاسم سلیمانی چه می‌گذرد؟

 حالا که «تور» تشییع جنازه قاسم سلیمانی -و در مرحله نهایی به قیمت جان ده‌ ها انسان- تمام شد و رسانه‌ های حکومتی و غیرحکومتی و حتی رسانه‌ های خارجی از انبوه شرکت ‌کنندگان در این مراسم سخن گفتند، واکاوی ذهنیت‌ ها و انگیزه‌ هایی که منجر به حضور در این تشییع جنازه یا اساساً هواداری و حمایت از قاسم سلیمانی شده، ضرورت دارد.

 

شورای مرکزی جبهه ملی ایران

  تسلیت به ملت بزرگ ایران

با تاسف بسیار در روزهای گذشته در حوادث مختلف مانند مراسم تشییع در کرمان ، سقوط هواپیمای مسافری در تهران و سقوط اتوبوس در جاده فیروزکوه، جمعی از هموطنان عزیز ما جان خود را از دست دادند. ما این رویداد های دردناک را به همه ی ایرانیان به ویژه به خانواده هایی که در این حوادث ، عزیزان خود را از دست داده اند تسلیت می گوییم و آرزو میکنم که ملت شرافتمند ایران با به دست آوردن آزادی و استقلال و محقق کردن حاکمیت ملی، شاهد روزهای بهتر توام با صلح و آرامش و پیشرفت و توسعه ورفع تمام نارسایی ها باشد.

بیستم دی ماه ۱۳۹۸

تهران – شورای مرکزی جبهه ملی ایران

 

ایران و آمریکا؛

بازگشت از آستانه جنگ به وضعیت تنش مدیریت‌ شده

 اقدام انتقامی ایران که مقام ‌ها و فرماندهان جمهوری اسلامی ایران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی توسط آمریکا از آن سخن می ‌گفتند، بامداد چهارشنبه انجام شد؛ یک حمله موشکی علیه پایگاه عین ‌الاسد، محل استقرار نظامیان آمریکا در غرب عراق.

 

علی شاکری زند

منطق جمهوری اسلامی:

تحریک دیگران؛ تحقیرشدن؛ واکنش به تحقیرشدن

کشته شدن قاسم سلیمانی تحقیری بزرگ برای نظام و چالشی خطرناک برای کشور بود

 دفع شر مبارک است اما مرگ هیچ کس، حتی شرورترین دشمنان نیز نباید سبب شادی گردد: با دوستان مروت با دشمنان مدارا. البته اینجا منظور مدارا با شرور نیست زیرا شرور را باید بکلی خنثی کرد؛ اما تا حد مقدور نه با قتل، و بعد از خنثی شدن، نه با اعدام. کشته شدن قاسم سلیمانی بیش از هرچیز یک تحقیر بزرگ برای جمهوری اسلامی و رهبر آن بود. 

 

حامد محمـدی

«مُرده خواری» پشت تابوت سلیمانی:

روحانی، ظریف، تاجزاده، کرباسچی، خزعلی و دیگران...

 عملیاتی که طی آن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و ۱۰ نفر دیگر حوالی فرودگاه بغداد کشته شدند در روز ۱۳ دی‌ماه (۳ ژانویه ۲۰۲۰)، به تلافی حمله شبه‌ نظامیان شیعه به سفارت آمریکا در بغداد صورت گرفت.

 

مراد ویسی

نشانه‌ شناسی تشییع جنازه قاسم سلیمانی

 تشییع جنازه قاسم سلیمانی، مهم ‌ترین فرمانده سپاه پاسداران و نفر اول سیاست خاورمیانه‌ ای جمهوری اسلامی و رأس شبکه رویارویی و صف ‌آرایی منطقه ‌ای جمهوری اسلامی با آمریکا، عربستان و اسرائیل برگزار شد.

 

حسین علیزاده

به چالش کشیدن دوگانه «نه جنگ، نه مذاکره» خامنه‌ای‌ از سوی ترامپ

 مرداد سال جاری بود که رهبر جمهوری اسلامی راهبرد دو ستونی خود در برابر آمریکا را اعلام کرد. او گفت: «نه مذاکره می‌ کنیم، نه جنگ می ‌شود.» این راهبرد از همان آغاز خام و ناپخته بود. استدلال او برای این‌ که «جنگ نخواهد شد» این بود که جنگ دو طرف دارد. یک طرفش ما هستیم و یک طرفش آن ‌ها. 

 

شیما شهرابی

قاسم سلیمانی کشته شد

 همه چیز متلاشی شده است نه اثری از خودرو پدیدار است و نه اثری از سرنشیان آن. گفته می ‌شود این فیلم که با پس زمینه صداهایی با گویش عربی در شبکه ‌های اجتماعی منتشر شده، متعلق به خودرویی است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به همراه چند مقام ارشد حشد الشعبی سوار بران بوده ‌اند. خودرویی که مورد حمله هوایی قرار گرفته و سرنشینانش در دم جان داده‌ اند.

 

 

احمد فعال

وعده‌ها، افسانه‌ها و پندها؟

 اساساً شما چرا نگران عدم تحقق وعده‌های خود هستید؟ چه نیازی به پاسخگویی دارید؟ مگر دهها و صدها و هزاران وعده‌ای که رؤسای دولت‌های پیشین و سایر کارگزاران اداره کشور ارائه دادند و خم به ابرو نیاوردند، کسی آنها را مؤاخذه کرد؟...

مگر آن زمان که این برنامه را تدارک دیدند، با ادامه سیاست تشدید بحران، و محور قرار دادن سیاست خارجی در تعیین سیاست داخلی، نمی ‌دانستید و نمی‌ دانستند، کشور وارد یک مدار بسته ویرانگر خواهد شد، که عملاً هرگونه برنامه ای را در نطفه عقیم خواهد کرد؟

 

ناصر زراعتی

اطمینان

 چه خواهد شد؟

چه می‌دانید چه خواهد شد؟

چه می‌دانیم چه خواهد شد؟

بی‌تردید اما خواهد شد

آن‌چه باید بشود

زیرا

از «شدن» گُریز و گُزیر نیست.

 

 آرشیو مطالب سالهای گذشته

 


مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بیانگر سیاست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نمیباشند.

حق ویرایش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.