نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

‏پنجشنبه‏، 2022‏/09‏/22

 

 

 

 

مصاحبه دکتر شاپور بختیار با روزنامه «لومتن» چاپ پاریس:

«هیچ کس نمی داند جمهوری اسلامی وی چیست و اگر کسی به متون گذشته مراجعه کند پشتش به لرزه در می آید. او نه تعدد گروه های سیاسی را می پذیرد نه دموکراسی را. می خواهد روحانیت قانون الهی را اجرا کند؛ همه چیز اینجا شروع می شود و اینجا تمام می شود.»

 

 

شهاب عموپور

مدیر مسئول روزنامه همشهری:

جمهوری اسلامی یا باید به دین پایبند باشد یا باید درش را ببندد و برود

مانکن‌هایی که سرشان توسط روسری پوشانده شده، درون مغازه‌ای در مرکز شهر تهران

در پی خشونت پلیس موسوم به «امنیت خلاقی» در ایران که منجر به جان‌باختن مسها امینی شد، هم‌زمان با اعتراض‌های گسترده در سراسر کشور، بحث‌ها در این مورد میان موافقان و مخالفان «حجاب اجباری» بالا گرفته‌است. در این راستا مدیرمسئول روزنامه همشهری می‌گوید که اگر قرار باشد شریعت در ایران اجرا نشود، قیام روح‌الله خمینی بیهوده بوده‌است. یک فعال اصول‌گرا نیز می‌گوید که نظر مردم مهم نیست و قانون حجاب، قانون خداست.

محمـد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصول‌گرا و مدرس دانشگاه در مناظره‌ای که در «شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد، گفته‌است که به‌فتوای روح‌‍الله خمینی و علی خامنه‌ای، قوانین جمهوری اسلامی همان قوانین شرع هستند.

او می‌گوید که بر خلاف دوران پادشاهی که حکومتی سکولار برقرار بوده و شرع و قانون جدا شده‌است، در حکومت کنونی اگر کسی هر قانونی را که در جمهوری اسلامی اعمال می‌شود، رعایت نکند، خلاف شرع عمل کرده‌است.

به‌گفته محمـد صادق کوشکی، در بحث شرعی از جمله حجاب، نظر مردم مهم نیست. او می‌گوید که حلال خدا حلال و حرام خدا، حرام است و ربطی به نظر جامعه ندارد.

قانون خدا برای همه دوران

کوشکی قانون حجاب را یک قانون درست و «قانون خدا» می‌پندارد. به‌باور او وقتی در مواردی این‌چنین، اکثریت مردم قانون را رعایت نمی‌کنند، باید آن‌ها را طوری آموزش داد که رعایتش کنند.

کوشکی که مدرس رشته‌های «حکومت در اسلام و اندیشه اسلامی» در دانشگاه بوده، همچنین اظهار کرده که طبق نظرسنجی‌ها، اکثریت مردم حجاب را قبول دارند، اما به‌آن عمل نمی‌کنند. به‌گفته این درس‌خوانده دانشگاه امام صادق، باید کاری شود که آن‌ها به چیزی که قبول دارند، عمل هم بکنند.

این تحلیل‌گر منتسب به جبهه اصول‌گرایان گفته‌است که بر پایه نظر روح‌الله خمینی، فلسفه تشکیل حکومت اسلامی، اجرای شریعت در جامعه است. پس آن احکام شرعی که به جامعه مرتبط است، باید توسط حکومت، درون جامعه اجرا شود.

محمـد صادق کوشکی همچنین می‌گوید که در زمان پیامبر اسلام نیز زنان بی‌حجاب، به‌شیوه محرومیت از حقوق اجتماعی، مجازات می‌شده‌اند. از جمله این‌که زنی که حجاب را رعایت نمی‌کرد، شهادتش در دادگاه مورد قبول واقع نمی‌شد.

بیست میلیون بی‌حجاب و بدحجاب؛ بیست میلیون مجرم

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری در ایران نیز، ضمن تایید این‌که در صورت اجرای کامل قانون حجاب در کشور، درحدود بیست میلیون نفر از زنان ایران، مجرم شناخته می‌شوند، می‌گوید که حجاب امری شخصی شمرده نمی‌شود. به‌گفته گنجی حجاب تبلور بیرونی دارد و بنابراین امری اجتماعی است.

گنجی در مناظره تلویزیونی که با حضور کوشکی و غلامحسین کرباسچی برگزار شد، می‌گوید که در جمهوری اسلامی، همه قوانین حاکم، توسط شورای نگهبان با «شرع» تطبیق داده شده‌است.

عبدالله گنجی همچنین می‌گوید اگر در جمهوری اسلامی اوضاع طوری باشد که هرکس هرکاری خواست بکند و حکومت صرفا بر مصدر کار باشد، این نشان می‌دهد که فلسفه حکومت فقط «در اختیار داشتن قدرت» است، نه اجرای شریعت.

به‌گفته این فعال رسانه‌ای اصول‌گرا، تاکید بر شریعت در نظام، دال بر صداقت آن است. او می‌گوید اگر یک زن ایرانی که اصرار بر مسلمان‌بودن هم داشته باشد، بتواند بگوید که حجاب، اختیاری است، این یک جعل تاریخی است و برای آن نمی‌شود به هیچ منبع ایرانی یا اسلامی، استناد کرد.

مردم در مورد حجاب صاحب‌نظر نیستند

مدیرمسئول روزنامه همشهری همچنین گفته که بحث بی‌حجابی یک نوع استعمارزدگی بوده و به این دلیل است که برخی از زنان مسلمان فکر می‌کنند که در صورت داشتن حجاب، دیده نمی‌شوند، یا جذاب نیستند. او گفته‌است که در نتیجه، این دسته از زن‌ها «برای دیده شدن» سراغ الگوهای  فراملی، فرامرزی و فراهویتی رفته‌اند.

عبدالله گنجی باور دارد که بر همین پایه، نیاز به متولی برای اجرای این امر اجتماعی وجود دارد. گنجی در این مناظره می‌افزاید که حکومت متولی بر این امر است، بنابراین مردم نمی‌توانند خودسرانه در این مورد تصمیم بگیرند و اعمال نظر کنند.

مدیر مسئول روزنامه همشهری فلسفه حکومت ایران را «امر به معروف» می‌خواند

گنجی همچنین می‌گوید کسانی مورد جرم‌انگاری توسط پلیس قرار می‌گیرند که جزو سه دسته ویژه باشند. او می‌گوید که یک دسته از این افراد «سیالیت جنسی» داشته و از نوع پوشش‌شان «هویت مرد یا زن بودن» آن‌ها معلوم نیست. عده‌ای دیگر کسانی هستند که حس می‌شود از رختخواب با لباس منزل به بیرون میایند و دسته سوم نیز افرادی هستند که بر سر حجاب، مبارزه سیاسی می‌کنند و از بیرون کشور هدایت می‌شوند.

او که پیش‌تر مدیریت روزنامه جوان، نزدیک به سپاه را برعهده داشت، کسانی را که حجاب را رعایت نمی‌کنند، یک «اقلیت» خوانده که پلیس با آن‌ها برخورد می‌کند.

منبع: رادیو بین المللی فزانسه

https://www.rfi.fr/fa/حقوق-بشر/20220921-مدیر-مسئول-روزنامه-همشهری-جمهوری-اسلامی-یا-باید-به-دین-پایبند-باشد-یا-باید-درش-را-ببندد-و-برود

 

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.